{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

At lære hesten tricks - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg leger lidt med tanken om at slutte mig til flokken på HG, der lærer deres heste tricks.

Tanken er kommet, fordi jeg har med en 4-års oldenborger at gøre, som umiddelbart ser ud til at være tosset dum. Men lidt intelligens må der da gemme sig, eftersom han gang på gang formår at komme ud af boksen om natten for at gumle hø. Han har endda en dag fået løftet bokslågen ind i boksen. Han opfanger også hurtigt, når der er noget, han ikke må og er lærenem under rytter, så mon ikke han vil kunne lære hurtigt?

Så nu spørger jeg:
Hvilke tricks vil være nemmest at starte med? - og hvordan er det lettest at gøre det?


Det skal lige siges, at jeg ikke vil bruge tove og lign. til at tvinge hesten, og vil ikke lære den ting, som kan blive en ulempe og gå hen og blive farligt. Såsom at stejle og lave spanske skridt (den har nemlig for vane at skrabe med forbenene, når den er utålmodig eller tigger, og dette vil jeg ikke forstærke).


Håber I vil hjælpe, og at andre, der også vil lære det vil følge med.

Vh Camilla


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hesten tricks - hvordan?
  • #1   24. jun 2013 Spanske skridt har faktisk hjulpet min hest af med, at stå og gøre det på staldgangen smiley

  • #2   24. jun 2013 Så kunne det jo være, det netop var en fordel. Hvordan lærer man den det? smiley

  • #3   24. jun 2013 Smile! Start med det smiley Det ser supersødt ud og er ret nemt. Kan ikke lige skrive en lægnere forklaring, men der findes mange guides på nettet

  • #4   24. jun 2013 Jeg har lært min lille ismule at "smile" ved at holde en godbid over mulen til hun løfter den en smugle og sådan blev jeg ved, det tog et par dag (ikke mere end en time om dagen) for mig at lære hende det, det gik ret hurtigt før hun fangede den. smiley
    Held og lykke smiley


  • #5   24. jun 2013 Jeg startede med at lærer min at kysse! Haha, nu gør han det heller end gerne, bare ud skal klø dig! Hahah! smiley

  • #6   24. jun 2013 Jeg plejede at hver gang den løftede benet tog jeg den arm ud til siden, hvor hun løftede. Og så roste hende. Så når hun havde lært at når jeg tog armen ud til siden, at hun skulle løfte det ben. Hvis hun gjorde det med det forkerte ben, eller gjorde det uden jeg havde givet tegn, sagde jeg bare nej, nej, nej. Inden længe havde min hest lært det

  • #7   24. jun 2013 Tak! Det vil jeg prøve i morgen. Det er måske også nemt nok, for er begyndt at kilde ham på mulen, hvorefter han så "smiler". Så det kan jeg nok få ham lært smiley

  • #9   24. jun 2013 Super dejligt, alle sammen.

    Og især tak for "romanen", Bettemus. Det meste var meget brugbart smiley


  • #11   24. jun 2013 Jeg prøver mig lige frem til at starte med. Men det kan være, der dumper en besked ind til dig på et tidspunkt. Tak skal du have smiley

  • #13   25. jun 2013 Mange tak for jeres tid og jeres indlæg. Meget brugbart! smiley

    - det gør mig ondt med din oldenborger, * Helena og My *.


  • #14   25. jun 2013 Smile og kysse er "begyndertricks" hvis man kan sige det sådan smiley
    Det er ryste på hovedet sådan set også men man KAN risikere en hovedsky hest.
    Af praktiske tricks kan jeg nævne:
    Indparkering
    Frem, stop, bak vha. Stemme og minimal fysisk kontakt.
    Stemmeføring fx. I longe (skridt,trav,galop)
    Stå 'bundet' uden tov.
    Løfte ben uden berøring (skide smart til når du skal rense hove på en vintermudret hest!) smiley

    Så kan du lave de lidt sjovere tricks som apport hvor hesten henter noget til dig, evt. En bold - du kan gå over presenninger eller igennem smalle passager - åbne og lukke kasser, rulle tæpper ud osv.

    Når du er kommet godt ind i det og har mod på det kand du beskæftige dig med de lidt farligere tricks såsom stejle, ligge, sidde, spanske skridt, stå på ting osv.
    smiley :)


  • #16   25. jun 2013 De er ikke allesammen 'tricks' nej, men det er stadig ting man kan have sjovt med at lære hesten. Sådan noget som at træne vand og trafik skrev jeg ikke ned fordi jeg ser det mere som opdragelse.
    Mange af tingene jeg har skrevet går også ind under jordtræning, fx indparkering, men jeg synes også at det på den ene eller anden måde er et trick. Men jeg er enig med dig smiley nu skrev jeg dem bare ned alligevel.

    Jeg har læst rundt omkring om heste der ryster på hovedet bare du nærmer dig deres hoved. Altså du må ikke røre hovedet - hovedsky. smiley


  • #21   25. jun 2013 Hej alle tricks trænere! (:

    Jeg har lært min pony spanske skridt, og smile. Og er igang med neje.. Med hanblik på at lære ham at ligge sig.

    Men jeg er usikker på om metoden er rigtig. Han forstod hurtigt de andre tricks men dette er lidt svære.

    Det jeg gør er at tage en gulerod imellem hans ben og så løfte den ene hov og så sætte hans knæ ned på jorden. Han tager hurtigt hovedet op igen og rejser sig.
    Er det bare at blive ved med at motivere ham mere? Og hvordan kommer jeg videre til at lære ham at ligge sig efter dette tricks er på plads?

    Mvh.


  • #23   25. jun 2013 Mange tak for svar allesammen.

    Jeg er ked af, at du, Bettemus benytter emnet til at angribe andre, der egentlig bare gerne vil hjælpe mig som ny i tricks-verdenen, som du også selv vil og gør. Kan se fornuft i alle synsvinkler i jeres diskussion, men jeg mener, at der findes pænere måder at formidle det på.

    Tak for hjælpen, alle. I har været til stor hjælp. Glæder mig til at afprøve smiley


  • #26   25. jun 2013 Nogen gange skal man jo bare tænke logisk! Tak for svar Bettemus!
    Det tror jeg faktisk ville være en mulighed! Han skal altid rulle sig efter vi har redet og han kan godt lide at ligge og kigge på kvierne på marken så han burde være villig til det. Nogen gange har jeg også gået hen til ham på folden og lagt ned med ham. Det vil jeg da lige prøve! Tak (:


  • #28   25. jun 2013 Hehe ja nu må vi se hvordan det går! Men tippet var rigtig godt! Nogen gange ser man sig blind på noget fordi man kender én trænings betode og så bliver man fortvivlet når ikke lige den virker smiley

    Hehe ja det synes jeg at der er mange som siger om deres hest. Men det er min lidt ligeglad med. Han synes nogen gange bare man skal flytte sig for nu skal han altså rulle! Haha smiley


  • #30   25. jun 2013 Hehe det er så fantastisk med hjælp fra andre! Jeg er selv ret alene om det med ponyen og det er begyndt at kede mig lidt altid at være alene ude ved den, ride alene osv. Men at ponyen er glad og elsker at jeg kommer hjælper lidt på det hele (:

  • #32   25. jun 2013 Hahah ja hver sin holdning smiley ;) ! Men det er da bare fedt at du har nogen at hygge dig med omkring det! Men det har de jo fleste nok. Jeg kunne da også bare have min pony ved min veninde men så kom jeg kun til at se ham i de weekender hvor jeg er hjemme og det ville bare være for lidt for mig.

    Hvordan får du hesten til at stejle? Jeg har kun lært en shetlænder det og det var jo nemt for man kunne jo bære den der op og så give den opsitiv belønning. Det er lidt svære med en på knap 150cm smiley ?


Kommentér på:
At lære hesten tricks - hvordan?

Annonce