{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

hvad er der galt med hende! :( {{forumTopicSubject}}

hej HG.

det drejer sig om min ponyhoppe jacqline. de sidste par dage har hun opført sig vildt underligt. hun plejer at være en tøs med fut i, men nu vil hun simpelt hen ikke lave noget. på banen vil hun kun skridte, og hun vil ikke trave eller galopere. hvis man sparker til hende stopper hun op med det samme. så hvis man sparker til hende igen, beegønder hun at gå rundt med bagdelen i en cirkel, eller bakker, eller stamper med forbenet i ren protest. så kan man efter en del overtalelse få hende til at skridte igen, men sparker man til hende er det samme relsultat. hun vil kun trave hvis man virkeligt prøver, og der er en der løber ved siden af med noget af tøjlen, og hvis man stortset ikke sparker til hende. væk er den glæde og iver hun plejer at have. normalt når jeg så meget om korter tøjlerne af, er ørene fremme, og det kan kun gå for langsomt med at trave. problemet har været der de seneste gange hun har skulle rides, og det er altså virkeligt bedrøvende. jeg har selv en del teorier, på hvorfor hun gør det:

første gang hun drillede, havde hun trodt en pind op i hoven, den er self blevet fjernet, og tror ikke det kan være det da vi havde smed i går, og hvis hun havde haft ømme hove er det ømme jo nok skåret væk.

hun har en del græsvom, så ved ikke om det gør ondt på hende at blive sparket til med schenklerne.

det er ikke sadelproblemer, for vi har for noget tid siden haft en sadelmager ude at kigge på hendes bomløse sadel, og den sagde han god for.

en vi kender mener at det er ungdomsunoder, da hun ikke er så gammel.

hun har redet på bane de sidste par gange, så måske kedede det hende, så hun nægtede at ride på den, men da jeg gik en tur med hende virkede hun stadig ikke så travevillig som hun plejer.

hun er jo som sagt ikke en dovenlars normalt, og hun har araber i blodet så hun er også udholdende.

er self besgyndt at blive bekymret, så ville lige høre hvad i tænker om alt dette, og om i har nogen bud, eller noget vi kan gøre.

Kh. line.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad er der galt med hende! :(
  • #1   4. aug 2012 Måske har hun ondt? Og når hesten har fået beskåret hove, skal der lige gå en dag eller to inden man kan ride på den igen.

• #2   4. aug 2012 Måske har hun ondt i nakken?

• #4   4. aug 2012 Helt seriøst! tjek op på om hun har en begyndene forfangenhed!
    Min fjordhoppe blev pludselig også så underlige! og det vist sig at være forfangenhed!

og vis du siger den har græsvom kan det nemt være det!

• #5   4. aug 2012 det kan være hun har en mild infektion/forgiftning som hendes krop kæmper med
    det kan også være hun har lavet et eller andet, som nu gør ondt på hende (evt. i lænden)

jeg tror jeg ville lade hende være et par dage og bare strigle hende. hvis det fortsætter så ville jeg få en kiopraktor ell. lign ud

• #6   4. aug 2012 Min veninde har en plag som også har været sløv og ikke har haft lyst til at bevæge sig, den var på vej til at blive forfangen fandt vi ud af. Så den havde selvfølgelig ikke lyst til at gå særlig meget frem af.

Ellers kan den måske være øm i kroppen hvis den er faldet på folden, eller noget andet. Husk at der altid er en grund til at hesten gør som den gør, selv det som vi kalder unoder, er der altid en grund af. Heste er ikke bar frække og opfindsomme, og de gør ikke ting for at genere os - så kloge er de heldigvis ikke smiley

Måske du skulle give den fri fra ridning en uge, og se om det ikke bliver bedre, du kan evt longere den lidt, eller bare have den løs på banen. Så kan du jo holde øje med om den bliver friskere.
    Jeg håber den snart bliver frisk igen smiley

• #7   4. aug 2012 hej alle sammen, tak for de søde komentarer og gode råd.
    har nemlig lidt svært ved at sige hun driller mig bare, og så bare sparke mere til hende. tror nemlig ikke det er tilfællet, selvom både mor og vininden siger det. for selv når hun er på folden, er hun heller ikke ligså energisk. i stedet for at galopere op til de andre på folden, traver hun langsomt og stopper hurtigt. hendes mave virker også meget oppustet, og den virker spidsere end andre runde græs vomme. vil gerne have doktor dyr ud og kigge på hende. det er jo bare lige det at det er mor der jo bestemmer det. men vil instistere på det, og tror også det bliver nemmere nu hvor jehg har nogen flere hestefolk i ryggen.

til Camilla. mange tak for tilbudet, men min mor ved også en del om horsemanship, og det kan godt være vi skulle træne noget mere det. hun er trænet med det før, men tro lige vi skal øve det igennen en gang til.

• #8   4. aug 2012 Din hest har helt sikkert ondt...

• #9   4. aug 2012 tror også det en god ide at give hende fri i noget tid, men hvis det så alligevel er en test hun giver mig- det tror jeg nu ikke- så er det jo ikke godt hvis hun finder ud af at hun kan protesterer og så for hun fri. men det er ligemeget om det er mor eller mig der rider hende, så jeg begynder mere og mere at tro at der er noget galt.:(

• #10   4. aug 2012 Hvis I tror der er noget galt, er det meget bedre at ringe til dyrelægen, i stedet for at spørge til råds her. smiley

• #11   4. aug 2012 ja men det er mest mig der tror det. min mor skal lige overbevises.

• #12   4. aug 2012 du skal klø på!
    ellers hold af fast tag om koden på hesten og mærk om der evt er en lille puls? det må der IKKE være! og prøv at lægge mærke til om den viser tegn på at blive mere stivbenet..

du skal virkelig holde øje vis det er forfangenhed! Du kan resikere at måtte aflive den vis det ikke opdages i tide..

og vis det skulle vise sig at være forfangenhed vil jeg råde jer til at give den plader og sko på!
    min Alfred går med det og vi bruger det og brugte det også på min fjordhoppe

• #13   4. aug 2012 hun for nogle vitaminpiller og enkelte godbidder, ellers spiser hun græs. der vokser nogle planter på folden som ikke er hestevenlige, dem kommer vi tit og hugger ned, og river op og sørger for at de ikke kan få fat på dem. de ungår den også, men der var altså engang jeg måtte hive noget giftigt ud af munden på hende. kan hun mon have spiste noget hun ikke kunne tåle? en ting er i hvert fald sikkert. nu bliver der i vert holdt godt øje med hende.!

• #14   4. aug 2012 (link fjernet)

sådan ser det ud når pladerne kommer på

• #15   4. aug 2012 hvor på koden skal man mærke?

• #16   4. aug 2012 Jeg ville som mange af de andre ringe og spørge dyrlægen, hvad grunden kunne være.. Det kan være forfangenhed, ondt i ryg,nakke eller måske ben? Hvis alt dette er udlukket, kan det også være afprøvning af hvor langt hun kan gå uden at blive sat på plads eller kedsomhed..
    Men først ville jeg altså tjekke hesten igennem med dyrlægen...

• #17   4. aug 2012 lige mellem benet og hoven .. altså der hvor benet går lidt indad før hoven kommer smiley

• #18   4. aug 2012 Min pony hoppe var lidt som din dog ikke så slem hun var sløv men ville godt trave og galop men det gik meget meget roligere end det plejede og hun havde kolik og vi vidste det fordi da hun kom ind i boksen smed hun sig ned straks
    Så få hende undersøgt en hest ændre ikke pludseligt adfærd uden grund er det ung heste nykker kommer det lige så stille og blive værre og værre fordi hesten finder ud af det virker men kommer det nærmest over natten så er der noget galt med hesten kontakt dyrlægen og kiroprakter jeg tror enten den er syg eller har ondt
    Mvh Natasia

• #19   4. aug 2012 tak, hun pulser ikke i hoven.:)

• #20   4. aug 2012 100% sikker? den kan være meget svær at føle vis det kun er begyndene ?

• #21   4. aug 2012 nej ikke hundrede. 95. i starten føltes det som om der var noget.

men vi er kommet frem til den konklution, at hun har spist noget hun ikke kunne tåle. hun har det allerede bedre end hun havde det i formiddag. så vi tager det roligt de næste par dage, og så gør vi alt hvad vi kan for at der ikke er flere dårlige planter på folden. tusind tak allesammen for jeres råd og for komentarende! smiley

Kommentér på:
hvad er der galt med hende! :(

Annonce