{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning med Kandar
  • #1   31. jan 2020 Jeg ser absolut ingen grund til at sætte kandar på hesten, med mindre man har planer om at ride M-klasser på det niveau, hvor det er påkrævet. Og heller ikke før hesten er klar til at gå disse klasser.

  • #2   31. jan 2020 Som Dorthe skriver, når hesten er klar til M-klasser, og kan øvelserne til M. Så vil jeg begynde og træne lidt på kandar, men hele tiden være opmærksom på om hesten er med på opgaven og at kandaren giver det ønskede resultat. Ellers ville jeg vent lidt længere tid.

    Som tilvænding rider jeg ofte en tur i skoven med kandar, hvor vi rider alle 3 gangarter, men kun en let kontakt på stangen. Det virker fint på min.


  • #3   31. jan 2020 Vi begynder så småt at snakke kandar nu... min fylder 7 år i år og forventes startklar i MB her sidste på året (hvis alt går vel og uden skader eller andre uforudsete ting, 7-9-13).

    For mig er det vigtigste at have en velredet hest, der er uddannet godt på vej til M - MEN også at have en rytter, der er klar! Jeg forventer absolut ikke at ride med det selv andet end til skridtture til tilvænning og så til undervisning hos min berider det første lange stykke tid. Det er noget, man skal vænne sig til, og man skal sikre sig, man ikke kommer til at skabe issues og uro.

    I mit hoved skal man kun gøre det, hvis man ønsker at starte de klasser, hvor det er påkrævet, eller man af anden grund i samarbejde med dygtig berider/underviser kan se en fordel i det smiley Når det er sagt, så kan man jo også med fordel begynde tilvænning af både hest og rytter forinden, man forventer at være startklar i klasserne - det kan jo godt tage noget tid at finde ro med et par ekstra tøjler, eller hvad pokker man nu synes er udfordringen smiley Alligevel ville jeg aldrig smide det på en hest, der ikke i forvejen har en god grunduddannelse og er godt på vej til at have styr på et vist niveau af samling smiley


  • #5   31. jan 2020 Jeg ville begynde at smide kandar på når hesten går de sidste LA klasser, først ud og gå nogle fornuftige skridt ture og når der skal rides "rigtigt" og samlet, så til undervisning det første lange stykke tid, så både hest og rytter starter rigtigt med det.
    Det er vigtigt at hesten får masser af gode oplevelser og tid ikke mindst. Derfor vil jeg starte lidt før det er nødvendigt til stævner - og man må jo også ride MB på trensen, så hesten har endnu længere tid til at vænne sig til det.
    Men selvfølgelig skal hesten kunne gå godt på trensen, før kandaren kommer på. Ligesom jeg mener at hesten skal lære øvelserne på trensen, også selvom vi snakker de svære øvelser som passage, piaff osv. før end man laver dem på kandaren smiley


  • #6   2. feb 2020 Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kan se ideen i at ride med kandar med mindre man rider stævner hvor det er påkrævet. Hvilket jeg ikke tænker er gældende i dette tilfælde, så hvorfor kandar??

  • #7   2. feb 2020 Helt enig med de andre, kandar bør kun bruges når man rider stævner hvor det er påkrævet, OG man ved hvad man laver, så tilvending bør ske i samarbejde med kompetent underviser/berider som har god forstand på det.
    Derfor vil jeg sige at det er din underviser du skal spørge, og ikke os, som ikke ved hvilket niveau du og hesten er på.
    Men som andre er jeg også nysgerrig på hvorfor du vil ride på kandar?


  • #8   3. feb 2020 Hos os bliver der først tale om kandar når hesten er 100% stabil på trensen, ligger let og lige i hånden og svarer godt på sædet.
    Så er det sådan set underordnet hvilket niveau hesten starter på.
    Kandar er imo ikke til korrektionsridning. At hesten ligger tungt el skævt fortil er ikke et problem der løses med biddet, men derimod et problem der løses med korrekt ridning bagfra, gennem ligeudretning og de halve parader. - En halv parade som sker gennem det anholdende sæde, og evt. let modstående hånd, efterfulgt af fremaddrift. En halv parade laves ikke på tøjlen og derfor er kandar ingen hindring for gode halve parader, når hesten har ovenstående grundridning i orden.


  • #9   4. feb 2020 Når du selv kender svaret på dit spørgsmål, så er i klar.

  • #11   8. feb 2020 Begge mine blev tilvænnet kandar, da de begyndte at gå MB klasserne. De har dog gået MB både på trense og kandar til stævner, alt efter hvor de lige var på dagen.

    Pinot har gået op til INT 1, samt landsstævner, og så var kandar obligatorisk.

    Men hesten skal træne alle øvelser på trense, og kandaren er kun noget som skal tages på ved finpudsning, og når hesten er helt let og igennem. Så man skal ikke ride med kandar hver dag efter min mening.

    Mvh Charlotte



Kommentér på:
Ridning med Kandar

Annonce