{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

Hævet ganacher og kæbe {{forumTopicSubject}}

Min hest blev flyttet over i en ny stald et nyt sted lørdag i sidste uge(d. 10 november), søndag da jeg kom der ud var hun hævet i ganacherne og kæben/kinderne hvis man kan kalde det det var også hævet. Hun havde det også mandag og der kom vi i tanker om at hun ikke er vant til at få wrap, men kun hø så vi tog det som om det bare var en reaktion på wrappen og evt det nye sted generalt.

Men hun har det stadig, og det går ikke væk når jeg rider hende.. Hun går på fold fra morgen til aften og det gjorde hun også det andet sted hun stod. De har en lade de kan gå ind i og spise hø..

Nogen som har en idé til hvad det kan være og hvad jeg kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævet ganacher og kæbe
  • #1   18. nov 2012 Søge dyrlæge? smiley

  • #2   18. nov 2012 Den kan evt have spist jord på folden..

  • #3   18. nov 2012 Havde også tænkt mig at søge dyrlæge hvis det bliver ved, men tænkte at jer her inde måske havde prøvet noget ligendene og havde et godt råd..

    Tina: Muligvis, men hvorfor skulle den så hæve op og blive ved med at hæve op hver dag i en uge?


  • #4   18. nov 2012 Det plejer at komme af, hvis hesten spiser mange rødder og evt jord.. Men det kan jo også være en slags virus, nu hvor den er flyttet stald.. Men er det ikke væk imorgen, så synes jeg du skal få dyrlægen til at kigge på den. Virker hesten sløj eller har den feber?

  • #5   18. nov 2012 Virker slet ikke sløj overhovedet. Sys bare det er underligt hvis det skulle være fordi hun spiser jord og rodder når de bare kan gå i laden og spise hø..

    Har fået at vide jeg skulle prøve at give den citron eller sure æbler for at få spyt produktionen igang, men ville gerne have noget som virker med det samme når jeg tager hende ind så jeg kan ride..


  • #6   18. nov 2012 Selvom der er hø, så kan det jo godt være din hest synes det er mere spændende at rode i jorden.. smiley Det kan også være, at de nye heste ikke er glade for at den nye hest, "spiser" deres mad. smiley Jeg ved hvertfald at hos os om foråret især, så ser vi mange af hestene hæver op. Men det plejer ellers også at falde når man har redet, og at de ellers får spyt produktionen igang. Men jeg kender ikke til metoder, for at få hævelsen til at falde, andet end at ringe til dyrlægen.. smiley

  • #7   18. nov 2012 Jeg har også selv set det om foråret, og min her også haft det om foråret, bare slet ikke så slemt og det plejer at gå væk når den bliver redet..

  • #8   18. nov 2012 Vi har det engang imellem, hvis hesten får spist en giftig plante... Så er de hævet nogle dage, uden andre symptomer... Så efter et par dage eller 4 er det stille og roligt gået væk... Det eneste hensyn vi tager til hesten er at når vi rider den med hævelsen, er at den får lov at blive lang fortil... Ellers har de lidt svært ved at få luft...

  • #9   18. nov 2012 Jamen min har haft det i 7 dage nu..

  • #10   18. nov 2012 Min får det også også nogle gange.
    Og det er ikke altid lige til at sige hvorfor han får det, men det kan også være der i flere uger og så kan der gå måneder hvor jeg ikke ser det.
    Men det er som regl aldrig så slemt om morgenen når han har stået inde om natten.

    Men hvis du ikke føler dig tryg ved det så syntes jeg du skal ringe og spørge dyrlægen smiley


  • #11   18. nov 2012 HVis den er kommet fra lidt eller ingen græs på folden til en del det nye sted er der nogle heste der godt kan reagere ved at hæve der hvor du beskriver det..

  • #12   18. nov 2012 det kan som nævnt både være en virus eller kan det blot være en reaktion på- dårlig indeklima - støv - at der er mere græs, særligt småt græs med rødder og meget af det.

    Det kan også være reaktion på wrapen, hvis der er noget i, hesten reagere/overfølsom over for. jeg ville søge dyrlæge hvis det forsat er der mandag. Da jeg synes det mest/ som ofte opleves til foråret, hvor græsset igen begynder at gro. Der er nemlig de mange små spir og den længe tygge, der plejer at overbelaste ganaser (staves?) Det plejer at forsvinde og det bliver ofte ikke så slemt at heste ikke kan rides/ genere luftvejene.


  • #13   18. nov 2012 Det er lige før jeg vil sige der er mindre græs det hvor den er nu end der hvor den var før, men som skrevet før kan de gå ind og spise hø i laden..

  • #14   18. nov 2012 ...dårlig indeklima? at der fejes efter hestene er kommet ind ?påbegyndt astma ol. søg dyrlæge hvis du mener omgivelserne ikke er særlig meget til forskel for det nye sted.....

  • #15   18. nov 2012 Må inderømme at jeg slet ikke kan forstå at du har ladet det stå på en uge uden at du har haft ringet til dyrlægen.
    Jeg citere:
    "Jamen min har haft det i 7 dage nu.."

    Hvilket lyder i mine øre til, "at for pokker hvor er det lang tid", synes du. Hvorfor tager du så ikke knoglen og foretager et vel og mærket gratis opkald til dyrlægen og forhører dig ad om hvad du skal gøre? Det er altså hestens luftveje vi arbejder med her! Selvom den ikke umiddelbart viser tegn på smerte eller ubehag kan den jo sagtens have ondt, hvorefter du stadig rider rundt på den selvom det intet hjælper, så kunne det jo tyde på at det ikke er noget som "det plejer" som forsvinder efter lidt ridning.

    Undskyld mit mindre morgen opstød, men vi herinde er jo ikke dyrlæger!


  • #16   18. nov 2012 Amanda: Jeg er ikke en som er mega pulret om min hest og ringer til dyrlægen lige så snart der er noget. Hun er ikke sløv eller virker på anden måde syg.. Men ja sys det er et stykke tid men så længe hun spiser og drikker og virker frisk og glad så mener jeg ikke jeg burde ringe til dyrlægen som en eller anden mega pylret en.. Det er jo trods alt et nyt sted med nye ting.. Det kan jo godt være en reaktion af en slags..

    Jeg ved godt i ikke er dyrlæger, men det kunne jo være der var nogen som havde erfaring med det som kunne give mig et råd eller to til hvad jeg skulle gøre ud over at ringe til dyrlægen..


  • #18   18. nov 2012 Lotte: God måde at tænke sådan smiley

  • #19   18. nov 2012 Når du kommer i stalden, er den så lige kommet ind fra folden, eller står den stadig på folden ?

    Min har altid hævede ganacher (kæber/kinder) når jeg henter ham fra folden, og det problem har jeg fra efterår til og med forår. Han kan bare ikke tåle det græs der er i den tid.
    Hævede koder er som regel et tegn på den har stået stille i lang tid, men så plejer det at forsvinde når man skridter den godt varm.
    Forsvinder det ikke, så er det sikkert noget andet.


  • #20   18. nov 2012 vores havde det også, det viste sig at være allergi, vi fik taget en blod prøve,
    han spiste også,stressen ved flytning kan godt få det frem


  • #21   18. nov 2012 er der småt med græs på folden?? min dyrlæge siger at det er det der sidder i de små rødder på folden

  • #22   18. nov 2012 det er en typisk reaktion på sukkerstoffet i foder/hø/græs/wrap, så det passer meget godt med at den er flyttet et nyt sted hen, det er ikke farligt og kræver ikke dyrlæge andet end hvis hævelsen er voldsom... det kan hjælpe at give hesten lucerne light (uden sukker) eller roepiller som giver en lang tyggetid... men hvis hesten er frisk og ikke generet af det, så ville jeg se tiden lidt an.. der er rigtig meget sukkerstof i den smule græs der er pt, da nætterne er kolde og dagene forholdsvis lune..optimale forhold til højt sukkerindhold i græs... hesten kan sagtens rides, men vær obs på hævelsen/frie lufveje

  • #23   18. nov 2012 Siger heller ikke at man behøver at være pylret, slet ikke, men det er jo ikke lige gyldig med problemet sidder henne på hesten. Må indrømme at hvis du havde regnet med det ville gå væk ved ridning og at det ikke gør det efter 3 dage ville jeg ikke tøve med at give et opkald som er gratis som kan hjælpe og vejlede ikke mindst fortælle hvor alvorligt det KAN være men 1 hel uge uden forandrig??? JEG havde reageret noget før og jeg vil bestemt ikke kalde mig selv for pylret. Kunne jo også være en allergisk reaktion og hvordan ville du selv have det efter 1 uge uden forandring? Tror ikke din hest har været total ugeneret af problemet hvis den har været redet og måske endda har gået i holdning (ved jeg jo ikke om den har). Min besked er slet ikke negativt ment, har lige selv læst den igennem og det kan godt lyde utrolig negativ men kunne altså lige forklare det på anden måde, så tag det ikke så negativt som det lyder.

  • #24   18. nov 2012 Amanda: Jeg tager det skam heller ikke negativt smiley
    Jeg ved ikke hvornår jeg havde regnet med at det var væk og heller ikke at det forsvant ved ridning, det er bare lidt svært når 3 forskellige personer siger tre forskellige ting hvor ingen af tingene har været noget hvor de synes jeg skulle sådan rigtig gøre noget ved det.. Vi er nået frem til den konklusion i dag at det kom "bare" er græsset da hun ikke havde været ude så længe i dag da jeg kom og der var hun ikke hævet, måske kun en anelse smiley
    Jeg vil prøve at give hendes sure æbler da jeg har fået at vide det er fordi de ikke producere spyt nok og det skulle de sure æbler gerne sætte gang i smiley

    Med det med at hun er blevet redet og gået i holdning der har jeg været meget obs på om hun virkede til at kunne få luft nok og det har været en frivillig holdning så jeg har ikke tvunget hende til noget smiley


  • #25   18. nov 2012 Det er rigtig godt at høre at det ikke var mere alvorligt end det. Men ja, kender godt det der med når der er 20 forskelligemennsker der siger 100 forskellige ting og så er det ikke sikkert at man træffer det rigtige valg første gang. Jeg er heller ikke i tvivl om at både du og dine omgivelser har været opmærksomme på problemer også ved ridning, tror egentlig bare jeg blev lidt paf over at der var gået 7 dage uden forbedring. Men det er også svært når man ikke lige kan se hesten for sig og som grundregl synes jeg normalt at man skal være parat og forberedt på det værste smiley
    Men super at høre der er styr på det


Kommentér på:
Hævet ganacher og kæbe

Annonce