{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.782 visninger | Oprettet:

Fremmede på folden. {{forumTopicSubject}}

Hej Hestefolk smiley

Jeg bliver simpelhent nødt til, at spørge jer hvad i tænker om at fremmede mennesker snakker med jeres heste på folden?

Grunden er, at jeg lige har set en person som på facebook spørger om der nogle regler ift dette? Flere prøver at kommunikere til person, at det ikke ligefrem er hensigtsmæssigt, eftersom at du heller ikke snakker med en hund som står bag et hegn? Personen mener den er ensom og søger kontakt. Personen søger ikke personlige holdninger, og vil bare vide om der er nogle overordnede regler om det.

Som heste ejer bekymre det mig, at folk bare antager at de må gå ind til vores heste... Hvad tænker i??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremmede på folden.
  • #1   17. okt 2021 1) Det er privat område. Fremmede skal ikke vade rundt på andres jord uden aftale.
    Hegnet er et ret tydeligt tegn - og hegn sættes op et par meter inde på egen grund.

    2) Heste og køer er store dyr.
    Uanset om de ser nuttede ud eller ej, så kan folk komme alvorligt til skade.

    3) Når folk, der ikke aner hvad de gør fodre dyr, kan de udløse sygdom, der i værste fald kan udløse sygdom eller død.
    Lige fra at fodre med græs plukket i grøften (med smørblomst i, Smørblomstsaft på lys mule giver soleksem) til kolik.
    De kan også lære dyrene at tigge meget pågående, eller fremprovokere slåsseri på folden, fordi det ene dyr ikke vil tillade de andre får godbidder.

    ...
    Som det kan gættes, så går jeg ud og hilser venligt på folk - og giver folk klar besked på ALDRIG at gå ind på mine folde. ALDRIG fodre mine dyr, heller ikke med fx plukket græs.
    Vil de betale 40.000 kr for en weekends indlæggelse på dyrehospital og bortskaffelse af død hest? Giver de mig en ny hest, hvis dyret får kolik af deres "godbidder?"
    Vil de komme hver dag i et par måneder og smøre en hest med solcreme faktor 30, fordi jeg har smørblomst i græsplænen de plukkede fra?
    Hvad gør de, når koen stanger, fordi nok er hun Galloway og racen er kortbenet, nuttet at se på, men også har et forbandet stærkt beskytterinstinkt og går til angreb på mennesker og hunde?
    Og de skal da respektere at jorden ejes af nogen!

    - Hvis folk banker på døren og spørger, så elsker jeg at vise rundt, fortælle - og lære de voksne og børn om sikker omgang af store dyr.
    Sikkert, både for mennesker og dyr.


  • #2   17. okt 2021 Hvad sker der ved at folk hilser på ens heste....? (hilser, ikke fodre)

  • #3   17. okt 2021 Og ja, der er regler.
    Du må ikke gå ind på privat område uden aftale.
    Det er skærpende omstændighed, at det er hegnet ind.

    Hvis du med dine handlinger udløser skade på andres ejendom, så skal du betale erstatning.
    Laver du en bule på en anden parkeret bil, så står du ved det.
    Folk opdager jo ikke selv den sygdom de udløser. Men folk burde erstatte de skader de gør - men, folk opdager jo ikke sammenhængen, tværtimod tror de, at det var sødt at give gammelt wienerbrød??
    Og store dyr, som sparker deres foldkamnerat fordi der fodres på folden og det andet dyr er halt i måneder...
    Det opdager forbigående jo ikke.

    ...
    I min verden afliver man dyr, som er aggressive mod mennesker.
    Hvis min ko stanger et menneske, så bestiller jeg slagter.
    Det er en god tradition, at dyr som gør farlige ting ikke skal leve. Er jeg i tvivl om hvilken ko, så slagter jeg begge to. Men - dyrets død er fremprovokeret af et uvidende menneskes fejl.
    Er det fair koen dør, fordi forbipasserende gør fejl?


  • #4   17. okt 2021 Hvis du kan nå mine heste, så ER du gået ind på privat område, for hegn sættes op et par meter fra skel - så folk, der holder sig på egen side af grunden ikke kan fx ramme hegnet ved at køre på vejen.
    - Du starter med at demonstrere, at du er ignorant nok til ikke at være bevidst om grænser for privat område.
    Ups. Dårligt signal.

    - Jeg piller ikke ved dine ting uden at spørge først. Det er basal opdragelse, jeg piller fx ikke ved dine jakkelommer.
    Du beviser, at du ikke har kendskab til basale opdragelse, når du ikke spørger, før du piller ved mine dyr.

    Når du ikke ved, at man spørger først, så er det helt sikkert, at du heller ikke ved, hvordan man sikkert håndtere dyr.
    Ohh pokkers, ohh pokkers...


    Når folk piller ved mine dyr uden at spørge, så er jeg helt sikker på, at de intet aner om dyr, håndtering, godbidder, sikker omgang med dyr, osv.
    Men jeg ved hvor let heste bliver syge af "godbidder" , jeg ved hvor let en hest eller ko kan komme til at skade et menneske.


    Så, hold dig væk til du har lært at spørge om lov. Jeg bliver pisse utryg, når uvidende folk piller ved mine dyr.


  • #5   17. okt 2021 Hold da ellers op....

    Hvis jeg går på en offentlig sti og jeg derfra kan hilse på hest, så gør jeg det. Og bliver jeg bidt er det sådan det er. Hvilket næppe kommer til at ske, da jeg er ret skarp i hestesprog. Og i øvrigt er stor tilhænger af sund fornuft.
    Og jeg ville i øvrigt ikke have det mindste problem med, at min imaginære hest blev nusset på mulen af folk der kom forbi dens fold.


  • #7   17. okt 2021 Jeg forstår ikke helt om vedkommende er gået ind på folden, eller "bare" har klappet den hen over hegnet?

    Altså for det første går man jo ikke ind på privat ejendom, uden at have fået lov.

    For det andet kunne jeg aldrig selv drømme om at gå ind på folden til fremmede heste/dyr, medmindre der går en offentlig sti igennem, og adgang dermed er tilladt (og skiltet med).
    For det første ville jeg føle jeg bevægede mig ind på privat ejendom, og dermed bryder nogle regler/god takt og tone - jeg ville føle det var upassende.
    For det andet ville jeg være en anelse utryg ved at gå ind til dyr jeg ikke kender - jo vist jeg ved en del om hesteadfærd, kropssprog men hvis det var en flok køer ville jeg nok føle mig på udebane.
    For det tredje føler jeg ikke noget behov for at vade ind på folden til fremmede dyr, lige meget hvor søde, ensomme eller ulykkelige de ser ud.

    Jeg kunne heller ikke finde på at gå ind på privat ejendom bare for at klappe en hest/dyr. Jeg har fx. aldrig klappet min nabos, selv når de går helt ned til vejen, eller jeg bare kan række hånden over hækken.
    Jeg kan derimod godt finde på det, hvis jeg går forbi fx. en fold i skoven eller noget, hvor der går heste og græsser, som selv kommer hen til hegnet. Naturligvis er jeg altid opmærksom på deres kropsprog.

    Jeg foder heller ikke fremmede dyr, medmindre ejeren giver lov.

    Hvis vedkommende er bekymret for at hesten er ensom, eller ikke trives, var det nok en bedre idé at prøve at finde frem til ejeren, og lufte sine bekymringer for denne. Måske har man misforstået noget smiley


  • #8   17. okt 2021 Har intet imod at folk kommer og hilser på vores heste SÅ LÆNGE de holder sig på den *rigtige* side af hegnet og ikke fodre dem - hverken græs eller gulerødder.
    Jeg har aldrig (siden jeg var barn) hilst på fremmede heste også selvom de er kommet en i møde, da jeg ved at nogle kan have det ret stramt med det - jeg er selv ikke fan, men bliver som sagt ikke harm over at nogle stopper op for at klappe vores heste.


  • #9   17. okt 2021 #5.
    Gentag, at du er helt tryg ved fremmede - når der er 50 meter indkørsel, de skal gå over 30 meter græsplæne og du flere gange har fundet opblødt brød i deres vandbalje!
    Både vandbaljen, der står ved yderhegnet, men også vandbaljen på den indre fold, som de skal gå ind imellem en blandet flok af heste og ammekøer, for at smide brødet derind.
    En enkelt gang har jeg fundet et let muggent flüte, dyrene havde visr fået så meget, at de ikke kan spise op...!

    Jeg aner ikke, om den person jeg ser ved hegnet er idioten uden sans for, at det er farligt at gå ind til ammekøer med spædkalve, og uden sans for at muggen brød kan slå ihjel - eller, om det er en fornuftig person.

    Men, en fornuftig person forventer jeg at vil spørge høfligt, før de piller ved folk dyr eller ting.
    Så, jeg går faktisk ud fra, at personen ved hegnet er uvidende, uden paratviden om høflighed eller håndtering af dyr. For - det er så nemt at spørge.

    Jeg aner ikke, hvem der var idioten / idioterne, men jeg er da bekymret for om folk kommer galt afsted, eller gør mine dyr syge...


  • #10   17. okt 2021 Jeg har intet problem med at folk nusser vores heste over hegnet - De er voldsomt snakkesaglige, og følger som regel folk langs hegnet alligevel.
    Men de skal ikke fodre (ikke engang med en tot græs fra vejkanten), og de skal ikke gå ind på vores fold.
    Vores heste er nærgående - så meget at det til tider gør erfarene hestefolk utrygge. Samtidig er der et hierarki der i sig selv udgør en vis risiko, når man befærder sig på folden - Især hvis man ikke er i stand til at læse hestenes kropssprog. Og jeg vil personligt ikke stå med ansvaret for fremmedes ve og vel.

    Ang. fodring så synes jeg at Doctor Who dækkede det ret godt. Og én ting er hvis man så kunne få dem til at dække eventuelt sygdomsforløb eller værre - Men hesten i sig selv vil aldrig kunne erstattes med en ny.

    Af samme grund er jeg også lykkelig for at vores heste står langt fra alt og alle. Det er bl.a. én af grundene til at jeg tøver med at tage dem hjem, fremfor at have dem opstaldet ude. Her ville de komme til at stå ud til to veje, og nede i et bebygget område, lige op til folks baghaver.


  • #11   17. okt 2021 Jeg er helt enig med Doktor Who. Folk skal holde snitterne fra andres private ejendom.

    Jeg har da 7-9-13 kun oplevet det EN gang at der var en ung kvinde der stod på den ene side af min græsfold og løftede sine to meget små børn over hegnet så de kunne klappe på mine ponyer... Der var absolut INGEN reaktion fra hende, da jeg kom gående for at trække heste ind, andet end at hun satte børnene på jorden og sagde "Se, nu kommer hun og tager dem ind". Hun blev pænt bedt om at forlade min fold. Her har hun altså krydset mit yderste hegn for at komme ind på min sommerfold, for at komme hen til det hegn der skiller mine folde ad, for at kunne nå mine ponyer.


  • #12   17. okt 2021 #9 : Men er det det der sker for TS...? Og i øvrigt tænker jeg ikke at det vanvittige scenarie er normen.

  • #13   17. okt 2021 Folk må ifølge mig gå hen til hegnet og klappe/age på eget ansvar ind over henget.

    Går hestene væk så respektere man det og det samme hvis de ikke kommer hen.

    Man giver ikke hetstene noget mad med mindre det en græstot den selv kan nå fra indersiden af hegnet.

    Går man ind til hestene så man bare rataderet, og det burde være okay at pløkke dem med en boltpistol. (groft sagt i know)


  • #14   17. okt 2021 #12.
    Da jeg fortalte mine hestevenner om opblødt brød i vandbaljer, så var ingen overraskede.

    Det er almindeligt, at vildtfremmede fodrer dine dyr, hvis du har dem i nærheden af, hvor folk kan komme til dem.
    Min oplevelse er ikke ekstrem, men almindelig.

    Bemærk, privat indkørsel, gå over min græsplæne og stå foran soveværelse- og køkkenvinduer og fodre mine dyr, mens jeg sover efter nattevagt åbenbart gælder for "tilgængeligt", for - det opblødte brød kom ikke fra os..?

    ...
    Det er uhensigtsmæssigt at plukke planter og fodre over hegnet.
    Dels, ved du præcist, hvad du plukker?
    Jeg har fx en del smørblomst i græsplænen og langs indkørslen, Smørblomstsaft især på lyse muler giver soleksem.
    Dernæst, selvom det man fodre med er 100% ugiftigt, så fremmer man ufred på folden ved at dele godbidder ud over hegnet.
    Vil en madglad hest ikke dele, så prøver den at jage de andre dyr lidt væk fra hegnet - og det kan udløse bid og spark. Jeg vil ikke have strid og ufred på mine folde, så lad nu være...
    Dernæst, ville du ikke synes jeg var mærkelig, hvis jeg smed hundekiks over hækken til din hund?
    Hvorfor er det så okey, bare fordi det er heste?


  • #15   17. okt 2021 TS spørger til om det er ok at gå ind på folden til dyr og svaret er er stort rungende NEJ!
    Det er privat ejendom hvor folk jeg ikke kender, ikke har noget at gøre, de skal heller ikke gå ind i min gårdsplads eller have uden tilladelse!

    Så TS du kan sagtens svare vedkommende på om der er regler, for ja det er der, det er privat ejendom.
    Hun kan jo finde ud af hvem ejeren er og spørge ad om hun må gå der ind.

    Mht. fording af dyr, det SKAL bare ikke ske, af så mange årsager, som i øvrigt alle er nævnt.

    Jeg kom kørende på vej til min veninde, en gang, og der stod 1 mand inde på folden, en på vej over hegnet og en uden for hegnet, jeg stoppede op og sagde at de ikke havde noget at gøre inde på folden og at det var privat ejendom, og at de heller ikke måtte fodre ponyerne.
    De svarede; jamen de ser da så nuttede ud.
    Mit svar: ja, men det ændrer ikke på at i ikke har noget at gøre der inde.

    en anden gang passede jeg hendes ponyer og kunne ikke forstå at de ikke kom da jeg kaldte, så jeg gik ned på folden hvor hendes nye nabofamilie var i gang med at give dem græs fra vejkanten, hvor der både er smørblomst og brandbærer blandt. De fik også besked på at de ikke må give dem noget, drengen spurgte hvorfor, så jeg fortalte at der kunne være planter mellem græsset som er giftige for hestene, og så begyndte han jo at spørge er det giftigt og pegede på noget plante x 10, suk, hvor skulle jeg lige pakke tålmodigheden ud og besvare alle hans spørgsmål.

    Anyway det ene korte stykke fold jeg har ud til vej, kommer der skilt op på, når jeg får hest, med teksten:
    "Dyrene må under ingen omstændigheder fodres!
    Gå ikke ind på folden, men kontakt (mobilnr) hvis noget ikke er som det skal."
    -eller noget i den dur, jeg skal lige finde ud af hvordan det skal formuleres.
    og lige ledes på den eng vi skal have køer på.


  • #16   17. okt 2021 Personen ved godt, at det ikke er tilladt at gå ind på folden. Personen siger, at hestene står lige ved siden af cykelstien, og vil gerne vide om der er regler ift om h*n må snakke med den på den anden siden af hegnet...

    Tak for alle jeres svar. Kan kun sige at jeg er enige med de fleste af jer.
    Selv har jeg heldigvis kun oplevet én gang, at nogle yngrer drenge var henne og tage fat i en af hestenes grimer..


  • #17   17. okt 2021 TS det misforstod jeg, jeg har ikke noget i mod at man snakker med hestene over hegnet, hvis de står ud til offentlig vej/sti.
    Så længe man bliver på sin side af hegnet og ikke fodrer smiley


  • Acliopella
    Acliopella Tilmeldt:
    sep 2015

    Svar: 10
    #18   17. okt 2021 # 3
    Måske husker jeg min erstatningsret forkert, men er der virkelig lovbestemt objektivt ansvar for skade på ejendom? Mener nærmere det er omvendt i denne situation; Vi bærer et objektivt ansvar for de skader som hesten løsgående måtte påføre eventuelt "besøgende"; Deraf den lovpligtige ansvarsforsikring.

    # 16
    Ved du om der kom nogle reelt juridiske svar på emnet? smiley
    Jeg er lidt nysgerrig om der findes nogen hjemmel som vil kunne afskære folk fra at klappe fremmede heste "over hegnet".


  • #19   17. okt 2021 Maria E
    Det var nemlig det jeg ville have jeres mening om. Personligt, ville jeg stadig fraråde det, da jeg ikke ved om der er nogen som kunne finde på, at fodre mine heste og jeg ved jo ikke hvem jeg kan stole på smiley

    Tak for din mening .


  • #20   17. okt 2021 Selvfølgelig må man da snakke med en hest over hegnet. Det har da godt nok aldrig været et problem. Så længe man ikke fodre den eller går ind på folden, så er jeg sgu ret ligeglad med, om folk hilser på min hest over hegnet. Men det er på eget ansvar! smiley

  • #21   17. okt 2021 Jeg ser ikke et problem med at folk hilser på hestene, men de skal blive på den rette side af hegnet og de skal ikke fodre dem. Jeg vil ikke have folk på folden, der ikke skal være der og jeg vil under ingen omstændigheder have, at fremmede fodrer min hest.

  • #22   19. okt 2021 Jeg har det stramt med folk nusser min hest henover hegnet. Før i tiden ville jeg have tænkt det var okay, men nu er jeg blevet skadet tilstrækkeligt igennem uddannelse at jeg straks tænker smittebeskyttelse. Hvem siger at de ikke har snakket med andre heste på deres færd rundt som kan være bære af et eller andet. Jeg selv snakker aldrig med fremmed heste længere tænk hvis jeg tog noget sygdom med til min egen, eller omvendt.

  • #24   23. okt 2021 Garff.

    Mange hesteejeres problem er, at der er meget tydelige tegn på, at en del af dem der stopper op, gør ting der er hul i hovedet.
    Fx finde rester af wienerbrød, fodre med de planter der nu kan plukkes tæt på, finde folk på folden - eller, spor efter de var der.
    - Når folk stopper op, så kan jeg ikke se, om det er fornuftige folk, der nyder synet af skønne dyr - eller om de gør noget virkelig dumt om 2 minutter.

    Der, hvor Aslan stod før, var græsset helt lavt udenfor hans og makkerens fold. Nej, der blev ikke slået græs, ja, der var skilte med at dyr ikke måtte fodres - men der var også en sti, der gik forbi. Folk fodrede hestene over hegnet.

    For at komme hen til mine dyr skal du gå ned af min 50 m indkørsel, over privat græsplæne og stå foran vinduerne.
    Jeg har en håndfuld gange hældt opblødt brød ud af vandbaljer, også baljer som kræver man er gået ind over en fold med dyr, for at komme derhen.
    Folk har ikke vidst, at de var i fare, men på det tidspunkt ville de være blevet stanget ned af køerne hvis køerne var blevet tiltrukket, da Galloway racetypisk kan (og mine er) meget beskyttende overfor kalve.

    Hvis det på magisk vis kun var fornuftige folk, der stoppede ved dyr - men, det er det jo ikke.
    Så, hvis du vil hilse, så kom hen og bank på min dør. Så ved jeg, at I dag er der en fornuftig person, som gerne vil sætte ansigt på, at hun synes mine dyr er smukke.
    Og velopdragen og spørger.

    Medmindre, du synes det er fedt folk stikker arme igennem havehegn og nusser hunde i haver?
    Eller, piller ved din cykel /bil - den står jo offentligt, ikk?
    Nej, du ville tænke på, at folk du ikke ved hvem er, der ikke hilser på før de piller ved din cykel, har intentioner om at gøre noget forbudt om 3 sekunder, ikk?
    Samme her.
    Spørg, ikk?

    Som er kuriosum - hegn sættes aldrig i skel, men et stykke indenfor skel. Fx minimum 2-5 meter.
    Du kan ikke nå hesten fra cykelstien, uden at gå ud over privat jord...


  • Mette G
    Mette G Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #25   23. okt 2021 Har skilte (lamineret sedler) hængende på elhegnet hvor der står, i må gerne klappe hestene, men ikke gå ind, både i og hestene kan komme til skade. Og i må ikke fodre, i det der er heste med eksem og sarte maver.
    Det hjælper helt vildt ??


  • #26   26. okt 2021 Ingen skal fodre mine heste og de skal absolut ikke gå under hegnet for at komme hen til næste Hegn, for at klappe og kæle mine heste/ponyer..

    Hvis de vil klappe hest osv. Må de spørge mig først.


Kommentér på:
Fremmede på folden.

Annonce