{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Byg og havre
  • #1   7. apr 2018 Hvad er begrundelsen for at bruge dette?
    Korn giver en rigtig sur og dårlig fordøjelse.
    Og hvis det er for energien i foderet, skal det jo gives en tid inden hesten skal rides. Da det kun er en hurtig Energi. (Ligesom hvis vi spiste en snickers"

Der findes jo rigtig meget andet foder, der er SÅ meget bedre til heste.

• #2   7. apr 2018 Fordi det er det der skal til - korn er ikke et dårligt foder sammen med det hun får nu - det skal tilsættes hendes normale foder

• #3   7. apr 2018 Korn gør intet godt for hestens blodsukker eller fordøjelse. Det er et fact.
    Jeg undres bare over at man vælger den "dårligste" løsning. Fremfor et af de mange andre gode produkter der efterhånden findes.

I øvrig ville jeg så anbefalet dig at få det valset, da de ikke kan nedbryde kernen.
    Så får den i det mindste lidt udnyttelse af det..

• #4   7. apr 2018 Undskyld hvis dette lyder nedladende - men det er ikke det jeg spørger ind til - om det er godt eller skidt - men om hvor meget korn der skal gives.

Når det så er skrevet - så var korn intet problem at fodre med for blot 20-25 år siden og dyrlægerne fraråder det ikke og prøver også at mande den myte til jorden

• #5   7. apr 2018 Og nu får heste ikke KUN byg eller havre - men tilsat i hendes normale foder.

Hvis korn er en dårlig løsning - så kan jeg så stå undrende overfor at mange kan leve af vitaminer/mineraler og så KUN wrap/hø

Men den diskution gider jeg ikke ud i

• #6   7. apr 2018 Når det skal blandes i andet foder, så ville jeg forhøre mig der hvor du køber foder.. smiley

Og lige hvad angår byg og havre om det er godt eller skidt..
    Min gamle levede ikke af andet i de år jeg havde ham - ud over vitaminer og grovfoder. Han fejlede aldrig noget........

• #7   7. apr 2018 At sammenligne fortidens brugsdyr og rideheste med nutidens er jo et rigtig dårligt argument.

De lavede andet arbejde, levede kortere og var af en helt anden støbning. smiley

Og en dyrelæges ord ville jeg aldrig tage for gode varer i forhold til fodring. Det er ikke der, deres speciale lægger.

• #8   7. apr 2018 Fortidens brugsdyr? Fredrik solgte jeg i 2010 og han blev brugt til det samme som de heste jeg rider nu bliver brugt til...

• #9   7. apr 2018 Sanne - det var et svar, til hvad TS skrev til mig.

• #10   7. apr 2018 Gimlieberg - Stutteriet hvor jeg holdt til for et par år siden fodrer med Byg og havre. Og de har solgt heste til bla landsholdsrytter smiley så så skidt kan det ikke være smiley
    Det er ikke noget jeg foretrækker at fodre med selv. Men de dør ej heller af det smiley

Mvh TT

• #11   7. apr 2018 Må give gimlie ret.
    Men hvis det nu er absolut nødvendigt og intet andet (og bedre valg) er muligt, så vælg noget der er varme behandlet så det kan optages og ikke laver lige så meget ballade i maven.
    Ang dosering er det jo meget individuelt, men start meget langsomt og øg dosis med en uges tids mellemrum, så du kan mærke hvornår den ønskede effekt er opnået.

• #12   7. apr 2018 Grimlie: hun er stadig en brugshest og trækhest - min gamle - min 1 hest levede også kun af korn og han var springhest på landsplan smiley

• #13   7. apr 2018 Jeg har heller intet sagt om at korn dræber.
    Men en sund hest kommer indefra. Og korn giver ikke en sund hest. smiley

• #14   7. apr 2018 Bare fordi hestene har "levet af det" "aldrig været syge" "solgt til høje priser" og så videre, betyder ikke at de har haft det godt i maven.
    Der er så mange undersøgelser og dokumenteret viden omkring hvor skadeligt korn er for hestens sundhed at det ikke er til diskussion, det er ikke sundt. Præcis som så meget andet viden omkring hestenes velfærd udvikler det sig.
    Man kan sige præcis det samme om de gamle spiletove, men det er jo fuldstændig uacceptabelt den dag i dag smiley

• #15   7. apr 2018 Ingen siger at det er sundt. Vi siger bare at de døde ikke af det, og sagtens kunne præstere. Også tænker jeg også at i kombinationen med hø ad libitum og noget andet godt foder, ikke er så slemt i maven.. Meget færdig foder indeholder jo også havre osv smiley

Mvh TT

• #16   7. apr 2018 Det er så derfor man også sætter sig ind i stivelse og sukkerindhold i sådan en blanding Tindur smiley

• #17   7. apr 2018 "De dør ikke af det" er da et uhyggeligt argument.... Navnlig når man ved at det ikke er godt..
    Men nu skal ts tråd vist heller ikke afspores længere ??

• #18   7. apr 2018 Ja, og man kan stadig få foder på under 10% stivelse og sukker der indeholder korn smiley

Mvh TT

• #19   7. apr 2018 Og hvis det er argumentet at de ikke døde og godt kunne rides.. ja så ville jeg anbefale dig at læse lidt op på hestefodring og hvordan hestens fordøjelse fungere.

• #20   7. apr 2018 Det har jeg også gjort smiley men selvom jeg ikke fodrer med det. Så behøver jeg ikke at dunke andre i hovedet med deres valg når de ikke har spurgt om det! Havde de spurgt ind til om det var godt eller skidt, så var det en anden sag. Men når det ikke er det der spørges ind til, er det ikke særligt pænt at dunke TS i hovedet pga sit valg.

Mvh TT

• #21   7. apr 2018 Interessant at den kommer fra dig Tindur? Dobbelmorale længe leve

Jeg starter faktisk med at spørge hvorfor valget er faldet på dette. Og får et "sådan er det bare, fordi jeg siger det".

Fuldstændigt som de "gamle avlere"
    :"sådan har vi altid gjort, og sådan fortsætter vi".

• #22   7. apr 2018 Hvordan kan du sige dobbelt morale?? smiley jeg bruger jo ikke sådan et foder! Men om andre vælger det, må de jo selv om. Læser du overhovedet hvad du selv skriver? Hvor kan du se jeg har skrevet de ting? smiley

Mvh TT

• #23   7. apr 2018 Interessant at du belærer om opførsel på HG.
    Det er set SÅ ofte på HG at du spørger men ikke vil lytte. Eller har gjort det til din livsmission at belære andre om noget. smiley

• #24   7. apr 2018 Dagmar; dyrlægerne i dagens Danmark prøver faktisk at mande den myte til jorden med at det ikke er godt for hestene smiley og jeg har snakket med flere dyrlæger omkring bruger af korn - meget foder der I DAG er færdigblandet indeholder korn!

Vi kan også vende den om; majs - melasse som mange færdigblandinger indeholder - er REN sukker og er ikke godt for hestene!

Jeg har altid før min gamle og 1 hest fodre med roepiller - lav på sukker og stivelse - men da min nye hest har scaroider har jeg faktisk sat mig ind i hvilket foder HUN må få uden at scaroider slå til -!

Hvad du gør med din - er din opgave - og hvad jeg gør med min er min opgave - det et slet slet ikke det mit indlæg handlet om - så stop med at kaste mudder på alt og alle og hinanden!

Og Gimlie - hvis jeg kastede mudder på dig så læst venligst mit indlæg Igen - på din kommentar; det KAN lyde nedladende MEN!

• #25   7. apr 2018 Vel jeg tager jo ikke alt jeg hører for et godt ord. Og så er det således at næsten alle heste ejere kender sin hest bedst. Og ingen heste er ens, så der må man også kigge på hvad denne formår. Og det kan ingen se over nettet! Og jeg har også taget mange af de råd til mig som jeg har fået smiley
    Og ift at komme med råd, så er jeg nok ikke den eneste på den konto. Men når TS skriver til mig at det ikke var det TS spurgte om, så siger jeg at ok, så må TS selv om det, og kører ikke videre med at dunke TS i hovedet.

Mvh TT

• #26   7. apr 2018 TS

Jeg har ikke følelsen af at have givet eller modtaget mudder.
    Men jeg spurgte fordi at alt viden om dette produkt til hestefodring siger noget andet end du beskriver.
    Og du kunne meget vel have handlet i uvidenhed.
    Men dette er jo så ikke tilfældet. smiley

• #27   7. apr 2018 Grimlie - jeg handler sjælden i uviden med mindre jeg skal afprøve nyt foder på mine heste smiley dette er dog aldrig i min hensigt - at teste dyr - men at finde ud af hvad det bedste foder for min hest er - og korn skal der tilsættes - om jeg vælger at tilsætte det selv eller købe en færdigblanding - men når nu det foder jeg har nu er godt nok men kornet mangler - ja så vælger jeg selv at tilsætte - da meget andet foder indeholder ting min hest ikke kan tåle i henhold til hendes scaroider.

Så jeg er glad for du ikke følte det som mudderkast -

Men jeg vil pænt bede jer om i mit indlæg her at skrive pænt til hinanden !

Vi et ikke børnehavebørn - men voksne mennesker

• #28   7. apr 2018 Jeg ville passe rigtigt meget på med at fodre for meget på hende,,,, specielt hvis hun ikke bliver brugt... tinkere kan klare sug fint på hø/wrap og vitaminer..det er noget andet hvis hun skal kåres eller skal i fol.. det er rigtigt svært at få bugt/styr på en overvægt hvis den først har sat sig. Sommeren er på vej og så skal de nok tage på.. bare et lille råd. Kender selvfølgelig ikke hele jeres historie;-) kh Helle

• #29   7. apr 2018 Helle - TS sin hest er for tynd, og den skal måske kåres smiley men ja du har ret, græsset kan også sætte gang i det.

Mvh TT

• #30   7. apr 2018 Gimlie'berg: hvor har du dine facts fra? I såfald vil jeg gerne se nogle konkrete undersøgelser på og af det, fra en pålidelig kilde selvfølgelig.

Og på baggrund af min viden, kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide, hvad du egentlig ved om stivelse/kulhydrater, de forskellige typer, samt deres påvirkning på blodsukker og fordøjelsen. Og når jeg nu nævner fordøjelse, kunne jeg også godt tænke mig at vide, fra dig, hvad der egentlig sker hos hesten, fra mund til fæces.
    Hvis du vel og mærket har din viden på plads selvfølgelig. smiley

• #31   7. apr 2018 Helle J - hun går i løsdrift og har også fået adgang til engen - og der er græs nok - og ja tanken var kåring og ifoling

• #32   7. apr 2018 myter om fodering med korn

https://horsedoc.dk/havre-til-hest/

hvordan og hvor meget korn må en hest få
    http://hestenshelse.dk/img/cms/Fodring.pdf

mere omkring brug af korn i foder
    http://www.foderplan.dk/2008/08/det-handler-om-havre.html

der er intet i ny forskning som viser at at havre skal være usundt for hesten. bare man ikke KUN bruger korn. og det er altså forskningen som er vel 5-10 år gammel, så det er jo ikke ligefrem noget nyt.

jeg har altid brugt korn. og bliver ved med det.

TIL TS
    1 g til 1 kg hest - max 900 g om dagen- dette er for hele dagen. så man fodeler mængden så det passer med antal fodergange hver dag.
    du skal gøre det DU følger er det rigtige.

• #33   7. apr 2018 Kæreste Anja!

Tusind tusind mange tak - jeg læste også om dyrlægen du linker til og myten - tusind tusind tak for at svare på mit spørgsmål - det er så kanont smiley

• #34   7. apr 2018
    Havre er der intet galt i, hvis det gives til en hest hvor det er nødvendigt og hvor det har sig et formål - hvilket det en del gange ikke har, men bare bruges fordi det er billigt.

Byg derimod er en anden sag, da det er sværere for hesten at fordøje - dermed kræver det at det er behandlet for at hesten lettere kan optage det. Men selvom det er behandlet, er det stadig ikke lige så let for hesten at optage som havre, eller majs som er nr. 2 lettest optagelige af stivelse for heste.

• #35   7. apr 2018 Byg er ikke hestemad. Hvis havre skal bruges skal det være hel kerner og i meget små mængder.

• #36   7. apr 2018 Hvis det er for at fede-op så kunne du også overveje fiberpiller fra horselux.

• #37   7. apr 2018 Lotte H; så skal jeg til at skifte foder igen og jeg er super glad for mit kraftur

• #38   7. apr 2018 Jeg fodre med valset Sort havre og giver min den store ca 2 kg dagligt, plus noget fuldfoder og vitamin og alt det hø hun kan spise.
    Men nu er hun også gammel og har brug for en del for ikke at blive for tynd.
    Og det med at det giver en dårlig fordøjelse, er noget sludder. Mine har aldrig fungeret bedre end på Sort havre og deres maver rumler som de skal og de er aldrig, hverken, hårde eller tynde i maven.
    Den anden jeg har skal kun ha en håndfuld, ellers spiser hun ikke sine vitaminer. Hun er en tønde på 4 ben og SKAL se sådan ud. Ellers kan jeg se hendes riben, men kan ellers leve på en sten.
    Deres pels og hove er altiid blanke og sunde, pga olien i den Sorte havre.
    Så jeg kan kun anbefale Sort havre. Den indeholder også minedre sukker en den alm havre.

• #39   7. apr 2018 Det kan vel bare gives oveni:

HorseLux FiberPellets kan anvendes som supplement til (hel eller delvis) erstatning af korn.

Kan med fordel anvendes i stedet for meget stivelsesholdige fodermidler, til heste der har brug for energi uden at blive hidsige eller overtændte.

Er ligeledes anvendeligt til heste, der har problemer med at holde huld.

• #40   7. apr 2018 "Det meste af stivelsen fordøjes i stortarmen og sænker PH-værdien, sa° hele tarmmiljøet bliver mere surt og dermed ude af balance. Hvis stivelsen varmebehandles, er effekten pa° Ph-værdien ikke sa° negativ, men til gengæld sker størstedelen af fordøjelsen i den første del af tarmen. Dette bevirker at blodsukkeret og insulinindholdet stiger kraftigt."

Nogen der mener at det lyder sundt?
    Det kommer fra de henviste links smiley

• #41   7. apr 2018 Lotte H; hun får allerede lucerne og roepiller - så mangler der kun sojaskrå - så det kommer vist ud på det samme tror jeg

• #42   7. apr 2018 Ok. smiley Det var også bare et foreslag da jeg havde god effekt med dem.

• #43   7. apr 2018
    Fiberpiller har flere foderenheder end roepiller og lucerne, samt indeholder ofte soya :o).

• #44   7. apr 2018 Af ren og skær nysgerrighed så vil jeg bare høre hvorfor det er godt at fodre med havre og byg til forebyggelse af scaroider? For så vidt jeg ved er sukker og stivelse ikke godt for det, Bl.a fordi det handler om at opbygge et godt immunforsvar, hvilket sukker og stivelse er dårligt for smiley

Og ud fra hvad man kan læse på nettet så er især havre osv, rigtig dårligt for scaroider og det har for mange hjulpet helt at undgå dette. Men kommer måske an på hvilken form for scaroider det er?

• #46   9. apr 2018 En god tommelfingerregel er at bruge sine øjne; kigge på sin hest(huld), og så på det, der kommer bagud. Hvis den ændrer konsistens i moget eller hvis du kan se ufordøjede fragmenter - kerner, fibre, så har man en ubalance. For meget protein eller stivelse kan give blød mave, for lidt energi giver for dårlig udnyttelse af cellevægge.

Byg er en super kilde til ekstra energi, uanset om det er til tilvækst eller præstation. Det er en knap jeg ind imellem bruger at skrue op og ned på. Det er genialt sammen med havre, da havres passagehastighed er lav, og byg er høj, her ser jeg virkelig en synergi.

Jeg har aldrig fodret med det med mere end et halvt kg/dag fordelt på to fodringer. Det har været tilstrækkeligt.

Protein regulerer jeg med sojaskrå.

Og til de selvgode typer, der køber færdigfoder, og sidder og føler sig frelste, skal I måske tage et kig på indlægssedlen, og overveje, om ikke også der er korn i. De fleste foderblandinger til heste er åbne blandinger og indeholder ikke andet end spildkorn og sojaskaller, presset i en pille med melasse. Råvarerne er deklareret i faldende orden uden garanti, især blandinger produceret udenfor DK. Og det giver man så rask væk 7 kr./kg for, og korn koster ca. 1,30 kr./kg.

• #47   9. apr 2018 Tak Ann C - det hjælper mig jo rigtig meget smiley plus min dyrlæge fortæller mig at jeg kan blødgøre kornet i vand et par timer - max - før det gives i fodret - det skulle også gøre at hesten kan tygge det

• #48   9. apr 2018 LittleJohn
    Det var så lidt.

Jeg har altid fokus på tre ting når jeg fodrer: Stivelse (havre, byg), protein (sojaskrå) og cellevægge (lucerne, roepiller).

Energi er nøgleordet. Se tabel, udklip fra Håndbog i driftsplanlægning. Her angivet i FE. Så bruger jeg mine øjne og fingerspidsfornemmelse, for det er håndværk.

profilbillede
  • #49   9. apr 2018 Jeg kigger også mest efter hesten - og jeg syntes jo min var i fin stand - ind til jeg blev forklaret meget mere om racen

• #50   11. apr 2018 Jamen det er koldbloden du har du tænker på, ikke? Hvad er det du er blevet klar over, og ændrer på ift. fodring? Spørger af nysgerrighed smiley

• #51   11. apr 2018 Ann C - hun er for spinkel i henhold til hendes race - tynd - så derfor skal hun have mere fedt på kroppen og jo det er min koldblods

• #52   11. apr 2018 LittleJohn - Så er du ikke helt på afveje ved at øge stivelse med byg, fordøjeligheden af råprotein er også bedre.

• #53   11. apr 2018 Ann C; mange tak - jeg har også god rådgivning i min dyrlæge og avlerveninde - så jeg er ret sikker på hvad jeg gør mht foder smiley

• #54   12. apr 2018 Jeg er blondine, og må gerne spørge dumt.

Hvad er argumentet for, at havre er slemt?
    (Bortset fra at dyret får mere hurtig energi - det er der ikke alle der kan lide?)

Kigger jeg på havregryn er der rimelig meget protein i, desuden nogle kostfibre, rimelig godt med ift diverse vitaminer - og ja, selvfølgelig stivelse.
    Men det er da derfor vi fodrer med kraftfoder??!
    For at give mere næring?

Hvilke molekylær forskel er der på stivelse fra majs, havre, byg og købte færdigblandinger?
    - Argumenterne der fremføres er stivelse - vil I ikke lige forklare det for en blondine?
    Gerne med nogle gode kilder?

• #55   12. apr 2018 Doktor WHO; jeg kan ikke svare konkret på dit spørgsmål - MEN majs er som slik for heste - ren sukker

• #56   12. apr 2018 Præcissus...
    Hvorfor skal have være værre?

• #59   12. apr 2018 Maja B.
    De andre kerner kan jo heller ikke serveres ubehandlet??
    Det er jo ikke unikt for havre?

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #62   12. apr 2018 Se på hesten, jeg giver min travhoppe som er på opfedning og skal i træning

1 kg havre og 2 kg byg begge dele valset

Derudover får hun 1,5 kilo fiberplus og 1 kg Elite fra Horsepro

Denne menu kører super hos os, der er ingen med mavesår, pip i potten eller andre mærkværdigheder

Så start stille op og juster efter huld og energi.

At beskylde dyrlæger for at være uvidende udi fodring er simpelthen noget sludder, det er muligt de ikke anvender det specifikt i deres daglige virke men de har stadig en uddannelse også om foder, Hove, tænder mm

Min egen dyrlæge er tilfældigvis ekspert og har analyseret de fleste af de fodertyper i de flotte poser og hun fodrer selv med havre og byg til hendes følhopper, plage, væddeløbere sammen med Elite fra Horsepro

Hun er fødevaretekniker udover dyrlæge så hun ved alt om mad både til mennesker og dyr så jeg er helt tryg ved min fodring anbefalet af en dyrlæge smiley

• #63   12. apr 2018 Ja der er vel ikke noget der kan give mere debat end netop dette med byg og havre, jeg bruger selv Horsemix med korn i og lidt valset havre, hesten kan godt lide det smiley
    Racen har jo overlevet på det, og selv om hestene er blevet forædlede? så ser de jo jo ens ud indvendigt, så det kan godt lade sig gøre smiley
    Der er mange der er helt hysteriske over korn, det er som om mange er blevet lidt for kloge og endt helt ovre i en anden grøft hvor det ikke kan blive videnskabeligt nok, og den ene er klogere end den anden smiley

• #64   13. apr 2018 Min venindes hest lever bedst på korn (byg) kombineret med tilskudsfoder og hun kan næsten ikke få den til at spise andet og hun har prøvet mere end hvad man kan forvente af alt andet slags hestefoder.
    Så hvis det fungere fint til din hest, så er der vel ikke noget galt i det. smiley

Kommentér på:
Byg og havre

Annonce