{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstalder hest smadre ALT
  • #1   25. okt 2019 Prøv at nærlæse jeres forsikringer.

    Så vidt jeg husker er det på "eget ansvar" at sætte heste sammen på folden, eller omgås heste for forsikringsformål og erstatningsformål.
    Dvs heste kan gøre skade på hinanden, udstyr.
    Det ved forsikringsselskaber, og det bør hesteholdere også vide.
    Så, man skal acceptere denne risiko når man sætter heste sammen. For enten sker der intet - eller også går alt galt.

    Hvis I er sikre på at hesten er den eneste, der gør det, så må den stå alene eller I må vel opsige den??


  • #2   25. okt 2019 Da Caspian var yngre havde jeg ham opstaldet ude en vinter, hvor legebarnet hærgede dækner på alt og alle han gik på fold med - hans egne blev også flået af de andre heste, men Caspian var igangsætteren smiley

    Her endte han med at blive sat på enefold.

    Det er faktisk heller ikke sjovt at være ejeren af sådan en dækkendræber/legebarn - for Gud hvor kan folk se sig onde på både hest og ejer.

    Mvh Charlotte


  • #3   25. okt 2019 det er KUN den hest der ødelægger dækkener.
    Hendes hest må ikke stå på ene fold. Den går agurk siger hun.


  • #4   25. okt 2019 Kan den ikke stå på en fold lige ved siden af? Ellers må hun jo skaffe en af de der kopper til grimen, så den ikke kan bide i dækkener.
    Har de noget at lave ude på folden? Hvor ødelægger den ellers ting? I boksen?


  • #5   25. okt 2019 Det hjælper ikke at give dækkenerne en omgang bidstop?

    Jeg ville godt nok være træt i ansigtet....


  • #7   25. okt 2019 problemet er, at det er ved at nå det punkt hvor det går ud over mine egne heste.

    de går i løsdrift.
    - hun vil ikke bidrage med noget selv.
    Så det er fra min egen lomme


  • #9   25. okt 2019 Ja, så må du jo sige, du ikke vil have hende stående - dit sted, dine regler smiley

  • #10   25. okt 2019 Så må hun jo enten give den mundkurv på, sætte på enefold eller flytte. Alternativt kan i prøve bidstop inden du tager grovere midler i brug.

    Hvis det er din stald, så må hun og hest indrette sig efter reglerne eller finde et andet sted.

    Det er risikoen ved at have hest opstaldet ude, jeg kan sagtens se at det er træls for ejeren af denne hest, men det er godt nok også træls for ejeren af de heste hvis dækker bliver ødelagt.


  • #11   25. okt 2019 jeg havde givet hende dette valg:
    hesten står alene
    hesten har mundkurv på
    ellers så er det yt af lemmen


  • #12   25. okt 2019 Er enig med de andre. Hvis hun nægter at hesten går på enefold, så er det ud med den! smiley

  • #13   25. okt 2019 Man kunne også spørge, om der er en hest til stede, der ikke går med dækken.

  • #14   25. okt 2019 Nu har vi selv opstaldning, dog kun med plads til en ekstra hest, men det er egentlig irrelevant. Hvis opstalders hest smadrede og ødelagde alt, på den måde, så var det altså bare UD! Især når hun ikke engang vil gøre noget for, at det kunne løses. Havde det været min hest, havde jeg uanset hvor sure penge det var, selvfølgelig betalt for ALLE de skader, den havde lavet. Nøj hvor jeg ville have det dårligt med, ikke at give så meget som en øre til dem der har fået deres ting ødelagt. En opstalder med den mentalitet ville slet ikke komme ind her.

  • #15   25. okt 2019 Selvfølgelig er det træls at få ødelagt dækkener osv. Men min har selv gået med én hvor de legede så meget at han bla. fik ødelagt 16 grimer, 5 dækkener og trådt 2 sko af på en måned og ja det var møg træls, men sådan var det bare. Jeg forventede overhovedet ikke at ejer af den anden hest betalte for mine ødelagte ting eller nye sko, det jo ikke hendes skyld.
    Pt er det min som ødelægger hans foldmakkers dækkener i leg og ja det træls, jeg har dårlig samvittighed, men det jo ikke min skyld og jeg ville aldrig gå med til at en hest røg på ene fold eller skulle gå med mundkurv fordi den leger med sine venner.


  • #16   26. okt 2019
    Det er en kalkuleret risiko når man lukker heste på fold sammen - at de kan ødelægge dækkener, grimer, smide sko og de kan komme til skade.

    Men - hvis man har et opstaldningssted og ønsker at løse problemet ved at pille hesten der forårsager det fra ( såfremt man har set tingene ske og decideret ved det er den hest ), så har man, i og med det er ens opstaldningssted ret til at sige enten så gør du sådan, eller også så må jeg opsige dig.


  • #18   26. okt 2019 Det er på egen risiko at sætte heste sammen, så intet at hente fra forsikringen der..
    Ift opstaldere så er der en ting hvis en hest ødelægger et dækken eller to i leg på folden i løbet af året. Så synes jeg ikke den skal hænge på ejeren.. Heste leger, og har man hest med dækken er det risikoen.
    En anden ting er hvis man har en hest der konsekvent ødelægger de andres dækkener, så kan man med god samvittighed gøre disse ting:
    1- Bede ejer om at betale for de dækkener.
    2- Sige til ejer at hun skal sætte "mundkurv" på hesten hvis den skal blive i den pågældende flok. Ellers må den enten gå alene eller med en dækken fri hest hvis dette kan lade sig gøre.
    3 - Ønsker ejer ikke nr 2 skal hun betale hvert eneste ødelagte dækken på den fold den går på selvom man ikke kan bevise at det var hendes hest.

    Følger ejer ikke nogle af de tre punkter ovenfor må hun flytte. Dit sted, dine regler.
    Rigtig træls for alle sammen med sådan en bandit gående..

    Mvh TT


  • #19   26. okt 2019 Jeg synes godt nok folk er sippede i den her tråd og jeg må indrømme at jeg er virkelig glad for, at jeg ikke står et sted hvor hesten bare bliver smidt på ene fold eller bliver påbudt mundkurv fordi de leger, der er der godt nok ikke meget heste velfærd over i mine øjne. Det jo ikke hesten der har bestemt at den skal have dækken på, så hvorfor skal den straffes for at ødelægge det.
    Og ja det er da træls og mega frustrerende , men hvis man har heste der leger, så kunne man jo evt købe nogle mere rivstærke dækkener og så lære at sy, så man kan fixe det når uheldet er ude.


  • #20   26. okt 2019 #19.

    På sin vis er jeg fuldstændig enig med dig.
    Heste leger da for pokker da?
    Der er en kalkuleret risiko at sætte heste sammen. Der sker ting.

    Omvendt, så er det jo bare dyrt, hvis der går dækkener i stykker hver til hver tredje dag??

    Selvfølgelig kan små skader i et omfang syes.
    Men, hvis det fx er 8 dækkener på en måned, så skal et antal dækkener jo udskiftes.
    Og det er så ganget op med imellem 500-4.000 kr afhængig af, hvilke dækkener hesten kan passe, udsalg, osv...
    Jeg forstår godt, hvis folk ikke kan finde pengene til det.

    Min egen løsning er, at hesten er nødt til at holde varmen uden dækken.
    Jeg kan ikke nå at skifte dækken i dagtid, hvis fx vejret slår om osv? Som bivirkning kan der ikke ødelægges ting, som der ikke er i brug...


  • #21   26. okt 2019 Helt enig i at det møg hamrende dyrt med nye dækkener hele tiden. Derfor blev min løsning at jeg måtte lære at sy, dengang min fik alle sine dækner ødelagt. Jeg havde nemlig ikke råd til at købe nye.

  • #23   26. okt 2019 Dyre dækkener er ikke nødvendigvis, dem der holder bedst, det handler jo om hvor rivstærke de er, ikke prisen.

    Jeg synes der er noget galt , når man vil gå så langt, som at smide en hest på ene fold eller kræve den får mundkurv på, fordi den leger. Om det så er 1 dækken om året eller 5 om måneden der ryger.

    En ting er, hvis den ødelægger tingene fordi den angriber eller decideret slås med de andre. Så kan jeg forstå at man vil skille dem ad, men hvis det er i ren leg, så synes jeg det langt ude.

    En del af det at have en dækken hest og især en vallak/hingst det er at der er risiko for at de går i stykker i leg.

    Igen jeg kan godt forstå det frustrerende, det syntes jeg os selv det var, da det var min hests dækkerner det gik ud over, men jeg kunne aldrig drømme om at smide hans dengang foldmakker på ene fold eller give den mundkurv på. Det os ejere der vælger at pakke vores heste ind og det skal hestene ikke straffes for.


  • #24   26. okt 2019 Der er heste der kan finde ud af at lege uden der ryger “ret meget” og så heste, der decideret konsekvent bider sig fast i dækner som en del af legen.

    Jeg har haft ung vallak på en ung vallak flok, der røg et utal af grimer (som heldigvis kan findes til meget billige priser) men kun et dækken i ny og næ. Det var en kalkuleret risiko og ja pyt skidt, alle legede og det var blot lidt skader i dæknerne.

    Så kom ny hest på folden, den smadrede notorisk dækkener. Den bed sig fast og slap ikke, heller ikke selvom den anden hest panisk forsøgte at flygte (vi var flere der så det flere gange, og flere havde optaget det, fordi det var så voldsomt). Dæknerne revnede ikke bare i en lille rift, de flækkede og du skulle bagefter ud og finde den anden halvdel et sted på folden. Det var nyt dækken hver 2-3 dag...

    Førstnævnte er kalkuleret risiko, sidstnævnte er lige så farligt som en hest der er for voldsom, ligesom det er for dyrt med nye dækner 10-15 gange på en måned, og her ville jeg ønske, der var blevet sagt stop, istedet flyttede jeg.

    Så er jeg måske sippet, men det er bare synd, jeg gider sgisme ikke betale fordi en anden hest er så voldsom + at det kan være farligt, men hellere sippet end fattig og risiko for skader, så jeg er bredskuldret nok til at nogen må synes jeg er sippet.

    Hvad hesten så skal er ikke mit problem, så må ejer finde enten et sted med dækkenfri heste, eller købe en dækkenfri hest, som hun kan have som selskab til sin egen smiley


  • #25   26. okt 2019 #23.
    Jeg har det nemt.
    Jeg har en vallak, der ikke behøver dækken.

    Men af forskellige årsager, er der nogen som har brug for dækken.

    Indrømmet, jeg har ikke vildt meget forstand på dækkener, men skridtet skal jo passe.
    Derfor er det ikke alle, der kan bruge de billigste dækkener.

    Og uanset årsag - en ekstra udgift er en ekstraudgift. Og et budget er et budget.
    Hvis folk ikke har indtægt til at øge deres hesteudstyr med x tusinde kroner flere måneder i træk, så er man jo nødt til at ændre på noget - uanset hvor godt man kan unde hestene at lege.

    Det havde da været det samme, hvis hesten medførte andre større ekstraudgifter for medopstaldere.
    Jeg håber da for alle, at man finder en mindelig løsning - men hvis det ikke er muligt kan man ende med at måtte opsige hest og ejer.


  • #26   26. okt 2019
    Fred være med små huller i dækkener der hurtigt kan fikses - men dækkener der er flænset op x 10 på en måned ( som sagtens kan gøres ved et dækken med masser af denier/rivstærkt ), så var jeg også blevet pænt træt og havde ønsket min hest på anden fold eller den anden hest flyttet på anden fold.


  • #27   26. okt 2019 Hvis hesten der får ødelagt sit dækken løber i panik, for at komme væk fra den der ødelægger det, så det jo heller ikke leg længere og så er det jo højst sandsynligt fordi flokken ikke fungere optimalt - og så det jo en hel anden snak.

    Men når det forgår i leg, så har jeg det sådan at så det sgu bare ærgerligt.



  • #29   26. okt 2019 Min tidligere hest stod opstaldet et sted hvor vi havde en meget blandet flok, der var min, 1'er pony på 4 år, 3 DVer blandet alder, en shetter hoppe og en 3'er pony vallak, holdningen på stedet var at de fik én halmballe på folden om måneden, og når den var væk, så var det bare ærgeligt, de gik på en lille fold som var den mudder, på boks fik de store (incl. min) en halv Morten Korch hø balle og de to små fik én flage.
    Den lille vallak var naturligvis enormt sulten og havde med stor sandsynlighed mavesår, så han angreb min, ud af frustration, hvilket gik ud over mine dækner, bidstop havde ingen effekt, selvom det var træls med ødelagte dækner, var jeg nu glad nok for at han havde det på, da han ofte havde bare pletter under, efter bid, hvilket ville have været meget værre hvis han ikke havde haft dækken på.
    Her ville hverken staldejer eller pony ejer gøre noget ved problemet, for de mente ikke at det var slemt. "heldigvis" Skulle min lånes ud , så det endte der.
    men stakkels pony! Derfor tænker jeg altid: Har hestene noget at lave (læs, spise) på fold, kan der være anden årsag.
    Er det leg, så vil jeg se på at aktivere hesten noget mere, give foder med mindre energi og se om det gør en forskel. Hvis ikke så må man jo så se på andre løsninger.


  • #30   27. okt 2019 Guldhesten, det kan starte i leg, men når den ene holder fast og den anden så ikke kan komme fri, så går den ene i panik og det er ikke leg længere.

    Samme hest kom på folden tidligt om sommeren og der var ingen problemer, ingen skrigen, sår, halte heste osv. Tværtimod var der lutter glade dage med leg, nussen osv, idyl flok kaldte vi det ... indtil vinteren.

    I øvrigt blev der forsøgt at omrokere, men uanset flok, så gik det galt når der var et dækken indblandet, jeg blev træt af det, da den igen landede på vores fold og så flyttede jeg. Hvad der videre skete ved jeg ikke. (flere andre fra folden flyttede også, om de opgav samme grund ved jeg ikke, men flere havde stået der i mange år)

    Havde min kunnet gå uden dækken, ville det have været en god løsning, men så ville de andre på folden, have været endnu mere belastet.

    Så vi må være enige om at være uenige omkring hvad man som hesteejer kan “tillade sig” ens hest gør af skade, eller nærmere hvad andre skal finde sig i hesten gør ved deres smiley

    Ps. var det min hest, ville jeg betale og gøre hvad der skulle til for at hesten ikke kunne gøre det samme, også hvis det indebar mundkurv, det er måske synd, men det er det dælme også for de andre heste og ejere smiley


  • #32   27. okt 2019 Måske skal man lige kigge på hvor meget aktivitet hesten har mulighed for på folden.
    er der mulighed for stråfoder så hestene har noget at bide i og kan beskæftige sig med? har de plads nok til at kunne tage en løbetur og komme af med overskydende energi. eller er foldene så mudret at hestene knap kan bevæge sig rundt og derfor får brug for at komme af med energi på andre måder?
    Nogle heste er selvfølgelig mere aktive end andre, men man kan gøre meget for at afhjælpe konfliktadfærd og kampen om ressourcer, hvis man sikre sig at alle heste har adgang til og mulighed for stråfoder og motion på folden.
    Derudover kan man jo også vende den om og sige at ejeren af hesten ikke har valgt at de andre heste skal gå med dækken, og hvis det er en løsdrift så kunne man sagtens vælge at tage dækkenerne af og lade hestene sætte pels efter vin og vejr. Så slipper man for de ødelagte dækkener og hestene får bedre bevægelsesfrihed til at kunne lege og løbe.

    Jeg kan godt forstå at ejer ikke vil sætte den hest på enefold, det var jeg heller aldrig gået med til hvis det havde været min. Den har tydeligvis brug for at kunne lege og hygge sig med andre heste for at kunne trives.
    Når man tager opstalderer ind så skal man huske at man tager nogle penge for at have hestene der og i den forbindelse kan man jo vælge at skrive sine krav ind i opstaldningskontrakten, så er der klare linjer fra start og så har ejeren også mulighed for at tage stilling til om det er nogle krav hun kan leve med inden hun flytter hesten ind.
    Derudover så skal man jo tænke opstaldning som en service man tilbyder andre hesteejere og derfor tager man nogle penge for det, så i den indtægt må der vel også ligge at man betaler til slid af stald, reparation af hegn osv. medmindre hesten laver noget ekstraordinært dumt som ejeren kunne have forhindret hvis hun havde tænkt sig bedre om, så vil jeg sige at det høre med til at have hest at noget kan gå i stykker eller blive slidt.

    Jeg kender desværre det der med at der er nogle krav eller regler man ikke bliver oplyst om når man flytter hesten ind alt for godt, og det kan som hesteejer være rigtig svært at gennemskue inden man flytter hesten ind hvis man ikke er ordentligt oplyst og det er så ærgerligt at have flyttet sin hest ind et sted for at den så skal rykkes igen 2 måneder efter. Det koster både unødig stress hos hesten at skulle falde til et nyt sted, men det koster også meget energi og nogle gang udgifter til transport at skulle flytte hesten unødigt.
    Så vil jeg klart foretrække at linjerne var tydelige fra start så jeg ved hvad jeg har at forholde mig til.
    Måske er har den her hesteejer det på samme måde og er rigtig ked af at stå et sted hvor staldejer pludselig vil have hende til at betale for ødelagte dækkener hos de andre heste.


  • #34   27. okt 2019
    Jeg har også stået steder hvor jeg er flyttet fra igen, fordi tingene viste sig og være anderledes end jeg troede. Men det har også været ting som man ikke har kunne vide på forhånd og ting som man ikke lige kan skriven ned i en kontrakt altid.

    Man kan ikke skrive alting ned også må man bare flytte ponyen hvis man ikke er enig i hvad der gøres - min blev flyttet en del en overgang, fordi tingene ikke lige var som ventet. Men sådan er det, så fandt vi til sidst noget der fungerede.


  • #35   27. okt 2019 selvfølgelig kan man ikke skrive alle tænkelige scenerier ned i en kontrakt, men man kan da gøre sig umage med at være grundig i at forsøge at forudsige og så kan man jo løbende rette til/tilføje hvis der er noget der viser sig at være nødvendigt at have skrevet ned. Det har jeg selv gode erfaringer med der hvor jeg er opstalder nu smiley
    for mig at se er det et lidt særligt og atypisk krav at man skal betale for andres dækkener hvis ens hest er skyld i at de går i stykker, det har jeg ikke været udsat for nogle af de steder jeg har stået.
    Der har det bare været ens eget valg og ansvar som hesteejer om man vil have dækken på sin hest eller ej og dermed også eget problem at erstatte hvis det skulle gå i stykker. Derfor er et krav om at man erstatter andres dækkener hvis ens hest ødelægger dem i mine øjne et krav der skulle stå i en opstaldningskontrakt.
    Det er jo en ret stor regning man gerne vil give til den opstalder der ejer hesten, så sådan noget synes jeg man skal sikre sig at folk er indforstået med inden de flytter ind.


  • #37   27. okt 2019 fair nok. nu er jeg aldrig selv støt på en hest der ødelægger et dækken Hver anden dag på den måde. Men i sådan et tilfælde ville jeg da tænke: hvad er der galt med hesten, hvad prøver den at fortælle? har den mavesår eller andet smerte som gør den har brug for den her adfærd for at komme af med stres og frustrationer.
    synes man skylder hesten at være undersøgende på det før man beslutter at den skal smides videre til næste opstaldningsted hvor problemet nok ville blive det samme igen.


  • #38   27. okt 2019
    Nogle heste leger bare voldsomt - det behøver ikke være et problem, medmindre fx hesten går med dækken og derfor får dem ødelagt. Der behøver ikke være noget galt med hesten, fordi den leger meget og evt. har en teknik der gør den ødelægger dækkener ( hvor andre måske ødelægger grimer ).


  • #39   27. okt 2019 krikken
    det er jeg ikke enig med dig i. Det lyder som en voldsom adfærd hesten har, og der er altid en grund til adfærd.
    Grunden kan man først finde når man har været undersøgende på flere parameter hele vejen rundt om hesten. herunder management, stress og smerter. Vi hestemennesker skal blive meget bedre til at læse og forstå hestens smerte signaler inden vi bare konkluderer at "sådan er den hest bare"
    f.eks. er der kommet ny forskning omkring carming signals som man med fordel kunne sætte sig ind i. her får man noget evidensbaseret viden om hestens signaler på smerte, ubehag og stress.


  • #40   27. okt 2019
    Jeg er normalt en der meget hurtigt råber smerter og se på hestens adfærd - men lige her, der kan jeg ikke se hvorfor en hest, der formår at få fat i et dækken så det går i stykker, har smerter. Det kan være den hest det går udover, bare er uheldig at hesten bider et svagt sted på dækkenet hver gang, på en bestemt måde e.l som gør det går i stykker - gør den det, så skal der ikke meget til.

    Det kan jeg ikke lige se, hvorfor har forbindelse til smerter, at hesten får fat i et svagt/bestemt sted/bestemt måde på dækkenet, når den bider i det.


  • #41   27. okt 2019 Krikken:
    Jeg kan ikke læse nogle steder at ts beskriver at det er det, der sker i denne her kontekst. Så det har jeg svært ved at se at man kan konkluderer ud fra den her debat. Måske har jeg overset noget ?????
    En adfærd hvor hesten konstant går på de andre heste på en så voldsom måde at det koster så mange dækkener kan der jo være flere årsager til. f.eks. kamp om ressourcerne, hvis der f.eks. ikke er nok stråfoder eller vand tilgængelig på folden til at alle kan komme til og blive både mætte og beskæftiget.
    Det kan også bunde i at hesten har brug for at komme af med fustrationer for f.eks. smerter og stress.
    Man kunne jo være nysgerrig på mavesår som en mulighed ??
    Det kan også bunde i begrænset mulighed for at udfolde sig og bevæge sig, f.eks. meget mudder på folden så hesten ikke kan tage en løbetur og komme af med energien den vej i stedet, eller at hesten har ondt i bevægapperartet og derfor krudter af på denne her måde i stedet.
    Dette kan jo sagtens være kombineret med en hest der får et energifyldt foder eller generelt har et højt aktivitetsniveau og brug for beskæftigelse for at trives.
    med andre ord, jeg ville se hele vejen rundt om hesten i både management, stress og smerter før jeg ville konkluderer noget.
    Der kan være så ubeskriveligt mange forklaringer på adfærden og det er vores job som hesteejer at være nysgerrige på dem, så vi kan gøre noget ved det, og derved finde frem til en løsning der kan fungere for den individuelle hest i stedet for bare at sige: "sådan er min hest bare". Det er da klart nemmere at sige sådan for så behøver man ikke tage ansvar for problemet og forsøge at gøre noget ved det, problemet er bare at det ikke hjælper hesten. især her hvor der er tale om en hest der let kan blive kastet fra opstaldningsted til opstaldningsted hvis alle bare har den holdning at sådan en hest vil vi ikke have i vores stald. Den hest bliver nok ikke mindre stresset af at skulle flytte hele tiden og det får nok ikke hjulpet den pågældende hest eller ejer tættere på en holdbar løsning der kunne afhjælpe problemet.


  • #42   27. okt 2019
    Selvfølgelig kan og bør man kigge på tingene omkring - stråfoder, trives hestene osv. - men hvis alt er opfyldt og alt fungere, men hvis hesten stadig ødelægger dækkener kan jeg ikke se at der så absolut skal skabes en forbindelse til smerter og noget dårligt.

    Symptomerne på mavesår kan være mange ( jeg har selv mavesårs hest ), men hvornår dækkenødelæggelse er blevet et symptom, kan jeg dog ikke se - ej heller sammenhængen til mavesår.

    Agressivitet er et symptom - over for mennesker og andre heste, men igen hvis hesten ikke er aggressiv men bare får fat uheldigt i dækkenerne, så er det bare sådan.



  • #43   27. okt 2019 Jeg skriver heller ikke at der er en sammenhæng men at der KAN være en sammenhæng.
    Den sammenhæng kan vi ikke udelukke før vi har set hele vejen rundt om hesten og kigget på alle parametre, herunder management, stress og smerter. Hvor eventuelle smerter kunne komme fra KUNNE være mavesår, men det kunne også være så meget andet. Jeg vælger her netop at skrive mavesår som et eksempel fordi det kan være at der er tale om aggressiv adfærd overfor de andre heste. Jeg konkluderer ikke at det er det, blot at det var en mulighed at kigge nærmere på det. ligeså vel som jeg nævner en masse andre muligheder.


  • #44   27. okt 2019
    En anden ting er, at når man står et sted - så er det ejeren der bestemmer. Så hvis hestene måske har mudder på folden, ikke har grovfoder ad libitum eller måske har en halmballe e.l og ejeren af stedet ikke ønsker og lave om på det, så er det sådan det er.

    Så må man rette ind, man må acceptere det eller flytte sin hest - det samme som hvis man ikke ønsker og samarbejde om at flytte hesten til anden fold, hvis ejer har det som løsning.


  • #45   27. okt 2019 man kunne jo også prøve at samarbejde og se om man kunne finde nogle kompromisser som kunne fungere.

    Men ja hvis man ikke er tilfreds med forholdene eller kan acceptere dem og stald ejer ikke vil være med til at ændre noget, så må man jo flytte. Det skriver jeg heller ikke at man ikke skal, og der har jeg selv været et par gange efterhånden.
    Jeg har også flere gange oplevet staldejerer der lover guld og grønne skove når man er ude og se deres sted, men når hesten så flytter ind så gælder alle løfterne ikke mere, derved har man ikke været ordentlig oplyst om de faktiske forhold og har derved haft et dårligere grundlag for at vurdere om det var det rigtige sted for ens hest. Det synes jeg personligt er uhørt dumt for alle parter, både for den der flytter ind som hurtig bliver skuffet over at forholdene ikke var som forventet og måske kan blive nød til at flytte igen. Men også for den der ejer stalden er det dumt, de risikere at få en stald hvor der er konstant udskiftning, hvilket vi ikke kommer udenom koster stress og uro for flokken. Det kan også betyde unødig smitte med f.eks. forskellige parasitter, lus og ringorm bare for at nævne nogle mulige konsekvenser.

    Det jeg prøver på at skrive er at man måske ville kunne slippe for nogle flytninger eller at heste flytter ind for kortvarigt at forstyrre flokken før de forsvinder igen, hvis man som ejer af en stald var meget tydelig på sine regler og rammer, og at de evt. var skrevet ned i en kontrakt så man havde noget konkret at forholde sig til både inden hesten flytter ind men også i tvivlsspørgsmål.
    Derudover kan der selvfølgelig være ting man må snakke om undervejs og ting der evt. skal aftales på et staldmøde hvor man prøver at nå til enighed eller finde nogle kompromisser.

    nu ved jeg jo intet om hvordan ts styre sin stald eller hvad der står i hendes opstaldningskontrakt eller hvordan hun informere sine besøgende når de kommer for at kigge på opstaldning hos hende, så det her er bare mine tanker jeg lufter i forhold til at kunne forebygge eller undgå nogle trælse situationer.

    Krikken: hvorfor skifte emne?
    jeg kan stadig ikke se nogle steder at ts beskriver at hesten ødelægger dækkener ved specifikt at gå efter de steder på dækkenet hvor det er svagt og på den måde får det af. Jeg tænker det er lidt usandsynligt at den kan gøre det hver gang hvis vi snakker hver anden dag, så er den ihvertfald ret dygtig. Og selv hvis den gør det, så er det jo en adfærd den har øvet sig meget i og den ville jo kun gentage adfærden hvis den opnår noget ved det. Måske opnår den at jage de andre heste væk (aggressivitet), måske opnår den at få maden for sig selv, måske synes det er sjovt og ser det som en leg og en mulighed for at komme af med energi osv. igen der kan være mange grunde til den adfærd og det er man nok nød til at se for at kunne afgøre, imens man også kigger på alle de andre parameter jeg har været inde på.


  • #46   28. okt 2019 H&L men som jeg læser det er opstalderen jo heller ikke villig til at gøre noget, så hvorfor skal andre koste penge på at opstalderens hest smadrer ting? Hvorfor er det staldejer, der skal prøve på at samarbejde, det er da opstalder, der skal det?

    Hvilke undersøgelser kan staldejer reelt få igennem, når personen ikke vil tage et ansvar?

    Jeg forudsætter, der er blevet prøvet at snakke med opstalder om forskellige løsninger, når det beskrives at bla enefold eller mundkurv ikke er en løsning.

    Var det mig som opstalder så ville jeg som du skriver godt nok også tjekke at alt var ok med nok hø osv. mudder er svært at gøre noget ved.

    En løsning kunne være mundkurv i en periode og se om det var en vane, eller mens div. undersøgelser står på, så intet ødelægges, og i en periode er det ikke synd, hvis udgangspunktet er at det “bare” er vinteren over...

    Jeg læser bare indlægget som at staldejer har forsøgt at tale med opstalder og opstalder ikke vil gøre noget. Det kan vi reelt ikke vide, men vi kan jo kun forholde os til beskrivelsen og der er ovenstående mit bud smiley


  • #47   28. okt 2019 Ud med hende og hest. Og det kan kun gå for langsomt!

  • #48   28. okt 2019 jeg syntes at det er forkert at syntes at det er smart at hestene "bare" leger på fold, og alt det er helt ok at de bider i dækner. Problemet bliver jo at når et dækken ikke længere er helt og er bidt halvt i stykker, så er der jo risiko for at hesten faktisk kommer til skade fordi den kommer til at hænge i med dæknet, eller den får dæknet viklet ind i benene mm.

    ja de skal have lov til at lege og være heste - men i denne sag er det jo slet ikke tale om leg
    den ødelægger jo alt - også i boksen. hvilket sjovt nok ingen skriver noget om.

    det er ikke en hest jeg ville have stående i min stald - og slet ikke med en ejer som ikke selv kan se at det er forkert

    det skal siges at jeg har stået opstaldet ude flere gange. Og har da både fået ødelagt dækner og mine har da også taget en dækken eller to selv. så nej mine er ikke guds bedste heste. men de har da aldrig været på den måde som ts beskriver

    en dyrlæge sagde en gang til mig at vi skulle huske på at når man kom et dækken på en hest, så er der nogle heste som vil opfatte denne hest som værende en ny hest. Bare fordi den har fået dækken på


  • #50   28. okt 2019 Lisette: velbekomme
    sidder bare i dialyse og keder mig så tiden skal slås ihjel og så kan man lige så godt skrive lidt


  • #51   28. okt 2019 Nu ved ingen af os jo, hvordan der er blevet gået til ejer af hesten på. Hvis staldejer har startet ud med at være sur og kun foreslået uholdbare løsninger som fx mundkurv eller ene fold, så kan jeg godt forstå at heste ejer ikke er særlig medgørlig. De fleste mennesker er trods alt til at snakke med, hvis tingene bliver lagt ud på en ordentlig måde.

  • #53   28. okt 2019
    Apropos ingenting - også alligevel.

    Der findes virkelig mange opstaldere der synes de kan tillade sig alt muligt og som bare har nada logik i forhold til resten af stedet. Efterlade sin hest en weekend med beskeden " jeg er i Jylland, kan du ikke lige ? " - æh jo, kunne du have nævnt det tidligere eller sprugt?
    Eller klipper sin hest, for så at smide samme antal gram på igen, trods temperaturen falder drastisk næste dag også derefter være ret ligeglad med at hesten står med kolik i 24 timer - kun være ude og lige kigge på den en gang med kommentaren " den er da i live ".
    Det kunne også være " min hest er simpelthen så sød og gå med " - æh nej, du er der aldrig i forbindelse med ind/udluk så det aner du ikke.
    Også de 117 smutte fra regningerne, ikke lige betale til tiden ( og ikke sige det ), eller ikke lige købe foder fordi det har man ikke lige råd til, ikke lige få smed, dyrlæge osv. fordi det har man ikke lige råd til.
    " Ej min hest skal gå på den fold " - nej det skal din hest ikke, den tæver de andre når du vender ryggen til, men det ser du ikke når hun ikke er der dagligt.

    Hold nu kegle der findes voldsomt mange trælse opstaldere.


  • #55   28. okt 2019 Krikken: kunne ikke være mere enig!

  • #56   28. okt 2019
    Jeg er selv opstalder men har stået et sted tidligere hvor jeg ordnede hele stalden også med ind/udluk tit og hold da magle altså.. Almindelig pli og logik kan der være langt imellem.

    En anden ting iøvrigt der er pisse irriterende: folk der lukker deres hest ud ½ time før man begynder og lukke ind. STOP DET !

    Eller folk der er irriterede over det tidspunkt man har lukket ind eller ud på - well, hvis det nu er mig der lukker ind/ud så er det mig der bestemmer. Selvfølgelig har de fleste steder en "normal" ind/udluk tid til, men der kan meget let være udsving af forskellige årsager.


  • #57   29. okt 2019 Selvfølgelig er det idioter i blandt, og jeg skriver jo heller ikke alle, men de fleste mennesker er trods alt til at snakke med, når det bliver gjort på en ordentlig måde.

  • #59   29. okt 2019 Lisette

    Du mener simpelthen at størstedelen af alle mennesker ikke er til at snakke med?
    I så fald, ville jeg måske overveje om det var mig selv der var problemet og ikke andre.


  • #61   29. okt 2019 Men det heller ikke en selvfølge at staldejer har startet ud med at tage snakken på en ordentlig måde. Derfor kan man ikke bare konkluderer at det er heste ejer der er idioten.

    Derudover har jeg os selv erfaring med opstaldere og min erfaring er at de fleste er til at snakke med, hvis man selv starter ud på en ordentlig og sober måde.


  • #63   30. okt 2019 Det er jo bare desværre så svært at fastlægge præcis hvilken hest der er skyld i hvad, fordi det er dyr. I princippet kunne der jo være tale om en form for egen skyld blandt hestene med ødelagte dækkener. Det kunne være de selv inviterede til leg og ikke passede nok på sig selv og sine dækkener, hvilket den anden måske gør. Ligegyldigt hvad kan man bare ikke rigtig blandt dyr placere ansvaret hos nogle. Derfor gælder der ofte et objektivt ansvar i sådanne situationer, men er ret sikker på at på folden er det bare “ærgerligt”.

    Muligheden jeg ser er derfor at bede opstalder om at finde et mere passende sted til hendes hest. Det kunne være et sted med flere foldmuligheder hvor den kan gå med en anden hest uden dækken eller lignende.

    Men ja det er desværre risikoen man tager når man lukker hestene på fold sammen med diverse udstyr på. Man kan vel kun prise sig lykkelig over at det trods alt bare er udstyr og ikke selve hesten der kommer til skade smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #64   1. nov 2019 Lad naturen ordne problemerne. Lad hesten selv sørge for sin "overfrakke". Start ved denne årstid med at undlade dækken. Ved den rigtige kølige staldtemperatur vil hestens pels blive kraftig. Så kraftig, at den også kan tage en tur i folden uden dækken. Undlad klipning. Hvis hesteejeren ikke vil rette ind efter staldejerens råd, kan staldejeren opsige opstaldningsaftalen.

  • #65   1. nov 2019 Jens

    Nu det sådan set ikke alle heste der kan gå uden dækken...


  • #66   25. nov 2019 Alene fold . Eller alternativ til hesten stopper bidstop eller noget ..
    Lyder til hendes hest keder sig .. træner hun den?


    Jeg havde opsagt lejer hvis ikke man kunne komme til enighed.


  • #69   25. nov 2019 Hvis en hest ødelægger den gode stemning og ejer ikke er villig til at afprøve forskellige løsninger, så må vedkommende finde et andet sted.

    Som staldejer har jeg da ikke råd til at andre begynder at flytte deres heste, fordi en hest (eller ejer) ødelægger det for dem.

    Og ja det er da træls for ejer af "problemhesten", men jo ikke anderledes end dem med heste med særlige behov (ex forfangne), som er nødt til at finde et sted, der kan tilgodese hestens særlige behov.



  • #70   6. dec 2019 Er der kommet en løsning?

Kommentér på:
Opstalder hest smadre ALT

Annonce