{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• To træer skal beskæres 1.800 kr.
  • Samling af seng 700 kr.
  • Tilslutning af bruse blandingsbatteri 1.500 kr.
  • Lyskontakten i lejlighedsopgangen fungerer ikke 550 kr.
  • Beskæring 2.210 kr.
  • Opgravning og bortanskaffelse af jord 3.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ride hingst!
  • #1   12. sep 2013 En hingst er en hingst det bare ikke alle der tilrider dem smiley

• #2   12. sep 2013 Hingste er forskellige, præcis som hopper og vallakker er det - men hvorfor er det vigtigt, at det er en hingst? Jeg er dybt forarged, når folk bare siger, de skal have en hingst, fordi det skal være en hingst. Hvis der ikke er noget formål i at lade den gå og længes, så kastrer den hellere ... der kan da næsten ikke være noget værre end ikke at kunne udleve sine lyster.

EDIT: sorry, så ikke, du skrev ride, ikke holde hingst ....... det skal jeg ikke udtale mig om - min farfars 28-årige hingstekrikke er stadig frisk og stærk som en havørn, men der kan man godt nok også mærke, når han lugter hopperne.

• #3   12. sep 2013 De kræver somregel mere opmærksomhed fra rytteren, idet de er styret af deres hormoner.

Der somregel ingen forskel på at have med hingsten at gøre jorden, end der er fra ryggen. Eller nogle uopdragede hingste kan være mere iltre fra jorden, fordi de jo altid skal bedække, når der står en ved siden. Det er uanset om det er en hoppe eller et fantom. Derimod har de aldrig prøvet, mens der har siddet en på ryggen.

-Håber det er til at forstå.

• #4   12. sep 2013 Panacae: Jeg så enig!

Har det også sådan med mange hanhunde. Eller tæver og hunkatte.

• #5   12. sep 2013 Det er meget forskelligt fra hingst til hingst, det har også betydning, om hingsten har fået lov at bedække naturligt, så vil de være noget mere opstemte når det er hopper smiley

• #6   12. sep 2013 Jeg har redet 3 hingste, som også blev brugt til avl.. Selvfølgelig reagere de lidt på der er hopper. Men når man red koncenteret på dem, kunne jeg ikke mærke forskel... Den ene reagere endda ikke på hopperne før de stod lige ved siden af..

• #7   12. sep 2013 Nej det synes jeg ikke der er :)som ved alle heste skal de bare være opdraget smiley

• #8   12. sep 2013 En hingst KAN være meget anderledes i adfærd. Der er selvfølgelig eksemplarer som er lige så medgørlige og nemme som vallakker. Det er dog min erfaring at de er mere stolte dyr, de finder sig ikke ikke i lige så meget , har kortere til at sparke ud, især med forbenene. Det er vigtigt at man gør det klart overfor hesten hvor ens grænser ligger hvis man skal kunne håndtere dem og man skal passe på med at udvise truende adfærd, da de gerne tager konflikten op.
    Det er så også hovedsageligt unge hingste jeg har oplevet der er sådan. Men jeg vil stadig sige at generelt så er hingste kun for meget øvede og erfarne ryttere.

• #9   12. sep 2013 Det kommer an på hvor godt den er opdraget synes jeg.
    Casanova var jo hingst da jeg først startede med at ride ham, og han var da lidt vild, ja, men når man først lærte ham at kende var det ikke værre end en stædig hoppe f.eks.
    Men jeg har hørt om mange ejere der har haft problemer med deres hingste f.eks. at de var uridelige, sparkede, stejlede osv. Men som sagt, det kommer vel an på hvor god man som ejer er til at håndtere den og om man kan fortælle den hvem der bestemmer smiley

• #10   12. sep 2013 Jeg har redet en del på Styrkur frá Hafsteinsstöðum. og som alle folk skriver, så er han sød og rar, men med tempo, alt med måde smiley Jeg har tit redet ham på ture med mange andre heste og hopper i brunst, der har aldrig været noget med ham smiley Super lækker hingst, men jeg har aldrig lagt mærke til han var hingst, udover han skulle på en anden fold smiley

• #11   12. sep 2013 Det kommer an på så meget..

Jeg har redet en 3 års, som var så blid, så blid! Ingen nykker eller hingstethed overhovedet!
    Men en anden hingst jeg kender ville jeg aldrig sætte mig op på!

Ved hingste vægter tillig og opdragelse meget - og man skal ikke være bange for at sætte sig igennem, selvom det betyder man er nød til at klappe den en! smiley

• #12   12. sep 2013 Endurance, nu er det heller ikke alle hingste, der ved, at de er hingste, når de kun er 3 år. Min farfar har en 3,5-års hingst - han er lige så kønsforvirret som enhver vallak ... smiley Han bliver nok først kastreret næste år, fordi han er lille af vækst og endnu ikke har opdaget, at han faktisk som den eneste stadig har sine kugler i behold.

• #13   12. sep 2013 en hest er vel en hest?? Nu har jeg redet et halv dusin hingste og det er vel det samme som og ride en vallak eller en hoppe? Hingste er vel ligeså fantastiske som hopper og vallakker smiley Dog foretrækker jeg selv og ride vallakker og hingste istedet for hopper smiley

• #14   12. sep 2013 Panacea: Lige så snart der viste sig en hoppe i stalden kan du tro at han ved hvad de er og hvad han er smiley Og det gjorde han skam også den gang smiley
    - Men han er generelt lækker i omgang, altid sød (selvfølgelig er der lidt hingst, men ikke noget jeg synes har betydning) Og især når der er rytter på er han eksemplarisk! smiley

• #15   12. sep 2013 Der er ikke noget der hedder "uopmærksomhed" med en hingst... Dvs. du skal som rytter altid være forberedt og der er ikke noget der hedder skridte for lange tøjler uden bøjler og tale mobil (det er der så heller ikke ellers - MEN det sker jo smiley ). Hingste kan være fuldstændig uimponeret af andre heste, men der er også dem der går i flæsket på andre hvis en rival kommer for tæt på. Så med hingst følger et stort ansvar, både ved håndtering og som rytter... Selv den sødeste nusse pusse rare hingst kan vende på en tallerken hvis hormonerne koger over - og så er du altså bare luft.... Så nej en hest er ikke bare en hest - hingste er ikke legetøj men kan være lige så fantastisk som andre HVIS man har respekt for det ansvar man har mellem hænderne smiley ...

• #16   12. sep 2013 Det kommer an på rigtig mange ting, f.eks. hvordan hestens temperament er og hvordan den er blevet opdraget. Er hesten velopdraget og har et godt temperament, burde det løbe forholdsvis problemfrit. Men som de andre siger, så er de lige så forskellige som hopper og valakker. Og egentlig kan man ikke sige, at hingste er styret af deres hormoner og det er forskellen - for hopper kan også sagtens være styret af deres hormoner. Og det kan valakker vel også. Det kommer an på så mange ting. smiley

• #17   12. sep 2013 Jeg har en hingst, som jeg overtog da han var 1½, og ikke havde den store forstand på hingstehold i forhold til når de blev ældre mht hormoner, temperement og træning.

En hingst kræver som regel mere fast hånd, da en hingst skal irettesættes promte hvis den hidser sig op og lign.
    Jeg har altid drømt om min egen avlshingst, da jeg synes det med hopper er lidt for nemt og kedeligt (mht avl)
    Jeg synes også de fleste hingste har et andet gåpåmod og et temperement der passer bedre til mig.

Min hingst er 4 år, han er for det meste en engel, min vallak er mere hidsig og usamarbejdsvillig, trods at jeg også selv har tilredet ham.
    Min hingst er lidt hys i nærheden af hopper, men han skal jo også lige lære det og selvfølgelig have lov at være teenager.

Mht. ridning kommer det meget an på hvilken opdragelse den har.
    Jeg synes personligt der gøres for meget forskel på hingste i forhold til hopper og vallakker her i Danmark, man skal selvfølgelig have det forbehold at en hingst har mere testosteron, som man skal holde styr på. Men med rette træning og en lydig hingst, kan man komme langt.
    Jeg har set ustyrlige hingste, som har været livsfarlige, dertil kommer min mening, at kun hingste der kan håndtere det i sit hovede, skal være hingst. Ellers er de bedre tjent med at være vallakker.
    Min har altid gået i flok med andre. og synes det er skammeligt at se hingste der ikke fungere med andre heste.
    Hvis min en dag ikke kan fungere som alm hest på alm vilkår (med undtagelse af foldophold med hopper) Så bliver han kastreret..

Det jeg vil hen til med min lange skrivelse er at hingste ikke er så meget anderledes end hopper og vallakker, så længe de har haft en fast hånd, og lært at håndtere deres testosteron og at de ligeledes har psyken at være hingst.
    Jeg har selv haft børn oppe at ride på min hingst, og der er han så forsigtig og passer på dem smiley

Som med alle andre heste, skal du bare være opmærksom på om det er en "skør" hest du sætter dig op på.
    For hingste falder det bl.a meget naturligt at gå på bagben, da det jo er det de skal når de bedækker. Så især det, synes jeg du skal være opmærksom på om det er noget hingsten du sætter dig på ryggen af har tendens til.
    Dermed ikke sagt at en hingst er skør af den årsag, men man skal kunne styre det at sidde på en hest der stejler, hvis risikoen er der smiley

Hingste har et fantastisk væsen smiley

• #19   12. sep 2013 Det handler i min optik grundlæggende om to ting:

1) hvordan er de opdraget?

2) hvordan er hesten fra naturens side?

Opdragelse er alfa omega når det kommer til hestens adfærd. Men nogen har også rigtig stærkt instinker fra naturens side, som kan være noget nær umulige at slå ned, og så er det sundest at lade ham kastere. Er hesten opdraget ordentlig og kan sætte sig ud over sine instinkter, er den meget mere lækker at arbejde med.

Det er heller ikke fedt hvis hesten er en kamp at have med og gøre. Og kan ikke forstå dem som bare mener at hesten kan trænes til alt. For de har instinkter og især hingstes er ofte meget stærke, tit hvis opdragelsen har været mangenfuld i trods-alderen.

Men er hesten en rolig en, som bare er sig selv, så er de lige så omgængelige som hopper. De har bare en tendens til at være svære i håndtering fordi hormonerne pumper rundt i kroppen smiley

• #21   12. sep 2013 Ikke nogen særlig forskel, men igen hver hest er forskellig. Har redet hopper der har været mere "besværlige" end hingste. smiley

• #22   12. sep 2013 jeg red hingst på rideskolen i tidernes morgen. Den var som de andre, skulle bare gå sidst på tur og stå på fold for sig selv. Og man bliver ikke mere sej fordi man kan ride en hingst.

• Tölt Kongen
    Tölt Kongen Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #23   12. sep 2013 Panacea, læs lige hvad jeg skrev! JEG VIL IKKE HAVE EN HINGST! JEG VIL GERNE BARE PRØVE AT RIDE EN! for har snakket med en og han siger at det er en anden oplevelse at ride en hingst hvis du klikker godt med ham! Jeg er udelukkende interesseret i at bare prøve en hvis det er Iorden med dig?

• #24   12. sep 2013 Jeg tænker at det måske er fordi man sjældent har en hingst uden gode bevægelser til de høje klasser, måske var det bare det at ride på en super lækker kvalitets hest der var det fede i det?
    Hos Jesper Finderup kan du komme til at ride på kårede hopper med masser af power hvis det er det. for så behøver det ikke nødvendigvis at være en hingst.

Ja bare lige en tanke.

Kommentér på:
Ride hingst!

Annonce