{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Hovolie på hovene? Beviseligt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har efterhånden hørt et par gange, at det at smøre olie eller fedt på hovene, slet ikke har nogen virkning da det ikke kan trænge igennem alligevel. Jeg synes heller ikke selv jeg nogensinde har set nogen forskel ved at smøre det på, i hvert fald ikke noget jeg har lagt mærke til smiley

Mit spørgsmål er så, er det bevist eller undersøgt på nogen måde at det faktisk bare er penge ud af vinduet? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovolie på hovene? Beviseligt?
  • #1   9. maj 2018 der blev lavet en undersøgelse med en gruppe heste der først fik lov at være et sumpet sted og så et sted der var tørt. det viste sig at hoven stort set ingen fugt optog nogle af stederne.

    jeg kan desværre ikke lige huske den og har vidst heller ikke gemt linket.

    Men den var ret interessant. smiley

    jeg er selv af den overbevisning at det er foderet og tarmen der har betydning, så jeg køber aldrig hov olie eller lignende.
    Og har jeg noget så er det fordi jeg har fået det og det bliver kun brugt fordi det set godt ud smiley


  • #2   9. maj 2018 hmm penge ud af vinduet vil jeg aldrig kalde det..
    Selve hornet som er den hårde yderskal på hoven har efter sigende ikke gavn af olien, men de olier som må smøres i kronranden hvor hoven endnu ikke er 'hård' vil jeg mene at det kan give en effekt.
    Dertil hørte jeg en smed i Herning (med egne produkter) fortæller hvor vigtigt det er at have fokus på hvor meget sand hesten slæber med fra banen. De havde testet en hest som efter 1 times ridning i fiberbund havde slæbt 0.5 kg sand med ud. Her kan hovolien/fedt medvirke til at sandet ikke klistrer nær så meget på hoven - som er en kæmpe fordel, for så 'lider' hesten ikke skade af at gå i noget 'klistret' sand :))
    Vi ved jo hvor meget for tunge sko kan slide på hesten, så at undgå for meget sand tæller vel også - jeg kan i hvert fald se forskel på hvor meget vi har med hjem, hvis olien er påført før ridning smiley


  • #3   9. maj 2018
    Studiet med at hove ikke suger vand, andet end en bitte bitte smule i sålen og at der ikke var foreskel på fugtigheden i hove på heste der gik konstant i vådområder og heste der gik konstant i tørke, kan jeg godt hitte frem :o)

    Jeg har selv ledt højt og bredt efter undersøgelser der understøtter diverse hovolier og andet man kan smøre på - og jeg kan intet finde. Det eneste der findes er diverse sponsorerede personer der siger " se, det har virket SÅ godt! ".

    Men der sælges rigtig mange ting på hestemarkedet, som ikke er bevist en dyt- men som vi hesteejere bare køber fordi det er lettere og købe et produkt og bruge, end at finde årsagen til problemet og evt. sluge den kamel at man har gjort noget forkert eller skal ændre noget.


  • #4   9. maj 2018 Krikken
    Den må du da meget gerne dele så smiley


    Men hvorfor er det så at i vinters og også lidt i sommers hvor der har været vådt og fugtigt, at hovene var ret bløde - men lige pt hvor der er meget tørt, er de hårde og tørre ?


  • #5   9. maj 2018
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22369538

    Hove reagere på hvad hesten spiser - mange heste går på græs om forår og sommer, hvilket er det de reagere på, altså hovene. Uanset hvor våd en sommer vi har så klager folk over tørre hove.
    En anden ting der påvirker hove er stivelse/sukker i foderet og det er hvordan hestens fordøjelse i det hele taget fungere.
    Der udover burde mange flere kører kortere intervaller om sommeren fx nede på 4 uger, istedet for 8 uger. Og generelt kører rigtig mange folk bare alt for lange intervaller på beskæring, så hovene når og blive grimme i mellem tiden.

    Tine der både er beslagsmed og trimmer, har skrevet et bette indlæg om det.
    https://www.facebook.com/169392714657/photos/a.10151252193599658.482743.169392714657/10154059904229658/?type=3&theater

    Jeg oplever ingen forskel på hove om vinteren vs. sommeren - andet end at man lidt bilder sig selv ind hovene er tørre og bløde, fordi miljøet omkring er tilsvarende forskelligt. Men min har fuldstændig ens hove sommer og vinter.
    Nogen kan opleve at ballerne på hesten bliver lidt opløste om vinteren i meget vådt miljø - men det har ikke noget med selve hoven og gøre smiley


  • #6   10. maj 2018 Krikken
    Tak, vil lige læse dem senere!

    Men jeg ved at min hests Hove var bløde i vinters, for det sagde smeden, og hun fik endda en hovknusning fordi de var bløde. Idag havde hun smed igen, og der siger han at de er hårde og tørre. Så der er jo i hvert fald noget om snakken.

    Men det kan selvfølgelig også have noget at gøre med græsset osv, at de ændrer sig efter det. smiley


  • #7   10. maj 2018 Lån eller køb "Den Store Foderbog", jeg mener den er skrevet af Nanna Lutherson.
    Hun diskutere emnet. Og jeg er ikke hjemme og kan ikke slå hendes kilder pp - men det kan du jo selv, når du har læst bogen.

    Foder ændring = påvirkning af bakterier i tyktarmen = deres produktion af B-vitaminer hæmmes,
    +evt ligefrem desuden let grad af forfangenhed.
    Derfor er hove dårligere om sommeren, når heste går på fugtig eng med ekstra saftig græs. Det er græsset =ændringer til for rigt foder, der gør det.

    Vådt/tørt underlag, olie mv gør ingen forskel hvis hesten får stabil, godt foder.



  • #8   10. maj 2018 Jeg har ikke nogle videnskabelige beviser, men min smed bad mig smøre hovene på min gamle, de var altid tørre og flækkede om sommeren, så jeg købte en af ham og den virkede altså.. Om efteråret når der var vådt, fejlede hovene ingenting.. Så jeg tror der er noget om det.. smiley

  • #9   10. maj 2018 #8
    Om efteråret, når der er vådt, er græsset jo også mindre hidsigt??
    -så, timingen kan vel også følge foderet?


  • #10   10. maj 2018 Vel jeg fodrer stivelse og sukker fattigt, og jeg har tørre hove om sommeren men kun i tørre perioder, hvis jeg IKKE sørger for at lade de stå med vand klokker.. Men jeg bruger ej heller hov olie da jeg på et tidspunkt læste her inde (en del år siden) at alt andet end vand ødelægger det beskyttende lag på hoven... Men husker ikke om den artikel var ret valid, jeg ved bare at vand altid har hjulpet her.. smiley

    Mvh TT



  • #11   10. maj 2018 TT- min smed har sagt til mig jeg maks må bruge fedt/olie 1 gang i ugen fordi hvis jeg gjorde det hver dag og en dag ikke gad mere så er hoven blevet så vandt til olie/fedt at de så ikke selv vil kunne opretholde et eller andet bla bla bla jeg ikke kan huske at udtale i hoven så han sagde kun vand til mig så der er vel noget om det!:)

  • #12   10. maj 2018 Den eneste effekt jeg synes at kunne se, er at man får en flot overflade en dags tid. Men ligesom alt andet olie man smører på, så er det overfladebehandling

  • #13   10. maj 2018 Doktor Who
    Vil nu bare ikke mene at min hest har været ude for den store foderændring. Hun går med to andre heste på helt nedbidt græs og får wrap på folden pga det. Hun får samme foder og vitaminer som for 9 måneder siden smiley


  • #14   10. maj 2018 Der er meget sukker i nedbidt græs da det er stresset smiley og det bliver selvfølgelig værre forår/efterår..

    Mvh TT


  • #15   10. maj 2018 TT
    Ja det ved jeg godt, men det er så nedbidt at det næsten er ikke-eksisterende - derfor får de wrap smiley


  • #16   10. maj 2018
    Mange smede sælger forskellige hovprodukter, men bare fordi de er smede har de ikke altid ret. Flere og flere smede, går også op i foder, hestens miljø mm. og ved at det påvirker hestens hove.


  • #17   11. maj 2018 Jeg tror på, som en også nævner at det kun er overfladebehandling.
    Jeg har brugt en hjemmelavet, der består af kokosolie og koldpresset madolie, og det gav en pæn overflade, og pænheden holdte lidt tid. Men tror ikke at det trænger ind og gør gavn, om det så er fra smeden, eller hjemmelavet smiley


  • #18   12. maj 2018 jeg giver æbleeddike på hovenene, det har hjulpet meget mere end div olier

  • #19   12. maj 2018 forresten sagde min smed at olie bare var med til at lukke af for hovens naturlige mekanisme og at der lettere kom svamp i en oliesmurt hov

  • #20   12. maj 2018 Bettina
    Hvorfor skulle der hurtigere komme svamp? smiley


  • #21   13. maj 2018 Fordi olien lukker for luften således at hoven ikke kan ånde og tørre.. Så kommer der svamp hvis hoven ikke får luft.. smiley

    Mvh TT


  • #22   13. maj 2018 TT
    Det har jeg alligevel aldrig oplevet før.. smiley


  • #23   13. maj 2018 LM - Det er jo ikke noget der behøver at ske, men chancen er der hvis man ikke sørger for en meget tør hov smiley

    Mvh TT


  • #24   13. maj 2018 En hov har ikke brug for at ånde (hvor sidder lungerne?) præcis som menneskenegle.

    Her er mit indput og mening efter 18 år med menneskenegle og herunder anatomi og kemi studerende.

    Hvis det ellers er som menneskenegle, så kommet ilt og næring indefra ved den levende del, og der sker intet ved at komme olie på, heller ikke svamp, da svamp kommer af svampesporer, der bedre kan sætte sig sig fast i skadede hove (og måske derfor opstår myten) men ikke fordi der kommes olie på.

    Korrekt er det at kosten har største faktor, selve hoven/laget yderst er jo dødt og har derfor ikke mulighed for at heles ved at smøre noget på ej heller ved at spise noget, her er det kun den nye hov, der dannes, som kan påvirkes.

    Hvad olien derimod kan gøre, er at holde på fugten i hoven, forstået sådan at såvel hov (som negle) vil suge fugt, men lige så hutigt miste samme fugt igen. Når den suger fugt vil den svulme og skrumpe igen (på mikroskopisk niveau) og foregår det tit, kan man opleve bøvl med sømhullerne/frakturer ol. Når man bruger olien, vil den beskytte mod denne “bevægelse” fordi den ved regelmæssig brug kan forhindre at der suges fugt, og hoven vil derfor fremstå “sundere/bedre/smidigere” hvilket egentlig ikke er tilfældet som sådan, den er blot beskyttet.

    Ikke alle hove er ens, kvaliteten er svingende alt efter kost og genetik, derfor vil nogle få problemer og opleve hovolie hjælper og andre ikke have behovet over hovedet.

    Hvorfor er der ikke forskning? Fordi forskning koster kassen og vil ikke give mening, da hestes dagligdag (herunder kost og omgivelser) og genetik er så forskellig at det ville være endog meget svært at stable en forsøgsgruppe på benene.

    Men jeg vil så også sige at med lidt logisk tænkning, så kan kvaliteten af det døde lag (som smeden skærer i) ikke skifte med sæsonerne, den nye hov kan slet ikke nå at vokse så hurtigt ud. Jeg vil skyde på at det tager mindst 6-8 mdr før hoven er helt skiftet, så man kan næppe se ændringer hurtigt. Intet man fodrer en hest med vil kunne nedbryde eller ophele det, der allerede er dødt og skadet, så har man problemet om foråret, er det næppe sukker i græsset fra samme sæson (forfangenged er i den levende del og noget helt andet).

    Derfor kan det hjælpe med olie, hvis behovet er der, det bedste er at hesten fodres optimalt, så den selv “beskytter” sig mod fugten, men resultatet af korrekt fodring afhænger af genetik: du kan ikke ændre DNA med fodring, du kan max opnå det bedste hestens gener er programeret til og hos nogle er det bedste ikke særligt godt.

    Det er blot mine tanker, med den baggrund jeg har.


  • #25   13. maj 2018 TT
    Synes du skal læse Karens indlæg så, det giver så meget mere mening! smiley

    Karen
    Præcis det jeg søgte af svar! Der blev jeg lige en hel del klogere, for det lyder også meget logisk smiley


  • #26   13. maj 2018
    Karen - forskningsmæssigt, så kan hestens hove ikke suge vand andet end sålen.

    Jeg skal gerne indhente info til dig vdr. hvorfor hoven kan ændres "hurtigt" når de kommer på græs og får sukker, som hesten ikke tåler.


  • #27   13. maj 2018 Jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle være så meget anderledes med vores negle kontra hestens Hove. Jo jeg ved da godt at deres er meget tykkere og stærkere, men vores påvirkes jo ret nemt via fugt til at blive bløde osv. Så hvorfor skulle en hests Hove så ikke, ved nok fugt også kunne påvirkes? smiley

  • #28   13. maj 2018
    Ingen anelse. Men ret sigende at heste i vådt miljø kontra heste i tørt - at der ingen foreskel var på hovene og deres fugtighed. Hvis hovene skulle kunne suge fugt ( hovvæggen ) så burde der være det.

    Jeg synes ikke mine egne negle påvirkes af fugt eller tørhed - de er ens om det er vinter, sommer eller hvad det er - eller om jeg har været i vandet en hel dag. Det der påvirkes af vejret og fugtighed er min hud, ikke neglene. Så jeg kan ikke følge logikken med vores egne negle.

    På heste er det hele "forbundet" så og sige, så hvis noget er ude af balance i systemet, så påvirker det resten. Fordøjelsen skal være i balance, kroppen skal, hovene skal, vitamin/mineraler skal - det viser sig på den ene eller anden måde.


  • #29   13. maj 2018 Jeg ved da at hvis jeg har været i karbad eller lignende, så er mine negle helt bløde og let bøjelige. Læser man rundt på nettet bla. fra hvad læger skriver men også forskellige andre sider, så siger de ligesom Karen, at når de bliver våde så svulmer de op, og skrumper ind igen når de bliver tørre. Dette gør dem endnu mere tørre, hvorfor der anbefales at bruge en neglecreme eller negleolie.

    Alle anbefaler selvfølgelig først og fremmest at man får vitaminer nok osv, da det også kommer indefra. Men de siger så også at det vil være godt at smøre med noget. Der tænker jeg bare at det samme må næsten mere eller mindre gælde for hestene.


  • #30   13. maj 2018
    Jeg kan ikke se det logiske i at en så hård konstruktion som en hov, skulle kunne suge olie - olien suger hoven så vidt jeg ser ikke, den fordamper eller forsvinder når hesten render rundt i jord, som hvis vi andre har våde hænder og rør ved sand og bliver ved et stykke tid.

    Det er bare sjovt, at folk hjertens gerne betaler for alverdens produkter til deres hest som skal løse deres problemer istedet for at komme ind til kernen af problemet.
    Man vil købe 117 tilskud istedet for at fjerne hesten fra græs, 117 tilskud fordi hesten er stresser istedet for at løse årsagen til stress, hesten glor på ting - åh den må hellere få noget magnesium istedet for miljøtrænin og tid osv. osv.
    Vil vil hellere købe et slanketilskud, istedet for at putte hesten på jordfold, hellere ligge et lammepad under end få en sadelmager ud, hellere købe et tilskud til fordøjelsen end få hesten tjekket for mavesår.

    Alt imens producenterne af tilskudene ( foder eller ting til at smøre på her og der ) bare skal love guld og grønne skove, så køber vi gerne.


  • #31   14. maj 2018 Vand vil tørre hurtigt, så nej der er ikke spor i hoven, så en bedring i hoven efter vand kan man ikke se, der går måske 10-20 min så er det væk igen, fordi vand er flygtigt.

    Hove og negle består af keratin, og disse keratinlag har små huller/kanaler mellem sig, både hydrofobe og lipofobe og derfor vil fugt og olie kunne trænge gennem, både indefra og ud og udefra og ind. Klart at olien ikke trænger hele vejen ind på en hest (så skal de oliebade flere gange dagligt og ikke komme ud), men den forhindrer tilgengæld, som jeg skriver, at fugt udefra trænger ind og udtørrer, da de hydrofile “stoppes til”. Det er ganske simpel anatomi, og derfor tænker jeg det gælder både keratin hos heste og mennesker, da det har samme funktion.

    Både beton og andre hårde ting, kan suge vand, simpelthen fordi det trænger ind i små mikroskopiske huller, og der vil det svulme op, klart at du ikke kan se det med det blotte øje, fordi det foregår næsten på molekyle niveau smiley

    At du ikke synes der er forskel på dine negle er dejligt, det forhindrer nu ikke i at der netop ved negle ER forsket i det og her er de ting jeg har beskrevet bevist, og endda mikroforograferet, så jeg har skam set billeder smiley

    Jeg vil rigtig gerne se forskning på at selve keratinlaget i hoven kan ændres hurtigt af tilskud eller fodring, hos mennesker, ser jeg tit folk tage forskellige tilskud, jeg skal prøve at forklare hvad der sker nedenfor og hvorfor en hurtig virkning er “umuligt” pga tilskud:

    Case: en kvinde i 40’erne (her vokser neglen ca. 1 mm om ugen) har været syg i 3-4 uger, sådan generelt sløj, her vil neglene være de sidste i kredsløbet, hvor næringen kommer hen, kroppen skal nok sørge for de vitale funktioner først. Derfor er der nu 3-4 måske lidt flere mm af den nye negl, der er svagere.

    Hendes negle har derfor 3-4 mm, hvor de faktisk ikke har fået optimal næring, den negl kommer langsom ud (begynder nogle få mm under neglebånd) og da neglen er 6-8 mdr om at forny sig (alt efter hastighed, længde på negleseng osv) vil de 3-4 mm, først ramme spidsen efter 6 mdr. Så hun oplever “pludseligt” at få problemer.

    Hun køber tilskud, og får fortalt at hun skal tage det 3 mdr for at se en virkning, efter 1 - 1,5 mdr begynder den raske negl, der var lige bag den sygeperiode, at komme ud til spidsen og efter 3 mdr er det helt raske negle. Nogle gange sælges endda kalk, problemet er bare at kalk ikke er essentielt i neglene, der er kun noget der ligner 0,8% kalk i neglene og der bruges ikke kalk til dannelse af de proteiner keratin består af smiley

    Det vil få tilskuddet til at se effektivt ud, men i virkeligheden, så er det en helt naturlig bedring. Kun hastigheden af væksten, kan øges, her kan det være massage, varme osv (varme øger blodcirkulation, hvilken får mere næring rund=øget vækst, men ikke bedring af eksisterende keratin) så ved øget vækst, oplever man måske problemer, som egentlig stammer fra tidligere. Jeg mistænker det er samme scenarie for hestene, at ændres hoven om foråret, så stammer det fra efterår..

    Da keratin i negle (og hove) ikke på nogen måde kan optage noget i selve keratinen (det er dødt) eller hele skader (igen det er dødt) så kan jeg ikke se hvordan den del af hoven, der er dannet og som vokser oppefra og ned, kan have glæde eller modsatte af kosten (voksede den indefra, er det noget helt andet fordi det ville gå hurtigere, men så ville hoven ikke blive længere, bare tykkere) .

    Forskellen på hestenhov og menneskenegle er egentlig kun tykkelsen på lagene og så at hoven vokser omkring hele “fingeren” og ikke blot ovenpå som neglen, derfor kan stråle, hovben og andre ting godt tage skade af fodring, ligesom visse sygdomme kan give en hurtig ændring (det ses også ved negle) men jeg kan ikke se hvordan et dødt materiale, uden nogle levende celler til at regenerere sig, skal kunne have glæde af noget, andet end når den dannes.

    Dette er igen ud fra hvad jeg ved om mennesker, men også rent kemisk/biologisk omkring negle, derfor skulle det være mærkligt at det er så forskelligt, da grundbestanddelene er så ens i den keratin, der danne negle, næb, hove, klove, fjer osv. Alle “døde” elementer, og hvordan man skulle kunne påvirke noget dødt, kan jeg ikke se, det ville svare til at kunne få et stykke papir, der har fået en revne til at hele.

    Vi kan udefra smøre ting på, der ændrer tilstanden (herunder olie) men vi kan ikke regenerere, det kommer kun når der er dannet så mange nye keratin-molekyler, at de svage er afstødt igen.

    Men ja meget gerne forskning, elsker at lære smiley


  • #32   14. maj 2018
    Jeg fik Tine, der er beslagsmed til at forklare :o) - Hun deler iøvrigt mange informative indlæg på hendes facebook.

    Jeg spurgte Tine hvordan hoven kan ændre sig hurtigt, når det normalt tager lang tid.
    " Hej Maria ?? det er fordi at lamellerne i hoven bliver påvirket og dermed svagere. Så snart lamellerne begynder at blive bløde, vil hoven ret hurtigt ændre udseende idet lamellerne ikke er i stand til at understøtte hestens vægt. Dermed vil hovvæggen i løbet af ganske kort tid begynde at vinge ud og sålen vil blive fladere. I svære tilfælde hvor lamellerne går helt fra hinanden ser man en strukket hvid linje og her vil der også opstå ret tydelige forandringer på hoven ret hurtigt. "

    Indlægget hun bla. har skrevet er det her.
    https://www.facebook.com/169392714657/photos/a.10151252193599658.482743.169392714657/10154059904229658/?type=3&theater


  • #33   14. maj 2018 Jeg har en hestefold med et lille vandhul.
    Nogle af hestene kan godt lide at gå ud i vandet - bl.a. for at spise lidt dunhamre.
    Jeg kan TYDELIGT se forskel på hovene på de heste som ynder at gå ud i vandet, eller bare det sumpede, og så de heste som ikke rigtig bruger det.
    Jeg havde en sommer (sidste år tror jeg), hvor jeg havde et par heste med tørre hove - af dem som ikke bruger at gå i vandet selv. Dem brugte jeg Solanum StrogStep, og et par dage så var hovene ikke længere tørre. Kæmpe forskel.

    Så mine erfaringer siger mig, at det hjælper smiley



  • #34   14. maj 2018 Krikken, Tak for det, jeg vil helt sikkert kigge på det smiley jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvad disse lameller består af, men spændende og det understøtter min tanke om at det ikke er selve keratinen, der påvirkes, men noget andet smiley

  • #35   14. maj 2018 nu så jeg først det om neglene i dag. Jeg aner ikke så meget om negle, men svamp i hoven er noget latent, jeg ved det fordi jeg selv har haft problemer, det kan være white line diesease, seedy toe og meget mere. Der opstår svamp i hoven på grund af forskellige omstændigheder, det smitter ikke, alle heste kan få det som kvinder får skedesvamp og svamp under bryst. Svamp og bakterier (i hvert fald disse) lever godt i områder uden ilt og i basisk og neutrale miljøer som når hestenes hove i alt for lang tid ad gange står i våde områder, derfor er det godt at tilføre æbleeddike, fordi det gør hoven sur og så lever disse bakterier ikke så godt, det kan også hjælpe at hoven får luft, så nogle smede i england og usa skærer det syge væv (hornlag) væk, så hoven får luft og så dør svampen. Man kan også behandle med svampedræbende. Svamp i hoven ligner ikke noget specielt, men man kan se følgerne, f.eks. udvider hoven sig og kan gøre at hornet flækker eller nemmere flækker. Min islænder stod meget vådt i vinters og hoven blev meget blød. Der er en, der skriver, at de kan få udvidede hove ala andefødder, det fik min hoppe, og skaden er jo sket, så det tager tid inden den bliver god igen. Derfor han hendes hove to vinkler, en som er mere stegl og kommer man længere ud så flader hoven mere ud. Hun er i behandling med svampedræbende en gang om ugen og æbleeddike og det gør underværker. Hun havde hele sidste sommer problemer med at hoven flækkede og jeg smurte godt med olie uden resultat, der var kæmpe flænger i hoven og hun fik sko på, I år har hun ikke sko på og selvom den ikke er vokset ned helt endnu, så kan man tydelig se en langt mere stærk hov og ingen større flænger.
    Der er forskellige smede/hovtrimmere, som er ved at blive udlært i england og usa som har stor succes med at behandle heste med så dårlige hove. Jeg har selv en som kommer med nyeste viden omkring dette.


Kommentér på:
Hovolie på hovene? Beviseligt?

Annonce