{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Det sidste farvel {{forumTopicSubject}}

Hvordan forbereder man sig på det sidste farvel?


Vi ved jo alle sammen godt at dagen kommer på et tidspunkt. Vi skal bestemme at vores hest skal videre til de evige græsmarker.

Den hårdeste beslutning jeg har taget men nu er tiden kommet for Bette. Min skønne pony igennem 10 år.

Hun er blevet gammel og har fået div skavanker. Så hun skal ikke trækkes igennem endnu en vinter. Så i oktober siger vi det sidste farvel.


Men hvordan forbereder man sig?
Kan man forberede sig?

Jeg har haft hende i 10 år og det føles så uvirkeligt at hun skal herfra.
Ud over at jeg siger farvel til hende bliver det også et farvel til hestelivet.
Hestepige har været en del af min identitet siden jeg var lille og som 14 årig købte jeg min pony.


Er der noget i ville ønske i havde gjort eller været forberedt på da i sagde det endelige farvel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det sidste farvel
  • #1   23. aug 2019 Årh søde Bettemus det er jeg ked af at læse.
    Jeg sagde farvel til min første egen hest i oktober 2018 efter et sygdomsforløb med forfangenhed der desværre ikke blev bedre smiley
    Jeg tror desværre ikke man kan forberede sig sådan rigtigt. Men jeg synes det vigtigt man får talt om det med sine nærmeste, så man på en måde får det "ud af hovedet" og drøftet med andre. Jeg sagde det dog kun til mine aller nærmeste. Min bedste veninde kom også over nogle nætter og trøstede mig, og nusede mig - hvilket var guld værd.
    Jeg vidste det allerede cirka 3-4 uger før, at nu var det ved at være slut. Og jeg ville inderst inde ikke tro det.
    Jeg tror den måde jeg "forberedte" mig, hvis man kan kalde det sådan, var at få gjort de ting jeg gerne ville nå inden hun skulle herfra. Selvfølgelig kun realistiske ting. Såsom at få taget de sidste billeder - hvilket jeg er så ovenud glad for jeg gjorte. Ligeledes sov jeg i stalden den sidste nat, hvilket jeg heller ikke vil have været foruden.
    Så hvis du har mulighed for nogen af ovenstående ting, synes jeg du skal gøre det. Nyd den sidste tid sammen, og så ikke træk det i for lange drag - for din egen skyld.
    Jeg ved hvor skide hårdt det er, så jeg kan ikke gøre meget mere nu, end at sende dig tusind knus og tanker smiley


  • #3   23. aug 2019 Jeg kunne ikke forbedrede mig til at tage afsked med Plys. Men jeg sikrede mig at få så meget som muligt ud af den tid jeg havde tilbage med ham. Men jeg var dybt ulykkelig på selve dagen og i stor sorg i perioden efter. Vidste godt at jeg ikke kunne forbedrede et farvel til ham, da han var min bedste ven og soulmate.

  • #4   23. aug 2019 det er virkelig en hård øv-beslutning man skal tage på et tidspunkt. og i sær når det er på den måde.
    jeg har kun prøvet at få aflivet en hest, men det var så en nemmere beslutning idet han havde brækket et skulderblad.
    men jeg ved da også at det bliver hårdt, for jeg har to heste på samme alder nu, nemlig 18 år. og de bliver jo hellere ikke yngere mere. og dem har jeg har haft i 17 og 16 år nu. så det er jo næsten mine børn.

    Men jeg ville nok få lavet nogle smykker som disse - alt efter hvad man lige er til
    http://www.bylone.dk/

    og så denne - de laver virkelig nogle smukke ting - den ville jeg nok selv vælge
    http://www.hjertedyr.dk/

    Og så få taget en masse billeder.
    og så ellers give min hest et godt liv i den sidste periode. altså sådan at du får nogle gode minder. det kan være gåture, ude og bade eller bare hygge jer på folden sammen. et eller andet som betyder noget for dig

    det værste er dog nok at man ved at det er en bedste beslutningen - men så lige til at få det gjort. det er nok værre..

    men du får et stort kram herfra smiley


  • #5   23. aug 2019 Forberede sig?
    Med stort besvær.

    Tude om natten.
    Men sorgen er næsten gennemarbejdet, når dyrlægen er gået.
    Så er kun lettelsen tilbage. Fordi dyret er frit og ikke længere har det skidt.


  • #6   23. aug 2019 Jeg sagde farvel til min røde ferrari i 2014 meget pludseligt, og alligevel ikke.
    Han var en ældre herre som havde set sin del af verden (været i Holland, Sverige og Danmark som kastebold).
    Vi vidste, han ikke ville holde evigt, og vi lovede ham, at vi ville passe på ham til den dag, han skulle herfra.

    Så da jeg en novembermorgen sad i wrap bunken med hans hoved i mit skød, efter han var væltet for tredje gang blev han liggende og trak vejret langsomt, mens jeg aede ham. Vi ringede til dyrlægen, der først kunne komme flere timer efter, så min far ringede til vores nabo, der var slagter. Han skulle kun bruge den tid det tog at finde patroner til boltpistolen. Og det betød rigtig meget for mig, at han endte sit liv hurtigst muligt, i stedet for at ligge og lide.

    Det var den letteste og sværeste afsked på samme tid. Ufatteligt hårdt at sige det endelige farvel til en helt fantastisk kammerat gennem 8 år, men også en helt ubeskrivelig god følelse af, at han nok fik den bedste og letteste død efter en dejlig pepensionstilværelse


  • #7   23. aug 2019 Masser af billeder i alle situationer er noget jeg bestemt ikke har fortrudt jeg fik inden Coco fik mit farvel.

    Kan se du er fra Østjylland hvilket jeg også selv er, så hvis du mangler nogle til at skyde dine billeder siger du endelig til, så vil jeg hellere end gerne hjælpe dig!


  • #8   23. aug 2019 Åh hvor er det bare en trist tid!
    Det gør mig ondt at du må sige farvel til hende!

    Men det jeg vil råde dig Aller mest til er at huske på at du har taget den rigtig beslutning, inden det er for sent, det betyder at hun ikke har nået at lide!

    Der næst vil jeg råde dig til at få taget nogle gode billeder, sammen, det behøver ikke være opstillings billeder, det kan være en dag på folden hvor i bare er sammen og én skyder en masse billeder, de bedste er dem du ikke er klar over bliver taget smiley

    Nyd hende så længe det varer og lad være at vente, hvis du føler at det skal være før planlagt, ellers vil du ubevidst trække dig, fordi du i hovedet har sagt farvel og dét vil du bagefter fortryde!

    Da min skulle her fra gik der heldigvis kun 3 dage fra beslutning til hans sidste dag, hvilket var en enorm lettelse for mig så jeg kunne nyde ham de 3 dage.

    Sorgen på dagen er ulidelig især når du falder til ro om aftenen, så sørg for ikke at være alene.
    Min sorg slog mig først da jeg gik i seng, selvom det skete kl. 9 om morgenen, jeg brød helt sammen og det fortsatte i lang tid, hvor jeg i tide og utide bare brød i hulkende gråd, men lad det komme ud og kig billeder, husk de gode minder med hende!

    Jeg ville have lavet smykker fra hans hale, men her 2 år senere har jeg endnu ikke fået det gjort, ved ikke om jeg får taget mig sammen, eller om det er nok for mig med hans minde.

    Kæmpe trøste kram her fra!


  • #9   23. aug 2019 Ja jeg står jo så i samme situation som dig, og skal ligeledes sige farvel til Tindur i oktober. Min familie kommer og er her da jeg ikke skal være alene den første tid. Jeg sad og skrev med dyrlægen i dag, og lavede aftaler.. Og da jeg gik ind på Daka for at kigge på diverse fik jeg et angstanfald smiley jeg har gået de sidste uger og forberedt mig, men jeg kan bare ikke forberede mig nok.. Jeg ved at når han trækker sine sidste suk, så kommer jeg til at hyle af sorg, savn og smerte. Men jeg ved det er det rigtige valg! Også tror jeg smerten og savnet bliver mindre med tiden.. Mit råd er at husk at fortælle Bettemus ALT som er vigtigt for dig, ikke lad noget blive usagt. Mange mange tanker og krammere til dig. smiley

    Mvh TT


  • #10   23. aug 2019 Jeg sagde farvel til min hoppe i onsdags. Jeg har haft hende i 10 år, og selvom beslutningen var taget for et stykke tid siden, og det uden tvivl var bedst for hende, så gør det ondt.
    Man kan ikke forberede sig på sådan noget, og det er stadig ikke gået op for mig. Jeg ved jeg bliver ked af det når det en dag går rigtigt op for mig, men indtil da føler jeg faktisk bare tomhed..
    Jeg havde fået min veninde til at komme om formiddagen og tage en masse billeder af os, og hun tilbød at være der når dyrlægen kom. Det betød så meget for mig. Hun trak hende ud fra stalden og holdt hende da hun blev aflivet, da jeg kunne mærke jeg slet ikke havde lyst til det, selvom jeg selv har holdt de andre to jeg har fået aflivet. Jeg gik derned efterfølgende og fik sagt ordentligt farvel. Derefter tog jeg hår til smykker, hvis jeg beslutter at jeg vil have sådan nogle. Jeg har kun lidt manhår fra min første pony, og det er jeg ked af nu. Det betyder meget at have muligheden for at få lavet minder smiley
    Puha ja, lidt langt, men det jeg ville sige var bare, at det er svært at forberede sig, men det er vigtigt at have nogen omkring sig der støtter en. Her var jeg glad for min veninde frem for min kæreste faktisk, for hun var god til at lade mig være trist i øjeblikket, og så talte vi "normalt" sammen efter. Det havde jeg brug for.

    Stort kram til dig, det er aldrig en sjov beslutning, men en vi desværre er nødt til at tage for vores kære dyr når det er tid.


  • #11   23. aug 2019 Tusind tak for alle jeres kommentar. Har læst hver og en af dem og føler med de af jer der har stået hvor jeg står. Det er noget af det hårdeste ved at have dyr smiley


    Jeg har allerede et armbånd af hendes hår. Og har planlagt et andet minde som skal stå i lejligheden.

    Desuden tager jeg ekstra hår så jeg kan ligge det i den mindekasse jeg har samlet fra jeg fik hende.

    Det har været en kæmpe hjælp at læse her. Og høre jeres tanker.
    Jeg føler mig meget afklaret efterhånden.

    Min sidste tvivl er hvor længe jeg skal trække hende. Lige nu hedder det oktober men ved ikke om det er det rigtige. Men det ved man måske aldrig rigtigt om det er. smiley


  • #12   23. aug 2019 Tusind tak for dit tilbud Line. smiley

    Min søster har taget mange billeder igennem tiden og har også lovet at snuppe de sidste. smiley


  • #13   23. aug 2019 Mht at have nogen hos sig så tager min søster med. Hun sagde farvel til sin egen pony sidste år og har haft et tær forhold til Bette også. Så vi går igennem denne sorg sammen smiley

  • #14   24. aug 2019 Jeg fik slet ikke tid til, at forberede mig.. Min blev aflivet akut pga tarmslyng.. Vi snakkede meget om bagefter, at vi faktisk troede det var bedre, end at gå i længere tid og vide, at man skulle sige farvel.. Men jeg ved det ikke.. Aner faktisk ikke hvordan jeg ville forberede mig..

  • #15   24. aug 2019 Jeg ved ikke om jeg kan tilføje noget, som de andre ikke allerede har skrevet.. Men nu har jeg efterhånden fået aflivet 5 heste, og jeg tænker, at de ting jeg har lært af hver aflivning måske kan hjælpe alligevel.
    Først og fremmest, så synes jeg at det er en rigtig flot beslutning - jeg er sikker på at hun vil være dig taknemmelig for, at du sender hende afsted imens hun stadig har det okay i sin krop. Dernæst så vil jeg sige, at de aflivninger og "venteperioder" indtil aflivning som har været hårdest, har været dem hvor der er gået flere uger. Der gik 2 uger fra jeg fik at vide at Drísill skulle aflives til at han blev aflivet - og det var rigtigt fint, for det var nok tid til at få noget ud af dagene, men ikke så lang tid at det bare gjorde mig mere trist. Der gik 1 måned+ med både Chris og Tonga, og det var ærligt talt ikke rart.
    For mig har det betydet rigtigt meget, at jeg har fyldt hestenes sidste dage med dét de godt kunne lide at lave; god mad, ekstra græs og hygge - men fx også gåture eller at lave deres yndlings tricks. Måske fik de endda smertestillende i deres sidste tid. På den måde var jeg sikker på, at jeg havde gjort mit for, at de havde nogle gode sidste dage.
    Og på selve dagen er hestene igen blev fyldt med ekstra gode ting og ekstra meget nus. Jeg har fuldt dem hen til dyrlægen, men min far har holdt dem da de faldt. Kun Drísill blev jeg hos - jeg kunne simpelthen ikke gå fra ham. Bagefter sad jeg hos dem lige så længe jeg havde brug for, og det synes jeg virkelig også at du skal. Det ligner at de sover; de ser så fredelige ud og det synes jeg på en eller anden måde giver ro. Og lettelse.

    Jeg håber at i nyder jeres sidste tid sammen - begge to!


  • #16   24. aug 2019 Åhh Pernille er ked af at høre det skete så pludseligt.
    Jeg har syntes det har været en lettelse at kunne forberede mig mentalt.


    Sara
    Tusind tak for dit uddybende svar!
    Syntes også ventetiden er lang. Heldigvis sker der rigtig meget godt i mit liv i hele september. Og jeg ønsker hun skal havd det sidste af sommeren. Men jeg syntes også ventetiden er hård.

    Jeg er så klar og afklaret nu som jeg kan blive.

    Men hun får lige det sidste og så sender jeg hende afsted i uge 41 eller 43 alt efter hvad jeg lige føler for når vi nærmer os smiley


  • #18   25. aug 2019 Jeg sagde farvel til min hest i marts. Gennem 15 år.
    Det var ikke nemt, men det er den mest rigtige beslutning, som jeg nogensinde har taget, Han udviklede EORTH. I teorien kan det behandles, men hesten ville knække psykisk af en tur på hospitalet.
    En beslutning, som jeg gennem hele processen var helt afklaret med. Da mistanken blev bekræftet var jeg ikke i tvivl. Han skulle ikke mere. Jeg havde lovet ham, at han ikke skulle igennem sådan et forløb.

    Vi fik taget det smukkeste billeder i solnedgangen på min fødseldag kort før han skulle afsted. Vi fik klippet halen. Jeg brugte mange timer sammen med ham op top og var helt klar til at sige farvel.
    Han reagerede desværre ikke på det berolignende. Så det var en ret træls oplevelse, da han skulle stikkes - for mig og jeg blev enormt bange. For det var ikke det, som jeg havde lovet ham.

    Selve aflivningen foregik stille og roligt. Så roligt som sådan noget kan, når man vælter en stor varmblodshest. Jeg fortryder ikke.
    Det gav en ro for mig, at han ikke længere havde ondt, så jeg står med minderne efter 15 års fantastisk venskab. Desværre kan jeg ikke få hest igen.
    Jeg har kroniske smerter og det er i min ankel. Jeg kan ikke fysisk have en bøjle på, og staldarbejde er umuligt. Derfor har jeg valgt at give slip. I stedet har jeg fået hund. Det har givet mig uendelig mange glæder.

    Han vil altid være noget helt specielt. Han var noget helt specielt. Og han var en ener.
    Udover det sædvanlige. En hest der vil stå i hukommelsen for altid. Og som stadigvæk rør mig.
    Jeg skal jeg have lavet smykker, når jeg har fået penge fra salg af hans udstyr.


  • #20   25. aug 2019 Det skal i øvrigt siges, at jeg havde lovet ham, at jeg var der - indtil det sidste.
    Det er noget man skal gøre op med sig selv, og det er ikke rart at se, når så stor et dyrt skal vælte, fordi aflivningen er stående.

    Men det er det er minde, som jeg til evig tid vil tage med.
    Han var og bliver en ener og ingen kan erstatte den smukke sjæl. Han var noget unik, og det er vanvittig hårdt at sige farvel. Vi fulgte dyrlægens råd og han kom afsted ret hurtigt efter fotografen havde været der. Hun var der om fredagen - han sov ind om onsdagen.

    Kærlighed er at elske men at elske er også at sætte den fri, som man elsker aller mest og gøre som rosen i Bett Milders "The Rose". Det er en af de smukkeste beskrivelser af kærlighed.

    Selv her så lang tid efter så har jeg skrevet det her svar med tårene løbende ned af mine kinder. Han var noget helt særligt for mig.


    profilbillede
  • #21   26. aug 2019 åha.. hvor gør det ondt at læse at både din søster og dig, har taget/kommer til at tage afsked fornylig/snart. Jeg har fulgt jer længe smiley

    Jeg ville lade hende gå til oktober, men så ikke længere. Det er ca der det bliver koldt og hvis hun helst ikke skal gå i vinter.
    Jeg er ked af dit tab og håber i får den bedste sidste tid.


  • #22   26. aug 2019 Tusind tak Sarah Emilie smiley

    Oktober er valgt da hun så netop får sommeren med men smutter inden vinter. Men vi ser tiden an. Har hun brug for at rejse tidligere så gør vi det. Men jeg havde brug for at sætte en deadline så jeg ikke kan trække den for længe smiley

    Det var hårdt da vi sagde farvel til søsters pony sidste år, og det bliver hårdt at sige farvel til Bette i år. Men livet går videre bagefter og man kommer på den anden side af det.

    Glæder mig en smule til det hele er overstået. Jeg er så afklaret nu så jeg syntes det kan være svært bare at vente smiley


  • #23   26. aug 2019 Tak for jeres mange kommentar. Ringer til dyrlægen i morgen. Og håber vi kan få en tid den 11. September. Lidt før planlagt. Men Jeg har brug for en afslutning på det hele smiley


    Eleven havde sidste dag Idag med hende. Fik snuppet de sidste billeder og så fik hun en tot af Bettes hale med hjem. Og hun har tidligere fået en forsko og en bagsko.

    Desuden havde hun en Schleich-hest i brun broget med som gave til mig. Så jeg kan mindes Bette smiley

    En fantastisk elev jeg havde og kommer til at savne vores mandage.


  • #24   29. aug 2019 Dyrlægen er bestilt til 11 september. Tidligere end planlagt men det hele rette valg.

    Puha hvor er det hårdt.
    Min søster kommer og tager billeder på vores 10 års dag i morgen. smiley
    Så vi får lige de sidste minder med smiley


  • #25   29. aug 2019 Det er møg hårdt, men dejligt i får taget billeder på en speciel dag!
    Jeg tager hatten af for at du vælger at gøre det før planlagt, når du føler det er bedst!
    Rigtig god dag i morgen! Og tillykke med de 10 år sammen!


  • #26   29. aug 2019 Tusind tak Maria. smiley

  • #27   30. aug 2019 Vi fik idag foreviget vores 10 års dag med et smukt shoot.
    Resten af billederne kan ses i fotoalbum smiley


    profilbillede
  • #28   9. sep 2019 Husk at i kan få jeres kære hest kremeret og hjem i en eller to urner. Det har jeg valgt og har det godt når jeg besøger min mindelund i vores lille skov. Alle de kære minder kommer frem i en helt rolig atmosfære. Ja det koster, men det er alle pengene værd.

  • #29   9. sep 2019 Tak for forslaget.
    Urner er ikke lige min måde at mindes på. Men lyder som det helt rigtige for dig smiley


  • #30   10. sep 2019 Sikke nogle dejlige billeder smiley

    Du skal i gennem noget af det hårdste, ved at være dyreejer - kæmpe kram herfra.


  • #31   10. sep 2019 Ann-Gitt - Hvad har det kostet og hvor blev det gjort? Gerne link til hjemmeside.

    Mvh TT


  • #33   11. sep 2019 Så rejste Bette over regnbuen. smiley
    RIP.


    profilbillede
  • #34   11. sep 2019 Kæmpe kram til dig.

  • #35   11. sep 2019 kæmpe kram!! smiley
    R.I.P Bette!


  • #36   11. sep 2019 Kæmpe stor kram til dig ????

  • #37   11. sep 2019 Mange tak.
    Det var mega hårdt og har stadigvæk ondt i maven over at hun er væk smiley


  • #38   11. sep 2019 Puha Luna smiley jeg har ondt i maven på dine vegne smiley må den lille fine Bettemus hvile i fred til I ses igen. smiley rigtig mange trøstende krammere.

    Mvh TT


  • #40   11. sep 2019 stort trøstekram herfra
    RIP bette

    prøv at læs dette
    https://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/275770-roert_til_taarer___hestens_brev_fra_himlen__


  • #41   11. sep 2019 Gør mig så forfærdeligt ondt ??

  • #42   11. sep 2019 Tak for jeres søde kommentar smiley

Kommentér på:
Det sidste farvel

Annonce