{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.745 visninger | Oprettet:

Ridebane - eller "ridebane" {{forumTopicSubject}}

Jeg har ikke ridebane - men har lejet noget jord hvor jeg har mulighed for at lave en "ridebane" - det vil sige - jeg kan ikke lave en rigtig ridebane, med udgravning osv - men jeg kan lave en indhegning som jeg kan bruge til at ride på - er det godt nok?

Hvor rider du - som ikke har ridebane? Hvis du havde mulighed for det - ville du så lave en rigtig ridebane eller blot en "ridebane"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridebane - eller "ridebane"
  • #1   19. mar 2018 Da vi købte vores gård for 10 år siden lavede jeg en “ridebane” indhegnet i den ene fold på forholdsvis plan niveau - total ubrugeligt.

    Jeg kørte så i 9 år til/fra ridehal/ridebane, før jeg fik min rigtige ridebane med udgravning dræn ect - og nøj det er skønt og alle pengene værd smiley

    Jeg kan godt finde på at ride tur på min sommerfold, som er kuperet, så jeg kan ride noget bakketræning - men vil lige så gerne ud og ride i skoven.. .hvilket kræver at jeg kører med traileren, men da begge heste er vant til at kører fuld opsadlet, og jeg kun har 10 min kørsel til kæmpe skove med kuperet terræn, ja så kører jeg gerne.

    Så som nød kan man ride på en tør græsfold, men god eller hensigtmæssig til dressurtræning - nope.

    Mvh Charlotte


  • #3   19. mar 2018 Jeg red næsten kun ture eller i naturen, dengang Marts stod hjemme. Vi havde en "ridebane" i forlængelse af folden, hvor man kunne lukke af. Ville ellers gerne have haft en rigtig ridebane, men pga. kystsikring kunne vi ikke, og havde helelr ikke pengene til det.

  • #4   19. mar 2018 min veninde havde blot en del på folden hvor hun red rundt smiley det fungerede fint, det gamle sted jeg stod havde de gravet et stykke af jorden væk, lagt det lige, puttet hegn rundt om og jord i smiley det fungerede til en hvis grænse indtil det var så var tilgroet og eller at det var druknet XD vil fortrække en "rigtig" ridebane smiley

  • #5   19. mar 2018 Jorden her er lejet - så jeg kan og må ikke anlægge en rigtig ridebane - jeg må ikke selv køre med hest, trailer og bil - grundet gulpladebil/ firma - ingen trailerkørekort og min egen bil har ikke træk og må slet ikke trække en trailer -hvis den havde træk

    Hmm jeg vil undersøge det nærmere - normalt er jeg hyggerytter - men overvejer at starte TREC stævner da det er sjovt - jeg er "gammel" springrytter i mine unge dage


  • #6   19. mar 2018 Jeg har haft part på en hest hvor det kun var græsbane. Fra april til oktober (afhængig af vejret) er det ganske fint hvis man kan få græsset slået og jorden er jævn nok. Resten af året er den ubrugelig da den bliver meget glat

  • #7   19. mar 2018 Hvis man ikke har andre muligheder, så er det jo reelt den eneste løsning du har smiley

    Jeg ville nok prøve at samle sten, tromle areal, og sørge for at slå græs - evt mordanklage huller i hestens sko eller boots for at kunne stå fast en våd dag.

    Og hvis du vil øve TREC ting, så er det da oplagt at lave en græsbane med sådanne forhindringer - prøv evt at google og se på billeder, der er masser af muligheder, også for at inddrage mere ujævnt områder.

    God fornøjelse

    Mvh Charlotte


  • #8   19. mar 2018 Vi har nu godt nok bane hvor jeg rider, men den har været lukket i efteråret og vinteren fordi den ikke virkede som den skulle (muslingeskaller)
    Der blev lavet en midlertidig bane på folden bare med hegnstråd, og bogstaverne blev flyttet over. Det virkede fint, når der ikke havde regnet. Så blev den simpelthen for glat. Vi havde en opstalder der væltede med sin hest...

    Derudover havde vi fået lov at låne nabomarken. Så vi havde slæbt et par spring derover, og så var der ellers massere af plads til at ride dressur på. Det fungerede selvfølgelig kun indtil der kom frost...
    - Så vi fik redet en masse tur eller i nærliggende ridehal smiley



  • #9   19. mar 2018 Mine heste går ikke med sko smiley - og jorden er tør - også vinter fordi det ligger højt (på en bakke) græsset kan slåes ned og pløjes/ harves - og sprøjtes - den eneste jeg ikke må er at gøre så det ikke kan dyrkes til græs igen

    Jeg har alt til at lave en bane - eller kan skaffe det - men min hest skal lige tilrides færdig først (til sommer) så jeg mente at sådan en "ridebane" er god nok til vores formål


  • #10   19. mar 2018 Der hvor jeg står nu, havde vi først en "ridebane" - altså et stykke indhegnet fold i ca. 20x40. For nogle år siden (inden jeg blev opstalder) kom der sand ind på "banen", og den blev mere til en bane. Ingen udgravning eller dræn dog.

    Her forrige år (2016) var der ikke så mange i stalden, som brugte banen længere, og den groede derfor til. Jeg var mere eller mindre den eneste, og da jeg ikke red, så var det jo ikke et stort problem. Men så kom der nogle flere opstaldere, som red, og "banen" er nu blevet til en bane. Der er ikke drænet eller udgravet, men den er fyldt op med sand, og er brugbar 90% af året. Der samler sig nærmest aldrig vand på den ud over i 2 hjørner, og det er ikke ret meget der kommer. Den er faktisk kun ubrugelig, når der er virkelig hård frost - her kan man stadig lave skridtarbejde på den, hvis ens hest er ligeglad med at gå på frossent underlag.

    Der er nu snak om, at udvide banen til 20x60 og opsætte lys på, så vi kan bruge den vinteraftenerne. Dét glæder vi os til!

    Jeg er så glad for vores ridebane! smiley


    profilbillede
  • #11   20. mar 2018 Vi har græsbane og det er helt bevidst, fordi min far kører hestevogn og er den der bruger banen mest - tidligere da det kun var mig der brugte det, var det en sandbane.

    På plussiden er, at der aldrig står vand og mudder på den og at den ikke bliver knaldet og derfor også kan bruges i frost mm. Og så slipper man jo for at harve mm.

    På minussiden er bøvlet med mordax. Det er ikke meget bøvl men trods alt. Og så skal f.eks jo klippes ofte om sommeren.


  • #12   20. mar 2018 vi bruger vores midterste fold, fordi vi, ligesom Michelle, kører vogn. Vi bruger bare hele folden og lukker af.

    Hvis det ikke var muligt, havde vi nok bare indhegnet et stykke, der var muligt at bruge, også åbne når det ikke bliver brugt smiley


  • #13   20. mar 2018 Inden vi fik ridebane , red vores datter på vores græs marker , det kan nemt lade sig gøre , hun startede mange stævner den x op til La+ , så kan man kan man godt ride seriøst smiley
    Fordelen var at hendes hest ikke hang på hovslaget , og han var lige glad med hvilke vejr det var smiley


  • #14   20. mar 2018 Hvis jorden er tør hele dette hele vinteren, så jeg vil bare ride på en "græsbane". Jeg har nogle ret tørrer sletmarker som jeg bruger i vinterhalvåret, det fungere perfekt.

    Det kan være ret dyrt at anlægge en ridebane, også på lejet jord, så kan du jo få pålagt at ændre ridebanen tilbage til landbrugsjord ved fraflytning, dvs. dobbelt udgift.


  • #15   20. mar 2018 Tak smiley jeg har besluttet at hegne 40 x 60 og lade hestene græsse det ned - jorden kan KUN bruges til græs - så det vil aldrig blive tale om andre afgrøder - pga af jorden der ligge neders bliver sumpet når der kommer for meget vand - jeg vil give det et forsøg og teste hvordan det bliver når det bliver redet på det - tak for jeres input - om ikke andet - så må jeg finde ud af hvad det stykke jord skal koste i kr øre

    profilbillede
  • #16   20. mar 2018 Jeg er så ikke fan af at lade hestene gå på banen, når man ikke bruger den - en græsbane skal jo gerne være jævn og uden huller, og det er den altså ikke ret længe, når man har et par heste gående, som graver, ruller osv.




  • #17   20. mar 2018
    Jeg er ikke fan af græsbaner, da jeg har været gledet på en græsbane med en hest - not funny. Og det var ganske plant og almindeligt græs - det var bare glat fordi det havde regnet. Ville aldrig vælge et opstaldningssted kun med græsbane.

    Har man muligheden for at lave en ordentlig ridebane, så gør det.


  • #18   20. mar 2018 Jeg har både græsbane og sandbane, og alle mine 3 heste, går helt klart bedst på græsbanen, det er der de har den bedste bæring, den bedste koncentration og der hvor de er mest motiveret.

    Jeg har ingen problemer med at den er glat eller ujævn, heller ikke i regnvejr. Jeg rider på græsbanen hele vinteren, da min sandbane står under vand om vinteren.


  • #19   20. mar 2018 Mordax i og så er græsbane ikke et problem, heller ikke når den er våd.

    Det største minus jeg har fundet ved græsbanen er, at Lillehesten har helt enormt svært ved at forstå, at man ikke skal spise, når der arbejdes fra jorden, longeres o.l. Det har kostet nogen kampe og hun kan blive godt gammeldags pigesur over ikke at få lov at spise, når hun er på banen uden rytter. Lige på de punkt ville jeg elske at have sandbane.
    Men medmindre man vil anlægge en halvdyr grusbane, så er græs bare den bedste løsning til kørsel.


  • #20   20. mar 2018 Nu bliver græsset jo meget kort og heldigvis er min hest ikke mere madglad end hun er arbejdsglad - hun elsker når hun trænes og jeg kan stå i den højeste græsmark og hun står troeligt med hovedet oppe - hvis jeg sidder på ryggen ag hende - men hopper jeg af - ja så æder hun.

    Mordax er ikke en mulighed da vi ikke bruger sko.

    Min græsplæne hvor hestene allerede har gået er blevet meget mere jævn efter de har været der - jeg har ingen der graver efter er godt sted at ligge - så det vil heller ikke ske på "min ridebane"

    Jeg har intet problem med at ride på græs - fordi min hest er rimelig sikker på sine ben - ja det KAN ske at hun snubler hvid det er glat, men så kommer hun også i fuld galop - det er sjældent sket og slet ikke med mig på ryggen - da hun stadig kun er ryttervant


  • #21   20. mar 2018 Jeg bruger helle ikke Mordax, mine har ingen sko på, og de står fint fast på vådt græs, men nu har jeg også sandjord. Har man stiv lerjord, så er virkeligheden måske andeles ud.


  • #22   20. mar 2018 Dorthe C - hmm godt spørgsmål - lerjord - jeg hegner det og afprøver smiley

  • #23   20. mar 2018 Ja ok, uden sko er det naturligvis noget andet - men der er også forskel fra hest til hest. Min gamle Axel er ikke så sikker på benene og har aldrig været det (og går derfor altid med mordax på græs, også når det er tørt og hvis der kun skal arbejdes ganske let). Min fars derimod står fast på nærmest alt underlag. Lillehesten ser indtil videre også ud til at stå ganske godt fast, men hun har så også mest arbejdet for hånd/i tøffetempo under rytter endnu.

    Ang. spisningen, så har vi heller ingen problemer under rytter, der er man jo på arbejde - men ethvert forsøg på arbejde fra jorden er dømt til at mislykkes med Lillehesten, hun har kun mad i hovedet smiley
    Det var lidt det samme problem med min gamle pony. Axel og min fars kan sagtens finde ud af, at der ikke skal spises blot fordi der er græs under hovene. Så om det er et problem afhænger jo både af hesten og hvad man laver med den og din lyder jo ganske fornuftig på det punkt smiley


  • #24   20. mar 2018 Hun er en øjesten der hellere vil arbejde end græsse smiley

Kommentér på:
Ridebane - eller "ridebane"

Annonce