{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.818 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

fravalg pga. farve? {{forumTopicSubject}}

Hvis i stod og skulle købe hest, ville farven så være afgørende for jeres valg?
altså, kunne i godt finde på at vælge en hest fra pga. dens farve? - eller for den sags skyld, vælge en hest, fordi at farven sad lige i skabet? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fravalg pga. farve?
  • #1   12. dec 2018 Altså inden jeg købte min hoppe ja?? jeg har altid sagt at jeg aldrig nogensinde skulle eje en hvid eller skimmel, fordi de simpelthen havde sådan en upraktisk farve.. Well det levede jeg ikk helt op til har nu en hvid araber og trods jeg aldrig skulle have en hoppe, ja så er hun både hvid og en hoppe ?? da jeg var yngre undgik jeg røde heste, havde fået at vide de var mere hidsige og troede på dette i mange år, indtil jeg red en rød hest der var det mest rolige væsen på 4 ben! smiley

  • #2   12. dec 2018 Jeg tænker umiddelbart jeg ville fravælge knabstruppere simpelthen fordi jeg synes de er grimme. Bryder mig ikke om m, at de ofte har meget hvis I øjnene, det plettede om øjne/mule og at de ofte har yderst sparsom man hale - det skulle i hvert fald være noget af en hest, før jeg så bort fra dette. Var det nu en super talentfuld hest til en eller anden smdisciplin jeg ledte efter, var farven mindre væsentlig, men eftersom jeg kun har hyggehest, så må den også godt være hæderlig at se på smiley

    Cremello o.l. kunne også blive fravalgt af rent praktiske årsager. De er ofte sarte overfor sol pga. Den lyse mule og øjenomgivelser, og vores heste går meget ude, så kan jeg undgå at fedte rundt med solcreme, mulenet mm. Om sommeren vil jeg helst det.


  • #3   12. dec 2018 Ingen af mine heste er faktisk købt på udseendet.
    Men det er da klart at en farve godt kan fange ens interesse i en annonce. Men uden at man egenligt ender med at købe den.


  • #4   12. dec 2018 Nej. Altså, jeg vil helst ikke have plettet/broget eller palomino. Men hvis HESTEN stod der, så ville farven være ligegyldig.

    Ville aldrig købe hest udelukkende på udseende.


  • #5   12. dec 2018 nej jeg troede selv jeg ville vælge på farve og race da jeg skulle købe hest tilbage i 2014
    jeg ville have en Hollandsk varmblod der SKULLE være sort aller helst med 4 hvide sokker og hvid stjerne eller en OX araber der havde jeg ikke en farve i hovedet men synes de er flotte i grå flueplettet/ hvid flueplettet skimmel noget

    jeg blev TVUNGET ud og se hende jeg har i dag.. grå med mærkelige mørke aftagn alle mulige steder ejer kendte ingen racer hvad der var i hende ud over hendes mor var en mørkebrun pony jeg er så glad for jeg med mundvigerne ned af sagde ja til at sætte mig ind i bilen og prøve den hest som jeg IKKE ville have OVERHOVEDET jeg nåede kun at se hende på staldgangen ikke engang røre ved hende så var det bare den lille hul i hegnet hest der havde en pony mor og lignede en knapstrupper blanding jeg ville have jeg var sikker også inden jeg red på hende! så jeg har opdaget jeg ikke kan købe en ridehest i hvert fald ud fra race og farve det er mit hjerte der taler om jeg har den rette kemi med det dyr hvis jeg skal have en hest mere er det ikke en hemmelighed jeg håber på en sort perle fanger mit hjerte personligheds mæssigt men har droppet specifik race helt! smiley


  • #6   12. dec 2018 Jeg er den lykkelige ejer af en broget hest, som er 95% hvid smiley Det er ikke altid lykken, da han er virkelig sart overfor sol, og han er fuldkommen umulig at holde bare nogenlunde ren og præsentabel. Jeg ville ikke bytte ham for noget, men jeg har en drøm om at eje en ensfarvet (mørk) hest en dag. Det udelukker jo ikke mange heste, siden brun, sort og rød er nogen af de mest almindelige farver.

    profilbillede
  • #7   12. dec 2018 Det har delvist en betydning for mig. Sidst jeg købte hest, købte jeg hende både til avl og ridning. Det betød udseendet noget for mig. Både eksteriør, men også farve smiley
    Da jeg valgte hingst til hende, valgte jeg også efter farve, da jeg gerne ville undgå at avle et brunt føl smiley


  • #8   12. dec 2018 næææ jeg går mere efter om vi kan sammen.mavefornemmelsen skal være der, og det er det
    farven kan være lige meget. de bliver bare jordbrune efter en tur på folden her om vinteren


  • #9   12. dec 2018 jeg har aldrig købt en hest ud fra farven.

  • #10   12. dec 2018 En god hest har ingen farve, siger et gammelt ordsprog. Og umiddelbart betyder et smukt hoved og nogle gode gangarter da også mere for mig.

    Meeen alligevel... Jeg har da et par yndlingsfarver som kan påvirke mit valg.
    Er udvalget af heste til salg stort nok, så går jeg udenom røde og skimler. Knapstruppere og andre specialfarver er helt udelukket til ridebrug i min verden.
    Selvfølgelig ingen regel uden undtagelse, så hvis hesten har ALT andet, dvs. bygning, gangarter udtryk, temperament, sundhedtilstand og prisleje, og i øvrigt tiltaler mig, så lytter jeg til det gamle ordsprog.
    Der har nu sneget sig en cremellohoppe ind i min stald. Hende håber jeg på at kunne lave noget smukt dun/palomino farvet afkom på, efter min hingst smiley Men jeg havde aldrig anskaffet mig en cremello til dressurbrug. Dertil er den for speciel


  • #11   12. dec 2018 Jeg bilder mig ind, at jeg er ret afklaret med, hvad jeg skal have i en hest.
    Og det er der, jeg vil købe.

    Siger jeg.
    Og søgte en en quarter eller paint.
    Ikke for høj.
    Western redet.
    Et godt sind er det vigtigste.
    Men det jeg fandt var en traver/ palomino blanding, lidt for høj, havde stået stille længe, og ikke prøvet det, jeg havde brug for.
    Men - han havde et sind, jeg kunne arbejde med. Mine instinkter sagde, at jeg havde fundet den rigtige.
    Så - ham købte jeg.


  • #12   12. dec 2018 Jeg har ikke været med ude og købe ridehest siden jeg var .. 8, tror jeg. Og dengang var det vigtigste at den havde pletter. Det viste sig jo så senere hen at jeg blev bange for den pga. temperament - men det er hvad det er.
    Hope vidste jeg ikke eksisterede, før jeg stod med trækketovet i hånden, på parkeringspladsen hvor hun skulle trækkes på fold. Rødbroget, med halvt glasøje. Og jeg synes hun er noget af det smukkeste! Selvom hun indimellem ligner lidt en ko smiley

    Lotte kunne have været hvilken som helst farve. Jeg valgte hende over en fjordhest på 148 jeg kunne ride på - alene på temperamentet. Lotte havde et temperament der tiltrak, og jeg kunne mærke det fra det øjeblik jeg var ude og hilse på hende. Så jeg valgte 148 cm ridepony/selskab fra til fordel for den lille røde lort på 110 cm. Og jeg er fuldt ud tilfreds med mit valg.

    Jeg er ligeglad med farven. Jeg vil være ked af en sort, men hvis det er hestEN så ville jeg helt sikkert sige at min sorte hest var den flotteste af dem alle smiley
    Drømmen er en palomino - faktisk er den ypperste drøm en efter Hope - hvorfor jeg kigger efter cremello hingste, til når vi engang når dertil.

    Jeg er ligeglad med farven - men jeg er ikke ligeglad med racen tilgengæld.


  • #13   12. dec 2018 Fnis, jeg har i hvert fald mødt mange, der sagde, de normalt IKKE var til plettet skind - men at min godt nok var flot smiley Jeg er blevet ret vild med pletter, fordi det giver så særligt et udtryk - MEN jeg har også set en del knap så kønne plettede heste smiley Ville aldrig købe en hest, bare fordi den havde pletter f.eks.

    Men ellers er farven jo ikke noget særligt, synes jeg smiley Jeg ser på hesten ikke farven. En hest med en GUDESMUK farve kan være tudegrim pga. en skrækkelig krop, grim hals el. dårlig huld... mens en hest med en knap så flot/spændende farve - eller f.eks. ingen aftegn kan være det smukkeste, fordi den er sund, stærk, harmonisk, rund eller hvad man nu godt kan lide ved en hest smiley

    Jeg har haft en hest helt UDEN aftegn - han var så smuk, synes jeg. Og nu har jeg en pinto FYLDT med pletter smiley Begge har været knuselsket, fantastiske heste og meget smukke smiley - Synes jeg smiley


  • #14   12. dec 2018 Jeg har købt en enkelt hest stort set kun pga farven. Det viste sig, at hesten og jeg slet ikke kunne sammen og efter flere voldsomme episoder solgte jeg den igen, da jeg endte med at blive bange for den.
    Så jeg køber aldrig en hest pga farven igen, jeg kunne dog sagtens finde på at fravælge en hest pga udseendet.
    Blå øjne synes jeg fx slet ikke er pænt, så det ville være et stort no-go.
    En hvid hest ville jeg nok også gå uden om, men kun fordi de så besværlige at holde rene.



  • #15   12. dec 2018 aldrig... for mig er hestens personlighed det der tæller

  • #16   12. dec 2018 Da jeg kiggede efter heste, kiggede jeg primært efter røde, palomino, cremello og buckskin.
    Jeps, nogen ville kalde mig dum over at kun kigge på de farver.
    Men drømmen har ALTID været en rigtig guld hest om jeg så selv skulle lave en palomino på sigt, var lige meget.
    En palomino skulle jeg have på et tidspunkt.
    Det vigtigste var for mig var kemi, højde og en hoppe som på sigt kunne lave en palomino.
    Samt ikke være for gammel.

    Jeg gikned på højden og valgte en skøn palomino hoppe som på det tidspunkt kun var omkring 160.
    Den dag idag er hun 165 ca og vokser stadig.

    Jeg fortryder absulot ikke mit valg (kun nogen gange smiley ).
    Jeg er sikker på at hun nok på sigt skal gøre alle mine drømme til virkelighed en dag.
    Og hun giver mig så meget tilbage smiley

    Hun har alt det jeg søgte udover højden.
    Et fantastisk temperament (nogen gange, for det meste smiley ), dejlig lærenem, sensitiv og en rigtig enmandshest smiley


    profilbillede
  • #17   13. dec 2018 Jeg skal have haflinger igen næste gang, jeg skal købe hest, og ja, jeg kommer til at kigge lidt på farven. Det bliver langt fra et afgørende træk ved hesten, men hvis jeg kan få en i mellemrød til mørkrød med helt hvid man og hale, så vil jeg gerne det smiley Og hvis den havde stor man og hale, så ville jeg blive rigtigt glad.

    Ved alle andre hesteracer ville jeg være ret ligeglad - dog er jeg rigtigt glad for stort hår! Kan også godt lide aftegn. Jeg synes ligesom, at der mangler noget i hovedet på en hest uden hvidt smiley


  • #18   13. dec 2018 Gingerealla

    Haha det var præcis det samme jeg ville have da jeg kiggede Haflinger.
    Endte med en lys en, med en fesen man og hale og med kun en mindre plet i panden.
    Han var alt det jeg ikke ville have og på trods af at jeg var ude og se/prøve flere der havde det 'rigtige' udseende, så kunne jeg simpelthen ikke få ham ud af hovedet, så jeg endte med at tage ham med hjem.


  • #19   13. dec 2018 med fx avl for øje synes jeg da bestemt farven spiller ind.
    lige som hvis jeg har sparet total mange penge op for at købe en fantastisk hest. så kan det da godt være det afgørende faktor hvis der er to der står ret lige på alle andre punkter. så vælger man da det man synes er pænest. det tror jeg er meget naturligt.


  • #20   13. dec 2018 Guldhesten: Man ved, hvad man vil have, indtil man ombestemmer sig smiley Han er ellers superfin, din hest, har været inde at kigge ham flere gange. Han har et fantastisk udtryk smiley

  • #21   13. dec 2018 Haha tak! Jeg syntes han var lidt grim dengang jeg købte ham, men han var simpelthen så sød, at jeg blev nødt til det. Men nu synes jeg at han er den fineste af dem alle, selv om jeg ville ønske han havde en større man og pandelok ??

  • #22   13. dec 2018 Både og - jeg ville ikke vælge en hest fra pga. farven, men jeg kan sagtens finde på at vælge en hest til pga. farven smiley
    Drømmen går på at avle brogede og farvede arabere. Renracede, naturligvis, og drømmehesten har lige været til salg i England.. Desværre var økonomien ikke til at købe ham, han er ellers virkelig lækker smiley Ligger lige et billede ind af ham!
    Jeg elsker de gyldne heste, så farver som dun, champagne og cremefarverne ligger også højt på listen. Så det er klart at i forhold til forhåbentlig fremtidig avl går jeg mere efter farve end sind.

    Men sindet - eller kemien, er nok mere korrekt her, for den skal selvfølgelig ikke være crazy uanset om det er min egen eller ej - er vigtigst for mig når det er en privat brugshest til mig selv. Farven kan bare være et (kæmpe) plus. Ingen af mine er valgt pga. farven, selvom det da ingen hemmelighed er at jeg elsker røde heste. Og nu har jeg to røde arabere smiley


    profilbillede
  • #24   13. dec 2018 Altså jeg har altid sagt at jeg ikke kunne lide brogede heste.. Men ud af 5 stk er der 1 brun, en silverbrun broget og 3 sortbrogede.. Sågar er mit hjemmelavede føl 98% hvid??
    De er møg beskidte altid men jeg elsker dem hver og en for deres personligheder...


  • #25   13. dec 2018 For mig betyder farven noget, men ikke alt.

    Der er farver jeg ikke synes er flotte, så derfor vil jeg ikke umiddelbart kigge på en hest i en af de farver.

    Jeg har kun en hest, den skal gøre mig glad, og jeg skal blive glad når jeg kigger på den. Jeg har mødt mange heste gennem mit hesteliv, og mange skønne heste i alle mulige og umulige farver. Når man først kender hesten, så er farven ikke så vigtig, men man kender jo ikke hesten første gang man ser den.

    Jeg kommer ikke til at købe en rød hest, farven siger mig ingenting. Heller ikke en skimmel.

    Jeg har dog haft en rød hest, ham havde jeg kendt fra fødslen, men han var og blev et møj dyr. Så det har kun forstærket at jeg ikke skal have en rød hest.


  • #26   13. dec 2018 Indirekte, Ja. men kun fordi det ikke er så godt hvis en frieser ikke er sort smiley ellers nej.

  • #27   13. dec 2018 Jeg skulle ALDRIG i mit liv have en brun hest/pony da jeg syntes de er så kedelige at se på.
    nu ejer jeg en brun pony hingst og rider en brun hest ??


    profilbillede
  • #28   13. dec 2018 Ja, begge mine heste er købt ud fra deres farve smiley Champ fordi jeg er vild med palominofarven og Coriana fordi hun er rød og skal avle palominoafkom.

    De fleste glor mærkeligt på mig, når jeg fortæller jeg har købt dem ud fra farven, i min optik kan man sagtens få hele pakken smiley


  • #29   13. dec 2018 Jeg har altid drømt om at eje broget eller på anden vis anderledes hest. Som selvskabshest går jeg kun efter sundhed og temperament - kan den rides er det en bonus. Som primærhest har jeg haft tid til at vente på drømmehesten med massere af hår og pletter - her købte jeg Dunja.

    Jeg drømmer om en drumhorse ellers stor irish cob endnu, men det ligger tilpas langt ude i fremtiden at jeg har sat nogen krav for ikke at blive alt for fristet til et spontant køb før tid, og netop i denne situation betyder farven lige så meget som bygning og temperament:
    * Hoppe
    * Mindst 155 cm høj hvis irish cob
    * Broget - helst med creme eller silvergen - eller appaloosa/knapstrupper farvet
    Kan hestene i salgsannoncerne ikke opfylde de tre krav på samme tid, så har jeg tid til at vente et par år endnu inden jeg lemper kravet hvad angår farve smiley


  • #30   13. dec 2018 Jeg ELSKER farver! Jo flere forskellige og sjældnere jo bedre ^_^ Ikke kun for udseendets skyld, men fordi jeg interesserer mig for farvegenetik. Så hvis jeg står med valget mellem to lige gode heste, så vil jeg nok 9 ud af 10 gange vælge den med den mest interessante farve. Når det er sagt, så er farven alligevel ikke alt afgørende. Da jeg sidste år ledte efter en unghest til fremtidig stævnebrug, så jeg på heste i alle nuancer, dvs både nogle specielle og nogle almindeligt brune, røde og sorte, jeg var indstillet på at hvis jeg kunne få en VIRKELIG top-klasse hest med god stamtavle og tydeligt talent, så var farven ligemeget. Men desværre måtte jeg erkende, at jeg ikke kunne få mere for pengene ved at vælge en almindelig farve, og at jeg under alle omstændigheder ikke havde råd til sådan en RIGTIG god unghest, det ville altid blive et sats.
    Derfor endte jeg med endnu en farveladehest til min samling. Fordi en god farve vokser de i hvert fald ikke fra smiley Og nu er jeg jo også så heldig at være islænderrytter, hvor sjove farver er meget udbredt og man behøver derfor ikke gå på kompromis med noget til fordel for farven.
    Så jeg fik Siggi, som er efter min yndlingshingst og en kåret hoppe, har ekstremt godt sind, og viser smukke gangarter med både styrke og smidighed på folden og så har han bare udstråling så det gør en ting. Og ja, han er slash og tobiano broget (med to blå øjne), muligvis homozygot splash, muligvis gyldensort.


    profilbillede
  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #31   13. dec 2018 Jeg kunne ikke finde på at købe en hest bare pga at farven passer, men der er heste jeg fravælger pga farve.

  • #32   13. dec 2018 For resten synes jeg det er sjovt at især indenfor dressursporten og nogen gange også spring, vælges heste fra pga sjov farve og i islænder foreningen vil de typisk være mere eftertragtede og koste mere ^_^

  • #33   13. dec 2018 Jeg vil ikke have en cremello og så vil jeg heller ikke have en broget der næsten kun er hvid smiley alle andre farver har jeg det fint med.

    men man skal passe på hvad man siger. Jeg ville ikke have broget igen efter min sidste og jeg skulle i hvertfald have en hoppe, og så ender jeg netop med en broget vallak smiley


  • #34   13. dec 2018 Jeg synes det er lidt trist, når en længere oppe skriver, at farve er vigtigere end sindet, og samtidig ønsker man at avle.

    Det er helt fint fir mig, at folk vælger til og fra på farve til dem selv. Men laver man heste til andre, så må kvalitet (herunder sind, sundhed osv) i min verden ALTID gå forud for farve. Kan man finde kvalitet, der også er "Den rigtige" farve, så alletiders. Men det absolut vigtigste, når man avler, må være at lave heste, der er sunde, har et godt sind, er ridelige osv. Ellers er der da en væsentlig risiko for et temmeligt træls liv for hesten.

    Som sagt - farve kan fint være en prioritet. Men når det går forud for helt væsentlige elementer såsom sind, så er vi sig ude på et sidespor.


  • #36   13. dec 2018 Michelle
    Er det mig du hentyder til? Jeg tror jeg er den eneste der har skrevet noget med avl nemlig.
    Jeg har ALDRIG påpeget at sind ikke betyder noget, og farven er det vigtigste. Jeg har påpeget at farven betyder noget for mig, det er det..
    Hvad jeg så ikke skrev var, at jeg ledte indtil jeg fandt en hest der matchede farve, sind, temperament, eksteriør, kapacitet og sundhed som jeg ønskede det.


  • #38   13. dec 2018 Jeg er ikke så vild med røde heste, men ejer nu min anden af slagsen smiley . Udelukkende valgt fordi de passede på alle andre kriterier.

    Jeg kommer derimod aldrig til at eje en cremello eller knabstrupper med lyserødt rundt om kropsåbninger. Det bryder jeg mig simpelthen ikke om. Blå øjne tror jeg også jeg vil fravælge.





  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #42   13. dec 2018 Jeg kommer aldrig til at eje heste der er andet end enten brunbroget, med 75% brun, eller mørkebrun/sort.

    Jeg bryder mig egentligt ikke særligt meget om andre farver.. smiley - er ret kræsen..

    Men okay, hvis jeg måske skal ud og spendere 100.000 på en hest, så skal alt også fungere.


  • #43   13. dec 2018 Ballonfisken - når nu du ikke har skrevet, at farve er vigtigere end sind, så er det nok ikke dig jeg skrev om smiley

    Frida skrev:
     Så det er klart at i forhold til forhåbentlig fremtidig avl går jeg mere efter farve end sind. 


  • #45   13. dec 2018 Ja, jeg fravælger bestemte farver. Nu om dage gør jeg mig jo i Fjordheste, og når jeg har kigget annoncer, så er jeg bevidst gået uden om de rødgule, for dem bryder jeg mig ikke om.
    Dermed ved jeg heller ikke, om der ville have været et "perfekt match" i en rødgul - men hvad jeg ikke ved, har jeg ikke ondt af smiley og jeg er glad for de heste, jeg har.

    Skulle jeg købe en anden race hest, så ville jeg også gå udenom heste, som jeg syntes var grimme - uanset om "grimheden" sad i farven eller eksteriøret - men jeg kunne ikke drømme om at købe en hest, som "bare" havde en flot farve, hvis det andet ikke passede.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #46   13. dec 2018 Line: det var da noget mærkelig noget at antage

  • #48   13. dec 2018 Michelle, som jeg også skrev og rettede længere nede i min kommentar er ordet "kemi" en mere korrekt betegnelse, hvis du nu læser det hele smiley Kemi er individuelt mellem hest og menneske, fordi man ikke har kemi betyder det ikke at hesten er sindssyg.
    Der er forhåbentligt ikke nogle ved deres fulde forstand som avler på en sindssyg hest bare for at få en bestemt farve. Men udover det tror jeg også man kan gøre meget med miljø(opvækst) og træning, men det er en anden sag.

    Edit: jo, jeg skrev at jeg ville vælge farve over sind, men regnede ikke med at jeg behøvede at lave en disclaimer. Men nu har jeg også to heste hvor sindet bestemt er problematisk i "almindelige menneskers øjne" og får en til til foråret, og fælles for dem alle er at de bare skal tackles på en bestemt måde som traditionelle (stævne) ryttere bare ikke har/gider tage tid til. Ved godt jeg generaliserer, men sådan er realiteten for mit vedkommende.
    Hvis jeg fik en sindssyg hest, som reelt var sindssyg og ikke bare manglede træning eller kærlighed, ville jeg først se om den havde nogle afkom og hvordan deres sind er. Det kan også være at det var en fantastisk avlshest som bare kun dur til det smiley


  • #49   13. dec 2018 En god springhest er en god springhest uanset farve. Det kunne ikke være mere ligegyldigt for mig. Kan ikke se hvad det skulle have af betydning for mig smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #51   13. dec 2018 Line: mon dog.

    Og hvis det er realiteten, så skulle måske droppe at avle bare for at gøre det..

    Hvis alle avler på deres hoppe, fordi at de syntes at de har verdens bedste hest, og at ejer mener at deres lille Lotte fortjener at få et føl, så kommer der overproduktion.

    Men jeg har endnu ikke set nogen anbefale aflivning på baggrund af farve.


  • #52   13. dec 2018 Line Z: nej, det har jeg ikke smiley

    Ikke fordi jeg bevidst er gået udenom dem, selvom jeg synes de er noget fesne i farven - men det har bare ikke været aktuelt.

    Jeg har en enkelt "fise-lysegul", som næsten ser ulsblak ud, når han bliver klippet - men de fleste er guldgule, altså lidt mørke i det. Jeg ELSKER den mørkgule farve, og kan næsten ikke få dem mørke nok.
    De "fise-lysegule" ser kedelige ud, synes jeg - og så er der altså en tendens til, at jo lysere hestene bliver, jo mere forsvinder de gamle farvetegninger. Der er ikke ret mange zebrastriber eller njålsmærker længere - og greb er i Danmark nærmest ukendt i vore dage.


  • #54   13. dec 2018 Line Z: det er sådan nogle jeg har - ikke nødvendigvis fordi jeg er gået efter dem. Det har bare været den farve, de har haft, når jeg nu ikke vil kigge efter en rødgul smiley


  • #57   13. dec 2018 Hestens farve vil aldrig være det afgørende for mig. Men hvis det er muligt, så undgår jeg helst palomino, broget og rød m. flaxen/lys man og hale. Synes ensfarvede mørke røde heste kan være flotte. Men dem der med orange pels og gul/hvid man og hale, ad nej!! smiley
    Og så mareridtsfarverne: palominobroget eller rødbroget. De er kombination af rædselsfulde farver og rædselsfulde mønstre. Det skulle godt nok være HESTEN før jeg købte en hest med de farver.

    En hest skal helst være sort eller brun i mine øjne.
    Men det kommer også an på racen. Jeg er f.eks. vild med akhal teke's. De ser fantastisk flotte ud i buckskin, perlino og sort, pga deres gyldne korte pels.
    En "normal" varmblod, er flot i sort, brun eller ensfarvet mørk rød.
    En islænder er flot i sort, sortblak og silver black, og de ser grimme ud i rød og andre lyse farver.


  • #60   13. dec 2018 På nogle måske. Men flaxen er et ressesivt gen, som fungerer med rød. Så det er genetisk om de får lys man og hale eller mørk ligesom kropsfarven. Selvfølgelig findes der forskellige nuancer, som kan få flaxen man/hale til at se mørkere ud, ligesom heste uden genet, også varierer i nuance.

    Årstiden spiller sansynligvis ind, ja, især hvis hesten får vinterpels. Vinterpels palomino kan f.eks. være meget lysere end sommerpels palomino.
    Det kommer også an på racen. Islændere er en af de racer, hvor nogle farver oftes udtrykkes lysere end hos mange andre racer. Ingen ved rigtigt hvorfor, men det har været diskuteret en del blandt folk med meget kendskab til farvegenetik.

    Men det ændrer ikke på, at flaxen rød og ikke-flaxen rød, som udgangspunkt, ser ud på forskellige måder. Jeg synes ensfarvet rød er flot på nogle heste. Jeg synes altid, at flaxen rød ser grimt ud. Især på islændere.


  • #61   13. dec 2018 Jeg ville ikke decideret fravælge.

    Hvis hestens personlighed, kapacitet og alt andet spillede, ville jeg være totalt ligeglad med farven.


  • #64   13. dec 2018 Jeg køber en fuld pakke - og har tænkt mig at beholde pakken, og så skal hele pakken tiltale mig smiley

    Jeg vil med glæde sige : det det er MIN hest, og jeg synes den er gudesmuk smiley

    Så selvom jeg fx lige nu har kigget rimeligt bredt mht en ny plag - så valgte jeg Freiherr udfra at jeg blandet andet synes en kulsort hest er smuk og derfor ønskværdig.

    Jeg har en gang fravalgt en ridehest, som levede op til alt.... men nøj den var grim. Jeg ville aldrig glæde mig over at eje den specifikke hest.

    Da jeg fortalte min berider at jeg havde købt en kulsort Plag var hendes første respons - super så er den nem at sælge hvis du ikke vil beholde smiley
    En avler jeg kender glæder sig altid over sorte føl - de sælger sig selv, rød og brun er svære.

    Og igen som min berider en gang sagde om Pinot - han er heldigvis sort og charmerende, han havde ikke været lige så skøn i rød udgave....

    Så jo jeg kigger også på farve, og fravælger mere eller mindre bevidst farver, som jeg ikke bryder mig om.

    Mvh
    Charlotte


  • #68   13. dec 2018 Line, ja okay smiley min erfaring er, at det varierer fra hest til hest. Synes nogle varierer meget i nuancen efter årstid, som du også har erfaret. Men der er også heste som ikke gør. Især hvis de ikke rigtig skifter pels. De fleste varmblods jeg har haft med at gøre, har ikke skiftet farve overhovedet, men de skiftede heller ikke pels den mindste smule, selvom de var vant til løsdrift og vintrene var hårde. smiley (dårligt designede heste lol)

  • #69   13. dec 2018 Har ikke læst hvad andre skriver.
    Ja! Jeg har den eksakte farve og aftegn som er en del af de krav jeg stiller, til de heste jeg har købt og køber!

    Mvh TT


  • #70   13. dec 2018 Jeg køber hest efter udseendet, så ja, farven betyder osse noget.
    Jeg vil ikke ha hvid/skimmel, eller rød, men jeg er stor fan af sort.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #71   13. dec 2018 Sorte: din azkaban er noget nær drømme farve, og aftegn smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #73   13. dec 2018 Line: jeg vælger bare at springe let og elegant over din kommentar.

    For med den negative indstilling til alt hvad der med varmblodsheste at gøre, handler det for dig mere om at række ned, end reel fakta og viden.


  • #74   13. dec 2018 Tja, jeg har part på en sort dame med lyserød mule. Ja, hvis vi ikke gør noget ved den, så bliver hun skoldet, men hun går med solskærm om sommeren, så der er ingen grund til solcreme.

  • #75   13. dec 2018 Jeg har kun oplevet lyserøde muler bliver solskoldet når der er trælse planter på folden.
    pga tørken i år har smørblomsterne ikke kunne vokse og min med lyserød mule har ikke været solbrændt eller blevet smurt ind en eneste gang smiley


  • #76   13. dec 2018 Jeg har haft en hest med lyserød snude, og han havde aldrig problemer med solen om sommeren i de 7 år, jeg havde ham (fra føl).

  • #77   14. dec 2018 Min har os lidt løserød på mulen og han har aldrig været solskoldet.
    De eneste gange jeg faktisk har oplevet heste blive "solskoldet" er når de har spist giftige planter.


  • #78   14. dec 2018 min har de 16år jeg har haft hende, heller aldrig haft en skoldet mule, muk er heller ikke noget vi har døjet med på dem med sokker. faktisk er det kun tilstanden jeg har set når fodring har været forkert, eller de har været i kontakt med giftige planter.

  • #80   14. dec 2018 AMT.
    Ja han er tæt på perfekt, dog ville jeg godt ha lidt højere sokker smiley

    Mht solskoldede muler, blev min gamle hest meget skoldet, men det blev siden hen reddet med en klud.
    Azkaban har samme lyserøde mule, i sommer var det tæt på, så der kom klud på med det samme.


  • #81   14. dec 2018 Da jeg begyndte at kigge islænder havde vi mulighed for utal af farver og ja nogle kiggede jeg langt efter af den grund.

    Da hesten så stod der, betød det intet at han er en smule broget og brun smiley

    Næste hest købte vi for sindet, en styrbar, ivrig, sikker hoppe til min datter, sort og ikke særlig høj, men hun er bare fantastisk!

    At vi så har udsigt til følhopperne og alle de sjove farver, får mig nogle gange til at tænke “en af hver” men så rider vi på vores “almindelige farver” og det er det hele værd!

    Så nej ville ikke købe kun pga farve, eller vælge fra, men drømme pga farve gør vi i rigt mål smiley smiley smiley


  • #82   14. dec 2018 Jeg knus elsker farver - og drømmen er at få en pearl PRE engang. Det er bare ikke specielt realistisk, idet de koster voldsomt meget mere - og mange af dem er ikke nødvendigvis de kønneste. Men farven... Puuh, håber at de når at avle nok på dem til at jeg kan få mig en fornuftig pearl PRE om et par år smiley
    Da jeg var mindre drømte jeg om at få den største og sorteste hest jeg kunne få fingrene i - men endte alligevel med en skøn lille hvid pony. Så i sidste ende er det ikke fordi det betyder så voldsomt meget for mig. Og jeg kunne ikke finde på at betale dobbelt pris for en hest, bare fordi den har en pæn farve smiley

    Jeg tror dog at jeg vil prøve at undgå en skimmel i fremtiden - min er begyndt at få melanomer smiley


    profilbillede
  • #83   14. dec 2018 Maria T: Helt enig i, at man skal være opmærksom på skimlers øgede risiko for kræft, før man beslutter sig for at at købe en. Når hestens farve ligefrem har indflydelse på dens helbred, så giver det god mening at vælge til/fra efter farve, synes jeg.

  • #84   14. dec 2018 Jeg har også en med lidt lyserød mule. Har fået af vide af tidligere ejere at han godt kan blive skoldet, men jeg har ikke haft problemer med ham endnu. Min teori er at det har noget med immunforsvar at gøre, hvilket foder (vitaminer og mineraler) jo kan hjælpe med. Vi har smørblomster og andre uvedkommende planter på vores folde.

  • #85   16. dec 2018 Da jeg skulle købe var jeg stensikker på jeg gik udenom hvid og grå, så dem kiggede jeg ikke på. Jeg ville helst have en sort og helst ikke en alm brun, men alligevel var mange af dem der var noget den kedelige brune smiley Jeg fandt så en mellemting en meget mørk brun med lige det aftegn jeg ønskede allermest.. Farven er jo ikke alt men i dag er jeg glad for jeg købte en jeg selv synes er hamrende smuk

  • #86   17. dec 2018 Jeg skulle i hvert fald ikke have en brun hest, og SLET ikke hvis den ikke i det mindste havde nogle vilde aftegn på ben og hoved..

    Jeg har nu to brune heste, ingen af dem med synderligt fangende aftegn smiley Bevares, jeg synes min hoppe er smuk (og ponyen hamrende nuttet), men det er ski ikke farven der har været skyld i det.

    Så nej, farven betyder ikke om jeg køber en hest eller ej - men farven og aftegn har nok en betydning for, om hestens annonce fanger mig.


  • #87   17. dec 2018 min basse har også nogle sommer en solskoldet mule. så hvid det er rigtig slemt så får han solcreme på
    da jeg købte ham havde han lige været solskoldet, sådan rigtig. der var skrobe på. så ret grimt ud. så slemt har det dog aldrig været i de 15 år jeg har haft ham


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #89   13. maj 2019 Anette p: fordi at det måske ville være super dumt at købe en hest man ikke kan holde ud at kigge på smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #91   13. maj 2019 Anette: næh, den holdning skader ingen.

    det er et reelt kriterie at have.
    pakken skal gerne gå op i en højere enhed, og at man har nogle særlige ønsker mht. farve, gør ikke at man nedprioritere andre faktorer.


  • #92   13. maj 2019 Anette: HOLD NU OP! Jeg er simpelthen snart ved at få nok af dig efterhånden. Og hvad så, hvis man fravælger en hest pga farven? Det er da komplet ligegyldigt. Jeg vil da også gerne have en hest jeg synes er dejlig at kigge på. Og ja, self er det kemi og lign der vægter højest, men nu lever vi heldigvis i en tid hvor man ikke behøver at gå på kompromis, men faktisk kan få hele pakken hvis man vil. Så i stedet for at være nedladende, så ti stille eller respekter at folk er forskellige. Det er ikke værre end folk der ønsker et bestemt køn eller en bestemt race.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #94   13. maj 2019 Anette: Hvorfor burde man ikke have hest så?

  • #95   13. maj 2019 Jeg har sjovt nok aldrig kommenteret på noget af dit indhold, så hvis ikke der skal mere til... Jamen, held og lykke ude i den virkelige verden. Det er fint at have en mening - men det betyder ikke, at du har ret til at stemple andre og være nedladende. Hvem siger hun ikke kan elske en anden hest? Jeg har altid gerne ville have en stor, sort frieser med langt hår - tror du jeg købte en fed, brun shetlænder? Nej vel. Havde jeg endt op med shetlænderen, ja gu om jeg da stadig ville have elsket den af hele mit hjerte! Kom ind i kampen. Mere har jeg ikke at sige til dig. Din opførsel herinde er pinlig.

  • #96   13. maj 2019 Altså, jeg kan huske en pony jeg passede for mange år siden.. Han havde simpelthen et hjerte af guld og jeg knuselskede ham.. Men han var forfærdeligt grim smiley Skønne, dejlige væsen, men han havde ikke stået forrest i køen da der blev givet udseende..

    Som jeg skrev oprindeligt i denne tråd da den blev startet, så er der farver og "mønstre" jeg rigtig gerne vil undgå. Men ikke hvis alt andet spiller.. Så er det ok for mig at have en grim hest der så til gengæld bevæger sig super og har et godt hoved.. Men altså, jeg vil helst have en hest med hele pakken smiley


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #97   14. maj 2019 Nope, farven er mig totalt underordnet, bare den kan springe huse smiley

Kommentér på:
fravalg pga. farve?

Annonce