{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
649 visninger | Oprettet:

Skifte foder for sjov? {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig længe haft den måske lidt mærkelig ide, at skifte foder til min hest, bare for at skifte.

Han fungere rigtig godt på den blanding han køre på nu, og har kørt stabilt på det længe

Pt får han

Morgen
- 200g valset byg
- 150g Equsana lucerne gold

Aften
- 200g valset byg
- 500g fiberpiller
- 150g Equsana lucerne gold
- Salvana mineral brix


Han har brug for fedende og proteinholdig foder.
Det er ikke et problem, at jeg skal køber foder i 2-3 forskellige butikker, men er ved at være lidt træt af det, fordi de ligger SÅ langt fra hinanden, og jeg skal låne bil hver gang.

De produkter jeg ellers har overvejet er:

- Hippolyt Naturmüsli (har brugt det på tidligere ponyer, og været oven ud glad for det)

- Muhldorfer, evt http://muhldorfer.dk/produkter/muhldorfer/specs/6-korn-plus.pdf

Samt andre produkter, men de her falder mig ind først.

Men hvad synes i om at skrifte, bare for at skrifte?
Jeg kan jo ikke vide, om noget af det andet er endnu bedre til ham, bare fordi han fungere godt på det han får nu.

Og hvor lang tid skal jeg forvente at fodre med et produkt, for at prøve det af og "teste" virkning - en måned eller måske to (her snakker vi ikke supplerende)?
Og hvor mange forskellige produkter kan man tillade sig at skifte imellem efter hinanden? Når jeg skriver "tillade", mener jeg, at hesten selvfølgelig har bedst af at få et fast foder, så om man kan tillade sig at afprøve to fodertyper efter hinanden, eller op til fem fx?

Hvad er jeres mening? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte foder for sjov?
  • #1   9. jul 2013 Ik for noget, men det er da en lidt mærkelig ide og skifte bare for og skifte! smiley


  • #2   9. jul 2013 Jeg er rigtig glad for naturmuslien - dog er han så nøjsom, at han blir for tyk på det om sommeren smiley

  • #3   9. jul 2013 Det er jo heller ikke bare for at skifte, for han har kun prøvet det foder han får nu + noget andet vitamin tidligere, så jeg ved ikke om han fungere bedre på noget andet. Men jeg ved han fungere fint på det han får nu. Dog skal det nok suppleres, når sommeren er ovre smiley
    + at det er vanskeligt for mig, at få købt ind
    Men dejligt med jeres meninger! smiley

    Marie-Louise: Ja, det var jeg også, da jeg brugte det! Og jeg har nu mulighed for at købe det igen, så har virkelig overvejet at prøve det en måned eller to her hen over sommeren smiley


  • #4   9. jul 2013 Vi har skiftet vores væk fra Equsana, og skal starte op på enten Pavo eller Horselux, lige nu prøver vi dem med Horselux, og de er vilde med det smiley

    Vi skiftede fra Equsana, da alle vores heste havde problemer med skæl, efter vi skiftede dem fra Equsana, har de ikke skæl længere smiley


  • #5   9. jul 2013 Der sker vel ikke noget ved at forsøge? smiley

  • #6   9. jul 2013 Nej, men hvor længe går der, før man kan se om det har bedre eller værre effekt?
    Det er jo primært det jeg gerne vil vide smiley


  • #7   9. jul 2013 Det er ikke specielt sundt for hestens mave at skrifte bare for at skifte, de kan få utrolig ondt i maven af det! Og hvis det fungere fint med det som han får, så er der ingen grund til det? smiley

  • #8   9. jul 2013 Horselux er super godt! smiley

  • #9   9. jul 2013 Jeg har på fornemmelsen at mange ikke læser indlægget? smiley

    Skriver jo både at det er vanskeligt for mig, at få fat i foderet + at det han får nu, alligevel skal suppleres med andet. Så for MIG fungere det ikke, men for HESTEN fungere det fint! smiley
    Har som sagt ikke prøvet andet, så ved ikke om andet er bedre eller værre smiley


  • #10   9. jul 2013 Olivia: Hvad bruger du af det? For synes ikke jeg kan finde nogle af deres produkter, som dækker det jeg søger? Han får jo fiberpillerne nu, og det er ok smiley

  • #11   9. jul 2013 Hønsemusen: Vi er som skrevet tidligere, nu gået igang med at fodre med Horselux.

    Min plag får Horselux Grow mener jeg det er, og de andre får Horselux Easy, mener jeg nok smiley

    Men hvad bruges din hest til, og hvad har den brug for :)? Er det konkurrencehest, eller hvad er det :)?


  • #12   9. jul 2013
    Har haft brugt Horselux Easy til min, ganske tilfreds med det og billig fodring :o)


  • #13   9. jul 2013 Cecilie: Den var bestemt ikke henvendt på dig! smiley
    Det kunne ud fra navnet lyde som noget min måske kunne bruge.

    Altså det er Akando på min profil. Han er fire år, og bliver på skift trænet til konkurrence og lange ture. Han er selvfølgelig på meget lavt plan til konkurrencer, da han kun er fire.
    Han har brug for fedende og med protein. Han har svært ved at sætte muskler og er bestemt ikke nøjsom smiley

    Krikken: Er også glad for Horselux som fiberpiller smiley


  • #14   9. jul 2013 Altså man skal altid vænne dem stille og roligt til deres nye foder, for deres mavers skyld.

    Udfra de to produkter du har skrevet, så tror jeg også natur müslien kunne være god smiley ellers er jeg godt tilfreds med brogaarden.
    Da jeg skiftede foder så jeg allerede forandring på omkring en måned.
    Desuden skifter du jo ikke bare for at skifte i mine øjne smiley som jeg ser der vil du slippe for at handle i forskellige butikker, hvilket jeg udemærket forstår! smiley og bare gerne vil finde det rigtige nye foder til din hest smiley

    Min kusine(med 5 forskellige heste) og jeg skiftede fra horselux(plus eller sport). Jeg fandt tit sten i mit foder og ikke mindst mit Lucerne Derfra. Min blev bims i hovedet af det, mistede glansen i pelsen. Min kusines heste tabte sig så meget at de sidst næsten så kriminelt ud. Derudover havde de sat en sær vinter pels og overhovedet ingen pæn pels.


  • #15   9. jul 2013 Fedende og protein rigt foder.
    Fiberpiller er super. Lucerne også. Jeg brugte O grass, det hedder vist bare Grass nu.

    Grønpiller kunne også være en ide. Men helt opblødt, eller blandet i det andet.

    Olie??

    Protein .- du kunne også vælge lidt soyaskrå om vinteren. 1-200 g.

    Får den hø ad lib.?

    Jeg ville nok vælge havre i stedet for byg, men du har sikkert en årsag til dit valg.

    Naturmusli, der ville jeg vælge horslux easy i stedet. Mine skinner voldsomt meget efter det, og super stærke hove.

    Hvis de taber sig af det, er det fordi det er heste, der kræver mere foder. Det er jo meget forskelligt.

    Hele vores stald har været fodret med easy, det er 65 heste. JA, mange tabte sig, men det er jo fordi de gik fra at få 2-3 kg korn osv, og så til easy og evt. en smule fiberpiller.

    Hvis en hest få 2 FE mindre end normalt, ja så taber de sig, rigtig meget! Men altså - meget forskelligt.


  • #16   9. jul 2013 Trine; Det var da godt nok en trist oplevelse smiley

    Jeg havde selvfølgelig også tænkt mig at vænne ham til det, og netop derfor jeg stiller spørgsmålet, hvornår man kan se resultatet. Men for dig har det jo så været ca en måned smiley

    Jeg har desværre ikke selv så gode erfaringer med Brogaarden, men det er efterhånden også 6-7 år siden vi brugte det.
    Ang lucerne, så var jeg også ude og kigge på en masse forskellige slags lucerne, og horselux har aldrig rigtig sagt mig noget, hvor i mod equsane, både ser lækkert ud, er velduftende, og har ikke en gang oplevet, at det ikke holder sig godt, eller der er ting i, som ikke burde være der smiley

    Jeg skulle nok prøve at købe en enkelt sæk naturmusli, og se hvordan han fungere på det smiley


  • #17   9. jul 2013 Mimsen, Ja, det gør han. Og har brugt tiden lige før jul/vinteren på at tilpasse hans foder så godt som muligt! smiley

    Foder som skal opblødes er ikke at foretrækkke. Men sojaskå har jeg aldrig undersøgt mulighed for faktisk, det må jeg lige tjekke ! smiley

    Jeg vil også lige tjekke esay, men er lidt træt af min horselux forhandler, så kunne jeg undvære horselux, ville det nok være at forestrække.


  • #18   9. jul 2013 Prøv at kigge herind: http://www.vja.dk/horselux

    Der kan du læse om de forskellige slags foder smiley


  • #19   9. jul 2013 Cecilie: Tak smiley

Kommentér på:
Skifte foder for sjov?

Annonce