{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hesten at gå
  • #1   15. jul 2011 Da jeg tilred min gamle plag lærte jeg ham komandoerne i longe, og brugte dem når jeg skulle fra stå til skridt samtidig med jeg drev på sædet. Jeg bruger ikke shenkler eller fødder til at få hesten frem mån udelukkende sædet. Sådan lærte han at når jeg drev lidt "hårde" end at følge hans gang skulle han gå fra stå til skridt og fra skridt til trav, fra trav til skridt bruger jeg selvf tryk fra shinkel samt en halv parade, det signal lærte han også fra komando ..

  • #2   15. jul 2011 Fra trav til gallop*

  • #3   15. jul 2011 Tjahh mine har lært det fra jorden først (både mundligt signal og berøring med pisk lige bag hvor schenklen skal ligge).. når de så skulle lære det fra ryggen, så hed det sæde, så let schenkel kombineret med stemmesignal (og her går de jo så for det meste frem) derefter lidt mere schenkel + berøring med pisk + lidt mere stemme.. har ikke oplevet at det sidste ikke har fået dem frem.. og så snart de er gået frem så fjernet alt pres.. ret hurtigt har de reagere for lette hjælpere..

  • #4   15. jul 2011 Signe: den fremgangsmåde er jeg så lidt uenig i. Det virker måske, men jeg er meget imod brug af pisk! Selvom den bare prikkes med. Jeg har kun brugt pisk for at lære Athena at rykke sig sidelæns for at stå parallel med en Palle, ved at bruge pisken som en forlænget arm så jeg kunne hæve og sænke helevejen over hende, uden pisken rammer. Har ikke brugt en pisk siden jeg som 13 årig forlod rideskolen ...

  • #5   15. jul 2011 Charlotte, hvorfor er du så meget imod brugen af pisk som hjælper?

  • #6   15. jul 2011 Signe: jeg mener ikke at det er et nødvendigt redskab, men noget der bliver misbrugt specielt meget på rideskoler "så giver du den dovne pony et vap i røven" det er i hvert fald min erfaring. Dermed ikke sagt at alle misbruger pisken, jeg kan bare ikke se nogen grund til at bruge den. En hest skal gå efter signaler og kontakt, ikke ubehagelige eller kildene prik der "tvinger" hesten til at rykke dig. Bliver jeg prikket i siden rykker jeg mig også, men jeg vil da hellere spørges pænt ..

  • #7   15. jul 2011 Signe=Malene ... Er lidt træt ;D

  • #8   15. jul 2011 Vi starter i longen hvor den lærer kommandoerne mundtligt, så kommer jeg op og vi kombinerer mine kommandoer med benene (pres) med de mundtlige ved hjælp af en longefører, senere hen hvis de ikke reagerer tydeligt nok, tapper jeg dem let på bringen til de går frem, der går ingen tid, så reagerer de blot ved let pres.

  • #9   15. jul 2011 Man spørger da også pænt med en pisk.... nogen gange rører jeg ikke engang hesten, men vifter/vibrerer bare med den for at flytte bagpart eller få mere drift bagfra... Det er bare en forlænget arm, så jeg bruger den bare til at vise tydeligt hvad jeg gerne vil opnå. Jeg synes en pisk er et dejligt redskab :o)

    Men kan man uden ser jeg ingen grund til at bruge den, syns bare den er rar at have for at kunne understrege ting hvis hesten ikke forstår hvad man mener.


  • #10   15. jul 2011 Helene: er næsten sikker på hesten ville reagere lige så godt med et vift med enden af tovet, eller armen. Det bruger jeg i hvert fald ..

  • #11   15. jul 2011 Men som svar til spørgsmålet...

    Jeg tror ikke jeg ville bruge sædet som fremdrift, men kun schenklen. Og så kommer det an på om hesten allerede kender drift fra schenklen eller om den først skal lære det. Men hvis den kender drift ville jeg vel bare klemme med mine ben, og så snart der er den mindste fremdrift ville jeg slippe presset osv. med mindre pres og mindre pres.

    Hvis der ingen fremdrift er overhovedet selvom man hypper og klikker med tungen, ville jeg tage min pisk og vifte eller måske tappe lidt bagpå. Hvis det heller ikke virker ville jeg kigge på mig selv, om jeg evt. sidder med benene i siden på hesten hele tiden, for det kunne jo være min egen skyld den var blevet shcenkeldøv :o)

    Eller få en til at trække mig? Eller tage kræet ud på tur og se om den ville galoppere nogle stubmarker. De er tit lettere at drive på tur, så kunne man måske træne driften der?

    Og hvis intet bare virker ville jeg nok gå tilbage til longen og arbejde drift i hesten derfra og se om jeg kunne overføre det til ryggen senere.

    Men det er jo en tænkt situation, det kommer jo an på så meget hvordan man kan gøre det....


  • #12   15. jul 2011 Charlotte: det har du ret i, nogen heste er så følsomme at man bare skal vifte lidt med armen, eller pege med en finger smiley

    Jeg er nu glad for min pisk, men kunne nok godt træne - i det mindste nogen af tingene - uden! kan godt være det bare er blevet en vane at have den med? Men synes det er så rart at kunne pege, tappe eller vifte. Og i takt med at mig og hesten bliver bedre til at mærke hinanden, bruger jeg den også mindre.


  • #13   15. jul 2011 Charlotte: Men hvorfor er armen/et torv bedre end en pisk ? når pisken jo netop ikke misbruges, men netop blot er en forlænget arm, som kun bruges til at tydeliggøre et signal for hesten når den er i tvivl ??
    Er enig i at piske alt for ofte misbruges (enten som straf eller ved at man slår for at give signal) men det gør jo ikke pisken i sig selv til et dårligt redskab..
    Man spørger altid hesten pænt først.. men hvis hesten ikke reagere fordi den enten ikke forstår eller fordi den er fokuseret på noget andet, så er man nød til at få en reaktion med et lidt tydeligere signal (uden at bruge vold eller påføre smerte selvfølgelig).. for ellers får du altså en hest der endnu mindre forstår dine signaler..
    Jeg synes pisken er langt bedre at bruge fra ryggen end en arm eller et torv og derfor bruger jeg også den fra jorden, da det er nemmere for hesten med ens signaler..
    Ens schenkelr påføre jo også hesten en kildren/let ubehag for at få den til at gå.. det kan jo ikke undgåes med mindre man slet ikke rider.. men det bør altid minimeres og der bør altid fjernes alt pres så hurtigt som muligt... jeg vil mene at en let berøring med pisken giver mindre ubehag end at være nød til at bruge schenklerne kraftigere..


  • #14   15. jul 2011 Signe: jeg synes bare det er unødvendigt .. Ser ingen grund til at lære hesten en pisk signaler fra starten af. Ville heller aldrig ride med en pisk da min hest reagere på alle signaler fra mit sæde og schinkler, hører hun ikke efter presser jeg bare lidt hårdere ..

  • #15   15. jul 2011 -altså schinklen er en muskel der bliver spændt på læggen når man bruger den hvilket givet et let pres, ikke en kildren. Det er anklen eller hælen der giver kildren ..

  • #16   15. jul 2011 Charlotte: Hvis din hest kan uden er der jo heller ingen grund til at bruge nogen pisk. Jeg synes også man skal bruge så få hjælpemidler som muligt :o)

    Men jeg vil da mene at om du presser med dit ben for at få hesten frem eller om du vifter med en pisk ved dens bagdel - det kan da være et fedt, et pres er et pres.

    Men det bliver vi nok aldrig enige om. Men bare det virker for én selv så er det jo fint :o)


  • #17   15. jul 2011 Charlotte: Jamen det er jo kun fint hvis du ikke behøver den ekstra hjælp som en pisk er.. men nu kan man jo stå med en unghest der endnu ikke har lært schenklen at kende, det er jo ikke et signal de er født med at kunne og ikke alle forstår det lige let.. man kan også stå med en hest der har lært at ignorere schenklen og der kan en pisk (igen kun til at berøre og tappe let, aldrig svirpe eller slå) være en god hjælp til genindlæring.. men nej man bruger jo aldrig mere end nødvendigt..

  • #18   16. jul 2011 Signe: Men som Charlotte siger, kan man jo også bare tappe eller røre med en hånd i stedet for en pisk ved en uredet hest. Hvis hesten er følsom nok.... Jeg kan sagtens følge hende. Men helt ikke at bruge den vil jeg nok aldrig, den er så rar at have til forstærkning af signaler :o)

    Men tja... jeg er nu også meget glad for min pisk :o)


  • #19   16. jul 2011 Charlotte B - det er fint din hest går frem for et svingende tov ... men om det er et tov der svinger eller en pisk der vifter er i min verden ét fedt... hesten flytter sig aligevel helst væk fra begge dele, fordi den synes det er ville være rarere hvis den svingende genstand kom på afstand... vi kører med vores heste, og der er masser af løse ender og liner som kan vifte og svinge, både når de skal have udstyret på, og når de arbejder, så det er er ikke smart for os, at vores heste flytter sig for viftende remme og lignende.... derfor bruger vi en pisk til at udpege den retning vi ønsker at vores heste skal flytte sig, for svingende reb, løse ender og den slags har de jo lært at ignorere...- det er jo også lidt unfair at begynde og drive med linerne, de sidder jo i bidet, så hvis en pisk som slet ikke rører hesten kan gøre det samme, så er det den jeg foretræker... haha jeg kan lige se mig selv sidde og svinge med et træktov i min vogn for at få hesten fremad..

  • #20   16. jul 2011 Tak for jeres svar. Men hvad så når man skal lære hesten at gå frem vha sædet? Er det indlært, at når man presser mere på med sædet, går den bare frem? Eller skal man presse frem med sædet, og bruge et andet hjælpemiddel samtidig, så den forstår, at pres frem = fremad?

    Det sjovt at hører folks meninger hvordan man lærer hesten at gå frem. Jeg har min måde, folk har deres måde. Det jo alt efter hvad der fungerer for en, men måske kan man hente ny inspiration.


  • #21   16. jul 2011 Helene: Ja.. men en hånd har en meget begrænset rækkevide, så ofte kan man simpelthen ikke nå det rigtige sted, der er en pisk en god forlængelse og den er jo ikke hårdere/værre end hånden når man bruger dem ens og netop når det skal overføres til ryggen ved tilridning ja der er hånden igen for kort og dumt at skulle slippe tøjlen helt på en tilridninghest.. derfor synes jeg pisken er at foretrække..

    Maria: Det er netop for at indlære sæde hjælpen at jeg først bruger sædet, så schenklen + stemmen og så videre forstærkning, for hesten vil efterhånden fange sammenhængen.. og vide jamen sædet er første stadie, går jeg frem der, ja så kommer der ikke stærkere hjælpere, så jeg kan undgå pres fra schenkel osv ved at gå frem allerede ved sædesignalet.. så jeg ville bruge sædet alene, får du ikke en reaktion øges der med schenkel osv.. bare husk heste ikke husker ret længe, så man skal øge ret hurtigt og den skal være fremad inden ca 6-7 sekunder for at kunne huske sædehjælpen som det første


  • #22   17. jul 2011 Hmm I snakker om drift fra sædet, det har jeg aldrig hørt om. Jeg troede sædet var anholdende og styrende og driften kom fra schenkel og stemme (og pisk :o)? Hvordan driver man med sædet?

    Signe: altså om det er en hånd eller en pisk når man står på jorden er vel ligemeget? Og når man kommer op på hesten så rører man jo med sit ben der var hånd/pisk rørte fra jorden. Jeg tror hesten er ligeglad med hvad det er der rører den. Så hvis du har lært den sideførende bevægelse ved at trykke på siden med en hånd og du derefter beder om sideførende bevægelse fra ryggen med klem af et ben - det er et fedt.

    Men jeg vil stadig gerne have min pisk med op på ryggen, for at hjælpe ved siden af schenklen med at tappe, hvis klem fra schenkel ikke bliver forstået. Jeg er ret glad for min pisk :o) Men jeg tror da at med en følsom hest behøver man det slet ikke.


  • #23   17. jul 2011 Helene: Ja hvis du står lige hvor hesten skal berøres så er det ligemeget.. men ind imellem så står man jo et sted hvor armen ikke er lang nok til at nå..
    Fx min hoppe, hun var helt rå da jeg fik hende og bare det at trække hende ind fra folden var et problem.. istarten tog det 30 min (kunne ellers gøres på 5-10 min alt efter hvor langt nede hun stod..
    Ja gav et frem signal i grimen kombineret med stemmen.. men hesten forstod det jo ikke.. ind imellem gik hun frem for det og fik selvfølgelig tons af ros.. men ind imellem valgte hun at gå imod presset fra grimen (fjordhest) og da deres korttidshukommelse er kort og jeg gerne ville lære hende at et klik med tungen og et let tag frem i grimen var det der skulle til og fordi jeg ikke vil gøre det til en kamp, ja så ville jeg jo ikke begynde et tov trækkeri når hun gik imod..
    I stedet tog jeg en dressur pisk med og når hun gik imod tappede jeg let lige bag hvor schenklen skulle ligge.. og der reagerede hun frem på.. ikke fordi det gjorde ondt, men fordi signalet kom "bagfra" og aktiverede hendes bagben.. der kunne jeg ikke have brugt hånden, for det ville betyde jeg skulle slippe presset i grimen og dermed lært hende at det signal intet betød.. derfor foretrak jeg pisken... (efter 2 uger gik hun perfekt med ind i et løst torv og efter 3 uger gik hun med mig uden grime og torv)
    Og derfor kendte hun også det signal da hun skulle tilrides og når hun så ikke forstod schenklerne så kunne jeg forstærke dem med pisken og hun forstod.. hvilket var en hjælp da hun er typen der ikke bryder sig om hvis man trykker mere med schenklen..
    Min tidligere hest var ekstremt følsom og hun stressede derfor nemt hvis hun ikke helt forstod schenklen (og man kan altså ikke indlære schenklen fra jorden da trykket er anderledes og du ikke kan trykke i begge sider på en gang) og derfor kunne hun finde på at bakke for at komme væk fra schenklen.. igen var pisken (som hun kendte og forstod) en god hjælp for hesten til at forstå signalerne..
    Men forstår egentlig ikke, du lyder som om jeg skriver man skal bruge pisk.. det gør jeg ikke, men jeg synes det er et godt redskab og forstår ikke dem der nærmest er bange for en pisk fordi nogle misbruger dem..
    I min verden kan sædet være både drivende og anholdende, dog går jeg ikke ind for at sidde og drive løs for hvert skridt som man ind imellem ser.. for mig er fremdrift fra sædet at skubbe bækkenet frem, lidt som om du sidder på en gynge og skal skubbe den igang fremad uden brug af ben..


  • #24   17. jul 2011 Jeg tænker lidt at fremaddriften er lært allerede under tilridningen?
    Ellers er jeg af den type der driver med min underschenkel samt sæde i samme rytme indtil korrekt fart er opnået, bruger ikke pisk til hverdag, kun til forlængelse ved indlæring af nye øvelser der kræver megen hjælp bagtfra.

    Men der er mange forskellige måder og meninger om hvordan man rider, og tror bare man skal gøre hvad ens hest reagere bedst på.

    Men hed og lykke smiley


  • #25   17. jul 2011 Nu svinger beg jo ikke torvet, men løfter det som signal. Det skal lige siges at min hest er redet i mine øjne meget forkert, og er under total genoptræning og fornyelse af udd. Hun kendte ikke et eneste af de signaler da jeg fik hende, og hun er bestemt ikke følsom.
    Min gamle plag brugte jeg heller ikke pisk til en eneste gang under tilridning, og heller aldrig på de andre ungheste jeg har hjulpet med tilridning og udd.
    En hest kan præcis hvad du lærer den, ung eller gammel. Men hvis tålmodighed og tid ikke er der er det jo klart nemmest med hjælpemidler.

    Maria: jeg lærer hesten det via fremdrift i sædet, og meget små spændinger i schenklen (ikke pres) kombineret med de komandoer jeg har lært hesten fra jordarbejde .. Men det er jo bare min ridestil, og det fungere for mig ganske udemærket ..


  • #26   17. jul 2011 Man kan vel gøre som man vil hvis det virker for en selv :o)

    Og jeg er glad for min pisk. Kunne nok godt klare det uden, syns bare det er nemmere at kunne pege og forstærke.



  • #27   17. jul 2011 Helene: det er jo lige præcis min pointe, hesten kan lære præcis det man vil ha. Om det er at gå med eller uden pisk ..

  • #28   18. jul 2011 Cahrlotte: Ja det kan den sikkert, men jeg er bare bedst når jeg har min pisk. Og jeg synes ikke det er en dårlig ting at bruge, hvis man bruger den med omtanke. Så der bliver vi nok aldrig enige :o)

    Jeg vil gerne kunne ride samling uden at arbejde for meget med tøjlen, men kan se ud fra debatten omkring det at mange sværger til tøjlen - specielt ved de højere dressurøvelser. Der har jeg så min mening, og andre har deres - sådan er det jo. Dejligt at man kan få en debat om det og høre andres meninger. Men man må gerne have sin egen mening også.

    Jeg tror ikke du får mig overbevist om aldrig at bruge en pisk, jeg bruger den for at forstærke signaler så hesten bliver mindst muligt forvirret. Og det virker for mig. Hvis det andet virker for dig, og du kan bruge et tov i stedet eller hvordan du nu griber det an, syns jeg bare er super fedt! Men som jeg arbejder er det med en pisk til at pege og tappe. Men jo mere hesten og jeg forstår hinanden, jo finere hjælpere og så bliver pisken ikke brugt. Det er mest i start fasen.

    Du siger det er nemmest at bruge hjælpemidler i stedet for tid og tålmodighed - tja jeg har masser af tid og tålmodighed. Men der er vel ingen grund til at gøre tingene sværere for hesten bare fordi tingene skal tage flere år, sådan af princip :o)

    Jeg er nok ikke en superstjerne til det jeg gør, men jeg gør det så godt jeg kan med de hjælpere jeg har. Du er så nok bare bedre eller har en anden teknik end mig. Og det er da fint...

    Så skal vi ikke bare lade piske-debatten ligge her? Med mindre nogen har nogle virkelig gode argumenter? Syns vi har hakket nok rundt i det nu :o) Bare min mening, kom gerne med en anden hvis der er andre??

    Hilsen Helene


  • #29   18. jul 2011 Helene: Er helt enig i dit sidste indlæg.. jeg foretrækker også pisken netop fordi det gør det nemmere og mindre stresset for hesten at den hurtigere forstår ikke fordi jeg har travlt smiley

  • #30   18. jul 2011 Tanja P, du har fuldstændig ret. Jeg var bare nysgerrig efter at høre hvordan andre gør det. Jeg har jo min måde at gøre det på, og den fungerer helt fint, det bestemt ikke fordi jeg har nogle problemer smiley

    Og tak for alle jeres indlæg i andre.


  • #31   20. jul 2011 Jeg siger jo ikke at pisken er en dårlig ting men at den for mig er unødvendig, den mening må jeg vel også have? Jeg acceptere jeres meninger, og har kun svaret i denne debat fordi jeg bliver spurgt .. Men jo lad den ligge ..

Kommentér på:
Lære hesten at gå

Annonce