{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.331 visninger | Oprettet:

Køb af ung hest {{forumTopicSubject}}

Hej hg smiley

Jeg kunne godt tænke mig at høre folks erfaringer med at købe en ung hest som er tilredet men kun 4 år fx. Ved at heste er forskellige men er det muligt at finde en ung hest som er cool i hovedet. Jeg har efterhånden redet en del år og en del heste så mener bestemt jeg har grundridningen iorden men vil have en hest med styr på sit hoved så jeg ikke på daglig basis bliver stukket af med, bukket eller stejlet med. Dvs ikke en uforudsigelig hest. Vil naturligvis få undervisning men jeg synes det kunne være super spændende at forme sin egen hest og måske få mere hest for pengene frem for en der er redet godt op i klasserne.

Lad mig høre jeres erfaringer og gerne hvilken erfaring i havde på købstidspunktet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ung hest
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   18. sep 2015 ud fra hvad du søger, ville jeg anbefale dig at søge efter noget lidt ældre, smiley

  • #2   18. sep 2015 mine var 1 og 2 år da jeg købte dem, og dermed ikke tilredet
    men har mødt mange nytilredet, og fælles for dem som har været cool i hovedet, har faktisk været at de er af racen oldenborg (min 62,5%)
    og så har jeg mødt en som var tilredet 3 mdr tidligere, og den var bare totalt cool. Men det var så en western-redet hest, som altid havde været trænet den vej. den var vist ikke engang 4 år.


  • #3   18. sep 2015 Det var to meget forskellige svar smiley
    AMT - hvor meget ældre vil du sige? Har redet en 6 års salgshest på mit opstaldningssted som faktisk var så cool at den næsten blev til det dovne og skulle bruge en del fremdrift smiley og det var i den forbindelse jeg fik tanken at man måske godt kunne finde noget ala ham selvom den så var yngre smiley

    Anja - tak for indput smiley


  • #4   18. sep 2015 Det er altså ikke umuligt at stole på en unghest!

    Jeg kender en rigtig skøn 4 års som er til salg. Den er halv trakener og halv fuldblod, men den er bare så nem i al omgang og ridemæssigt er den bare fin. Tåler nemt at stå stille uden at blive dum og jan rides tur alene på.


  • #5   18. sep 2015 Det er lige præcis sådan noget jeg leder efter - sådan en der er mentalt god i skallen smiley min tanke er også at det ikke kan være umuligt at finde en der har taget tilridningen pænt og uden unoder smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   18. sep 2015 betina: omkring 6 års alderen.


    fordelen ved en 6 års er at de ofte har oplevet mere, og været redet længere.

    ved 4 års (især hvis den skal bruges som stævnehest, hvilket det lyder til ud fra din beskrivelse), skal de først vende sig til hele stævneracet, hvilket man aldrig ved hvordan de tager.


  • #7   18. sep 2015 Umiddelbart ville jeg søge efter 6+. Jeg har kun af erfaring, at de yngre oftest er uforudsigelige. Vi er så heldige pt at have fundet en super rolig 5 års som er super godt opdraget (mangler dog at få at vide, at tiggeri ikke er i orden)
    Vi har tidligere haft en 4 års hoppe, som også var rask i hovedet og lyttede altid. Dog har jeg mødt alt for mange, i forhold til de 2, uopdragne og totalt "ligeglade" ungheste, som selvom de var blevet sat på plads flere gange, stadigvæk løb om hjørnerne med en. Ikke at en ældre ikke kan være sådan, dog er det mere "sikkert" med en ældre smiley


  • #8   18. sep 2015 Jeg har fået en 6 års pony hjem, som tager det hele i stiv arm. Han er kun redet i et år og da jeg fik ham hjem, havde han kun været i ridehus 3 gange:O
    Og da jeg prøvede ham for første gang, var det kun 19 gang han havde haft rytter på.
    Han er meget let og omgåes, men selvfølgelig skal han til at lære.
    Det har indtil vider været et godt valg:)


  • #10   18. sep 2015 Jeg har som regel købt mine heste fra helt unge (2-5 år). Har altid bedst kunne lide at uddanne mine heste selv. Synes det er mest spændende. Og jeg har siden jeg var 13-14 år redet alle mulige forskellige heste og tilredet både andres og min egen.
    Min nuværende hest købte jeg som 4 års. Redet ca 2-3 mdr alt i alt. Han er af den støbning du beskriver. Var total cool, super flink. Kunne sagtens stå stille i flere dage uden at blive dum. Og man kunne sætte alle op på ham. Efterhånden som han er vokset til og er kommet i god form, er der dog kommet lidt mere spræl i ham. Men det har også manglet. Han blev næsten FOR sød, som helt ung. Han er 6 i år. Har selv uddannet ham t.o.m. LA2, hvor han stod hjemme og jeg kørte til undervisning en gang i måneden. Sidste efterår kom han dog på rideskole, hvor vi modtager undervisning 4 gange i ugen og han rides en gang i ugen af min underviser. Har startet op til LA5 på ham og han er påbegyndt changementer. smiley


    profilbillede
  • #12   18. sep 2015 Nu har jeg godt nok ikke selv købt min hest, eller prøvet, hende, men vil da gerne komme med et lille indput smiley
    Min pige er 3 år, og var redet i 2 måneder da mine forældre og min søster købte hende til mig i slut Juni.

    Og jeg har aldrig mødt så cool en hest, udover Jackie som vi mistede i foråret. (Men hun var også en gammel dame smiley )

    Det startede faktisk ud med at hun stod stille den første måned, da vi skulle købe udstyr til hende - Jeg longerede hende en gang om ugen, og det var det - jeg sad første gang på hende i August - hvilket vil sige at der var gået en god måned, siden der havde sat nogle på hende sidst. Ny rytter, nyt sted, hele molevitten - Der var ingenting, det var bare at sætte sig op og ride afsted smiley

    I slutningen af August blev hun flyttet igen, ud til min søsters arbejde, der er tættere på. Der var noget rod med udstyr, da det ligger i en bestemt bil, og derfor gik der igen en halv måned, inden jeg begyndte at ride hende igen, og der satte jeg mig også bare op. Det er på en ko-gård, og maskiner der kører op og ned af folden osv. Og hun siger ingenting, overhovedet! Hun har intet imod at blive trukket fra hendes foldmakker, og blive redet selv. Jeg sadler hende op, uden at hun er bundet, udenfor folden, osv. Hun siger ingenting til maskiner og køer, jeg ved snart ikke hvad jeg kan udsætte hende for. Jeg har redet uden sadel på hende i tordenvejr, og det sagde hun heller ingenting til.

    Hun er meget mere stabil end min søsters vallak der er en 7-8 år. Jeg har det meget mere afslappet med at sætte mig op på min 3 årige, end jeg har haft med flere "ældre" heste!
    Min søster laver gerne grin med, at hun tror jeg kan kravle under maven på Hope, og hun ville ikke sige noget til det. Hun er simpelthen så rar!

    Jeg rider dog ikke stævner, så kan ikke hjælpe dig der. smiley


    profilbillede
  • #13   18. sep 2015 Jeg tilred næsten selv min 4 års, og hun er så cool i hovedet. Alle er meget imponerede, så de findes altså smiley

  • #14   18. sep 2015 Du kan sagtens finde gode ungheste. Det mest interessante er om du vil/orker/gider at starte en helt forfra (altså efteruddannelse).
    Det kan til tider være lidt opslidende at dyret bare ikke automatisk kan det eller kan holde til det eller ej parat til det. Det behøver den jo altså ikke være fjollet i hovedet af. Men det kommer jo helt an på hvad man er til og hvor meget krudt man vil ligge i det. Selvfølgelig er der masser af søde, rare og lækre ungheste derude


  • #15   18. sep 2015 Hej hej smiley

    Min tidligere hest Talino købte jeg som 3-årig og ham havde jeg til han var 6. Det er en fantastisk oplevelse at forme sig egen hest og 'vokse' sammen, MEN en unghest KAN være forudsigelig og det er en del af pakken når man vælger at købe en unghest. Man kan ikke regne med at den er god i hovedet og en unghest vil oftest på en landen måde ville prøve sine rytter af i en periode, hvilket er meget forskelligt fra hest til hest hvordan de vælger at gøre det. Det er meget forskellige rideturer man får, og man lære virkelig at leve længe på en god ridetur fordi der netop i perioder kan gå lang tid imellem. Når det så er sagt kunne jeg sagtens regne med min unghest og jeg ville aldrig i mit liv have undværet den oplevelse han har givet mig. Det er et helt andet tillidsbånd, i mine øjne, som opstår ved køb af en unghest. Som din beskrivelse antyder, vil jeg måske tro du søger en mere stabil hest hvilket en unghest svært kan give dig. Send mig gerne en pb hvis du har nogle spørgsmål, jeg vil gerne være behjælpelig. Held og lykke med at finde din fremtidige makker.

    Mvh Mie


  • #16   18. sep 2015 Jeg har primært købt ungheste, der kun lige var tilredet, da jeg fik dem. Aldersmæssigt har de været mellem 3 og 5 år. Du kan sagtens finde en god 4 års, der er god i hovedet. Det er super fedt selv at præge og uddanne sin hest smiley

  • #17   18. sep 2015 Man kan sagtens finde ungheste, der er så cool! Jeg har selv tilredet 3 helsøskende, som alle har været dybt upåvirket af det hele ryttertilvænningen og tilridningen. Den ene af dem har været rigtig meget på tur og er dermed også super cool i byen, for han har fra barns ben været vant til at opleve nyt og "reagere rigtigt" på det. En anden af dem, har ikke været helt så meget med på tur og er derfor lidt mere nervøs i byen, men gør ikke andet end at "spooke". Ingen af dem har haft tendens til at løbe/stejle/bukke på noget tidspunkt - og de er henholdvis 5, 6 og 7 nu.
    Så det kan SAGTENS lade sig gøre! Du skal bare finde en hest med det "rigtige" blod og en god opdragelse. Og det er alligevel aldrig en sikkerhed, at hesten tager alt pænt, når de er unge! Der vil altid være en risiko smiley
    I stedet er der nok nogle andre ting, du skal overveje i din søgen efter hest. Ligeså sjovt, som det er at forme sin egen hest, ligeså frustrerende kan det være, når ting ikke lykkes. Unghestene er mere sårbare og det er nemt at lære dem noget forkert. Samtidig skal man hele tiden være opmærksom på muskelsætning og vækst - og man kan risikere at måtte indstille træningen, hvis den pludselig skal til at vokse. Det er svært at sætte mål, for der er så mange parametre, der skal gå op. Så kan godt følge dem, der råder dig til at søge efter 6+ år. De er mere færdige i både hoved og krop og har de været i træning i en længere periode, er de langt bedre rustet til udfordringer. En i den alder kan du nemmere gå til - og vil du starte stævne eller på skovtur, vil du med større sandsynlighed have en hest, du bare kan sætte dig op på og gøre det. Der er lidt flere ting, der skal overvejes, hvis det er en unghest smiley


    Og så lige en sidebemærkning: jeg vil ikke helt give ret i, at en hest kan være "så cool", at den nærmest er doven. Hvis den er "så cool", vil jeg nærmere mene, den er uopmærksom - og det er ikke en god ting - og dovenskab kommer af manglende opdragelse... smiley En hest skal være opmærksom på sine omgivelser, men lære at reagere "rigtigt" og ikke løbe, hvis den f.eks. ser noget farligt plastik e.l.


  • #19   19. sep 2015 Jeg har selv lige købt en 5 års, hvilket jeg er rigtig glad for, at jeg gjorde! Jeg elsker det med selv at kan forme sin hest. Hun har heller ikke prøvet så meget i sit liv, hun har været til kåring, men det er så også det eneste, men hun er SÅ cool, og tager nye ting rigtig rigtig pænt, trods vi lige har lært hinanden at kende.
    Hun er min fremtidige stævnehest, så jeg synes som sagt, at det er spændende, selv at ride hende op til det hele smiley


    profilbillede
  • #20   19. sep 2015 Du kan helt sikkert sagtens finde en unghest der er cool i hovedet.
    Pt har vi i stalden en efter Sunny Boy, den er seriøst SÅ cool i hovedet som noget andet!
    Vi har også en af vores salgsheste, 4 år, kåret som 2. bedste 4 års trakhener vallak her i år. Den er bare helt utroligt cool. Der var ingen problemer med at tilride den. Første gang den kørte i trailer gik den lige op, og stod pænt. Ikke bange for biler, kigger måske lidt, og synes man den er lidt frisk - 10 min i longe hvor den får lov at krudte af, og den er helt fin at sætte sig op på.

    Det er absolut ikke umuligt. Det handler bare om at lede længe nok, tror jeg smiley
    Skulle jeg have en ung hest, ville jeg personligt også have en der var cool i hovedet, om så jeg skulle lede i hundrede år efter det...


  • #21   19. sep 2015 Sagtens!
    Kig bare på Weltizze på min profil.
    Købte hende som 4 års, har aldrig mødt en roligere unghest! Hun har da lavet glædeshop, men ikke decideret bukke.
    Hun har stejlet en gang, men det var fordi hun blev bange for en pony der rullede sig bag hende i ridehuset. smiley

    Hun er rigtig rolig, og er så sød i hverdagen. Så det kan godt lade sig gøre!


  • #22   19. sep 2015 Man skal også være obs på at hesten muligvis kan få unghestenukker når den når teenage årene...

  • #23   19. sep 2015 Min erfaring med ungheste er de to vallakker jeg har nu. Dem købte jeg som 1 års, og havde dem gående hjemme, og det har givet os et rigtigt godt kendskab til hinanden.

    Nu er de hhv 7 og 8 år, og det er først nu den 8 års er blevet tydelig voksen og rutineret. Den 7 års bliver hele tiden bedre, men er stadig en snøftende vågen DV'er.

    Når det er sagt, så har det været to gode ungheste.
    Ollebolleblanding absolut den nemmeste og roligste unghest - i tilridning var den SÅ nem, efter 10 dage gik den alle tre gangarter uden problemer.
    Den har 1 gang bukket med mig, pga der rutshede sne ned af ridehustaget - der røg jeg af. Men ellers har den aldrig bukket eller stejlet.
    DV'eren som er en meget vågen herre har aldrig bukket eller stejlet med mig, og aldrig tabt mig.
    Begge har jeg oplevet på tur med min veninde, hvor hendes hest bukkede hende af og løb hjem, og begge heste er gået ind i en parade, og stået stille selvom den anden hest løb hjem.

    Jeg har haft MEGET gavn af en god berider, som har hjulpet mig meget med ridningen, da jeg fra min tidligere hest kun lige var på LA1-2 niveau.
    Så nu har jeg en 8 års som går ma1 til C-stævner, og en 7 års som lige i sidste weekend debuterede i mbo med to placeringer i to starter.

    Men hvis man gerne vil i gang med stævner, gerne være 99% sikker på en god ridetur, så er det ikke en unghest jeg vil anbefale. De skal lærer alt fra bunden, og det er i perioder røvsygt at ride remonteridning, fremfor stævneridning.

    Jeg er dog ikke i tvivl om, at jeg vil købe unghest igen - og ja jeg tror i særdeleshed oldenborgere er et godt valg, selvom også visse afstamninger indenfor DV har godt temperament og god ridelighed.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Køb af ung hest

Annonce