1.355 visninger
|
Oprettet:
Ride hingst! {{forumTopicSubject}}
hej, jeg tænker lidt på er der nogen forskel på at ride en hingst? for jeg går men en mærkelig tanke at jeg gerne vil prøve at ride en islænder hingst
okt 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 5 Emner: 137 Svar: 968
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
EDIT: sorry, så ikke, du skrev ride, ikke holde hingst ....... det skal jeg ikke udtale mig om - min farfars 28-årige hingstekrikke er stadig frisk og stærk som en havørn, men der kan man godt nok også mærke, når han lugter hopperne.
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.355
Der somregel ingen forskel på at have med hingsten at gøre jorden, end der er fra ryggen. Eller nogle uopdragede hingste kan være mere iltre fra jorden, fordi de jo altid skal bedække, når der står en ved siden. Det er uanset om det er en hoppe eller et fantom. Derimod har de aldrig prøvet, mens der har siddet en på ryggen.
-Håber det er til at forstå.
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.355
Har det også sådan med mange hanhunde. Eller tæver og hunkatte.
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.925
feb 2007
Følger: 89 Følgere: 83 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.858
Det er så også hovedsageligt unge hingste jeg har oplevet der er sådan. Men jeg vil stadig sige at generelt så er hingste kun for meget øvede og erfarne ryttere.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 25 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 31
Casanova var jo hingst da jeg først startede med at ride ham, og han var da lidt vild, ja, men når man først lærte ham at kende var det ikke værre end en stædig hoppe f.eks.
Men jeg har hørt om mange ejere der har haft problemer med deres hingste f.eks. at de var uridelige, sparkede, stejlede osv. Men som sagt, det kommer vel an på hvor god man som ejer er til at håndtere den og om man kan fortælle den hvem der bestemmer
jan 2007
Følger: 90 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 316 Svar: 2.119
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.447
Jeg har redet en 3 års, som var så blid, så blid! Ingen nykker eller hingstethed overhovedet!
Men en anden hingst jeg kender ville jeg aldrig sætte mig op på!
Ved hingste vægter tillig og opdragelse meget - og man skal ikke være bange for at sætte sig igennem, selvom det betyder man er nød til at klappe den en!
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.447
- Men han er generelt lækker i omgang, altid sød (selvfølgelig er der lidt hingst, men ikke noget jeg synes har betydning) Og især når der er rytter på er han eksemplarisk!
apr 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 145
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
apr 2007
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 7 Emner: 121 Svar: 558
En hingst kræver som regel mere fast hånd, da en hingst skal irettesættes promte hvis den hidser sig op og lign.
Jeg har altid drømt om min egen avlshingst, da jeg synes det med hopper er lidt for nemt og kedeligt (mht avl)
Jeg synes også de fleste hingste har et andet gåpåmod og et temperement der passer bedre til mig.
Min hingst er 4 år, han er for det meste en engel, min vallak er mere hidsig og usamarbejdsvillig, trods at jeg også selv har tilredet ham.
Min hingst er lidt hys i nærheden af hopper, men han skal jo også lige lære det og selvfølgelig have lov at være teenager.
Mht. ridning kommer det meget an på hvilken opdragelse den har.
Jeg synes personligt der gøres for meget forskel på hingste i forhold til hopper og vallakker her i Danmark, man skal selvfølgelig have det forbehold at en hingst har mere testosteron, som man skal holde styr på. Men med rette træning og en lydig hingst, kan man komme langt.
Jeg har set ustyrlige hingste, som har været livsfarlige, dertil kommer min mening, at kun hingste der kan håndtere det i sit hovede, skal være hingst. Ellers er de bedre tjent med at være vallakker.
Min har altid gået i flok med andre. og synes det er skammeligt at se hingste der ikke fungere med andre heste.
Hvis min en dag ikke kan fungere som alm hest på alm vilkår (med undtagelse af foldophold med hopper) Så bliver han kastreret..
Det jeg vil hen til med min lange skrivelse er at hingste ikke er så meget anderledes end hopper og vallakker, så længe de har haft en fast hånd, og lært at håndtere deres testosteron og at de ligeledes har psyken at være hingst.
Jeg har selv haft børn oppe at ride på min hingst, og der er han så forsigtig og passer på dem
Som med alle andre heste, skal du bare være opmærksom på om det er en "skør" hest du sætter dig op på.
For hingste falder det bl.a meget naturligt at gå på bagben, da det jo er det de skal når de bedækker. Så især det, synes jeg du skal være opmærksom på om det er noget hingsten du sætter dig på ryggen af har tendens til.
Dermed ikke sagt at en hingst er skør af den årsag, men man skal kunne styre det at sidde på en hest der stejler, hvis risikoen er der
Hingste har et fantastisk væsen
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
1) hvordan er de opdraget?
2) hvordan er hesten fra naturens side?
Opdragelse er alfa omega når det kommer til hestens adfærd. Men nogen har også rigtig stærkt instinker fra naturens side, som kan være noget nær umulige at slå ned, og så er det sundest at lade ham kastere. Er hesten opdraget ordentlig og kan sætte sig ud over sine instinkter, er den meget mere lækker at arbejde med.
Det er heller ikke fedt hvis hesten er en kamp at have med og gøre. Og kan ikke forstå dem som bare mener at hesten kan trænes til alt. For de har instinkter og især hingstes er ofte meget stærke, tit hvis opdragelsen har været mangenfuld i trods-alderen.
Men er hesten en rolig en, som bare er sig selv, så er de lige så omgængelige som hopper. De har bare en tendens til at være svære i håndtering fordi hormonerne pumper rundt i kroppen
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1639 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.469
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
jun 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.858
Hos Jesper Finderup kan du komme til at ride på kårede hopper med masser af power hvis det er det. for så behøver det ikke nødvendigvis at være en hingst.
Ja bare lige en tanke.
Ride hingst!