{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

fodring med Roepiller i stedet for wrap {{forumTopicSubject}}

Halløjsa smiley
Jeg har sådan tænkt på om man TEORETISK kan fodre en hest med opblødte Roepiller i stedet eller delvist i stedet for wrap.
Hvis man feks har en fed hest som skal tabe sig men man ikke kan finde wrap/hø med lavt sukkerindhold, kan man så bytte feks aften høet ud med en spand Roepiller?
Hvad tænker i?
(det er ren nysgerrighed)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fodring med Roepiller i stedet for wrap
  • #1   13. apr 2018 Nej, du kan ikke bytte det ud. Din hest skal altid have noget at tygge i. Du kan proppe grovfoderet i net og dele udfodringerne op i flere dele smiley

  • #2   13. apr 2018 Ikke medmindre man har tænkt sig at give halvstore mængder roepiller og dele det ud over rigtigt mange små fodringer. Hesten bør jo ikke stå i flere timer uden noget at tygge i (bl.a. pga. risiko for mavesår). Og skal der tyggetid nok ud af roepiller, så skal den altså have ret store mængder og dermed får den formentligt for mange FE. Så hellere hø i slowfeeder.

  • #3   13. apr 2018
    Nej. Du kan bytte hø/wrap ud med andre græsprodukter men ikke roepiller, da der mangler strukturen i roepiller.

    Man kan godt købe diverse græsprodukter og bytte ud med hø/wrap men for at man når op på de kilo hesten skal have pr. dag som minimum - så vil det være ret dyrt i indkøb, dyrere end hø/wrap.

    Især fordi at hø/wrap indeholder forskellige græsser, ukrudt, er forskellig i struktur mm. ( meget af det gør ), så hvis man vil opnå det samme med græsprodukter man køber, skal man købe mange forskellige og bruge og de er ikke liiige særligt billige hvis man skal ha' fingre i fx noget fra Agrobs.


  • #4   13. apr 2018 Teoretisk kan du godt, i forhold til næringsstoffer. Roepiller er jo stort set kun cellevægge, men fordøjeligheden af cellevæggene i roepiller er ret høj, så du vil få en ret hurtig omsætning af dem, kontra wrap. Du kan supplere med halm, for at tilføre de ufordøjelige cellevægge, der skal til for at sænke omsætningshastigheden og for at give noget fyldeværdi.

    Så jeg ville sige ja, gør det. Sørg for de er umelasseret.

    Selv ville jeg nok vælge grønpiller i stedet, eller græsensilage.


  • #5   13. apr 2018 Det vil jeg ikke mene, at du kan. En hest skal have sit grovfoder, har jeg altid fået at vide smiley

  • #6   13. apr 2018 Ann C hvorfor grøn piller i stedet? smiley

  • #7   13. apr 2018
    Grønpiller har mere struktur, end roepiller har. Det samme gælder heucobs, lucernepiller mm. - altså piller der er græsprodukter på den ene eller anden måde.


  • #8   14. apr 2018 Krikken
    Lucerne er ikke et græsprodukt, det synes jeg lige vi skal få slået fast. Heucobs er bare et fint handelsnavn for grønpiller.

    Dagmar t.l
    Grunden til, at jeg ville bruge grønpiller og ikke roepiller, er som jeg skriver pga til dels fordøjeligheden, som jeg også beskrev. Forholdet mellem fordøjelige og ufordøjelige cellevægge. Dernæst, så har grønpiller et naturligt indhold af mineraler, som roerne mangler. Det er uundværligt at tilføre mineralblanding til rationen, men udnyttelsen af mineraler, som indgår med naturligt indhold i fodermidler er bedre, end mekanisk tilsat mineraler. Selvom disse ikke må erstattes, for mineralindholdet falder i fodermidler på lager.


  • #9   14. apr 2018 Du kan bytte wrappen ud med frøgræs evt, eller hø og så ligge det i net

  • #10   14. apr 2018 Jeg har ingen erfaring ift fede heste, men har fodret en meget gammel hest på store mængder roe og grønpiller, da den ikke længere kunne tygge ret meget strå.
    Det var i samarbejde med fagfolk og fungerede ganske fint. Den fik også tilbudt strå, men tyggede kun på det og spyttede bolde ud.



  • #11   14. apr 2018
    Både og - de mange heucobs man kan få er en verden til foreskel til græspiller i indholdet.

    Weisencobs fra Agrobs har en hel del urter og forskellige græsser i. Glyx Wiese høcobs har det samme, men mindre forskellige urter og græsser end de fra Agrobs.
    Så de er ikke ens med grønpiller.

    Jeg er med på lucerne ikke er det samme som græs - men i forhold til erstatning for grovfoder, kan det også gå med.


  • #12   14. apr 2018 Jeg forstår bare ikke behovet for erstatning for grovfoder - hvis man alligevel hælder større mængder halm eller frøggræs i kræet pga. tyggetid, så kunne man vel lige så godt give lidt hø i slowfeeder.
    Helt erstatte høe/wrap kan man jo uanset hvad ikke uden at give noget andet at tygge i - hesten skal jo ikke stå i timevis uden noget at tygge i.

    Og tiden kræet bruger på at at få 1 FE i hø er i reglen noget længere end den bruger på at få 1 FE i roepiller, grønpiller e.l.
    Axel ville eksplodere hvis han fik tilstrækkeligt med roepiller (eller tilsvarende) til at klare sig aftenen/natten igennem... Han er i forvejen til den runde side, men skulle høet erstattes af krybbefoder ville han da vokse helt fra hinanden.


  • #13   14. apr 2018
    Nogle gør det fordi de har ældre heste, der har svært ved at tygge de mængder grovfoder der skal til :o). Andre gør det ikke for at erstatte men for at supplere - dvs. så hesten får flere forskellige slags græsser.



  • #14   14. apr 2018 Krikken - men det er jo ikke det vi snakker om her. Vi snakker om at bruge roepiller (eller tilsvarende) til en fed hest som erstatning for hø/wrap. Dvs. en hest der kun vil kunne få en ret begrænset mængde, for den rammer jo lynhurtigt grænsen for, hvor meget den kan spise uden at blive (endnu) tykkere.

  • #15   14. apr 2018
    Som tidligere nævnt, så ville jeg ikke bytte grovfoder ud med hø/wrap.

    Gør man det, er der andre ting der er mere optimale - men det er dyrere end at købe grovfoder, en del dyrere. Jeg vil ikke mene, at det vil gøre hesten mere overvægtig end hvis man brugte ganske alm. grovfoder - da man med ens grovfoder ikke aner om det fx er meget højt på FE medmindre man har en analyse på det.


  • #16   14. apr 2018 Krikken - men tildelt i slowfeeder holder selv en begrænset mængde står altså i længere tid, så også uden analyse kan man være ret sikker på ikke at tildele voldsomt mange FE.
    Jeg ved ikke med du hest men vores skulle altså have rigtig meget krybbefodee uanset art, for at have noget at tygge i det meste af natten.


  • #17   21. apr 2018 Jeg ville helt klart anskaffe mig en slowfeeder, og f.eks. halvere høet og spæde op med frøgræshalm. Hvad får den ellers af krybbefoder? her ville jeg nok også sætte ind, med roepiller tilsat vitamin/mineral. og så er det aller vigtigste jo motion:)

  • #18   23. apr 2018 Mange tak for de mange svar smiley

  • #20   24. apr 2018
    https://www.extension.umn.edu/agriculture/horse/nutrition/hay-soaking/

    For at man skal af med sukkeret i høet, skal det ligge i blød meget længe - længere end de fleste gør det. Samtidig mister man en masse næring i høet ( vitaminer, mineraler ) og der udover så øges risikoen for svampespore også gevaldigt medmindre det spises promte.

    " Owners should rely on forage analysis, both before and after soaking, as the primary method of determining the appropriate hay for horses, especially when feeding horses diagnosed with laminitis, PSSM, HYPP or COPD. For these horses, analysis of the NSC, P and mold content (for horses with COPD) of the forage is key. Hay soaking for short durations (15 to 60 minutes in duration) is an acceptable management method, but should only be used if preferred hay is not available. Soaking hay for longer durations (i.e. 12 hours) resulted in very low NSC content, high Ca:P ratios, shortage of P in the diet, and high DM losses.

    Soaked hay should be fed immediately to reduce the chance of mold. Care should be used when disposing of water after hay soaking. Water should be disposed of in random grassy areas and should not be accessible to horses. "


Kommentér på:
fodring med Roepiller i stedet for wrap

Annonce