{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

Gør det nogen forskel- ifol og kåres? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og grubler lidt med et par spørgsmål ang. kåring og ifoling.

Har en 3 års pintohoppe (eget avl) hun er efter 2 kåret forældre, så skal naturligvis kåres.

Men syntes ikke hun er helt færdigudviklet endnu, så har besluttet at vente med at kåre hende til næste år.

Jeg vil så gerne avle et føl på hende også, men så er spørgsmålet så bare, skal jeg vente til hun er kåret, dvs. først føl om 3 år.. puh, syntes det er længe til.

Men hvis jeg nu ifoler hende næste år og kåre hende i sep. vil det så have noget at sige mht kåringen, vil hun ikke vise sig rigtig pga føl i maven eller???? Hun skal selvfølgelig ifoles med kåret hingst.



Håber i kan hjælpe mig lidt

på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gør det nogen forskel- ifol og kåres?
  • #1   25. jun 2012 Hej
    Hvis du ifoler hende i år, vil du godt kunne stille hende i år også, hoppen burde du ikke kunne se det på. Men du skal bare huske at undgå for meget stress så hun ikke smider føllet smiley Og du vil også kunne i fole hende og stille hende med føl ved siden,

    Personligt ville jeg nok overveje at vente med at komme føl i til hun var færdig og det samme med kåringen. Så syntes jeg man får de bedste resultater for både hoppe og føllet smiley


  • #2   25. jun 2012 Hvis du læser ordenlig efter, skal hun først kåres NÆSTE år, da jeg ikke syntes hun er færdig udviklet endnu.
    Så hun vil være 4 år næste år smiley


  • #3   25. jun 2012 Ja det læste jeg godt, derfor skrev jeg jeg ville vente med både og føl og kåring til hun var færdig..?

    Ville kåre hende først og så ligge føl i lige efter kåringen....


  • #4   25. jun 2012 det bliver alt for sent at ifole lige efter kåring da pinto kåring altid er i sep. mrd. men takker for svar,
    hun bliver først kåret NÆSTE år, da hun ikke er klar i år.

    Men det er nok bedst at vente med at ifole til hun er kåret. så må håbe 3 år går hurtigt smiley


  • #6   25. jun 2012 Vil gerne have hende kåret inden hun får føl, da jeg ventede med at kåre hendes mor til hun havde hendes første føl ved siden, og syntes hun var blevet meget "tung" i sine gangarter efter hun havde fået føl, og det syntes dommerene også, så hun blev ikke kåret ret godt..
    men ville bare høre om nogen kårede deres heste når de var ifolet, og om det gav negativ virkning mht gangarter.

    Men hvis der er stor risiko for de kan miste føllet i maven pga. stress, så viljeg da ikke ifole hende næste år.
    må bare bide tænderne sammen og vente smiley


  • #7   25. jun 2012 Jeg vil ikke ifole hende før hun er færdig med at vokse, da jeg har hørt at ifoling når de ikke er færdigudviklet vil stoppe hoppens vækst, og hun vil se "ufærdig " ud resten af sit liv.. så ingen ifoling iår smiley

  • #9   25. jun 2012 tak for alle jeres svar smiley

Kommentér på:
Gør det nogen forskel- ifol og kåres?

Annonce