{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.864 visninger | Oprettet:

Det gule græs? {{forumTopicSubject}}

jeg står i den situation at min hest blev forfangen sidste år og har derfor kun været på græs 15min af gangen lige siden.

Nu er græsset bare efterhånden så gult og tørt at jeg tænker det ikke burde kunne gøre skade længere..
jeg har søgt internettet tomt for at finde et svar men kan simpelthen ikke finde ud af hvordan det her tørre, gule græs er i forhold til sukker og forfangenhed.

Jeg har lige fået slået marken så nu består den kun af små gule stubbe og et enkelt hjørne med tidsler.

Mit spørgsmål er:

Kan jeg godt lukke hestene ned på den gule mark på fuldtid uden at skulle frygte forfangenhed eller skal jeg stadig være opmærsom på sukkermængden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det gule græs?
  • #1   21. jul 2018 Jeg så den her artikel på facebook, håber det okay den bliver delt.
    https://www.everhorse.dk/nyhedsarkiv/Tørken-resulterer-i-et-stigende-antal-heste-med-kolik


  • #2   21. jul 2018 Tak men det er ikke forstoppelse jeg er mest bekymret for.
    Mine heste har altid mulighed for at gå i skygge og der er altid rent drikkevand på folden. Derudover får de vådt wrap og mash med rigeligt vand og elektrolytter 1gang dagligt.

    Jeg er mere bekymret for sukkerstofferne i græsset.


  • #3   21. jul 2018 Jeg har et noget anstrengt forhold til alt det sukker som skulle være i det gule nedbidte græs, det giver ikke mening.

    Men når det så er sagt, så er der jo en kendsgerning at mange heste pt bliver forfangne, men spørgsmålet er af hvad. Og så længe vi ikke ved hvad der gør det, synes jeg det er svært at rådgive om noget som helst.


  • #4   21. jul 2018 Men er der meget sukker i det gule græs?
    jeg synes rent biologisk set, ikke det burde være muligt for græsset at producere sukkeret i den her varme uden noget vand.

    Sidste sommer var der enormt mange forfangene heste men synes faktisk ikke jeg har hørt så meget om det i år - i år er der mere snak om kolik og andre former for forstoppelse og dehydrering.


  • #5   21. jul 2018 Der bliver advaret om forfangenhed i år, og jeg har også en der er blevet forfangen lidt imod alle odds.
    Men for mig givet det absolut heller ingen mening at der skulle være sukker i.

    Uanset hvad, synes jeg du skal sørge for at starte langsomt op med græs smiley


  • #6   21. jul 2018 i foråret kunne jeg sagtens forstå at græsset var ekstra farligt, fordi jorden var så fugtig efter en våd vinter og så lige pludselig meget sol - det giver jo en helvedes masse sukker og vækst men nu hvor græsset står stille og alt vandet er blevet udvundet, burde der jo virkelig ikke være noget energi tilbage i græsset?

  • #7   21. jul 2018 Når det lige er slået, så er bladene væk, og kun starten af stænglen er tilbage.
    Sukkerindholdet er meget højere i stængel end blade.

    Hvis du lukker heste ud på nyslået fold, kan de kun få stænglen = højt sukker =højere risiko for forfangenhed hos hestene.

    Hvis du venter, til der er vokset blade op, hjælper det på sagen, når bladmassen øges. Men det tager lang tid, der er ikke så meget tilvækst nu.

    Selvom planterne er gule, så er de ikke nødvendigvis døde. Fotosyntese kræver ikke energi fra planterne, den kan bare køre af udefrakommende energi fra lys, så længe der er liv tilbage.
    Så, selvom det er tørt producerer planten stadig sukker.

    Jeg er fan af Den Store Foderbog.
    Den er billig at købe, ellers kan den findes på biblioteket. Skrevet af en dyrlæge, som forsker i hestefodring. Synes du bogen er for overfladisk, så brug bogens kilder. Og så er bogen læsevenlig formuleret.


  • #8   21. jul 2018 Nej det er faktisk ikke hest korrekt, forårs græsser er det græs som indeholder mindst sukker i hele græssets vækstcyklus. Da græsset selv bruger ret meget at sukkeret til af vokse af, der er betydelig mere sukker i det sene græs.

    Men vi kan hurtigt blive enige om at forårsgræsset er der farlige, men det er ikke sukkerprocenten som gør det.

    Om der skyldes
    1) det meget høje protein indhold
    2) at det sukker der er, er bundet i bladmasse, og derfor lettere tilgængelig.
    3) manglende grove fibre i der nye græs
    4) foderskiftet i sig selv
    5) hestens manglede evne til at balancere insulin niveauer med de hurtige kulhydrater
    6) eller noget helt 6.
    7) eller en god blanding af det hele ved jeg ikke.

    Men en høj sukkerprocent er der ikke.


    profilbillede
  • #9   21. jul 2018 Verden er så visselig indrette, at man skal stå til ansvar for sine egne handlinger - lige meget hvor mange du spørger til råds, og lige meget hvor mange forskellige svar du får ( og det gør man), så er det til syvende og sidst DIT valg, om du vil sætte din tidligere forfangne hest ud på gult tørt græs.

    Jeg vil slet ikke nørde i sukkerindhold ect i tørt gult græs for tiden - lige nu har vi en tørkeperiode, som vi ikke har haft i “mands minde = 100 år” - så reelt har ingen af os erfaring med forfangne heste og tørkeramt græs på dette niveau.

    At jeg så personligt aldrig igen ville sætte en forfangen hest på sommergræs - tørke eller ej - det er bare min “livrem og seler” holdning til den forfærdelige sygdom.

    Men valget det bliver jo dit.

    Mvh Charlotte


  • #10   21. jul 2018 Doktor WHO

    Jeg har googlet mig frem til, at fotosyntesen kun kan lade sig gøre i grønt materielle, da der foregår i noget man kalder grønkorn.

    Når græsset visner bliver den grønne farve ( klorofyl) som er nødvendigt for fotosyntesen nedbrydt, altså er det ikke muligt for græsset at danne sukker når det mister sin grøne farve.


  • #11   21. jul 2018 Vores er kun ude om natten lige nu, og jeg havde min pony (kronisk forfangen) ude i ca. en uge uden mundkurv, så begyndte han at reagere og blive ømtået. Jeg troede nemlig også at risikoen var så lille at det godt kunne lade sig gøre. Jeg vil ikke anbefale dig at prøve, så skal du i hvertfald holde godt øje.

  • #12   21. jul 2018 Biologisk set så skal en fotosyntese bruge: CO2, H2O og lys(basis). Der har ikke været så meget H2O, så teknisk set, skulle der ikke være så meget sukker i græsset.

    Men...

    Jeg mener, at have læst i en håndbog at når der er 'tørke' så 'panikker' planterne og laver MERE sukker end normalt så de kan overleve.


  • #13   21. jul 2018
    Når det gælder en tidligere forfangen hest ville jeg slet ikke gamble med og give den græs overhovedet. Og jeg ville slet ikke turde satse på at græsset er død bare fordi det er gult nogen steder - græsset på billedet ser ikke totalt afsvedt og kedeligt ud, men også grønt ind imellem.

    Jeg ville ikke turde gamble med, hvornår noget græs var gult nok, til det var helt dødt.


  • Lene S
    Lene S Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
    #15   21. jul 2018 De siger at der kan være meget sukker i
    Da græsset stress på grund af mangle Vand


  • #16   22. jul 2018 Der skulle være ret meget sukker i nu, da det mangler vand.. Manglende vækst giver en ophobning af sukker, frem for at det bliver brugt til vækst.. Der er rigtig mange tilfælde af forfangenhed lige nu..

  • #17   22. jul 2018 Hvor kommer det sukker fra?

    Gult græs kan ikke danne sukker, det kan kun det grønne græs? Og grønt græs kan vokse til hvilket den bruger sukker.


  • #19   22. jul 2018 Stald Phønex, tror virkelig du har fat i noget der.

    Men det er altså nemmere at give ikke eksisterende sukker i visent græs skylden, end at ændre folden/græsset, opstaldningssted, foder og grovfoder mv da man ikke ved præcis hvad der skal ændres og til hvad


  • Lene S
    Lene S Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
  • Lene S
    Lene S Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
    #21   22. jul 2018 Tørke gør græsset gult, får ukrudt og giftige planter til at trives samt gør det svært for nogle heste at holde huld, hvis de udelukkende går på græs. Vi håber alle på vand i disse dage, men faktisk kan vand på det tørre græs give hesten yderligere problemer.
    Vi har selvfølgelig brug for vandet eftersom det ikke ser ud til, at vi i år kan høste 2 slæt hø eller wrap, hvilket bliver et stort problem til vinter, når der ikke er grovfoder nok til vores heste.

    MEN hvad sker der reelt i tørt og gult græs, når det får vand?
    Mange kemiske processer i græsset skal bruge vand for at kunne forløbe. Dette gælder bl.a. også fotosyntesen, som producerer sukker i græsset. Under tørke vil fotosyntesen KUN forløbe, så længe der er vand i planten eller i jorden omkring den. Når sukkeret i græsset er højt begynder planten at omdanne det til fruktan, som derefter lagres det i blad eller stængel. Fruktan ligger derefter på lager indtil, planten igen mangler sukker til vækst. Fruktan er et meget stort molekyle og kan ikke flytte sig i planten og skal derfor nedbrydes til sukker for at kunne bruges til vækst.
    Omdannelse af fruktan til sukker vil også gå i stå under længerevarende tørke. Når græsset optager vand kan fruktan igen kan blive nedbrudt til sukker og de små sukkermolekyler flytter sig fra blad og stængel til de nye skud i toppen af planten og planten vokser.


  • #22   22. jul 2018 Øh - gult græs kan ikke producere sukker, der skal være klorofyl i græssets grønkorn før fotosyntesen kan ske. Og det er der ikke i gult græs, for så ville det ikke være gult men grønt.

    Når græsset visner nedbrydes klorofylet.

    Så lige meget hvor vådt der gule græs er, sker der ingen sukker produktion. Der skal nye grøne spire til.


  • #23   22. jul 2018 Jeg vil ikke kloge i det, men har hørt flere dyrlæger (2. hånds viden via artikler) sige at der er mange tilfælde af forfangenhed i år og at der er meget sukker i det gule græs.
    jeg ved i siger at det ikke kan producere sukkeret, men kan det ikke være ophobet fra da det var grønt? Bare et nysgerrigt spørgsmål.

    Og ja, jeg tror også at det har mange årsager og ikke kun græs, alt for mange heste er skåret forkert og/eller Ikke ofte nok så de bliver for længe til at rette op, men det er meget lettere at give græsset skylden end at tage ansvar ! (Ikke ment til TS! Det er generel observering)


  • Lene S
    Lene S Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
    #24   23. jul 2018 Mit oplæg kommer fra st hippolytfoder

  • #25   23. jul 2018 Ja. men selvom dyrlæger og foderkonsulenter siger det, så kan de altså ikke ændre på biologien.

    Der skal være grønkorn i græsset med klorofyl, for at græsset kan danne sukker.

    om man så tror mest på dyrlæger og foderkonsulenter eller mere på biologerne i denne sag, må jo være op til den enkelte.


  • #26   23. jul 2018 Men Dorthe du svarer ikke på om sukkeret kan være ophobet i det gule græs fra da det var grønt?

  • #27   23. jul 2018 I grønt kort/nedbidt græs, vil hovedparten at græsset bestå af bladmasse, og der er mindre sukker i bladmasse end stikler.

    Hvis græsset har været nedbidt over en længere periode, så skal græsset hele tiden skyde fra bunden, hvilket "udsulter" rødderne, pga sukkermangel.

    Der er en støre vækst i det korte græs end det længere græs, derfor skal græsset bruge mere sukker til vækst. Samtidig med at der er et mindre bladmasse til at producere fotosyntese.


    når væksten stopper, så trækker græsset, noget af sukkeret ned i rødderne for at samle energi, til at det kan skyde igen.

    Så at der skulle være mere sukker i nedbidt gult græs, kan jeg ikke se logikken i.

    I det længere græs, er der mere sukker i end det korte, da der er en større bladmasse til at producere og en mindre vækst, dette befinder sig hovedsagelig i stiklerne.

    Men også her gælder det at rødderne trækker en del af sukkeret til sig, for at kunne udvikle rodnettet. (så det har muligheden for at søge længere ned efter vand.)

    Ser vi evolutionsmæssigt på det, så er de faktisk alle organismer som er her i dag, skabt til at leve i en verden af knappe ressourcer, og man skal ikke studere naturen ret længe, før man observerer hvor utrolig effekt naturen er til at udnytte ressourcerne. Så at efterlade sukker (energi) i rå mængder i dødt materiale, vil også ud fra denne vinkel ikke give mening.

    Men alt andet lige, så vil der være mere sukker i langt gult græs end nedbidt gult græs. Men det samme billede er også at se i langt grønt græs og nedbidt grønt græs.

    At der skulle være betydelig mere sukker i det gule græs end den grønne, har jeg svært ved at se, ud fra en teori jeg har om græssets vækst.

    Men et er teori noget andet er praksis, og så længe jeg ikke set en dissideret undersøgelse at gult kontra grønt græs, så tror jeg mere på biologerne end dyrlægerne i dette spørgsmål.

    Men dette ændre ikke på det faktum at heste bliver forfangne af det gule visne græs, spørgsmålet er bare hvorfor, og det svar har jeg ikke.


  • #28   23. jul 2018 Den andel er: at gult græs ikke kan producere sukker, altså så kan den sukker procent som er i græsset ikke svinger end over døgnet som det grønne kan.

    og man sige jo netop at det er disse udsving som gør at forårs græsset er så farligt, og at det er udsvinget som giver forfangenheden. men dette udsving er jo netop ikke i det gule græs.

    Og også der giver det ikke rigtig mening, at koble hele sin grund til forfangenhed i gult græs op på sukker.

    der må være noget andet.


  • #30   23. jul 2018 Jeg er nu ikke sikker på at fotosyntesen stopper, fordi græsset når en hvis længde, hvilket kan forklare den store mængde sukker som er i det ældre græs frem for det yngre.

    Græsset skal jo produceret til rødderne, så disse har noget klare vinteren på og til spiring næste år.


  • #32   23. jul 2018 Det gør de forsøg som er lavet, her ser du en en fordeling over nærings stoffer i græs afhængig at vækst stadie fra min lærebog i grovfoder dyrkning

    profilbillede
  • #34   23. jul 2018 Den ligner en som har sat frø

  • #36   23. jul 2018 Den er jeg bare ikke sikker på.

    Jo når græsset har smidt deres frø og begynder at visne, så trækker græsset noget af sukkeret ned i rødderne. Det visne græs danner ikke mere sukker.

    Men indtil græsset visner, kan jeg ikke se at fotosyntesen ikke kan fortsætte.


  • #37   27. jul 2018 Min pony har været forfangen før og nu er der ingen problemer. Han går fuld tid på det gule græs smiley

    profilbillede
  • #38   27. jul 2018 Min dyrlæge siger det er fuldt med sukkerstoffer. Dette fordi græsset jo ikke pga tørken kan vokse, så derfor ophobes sukkerstoffer i græsset.

  • #39   27. jul 2018 Det sukker der er i græsset nu, er så vidt jeg har forstået, ovenskydende fra dengang det var grønt. Der skal vand til for at kunne transportere sukkeret igennem planten og det har ikke været helt muligt for planten.

  • #40   28. jul 2018 Iflg. dyrlægen ja, så skal planten bruge sukkeret til at vokse, og da den ikke kan vokse pga. vandmangel, står sukkeret bare hobet op i planten, derfor er der så mange heste som er blevet forfangne i år.


  • #42   28. jul 2018 Stald Phoenix:

    Jeg troede du snakkede om grønt græs, som ikke længere voksede pga alder.

    Den anden betragtning er jeg helt og aldeles enig i.

    Så længe der er noget på planten der er grønt, kan planten producere sukker, og hvad skulle så forhindre planten i også at vokse?

    Er der ingen vand er planten ikke grøn og kan derved ikke producere sukker.


Kommentér på:
Det gule græs?

Annonce