{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder
  • #1   28. jan 2020 Ja det har jeg altid gjort for at vide at hesten er dækket ind med vitaminer og mineraler. Skal hesten have mindre pga fedme så kan jeg erstatte fuldfoder med vitaminer og mineraler, og så tilføre en håndfuld müsli som smag. Eller hvis hesten er undervægtig så tilføre mere foder i fodermængde.

  • #2   28. jan 2020 Jeg har altid vejet en bæger eller skovl af, også bare vist Ca hvor meget det fylder, og så brugt bægeret/skovlen til at måle af med hver dag ??

  • #3   28. jan 2020 Ja og nej smiley

    Ja fordi jeg rent faktisk har en køkkenvægt stående i foderrummet og vejer fodret af, og laver foderbøtter klar til dagens tre fodringer.

    Nej fordi selvom jeg vejer af, så får de lidt på “slump” - alle mine heste vejer en del mere end 500 kg, som er det foderfabrikanterne oftes tager udgangspunkt i og/eller fordi foderfabrikaterne siger 100-200 gr pr 100 kg hest alt efter arbejdsmængde.

    Så ja jeg vejer af, men det er stadig på slump hvad jeg vælger smiley

    Mvh Charlotte


  • #4   28. jan 2020 Jeg har en køkkenvægt med ud i stalden, når jeg får nyt foder, så måler jeg af, hvad det skal fylde i et bæger, tegner en streg og så bliver det cirka det samme hver gang.
    Men nu her for tiden, hvor Mini er ifol, har jeg lige sat hende op i LinoChrunch (for proteinerne) og det har jeg ikke målt af, jeg har bare givet cirka dobbelt af normalt smiley
    Med vitaminerne har jeg også bare puttet lidt ekstra i bægeret, end jeg plejer. Men jeg bør nu nok snart lige få taget vægten med derud og afvejet, hvad hun egentlig får. smiley


  • #5   28. jan 2020 Vores får også afmålt(/afvejet) foder. Vi har små bægre til hver slags foder, så der ikke er tvivl om noget smiley

  • #6   28. jan 2020 Måler alt af, så jeg ved hvad de får. Så er det også nemmere, at regulere op eller ned. Også med tilskud, der ofte er dyre sager. Der er ingen grund til, at fråse med det, da de ofte bare tisser/ sk... det overflødige ud.
    Det eneste jeg ikke måler er hø. Det får de alt det de kan æde.


  • #8   28. jan 2020 Jeg gør! smiley

    Ikke fordi det er nødvendigt jeg ved hvor mange bæger han ca. skal have i sin daglige ration.
    Men jeg vejer alligevel af hver gang bare fordi jeg kan smiley


  • #11   28. jan 2020 ???????? så er jeg heldigvis ikke den eneste der både måler/vejer en del af foderet - dejligt at vide ??

  • #12   28. jan 2020 Ja og nej. Jeg vejer det første gang. Så ved jeg fx at 4 bæger er = 400 gram. Det er kun noget med vitaminer jeg vejer af samt tilskud, eller følger det der står at en pony skal ha 1 skefuld.

    Resten tildeles efter hvad jeg synes.


  • #13   28. jan 2020 Jeg har taget nogle bøtter i forskellige størrelser.
    Vejet dem uden og med foder i, for at finde ud af cirka hvor meget der er i bøtten.
    Valgt en bøtte af ønsket størrelse.
    Så får dyret et strøget mål pr måltid.
    Hele hemmeligheden er, gør det nemt at gøre det rigtige!

    Men, det er jo ikke småkager eller kemiforsøg.
    Et par procent mere eller mindre gør ingen forskel.


  • #14   28. jan 2020 Nop. Jeg bruger håndfulde.

    Jeg kan ikke rigtig se formålet med at måle, da jeg ikke kender mine hestes præcise behov, da jeg ikke kender deres præcise foderoptag, da jeg ikke ved hvilke og hvordan tarmflorasammemsætning er.

    Hø får de også bare sådan lidt på slum. Jeg kigger på mine, er de for tykke, sætter jeg dem ned, og taber de sig sætter jeg dem op.



  • #15   28. jan 2020 Til jer der har køkkenvægte til at stå i stalden, hvordan holder i dem i live nu hvor det ef koldt? smiley Batteriet i min virker ikke til at være glad for kulde og har ikke kunne finde en vægt der ikke kræver batteri smiley

  • #16   28. jan 2020 Min søster var meget stræng med at alt foder blev vejet af, PÅ GRAMET!
    Jeg synes at det var lidt voldsomt at gå så meget op i.
    Så da jeg flyttede gjorde jeg det (og gør stadig) at jeg vejer af første gang, sætter en streg og så er det ca. mængden hesten skal have.
    Den tager ikke skade af om der er 5-10 gram +/÷ samtidig kan man, i hvert fald i müsli, ikke vide sig sikker på at der er samme mængde vit/Min i hver portion, derfor varierer det alligevel.

    Det kan på fx. vit/Min bolcher skal de have en pr. 100 kg hest (ofte) men de her bolcher varierer i str. fra 1-3 cm. bevares så kan man bruge hovedet og tage to af de små og tælle den for en, Anyway det er ikke raketvidenskab smiley


  • #17   28. jan 2020 Maria R
    Prøv i diverse genbrugsbutikker. Jeg har selv købt en i ALDI til 5 kg. Ulempen er dog, at den ikke er særlig nøjagtig., hvilket en med digital er.


  • #18   28. jan 2020 Hos os bliver det ikke vejet af, det er på "håndstørrelser". Jeg har dog noget i min hests foder som forvejen er vejer af i bægre og sat streg på.

  • #19   28. jan 2020 Jeg har et eller andet sted min mormor og morfars gamle køkkenvægt.
    Sådan en med en fjeder, der trykkes ned af vægten og forflytter pegepinden på skiven.
    Den er fra 1930'erne eller 1950'erne.

    Pinden er bøjet skæv, men ser man bort fra dette (træk 50 g fra) så måler den stadig super fint.
    Den har målt til roefrø til markerne og ingredienser til småkager til generationers jul.

    En digital vægt, der skriver fx 148 g er ikke præcis, hvis tingene i skålen vejer alt mellem 90 g og 250 g.
    Et pænt tal er ikke noget værd, hvis det er upålideligt....


  • #20   28. jan 2020 Første gang, også sætter jeg en streg på bøtten så ved jeg hvortil jeg skal fylde.. smiley

    Mvh TT


  • #21   29. jan 2020 Jeg har også en bøtte med en streg i. Min skal vidst have mellem 125 og 150 g om dagen, så stregen er ved 150 g og så får den ca til lige under stregen.

    Nogle dage er det lidt over stregen og dagen efter er det så noget mindre. Så jeg er ikke hysterisk. Jeg har dog pillefoder fordi det så er mere ensartet end müsli (og billigere).
    Det fordeles først i alle morgen-bøtter og så tager jeg bagefter en håndfuld fra den og til aften-bøtterne.

    Hø/wrap vejer jeg ca. en gang i ugen, bare for at kalibrere mine arme. Ofte rammer jeg ikke mere end 250 g ved siden af.


  • #22   29. jan 2020 Har en målekop, men det er bare cirka. Om det lige er 0.5 eller 0.6 L går jeg ikke så meget op i smiley

  • #23   30. jan 2020 Jeg synes det er super hyggeligt at blande foder og bruger for det meste vægt. Jeg blander til 12 dage af gangen. Selvom jeg ved hvor mange gram der ca er i et mål af de forskellige ting jeg bruger, så er det ret nemt bare at smide det på vægten. På et tidspunkt gav jeg nogle rene urter, og der kunne et mål veje mellem 6 og 12 gram, dvs hvis jeg ikke vejede af kunne jeg give dobbelt så meget en dag.
    Det er lidt noget andet hvis man fx skal give 500g af noget, så gør det mindre hvis man rammer nogle gram ved siden af.


  • #24   30. jan 2020 Jeg har et litermål til fodret og så nogle små målebægere til hendes tilskud. Jeg vejer altid af på vægt i mit litermål når jeg starter på nyt foder eller lign. og så ser jeg hvor mange liter det er. Og så går jeg fremadrettet meget præcist efter antal liter. Og så kontrolvejer jeg en gang i mellem.

    Min hest har en ret kompliceret foderplan så jeg har gram og liter skrevet op på en whiteboard tavle så jeg kan huske det fra gang til gang(blander 1 gang i ugen) og min hukommelse er pt meget dårlig smiley


  • #25   30. jan 2020 he he hvor komisk - at man vejer af og så alligevel giver lidt på slum & det eneste jeg og giver på slum er roe og grønpiller - men det er ind til videre også kun fyld

  • #26   3. feb 2020 Ingen slumper her. I hvert fald ikke hvad angår ridehestene.
    Jeg ved præcist hvad hver hest får at spise +/- 50 gram om dagen.
    Jeg har også mål som er afvejet med hver enkelt foderart så der kan tildeles præcist.
    Når man har andre til at fodre for sig flere gange om ugen, er det vigtigt at der overordnet er styr på det. Som udgangspunkt går jeg ud fra foderproducenternes vejledninger, og regulerer derefter op el ned i forhold til huld og energi. Derudover medregner jeg stråfoderet og holder mig for øje at en gennemsnitshest på 500 kg som tommelfingerregel skal bruge ca. 5 FE til vedligehold og 1/2-2 FE til arbejdsfoder. Spiser den det hele i stråfoder, må jeg skære i krybbefoderet og give vitaminer derefter. Kommer den til at mangle energi får den noget mere krybbefoder. Når jeg ved hesten er dækket ind med vit/min er det øjet der afgør hvad der skal reguleres, men det er altid afmålt.
    Så jo, ridehestene ved jeg hvad får, og kan videreformidle det til den der fodrer. Det kalder jeg ikke på slump, selvom det kan svinge +/- 50 gr. Det er trods alt ingenting for en hest på +/- 500 kg.

    Plage og avlshopper får pt wrap ad libitum og vit/min. Bliver de for fede regulerer jeg lidt ned og kommer de til at mangle noget, får de suppleret op med krybbefoder som passer til deres tilstand.


  • #27   5. feb 2020 Jeg vejer alt af og har en vægt stående i stalden. Mit foder vejer ikke det samme ned igennem sækken og skulle jeg tage mængdemæssig, ville det svinge med flere 100 gram pr. måltid.
    Vejer af til en uge ad gangen, så det er egentlig meget nemt smiley


Kommentér på:
Foder

Annonce