{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
904 visninger | Oprettet:

Køb af ung hest {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har kig på en 4års vallak. Den er ikke forsøgt tilredet, har faktisk bare gået som fold bums.
Får man normalt lavet en handelsundersøgelse på så ung en hest, når den ikke har været i ridning?
Hesten har ikke fået ordnet tænder, er der normalt at det ikke bliver gjort før de kommer i ridning? Kan jeg ligge et krav ind om at de betaler for at det bliver gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ung hest
  • #1   6. jun 2018 Altid handelsundersøgelse, uanset alder. Og især på en ung hest der netop skal til og i gang som ridehest.

    Det er også en god ide at få tjekket tænderne inden at hesten rides, for at undgå problemer med tandspidser kombineret med trense/ bid.

    Hvem der skal betale hvad, afhænger af hvad i kan blive enige om. Normalt vil jeg forvente at hesten har sine vacinationer i orden og er passet med smed. Tandeftersyn vil jeg nok selv stå for.


  • #2   6. jun 2018 Så du ville ikke nødvendigvis forvente, at tænderne er i orden på den når man sælger en ung? Jeg tænker bare, at der sker så meget i munden på en ung hest, at det da skal holdes ved lige? Er det bare normen, at man først ordner det når de skal til at gå med bid? smiley

  • #3   6. jun 2018 Vaccination, ormekur og smed er desuden i nogen smiley

  • #4   6. jun 2018 Se om vaccination, smed, tænder ect er i orden - det er noget man som køber selv skal tjekke op på. Det er sørme ikke alle ungheste som er passet som en ridehest smiley
    Når man har tjekket op på det, så kan man ifald især vaccination ikke er overholdt være noget man bruge i en forhandling på afslag i pris.

    De fleste avlere og jeg selv incl tjekker kun tænder, hvis plagen har fx et huldproblem. Som 2,5 års ligner de ofte noget som har fået sparket munden af en anden hest smiley Og har man dem vaccineret, så er det almindeligt at dyrlægen lige kigger i munden om de har problemer, når de vaccinerer.

    Jeg har fx to udvoksede rideheste - den en går ca 9 måneder før han skal have raspet tænder, den anden går ca 2-2,5 år før han lige skal pudses lidt. Så der er stor forskel på heste.

    Handelsundersøgelse er nok en rigtig god ide, hvis man ikke er så erfaren i køb af ungheste. Overvej om du skal have hele pakken af røntgen også - jeg har i foråret haft en dejlig 4 års i fuld Rgt - og han viste sig at have en mus i kat 3 , dvs han skulle opereres før tilridning.

    Mvh Charlotte


  • #5   6. jun 2018 Okay, tak for det. Hovene så fine ud, og han er vaccineret, skal have revaccinen om et halvt års tid. Huld havde han ingen problemer med at holde, han så så fin ud smiley

  • #6   6. jun 2018 Tænderne har jo ikke så meget at gører med hestens alder, men mere hvordan den slider dem.
    Tænderne bør også skiftes, så man sikre at den har skifter alle "mælketænder" , min den gamle , havde stadig en mælketand, som aldrig faldt ud.

    Du skal jo også være opmærksom på at en rå hest, kan give dig nogle extra udgifter til mere undervisning / eller tilridning. Selv om at man sagtes kan gører den ryttervant, uden de store problemer, kan der nemt kommer nogle ting hen af vejen som man bare ikke er dygtigt nok til at klare selv. (Bare ment som et godt råd smiley )


  • #7   6. jun 2018 Jeg ville på køb af alle heste på 3 år + få lavet en handelsundersøgelse, og hvis den ikke er tilredet/ få lavet røntgen af ryg og ben. smiley

    Mvh TT


  • #8   6. jun 2018 Jeg købte også en 3 1/2 års, og der fik vi lavet fuld handelsundersøgelse med røntgen af det hele, og så fik vi ordnet tænder som vi selv betalte. Jeg ved ikke om de havde fået det gjort engang inden, men det er også ligegyldigt når vi får dem tjekket af dyrlægen og han ordner dem smiley

    Men jeg var glad for vi fik lavet handelsundersøgelse, for selvom det var en ung hest, så viste billederne et par forholdsvis tætte torntappe, hvilket var helt uden betydning for os, fordi jeg ikke har planer om at sælge videre engang (hvor det ville have indflydelse på prisen evt.). Men det var godt at vide, så man kan tage sine forholdsregler for træning osv. For der er det jo især godt at arbejde med rygmusklerne og at få ryggen op smiley

    Men der kunne jo også have været så meget andet som ikke har noget med træning at gøre, såsom mus eller foldskader osv, så ja jeg ville absolut få lavet undersøgelsen smiley

    Og hvis det er tandtjekket der skiller jer ad, så må du hellere kigge andre veje. For der synes jeg ikke der er nogen standard for hvad man kan forvente. Det er jo ens eget valg at evt. Købe hesten, det kan man jo bare lade være med hvis man synes sælger stiller urimelige krav smiley

    Men held og lykke!


  • #9   6. jun 2018 Tak for svar alle sanmen! Havde også forestillet mig at jeg ville have lavet en handelsundersøgelse på den, men jeg ville bare høre hvad andre gjorde smiley mht tænderne, så skiller det os ikke ad, det vil i hvert fald ikke få mig til at bakke ud,selvom mit lille hoved jo syntes at de bør blive efterset, også selvom de ikke har været ridehest endnu. Jeg ville igen bare høre hvad normen var, og hvad jeg kunne forlange smiley smiley

Kommentér på:
Køb af ung hest

Annonce