{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

debat om aflivning og slagtning {{forumTopicSubject}}

så lige et indlæg om hvilken aflivningsmetode var bedst og mange siger at de ikke dør med det samme ved sprøjten.

når så mange er bekymret om det, hvordan kan det så være at utrolig mange synes halal-slagtet kød er godt???
jeg mener.... den halal-slagtede ko får jo halspulsåren skåret over og så bløder den ihjel !!
Hala-slagtning er noget der er kommet med muhammedanerne og det er en lov i deres religion at koen skal af med blodet inden den dør, for ellers er den "uren". det er bare ikke så fedt at danskerne har taget det til sig, fordi "halal-slagtet kød smager godt".... hvorfor er dyrevelfærd og etik ikke det vigtigste??

hvis du er imod, så sørg for at tjekke varedeklerationen på kødpakken ekstra godt, for det er rigtig mange steder de sælger det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  debat om aflivning og slagtning
  • #1   24. jun 2008 andre siger at halal er mindre smertefuldt end pilstolen som briuges normalt

  • #2   24. jun 2008 Jeg foretrækker alm. slagtning.

  • #3   24. jun 2008 Har også hørt noget om at halal skulle være mindre smertefuldt. Og med en bolt pistol skulle være det vores hesten opdagede mindst, medmindre den ikke gik i gulvet ved første skud.

  • #4   24. jun 2008 ved sprøjten skal dyret have bedøvelse først, dvs den dør ikke ved den første sprøjte, der falder den bare i dyb dyb søvn.. Så får den en sprøjte mere hvor dne så dør af..

    Ved større dyr kan man vælge at bedøve med en boltpistol og dræbe ved at skære halspulsåren over...


  • #5   24. jun 2008 Blot bruge af muhammedaner vidner om magnlen forståelse og viden omkring religionen Islam i første omgang.

    derudover vidner dit indlæg om manglende viden omkring halalslagtning.


  • #6   24. jun 2008 skydes de med bolt pistol så lammes hjenen og hele nervesættet så kan man ikke mærke. ved halal skærer man blodåren over og nogle gange luftrøret og så skal dyret vente på at den dør af luft og self. blodmangel.

  • #7   24. jun 2008 Læs evt. denne tråd og lær mere smiley

    http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=75072


  • #8   24. jun 2008 camilse det er jo muhammedanere der ifølge deres tro (islam) skal spise halal slagtet.....?
    jøder gør det også men det er islam troen det er forbundet til.


  • #9   24. jun 2008 "muslimer" så for F..... t.freds?

  • #10   24. jun 2008 Muhammedaner er et raistisk udtryk opfundet af mogens glistrup(hvis jeg ikke husker helt forkert). Nej, der er IKKE et begreb der dækker muslimer, der er en grund til at vi netop kalder dem for muslimer!

    Desuden så kan jeg se at du ikke har styr på det reigionshstoriske perspektiv.

    Både kristendommen og islam er reigioner der er udsprunget af jødedommen, så hvis du endelig skal pege fingre af nogen, så må det da være af dem.

    Desuden så har man helt op til for få år siden brugt det at skære halspulsåren på fx grise ved slagtning i mindre danske landbrug.

    Så synes ikke det er særlig smart bare at pege fingre af en religion.


  • #11   24. jun 2008 Synes også det er noget mærkeligt noget.
    Man behøver ikke være vegatar for at være en god dyreven, men man kan godt sætte sig lidt ind i hvordan de dyr vi spiser, har haft det.
    Spiser man halal og samtidig råber op om dyrevelfærd, så er man godt nok en større spade end de fleste andre dobbelt moralske mennesker.


  • #12   24. jun 2008 suk... Læs nu den tråd jeg linker til smiley

  • #13   24. jun 2008 relax camilse..... så jeg sagde et forkert udtryk, og hvad så?
    jeg mente ikke noget racistisk og har heller ikke nedgjort nogen religion for det er ikke det jeg hentyder til.
    jeg snakker om en slagtemetode der går ud på en for langsom død.... og jeg snakker om den fordi der lige har været en snak om aflivningsmetode, hvor alle ville have at dyret skulle dø med det samme.
    hvis man mener dyret skal dø med det samme, så må det jo også gælde de dyr vi spiser.... og derfor burde man holde sig fra halal slagtet kød.
    spiser du det selv da?


  • #14   24. jun 2008 Til dem der ikke engang gider sætte sig ind i det der diskuteres:

    (link fjernet)

    Læs lidt længere nede omkring dhabslagtning


  • #15   24. jun 2008 Jeg mener faktisk, at ved halalslagtning bliver de skudt med en boltpistol først - så vidt jeg husker, er det noget i den danske lovgivning

    Muhammedanere er et meget racistisk udtryk!


  • #16   24. jun 2008 Signe H

    For det første bør man ikke bruge ord som man ikke forstår den fulde betydning af. Du kunne have risikeret at have fået nogen på kassen, hvis du havde været uheldig smiley

    For det andet, så bør man lave noget research inden man udtaler sig om emner.

    Det tog fx 3 minutter for mig at finde frem til det jeg har linket til ovenover smiley

    Det er noget man bør gøre hver gang man sætter sig for at diskutere et emne.


  • #17   24. jun 2008 Camilla A

    Nej, det gør de ikke, men den måde slagtningen foregår på, gør at dyret bliver hurtigt bevidstløst smiley


  • #18   24. jun 2008 camilse er det svært for dig at holde dig til emnet
    det er dig der bliver ved med at snakke om religion og racisme og det er slet ikke det indlæg handler om.
    forhold dig til sagens smne som er dyrevelfærd og slagtning eller knyt syltet ven smiley


  • #19   24. jun 2008 Camilse

    Okay, så tager jeg fejl*S*

    Men om dyret bliver bevidstløs ved hjælp af en sprøjte eller ved hjælp af overskåren halspulsåre, hvor er forskellen? At der er mer blod i det sidste?

    Hvis det var så frygteligt, så ville man da mene at den danske regering ville have forbudt det - det har jo foregået i mange år!


  • #20   24. jun 2008 Signe:

    Det er da dig der skriver:

    <i>Hala-slagtning er noget der er kommet med muhammedanerne og det er en lov i deres religion at koen skal af med blodet inden den dør, for ellers er den "uren". </i>

    Hvor i al verden skulle jeg vide fra at du ikke vil tale om religion, når du fra starten udlægger sagen som at det er deres religion der siger at de skal gøre sådan. Du får det til at lyde som om at hvis de "pokkers" muslimer aldrig var kommet til Danmark, så ville man aldrig have benyttet sig af den form for slagtning og det er en lodret løgn, da man i mange år har benyttet sig af den form for slagtning her i landet, og det er altså først inde for de sidste ca. 50 år at der er kommet emigranter og flygtninge til danmark fra mellemøsten.


  • #21   24. jun 2008 Camilla A

    ja, det har nemlig foregået i mange år.

    Boede for ca. 15 år siden ved siden af en bonde, der slagtede sine grise på denne måde (så det nemlig selv engang) og han slagtede dem på den måde, fordi sådan havde han altid gjort det.


  • #22   24. jun 2008 camilse... så stopper du!
    jeg har bedt dig om at holde dig til emnet dyrevelfærd/slagtning og du bliver ved med at fordreje det ind på religion og racisme.
    gider du lade være med at ødelægge diskutionen med dit nedladende snak


  • #23   24. jun 2008 Signe H

    For mig at se er der kun en her der bør ændre sin opførelse. Alt hvad jeg har gjort er at forholde mig til det du skriver.

    Og hvis du ikke vil have at folk gør det, jamen, så må du formulere dig på en anden måde, så det ikke kunne ske smiley

    Og nu er dette et forum for diskussion, så jeg er er i min fulde ret til at kommentere på det du skriver. Det kaldes at debateres.


  • #24   24. jun 2008 Til Camilse
    jeg vil nu give Signe H ret i at du er meget nedladende.


  • #25   24. jun 2008 jeg taler til folk som de taler til mig.

    Og jeg giver altid min ærlige mening til kende. Især når man i en sådan grad som Signe kommer med en masse uholdbare påstande.


  • #26   24. jun 2008 Camilse
    Så prøv at tal lidt venligere til andre. Kan virkelig ikke se det fede i altid at være så sur og mopset. Eller er det for at afreagere for noget andet der har gjort dig sur?


  • #27   24. jun 2008 jeg er kkende irriteret over folk der mener at de kan tillade sig at stille sig kritisk over for noget de ikke engang har gidet undersøge til bunds. Hvilket Signe i dette tilfælde har.

    Det er useriøst.

    Hvis man vil lave et sådan indlæg bør i det mindste gøre sig selv og os andre den tjeneste at undersøge om det i det mindste er noget i sagen.


  • #28   24. jun 2008 LOL Camilse, hvis du taler til folk som de taler til dig, må det jo betyde, at det ikke kun er Signe, der skal ændre sin opførelse x)

  • #29   24. jun 2008 Der er så mange debatter om dyrevelfærd herinde, og istedet for at blive irreteret over det, så burde du da være glad for at de gider interessere sig for det.
    Hvis du absolut vil spille klogeågen så gør det da i en ordentlig tone... ellers er der da ingen der gider lytte til det.


  • #30   24. jun 2008 <b>MP</b>

    Jeg har skam prøvet den flinke måde, hvilket man også kan se i denne tråd. Jeg linker til sider, hvor Signe kan læse sig frem til mere mening, så hun med egne øjne kan se at der er tale om en fejlforståelse.

    men selvfølgelig, det er da god og venlig opførelse at skrive fx f..., hvilket betyder fuck 8-) Det kan jeg godt se. Til trods for at hun taler sådan til mig ved bliver jeg at skrive min mening, men samtidigt tilføjer jeg blinkende smileys for at vise at jeg mener det hele i en god mening.

    men jaja, det er mig der skal have på hovedet. og hvorfor, blot fordi nogle tager det ufatteligt nært at få at vide at de ikke har forstået tingene korrekt.

    <b>katrine:</b>

    man siger at folk skal behandle andre som man vil at de skal behandle en selv. jeg forsøgte først at skrive pænt, imø, men det nytter ikke noget. Og når jeg gentagende gange bliver skrevet til som Signe har gjort dt, jamen, så dropper jeg den pæne tone.

    For jeg tror på at på et tidspunkt må man behandle folk som de behandler en selv.

    men det er tydeligt at se at lige meget hvordan jeg skriver, så gider Signe end ikke at lytte. jeg er ret sikker på at på at hun end ikke har læst de inks jeg har henvist til. Noget kunne godt tyde på det, da hun hellere vil kommentere mig(fordi hun mener jeg angriber hende) istedet for at holde sig til det reelle indhold der er skrevet.

    men cudos til min navnesøster, der da ved hvad det vil sige at deltage i en debat smiley


  • #31   24. jun 2008 <b>MP</b>

    Til hvilken nytte er en diskussion om fx dyrevelfælrd, hvis man end ikke vil sætte sig ind i fakta?



  • #32   24. jun 2008 synes hestene skal slagtes i stedet for man uvist står og vasker hænder i dem senere,..
    For mig er brænding ubrugeligt, hesten får en dårlig slut, og kan i stedet blive slagtet (hvis de ikker schippet) og altså bruges til noget nyttigt..

    Eller en tur i zoo, det foretrækker jeg med mine heste, hvis det er muligt..


  • #33   24. jun 2008 Man skære som sagt også halspulsåren over på svin. De får som regel bare med boltpistolen først. Lige sådan med køer.

    Hvordan gjorde man det ikke i gamle dage når man slagtede dyr? Altså helt ærligt .. Vi kan jo ikke alle sammen bare give dem en sprøjte, og få dem kørt væk af Daka.

    Den eneste grund til at I synes det er så "brutalt", er fordi I ser dyrene som kæledyr. Det gør en landmand og en slagter ikke. For de fleste er det bare et arbejde.


  • #34   24. jun 2008 Katja: enig

  • #35   24. jun 2008 Katja:

    Det jeg tror Signe vil problematisere er den såkaldt rene slagtning, hvor man lader dyret bløde til døde, uden at gøre dem hjernedøde først smiley


  • #36   24. jun 2008 Skal vi så også bedøve vores fjerkræ før vi halshugger dem?

  • #37   24. jun 2008 Camilla: nej det ville da være åndssvagt, så når de jo at dø inden de bliver halshugget, da det næsten ikke er muligt, at give så lidt sedering..

  • #38   24. jun 2008 Simone

    Se, det er også min holdning*S*

    Men det var mere princippet i, at man vil have bedøvet de større dyr først - hvorfor så ikke de små?


  • #39   25. jun 2008 fordi hønen også får nakken og dermed nerverne skåret over når den bliver halshugget, det gør større dyr ikke der "bare" får skåret halsen over, og dered aflivning vil derfor være yderst smertefuld hvis de ikke blev bedøvet først

  • #40   25. jun 2008 jeg syns det er helt okay at berolige heste der skal slagtes med bolt pistol, da man jo ikke kan bedøve dem (aflive)

  • #41   25. jun 2008 T.J. *Læs dog hestens profil FØR i udfortre *
    Man skærer jo luftrør, spiserør og pulsårer over - de større dyr bliver bevidstløse - man opfatter da ingenting når man er bevidstløs...


  • #42   26. jun 2008 Camilla: ja det er der jo nogle der mener, men der går alligevel et par sekunder inden de bliver bevidsløse, (og så er der jo nogle der alligevel mener man mærker noget når man er bevidstløs)

Kommentér på:
debat om aflivning og slagtning

Annonce