{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
718 visninger | Oprettet:

Når man har en meget sensitiv hest {{forumTopicSubject}}

Vi ved jo alle at de kære dyr opfanger og reagere meget på os. Det har jeg desværre oplevet med egne øjne. Mine forældre blev skilt sidste år og jeg har haft en meget hård og turbulent tid, hvor jeg har været meget ked af det og vred. Det er gået lige i min hest, som har fået ondt og har gået og trykket sig, været sur og meget meget trist i øjnene. Det var vi heldigvis fået fikset. Og jeg fik af vide at jeg skulle snakke med hende og fortælle hende om hvad jeg laver og hvordan jeg har det. Og være meget obs på at være afslappet omkring hende og ikke lade hende se mine dårlige tider. For hun reagere som sagt meget voldsomt og lukker sig inde af det. Kunne egentlig godt være tænke mig at høre om nogen har oplevet noget lign og hvad i har gjort?


Kommentarer på:  Når man har en meget sensitiv hest
  • #1   18. jul 2018 Du kan ikke skjule for hende at du har det dårligt, det vil kun gøre hende mere mistænksom da der ikke er over ens stemmelse mellem dine signaler.

    Du er nød til at være ærlig i dit udtryk.

    Ret mange heste vil faktisk være ret hjælpsomme i den situation, hvis de får lov.

    Så jeg vil anbefale mange rolige skridt ture, hvor der bare er ro på både hendes og dit nervesystem.

    Alt seriøs træning kan passe sig selv, den skal kun stå på hygge (læs terapi) kvalitets tid, lange strigle ture.

    Lav det i synes er sjovt, når du er sammen med hende, så tænkt positive spor i hendes hjerne (og din). I skal ikke nå noget, bare nyde hinanden.


  • #3   18. jul 2018 Jeg elsker at mine er hyper-sensitive. Det lærer mig så meget om mig selv, hvis ellers jeg lytter smiley
    Og så kan det bruges til at træne med mega små signaler. Det er det smukkeste, synes jeg.


  • #4   18. jul 2018 Dorthe nej Self kan man ikke det mente mere at det ikke lige er de værste dage jeg skal rende alt for meget og brokke mig.

  • #5   18. jul 2018 Jeg tror ikke, at du skal forsøge at skjule det overfor en hest, når du har det skidt.
    Den opdager nok alligevel, at noget sker.
    For mennesker er kommunikation 5%-10% ord, resten kropssprog, stemmeføring mb. Hesten har kun kropssproget...

    Med rådet om at "skjule" menes det i virkeligheden "tab hovedet overfor nogle andre end hesten"?

    Men, det er helt ok at sænke forventningspresset på sig selv, hvis man har det hårdt på andre dele af livet.
    Hvad der så er godt for dig og hest at lave, må du så se på.
    Jeg havde brugt lange skridtture. Eller, er det helt galt, bare striglet, nusset, hygget.

    Det er jo en hobby, vi har for at bygge os op.

    Jeg har tidligere været så stresset, at jeg var så anspændt, at jeg ikke kunne ride. Pga min anspændte krop kunne hesten simpelthen ikke forstå mine signaler.
    Men ironisk nok havde jeg brug for at ride, for at kunne stresse af.
    Der snød jeg og tog propranolol, det er en betablokker, dvs blokerer det fysiske stressrespons med tremor osv.

    Det trick har jeg brugt max 5-10 gange de seneste par år.
    Men, det kan være en løsning med symptombehandling


  • #6   18. jul 2018 Jeg har en lidt "omvendt" historie.. smiley Jeg har to katte og hankatten er virkelig ikke en putte type.. Han ligger aldrig hos os og bliver nusset.. Men dagen efter jeg mistede min hest i november og var fuldstændig i kulkælderen, der veg han ikke fra min side.. Han lå PÅ mig i sofaen og fulgte mig overalt jeg gik.. Der kunne han virkelig mærke at jeg ikke havde det godt.. De kan altså bare mærke noget de dyr.. smiley

  • #7   18. jul 2018 #6.
    Min hund er ikke puttenusse typen heller.
    Hun elsker sine mennesker. Og kan sige det ved at hente en bold eller dummy og tigge om aktivitet med bold i munden.

    Hun kan da lide at putte. Men efter 5-10 sekunder er hun dejlig mæt på det punkt...

    Medmindre jeg er syg. Så holder hun sig indenfor 1 meter, og beder mig om at lægge mig på sofaen. Dernæst lægger hun sig op ad mig. Mens jeg sover feberen ud, lægger hun vågen og vogter...


  • #8   18. jul 2018 Min hest Tojo trækker sig når jeg ikke har lavet så meget med ham, vil ikke gøre helt simple ting men så fortæller jeg ham hvad der sker og hvordan jeg har det og forsikre ham om jeg vil gøre alt for han har det godt så slapper han af og gør jeg hvad jeg beder ham.
    Har følt mig totalt skør men det virker hvorfor så ændre det


  • #9   18. jul 2018 For nogle år siden havde jeg nogle problemer som gjorde at jeg var super frustreret, vred og ked af det ret ofte. Hestene var mit fristed, og jeg ville gerne lave noget med dem når jeg var der. Så jeg forsøgte at skjule hvordan jeg egentlig havde det, og der gik ikke ret lang tid før min vallak ikke rigtigt gad være sammen med mig, og da slet ikke hvis jeg bad ham om noget.
    Jeg fandt ud af at det var fordi jeg holdt mig tilbage, og så snart jeg bare accepterede de dage jeg var påvirket og "tog det med" ud til hestene uden at prøve at skjule det, blev han sig selv igen og begyndte endda at tilbyde sig selv i form af leg eller tricks, i et forsøg på at ramme mig med positiv og høj energi. Da jeg lærte at tage imod, blev jeg også i meget bedre humør når jeg kom derud, helt uden at prøve, fordi hans energi påvirkede mig på den måde smiley Siden har jeg forsøgt at træne netop det med energi, og nu mærker jeg med det samme jeg kommer ud til ham om han er til vild leg eller stille og rolig træning og hygge, og jeg mærker på mig selv hvordan jeg har det - og hvad han opfanger fra mig.
    Heste er så meget mere følelsesmæssigt intelligente end os, og de mærker sådan nogle ting med det samme. Er man blot ærlig vil de gøre alt for at hjælpe, selvom man ikke altid ligger mærke til det først. Stay true!


  • Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 3 Emner: 5 Svar: 26
    #10   19. jul 2018 giv den en lang ferie, og være sammen med ham/hende, så meget du kan. gå eller rid rolige skovture, imens du taler om hvad du har lavet, og hvad du inderst inde føler.
    eventuelt tage en god galop på en stubmark (som der er mange af i øjeblikket), det plejer ofte at løfte humøret en del på de fleste heste. du må aldrig skjule du er ked af det of dækker det med en facade, for det giver tilliden et nyk nedad.

    jeg håber at mit, men også alle andres råd kan bruge smiley du må ikke give op smiley


Kommentér på:
Når man har en meget sensitiv hest

Annonce