{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

Hvorfor? (vægt) {{forumTopicSubject}}

Hvorfor vil folk med store heste (160+) have ryttere der helst er rimelig høje, men ikke for høje, og ikke vejer mere end 50-60 kilo?

Er det ikke at skære meget over en kam?

Jeg mener... jeg er 174 cm og jeg vejer ca. 70-80 kg. Ja, jeg vejer måske lidt for meget, men jeg arbejder på det, og ridning vil kun gøre det muligt for mig at tabe endnu mere. Hvorfor så vælge mig fra pga. min vægt?

Så vælger de jo en god rytter fra, bare fordi jeg vejer lidt mere end de fleste. Jeg vil da hellere have en rytter med min vægt og erfaring, end en rytter på den vægt de gerne vil have, som styrter rundt i sadlen.

Så mit spørgsmål er: Hvorfor er vægten så vigtig? Jeg kan se hvis rytteren vejer 100 kg, men det gør jeg jo ikke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor? (vægt)
  • #1   23. jan 2019 Tja, vi er jo forskellige smiley jeg ser faktisk nogle fordele ved lidt tyngre ryttere end mig selv på -60kg. Deres heste er mere muskuløse da de arbejder hårdere pga rytterens vægt.. Men vi taler ej heller om 100kg.. Men måske omkring de 70-75 kg. Men igen.. Det kommer igen an på hesten og dennes bygning smiley

    Mvh TT


  • #2   23. jan 2019 Nu er min godt nok ikke en høj hest, men kun 152, men jeg ville ikke vælge en rytter på fx 75 kg fra udelukkende pga vægt. For mig handler det egentligt om, om det er harmonisk mellem rytter og hest .

  • #3   23. jan 2019 Nu er det også mere heste på +160 cm jeg snakker om Guldhesten, men på "små heste" kan jeg godt forstå det smiley

  • #4   23. jan 2019 Det kan jeg ikke, man kan jo sagtens veje 75 kg uden at være overvægtig og så længe der ikke er tale om en lille spinkel, muskel fattig hest, så kan mange små heste sagtens klare den vægt smiley
    At hesten er høj, betyder jo ikke nødvendigvis at den kan bære mere.

    Derudover så tænker jeg at det handler om hysteri fra ejers side af, såfremt hesten ikke fejler noget. En stor hest i god form burde sagtens kunne bære mere end 60 kg og hvis ikke, så skal man måske til at overveje om det man avler på er særlig godt smiley


  • #5   23. jan 2019 at hesten har længere ben betyder ikke nødvendigvis at den er stærkere i ryggen. Jeg ville også fravælge en for tung rytter til min hest selvom han er en stor dv på 168 cm. dels fordi han stadig er ung og heste er først færdigudvokset som 8 års og dels fordi jeg ikke tænker at han er stærk nok eller i god nok form til det lige pt. Så jeg ville tænke Max 70 kg. en god retningslinje er at tænke Max 15% af hestens egen vægt må rytteren veje. Men jeg tænker også at man må forholde sig til hestens styrke, bygning, kondition og alder. når jeg har forholdt mig til alt det så ville jeg forholde mig til om hest og rytter er harmoniske.
    uanset om en rytter var tynd eller tung ville jeg vælge vedkommende fra hvis personen ikke havde nok erfaring eller ikke red på en måde jeg fandt ansvarlig.


  • #6   23. jan 2019 Bare fordi den er høj, betyder det ikke den kan bære mere. Store heste kan sagtens være sat dumt sammen - inkl. have en kort anlægsflade og hvis vi snakker helt store alla over 170 cm så kan de også være ret store og dermed kræve en rytter der kan komme ned om dem og få samlet for og bagende.

  • #7   23. jan 2019 Men altså damer 50-60kg? Det er ikke særlig meget, hvis man samtidig er høj og bare har en lille smule muskel masse.
    Jeg er "kun" 161 og min ideal vægt er 60 kg.


  • #8   24. jan 2019 Nu kan det også være svært at SE hvad folk vejer.

    Jeg vejer ca 10 kg mere end andre som jeg passer tøj med. Mit tøj svinger mellem en 38-42 afhængig af mærket, men jeg er ifølge mit BMI overvægtig med mine 75 kg. Men dem som ser mig, som vil på ingen måde mene at jeg er overvægtig, jeg skal krumme mig noget kun sammen for at kunne fremvise en mavedelle. Men pga jeg er ret veltrænet, så er jeg bare tung.


    Der er ingen som vil tænke, at den er da helt galt, når de ser mig på mine fjollere på 150, som er veltrænet og har stærke muskler, at det ser helt tosset ud. Men så kan man tage en lidt mindre pige i højden end jeg, som vejer måske 15 for meget, og dette er fedt som buler ud og så vil man tænke, hun er da for tung til den hest. og det på trods af at hun og jeg vejer det samme. Forskellen er bare at hun er fed og jeg er muskuløs, men hesten skal jo bære den samme vægt.

    Men vi kommer ikke uden om, at den slanke bare ser mere harmonisk ud på en hest end den overvægtige gør, det er måske noget af forklaringen.



  • #9   24. jan 2019 En tommelfingerregel er, at heste kan bære op til 20% af deres kropsvægt ved regelmæssig(!) ridning. 250 kg pony = 50 kg, 500 kg hest = 100 kg.
    Men man kommer generelt længst med almindelig sund fornuft, for det kommer alt an på kropsbygning hos både rytter og hest.

    Selv tager jeg altså helt uden skrupler en tur på min 3'er pony engang imellem. Hun er tæt bygget, og jeg vejer under 60 kg. Yderligere skal det jo så tilføjes, at der hverken er tale om hård og/eller regelmæssig ridning smiley



  • Cecilia
    Cecilia Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 29
    #11   24. jan 2019 Nu har jeg godt nok ikke gjort mig meget i parter, men har det lidt sådan, at eftersom jeg har krav til mig selv og min egen vægt, tænker jeg kun, det giver mening at have samme krav til en evt. part. smiley

  • #12   24. jan 2019 Min hest stod på et tidspunkt på en rideskole. Der var en pige som nok ikke vejede mere end de ca 60 kg. en spinkel uge pige, og hun red rundt på en hest på ca 160 af normal bygning. Så her burde ikke være nogen problemer.

    MEN pigen red hesten op i holdning, på den måde at ryggen total var tabt. som hesten endte efter et par år med at have ufatteligt ondt i ryggen, så selvom hesten i teorien sagtens kunne bære pigen, var dette forbundet med ret stor smerte.

    En anden pige på rideskolen var overvægtigt (noget overvægtigt), men hendes hest, fejlede intet, og havde ingen smerter, da hun red sin hest på en måde at ryggen var med.

    Så i min verden burde diskussionen ikke omhandle rytterens vægt, men rytterens evne til at ride hesten, således at hesten kan bære rytteren.

    og ja, en tung rytter som ikke kan ride, vil jo påvirke hesten betydelig mere negativt end en let rytter som ikke kan ride. Men at sige at alle tunge ryttere påvirker hesten negativt, og alle lette ryttere ikke gør, er falsk tryghed.


  • #13   24. jan 2019 Måske det også har noget at gøre med, hvordan ejer selv er? smiley

    Jeg vejer selv 48 kg... så jeg ville, (hvis jeg skulle have part i min hest = skal jeg ikke), vælge en, der måske var lidt samme type som jeg selv. Herunder både vægt og højde. Simpelthen fordi jeg tror på, at hestene kan mærke en stor forskel afhængig af, om benene er 10 cm længere eller kortere, om rytteren vejer 20 kg mere eller mindre. Ikke at noget er bedre end andet - men at det kræver omstilling for hesten smiley Tænk på, at bare få hundrede gram kan gøre en forskel ift. hvordan hjælpen gives. Tænk på, hvor stor forskel, det gør, hvor du giver hjælpen med din schenkel. Selvfølgelig ville jeg overveje det, hvis der var en rigtig dygtig rytter, men nej jeg ville eks. aldrig vælge en part til min hest, der er 20 cm højere end jeg selv smiley Simpelthen fordi min hest kun er 6 år i år og tilredet af mig selv - og jeg er kun 1.65 MAX smiley Tænker omskiftet er for stort og for meget for en ung hest at kapere. Bare som eksempel smiley .

    Måske man kan se på det den vej rundt? Sådan ville jeg i hvert fald tænke. Ellers tænker jeg ikke, at 70-80 kg. til en stor hest er et problem overhovedet - tænk på mange af de mandlige beridere, de vejer altså deromkring en stor del af dem og har laaange ben smiley Tror bare, det handler om at finde selvfølgelig en rytter i balance, som du selv siger, men også en, der passer til den hest OG rytter, de skal samarbejde med smiley

    Og jeg ville selvfølgelig aldrig tage en lille rytter, der sad og red elendigt. Så ville jeg hellere undvære smiley Og selvfølgelig kunne der komme en vildt dygtig rytter, men jeg ville nu absolut tøve, hvis vedkommende var kæmpe høj og væsentligt tungere end jeg.


  • #14   25. jan 2019 Her er jeg på Anton, som er 167 cm. i stang. smiley (Jeg er 184 cm høj, ifølge mit pas, og ifølge badevægten vejer jeg 95 kg. smiley )

    profilbillede
  • #15   25. jan 2019 Tror det hænger sammen med, at folk er blevet mere bevidste om 20% "reglen" smiley
    Altså personligt ville jeg ikke vælge en fra udelukkende grundet vægt (Medmindre vi taler om stærkt overvægtigt - det kan min altså ikke klare pt. i længden..), hvis jeg stod og manglede en part.
    For mig handler det mest om, hvem der klikker bedst med min hest, og hvem jeg har den bedste mavefornemmelse med, så alle interesserede ville få mulighed for at prøve ham, og så ville jeg vælge ud fra det. Dog er han pt. ret muskelfattig, så hvis jeg står med to mulige parter, hvor jeg har en lige god fornemmelse af begge to, ville jeg nok foretrække den der vejer mindst, udelukkende for at belaste hans krop mindst muligt, indtil han er trænet op til at kunne bære mere igen (Parten vil jo så naturligvis få lov til at ride ham fortsat, medmindre de ønsker at stoppe, eller der opstår samarbejdsvanskeligheder..) Men hvis den helt rette part dukker op, og tilfældigvis har lidt til gaden og vejen, så vil de også blive vægtet højere (no pun intended), end en åle slank, der ikke fungerer optimalt temperamentsmæssigt og ridemæssigt med min hest smiley


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #16   25. jan 2019 Når jeg nogle gange har redet med nogle islændere med min far (jeg er så også meget mere erfaren i sender dressuren og får god undervisning), kan vi se at den har kunnet bevæge sig bedre og mere frit med mig, der vejer ca. 50, end med min far på 75.

    Det har også noget af gøre med erfaring, når vi siget rytteren vægt•10, så kan god rytter på 80 ride en hest på 500 megetbedre og lettere end en rytter på 40 kg, da den gode kan sætte sig bedre.


Kommentér på:
Hvorfor? (vægt)

Annonce