{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
826 visninger | Oprettet:

kørsel og udstyr til shetlænder {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
vi har været så heldige at få lov at købe et stykke jord til vores landhus, så drømmen om at få 2 shetlændere til "gården" bliver til virkelighed smiley

Jeg har et ønske om at kunne køre med dem, og vil høre om der er nogen der kender til nogle forums/grupper for kørsel med shetlændere smiley

Derudover vil jeg høre om der er nogen der har gode erfaringer med diverse vogne, hvilke der er gode og hvilke der er knap så gode.

Samtidigt vil jeg høre om der er nogen gode hjemmesider med lækkert udstyr til de små? Synes godtnok det er begrænset div. steder, men måske jeg kigger de forkerte steder.

Og så er det da også typisk at jeg synes de tidligere år har det vrimlet med en masse shetlændere til salg. nu er der nærmest ingen. smiley leder jeg mon også de forkerte steder med hensyn til det? (gul og gratis, dba) (på facebook må man jo ikke sælge/købe dyr længere)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kørsel og udstyr til shetlænder
  • #1   4. nov 2019 Jeg har ikke fundet nogle køregrupper for shetlændere, men om det er shetlændere er vel i og for sig ligegyldigt. Der er lokalforeningerne under DKF og så er der "Kørsel med hest og vogn".
    Jeg har lært meget mere af at følge "Körfolk", som er mere aktiv og mere faglig.

    Jeg synes det er ekstremt tyndt med gode kørefolk i Danmark. Jeg savner en der kan give undervisning, og det har jeg endnu ikke fundet en der kan, som man ikke skal køre ud til eller er langt væk. Jeg vil gerne have en der kan undervise i lange liner (skal være en der også kører) og/eller en der gør noget i brugskørsel. Sådan til vi er kommet i gang med det. Sportkørsel kan komme senere.


  • #2   4. nov 2019 Kontakt Mette Hald Rasmussen Ædelunds ponyer. Hun har en masse shetlændere, og også udstyret til salg. Måske hun kender nogle der har Shetlandsponyer til salg også. smiley Hun er kendt for at have kørt med 8 spand smiley

    Mvh TT


  • #3   4. nov 2019 Hønen - der er nu flere der kører ud og underviser m, men det kræver jo så, at su kan samle flere til det... det skal jo også kunne betale sig (sådan er det også i rideverdenen - det er ikke så mange der tager ud for kun at undervise en ekvipage ennhalv time).
    Jeg ved ikke, hvor i landet du bor, men ja, der er "døde områder" ift kørsel - vi bor ved Oksbøl/varde, og her er der ingen undervisning at få, hvis man ikke vil køre efter det, men mange andre steder i landet er udbuddet større.


  • #4   4. nov 2019 på fb. i shetlænderfolket eller for os som har shetlandsponyer er der nogle gange nogen der ligger noget op om kørsel med deres ponyer mv. smiley

    Beslut dig for hvilken type shetlandspony du gerne vil køre med og køb derefter vogn og div. der passer til smiley

    Shetlandsponyerne er delt op i 3 str. mini (op til 86 cm) medium (op til 95 cm) og standard (op til 107 cm.)
    Der er blevet åbnet op for shetlandsponyer og miniature til derby, til de forskellige kørestævner, hvilket efterhånden er populært.

    Derudover kan du også søge viden fra din lokale køreforening. smiley

    Vi avler shetlandsponyer - www.aastrupgaard.dk og har også nogle til salg, dog kun unge dyr pt.

    Problemet tænker jeg at vi mærker krisen har været der, der skete et fald i avl af shetlandsponyer under krisen, hvilket betyder der ikke er helt så mange til salg nu, som der før har været, og flere avlere snakker også om at priserne er blevet mere rimelige - altså det er blevet nemmere at holde pengene hjemme når man avler.

    Jeg har selv sådan en vogn her: https://www.google.dk/search?q=mini+shetlandspony+vogn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjy8LnOvtHlAhUtxcQBHaOLAEkQ_AUIEigB&biw=1920&bih=969#imgdii=NaiUZzPxo-kw1M:&imgrc=hUMYP7pVsUiXYM: og har valgt den da den skal passe til både mine små shetlandsponyer og de store smiley


  • #5   5. nov 2019 Tusind tak for svar alle sammen smiley

    Og im-hestemassage jeg må ind og se hvad du har. Jeg har nemlig tænkt på om jeg skulle starte fra bunden med en rå ponse smiley

    Fedt at der er åbnet op for shetlænderkørsel. Jeg har tænkt den skulle være omkring 1 m


  • #6   5. nov 2019 Michelle W: Jeg eftersøgte på et tidspunkt navne i ØKS-gruppen, jeg bor nær Århus. Der synes jeg responsen på noget der faktisk kunne bruges var meget lille. Og der kunne jeg endda samle et par stykker.
    Men jeg er nødt til at prøve igen. Jeg er frustreret over at vi ikke har flyttet os på et halvt år, fordi vi har haft bidproblemer.

    Jeg er kun i gruppen "os der elsker shetlændere", den har udviklet sig lidt mere til salgannoncer. Den store shetlændergruppe er kun for rødt pas, hvilket føles lidt snobbet. Udfordringerne og glæderne er næsten de samme, uanset pasfarve. Så jeg er "udelukket" fordi nogle har smidt tavlen væk på min.


  • #7   5. nov 2019 Ja, det er mega fedt. Jeg håber selv jeg kan komme ordentlig igang med kørslen inden for 1-2 år (ja ja, man skal ikke sætte sit mål for højt smiley ) og så er det helt sikkert noget jeg vil have trænet os op til. Og det åbner nemlig lidt flere døre for de små ponyer, hvor de har skullet være over 110 mener jeg det er for at de har kunnet deltage i landsstævner.

    Men du siger bare til smiley jeg har både en sort og en rødbroget der bliver ca. 100 cm og de er begge "rå" smiley


  • #8   5. nov 2019 IM - de kan fortsat ikke deltage "rigtigt"/fuldt ud ved udendørsstævner, men kun i dressur + kegler/derby. Men det er dejligt at have jer med alligevel smiley

    Det er jo faktisk relativt nyt, at de små ikke må være med. Da vi startede i køresporten gik shettere også med ved stævner (også de syore stævner), blot minimum som 2-spand.
    Må dog sige, at jeg synes det velfærdsmæssigt var et godt tiltag at stoppe dette. Ja, på en jævn, tør og ikke kuperet marathon kunne det godt gå, men helt rimeligt var det ikke for dem, når det var mudret og kuperet.

    Så jeg synes den nuværende løsning med derby er fin - særligt nu hvor der er kommet flere juniorer til (de kører også "kun" derby), så der ikke evt ekstra skal arrangeres derby, blot til en enkelt shetter e.l. smiley

    Hønen - der er ellers flere på de kanter, der kører. Der har også før været arrangeret undervisning på gl estrup, ved ikke om de fortsat gør dette, men det kunne da undersøges.

    Et pat stykker er ikke helt nok til, at det kan svare sig for en underviser at køre ud (ellers bliver det i hvert fald dyrt), men kunne man samle 6-8 stykker burde det da være muligt - ved Henrik Høper kører ud og underviser, også på Sjælland mm. Det er der flere der gør, så kunne man damle lidt flere, burde det helt sikkert kunne lade sig gøre at finde en smiley


  • #9   5. nov 2019 det ved jeg godt, det er også derfor jeg nævner derby at det har givet en mulighed for at være med, for nej det er korrekt at vi stadig ikke kan deltage i samme marathon som jer med store heste smiley

  • #10   5. nov 2019 Du skal da have fat i dem her: https://danskesmaaponykuske.dk/


  • #11   5. nov 2019 Michelle W, jeg tror også i virkeligheden at det er ØKS's facebookgruppe der er håbløs.
    Jeg ville gerne betale lidt mere for at vi var færre. Især fordi weekender ofte passer mig rigtig dårligt. Hvorfor skal alting altid være i weekenden? Der arbejder man jo...


  • #12   7. nov 2019 Tak for alle jeres svar smiley vi glæder os til at være færdig med renovering af vores bette stald og få sat hegn op osv så vi derefter kan kigge efter et par ponyer og komme i gang med kørsel smiley

Kommentér på:
kørsel og udstyr til shetlænder

Annonce