{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.935 visninger | Oprettet:

Sælges som selskabshest ELLER aflivning :( {{forumTopicSubject}}

Har en hoppe som har fået hovsenebens syndrom HF. Hun er 10 år aldrig haft føl.
Hun bliver ikk den ridehest jeg ville ha.. så er det store spørgsmål: skal jeg sælge hende som selskabshest eller er hun mere fortjent med en aflivning. Hun kommer nok aldrig til a blive ridehest måske til en træk tur eller to en gang imellem..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælges som selskabshest ELLER aflivning :(
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   20. apr 2018 jeg ville aldrig sælge en skadet hest

  • #2   20. apr 2018 personligt ville jeg vælge den hårde løsning. der er alt for mange sager hvor en skadet hest er videresolgt som ridehest. folk er jo frække/dumme, så man kan ikke rigtig stole på folk

    så hvis du ikke selv har plads så ville jeg nok aflivning, med mindre du kender en som kunne overtage hende


  • #3   20. apr 2018 Aflivning

  • #4   20. apr 2018 Jeg ser os selv helst aflivning. Men hun ville fungere godt som selvskabs hest. Hun har det dejligste og roligste sind jeg har mødt i de 27 år jeg har været blandt heste. Hvis jeg ku ha hende hjemme havde hun blevet her.. men har ikk råd til to heste der hvor jeg står.

  • #5   20. apr 2018 Amt jeg vil heller ikke sælge en hest som ikke er behandlet.. og der er dyrlæg erklæringer og div. Og al den info vil køber os få. Jeg ser helst hun blev hjemme

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   20. apr 2018 Team: en dyrlæge erklæring eller behandling er intet værd hvis hesten er skadet/syg.


  • #7   20. apr 2018 Nej men så ved køber hva der er galt. Og det er jo ikk en ridehest.. det er en foldbums

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   20. apr 2018 team: men hvordan vil du garanterr at køber overholder dette?

  • #9   20. apr 2018 Man sælger ikke en syg/skadet hest i min verden - den beholder man selv som selskab og behandler den godt ind til den skal herfra.

    Alt andet er at tænke på ens egen pengepung fremfor på det dyr, som nu ikke længere “passer” fordi man ikke kan bruge den til det man vil.
    Penge først - og så krydser man bare fingre for, at den ikke ender som smerteplaget rideskolehest i Norge eller Sverige, eller på en slagtetransport til Sicilien mast sammen med masser af andre angste heste.

    Har man valgt at have dyr, så har man også valgt at tage sig af dyret,herunder at give det en værdig pensionist tilværelse eller aflivning.


  • #10   20. apr 2018 Ja det er jo lig det. Men har det os sådan at der os findes ærlige køber


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   20. apr 2018 team: ja, drt gør der helt bestemt.

    men du har du samvittighed til at tage chancen?

    uden har kende til det specifikke problem, har hesten smerter?


  • #12   20. apr 2018 Ser os helst hun blev men jeg har ikk råd til at bare ha hende gående. Ser os helst aflivning.
    Og hun er i behandling nu ekstra dyrlægetjek 9 maj.


  • #13   20. apr 2018 Og hesten har ej smerter

  • #14   20. apr 2018 Ja jeg har jo ikk samvittighed til a gå af med hende men igen hun har det dejligste sind

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   20. apr 2018 team: så afliv hesten. smiley
    hvorfor ovrrveje salg, når du selv mest hælder til aflivning.

    netop med heste der er skadede/syge, men uden smerter, så skal man virkelig overveje, for folk lurer hurtigt at hesten måske alligevel kan bruges.


  • #16   20. apr 2018 AMT : ja det er jo det. Nu ser jeg hva der sker. Om der er forbedring d 9 maj

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   20. apr 2018 hvad er det reelle argument for salg, hvis du selv mest hælder til aflivning.

  • #18   20. apr 2018 Det var nogen som har spurgt om jeg ville sælge hende.. så ville bare høre andres meninger. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   20. apr 2018 så det erpengene der trækker? smiley

  • #20   20. apr 2018 Jeg ville prøve salg og vis der så er ingen der ville kan hun aflives. (Bare vær sikker at du ikke fortryder)

  • #21   20. apr 2018 Aflivning. Ingen tvivl hos mig.

    Jeg har selv stået i samme situation, og jeg valgte aflivning. Efter at have været i flere genoptrænings forløb.

    Kort sagt: Din hest - Dit ansvar!


  • #22   20. apr 2018 Jeg er ligeglad med pengene bare hun fik et godt hjem hvis det var.

  • #23   20. apr 2018 Jeg havde aflivet.
    Uden at blinke.
    Men med mavepine af sorg.

    Det er da en hyggelig drøm, at den kan gå på en græsmark og nyde livet, indtil den falder om.
    Men det har du bare absolut ingen kontrol over - der findes ærlige købere, men selv med de bedste intentioner ved vi ikke hvad der sker i fremtiden.

    -Jeg har altid undret mig : Hvis en hest skal indgå i en flok på lige vilkår med de andre heste, kan den ikke skåne sig så meget. Den skal kunne løbe og lege, toppes lidt med de andre, kunne puste sig op hvis den vil have en bunke hø for sig selv.
    Hvordan pokker kan vi tro på, at den kan holde til det uden smerter / uden at blive kanøflet hvis den prøver at undgå smerte fremprovokation - hvis den ikke kan holde til hyggeridning?
    Selvom den ikke reklamerer med det, kan det sagtens være en hård tilværelse og hurtigt ned af bakke på rangorden, hvis den har en permanent skade.

    Hvis den ikke holder til hyggeridning, er den nok bedst tjent med at blive aflivet rimelig snart.


  • #24   21. apr 2018 Du kender hesten og holder af den (går jeg ud fra). Hvis ikke DU af alle kan og vil poste penge i den som selskabshest, hvorfor tror du så folk der ikke kender og derfor ikke har følelser i klemme vil?

    En hoppe med interessant afstamning, et godt eksteriør og uden arvelige skavanker har en værdi i sig selv og kan derfor bedre sælges trods skade, fordi den kan bruges til andet end at kigge på. Men en hest der kun er til at kigge på har så lav en værdi, at sandsynligheden for, at den sælges igen og igen og at oplysninger om skaden går tabt undervejs osv. er stor....

    Havde jeg sådan en hest, ville jeg se tre løsninger:
    1) Jeg beholder den selv og betaler hvad det nu koster at have den gående som foldbum her
    2) Jeg låner den ud til selskab (på kontrakt). Så er ejerskabet stadig mit og jeg kan dermed bestemme over dens videre færd i livet og få den hjem igen, såfremt den af den ene eller anden grund ikke kan blive det hos låner længere.
    3) Jeg afliver hesten.

    Salg ville aldrig være en mulighed, hvis hesten var min.


  • #25   21. apr 2018 Jeg ville aflive! Men det var KUN hvis jeg ikke havde mulighed for at beholde den selv. Hos mig kommer hesten først, så hvis Tindur blev foldbums, så blev han alligevel her! Selvom jeg så stod uden ridehest.

    Mvh TT


  • #26   21. apr 2018 Aflivning så ved du hvor hesten er og det er vist også det du selv hælder til. Det gør ondt men det er det der følger med når man har hest og den blir syg eller skadet.
    Alt for mange sælger skadet heste i god tro og alt for mange blir brugt til rideheste alligevel og kommer til at gå med store smerter og ender til sidst som kastebold. Det er ik et fair hesteliv.


  • #27   21. apr 2018 Mærk efter hvad du vil, bare gør det DU vil

  • #29   21. apr 2018 Rødt eller grønt pas?

    Rødt pas så kan du sælge som avlshest. Grøn pas så ville jeg aflive.

    Hvis du sælger ville jeg hvis jeg var dig skrive med store bogstaver først i passet at hesten er skadet og må ikke rides.
    På den måde besværliggøre du et videresalg som ridehest smiley


  • #30   21. apr 2018 Jeg ville selv aflive, jeg syntes ikke det er fair at sælge heste der af sygdoms oversager ikke kan bruges til det ene eller andet, uanset om sindet så var den sødeste hest på jorden.

    Ja der er nogen der helt sikker kan give den et hjem som selskabs hest, men hvad så når de ikke kan have den mere af uvisse oversager?
    Så sælger de den nok bare videre igen, og så er vi ude i kastebold for heste, ikke fair.

    En død hest lider ikke, det gør en i live til gengæld.
    gør hesten en tjeneste og sig farvel, det er bedre i det lange løb for hesten smiley
    Det er møj hårdt men det er bedre for dyrerne smiley

    (Kommer fra en der selv måtte aflive sin hund fordi den var mentalt syg)


  • #31   21. apr 2018 Hvor ondt det end gør, så vil jeg sige aflivning. Du risikerer at den bliver solgt som ridehest til uvidende smiley

  • #32   21. apr 2018 Hos mig ville en hest med kronisk skade, der gør at den ikke ville kunne bruges til andet end selskab, blive aflivet.
    Med mindre der var en person jeg kendte, der kunne bruge den som selskab, i så fald ville den blive lånt ud.
    Jeg mener, at der er alt for mange mennesker, der ikke tager ansvar for deres heste og sender dem videre i systemet, og derved bl.a kommer til at blive fødekæde til diverse hestemarkeder rundt omkring ( Der er selvfølgelig også helt raske heste på de markeder)


  • #33   22. apr 2018 Jeg står desværre i en lignende situation. Jeg står og skal flytte hestene til efteråret, og har min ridehest og min selskabspony på 26 år, der lider af cushings.. Jeg vil gerne flytte til et sted med ridehus og fuldpas - men fordi min pony jo kræver en del både foder, fold, mundkurv etc. så kan det simpelthen ikke svare sig at finde et sted der kan leve op til alle disse ting, i mit område. Så ja, jeg står også med valget om at aflive ham mens han stadig er ok, eller give ham væk til nogen der måske kan bruge ham til selskab. Men stoler desværre ikke på andre mennesker, så her bliver det nok også aflivning. Vil ikke byde ham mere i hans liv smiley

  • #35   23. apr 2018 Min hest har haft det. Hun er fuldt ridelig i dag.

    Hun havde bare brug for MEGET lang tid til at blive rask. Vi taler halvandet år. Hun går med specialbeslag i dag, og skal fortsætte med det. Men det er nemt, og hun trives. smiley

    Smeden laver hendes sko bredere bagtil, i stil med billedet.


    profilbillede
  • Katrine A
    Katrine A Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 4 Heste: 1 Svar: 2
    #36   24. apr 2018 Nu har jeg ikke nogen viden om hendes sygdom, så jeg ved ikke hvor meget hun må bevæge sig, hvad hun må bruges til osv. - Men hvis du beslutter dig for at beholde hende, hvad med at påbegynde noget jordarbejde, hvis hun må det? (:
    Så kan i lave noget sammen, og begge lære nye ting uden at hun behøves at blive redet? (:


  • #37   26. apr 2018 Hvis jeg kendte nogen der manglede en foldbums så ville jeg ikke aflive hvis jeg kunne holde kontakten til hesten, men da hun er 10 år og endnu ikke har fået føl så vil jeg ikke sælge til fremmede og så ville jeg vælge aflivning desværre... jo lavere værdi en hest har jo mindre bekymre folk sig om hvad de køber

Kommentér på:
Sælges som selskabshest ELLER aflivning :(

Annonce