{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

Dit krav/ønske til en fremtidige hest/pony {{forumTopicSubject}}

Dit krav til en fremtidige hest/pony smiley

Synes der er noget stille herinde så tænkte at lave et hyggeforums emne, så alle kan være med til at dele deres ønske/krav smiley
mine spørgmål hertil er :

Går du i tankerne hvilken race/blandning du engang skal ha som fremtidig hest/pony eller du er måske allerede på jagt efter en ?

Måske er det ik decideret race men sindet du leder efter i fremtidig hest/pony?

Eller endda er måske ridemæssigt niveau du vil lede efter, som vil opfylde dit krav/ønske?

Er det måske lige gangarterne du leder efter i fremtidig hest/pony?

Hvad er dine tanker/ønsker du gerne vil opnå i fremtidig hest/pony - som kan være at komme langt i dressur/spring/trec/distance eller noget helt, helt andet som vil betyde rigtig meget for dig som bla. En stabil Skovturshest, fyserterapi for dig osv

Har måske ik fået lige det spørgsmål med, som du går i tankerne om men byd ind og fortæl smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dit krav/ønske til en fremtidige hest/pony
  • #1   6. jul 2018 jeg går da både med drømmen om at ponyen skal hjem igen smiley

    men også om næste hest når sam ikke længere kan mere... jeg drømmer om en større gerne 170+ da jeg selv er knap 180 og sam på de 160 er lidt lille. Gerne en der ikke har prøvet så meget så jeg selv kan træne den op ligesom jeg har gjort med ponyen smiley spring afstamning, gerne skimmel smiley den skal have et godt hoved men ikke være "doven", men heller ikke en sam mere (en der eksploder over det mindste). så ja jeg har mine ønsker. Men jeg sagde jo også jeg ikke ville have en fjordhest, fik en halv. så sagde jeg at jeg ikke ville have en lille eller rød hest, fik en lille rød hest XD


  • #2   6. jul 2018 Lunse- åh Gud hvor jeg kender det der man siger " jeg skal aldrig ha" for det sker sku smiley troede faktisk ik du var så høj en pige men kan godt se at du så kræver en god højde af en hest smiley

  • #3   6. jul 2018 Åh mine krav til min næste hest, er at den skal være lidt større end min nuværende pony (1.47) - så gerne en lille hest på omkring 1.60 cirka til mine lange stænger smiley
    Den behøver ikke kunne det vilde, men skal som minimum være styrbar i alle 3 gangarter (omkring LC niveau), og være 100% trafiksikker, så den kan komme med på tur smiley Det ville være en bonus, hvis den på sigt ville kunne gå lidt dressurstævner også, men ikke et kæmpe must.
    Desuden har jeg fundet ud af, at en god skridt, med rigeligt rygsving, gavner min ryg utroligt meget, så en god skridt vil også blive vægtet højt smiley
    Ellers skal den bare være sød og rar, og mest af alt bare være en "god ven" smiley

    Drømmen ville være, hvis jeg kunne finde en araber igen, der besidder alt det overstående, men racen er mindre væsenligt smiley


  • #4   6. jul 2018 Når jeg engang skal have ny hest, skal jeg ikke have islænder igen, selvom jeg knuselsker min islænderhoppe.

    Jeg vil have en, som er større og mere dressurbetonet. Jeg drømmer om en hest på omtrent 160-165, kraftig bygget, sådan lidt barok-agtig nok. Racemæssigt kan det være en blanding, eller det kunne være en gammeldags oldenborger eller frederiksborger.
    Jeg vil gerne, hvis den havde anlæg til at kunne gå en anstændig LA, måske endda de små M-klasser, hvis jeg selv får tid til at udvikle mig så langt. Jeg tror ikke, at jeg kommer til at ride en masse stævner - jeg synes bare, at dressurnørderi er enormt sjovt.

    Sindet er enormt vigtig for mig. Jeg vil have en, der er cool i bøtten, som jeg kan ride tur på alle steder uden nævneværdige problemer. Jeg orker simpelthen ikke varme heste og heste der spooker. Det er jeg blevet for gammel (og nok for nervøs) til at gide. Jeg vil hellere købe en uuddannet hest, jeg selv kan uddanne, end en uddannet varm hest.


  • #5   6. jul 2018 Jeg vil egentlig bare gerne have et afkom af min dejlige hoppe. Så jeg tænker måske mere over hvad jeg skal “blande” hende med smiley

    Jeg ved godt at de skal have et vist temperament for at kunne være med på de sjove spring, men det ville måske også være lidt rart med en dæmper på kiggenheden/forsigtigheden. Ellers er der egentlig ikke noget jeg vil lave anderledes smiley


    profilbillede
  • #6   6. jul 2018 Nu er jeg så heldig at Dolce, som jeg har nu, er tæt på at opfylde alle mine drømme om hvordan en hest skal være.

    God af sind, kan dog sagtens "tændes".
    En puttegøj i stalden.
    3 fine gangarter.
    Behagelig at ride, dog kan øget trav godt give lidt udfordringer (nok mest rytterfejl).
    God til skovtur.
    Tænker at vi nok skal nå langt i dressur, kapaciteten er der.
    Højden er 1.70m.
    Dansk varmblod.

    Fik jeg nævnt, at jeg er ret glad for ham?? smiley smiley smiley


  • #7   6. jul 2018 "jeg skal aldrig have en lille rød hest" - sam står på marken og ser så latterlig sød ud.... det var farligt at arbejde der, man blev helt forelsket i den lille røde XD

    haha jeg har været enormt høj siden 6 klasse smiley

    mener jeg var omkring 170 da jeg var 12. og 179 da jeg var 14 og er så ikke vokset siden smiley så jeg passer langt bedre på noget større end sam smiley


    profilbillede
  • #8   6. jul 2018 Jeg har gjort mig maaange overvejelser smiley

    Den skal være 148-155 cm. og kraftigt og korrekt bygget. Enten en plag (1-2 år) eller en færdigtilredet model - 5 år og opefter. Jeg vil gerne selv træne og uddanne, men så skal det være helt fra starten. Er det en voksen hest, skal den være terræn- og trafikvant ved køb, så den er lige til at tage med ud. Kunne rides alene. Behagelige, ikke for korte og stikkende, gangarter foretrækkes.

    Mine drømme med hesten er en MASSE lange ture i terrænet. Jeg vil gerne kunne ride 20-30 km om dagen på dage, hvor der er tid til det. Det kræver selvfølgelig en god kondition, men også et rigtigt godt sind og gå-lyst (den skal absolut være selvgående), hvis det skal være sjovt for alle parter. Ingen gider vel at ride i mange timer i naturen på en hest, der springer til siden for alt muligt, eller går i stå flere gange i minuttet.

    Er det en voksen hest, skal den være følsom for hjælperne. Behøver ikke at have været redet meget på bane - den grundlæggende gymnasticerende dressur (med fundament i klassisk dressur) skal jeg nok selv putte i den.

    Jeg går bevidst efter et rødt pas og tænker nok mest i haflinger og lignende racer.

    Om det bliver en plag eller en færdig ridehest kommer meget an på mine opstaldningsmuligheder, når jeg køber hesten smiley


  • #9   6. jul 2018 Jeg har de sidste uger fundet ud af et stort krav. Det kommer af at jeg har redet flere heste der overholder det og nu er på heste der mangler det. Min fremtidige hest skal have vilje, den skal have lysten til at gå og arbejde, den skal ikke løbe, være fremturende eller have overdreven tænding, den skal bare tænke naturligt fremad.

    Derudover skal den gerne være kørt og redet, så jeg får en hest der kan begge dele. Det vigtigste er at den er kørt godt, for det er jeg mindst erfaren i.
    Gerne en Nordsvensk Brugshest, eller andet med lidt krop uden det er 800 kg hest eller er 170 cm.


  • #10   6. jul 2018 Jeg overvejer faktisk kravene til ny hest/pony i øjeblikket, da jeg måske bliver nødt til at udskifte min nuværende pony.

    Jeg er en lille voksen rytter, så stor pony lille hest er det mest harmoniske og nemmeste for mig. Jeg har en del skavanker, så den skal være super cool og sådan en der beholder benene på jorden, selvom den bliver bange.

    Bygningsmæssigt skal den være velmarkeret og ikke alt for bred/tøndeformet, da det er skidt for mit bækken. Tænker sådan ala de tyske sportsponyer. Jeg rider klassisk inspireret dressur, så et eksteriør der gør korrekt brug af overlinien nemt, er klart at foretrække.

    Den perfekte hest vil være en smart men super cool hoppe, der er gjort ryttervant (stop, fem, drej og helst ikke mere) og derefter redet ud i naturen. Jeg vil helst selv uddanne min hest, da jeg har nogle meget klare holdninger til hvordan den skal reagere på de forskellige hjælpere og hvordan jeg gerne vil have den til at arbejde. Til gengæld ville det være fedt at finde en, der var redet ud, fordi det er jeg ikke super modig til, så at lære en ung hest det, vil være lidt af en udfordring.

    Kort sagt vægter sindet helt enormt, men bygningen skal være så jeg kan holde ud at ride den, for ellers er der ikke så meget ved det smiley


  • #11   6. jul 2018 Frederiksborger hoppe. Alder er irrelevant(dog Max 13 år). Rød (evt. Sort) mindst muligt aftegn (men ikke det afgørende) Er den over 4 år skal den være kåret og tilredet. Godt sat sammen, Gerne af en bevaringsværdig stamme. Et godt temperament. Skal primært bruges til avl og skovture så den skal kunne rides i alle tre gangarter og tåle at stå. smiley

    Mvh TT


  • #12   6. jul 2018 Jeg overvejer PRE, lusitano eller hispano. Måske noget mere nordisk, alt efter hvad der lige er på markedet når jeg kommer til at mangle hest.
    Jeg vil gerne have en dressur betonet hest, der er over 150, men heller ikke ret meget over 160.
    Den skal enten kunne en del dressur og dermed være standtil at lære mig det, eller være tilredet i alle tre gangarter, og lære tingene sammen med mig.

    Sindet er ikke super vigtigt, jeg vil dog hellere have en hest der spooker, end en der aldrig reagerer. Men jeg vil heller ikke have en hest der spooker konstant og hele tiden.
    Jeg ønsker en hest jeg kan ride ud på alene, uden at frygte at den bliver bange og løber, smiley men samtidig også en der har kapaciteten og lysten på dressur banen smiley
    Ikke fordi jeg skal noget med stævner, men det kunne være SÅ fedt at komme til at ride nogen af de højere øvelser, som min nuværende pony ikke har kapaciteten eller alderen til at komme igennem smiley

    Faktisk vil jeg gerne have en hest med helt samme personlighed som min nuværende pony, bare en 10 cm højere, og med kapacitet til dressuren smiley


  • #13   6. jul 2018 Sikke en hyggelig tråd, elsker at læse jer andres besvarelser! smiley

    Min næste hest skal være min egen hoppes føl (om et par år). Så en skøn islænder! Jeg kan jo ikke som sådan stille nogle krav, og bliver mega glad for følle uanset hvad der nu kommer, men der er da lidt jeg håber på!
    Fx. vil jeg godt have lidt mere højde på, da min hoppe kun er de 135, noget 140+ ville være dejligt (men helst heller ikke over 145).
    Håber den får et legende og samarbejdsvilligt sind, med god vilje. Men det har opdragelse jo også stor indflydelse på, så her håber jeg at kunne påvirke det i den rigtige retning. Min hoppe har også et skønt sind at give videre, så her er jeg ikke bekymret.
    Derudover er det især gangarterne jeg har forhåbninger til. Min hoppe er selv stadig ung, men viser pt fine gangarter, som jeg regner med kan gå til ca. middel klasser, hun er 5-gænger, men med fine grundgangarter.
    Med følle ønsker jeg en god allround 5-gænger, som jeg måske endda kan komme op og ride høje klasser på. Jeg ønsker hovedsageligt at følle får større bevægelser, højere løft og lidt mindre pas-lyst end sin mor (ønsker dog stadig at den kan gå passen).
    For at få alt dette regner jeg med at bruge hingsten Feykir frá Háholti, som indtil videre ud fra både hans egne og hans afkoms kåringer, vil kunne påvirke min hoppes arvemateriale i den ønskede retning.
    Nårh ja, og så håber jeg også på at det bliver et hingsteføl og meget gerne sort smiley

    Hvis jeg skulle købe en hest er jeg super fascineret af racen paso peruano (store heste der kan tølte!!), og ville nok købe en ung vallak af racen, hvis der en dag var penge og tid til det smiley


    profilbillede
  • #15   6. jul 2018 Drømmen er at lave et buckskin føl på min PRE hoppe - men økonomien er der nok desværre ikke

  • #16   6. jul 2018 Jeg drømmer om en rolig islænder der er trafiksikker. Men jeg ender nok med stor hest igen. Bare den er rolig og trafiksikker, så er jeg glad smiley

  • #17   6. jul 2018 Lige nu er min drøm at få føl på min hoppe da hendes ride tid måske er forbi. Jeg har længe tænk jeg gerne ville have et springbetonet hoppe føl der er skimmel, men efter at have set at skimlede heste kan udvikle melanomer er jeg blevet lidt mindre begejstret for den farve.
    Føllet må meget gerne få dens mors sind på mange punkter, men hvis den kunne rides ude alene uden at hidse sig selv op og bakke ud på vejen vil det være et stort plus. Det vigtigste for mig er at det er sundt og rask og vi kan få en masse gode oplevelser sammen og at jeg forhåbenligt kan have det i mange år. Det er nok noget af det vigtigste for det der med at skulle sige farvel til dem efter få år er ikke til at bære.


  • #18   6. jul 2018 Jeg har netop sagt farvel og på gensyn til min 21 årige Fjordhoppe Alexandra, pga. Forskellige årsager som fx. Min psyke, økonomi og at jeg følte jeg ikke kunne tilbyde hende det perfekte hjem, som jeg synes hun fortjente.
    Så lige nu har jeg svært ved ikke at bare at sige jeg vil have en som hende. smiley

    Dog hvis jeg skulle drømme ville jeg vægte et godt sind og noget talent for dressur højt.
    Da jeg er en mindre rytter er højden ikke så vigtigt bare det er en kat. 1 eller lille hest gerne max. 1,60 høj. Gerne en jeg kan tage med til stævner og som jeg kan lære mere dressur sammen med. Evt. En lærehest/lærepony på min. 12 år.
    Håber inderligt dagen hvor drømmen går i opfyldelse kommer smiley


  • #19   6. jul 2018 min drømmehest har altid været en kulsort andalusier, men jeg vil altså også rigtig gerne have en buckskin mustang (Ja jeg vil have en zorro hest og en spirit smiley ) og så en clydesdale også!

  • #20   6. jul 2018
    En dressurmusse på omkring 170 i stang, lidt over gør ikke noget. Renracet dvs. med rødt pas for mulighed for dyrskue og race arrangementer og mulighed for kåring, hvis hesten ikke er kåret.

    Er den kåret, så mindst 8 i trav. En hest der har tre gode gangarter, hvor den ene gangart især skal fremhæves og er bedre end de andre - dvs. skridt og galop er måske gennemsnitlig, men traven over gennemsnit.

    Skal ikke være kort og kompakt, men have en god størrelse ryg der kan ligge en 17" sadel på, så gerne en 45 cm i anlægsflade.

    Alt dette grundet, den gerne skulle kunne gå MB i dressur og gerne mere. Skal have tænding og go i sig, gør ikke noget den er af den nervøse type og vågen så længe den er til at snakke med. Det giver tit et ekstra gear.

    At den er ok med at springe ville ikke gøre noget, men det er ikke en nødvendighed. Skovtur kan de fleste heste lære. Jeg gider dog IKKE have fingre i en hest med seperationsangst, det er mit liv for kort til.

    Jeg havde en gang en drøm om en bestemt farvet hest fx gad jeg godt en Cremello eller en god gående plettet knapstrubber men jeg tror næppe at jeg finder de kvaliteter jeg søger i gang og potentiale ved nogle af de racer, gør man så ligger de nok en del over budget.


  • #21   6. jul 2018 Jeg snuppper bare en nøjagtig kopi af ham jeg har nu smiley

    Han er det perfekte match, og så god en hest! Han er jo kun lige blevet 5, så jeg har ham forhåbentlig læææænge endnu, men min drøm med ham er at vi får redet kilometervis af skovture, og jeg får installeret tölt 100%, men det er på vej.

    Eneste er måske lige et pa cm mere og flere muskler, men det betyder ikke alverden, da jeg selv har smidt 15 kg for at min nuværende basse ikke skulle belastes for meget smiley Og jeg staser da også på at vi får redet muskler ind med alle de ture vi tager ud smiley

    Så et fantastisk sind, bløde gangarter og en nervefast cool hest igen tak smiley


  • #22   6. jul 2018 Drømmen her er en stor, gerne brun varmblodshest. Min lille Bobby er kun 150, og jeg er 182 cm høj. Bobby kan sagtens bære mig, men jeg vil nu gerne have noget større en dag. Dog skal Bobby aldrig sælges, og da jeg ikke har økonomi til to heste, går der nok mange år, før drømmen bliver en realitet. Men jeg er heldigvis godt tilfreds med min lille pons indtil da smiley


  • #23   6. jul 2018 Tjjjjaaaa jeg har lige bestilt handelsundersøgelse i dag, af min forhåbentlig arvtager til Pinot og Caspian på sigt smiley

    Hvad har betydet noget for mig ?
    Afstamning - jeg VIL have en oldenborgvallak med rødt DOA pas. 50-75% olle.
    Det SKAL være en vallak.
    Han skal helst ende omkring 167-168 cm i stang.
    Ikke for ædel.
    Verdens bedste sind - rar, rar og atter rar.
    Menneskeglad - han skal være opmærksom på mennesker og glad for at være sammen med mennesker.
    God arbejdsvilje.
    God skridt og god galop - trav kan jeg ændre på, det kan jeg ikke med de to andre gangarter.
    Absolut ikke en gangmaskine - jeg orker ikke at bruge tusind år på at træne kropsbevidsthed og balance.
    God balance
    Godt sund eksteriør - gode ben og hove.
    Gerne sort....
    Og 2-3 år jeg skal nok bestemme hvordan han skal tilrides og trænes smiley
    Prisen betyder også noget - jeg vil gerne lave en god handel med en alm hest - jeg nægter at bruge 100-150.000 kr på en unghest.
    Han skal være til at håndterer og tilride for en gammel krage som mig, og sind er alfa og omega.

    Ham jeg skal i handelsundersøgelse er en 2 års nykastreret vallak - grim som en 2 års nu skal være smiley Mørkebrun, blis og to bagsokker. Rødt DOA pas. 69% olle. God kraftig fyr, minder om Pinot men med længere ben smiley Super balance, og viser nogle gode trin i galop , skridt okey og trav....tjaaaa den kan arbejdes med smiley Og så må man bare sige at gangarter er svært at se på en tørkeramt fold i ukrudt til knæene, men man leger med en pony, og er en overbygge teenager smiley Og så er han vant til børn, hunde, katte, landbrugsmaskiner, kan stå alene, kan kører trailer, smed ect - drømmeuddannelsen er lagt i ham på forhånd smiley

    Og ja så er jeg forelsket - og det er jo 3/4 del af det smiley

    Nu skal han så bare igennem handelsundersøgelse og Rgt - så må vi håbe han skal hjem og bo hos mig smiley

    Mvh Charlotte


  • #24   6. jul 2018 Jeg har lige købt hest.

    Jeg har ledt redt målrettet i et halvt år.
    Den skal bruges som all round western hest og ikke kun baneridning, men også meget på tur.
    Så, den perfekte hest er quarter eller paint, helst af reining afstamning. Ikke for stor, max 155 cm i stang.
    Ikke en Cross over hest (tidligere engelsk redet).
    Western redet, turvant, trafiksikker.
    Godt temperament, dvs cool, "en rigtig makker" der kan lide sit arbejde.

    Jeg har helt og aldeles snublet over en guldklump.
    Jeg var til et western stævne for et par uger siden.
    Spurgte ejeren af stedet om de kendte en passende western redet hest, der var til salg.
    "Njae, egentlig ikke.. Eller, jo... Der er den gule på den bagerste mark? Sælger er ved at sælge sin gård, har hestene her imens, men hun vil vistnok gerne sælge ham."
    - Palomino / traver blanding (helt forkert race)
    - mest været turhest. Engelsk redet. Aldrig snust til western. Lavet meget lidt i halvandet år. Bare gået løsdrift i 1/2 år. (ikke Cross over, vel?)
    - Ca 158 i stang. (for høj)

    Øh, hvad var det lige, jeg søgte??!
    Men når man nu er på adressen alligevel, er man da et skarn hvis man ikke kigger på marken..
    Han var da egentlig rimelig pæn?
    Dagen efter, mens alle pakkede heste i trailer, hentede vi ham ind.
    Sadlede op med lånt sadel, så, hey, Western sadel. Red lidt rundt i hallen. Med larmende sporer, for, hey, de sad jo på. - 3/3 oplevelser der var nye, masser af uro omkring os, det tog han rigtig pænt.
    Det kunne jeg arbejde med...

    Inden søndagen var gået, havde jeg aftalt at købe ham.
    Næste fredag stod på dyrlæge undersøgelse, første rideundervisning.
    Lørdag prøve en masse sadler, og så hente ham hjem.
    Han var ikke det jeg søgte, men det jeg fandt.
    Og han bliver rigtig, rigtig god. Cool, velvilje, og overraskende gode gangarter...
    Den næste hest vil sikkert være lignende succeskriterier. Og med samme held finder jeg sikkert en pre, fuldblod eller Irish cob til formålet...


  • #25   6. jul 2018

    profilbillede
  • #26   6. jul 2018 køber jeg en hest igen vil jeg gerne have noget lidt større dvs +150cm. Skal være stabil i alle gangarter - specielt galoppen skal bare sidde der, da jeg aldrig har ejet en der ikke skulle trænes og er ved at være godt træt af det ;). Den skal kunne rides for meget fine signaler og reagere på ben og vægt frem for tøjler. Helst ingen varmblods heste da jeg ikke gider deres svingende temperament og føler mig mere tryg på heste af roligere sind. Absolut INGEN araber. Derudover skal den på ingen være afhængig af andre este så jeg kan ride ud alene på den.
    Ville være rart med en med bløde gangarter. Prøvede engang en med de mest bløde og svævende gangarter. Ejeren stolede dog ikke på hesten hvilket var et stort rødt flag for mig... men gal hvor sad man godt

    Min nuværende hest er min næsten perfekte hest. Hun skulle bare lige have været lidt større

    Tror dog at min næste hest bliver et føl... men først om mange år.


  • #27   6. jul 2018 Hold da op hvor er i mange der har svaret smiley hvor fedt, glæder mig til at læse dem igennem når jeg er færdig med at spise smiley

  • #28   6. jul 2018 Jeg har næsten lige fået min nye drømmehest hjem.

    En 4 års haflinger hingst, som endnu ikke er tilredet. Jeg ønsker selv at gøre arbejdet fra starten af.
    En hest for mig er en der gerne vil arbejde, har tænding, men stadig er til at styre og har personlighed.

    Ham her er smuk, vågen men nem at tale til ro igen og vil gerne lave noget.
    Planerne er DM, Materialeprøve og EM



    profilbillede
  • #29   6. jul 2018 Min drømmehest er en på 158-162 cm i stang, da jeg selv ikke er særlig høj. Gerne noget varmblod, som også ville kunne fungere som allround hest - dog mest dressur og noget bidløst. Jeg har altid haft en drøm om at få en skimmel hest, da jeg faldet total for farven, men ellers gerne en mørkebrun som Sunday nu er. Hvis det ikke bliver en skimmel, har jeg et stort ønske om at den skal have en blis. Om det er en hoppe eller vallak er ret ligegyldigt, da jeg vægter sind og personlighed højere smiley

  • #30   6. jul 2018 Der er ingen tvivl der:
    - Fjordhest
    - 150 cm
    - 4-10 år
    - max Lc (vil selv havde fornøjelse at skole den)
    - gerne med god fremdrift.
    - vallak.
    - et godt sind, som jeg kan mærke passer til mit.

    Det vare dog lige nogle år inden jeg skal have ny hest. Fik sidste år.


  • #31   6. jul 2018 DR WHO - Wow kan slet ik ane traveren i ham, gal han er smuk og tillykke med din guldklump både af udseende og sind smiley det sjovt man går nogen gange helt ved siden af i sine krav, når man lytter til sin mavefornemmelse smiley

    Charlotte - det lyder spændende med din forhåbenlige nye skud på stammen, håber vi får ham at se herinde og kan følge ham smiley

    Hende med koen - gal han er da også mums smiley har aldrig set en haflinger med så meget garn. Tillykke med det nye skud på stammen smiley

    Skinir- hun er saftsuseme også en smuk hoppe, så det bliver spændende når du skal igang med at avle på hende og se om du får det ønskede smiley


  • #33   7. jul 2018 Når jeg engang skal have ny hest, er der to retninger jeg kan gå i (har ikke bestemt mig endnu).
    Den ene er at købe en traver/en hest med "skade" eller lignende, som man næsten kan få foræret. Den skal kunne gå som foldmakker og til huggrture. Den skal være totalt idiot og trafiksikker og skal kunne bruges til hele familien... Når vi evt en gang får børn eller min mand pludselig får lyst til at prøve at ride, eller noget i den stil .. Altså at man har en rolig og stabil skovturshest til de dage, hvor man bare ikke magter noget smiley
    Den anden vej er at købe en ny ung uredet hest, og selv ride den op, som jeg gjorde med Akando. Har egentligt ikke de store krav, men gerne en lille hest, med lidt potentiale (hvilken disciplin er egentligt mig lidt ligegyldigt). Manden synes dog at tinkere er noget af det smukkeste, og drømte også selv om en som barn, men kunne også godt tænke mig at prøve noget lidt "lettere" (fysisk ;)), men det må tiden og skæbnen afgøre hvad bliver smiley


  • #35   7. jul 2018 Stald Phoenix - ja man har da lov og drømme smiley og hvem ved, måske du falder over en ung hest hvor du kan se den har en fremtidig kapacitet til din store drøm og måske ik skal op med den store pengepung smiley eller du vinder i lotto, men kræver at man spiller smiley

  • #37   7. jul 2018 Og er det ikke også en fantastisk tråd i, at man kan se, at vi alle ønsker, elsker og synes er flot af forskellige slags heste - typer, racer og temperament - er lige det vi leder efter hver især.

    Der skal nok være en drømmehest derude til os alle smiley

    Og jeps går min 2 års igennem handelsundersøgelse, så skal I nok spammes med indlæg ala : se der går han på fold, se der kigger han ud af boksen, se der ser han bare dejlig ud smiley

    Mvh Charlotte


  • #38   7. jul 2018 Charlotte.. Det var den der Facebook side.;)

  • #39   7. jul 2018 Jeg tror jeg kunne forelske mig i 50% af alle brogede heste, eller heste med specielle aftegn på over 140 cm med massere af hovskæg og man smiley Eller islændere.

    Men næste hest bliver nok min Drumhorse hoppes føl om et par år når hun er klar til det, og der krydser jeg fingre for følgenden:
    * Hoppe
    * Slut stangmål på mindst 165 cm.
    * Rødbroget med mest hvidt
    * Blå øjne
    * Super temperament - rolig, men nysgerrig, lærenem

    Men når det så er sagt vil jeg selvfølgelig elske den uanset hvordan den bliver - når den tid engang kommer smiley


  • #40   7. jul 2018 Jeg havde iøvrigt en gang en drøm om en koldblods hest; Clydesdale e.l - dvs. ikke så kort og kompakt som en Jyde, men efter at dressuren bare siger mig mere så må man være realistisk.

    Jeg kunne godt få en koldblod der gik MB eller mere, det er set - men det er bare noget andet med noget varmblod der er avlet til det. Det sagde mig meget før i tiden, det med at skille sig ud og være noget anderledes, men det siger mig ikke noget mere på samme måde.

    Nogle gange ændre tingene sig.


  • #42   14. jul 2018 uhh en spændende, og farlig tråd!! smiley

    Jeg har pt ikke hest, men skal da have det igen når vi en gang flytter på gård.

    Det jeg søger er først og fremmest et fantastisk sind, nysgerrig men nervefast.
    Jeg har længe drømt om en Clydesdale, men der er ikke ret mange af dem her hjemme, så 2. og 3. ønske er en stor Irish Cop eller en knapstrupper, begge fordi de ligesom Clyde har godt temperament og så er de fleste af dem meget smukke i farven ??

    Den skal være godt bygget, så den kan holde!

    Og så tror jeg at jeg skal have den fra føl, så jeg kender den og dens signaler og reaktioner til fulde, inden jeg skal op på den.

    Dog har jeg overvejet om jeg (også) skal have en der er tilredet, hvilket kræver at den er 100% idiotsikker og aldrig ville overveje at løbe af med mig, men det kommer meget an på min situation til den tid.

    Endnu en ting der er meget vigtig er at det er hingst eller vallak, jeg gider ikke have hoppe, det er efter min mening for besværligt! Og samtidig bliver fristelsen for at lave føl, alt for Stor! smiley


  • #43   14. jul 2018 Og øv “min” 2 års gik ikke igennem handelsundersøgelsen smiley

    Han skal nok blive en fin ridehest for en anden, men det var min egen dyrlæge som handelsundersøgt ham, og hun var skeptisk overfor at hesten ville kunne holde til intensiv dressurtræning på sigt smiley Og som hun altid siger, når du kan ride M, så kan du ikke lade være med at træne til det - og så skulle jeg vælge at tage den risiko for at ride ham til en skade. Og det ville jeg selvfølgelig ikke, hverken overfor hesten eller overfor mig selv.

    Det er første gang jeg har haft min egen dyrlæge til at lave en handelsundersøgelse - og nøj hvor har jeg dyb respekt for hendes grundighed, og hendes måde at informerer på.

    Mvh Charlotte


  • #44   14. jul 2018 Øv hvor ærgeligt, Charlotte!!!
    Held og lykke med den videre søgning!


  • #45   14. jul 2018 Tak Maria - heldigvis er jeg ikke desperat, så vi må se hvad og om jeg finder en værdig afløser smiley

  • #46   14. jul 2018 Det er altid noget, jeg er sikker på at der nok skal dukke en op før eller siden smiley

Kommentér på:
Dit krav/ønske til en fremtidige hest/pony

Annonce