{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

10 spørgsmål? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Og glædelig jul.

Jeg har nogle små spørgsmål, for at høre hvordan jeres "hverdag" med hestene går med?

1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)

2. Hvor meget tid bruger i på at opvarme hestene/ponyerne?

3. Efter i mener har opvarmet galoppere i eller traver i?

4. Hvor tit pudser i jer udstyr?

5. Muger i ud hver dag? (også jer med hø eller strø)

6. Hvor tit giver I jeres heste/ponyer fridage?

7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene?

8. Hvis jeres heste/ponyer har en lille sår, bruger i Alovera eller andre middler?

9. Går jeres heste/ponyer med sko her i vinter? (Hvis ja hvorfor?)

10. Hvad gør I til nyåraften, når det brager og larmer?

-SKAL LIGE SIGES JEG VIL IKKE KOMMETERE ONDT PÅ JERES METODER, vil bare høre hvordan I passer på jeres dejlige dyr!. :o)
Vil gerne forklar noget med høet hvis i ikke vidste det!!

Tusind tak på forhnd!. :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge et 85” TV op i stuen. Gasbeton mur beklædt med gipsplade. 400 kr.
  • Opsætning af reol, hylder, stor billedramme og TV 1.800 kr.
  • Rengøring 1.500 kr.
  • Fjernelse hvepsebo 500 kr.
  • Oprydning og rengøring i havestuen 2.000 kr.
  • 12 volts LED lys i have 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  10 spørgsmål?
  • #1   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Ved ikke helt hvad min vejer smiley
    Men hun får wrap og der får hun en favn fuld 2x dagligt smiley

- ca. 30 minutter.

- Skidter lige 3 minutter også trav smiley

- en gang om måneden smiley

- Nej en gang om ugen ca. smiley

- 1-2 dage om ugen.

7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene?
    - hun går ALDRIG alene på fold, og er så meget ude som muligt smiley

8. Hvis jeres heste/ponyer har en lille sår, bruger i Alovera eller andre middler?
    - Blå Biotex (eller hvordan det staves) også Alovera smiley

- Ja forsko, hun er blevet beskåret forkert af gamle smed smiley
    Og smeden finder derfor dette nødvendigt..

- vi har radio i stalden, den skruer vi lidt højere oppe for end normalt og giver noget wrap, så plejer det at gå meget fint! smiley

• #2   3. dec 2010 1. han er en 500 kilos hest, han får en god portion (ca. tre kilo) morgen og aften...

2. når jeg opvarmer, opvarmer jeg i skridt, trav og galop, ca. et kvarter (excl. skridt for lange tøjler)

3. forskelligt.. smiley

4. ugentligt smiley

5. nej, det bliver gjort for mig, men ja, det bliver gjort hver dag.

6. en ugentlig fridag.

7. han har en sliksten i boksen... ellers har en hø. på fold, har en to andre lege kammerater.

8. noget desinficerende. smiley

9. ja, det gør han, fordi han ikke ville være foruden..

10. giver en masse ekstra hø - måske er radioen tændt smiley

• #3   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)

SV1: Omkring en balle pr. dag - vi har sådan nogle små baller, som passer godt til hestenes forbrug. (:

SV2: 6-7 runder rundt på banen, lidt forskelligt (:

SV3: Starter ud med at trave, og galoperer derefter (:

Sv4: Omkring en gang om måneden, eller når det lige trænger (;

Sv5: Nogle dage tager jeg kun det største, og kommer godt med frisk halm på. Jeg mener hestene godt må have en *måtte* at stå på. Det er anstrengende at fjerne igen, men det er jo op til mig (;

Sv6: Når jeg ikke selv har tid til at ride, ellers omkring 3-4 dage om ugen.

Sv7: Ikke rigtigt noget, de hygger sig med hinanden. Har haft en jollyball tidligere til boksen, og den var da meget sjov, syntes de.

Sv8: godt gættet! Jeg bruger noget aloeverasalve, ellers sådan en blå en fra Bluehors, Kan ikk ehuske hvad den hedder.

Sv9: Nej.

Sv10: stiller hesten i boks, men lader lyset stå tændt, sammen med en radio, som iøvrigt næsten altid er tændt.

Håber du kan bruge det til noget (:

• #4   3. dec 2010 >>>>HØ HØ HØ<<<<

Vidste I at hestens/ponys vægt i hundrede vil sige som et kilo hø.

dvs. Hvis dig hest vejer 500kg vil det sige at den skal have 5 kg hø pr dag. Men ikke hele på en gang.

fx. Min hest vejer ca 500-600kg, vil det sige at han skal have 5-6kg hø.
    Men han får det ikke det hele på en gang. Da det er vinter og han skal have varme skal han have 6 kg hø. Jeg fordeler det to portioner 3 kg hø til aften og 3 kg til nat. Man kunne også fordele det noget mere.
    Grunden til at jeg fordeler høet er fordi at heste/ponyers mavesæk er små og har ikke godt af at få mad på én gang.

• #6   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Hun får wrap smiley

10 min skridt minimum i ridehus med tæppe.

Jeg traver min 10 minutter efter min skridtopvarmning.

Uf.. Ikke så ofte..

Min hest står på dybstrøelse med nyt halm hver dag.

Ca 1 gang om ugen, kommer an på min uge smiley

Jeg rider varieret og også dage med hygge i cordeo. Afvekslende.
    På fold går hun sammen med en anden og ja, keder sig, men desværre kan jeg ikke gøre noget ved det.

Kommer an på hvad det er. Mine forældre er dyrlæger, så har adgang til eksperthjælp smiley

Ja, 4 sko desværre. Pga underlaget omkring opstaldningsstedet. Ville gerne have uden sko her i sneen.

Der er ikke krudt ved opstaldningsstedet.

• #7   3. dec 2010 Tusind tak. :o)

• #9   3. dec 2010 Jamen det har jeg jo også sagt at en hest skal 3 kg hø hvis hesten vejer 300 kg. :o)

• #10   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    De vejer omkring 500-600kg og får ca 6 kilo om dagen fordelt

De går 15 min i skridtmaskine inden vi rider.

Traver

Trenser og fortøj hver dag. Sadler ca.2 gange om ugen

2 gange om dagen. En gang grundigt om morgen og tager klatter om eftermiddagen/aftenen

ca. 1 gang om ugen

Variation mellem ridning på bane, tur, longe.

Det kommer an på hvad slags sår det er. Men alm rifter Helosan eller Alovera

Ja. Konkurrenceheste

De er faktisk overraskende rolige. Men vi bor også på landet. Men lader Radioen kører.

• #11   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)

Aner ik hvad han vejer - han får 2-2,5 balle hø om dagen smiley

15-20 min skridt inden man sætter tempoet op smiley

Traver smiley

Altfor lidt haha

Ja det gør jeg (han står i spånerboks)

Lige pt. lidt for meget, mest fordi vi ik har hal.

De har masser af stråfoder på folden smiley

Kopattesalve eller aloevera plejer jeg at bruge smiley

Nej

De kommer lidt tidligere ind og har evt en radio til at stå og køre smiley

• #12   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Mine nordbagger får ca. en halv balle*2 om dagen, min shetlænder får 2/3 balle om dagen...

15-20 minutter

Jeg traver i 20 minutter og så galoppere jeg lidt

ca. et par gange om måneden

Jaeh,, jeg muger helt i bund en gang om ugen, men muger det nødvendige ude i mellem tiden.

1-2 dage om ugen

Mine ponyer har sliktsten, og på marken har de hinanden. og så er mine ponyer meget glad for vores ene kat og den ligger tit på ryggen af en pony smiley

Ja, og pattesalve og noget forskelligt

Nej

• #13   3. dec 2010 10. Hvad gør I til nyåraften, når det brager og larmer?
    Der er ikke mange som fyrer af ude hos os, men vi giver ponyerne nogle godbidder, lidt musli og hø og så tænder vi for radioen smiley

• #14   3. dec 2010
    1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Åhh det har ejeren af stald styr på. Men de for hø og halm.
    han vejer ca 600 - 700.

20 min skridt, 20 min trav og gymnastik øvelser. Og så det hårde arbejde til sidst.

både traver, skridter og galopere.

Så tit som muligt :o)

min står på tørv, muger klatter hver dag.

1 til 2 gange om ugen.

Kommer helt and på hvordan såret er.

ringsko på bagben, alm sko på for. Grundet at han slider sine hove forkert, og han har spat i bagbenene.

Han kommer i stald og sætter musik på.

• #15   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)

min får så han har til hele natten har ikke vægt på det

varmer op i ca 10 min for lange tøjler i rask tempo og så samler ham op og laver skidt øvelser i ca 10 min der erfter

trav nogle gange starter jeg i galop på hans svære side.

når det tregner eller hvis lysten lige kommer

min står på halm så jeg muger ud hver dag og en gang om ugen bliver det hele boksen.

min får car 1-2 gange fri alt efter hvad ugen bringer

gør ikke nået på fold men variere mit ridning så megtet som mugligt

jeg gør ikke noget med småskrammer men hvis det bløder volsomt vasker jeg det og kommer det der blå tykkegummi på.

min går med 4 sko da han har en skader i benet og om vinteren får han mordax i

jeg gør ikke noget så længe der er musik i stalden

• #16   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Han får vist nok 4 kg. af ridecenteret (morgen + aften/nat hø) derudover giver jeg selv .. ca. 2 flager (af en alm. høballe) hver dag smiley

Jeg skridter 10-15 min. derefter traver jeg i 5 min. letridning for nogenlunde løse tøjler så han selv får mulighed for at lægge sig frem på biddet og blive varm i musklerne før han skal samle sig.
    Så skridter jeg lidt hvorefter jeg galopperer. Galopen er rigtig god til at løsne ham op. I starten sørger jeg bare for at få ham redet fremad og lidt efter lidt samler jeg ham ind.
    Så skridter jeg lidt...og så begynder jeg rigtigt at samle ham osv. Jeg rider omkring 60-70 min. hver dag inkl. for- og afskridtning.

Efter jeg har gjort overnævnte, traver jeg.... og så lægger jeg lidt skridt og galop ind hist og her smiley

Det er ikke pudset længe da hesten har stået skadet i laaang tid.. Men det bliver pudset om 2 ugers tid så det er klar til stævne der smiley

Det gør vores staldpige smiley

Quality har sjældent helt fri. Hans fridage består af ca ½ times skridt eller trækketur. Han har bedst af at komme ud og strække benene..også så han ikke bare keder sig smiley

på fold er han et par timer....det er nok ik så spændende, men det er mindst ligeså spændende som at stå indenfor smiley
    Jeg sørger for at jeg er ved Quality hver dag.. Jeg bruger 30-45 min. på at strigle og sadle op.. så rider jeg ca 1 time og derefter får han en portion lucerne + noget tilskudshalløj ... dette kan han så fornøje sig lidt med.. Jeg synes han har en OK dag.. der er altid nogen i stalden, så der sker altid noget omkring ham.

Det kommer meget an på hvilken slags lille sår .. hvis det er en lille hudafskrabning med lidt blod og sådan..så vasker jeg det i klorhexidin.
    Sidst Quality kom til skade havde han sparket sig selv på det ene forben. der vaskede jeg det både i sterilt saltvand og klorhexidin.. det hjalp helt perfekt smiley

Ja, det gør han. Han er 4 skoet året rundt. Fordi jeg rider stævner og bruger ham meget.... og kan ikke se hvorfor han skal ha skoene af... det tror jeg heller ik hans hove kan holde til når de er vant til sko smiley

Der er rimelig stille omkring stalden, vi plejer at have én til at tjekke dem omkring midnat.... kan faktisk slet ikke huske hvad vi gør...
    lukker vinduer og døre.... kan ikke huske om vi måske tænder lyset og noget musik.. hmm smiley

• #17   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)

min vejer 500 kg men får 8 kg wrap om dagen, 2 kg morgen, 4 kg aften og 2 kg til nat

ca 30 min

traver en del for tiden

når det trænger

muger ud ca hver 5 dag

1-2 dage i ugen

sliksten og bld i boksen, på fold hele dagen hvor der er en rigtig god legekammerat

jeg bruger alovara eller pencilin salve

ja forsko, men han sled den ene hov meget skæv og belastede forkert på det ben

han står et nyt sted i år som er helt ude på bøhlandet så tror ikke det bliver et problem, får nok noget ekstra wrap smiley

• #18   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    - Han får en del! Jeg ved desværre ikke hvor meget det er i kilo, men har får ret meget, da han har nemt ved at tabe sig her i vintertiden.
    Han vejer omkring de 400kg.

- Mindst et kvarter, ofte 20 minutter. Især her i frosten er jeg meget opmærksom på at han er ordentlig varm, inden han skal lave noget.

- Traver! Traver en masse letridning, skridter lidt, så traver jeg nedsidning, og så galop, men indlagte skridtpauser.

- Nu har jeg en stofsadel, så det er jo nemt smiley
    Men hovedtøj og andre læder-ting, bliver pudset en 4-5 gange på et halvt år vil jeg tro.

- Niks, vi bruger dybstrøelse, så det er skønt. Men jeg strøer hver dag.

- Det er meget forskelligt, nogengange har han mange fridage på en uge, andre gange få. Kommer an på vejr, og hestens kondi.

- Sørger for at der er græs/hø på folden, alt efter årstid. Derudover har vi to andre heste han går med, så de underholder hinanden.

- Jeg renser det, og putter skinhealer på. Det hjælper rigtig hurtigt og godt.

- Niks, det synes jeg simpelt hen er uansvarligt. Hesten skøjter jo rundt, og der bliver samlet sne og is i skoene. Så nej, min hest går dælme ikke med sko om vinteren.

Lukker dem ind i den lune stald med en ordentlig omgang hø, og glæder mig over at jeg bor helt ude på Lars Tyndskids mark, hvor det slet ikke buldrer og brager, udover vores eget småfyrværkeri smiley

• #19   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø) Min hest får 6-8 kg, og hun vejer 550 ca.

10 min skridt for lange tøjler, trav 5 min for lange tøjler.

Forskelligt.

Det bliver kun pudset når vi skal til stævne, så ca 1 gang om måneden.

Nej, vores bokse bliver muget ud med maskine hver 14. dag, så der kommer bare nyt strøelse på.

Alt efter hvor mange afleveringer, ca 2-3 om ugen.

Variere mellem longering, hms, ride ture, spring, bomtræning, dressur ellers bare nusser med hende.

Bruger alovera, det fra Blue Hors og ellers helosan.

Ja, min hoppe er ømtået og ødelægger sine hove.

Heldigvis er hestene på en rideskole langt ude på landet lige op til en meget lille by, har lyset tændt og så radio og masser af hø smiley

• #20   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø) 4 kg morgen og aften, og han vejer 450-500 kg

2. Hvor meget tid bruger i på at opvarme hestene/ponyerne? Jeg skridter ham varm i 13-17 min, og rider så letridning og galop mens jeg lægger ham dyb og med let støtte på bidet 5-10 min og kun lette siderbevægeser mens jeg bøjer ham godt igennem til begge sider.

Samler tøjlerne op og stiller ham højere, og begynder på sværere siderbevægleser i både trav og galop, bagpartsvendinger (i skridt, selvfølgelig) og changementer

Alt for sjældent. Alle mine trenser får 1-3 gange om måneder, og mine sadler får 2-3 gange om måneden

Min står på spåner, og får fjernet klatter hver dag, samt en balle spåner tirsdag og fredag, men jeg bundmuger sjældent (madrassen bliver vendt hver dag, og der ligger ingen klatter i, så det er der ikke grund til)

Næsten aldrig. En hest skal hellere motioneres 30 min. hver dag, end 60 min hver anden dag.

7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene? På fold kommer den ud sammen med sin foldkammerat, og i ridningen sørger jeg for masser af afveksling, fx springer jeg 1 gang om ugen og rider stævner, er i skoven i weekenden, lægger fokus på forskellige ting hver gang jeg rider dressur (eks: Mandag: Dressur, sidebevægelser. Tirsdag: Dressur, undervisning. Onsdag: Springning. Torsdag: Dressur, undervisning. Fredag Dressur, galoparbejde. Lørdag: Skovtur, Dyrehaven. Søndag: Skovtur, Rude Skov)

8. Hvis jeres heste/ponyer har en lille sår, bruger i Alovera eller andre middler? Jeg er generelt af den holdning, at hvis man bare sørger for at holde området rent, så er det rigeligt, men har jeg en emergency med et sår der bare ikke vil heale, så bruger jeg Blue Hors Skinhealer.

9. Går jeres heste/ponyer med sko her i vinter? (Hvis ja hvorfor?): Ja, for det gør han altid. Han har svage hove, som nemt smuldrer når han ikke har sko på, så derfor har han dem, og når han taber en sko, kan man se på ham at han ikke kan lide at sætte hoven på hårdt underlag, så derfor; sko året rundt

10. Hvad gør I til nyåraften, når det brager og larmer? Ikke noget. Han er en meget rolig hest, dog kigger jeg altid lige ned forbi stalden på vej hjem, for at sikre mig at andre heste i stalden er okay.

• #21   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    min vejer omkring de 500, hun får 3-4 bunder af de små baller (:
    20 min..
    øver jeg galop med hende, men ellers trav da hun ikke har helt styr på galoppen endnu

nogle gange om året

fjerner det værste når jeg er ved hende, ellers hver weekend

det er forskelligt.. i vinterperioden.. laver vi ikke så meget
    hun leger med de andre heste, og hun elsker at ride hvis jeg ikke kræver for meget af hende på en gang.
    Helosan, alovera

nej

Tænder radioen, hun er lidt stresset de første skud.. men så falder hun til ro fordi de andre heste er ligeglade

• #22   3. dec 2010 Hej alle sammen, tusind tak at i gider at tage jer tid til at skrive. smiley
    Det lyder til at hestene rundt om Danmark hygger sig. smiley

Nu synes jeg i skal høre hvad jeg gør ved tingene.

-Galant vejer 500 kg men da det er vinter får han 6 kg hø

-Bruger ca 20 min, først skridter jeg i lange tøjler endte 5-10 eller hele 15 min, og så traver jeg med løse tøjler de 5 min.

-Jeg traver helt sikkert.

-Jeg har ikke haft Galant i lang tid endnu!

-Muger ud hver dag (har spåner) de dage jeg har god tid gør jeg det grundigt og de dage jeg nær så meget.

- 1-2 dage.

-Han kommer ud på folde tidligt om morgen og kommer ind når det bliver mørkt. Og rider lidt forskellige dressur lige PT!

-Alovera indtil videre kende ikke andre middler.

-Har ikke haft ham længe !

10. Hvad gør I til nyåraften, når det brager og larmer

-Har ikke haft ham længe!

• #23   3. dec 2010 1 ved ikke har stald ejer styr på
    2 tror 15 min ikke sikker
    3 traver så galop
    4 hver 3 måned tror jeg ser om det har brug for fedt
    5 nej
    6 ved ikke om jeg rider 4 gange i ugen eller 2
    7 fold ingen ting ridebane rider nogen ture og kælker springe det lille spring
    8 kommer and på såret hvis man begynder og smøre skal man blive ved
    9 nej hvorfor skulle den det
    10 lad lyset være tændt ikke andet

• #24   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Tror min hyp vejer 550 kg og får nok 3-5 kg hø om dagen.

skridt 15-20 min og trav 10 min og galop 5 og så er jeg klar.

Galop er en del af opvarmningen, men efter opvarningen er det nedsidning.

4 gange om året ca. plus hvis der er stævne.

Jeg muger ud hver dag jeg er ude ved min hyp. Han står på spåner. Hvis jeg nu lige er forhindret en dag i at kommer der ud. står han der bare.

Lige når det passer mig. Han kan godt stå i 3 dagen hvis jeg nu har været syg.

bruger skinhealer fra blue horse

Min hest har aldrig gået med sko, så nej.

Ordner boksen lidt godt. giver ham lidt halm og så går det. har ikke nogen ide om hvordan han har det nytårs aften.

• #25   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Min pony får 3 store favnfulde wraphø om dagen og han vejer 300-350 kg.

Skridtopvarmning ca. 10 minutter og så traver vi varm (letridning) i lideledes 10 minutter.

Jeps efter vi har travet varm begynder vi at lave øvelser stille og roligt samt løsgørende.

Når det trænger, men gider ikke skille det ad for at pudse det. Gør det engang imellem inden træning hvis jeg lige tænker på det.

Min pony står på tørv og der hvor han står bliver der muget inden de kommer ind om aftenen og igen lige inden de skal i seng samtidig med deres natmad.

1-3 gange om ugen mens vi er i topform, nogle gange får han flere dage hvorefter vi starter stille op igen.

De keder sig ikke så længe de har græs, hø og hinanden.

Helst så naturligt som muligt, men ja også Aloe Vera.

Det gør han hele året. Vil ikke pille dem af til vinter da han altid har haft dem på, og vil ikke have han skal blive ømtået.

Min pony er ikke bange, og han får masser af hø i boksen.

• #26   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø) Min får wrap.. ved ikk hvor meget..

2. Hvor meget tid bruger i på at opvarme hestene/ponyerne? 5-10 i skridt, derefter lidt trav..

trav
    4 gange årligt ca..
    Det bliver gjort hver dag på stedet.
    min er ung, så den blir redet 3 gange ugentligt
    7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene? på fold går han sammen med en hel flok vallaker og lejer hele dagen. går nogle gange ture med ham og prøver at veksle dressurridningen..

sårsalve fra blue hors
    ja, han slider forhovene, hvis han ikke har på der.
    ikke noget.. Har aldrig haft problemer..

• #27   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)

-Puha hun får en høpose fylt til om eftermidagen, en spand med lige så mget i til aften & til morge får hun lidt mindre.

-skridt for lange tøjler ca 10 min, samlet i 5min, trav i 5- 10min med tæppe og så er vi klar.

-tager tæppet af og begynder at trave

-alt for lidt..! ups..

-ja, for hun står på spåner.

-når jeg lige syntes, ellers 1- 2 gange om ugen.

- hmm, hun keder sig ikk hun vil bare ha noget mad. hihi..

-noget blå fra Blue Hors og/eller Helosan

- ja 4, fordi hun slider hendes hove lidt skæv.

-giver meget hø men, hun er ikke så bange for det. så det skal nok gå..

• #28   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    - 7-9 kg på en dag blandet. Han får både hø og wrap. Han vejer ca.. 600 kg? tror jeg nok

- jeg skridter mellem 5-10 minutter med løse tøjler, og så 5 minutter samlet, så traver vi ca 10 minutter i letridning.

Altså efter jeg har skridtet? Det kommer an på hesten, jeg traver ALTID de 10 minutters letridning, men er hesten meget stiv, så galoppere jeg en volte hver vej, og så er han løsnet og vi traver.

- når jeg lige finder tiden til det, ca 1 gang hver 1.-2. måned.

- Ja! Dog ikke hele bunden.

- en gang om ugen, han kan ikke holde til det uden at kaste mig af helved til! vi gjorde det en gang, hvor han fik fri to dage i træk.. det endte med et forskubbet bækken.

- Jeg aner ikke hvad min hest laver på folden, for jeg lukker ham ikke ud eller ind. Men vi variere meget vores træning, dog ikke med ture i det her vejr.

- Nej, kun hvis det er omkring mulen, så bruger jeg kopatte-salve. smiley

- Nej. Han har aldrig gjort det.

Ja.. Det ved jeg ikke helt endnu..

• #29   3. dec 2010 1: ca 4 kilo wrap til natten og om dagen spiser han frøgræs på folden. Ca 400
    2: Skridter 10 med løs tøjle, træner stop og bak, skridt 10 min. mere samlet. Vil sige det meste af min ridning er opvarmning, Hehe. Jeg rider ikke så meget igen, vi rider bidløst så det er mest at han skal frem og ned.
    3: traver og så lidt galop (hvor vi træner balance og at han skal slappe af)
    4: når det trænger.
    5: Det bliver gjort dagligt.
    6: Han får helt fri 1-2 gange om ugen, nogen gange mere hvis jeg er syg.
    7: På folder leger han med de andre. På banen træner jeg altid et eller andet, og træner altid trick inden jeg rider.
    8: For det meste helosan
    9: Han får dem snart af, og det er planen de skal blive af hvis han ikk får hovbylder som sidste sommer.
    10: han står opstaldet så kan ikke gøre så meget. De giver dem lidt ekstra mad.

• #30   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Puuuha.. De vejer vel 4-500 kilo, og får 4-6 kilo hø dagligt, lidt mere nu her om vinteren

Mindst et kvarter med skridt og trav, men ellers sådan bare til de føles behagelige, hvis i kan forstå hvad jeg mener smiley

Det er forskelligt efter turen, underlaget og vejret..

Når det trænger, eller når jeg keder mig (der er 5 sadler, 8 hovedtøjer, 2 lædergrimer og 7 køreseler at gå i krig med)

Ja, hver dag... og helt i bund 1 gang om ugen

når man ikke selv har tid til at ride

På folden har de hø og en bold, og så går de så vidt muligt aldrig alene, inde har de sliksten og legetøj hængt op, under aktivetet bliver der varieret mellem spring, ture til skov/strand/by, kørsel 1- og 2-spand og hygge

Nivea creme eller førstehjælpsspray

Nej, har de aldrig nogensinde gjort, da smeden siger de har usædvanlig stærke og sunde hove

Traveren får vat i ørerne, og så får de lidt godt med hø, og vi går 200 meter væl fra stalden med fyrværkeriet, samt tjekker hestene med 1 times mellemrum..

• #31   3. dec 2010 <b>1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)</b> hun vejer ca. 550 kg.. og hun får ensilage - ca. 4 kg. om dagen, plus det der er på folden..

<b>2. Hvor meget tid bruger i på at opvarme hestene/ponyerne?</b>
    Bruger 10 min i skridt, 10 min i trav hvor hun lægges dybt, og 10 min galop hvor hun lægges dybt..

<b>3. Efter i mener har opvarmet galoppere i eller traver i?</b>
    da galop er en del af min opvarmning tager jeg hul på trav i nedsidning og galop igen inden vi slutter af..

<b>4. Hvor tit pudser i jer udstyr?</b>
    Hver gang inden stævne.. xD altså - for sjældent.

<b>5. Muger i ud hver dag? (også jer med hø eller strø)</b>
    Hun står på halm, og der bliver bundmuget ca. hver 3. uge med maskine, så nej, jeg muger ikke ud..

<b>6. Hvor tit giver I jeres heste/ponyer fridage?</b>
    Helst kun en gang om ugen.. Men pga. vejret har hun haft fridag i 2 uger..

<b>7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene?</b>
    Hun er på fold de dage hun er fri, sammen med alle de andre, og der er masser af skov og bakket terræn på folden, så det får hun tiden til at gå med.. På ridedagene sover hun for det meste når vi ikke rider..

<b>8. Hvis jeres heste/ponyer har en lille sår, bruger i Alovera eller andre middler?</b>
    Hvis ikke det er noget slemt, så ingenting.. hvis der er lidt hul, som skal gøres noget ved, bliver hun vasket i Blå Biotex og så er det det..

<b>9. Går jeres heste/ponyer med sko her i vinter? (Hvis ja hvorfor?)</b>
    hun går altid med sko på alle 4. Hun er ridehest, og hun bliver ømtået uden..

<b>10. Hvad gør I til nyåraften, når det brager og larmer?</b>
    hun bor ude på landet væk fra byen, så det er begrænset.. Ellers er der dejlig ro i stalden, da den er godt isoleret..

• #32   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Bonnie vejer ca 350 kg og får 10 kg hø + 5 kg wrap dagligt
    Nora vejer ca 550 kg og får 15 kg wrap dagligt
    + de har fri adgang til wrap på folden ca 6 timer dagligt i denne kolde tid

Hele tiden. Hyggerider kun

kommer lidt an på hvor turen går henad og humøret

Hver gang det er blevet brugt

Ja, muger ud hver dag

som det passer ind i planerne, da vi kun rider skovture for hyggens skyld

Går ture, hms og generelt sørger for de har hø nok og går godt i spænd i flokken

nix, ikke ved småsår

nej

ingenting. hestene er alle ligeglade med det så længe de står trygt i deres stald med masser af hø/wrap

• #33   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Han får wrap og hø ca 7-10 kg alt efter vejr osv

Jeg skridter minimum 10 min. Derefter traver jeg 10 min. Tager en galop på hver volte. Jeg rider min hest dybt og frem. Når han er opvarmt samler jeg op og begynder på øvelserne

Jeg opvarmer både i trav og galop, før jeg rigtig smaler ham. Det giver det bedste resultat for min hest. Jeg kan sagtens gøre det anderledes med andre heste

1. gang i måneden eller oftere hvis det trænger

Pt. står min hest i dybstrøelse på en hestepension. Men fra 1 jan. skal jeg selv muge ud. Jeg har bedst erfaring med hver dag. Ellers får hestene ofte sur stråle

1 gang i ugen. Tilgengæld har vi også en planlagt rid tur dag, hvor han får "fri" fra det hårde arbejde

Jeg skifter. En træningsuge for min hest hedder: 2 dage i longe, spring en dag, dressur 2 dage, og tur 1 dag.

Er der ikke betændelse og er det pænt, lader jeg selv min hest klare det. Synes det er langt det bedste. Ellers bruger jeg blue hors skinhealer

Ja min går lige pt med bagsko. Han skal rettes op, da han går meget skævt. Han kompencere godt selvom der er sne. Han er den forsigtige type.

Min hest står ude på landet hvor der ikke er larm. Ellers er et godt trick, at lade radioen spille indtil efter 01:00

• #34   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    - 7 kg. wrap dagligt (efter en foderplan der er lavet specielt til min pony)
    350 kg.

- det er lidt forskelligt... mellem 20-30 minutter

5 minutters skridt for løse tøjler og 5 min. bøjning. så 5 minutters letridning og 5 minutters nedsidning smiley også begynder jeg at ride galop.

HAHA smiley hvor tit jeg pudser mit udstyr? ALDRIG smiley
    hvor tit min mor gør det??? hm... pænt ofte!

mine forældre gør. smiley

1-2 dage om ugen smiley

på fold kan jeg ikke gøre noget... hun er mega asocial, så jeg kan ikke gøre så meget smiley og ridning variere jeg det bare..

det er forskelligt d:

Ja. Jeg springer m til træning og hendes massør siger at hun skal have dem på, så derfor smiley

Marquis er pænt kold, men der er radio i alle stalde og 5 minutter i 12 får de wrap eller lign. (:

• #35   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)

- En favnfuld/ en ribbe hø eller wrap kommer an på hvilken af ponyerne og de vejer omkring 250-300 kg. (vil jeg gætte på smiley )

- ca. 30-45 minutter.

- Når jeg varmer op galopere jeg altid lidt når jeg har travet og skridtet, men det er dog kun for løse tøjler. Men efter min opvarmining traver jeg smiley

- Det er lidt forskelligt - da mit hænder overdækket. Så det er når det trænger smiley

- Ja det gør jeg smiley

- Det er når de lige trænger til det. Men de bliver redet ca. hver anden dag.

- De går ikke på fold alene så de går og hygger sig med hinanden og beskæftiger sig med hinanden.
    - Med ridedagene, der gør jeg det meget afvekslene, så jeg både rider dressur, spring, tur og hygge smiley

- Jeg vasker det hvis det er beskidt og evt. smører lidt helosan cream på/i. Og hvis det er rent af sig selv og er lille gør jeg ingen ting.

- Nej jeg undgår helst at have sko på. Det skal kun være hvis det er nødvendigt og det er det heldigvis ikke smiley

- Vi plejer at lukke alle stalddøre og give godt med ekstra hø så de har noget at gumle i og ellers ikke rigtig noget. Da vores stald er meget lydisoleret - så det larmer ikke ret meget i vores stald smiley - så det er rigtig dejligt for det gør at vi ingen problemer har der smiley

- Ja det var lidt om mine og mig smiley

• #36   3. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø): har ikke styr på kg han får morgen aften hø/wrap han går ude fra 8-aften på et tidspunkt

2. Hvor meget tid bruger i på at opvarme hestene/ponyerne? pt går han på ferie ellers ca 15min kan svinge nogengange er opvarming afskridtning en tur i det fri

3. Efter i mener har opvarmet galoppere i eller traver i? skridt øvelser så trav

4. Hvor tit pudser i jer udstyr? hmm for sjældent

5. Muger i ud hver dag? (også jer med hø eller strø) nej hver 2 dag

6. Hvor tit giver I jeres heste/ponyer fridage? er forskelligt men oftes 2 gange ugentligt

7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene? min hest keder sig ikke han har hans lege kammerat. ridedagene skridter vi oftes lidt ud i naturen før/efter

8. Hvis jeres heste/ponyer har en lille sår, bruger i Alovera eller andre middler? hvis det er en skramme intet det heler selv

9. Går jeres heste/ponyer med sko her i vinter? (Hvis ja hvorfor?) nej min hest er altid uskoet

10. Hvad gør I til nyåraften, når det brager og larmer? gør intet min hest er ligeglad med larmen, dog får han hø/wrap lige indne det rigtig gør løs så han er optaget er maden. men han står langt ud epå landet= ingen larm

• #37   3. dec 2010 hvad skal spørgsmålene til for? smiley

• #38   4. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Mine heste vejer ca. 500 kg hver og får ca. 10 kg hø hver hest, fordelt på 16 mådtider døgnet rundt (også om natten).

Mindst 10 minuter i skridt.

Altid først trav.

Efter behov, kunne godt være lidt titter.

Ja, men bruger næsten ingen strøelse på grund af softmatter i løsdriftstalden. Men gør det rent hver dag og samler alle hestepærer op to gange dagligt fra hele arealet.

Forskelligt, da jeg ikke ride hver dag.

Legebold, mange mådtider, snakker og nusser med dem

Andre middler

Mine går altid uden sko

Jeg havde mine heste hjemme for første gang i sidste år. Da har jeg lyset overalt (indenfor og udenfor), har givet ekstra hø inde i løsdriftstalden, jeg har kigget meget efter hestene, de var lidt nervøs i starten (omkring kl. 18.00), blev roliger i løbet af aften og om midnat stod jeg ude med hestene og vi har kigget på raketerne. Jeg var selv meget overrasket, at hestene tog det så rolig.

• #39   4. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø) Ved ikke præcis hvor meget hø de får, de fri har adgang til hø det meste af dagen.

2. Hvor meget tid bruger i på at opvarme hestene/ponyerne? Cirka 15-20 min.
    3. Efter i mener har opvarmet galoppere i eller traver i? Traver og galloperer bagefter.

4. Hvor tit pudser i jer udstyr? Kun et par gange om året, det eneste udstyr jeg har, som skal pudses er min sidepull.

5. Muger i ud hver dag? (også jer med hø eller strø) Ja, hver evig eneste dag, og så får de rent halm at gå på (;

6. Hvor tit giver I jeres heste/ponyer fridage? For det meste ca. 2 gange om ugen, men kommer an på vejret.

7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene? Masser af hø (;

8. Hvis jeres heste/ponyer har en lille sår, bruger i Alovera eller andre middler? Bruger noget specielt desinficerende gel til sår.

9. Går jeres heste/ponyer med sko her i vinter? (Hvis ja hvorfor?) Nej, de går uden hele året rundt.

10. Hvad gør I til nyåraften, når det brager og larmer? Giver dem en masse gulerødder (;

• #40   4. dec 2010 Hej alle sammen, tusind tak at i ville besvare disse spørgsmål. :o)

miv - : Jeg har sprugt jer pga. jeg ville godt vide hvordan i trives ved hestene, men også se om der var noget jeg skulle tænke mere over. :o)

• #41   4. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    - vores tre deler nok lidt over en balle hver dag. Det svinger lidt, de kan også få wrap på folden. Og så får de ekstra halm til at spise i boksen om natten

- Kan desværre slet ikke få dem ud i det her vejr, vores veje er alt for glatte til det smiley

- Når jeg lige kommer i tanke om at det trænger til det.

- Fjerner klatter. De går på madras.

- De er tre heste, så de har selskab i hinanden, og så får det masser af støfodder på folden.

- har en blå creme som vi smører på. Kan faktisk ikke huske hvad det hedder smiley

- Nej. Ingen af dem har behov for det smiley

- Ikke noget. De tager det ret ok. Det bedste var faktisk da de gik i løsdrift, heste kan bedst lide at være udenfor når de er bange, så de kan løbe. Inde i boksen føler de sig mere "fanget"

• #42   4. dec 2010 Jeg har 5 heste hjemme, Kia er min søsters, ´Lukas og Chagall er mine forældres som mine lille søskende bruger og Glorija og Anton er mine og som jeg bruger, så laver lige for Glorija og Anton smiley

1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø) Glorija vejer ca 325 +- og får vel 6-7 kg hø om dagen og Anton vejer vel 350-375 og får 6-8 kg hø dagligt vil jeg tro (de får egentlig bare det de vil spse mere eller mmindre)

5-10 min skridt med løse tøjler, 5-10 min skridt hvor de er let samlet og a´laver lidt ridebevægelser mv, 10-15 min trav med letridning, et par minutter skridtpause også 5 min galop, så 5 min skridt også er vi klar til arbejde, når vi rider i skoven skridter vi ca 20 min traver 10-15 og tager noget galop og så slef skridtpauser,

Eftersom jeg bruger både skridt, trav og galop i min opvarmning, så kommer det ldit an på hvad vi skal have trænet, men starter som regel ud med noget kort trav, også øver vi det der ikke er helt godt nok smiley

Når det trænger, så det er forskelligt, det hænger tørt, men når man rider ude i alt slags vejr så trænger det nogle gange mere end andre

Vi fjerne klatter og evt noget vådt halm og strøet nyt og tørt halm over hver dag

1-2 gange i ugen. har dog lidt travlt for tiden så det er nogle gange 3 gange

7. Hvad gør I for at hestene/ponyerne ikke kommer til at kede sig både på fold og ridedagene? Mine keder sig ikke på folden, de går sammen og leger og har nogle træer de bider i og kløer sig op af, på ridedagene laver vi nogetg forskelligt, som fx ride dressur en dag, springer en dag og ride i skoven også lidt dressur igen, dog kan vi ikke springe nu

8. Hvis jeres heste/ponyer har en lille sår, bruger i Alovera eller andre middler? enten alovera, kopattesalve eller blue hors skinhealer, også har vi noget fra dyrlægen som vi for det meste bruger

Nej det vil kjeg helst undgå

Ikke andet end at lade lyset i stalden være tændt, tændt lidt musik og giver dem lidt ekstra hø. mine er ligeglade med der bliver fyret nytårskrudt af, også holder vi bare øje med dem

• #43   4. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Ved ikke hvor meget de får, men rigeligt ..

Kommer an på uddannelses grad. Min uddannede pony opvarmer jeg ca 30 minutter i skridt, trav og galop inden der begyndes at samlet.
    Unghestene bliver longeret i 10 minutter som opvarmning.

Forskelligt, min opvarmning er både skridt, trav og galop.

For lidt. 2-3 gange om året.

Nej, 1 gang om ugen.

1-2 gange om ugen med den uddannede. hver anden dag med unghestene, hvis ikke flere.

Sørger for at kifte mellem tingene.

Intet, hvis bare det er overfladisk er det ligemeget.

Nej.

Så kommer de på stald med radioen tændt.

• #45   27. dec 2010 1. Hvor meget hø får din hest/pony?-Hvad vejer jeres heste? (hvis jeres heste får hø)
    Min pony vejer ca. 350 kg jeg giver ham en lille trillebør hø hver dag ca.

Skridter ca. 10 min. traver ca. 20 min. og gallopere ca. 15 min og traver ham lidt af og skridter ham så indtil han ikke puster mere / Sveder mere

Står deroppe ^^ smiley

Når det trænger og før stævner

Nej jeg muger ca. 1-2 gange i ugen og ellers får han lidt halm næsten hver dag

Onsdag, hver anden Fredag, Lørdag og Søndag, P.g.a jeg er skilsmisse barn

Min pony går sammen med nogle temlig unge heste så der keder han sig IKKE smiley Hehe, Og når jeg rider rider jeg ikke det sammen hver dag fe.x Spring den ene dag og hyggetur den anden dag smiley

Jeg bruger Helosan til min pony.

Nej han går overhoved ikke sko smiley

I stalden bliver der sat noget musik på, så hestene er mere rolige smiley

Kommentér på:
10 spørgsmål?

Annonce