{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Ride på Hingst? {{forumTopicSubject}}

Kan man virkelig ride på en Hingst uden at blive smidt af hele tiden?
Jeg ved ikke det store om Hingste men jeg har part på en Frieser Hingst og den skal jeg MÅSKE tilride og han er bare super dejlig smiley Men der begynder at komme mere og mere Hingst i ham ... smiley Og hende der ejer ham vil ikke kasterer ham fordi han skal avle føl smiley Og det forstår jeg godt han er virkelig flot smiley

Men ja kan man ride på en Hingst? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• To træer skal beskæres 1.800 kr.
  • Samling af seng 700 kr.
  • Tilslutning af bruse blandingsbatteri 1.500 kr.
  • Lyskontakten i lejlighedsopgangen fungerer ikke 550 kr.
  • Beskæring 2.210 kr.
  • Opgravning og bortanskaffelse af jord 3.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ride på Hingst?
  • #1   28. dec 2012 Det var da faktisk et dumt spørgsmål.. Om man kan ride på en hingst? Hvad tror du vi gør med hingstene som avler og går i sporten? smiley Rider på dem smiley Har du erfaring med at tilride heste overhovedet? smiley

• #2   28. dec 2012 Jeg tænker mere på din sikkerhed smiley

• #3   28. dec 2012 Self kan man ride på hingste, ligesom man kan ride på hopper og vallakker?

• #4   28. dec 2012 selvfølgelig kan du det! smiley hingste er jo stadig heste, ligesom vallakker og hopper smiley nogle er super dejlige, andre er nogle fjollehoveder og så er der andre der er nogle sataner! (lige som hopper og vallakker) (:

Vær konsekvent når han er en bøllerøv og ellers vær mod ham som du ville være mod andre uerfarne ungheste der skal tilrides ^^

held og lykke med det (:

• #5   28. dec 2012 Ej det ved jeg godt , men det er jo nok svære at ride på en Hingst end at ride på hopper og vallaker ?

• #6   28. dec 2012 næ, kommer an på hans temperament (: hvis han viser sig at være en rigtig bøllerøv så kan det godt blive ja, men hvis han er super sød og cool så nej ^^

• #7   28. dec 2012 Nej nej, man kan slet slet slet ikke ride på hingste?????

(Ironi kan forekomme! Selvføgelig kan man da ride på en hingst ligeså meget som man kan ride på hopper og vallakker?)

• #8   28. dec 2012 Det kommer an på hvor meget erfaring du har? For mig betyder det ikke noget om det er en hingst eller vallak smiley Men det er nu i skal begynde at fortælle ham hvem der bestemmer, for ellers kan det blive ret så farligt. Hingste er ikke for børn og den er ung og er begyndt at prøve Jer af nu, så det er med at få opdraget på ham nu smiley

• #10   28. dec 2012 Charlotte A: Det var ikke sådan jeg mente det sorry smiley Jeg ved jo godt at man kan ride på dem , men det er jo anderledes end hopper og vallaker ikke? smiley Jeg har lidt erfaring og jeg får masser af udfordringer i ham og jeg får self. hjælp til at tilride ham hvis det er noget jeg kan og har mod på smiley

Never say never: Argh det er svært at forklare men det kan jo ikke være helt det samme at ride på Hingst ?:)

Vic&Idol<3: Ja men når de bliver hingstet så er det ikke nemt at få kontakt til dem smiley Hehe ja jeg er nu meget bestemt overfor ham altid smiley Og tak skal du have smiley

• #12   28. dec 2012 Vic&Idol<3: Han er lidt af begge dele men mest sød smiley

Charlotte A: Ja det har du fuldstændig ret i og jeg er godt i gang med at opdrage ham fordi han er på nogle punkter en lille bølle smiley

f.K : Hvorfor neej? Hvorfor synes du ikke jeg kan kaste mig ud i at tilride?

Katja M: Ja det har du ret i at de kan blive , men jeg ser bare af hvordan det går og indtil videre går det hele i den rigtige retning smiley

• #13   28. dec 2012 *Team Hestigaarden<3*: Jeg mente det ikke helt sådan , jeg ved jo godt at man sagtens kan ride på Hingste smiley

• #14   28. dec 2012 Jeg syntes faktisk det er nemmere at ride hingst.
    Jeg red en 3-års DV hingst op sidste år (Ejers datter på 37 turde ikke) og han var sødere end nogen af hopperne jeg har hjulpet med at tilride og ride op smiley

Men ja, nogle hingste er ikke til at ride, det har du ret i!
    Hingsten Rodriques Vrå blev kastereret fordi han til stævner sprang på hopper med rytter og hele lortet - hoppen behøvede ikke engang være i brunst!

Men hvis du ikke har tilredet før, synes jeg ikke du skal starte ud med en hingst, men en lille pony, helst vallak smiley

• #15   28. dec 2012 Lena A: Hmm okay smiley
    Ja det er nok ikke alle hingste der er lige nemme at tilride smiley Shit det var en sindsyg hingst smiley

Jeg har hjulpet med at tilride lidt og jeg samler erfaring med Frieser Hingsten nu smiley Og det er ikke sikkert jeg vil tilride ham smiley Jeg opdrager ham bare og leger med ham og laver jordarbejde med ham smiley

• #16   28. dec 2012 Som før sagt, dumt spørgsmål :). Men ja, selvfølgelig. Om det så er svæere end med andre, det kommer helt an på hestens personlighed, forhold til rytteren og nogen gange også racen smiley

• #17   28. dec 2012 har ikke læst hele tråden her men jeg tilrider selv heste og jeg synes altså at det er meget nemmer at arbejde med hingste end med hopper smiley hingstene er som regel roliger som føl end hopper og så kan man nemmer lære hingstene noget nyt ( i hvertfald er det min erfaring) de hopper jeg har tilridet har sparket meget mere og kraftiger end hingstene...de hingste jeg har tilridet har slet ikke sparket og tog det hele meget godt men eftersom jeg tilrider traver er de også vandt til at have vægt på ryggen så det er nok lidt nemmer end med heste der slet ikk er vandt til det smiley

• #18   28. dec 2012 Jeg har levet af at ride og tilride, og jeg vil for din egen skyld lige fortælle at får du først en flyvetur og den finder ud af den kan snyde dig, så held og lykke smiley Jeg havde flere inde i tilridning som var opgivet, fordi nogle amatører havde gået i gang uden at vide en dyt. Du kan risikere at hesten får en grim oplevelse hvis du ikke selv er tryg ved det. Når jeg sætte mig op på en hest er der ingen frygt i mig, men jeg er heller ikke nem at smide af, og til sidst er det så hesten der må overgive sig smiley Det er et stort dyr og du har et langt liv foran dig, men jeg taler af erfaring og det ville være en skam hvis der skete noget og den måske aldrig ville blive tryg ved at have rytter på..

• #19   28. dec 2012 Det er ikke altid forskel, har selv redet friser hingst, der var brugt til avl.
    Han var ens, om så der var en hoppe i brunst i nærheden(-:

• #20   28. dec 2012 De er hvertfald södere som unge, så jeg tror det bliver nemmere smiley

Du skal self väre mere vågen når der er hopper til stede, og sikkert også väre med konsekvent når han gör noget du ikke vil have. Men lärermässigt er hingste (min erfaring) meeget nemmere end hopper og vallakker smiley

• #21   28. dec 2012 kan kun give dig ret Charlotte hvis man er nervøs for det skulle man ikke gør det... Og det allerbedste er hvis du kender en der kan finde ud af og longere rigtigt som kan holde longen mens du vænder hesten til både rytter og ridening det ville være en del nemmer...

• #22   28. dec 2012 Men er man nervøs, skal man nok lade være, for kan hesten mærke det, kan den nærmest tage styringen(-:

• #23   28. dec 2012 Det lyder ikke som noget du skal give dig til at hjælpe med...

• #24   28. dec 2012 Hvis ejeren vil bruge den i avlen og bedække naturligt og at hesten samtidig skal gå i sporten, så skal I tænke Jer om ihvertfald smiley Der går flere i sporten på eliteplan som ikke har kunne magte det i hovedet pga. hormoner. Det er forskelligt fra hest til hest smiley Jeg red en 1´er pony som både gik i avlen og sport, men da han blev 5 gik det galt, selvom han havde fået den rigtigt opdragelse (Prof.) fordi han bedækkede naturligt. Han blev sku bare for farlig og trivedes ikke med at være hingst, for det slog bare klik og han blev ondskabsfuld, så det kostede hans kugler smiley Og han var kåret hingst og vandt alt han kom i nærheden af smiley Nu bliver han 6 og er vallak og er en helt ny dreng at arbejde med smiley Faren til min hoppe står ved Schou og Skouboe, men den kunne de heller ikke magte. Han var crazy! Og han er vallak nu og det er en helt anden hest smiley De skule have baseball bat med ind i boksen, hvor fedt er det så at lade den forblive hingst? Det viser bare det ikke er for børn og at man skal passe på og tænke sig om smiley

• #25   28. dec 2012 Selvfølelig kan man ride en hingst! Jeg har redet hingst - det var ikke sværere end en hoppe smiley

• #26   28. dec 2012 Der er mange der bedre kan lide hingste en hopper, fordi at hingste kan du regne med, dte kan du ikke med hopper..
    Jeg er ikke særlig meget for hingste. Jeg lukker ud og ind i weekenderne, og det er da ikke altid sjovt at trække med vores hingste, når de er i træls humør -.-
    Men synes det er op til dig selv, heste er forskellige og kun du kan bedømme om han har tempramentet til det, eller om dte måske bare ville være dumt. Held og lykke med det du beslutter. smiley

• #27   29. dec 2012 Malle og Desi. Team Bridless: Ja self. gør det det smiley

Jasmin p : Hehe oki smiley

Charlotte A: Jeg giver dig fuldstændig ret og det har jeg fuld forståelse for smiley Men der er bare nogle fantastiske mennesker der måske aldrig har tilredet en hest lige pludselig kan det med en unghest, fordi de forstår hinanden 100% og har tilid til hinanden smiley

fairplay! l : Hmm okay det lyder vildt men det kan lade sig gøre jo smiley

Never say ever: Hmm okay , ja man skal være meget vågen smiley

Jasmin p : Jeg får som sagt self. hjælp til at tilride , det kan være meget farligt at gøre det selv jo... smiley

fairplay ! : Ja man skal ikke være nervøs overhovedet fordi så bliver de også nevøse ... smiley

malene hansen og mohicano: Ej hvor fedt at høre smiley Så det kan lade sig gøre at kunne styre en hingst 100% overalt smiley

mariA*: Hvorfor det ?

Charlotte A: Han skal ikke gå sådan rigtigt i sporten han skal bare tilrides også skal han avle føl og bruges som hyggehest og ikke andet smiley

Academica: Hehe fedt smiley Ja det har du nok ret i smiley

Kiki Anemone & Mille Supermus <3: Haha jah nogle hopper er nogle værre nogle smiley

Team Kolind Ridecenter :P: Hmm jah men når hingste først er hingstet og ikke til at komme i kontakt med så er de ikke til at regne med mere ... smiley Hmm træls smiley
    Tak skal du have smiley

GODT NYTÅR TIL ALLE I MENS JEG HUSKER DET smiley

• #28   29. dec 2012 TS det er rigtigt, men en hoppe er det ikke altid sikkert at du bemærker den er i brunst, så det er ikke altid at du lige er ops på dte, så du går bare og slapper af som du plejer, ind til den lige pludselig for et ''anfald''. Hvorimod en hingst skal du altid være på dupperne med, og når først hingsten har respekt for dig, så plejer de at være nemme at håndtere. Men det kræver altså at du tar en fast hånd, og ''gør hvad der skal til'' for at hingsten kan håndteres, og ikke er farlig for omgivelserne..

• #29   29. dec 2012 Det er vel også begrænset hvor mange bedækninger han får hvis han ikke kommer ud og viser hvad han duer til smiley Men tag det som det kommer og pas på Jer selv og hinanden smiley

• #30   29. dec 2012 ''Og hende der ejer ham vil ikke kasterer ham fordi han skal avle føl'', den sætning undlod jeg lige at læse....

Der er forskel på hopper og hingste, det er der, men det er der nok ingen der er i tvivl om. Det kommer meget an på, hvordan hesten er opdraget. Hvis hesten er opdraget godt og opfører sig pænt, så burde der ikke komme de store problemer, og selvfølgelig spiller hesten temperament også en rolle.

• #31   29. dec 2012 Charlotte: Jeg håber, at den ingen bedækninger får, eftersom det er piratavl og er med til at ødelægge avlen. Måske ondt sagt, men jeg kan ikke have det.

• #32   29. dec 2012 Åhhh... Amatør agtigt smiley

• #33   29. dec 2012 Charlotte: hvad mener du? smiley

• #34   29. dec 2012 Jeg har redet på 2 hingste, og begge var fantastisk søde at ride på.
    Jeg har så også redet på en shetlænder hingst, som jeg faldt af 13 gange på 2 dage - Det skyldtes dog nok mere min manglende erfaring da jeg var lille.

De to førstnævnte var avlshingste, og den sidste havde aldrig bedækket.

Jeg har redet på hopper og vallakker, der var mere ustyrlige end de hingste jeg har redet. Bl.a. min gamle hoppe. Det kommer helt an på hestens sind, og hvordan den (i hingstens tilfælde) er opdraget.

Her er et billede af den ene, som er en TWH hingst - Rolig som en vallak.

profilbillede
  • #35   29. dec 2012 At jeg er enig med dig smiley

• #36   29. dec 2012 Åh, så er jeg da ikke ene om det, for en gangs skyld. smiley
    Jeg synes bare, at det er synd, at så mange gør det, da det virkelig er med til at ødelægge den ellers rene avl. Frieseravl er vidst sammen med Islænderen nogle af de reneste heste, og det er synd at det skal blive ødelagt, især fordi avlerne ligger enormt meget arbejde i det, og det er SÅ svært at få en frieserhingst avlsgodkendt. Der er slet ingen avlsgodkendte i Danmark.

• #37   29. dec 2012 Godt nok, er piratavl ikke forbudt, men det er noget DFF ser meget ned på og man kan derfor ikke være medlem, hvis man bedækker med en hingst der ikke er avlsgodkendt.

• #38   29. dec 2012 Sandra: Okay men det er noget hun bestemmer det er hendes hest og tro mig der er mange der vil bedækkes af ham smiley Men hun har måske planer om at købe en Frieser Hoppe og avle rene Frieserheste smiley Men det er ikke noget jeg vil blande mig i smiley Det er hendes valg hvad hun vil med ham smiley Jeg er virkelig glad for at jeg må arbejde og lege med ham fordi han er virkelig en skøn Frieser med et dejligt sind smiley smiley

• #39   29. dec 2012 Charlotte A: Tak for alle dine svar smiley

• #40   29. dec 2012 Lykke *Team TWH*: Ej hvor dejligt at høre smiley Og hvor ser den Hingst dog bare flot ud smiley

• #41   29. dec 2012 Team Kolind Ridecenter :P: Hmm ja det har du ret i smiley

• #42   29. dec 2012 Ja, han var bare en helt fantastisk hingst. Han red med på tur, og red side om side med min hoppe, uden problemer. Der var 3 hopper og ham, og han gik midt imellem alle. smiley Så alt efter hvor godt opdraget han er, og jeres evner indenfor tilridning, så tror jeg ikke du bør være voldsomt nervøs. Det kræver dog at man ved hvad man har med at gøre, men det gør det med alle heste.

• #43   29. dec 2012 Lykke *Team TWH*: Ej hvor lyder det super godt smiley Ja netop smiley

• #44   29. dec 2012 Jeg påpejer også blot, at det overhovedet ikke er smart at gøre. Hun vil højst sandsynligt ikke få noget ud af føllet, hvis hun vil avle. Hun kan ikke stille den til kåring eller noget.

• #45   29. dec 2012 - Hov, glemte også lige, at det kommer self. også an på hvor hingstet han er. Ikke alle hingste er ens. Dog kan alle hingstene på det stutteri hvor Sugar (den sortbrogede hingst) stod, som jeg har set, rides side om side med hopper. De gør rigtig meget ud af opdragelsen.

• #46   29. dec 2012 Sandra Fogtmann Jørgensen .: Ja men det er nu ikke alle mennesker der køber en hest for at stille den til kåring man kan jo sagtens bruge en hest til hygge, dressur og hvad ved jeg ... Hun vil sælge føllene tror jeg da ... Men det er noget hun selv bestemmer

• #47   29. dec 2012 Nej, det er jeg udmærket godt klar over, men som sagt, så påpejer jeg det bare.

• #48   31. dec 2012 Tatiana det gælder om den er god i hovedet eller ej. Feks at den vender rævent til og napper er ting den skal af med med det samme. Lad den ikke når du longere bare løbe og hoppe rund. Der skal masser af retningslinjer:) ved godt hvad du mente med spørgsmålet, og bestemt kan man ride en hingst! De er vildt fede og kunne godt tænke mig selv at ride en<3 man skal bare være kærligærlig ved hesten. Men set masser af regler for den og være et med den så kommer den hurtig:D men få en professionel til det, da at have tilredet en shetlænder en lille smulle ikke gælder i hingste forbindelse<3

• #49   31. dec 2012 Røven*

• #50   31. dec 2012 Sara c: Han skal til tilridning hos en prof´;)

• #51   1. jan 2013 du skrev bare "jeg har part på en Frieser Hingst og den skal jeg MÅSKE tilride og han er bare super dejlig" <3:-D

• #52   1. jan 2013 Ja måske er jo kun måske smiley

• #53   4. jan 2013 Der findes ingen dumme spørgsmål. Kun dumme svar.. Husk det piger.. smiley

Men ja man kan godt ride på en hingst, også uden at blive smidt af hele tiden. smiley Men når det er en tilridnings hest, så skal du naturligvis tænke over din egen sikkerhed. Hingste er ikke legetøj, og er stærke dyr styret af hormoner. Spørgsmålet er nok nærmere, hvor meget erfaring du har, hvor meget hingsten er opdraget og ja hvor meget ejeren hjælper til.. For ja det er en opgave at tilride en hest.. Det er ikke bare lige noget man gør.. smiley

Kommentér på:
Ride på Hingst?

Annonce