{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.250 visninger | Oprettet:

Hest hos Helgstrand {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg kunne godt tænke mig, at høre jeres meninger angående Helgstrand Dressage.
Her mener jeg både træningen, der foregår, og så om I ville købe en hest hos dem eller ej (Jeg siger dog ikke at man skal eller nogensinde gør. Det er rent metaforisk!).
Hold tonen pæn og jeg spørger kun af ren nysgerrighed, fordi jeg ikke selv kender så meget til det, andet end det jeg ser på facebook engang imellem smiley
God weekend smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest hos Helgstrand
  • #1   4. sep 2021 Kunne ikke drømme om at sende min hest i træning der eller købe en derfra.

  • #2   4. sep 2021 Samme som hippie. Har set hvordan de varmede op til showet i Herning. Det sagde rigeligt ??

  • #3   4. sep 2021 Det er et top professionelt sted - det er jeg ikke det mindste i tvivl om smiley

    Det er heste af en vis kvalitet, og deraf er prisen også derop af med deres heste - selv de "billige" heste er dyre end den almindelige hest, du finder andre steder.

    Om jeg ville købe en hest der? Nej, det tror jeg ikke. Ikke fordi hestene ikke er gode, velredne eller passet godt. Det handler ganske enkelt om at jeg som ganske almindelig rytter ikke er lige så dygtig som nogen af dem deroppe, så jeg vil reelt set ikke vide hvordan hesten er når den kom ned i et træningsgear, som jeg ville ride i. Jeg ville nok ikke forlange lige så meget af hesten, ej heller være lige så skarp i mine signaler, som deres dygtige ryttere.

    Så vil jeg faktisk hellere købe en fornuftig hest ved en anden hobbyrytter, ligesom jeg selv, så ved jeg meget mere hvordan hesten er, ud fra den mængde og type ridning, som jeg vil have med den.

    Men hestene fejler absolut intet deroppe, nærmere tvært i mod, jeg ville bare tvivle på jeg kunne holde hesten lige så fin og ridelig, når den skulle "nøjes" med en ganske almindelig hobby rytter smiley


  • #4   4. sep 2021 De bliver da ikke redet ordentligt. Det jeg har set har overhovedet ikke været specielt kønt.
    Derudover ved jeg, af omveje, at hestene kun får det absolut minimale. Chefen bestemmer hvilke sko hestene skal på, også selvom der bliver anbefalet noget andet, f.eks.


  • #5   4. sep 2021 Jeg har hørt om flere, hvis heste er blevet totalt ødelagt hos Andreas. Jeg kunne aldrig drømme om at sende min hest hen hos ham. For folk som ham, handler det kun om salg. Han har intet forhold til sine heste, og han betaler folk for at gøre tingene for ham. Og jeg tør godt sige, at hans heste bliver redet med roll-kur og hyperflexion. Jeg kan ikke engang se en video af ham ride.
    Desuden bliver de jo ikke "trænet op" som jo ellers er det man betaler for. De bliver tvunget ned i en position for at få dem til at overgive sig 100% til rytteren. Selv er han heller ikke specielt god til at ride (hvis du spørger mig).


  • #6   4. sep 2021 Louise J - Må jeg spørge hvordan de varmede op? Jeg har aldrig været til show i Herning smiley

  • #7   4. sep 2021 Fuldstændig krøllet sammen med meget spændte heste og stramme tøjler. Har heller ikke været der til at se fet, men der blev optaget video. Den blev slettet fordi den fik så mange negative kommentarer. Vi var dog nogle der fik optaget den inden den forsvandt.

  • #8   4. sep 2021 Enig med Louise her. Min hest skal i hvert fald ikke krølles sådan sammen...

  • #9   4. sep 2021 Jeg kan ikke svare på det, har aldrig set stedet, hvordan de behandler folk eller dyr, hvordan de rider eller noget, jo billeder men jeg kan ikke bruge et nano sekund af noget til at vurder hvordan folk er ????? men ærligt tror jeg kun de kan være bedre end hvor jeg har arbejdet

  • #10   4. sep 2021 At sige manden ikke kan ride, det er jo at gøre grin med hele dressursporten, se dog på mandens CV. Hvordan kan en mand der ikke kan ride have medaljer ved både OL, VM, EM og DM? Være verdensmester for ungheste oveni?

    Den opvarmningsepisode der bliver snakket om, den ligger altså helt tilbage i 2011, kom med noget nyere video, som understreger jeres pointer. Andreas har i øvrigt selv været ude og udtale sig i forbindelse med den episode, det kan læses her: https://helgstranddressage.com/da/~helgstra/da/nyheder/1298-pressemeddelse

    Andreas Helgstrand har atleter i sine stalde, de er top tunede og du kan altså ikke tvinge en hest til gran prix - ligesom du heller ikke kan klappe den dertil. Den ridestil som der rides ved Helgstrand Dressage, den er ikke alle enige i, men man kan altså ikke tage fra dem at de får lavet nogle resultater og nogle heste, som hele verdenen sukker efter.
    Jeg tvivler i øvrigt også stærkt på at Andreas rider én eneste af de salgsheste der er deroppe. Han rider sine egne heste, og ellers så fokuserer han på sit arbejde - at være en eminent forhandler af topheste - og lader sine dygtige ansatte om at ride hestene.


  • #11   4. sep 2021 Det handler ikke om Falsterbo. Det var inden show til Hest og rytter og bestemt ikke 10 år siden.

    OL siger absolut intet. Der er rigtig meget dårlig ridning til OL, hvor hestene ikke laver rigtig piaffe og mangler bæring. Til gengæld har de ben der svinger rundt for at se fancy ud. Men altså, det er åbenbart det dommerne vil have, selvom det er dårlig ridning og virkelig opslidende for hestene. Ingen har tid til at ride en hest ordentligt op længere. I hvert fald ikke når man skal skynde sig at ride en masse heste til en masse stævner, så de kan sælges som objekter. Sådan refererede han også til dem, da han var med i Indefra med Anders Agger. "nr xx skal sendes af sted i dag", sagde han. Ikke engang et navn blev nævnt.


  • #12   4. sep 2021 Louise J

    Han skriver Under opvarmningen til Falsterbo-stævnet i sommer stod der igen, helt
    op ad og ind over hegnet, fotografer med snurrende kameraer op
    , altså, i mine øjne, en tydelig henvisning til episoden til Hingstekåring.

    De nyeste videoer jeg kan finde, hvor folk udskammer Andreas og hans opvarmning til Hingstekåring, er fra 2011, har du noget nyere, så er du velkommen til at finde det frem. Men jeg må indrømme at jeg er i tvivl om det findes, for han har ikke redet stævner i lang periode efter hans grimme episode med Akeem. Den kan og skal der i øvrigt ikke slås tvivl om var langt over stregen for hvad ridning er og skal være.

    Ja, den gennemsnitlige kvalitet af ridningen til OL er tvivlende, når man ser dem der ligger i bunden. Men toppen til OL, det er og bliver altså de bedste, for det er også dem som ligger i toppen til VM, hvor de dårligste til OL ikke kommer med.

    Andreas er og bliver en forretningsmand. De har ca. 250 rideheste inde, nogen af dem kun inde i få måneder, kunne han navnene på dem var jeg imponeret. Jeg kan altså ikke blive stødt af at han ikke kan navnene på dem alle, det tror jeg altså heller ikke jeg selv ville kunne, hvis jeg skulle holde styr på så mange. Så kan man spørge - hvorfor så have så mange, at man ikke kan navnene på dem, det er jo netop på grund af at han har en forretning, men altså en forretning der står og falder på at have heste der har det godt og kan præstere, så jeg ville ikke være i tvivl om at de bliver passet efter alle kunstens regler, for det er kroner og øre der er hovedmålet for ham.


  • #13   4. sep 2021 Selvfølgelig viser han ikke den dårlige ridning til omverdenen. Den optagelse kom også fra en ekstern person der intet havde med Helgstrand at gøre. Jeg kan ikke lægge videoer op og tror derudover jeg får høvl for det.
    Men jeg ved det ikke var fra 2011, da den mobil jeg havde dengang ikke havde skærmoptagelse. Det har min nuværende.

    Jeg har også hørt fra nogle der skulle i praktik, at de forsvandt meget hurtigt igen, fordi de ikke kunne holde ud at se den måde hestene blev redet på.

    Nu holder jeg ikke øje med hverken VM eller OL, men jeg ser klip og folks kommentarer og selv flere dem i toppen var fyldt med fejl der ikke bør være på det niveau og de kommentarer kommer fra flere med mange års erfaring i klassisk dressur. Men klassisk dressur tager tid og det har folk som ham ikke.

    Der er en grund til at folk som ham bliver sure når der er folk der tager billeder og videoer på opvarmningsbanen.

    Men bare det faktum at han rider en hest med blå tunge siger MEGET om ham og hvad han er villig til at gøre. Undskyldninger er dog nok af.

    Men altså, mit indtryk er der er fangirls som ikke kan se noget forkert ved det han gør og alle os andre der er i stand til at have et kritisk blik.


  • #14   4. sep 2021 Lige angående billeder og video optagelse forstår jeg altså godt nogen kan synes det er træls at have et kamera i fjæset 24/7 ?????
    Bestemt hvis man har en hest der reager på det


  • #15   4. sep 2021 Det har de jo heller ikke, men når man er sådan et kendt navn, må man leve med at være under lup fra tid til anden. Der er så mange unge ridepiger der bliver ledt på vildspor fordi de ser en masse forkert ridning

  • #16   4. sep 2021 Jeg tror du mener "hypotetisk"... Ordet "metaforisk" giver ikke rigtig mening i den kontekst.

    Og for at svarer på spørgsmålet. Så nej jeg ville ikke støtte det foretagne med så meget som en bøjet femøre.


  • #17   4. sep 2021 Louise J

    Nej, selvfølgelig lægger han kun de gode videoer op - lige som alle andre. Men, vi lever også i en tidsalder hvor de fleste mennesker render rundt med et videokamera i enten hånden eller lommen, så det var disse jeg hentydede til, da jeg bad om nyere video med dårlig ridning.

    Akeem var i 2014, og der stoppede han med at ride offentlig i laaang tid efter, så det kan ikke være senere end der at optagelserne fra hingstekåring er fra.

    Der er milevidt forskel fra klassisk dressur, som den Bent Branderup praktisere, til den moderne dressur Andreas Helgstrand, Isabell Werth og de andre til dressurkonkurrencer praktiserer. Men de har dog alle den samme tankegang i dressurens kunst, med træningsskalaen.

    Du ser ikke OL eller VM, men kan fortælle at det ikke er alle til OL der er dygtige? Små klip giver ikke et helheds indtryk af hvad der foregår, både af de bedste ryttere og dem som godt kunne øve sig lidt mere, inden de skulle afsted til så stort et mesterskab.

    Jeg er absolut ikke en "fangirl" af Andreas, men jeg har kæmpe respekt for det han gør og de resultater han kan skabe. Men derfor kan jeg også godt se de dårlige ting han har haft sat på sin person - som den blå tunge, som aldrig skal ske, uanset hvad. Der er ingen undskyldning, og hvis han ikke siden da har gjort alt for at det ikke sker igen, så ville det undre mig meget.


  • #18   4. sep 2021 Bent kalder det akademisk dressur. Det meste moderne dressur jeg har set har været grimt. Rigtig mange heste bøjer forkert på halsen. Nakken skal være det højeste punkt. Det er det rigtig ofte ikke. Ellers laves der piaffe uden bagbenene bærer hesten og så står hesten i stedet og hopper med forbenene mens bagbenene prøver følge med, bagved. Som eksempler.

    Og jeg mener små klip, som jeg ikke har kunne kigge på resten. Det har været hele ridtet, men det har simpelthen været for irriterende og frustrerende at kigge på, til jeg gad spilde min tid yderligere.

    Du kan kalde det hvad du vil, men der er forskel på rigtig og forkert dressur, rent biomekanisk. Synes bare det er påfaldende jeg ser langt flere dårlige ridt indenfor såkaldt moderne dressur.
    Måden der rides på er opslidende. Der findes jo folk der mener en 15 årig hest er gammel mens de i Wien rider høje øvelser på heste der er 20+.

    I øvrigt lød opslaget på Helgstrands stald. Bare for at komme tilbage på sporet. Jeg tvivler på han rider samtlige heste, så der underviser han sine ryttere og de er et produkt af hans undervisning. Dem har jeg set ride og det er heller ikke kønt. Hvis han ikke mente de gjorde det godt, tror jeg næppe han ville lade dem ride i hans navn til noget flere 1000 ser.


  • #19   4. sep 2021 Jeg kan faktisk ikke huske at have set Helgstrand ride, så jeg udtaler mig ikke om mandens evner som rytter.
    Men - jeg er faktisk ikke i tvivl om, at manden er en dygtig handelsmand.

    Men, jeg kommer ikke til at købe hest af Helgstrand, simpelthen fordi ha s heste er ude af min prisklasse.
    Jeg vil hellere have nyt tag end en hest derfra, og så købe en almindelig ridehest.
    Dels pris, dels jeg har den fordom at hans heste er smukke dressurheste, som ikke spontant går hen og laver kvalitetskontrol på bigballepresser fordi - "hey, mit menneske står der, hvad kigger hun på? - Det vil jeg også se på".
    Og - når jeg køber hest er det især baseret på temperament.


    profilbillede
  • #20   4. sep 2021 Nej, jeg ville ikke købe hest der oppe, ej heller sende i ridning, for jeg er yderst uenige de metoder der bruges.
    Jeg har set en video fra deres åben hus i sommer, af en hingst som er hevet godt ind bag lod og ryggen ligner en hængebro, det er ikke noget jeg synes bør forekomme på det niveau som det skal forestille at være.
    Man betaler rigtig meget for et navn, og der er mange som ser op til Helgstrand dressage, jeg gør ikke, og synes ikke at han er et forbillede man burde have.
    Der er massere af andre der har bevist at man kan opnå lige så meget og langt mere, med bedre metoder, det vil jeg hellere støtte!

    Og så en sidebemærkning: Måske der er en grund til at han ikke starter mere selv, efter den episode, det ville jeg heller ikke hvis det var den eneste måde jeg kunne ride hesten på det niveau.
    Han er en dygtig forretningsmand, ja. på bekostning af hestene.


  • #21   4. sep 2021 Jeg vil ikke sige at Andreas er en dårlig rytter, men nej, jeg ville ikke sende min hest i træning deroppe. Jeg synes han har tendens til at være lidt hård ved hestene og det passer ikke så godt til min hest. Jeg ville godt turde købe en hest derfra, ja.

    At han ikke husker navnet på samtlige heste på matriklen, kan dog ikke få mit pis i kog.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   5. sep 2021 Det der altid er meget i øjenfaldende i sådanne diskutioner, er alle de "jeg har hørt". Ja, selvfølgelig hører man, men hvis folk reelt havde personlige erfaringer at bidrage med, ville det da være fedt.

    Jeg ville da ønske at jeg have økonomien, og talentet til at købe hest ved helgstrand. Men økonomien er der ikke, og min evne stemmer ikke over ens med hestenes kunnen og temperament, men man kan da ikke komme uden om at der uddannes og avles nogle exceptionelt lækre sportsheste med en utrolig kvalitet.

    Om hestene har det godt eller dårligt, det ved jeg intet om, men jeg tror ikke på at en hest der skal yde på et højt niveau, kan dette hvis den ikke trives. Men jeg ser kun med fra sidelinjen via insta.


  • #24   5. sep 2021 Nej ikke om jeg havde pengene ville jeg sætte min hest i træning der.

    Jeg har den videoen fra hingste kåringen sidste år, hvor alle Heldstrands ryttere red deres heste kraftig bag lod. AH incl.

    Derudover har jeg været til åbenthus der ude, bor ikke så langt der fra og set AH ride. Det var med ret hård hånd.

    Manden er en dygtig forretningsmand og ja en dygtig rytter, men den måde han træner hestens på, vil jeg ikke udsætte mine heste for.


  • #25   6. sep 2021 Jeg har mødt 2 heste fra hans stald.
    Den ene, en hingst der var helt slukket, den var mere håndterbar end en gyngehest.
    Aldrig har jeg set så trist en hest, men det hjalp heldigvis den kom væk.
    Den anden var en fint fungerende hest, der ku det meste og sikkert har koste mere pga navnet.

    Da han red Sezuan kun 2,7 år i Herning, tænkte jeg, at er det stilen, hvad går de andre heste så ikke igennem tidligt og senere.

    Jeg ville ikke sende min hest af sted, eller købe.


  • #26   6. sep 2021 Jeg ville gerne købe hest derfra. Jeg er bare ikke sikker på at de er helt så bundstabile turheste, og jeg tænker det er noget af en pris at betale, hvis man ovenikøbet selv skal omskole hesten til turhest smiley

  • #27   6. sep 2021 Jeg ville aldrig sætte min hest i træning deroppe, har redet undervisning ved en af hans ryttere på min dengang 4 års hest, den havde ret meget kvalitet, men var slet slet ikke vklar til det den blev budt, man tror og følger jo desværre det en uddannet berider står og siger, men efter 2 måneders undervisning og en hest der løb når man rørte den med benene og stak hovedet i sky hvis man tog i tøjlen, var det nok. Han blev skiftet ud med en berider af den mere gammeldags type som så på hesten, dens bygning og hvad den kunm holde til - bedste beslutning nogensinde.
    Berideren fra Helgstrand fortalte om trænings metoder de brugte deroppe, også på de helt unge heste, hvor jeg tænkte, det skal min hest ikke, så heller at den holder mange år, end at den kan piaffere som 5 års fordi man har stået og rappet den med en bambus pind og benene.

    Det er dygtige ryttere der er deroppe, men når der er så ufattelig mange penge i det, så bliver der desværre taget nogle hurtige genveje og metoder som nok ikke er de mest hensigtsmæssige.


  • #28   7. sep 2021 JustADreamer

    Jeg er meget uenig i din udtalelse om, at man ikke kan tvinge en hest til noget den ikke har lyst til.
    En hest er en af de dyr som har gjort allermest for os mennesker, og de vil gå igennem ild og vand for os. De elsker at tilfredsstille os mennesker. Har du nogensinde set Polo? Tror du en hestene løber ind i hinanden fordi de har lyst? Det er blevet tvunget til det. Tror du heste blev brugt i krig fordi de havde lyst? De blev tvunget til det.
    Personligt kendte jeg engang en træner, som brugte samme metoder som Andreas er blevet beskyldt for at bruge. De startede med at sige kraftigt fra, men efter de havde fået en masse tæv, roll-kur og hyperflexion, stoppede de med at sige fra.
    Det der er pointen med Roll-kur og hyperflexion er, at hesten skal overgive sig 100% for rytteren. Den bliver tvunget ned i en position som gør helvedes ondt, og hvis de gør modstand gør det bare mere ondt. Derfor lærer hesten, at hvis den stopper med at sige imod, så stopper det med at gøre ondt.


  • #29   7. sep 2021 #28: Præcis. Det kaldes "tillært hjælpeløshed ".

  • #30   8. sep 2021 hvis jeg ville noget seriøst med dressuren og konkurrere så ville jeg købe fra Helgstrand eller fra andre stalde. Har været til deres åbenhus og kunne ikke sætte en finger på noget. Jeg syntes at dressuren til OL var fantastik, men lige nu nyder hesten og jeg bare og stå på marken og snakke og ride dressur en gang i mellem

  • #31   9. sep 2021 Nej, jeg ville aldrig købe en hest derfra eller sende en hest i træning der.

    Jeg er uenig i metoderne for høj moderne dressur, og kan desuden bedst lide selv at træne mine heste op fra bunden af, så jeg ved hvad de er blevet udsat for smiley


  • #32   10. sep 2021 Det er ikke alle som køber deres heste som kan alt. Der er nogen som selv træner dem. Jeg syntes det var dejligt at se ol i år. Hvis hestene ikke gad så kunne de med lethed smide rytterne af

  • #33   10. sep 2021 Art by Fjord: Du har vidst aldrig hørt om tillært hjælpeløshed.

  • #34   10. sep 2021 Jo men jeg så OL dressur og jeg så heste som kunne lide hvad de laver. Som mennesker er der heste som er til høj sport og andre som ikke er. Alle heste er ikke til at ride som jeg med at skridte mest trave lidt og galopere meget lidt og som helst vil gå ned og snakke med heste på marken. Ikke alle heste vil det. Der er nogen som gerne vil arbejde

  • #36   10. sep 2021 Art by fjord: hvis du så det, så må du have været momentalt blind, da du kiggede.
    Eller også trænger du kraftigt til briller.


  • #37   10. sep 2021 Så bare fordi man ikke er enig med dig er man blind?
    Der bliver passet så godt på de heste. Det er heste til millioner. Der er ingen som er interesseret i at ødelægge en hest der er så dyr. Ikke alle er til at hygge som min og det respektere jeg. Så hvis det at jeg respekterer andre betyder at jeg er blind som du skriver det, så må det være sådan og man behøver ikke at være nedladende bare fordi man er uenig men det er måske din måde at kommunikere på


  • #38   10. sep 2021 Men er alt ridning så ikke forkert? Burde vi ikke lade dem løbe ud i naturen og have deres frihed?

  • #40   10. sep 2021 Det er der. Også i OL. Ikke alle er som der bliver skrevet. Man kan ikke skære alle over med en kam. Ja der er nogen som kun går efter pokaler men der er også nogle der har dem som ven

  • #41   10. sep 2021 Men for at komme tilbage til sporet. Ja jeg vil ikke have noget imod at købe en hest fra helgstrand. Nu vil jeg ønske alle en god aften og forlade debatten

  • #43   11. sep 2021 Jeg har været til helgstrand åbenhus og følger en som var med til OL fra Danmark. Men som sagt, hvis jeg skulle have en hest i den prisklasse så har jeg ikke noget imod at købe ved helgstrand. Man kan være enig om at være uenig. Forskellige øjne ser forskellige ting og holdninger kan være forskellige

  • #44   11. sep 2021 Man kan bare ikke rigtig diskutere fakta....

  • #45   11. sep 2021 Art by Fjord: Men hvordan i alverden mener du, at de heste har det godt? Heste som rider høje klasser i dressur bliver hurtigere slidt end andre heste - ergo er træningen hårdere og sikkert også dårligere. Så ja, du er blind, hvis du tror de heste har det godt smiley

  • #46   11. sep 2021 Art By Fjord:
    Hvordan kan du se at de kan lide hvad de laver? Hvordan ved du, at der bliver passet godt på dem?
    Dressur på det niveau går langt over hestens grænser, og det er tydeligt at se. Heste er nok et af de mest misforstået dyr i verden. Efter jeg begyndte på en heste adfærds-skole opdagede jeg hvor mange ting vi gør, som får hesten til at miste selvtillid, føle sig usikker, og føle sig magtesløs/hjælpeløs. Det kan være selv de mindste detaljer såsom at bruge en pisk som er længere end hvad de er vant til, eller at ignorer dem når de prøver at kommunikere med os. Vi presser konstant vores heste til at gøre ting som de føler sig utrygge ved. Vi er så ego-centreret at vi kun tænker på hvad VI vil og ikke hvad HESTEN vil. Det ER muligt at skabe harmoni imellem hest og rytter, men det kræver at vi gider stoppe op og lytte.
    Og ja, det er en kæmpe skrøne at heste ikke kan tvinges til noget de ikke har lyst til. Når der sidder en rytter på en hest, kan en hest tvinges til hvad som helst.


  • #47   11. sep 2021 Men hvordan kan vi se at hesten nyder at slæbe på os. Lad os lade dem gå på folden dagen lang så kan man da ikke misforstå hesten. Nu bliver der skrevet som om det er kun dressur men det er jo alle sportsgrene og ridning

  • #48   11. sep 2021 Art by Fjord: Ingen siger, at heste nyder at slæbe på os. Men hvorfor skal vi absolut proppe to bid i munden på den og trække den så meget i munden, at den krøller helt sammen? Er det virkelig god dyrevelfærd? Ja, jeg synes altså det er synd.

    Og prøv nu at forstå, at en hest som AHs har det der hedder "tillært hjælpeløshed". Dvs. den har lært, at den ikke kan gøre noget mod mennesket, som sidder på dens ryg og hiver den i kæften.


  • #49   11. sep 2021 Vi kan ikke alle ride bidløs. Min hest er 17 og er aldrig redet bidløs så Ja hun får en bid i munden som hun har de sidste 10 år hun har været ridehest

  • #50   11. sep 2021 Art by Fjord: Jeg siger da heller ikke, at vi skal ride bidløst? Hvor pokker får du det fra? Lad vær med at putte ord i munden på mig... Jeg siger bare, at vi måske skal tænke os lidt mere om, så vi ikke stopper TO bid i munden på hesten.

    Et bid er jeg egentlig ok med. Så længe man forstår at ride for ben og sæde. Men den måde de red til OL? FØJ hvor er det altså grim ridning! Hestene taktede forkert, og rytterne sad og hev dem "ned på plads". Sådan noget nægter jeg altså at støtte.


  • #51   11. sep 2021 Jeg har det mere svært med rideskoler

  • #52   11. sep 2021 Hvad har det med sagen at gøre? Rideskole ridning er sjældent kønt, men der findes heldigvis også gode rideskoler, hvor man lærer at ride ordentligt smiley

  • #54   16. sep 2021 Lige for at afslutte dette på en rigtig måde, så går jeg ikke ind for misbrug af heste som nogle af andres kommentar får det til at lyde som om jeg gør. Min hest har det som en blomme i en æg. Der er nogle top ryttere som kan finde ud af at ride ordentlig på deres niveau og dem respektere jeg, da deres heste også har det rigtig godt uden at blive misbrugt.
    Men jeg stopper chatten her fra min side før jeg bliver mere misforstået.
    Hav en god aften. Alt der bliver skrevet fra nu vil ikke blive besvaret fra min side


  • #56   17. sep 2021 Det lyder bare som om at jeg går ind for mishandling og det gør jeg bestemt ikke. Man kan godt ride dressur uden at mishandle en hest også på højt plan. Det kan være at nogen mishandler men det betyder ikke alle gør det. Jeg har set heste været krøllet sammen hvor det gør helt ondt i maven men det så jeg ikke dengang jeg var til åben hus ved helgstrand eller til OL, hvis jeg gjorde så var jeg gået derfra eller slukket fjernsynet og det gælder ved alt slags ridning eller færden omkring heste


  • #57   17. sep 2021 Louise
    Jeg tror bestemt ikke at det har været nogens hensigt, at få dig til at føle sådan. Jeg tror bestemt ikke, at du går indenfor dyremishandling bare fordi du ikke kan se et problem med den måde Helgstrand rider på.
    Dog vil jeg også sige, at en hest ikke behøver at være krøllet sammen for at være redet forkert... Hvis du ser OL f.eks, så er der altså en del heste som er helt galt på den. Som f.eks Totilas...
    Alt dette er jo bare mit synspunkt, og jeg beskylder dig ikke for at være indenfor dyremishandling smiley God aften.


  • #58   19. sep 2021 Jeg kender ikke noget til Andreas, så det kan jeg ikke svare på, men vil bare lige påpege at bare fordi et dyr præstere godt, så bliver den behandlet godt ikke er sandt. Masser af dyr, både heste, hunde, elefanter, hvaler mm. bliver behandlet rigtig grimt og alligevel gør de det de skal, så det at hestene præstere er ikke ens betydende at den har det godt.

  • #59   20. sep 2021 Igen bliver det jeg skriver misforstået

  • #61   20. sep 2021 Nej hvis hestegalleri kun vil misforstå så lad os gør det. Det som jeg forstår I siger er at vi slet ikke skal ride heste for heste gør jo bare hvad de skal. For det må jo gælde alt ridning og ikke bare på top plan når i skriver som i gør

  • #62   20. sep 2021 Louise: Prøv at trække dig selv ud af offerrollen. Det klæder dig ikke smiley

  • #63   20. sep 2021 Jeg er ikke i nogle offer rolle. Syntes da det er en glimrende idé at vi stopper med at have heste smiley bare lade dem ne frit

  • #64   20. sep 2021 "Nej hvis hestegalleri kun vil misforstå så lad os gør det." - Neto dette er at sætte sig selv i offerrollen. Åben øjnene og tag ansvar for det du siger i stedet for smiley

  • #65   20. sep 2021 Det gør jeg også men når i sidder på hesten gør hesten ikke også bare hvad den bliver bedt om? Alle heste er tillært. Der er en grund til du ikke bare kan gå hen til en vildhest og snakke med dem. Jeg mener stadig hvad jeg siger omkring at jeg ikke har noget i mod at købe heste hos helgstrand eller ride ol. For jeg ved at jeg behandler heste godt. Men jeg søger ikke heste i den prisklasse. Bare fordi jeg har den holdning så betyder det ikke at jeg går ind for mishandling som nogen for det drejet til. Vi alle vil noget forskelligt inden for hestesport. Om det er hyggerytter som jeg eller en toprytter så er der heste som bliver behandlet godt om det er det ene eller det andet. Så nej jeg spiller ikke offer men lad være med at fordreje det jeg skriver bare fordi man ikke har samme holdning

  • #66   20. sep 2021 "Alle heste er tillært " Den sætning giver ingen mening, hverken sprogligt eller i forhold til konteksten.
    Heste er domesticerede gennem virkelig mange generationer.


  • #67   20. sep 2021 Louise: der er ingen der siger at vi ikke må ride heste. Men vi skal så også gøre det på en forsvarlig måde, hvor hesten ikke lider og hvor den også synes det er bare lidt sjovt smiley
    Så træk lige dig selv ud af offerrollen tak.


  • #68   20. sep 2021 Læs du bare det som du vil. Hvis du kan lide og nedgøre folk på den måde så er du velkommen. Det kan godt være at du så heste der led til OL men det gjorde jeg ikke. Det er min holdning og den har jeg lov til at have

  • #69   20. sep 2021 Louise: Jeg er ikke den eneste der læser det sådan. Flere liker mine opslag, fordi de er enige med mig. Jeg nedgør ingen, men fortæller dig pænt, at du skal kravle ud af den offerrolle, som du har sat dig selv i, ved at gøre mig til skurken smiley

  • #71   20. sep 2021 Vi alle lære hesten noget når vi har dem i hænder. Vi lærer dem at acceptere os selv om vi i deres øjne er kødæder hvis vi går efter naturen, men vi lærer dem at acceptere os som gode væsner. Vi lærer dem at acceptere at have os på ryggen. Vi lærer dem vores måde at ride på om det er på hyggeplan eller på topplan. De lærer der hele omkring os. Der er forskellige måde at skrive sin mening på. Man kan jeg at jeg syntes eller mener eller man kan svarer ved navn. Når man svarer med navn og f.eks. I dette tilfælde at jeg er blind ja så tager jeg det personligt. Man kan bare sige. Jeg mener ikke at det jeg så til OL var okay I stedet for at skrive navn og om man er blind. Nej det er jeg ikke men det er bare to forskellige øjne der ser

  • #72   20. sep 2021 Louise: Jeg kan bare simpelthen ikke begribe hvordan man kan se på ridning, som den ved OL og ikke se at hesten ikke har det sjovt...

  • #73   20. sep 2021 Men det er din holdning og dine øjne. Jeg behøver ikke at være enig med dig eller være en ond person bare fordi vi ikke er enige. Det eneste vi kan være enige om er at være uenige. Og bare fordi man er uenige behøver at ikke at spørger om man er blind eller være nedladende. Jeg har det fint med din holdning til ridning

  • #74   20. sep 2021 Louise: Det har ikke noget med holdning at gøre, når dyr ikke har det godt. Det må da selv du kunne se Louise...

  • #75   20. sep 2021 Og hvor i alverden ser du jeg skriver, at du er en ond person? smiley

  • #76   20. sep 2021 Det bliver ikke skrevet. Men siger bare at bare fordi man ikke er enig betyder det ikke at den ene er forkert på den eller blind eller ond. Det er bare to forskellige holdninger

  • #77   20. sep 2021 Så lad vær med at hoppe ind i offerrollen og gøre mig til skurk! Du skal ikke sige, at jeg siger noget, som jeg ikke siger... så fat det da!

  • #78   20. sep 2021 Så lad vær med at være nedladende overfor andre. For det er man når man spørger andre om de er blinde på den måde

  • #79   20. sep 2021 Så hold op med at tude fordi du ikke får ret! Barnlig opførsel suk...

  • #80   20. sep 2021 Undskyld jeg siger det men jeg forklarer ting og ikke går til angreb. Jeg bliver ved med at forklarer at vi ikke er enige og det er fint med mig jeg respekterer din holdning, men jeg har en anden og den står jeg ved

  • #81   20. sep 2021 Og alligevel hopper du ind i offerrollen og tager alt personligt. Du må leve et svært liv, når du har det sådan. Farvel herfra

  • #82   20. sep 2021 Jeg var igang med at svarer på din kommentar men føler ikke at jeg skylder dig en kommentar til det sidste, men tænk over hvem modtageren du skriver til er

  • Acliopella
    Acliopella Tilmeldt:
    sep 2015

    Svar: 10
    #84   21. sep 2021 # 81
    Tager alt personligt? Du har kaldt hende både blind og barnlig her i emnet. Dine beskeder fremstår meget offensive i deres sprog og jeg har svært ved at spore et konstruktivt formål med dem. Hvis dit ønske er at udvide en andens perspektiv, så vil jeg foreslå at være mindre nedladende overfor modtageren.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #86   22. sep 2021 Arg hippie, var den sidste kommentar ikke lige en hel del for grov? smiley

  • #87   22. sep 2021 Jeg har ikke set hvordan de bliver trænet. Jeg kan kun kommentere på hvad jeg ser. Til OL er der tjek og dyrlæger og hvis der er det mindste så er de ude. Jeg rider selv dressur på en meget lav plan men kan mærke at hesten gerne vil. Hvis hun ikke vil så ville jeg heller ikke gør det

  • #89   22. sep 2021 Min hest er en, hvis hun siger stop så står hun stille og ikke går frem. Hvor jeg stopper, men hun er en der gerne vil lærer. Selv om jeg ikke er toprytter så forstår vi mere og mere hinanden. Også på fold er det hende som skal komme til mig og ikke opvendt. Så det er ikke bare at ørene er fremme og fordi hesten går fremad og svær at holde tilbage. Hun giver signaler jeg kan læse

  • #91   22. sep 2021 Jeg har redet forkert og det ved jeg. Jeg har redet den klassiske rideskole metode. Hvorfor? Fordi jeg desværre ikke vidste bedre. Har fået undervisning on og off men er nu begyndt på i undervisning igen efter lang periode kun med skridt da jeg ikke turde andet men nu tør jeg igen og vi starter stille og roligt op igen. Min hest forstår mere end jeg så når jeg ikke forstår så stopper jeg hesten og spørger ridelæren I stedet for at ride forvirret rundt og gør hesten forvirret. Hesten stopper når den ikke vil mere. Det har jeg lært hende for det er en tydelig svar til mig at ny er det tid til at stoppe eller stige af. Har også været på tur hvor hesten stoppede op og kiggede tilbage på sit ben. Jeg stod af og tjekkede for sten og trak hende for at se om hun haltede. Der var intet og da jeg gik med hende gik hun rask frem. Det var hendes måde at sige at hun havde brug for at jeg gik med hende så hun føler sig mere sikker. Hvordan topryttere træner kan jeg ikke kommentere på da jeg ikke kender en toprytter i virkeligheden. Og inden nogen kommentere min ridning så ved jeg godt at jeg ikke er en mester rytter men min hest har det godt

  • #93   22. sep 2021 Hvis det var en anden hest som stoppede vil jeg også forstå det anerledes men lige hende her har vi en forståelse til hinanden jeg kan læse hende og hun kan læse mig

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 211
    #94   22. sep 2021 Der er sgu' momenter i denne tråd, der ville have været en FB "debat" værdig - "barnlig opførsel", "hold op med at tude, fordi du ikke får ret", "du må leve et svært liv" - ja, tænk at nogen dog kan finde på at tage den slags kommentarer personligt... smiley smiley smiley

    @Lisette: "derfor kunne det ligne at hun gav mig en masse signaler om alt muligt, når hun i virkeligheden bare ikke trivedes med mit temperament." - men så var det vel i virkeligheden netop det hun gjorde - altså signalerede, at hun ikke trivedes med dit temperament...? smiley


  • #96   22. sep 2021 Hestenes hjerne fungere ikke ligesom vores. En hest tænker ikke "Jeg vil ikke", den bliver utryg eller forvirret fordi den muligvis ikke forstår hvad du vil have den til. Som jeg før har skrevet, vil en hest gøre alt hvad den kan, for at yde sit bedste og tilfredsstille sin ejer. Dette er ikke ift. Louises oplevelse med sin hest! Jeg tror på, at man skal følge sin mavefornemmelse, og hvis Louises mavefornemmelse har sagt, at hun hellere måtte trække den hjem, så har hun gjort det hun mente var bedst for sin hest.
    Der er desværre bare mange topryttere, som ikke gør en indsats for at forstå hestens adfærd. Hvis den siger fra overfor en øvelse, så må man hellere træne lige præcis den øvelse mega mange gange! I stedet for tænke; Hvad gik galt i denne øvelse? hvad er det min hest siger fra overfor? Forstår min hest ikke opgaven? er hesten ikke klar til opgaven? Skal jeg gå ét skridt tilbage? Hvordan gør jeg så min hest forstår opgaven?hvordan kan jeg arbejde langsomt hen mod opgaven, for at gøre det bedst muligt for min hest?
    Den adfærd som vi mennesker beskriver som "at være fræk", kan være et tegn på utryghed. En hest der bidder og er udadreagerende kan i virkeligheden være ekstremt utryg. Ikke fræk eller stædig. Ja, en hest kan godt være frisk, jeg har selv haft en gammel vallak på 24 som havde nogen dage hvor der var ekstra krudt i røven og han løb og bukkede. Men man kunne se, at han havde det sjovt. Ørene var fremme, hovedet var rejst, og halen var løftet en lille smule. Desuden kunne jeg mærke det på ham, når jeg stod med ham i stalden. Det samme hvis han gjorde det af smerte/sagde fra. Han ville virke irritabel på staldgangen, og ville have ørene tilbage, bukke, og generalt gå med hovedet nede hele tiden. Denne adfærd kan selvfølgelig være svær at få øje på, når man ikke kender hesten smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 211
    #99   23. sep 2021 @Lisette, min kommentar var nok lidt humoristisk ment, men det var faktisk netop med den tolkning, du uddyber ovenfor, i baghovedet - det er bestemt ikke kun fysisk ubehag, heste siger fra overfor, "psykisk" (i mangel af bedre ord.. smiley ) ubehag trigget af f.eks. uklare/modstridende signaler eller manglende kemi med rytter kan helt bestemt også være udløseren.

    Fællesnævneren er jo, at hesten befinder sig i en situation, den ikke er tilpas i, og gerne vil ud af...


Kommentér på:
Hest hos Helgstrand

Annonce