{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.113 visninger | Oprettet:

Grimer på fold {{forumTopicSubject}}

Ja, hvilke grimer har jeres heste på på fold?
Jeg har nemlig tit tænkt over det der med sikkerhed i forhold til at sidde fast i noget med grimen.
Jeg har hørt at man ikke må give en hest rebgrime på på folden, fordi den ikke kan gå op hvis hesten sidder fast, men det synes jeg nu heller ikke en normal grime gør?
F.eks. fik min hest uheldigvis sat sig fast til et stort redskab som nok vejede ligeså meget som hende, og hun trak det ca 3 eller 4 meter i grimen indtil vi opdagede det 5 eller 10 min efter og løsnede hende.. Jeg troede at grimen vil gå op hvis det skete? Eller skal man virkelig investere i en slags sikkerhedsgrime med brudstykke i nakken?

OBS! Episoden med det tunge redskab: der skete ikke noget med hesten, og jeg har sørget for at hun ikke vil kunne hænge fast i den igen.. Dont blame, jeg kender mine fejl.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grimer på fold
  • #3   30. sep 2013 Min hest har en helt almindelig bucas grime på, når hun er på fold smiley . Men vi har heller ikke rigtig noget de kan sidde fast i (de skal nok finde et eller andet de skøre krikker) smiley

• #4   30. sep 2013 Netop pga. at hesten kan hænge fast i noget har mine ikke grimer på når de går ude. Har set en hest der måtte blive aflivet fordi den kløede sig og fik hoven ind under grimen (til trods for at grimen ikke var ret løs).
    Samt har min mor en hest (Prins der er oprettet på min profil) der har sat fast i høvognen pga. grimen, og denne passede ham også, han var blot uheldig. Det kostede dyrlæge nogle gange, og en hest der stadig den dag i dag (trods det er flere år siden) er lidt skæv i hovedet.

Hvis mine får grimer på når de er ude, bliver det uden tvivl specielle sikkerhedsgrimer, så vil jeg hellere spendere en del penge på grimer, end jeg vil spendere en del penge på dyrlæge.

• #5   30. sep 2013 Min har grime i medmindre han går på døgnfold som han gør pt. Jeg er ikke så bekymret for at han skal hænge fast i noget på vores folde da de kun består af græs men han går uden for en større sikkerhed imod hestetyve samt at jeg ikke ønsker at de andre skal bide i hans grime og trække den af så jeg skal gå og lede efter den smiley

• #6   30. sep 2013 Men hvor kan man købe dem? Kender i nogle hjemmesider, hvor man kan få sikkerhedsgrimer?

• #7   30. sep 2013 min har altid grime på, på folden, i tilfælde af at de skulle bryde igennem hegnet så man kan få fat på dem (: og han har en helt alm. grime på fra horze

• #8   30. sep 2013 Min har altid grime på både i boks og på fold af sikkerheds grunde smiley

• #9   30. sep 2013 Mine har grime på (ganske alm.) det med at det gør det sværere for en hestetyv uden grime: tror ikke på det: hvis hesten er rolig og alm. opdraget burde de fleste kunne lægge grime på den. Til gengæld er det supermeget lettere at fange en løs hest (hvis de skulle gå gennem hegnet) hvis de har grime på. Mine har desuden "hundetegn" på grimen med mine oplysninger i tilfælde af at de skulle løbe ud!

• #10   30. sep 2013 Nynnes gamle John Wintaker grime gik hun med på fold og havde kløet sig op af en anden hest, og karabinhagen havde gnavet sig ind i hendes hud og hun fik et dybt sår...:c Det helede heldigvis hurtigt og nu går hun med rebgrime og får den af når hun er på fold! smiley

• #11   30. sep 2013 Almindelig nylongrime som passer korrekt. Mange har mulestykket for løst, hvilket kan skabe farlige situationer. Kender bl.a. en hvis to shetlændere havde leget, den ene fik benet i den andens grime, hvilket gjorde at den som havde grimen på blev kvalt..

• #12   30. sep 2013 Mine har en hel normal grime døgnet rundt (udover i træning der er for det meste uden noget, med bid eller rebgrime)

• #13   30. sep 2013 Min går altid med grime på folden, da jeg synes det er ansvarsløst at lade være.
    Hvis hesten løber ud, skal fremmede kunne få fat på den og holde fast i den, hvilket man altså ikke kan uden grime.

Desuden er det ofte et krav fra forsikringens side, at hesten går med grime på, da man ellers ikke kan få erstatning, hvis hesten fx render ud og kommer til skade. Ergo er det i mine øjne meget dumt, at lade dem gå uden grime på. :o) Og så må man jo sørge for, at der ikke lige er noget på folden, som hesten kan hænge fast i. Sværere er det jo faktisk ikke. Kan man ikke få fjernet farlige ting, så giver man den sikkerhedsgrime på, eller lukker grimen med en snor/elastik o.lign.

Min går kun med catago grimerne. :o)

• #14   30. sep 2013 Min går uden grime da der er træer på folden!
    Jeg tør ikke andet, den hest er simpelhen så uheldig altid!

• #15   30. sep 2013 Vi giver dem bare almindelige grimer på, min har med plys. Nogle gange får de også grimen af.

• #16   30. sep 2013 min har altid grime på på fold, hvis der sker noget skal man kunne fangeham... han har også et hundetegn med navn og mit nummer på... Min tidligere hest har to gange sprunget en grime i traileren fordi jeg havde glemt at løsne hende inden jeg lukkede op bagtil smiley en gang har hun også fået grimen sat fast på en klokke på en hegnspæl der stod på folden og så rykket pælen op... staldejer måtte tage grimen af hende for han kunne ikke få den løs... heldigvis er hun en meget rolig hest så hun havde da pænt slept rundt på pælen uden at gå amok...

her kan du købe en dyr men sikker grime...
    http://www.charliessafetyhalter.com/

• #18   30. sep 2013 ps. husker grimen som lidt stor i str...

• #20   30. sep 2013 Mine har aldrig grime på, når de "har fri".

• #21   30. sep 2013 Min har sin gamle grime på fra her i sommers på, på folden

Inde i boksen står de uden

og når jeg så er derude sammen med min hyp og vi hygger m.m. så har han sin lækre og dyre kvalitetsgrime på smiley

• #22   30. sep 2013 Her er der kun grime på hvis de skal med på tur, bindes på staldgangen eller lign.

• #23   30. sep 2013 Ikke på fold kun når han skal trækkes;)

• #24   30. sep 2013 Fjotte (min hest) har aldrig grime på, på folden. Hun har en tendens til at smide den, ligemeget hvor mange gange om dagen jeg så giver hende den på. Den ryger af lige så hurtigt som den kommer på, så har helt opgivet, og da jeg bruger reb grime på hende, har hun af sikkerhedsmæssige årsager heller aldrig en grime på inde i boksen.

Shila (min søster og mors hest) har derimod en almindelig grime med plys på ude på folden. Inde i boksen er hun grime fri smiley

• #25   30. sep 2013 Vores går altid med grimer af sikkerhedsmæssige årsager og det er ganske almindelige nylon grime uden foring smiley
    Men hvis ikke man er helt tryg ved de almindelige nylongrimer, findes der sikkerhedsgrimer i en okay prisklasse ( http://dyrenes-eldorado.dk/cms/modules/shop/public_product_view.php?slang=1&path=1,66&id=2050)
    Overvejer selv at købe denne næste gang min part trænger til ny grime smiley

• #26   1. okt 2013 Ellers kan man altså ret let selv lave en sikkerhedsgrime. :o)
    I stedet for at lukke grimen normalt, med karabinhagen, så binder man fx en halmstrik i. Den går lettere i stykker end grimen. :o)

• #27   1. okt 2013 Mine har aldrig grimer på, på fold - ønsker ikke de skader det kan resultere i hvis de hænger fast i noget.

Og forsikringen kræver det ikke + der intet krav er om det fra politiets side smiley

• #28   1. okt 2013 Mine har haft almindelige grimer på.
    Min tidl. hest ødelagde jævnligt sin grime, men han var også meget klodset og meget stærk, så de sprang for et godt ord. Min nuværende er mindre klodset, og panikker ikke så meget hvis hun sidder fast i noget - og så er hun heller ikke så stor. Så om den ville springe hvis hun sad fast, ved jeg ikke.
    Dog vil jeg understrege vigtigheden af, at hesten har grime på på fold. Hvis hesten render ud, skal det være muligt at kunne få fat i den nemt og hurtigt. Der er desuden mange forsikringer, der ikke dækker, hvis hesten render ud af folden og laver ødelæggelser, og den ikke har grime på.
    Som med så mange andre ting, er man jo nødt til at opveje fordele og ulemper. Ja, det er en risiko for, at hesten kan sidde fast og gøre skade på sig selv. Men der er også en risiko forbundet med at have en løs hest rendende uden grime.

Jeg går ind for, at hesten har grime på på fold. Og hvis man er mange for at de sidder fast, så må man købe en sikkerhedsgrime.

• #29   1. okt 2013 Min har altid grime på så der er en chance for at han kan blive fanget hvis han slipper løs. 7-9-13 så har han aldrig hængt fast i noget.

• #30   1. okt 2013 Min har grime på for ellers skal jeg selv lukke den ind og det kan jeg ikke altid. Den har aldrig Henkt fast på fold men den er blevet forskrækket hvor vi var på gå tur, der knækkede grimen da den stejlede. Så der var løs hest i spurt:/
    Det var ikke en sikkerhedsgrime.
    Så jeg tror det har noget med mærke/ kvalitet at gøre hvornår de knækker

• #31   1. okt 2013 Felix står aldrig med grime

• #32   1. okt 2013 jeg har sikkerheds grimer på mine og de koster kun 175 stk syntes det er ok for den slags grimer , men skal jeg gå ture eller lign så får de en almindelig grime på smiley

• #34   1. okt 2013 min den ene går uden da hun smider den hver eneste gang hun går på folden, også uden i boksen da hun også smider den der hver gang.

den unge har grime på, på fold og det har den hver gang, men hun for den af i boksen.

• #35   1. okt 2013 Mine heste går aldrig med grime på fold, da jeg ingen grund ser til det da det er hjemme hos os selv.

Men forstår godt nogle vil ha' grime på, og de opstaldede heste vi har går nogengange med grimer, og har uden problemer fået grimerne de har haft på til at springe hvis de har siddet fast, men det skal faktisk ikke være en skide dyr kvalitetsgrime, så får de aldrig revet lortet op! Det skal være en der er god og rar at have på, men som ikke er 'kraftigere' end de kan flå den op.. smiley

Og ellers som de andre siger - sikkerhedsgrimer.

• #36   1. okt 2013 De "sikkerhedsgrimer" som har en tynd tråd der holder nakkestykket sammen er ikke meget værd hvis du skal trække en hest der f.eks. er rendt igennem hegnet og oppe at køre. Da du ved at tage i grimen kan trække den fra hinanden, derfor har den kun en synsmæssig og evt. forsikringsmæssig forskel men giver ikke det store i sikkerhed i forbindelse med at kunne gribe fat i den.

Hvis du er bekymret ville jeg købe en ganske alm. grime der passer hesten og som har tynde spænder som sprænger lettere end de kraftige spænder. smiley
    Jeg har haft en hest på et tidspunkt som sprang rigtig mange grimer fordi den ikke kunne lide at være bundet ligefrem og derfor sprang tilbage i tovet og der knak grimerne altså inden heste tog nogen skade. Men at en alm. grime kan sprænge kræver et pludseligt ryk og ikke et træk da de er for stærke til dette.

Det er svært det med grimerne, kommer an på hvordan foldene, boksene osv. er for dig. smiley

• #37   1. okt 2013 Hestene ude hos os går med grime, da de selv skal gå ind og finde deres bokse, når de skal i stald for natten. Nogengange går de jo ind i den forkerte, og så skal man jo følge dem til den rigtige. Hvilket er svært, hvis hesten ingen grime har på. Men ganske almindelige grimer har de på, ingen sikkerhedsgrimer eller sådan noget smiley

• #38   1. okt 2013 Min går med grime på folden om vinteren. Om sommeren når hun står på døgnfold går hun uden.
    I stalden står hun ikke med :).

Når jeg en gang (forhåbentligt) får mit eget sted med heste, får de stadig grime på smiley

• #39   1. okt 2013 Cts - har ellers hørt at man ikke må give rebgrimer på på folden, og nogle heste kan være så uheldige at få benet under grimen og hænge fast.. På den måde kan man vel ikke fjerne alle farer for at hænge fast? (;

• #40   1. okt 2013 Du må heller ALDRIG give en hest rebgrime på på fold, i trailer eller lign. hvor det er vigtigt at hesten i nødstilfælde skal kunne komme fri. En rebgrime kan ikke gå i stykker...

• #41   1. okt 2013 sitta går med en ganske alm. grime på folden. men det kommer an på hvem der lukker ud og hvor meget tid vi har smiley

• #42   1. okt 2013 Jeg ville aldrig, aldrig nogen sinde give min hest grime på fold. Dog går de med muzzle når de kommer ud på græs, men det gør de kun et par timer, og de er alle sammen den type der nemt kan gå fra hindanden.

Jeg har for unde ret år siden, været vidne til at en hest i løbet af natten fik en baghov i grimen da den kløede sig. Det blev selvfølgelig først opdaget i løbet af morgenen, og der havde den været ved at blive kvalt i et par timer, og hjernen havde taget alvorligt skade, så hesten blev aflivet.
    Det var ikke samme sted som hvor min hest selv står, men på det lokale fritidscenter.

Derfor: Ingen grimer på fold til min heste, for denne hest havde ligget halvt kvalt i flere timer, inden der var nogen som fandt ud af det.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #43   1. okt 2013 Min har som regel grime på og det er alle mulige forskellige. Bucas, de billige til 30 kr, Cottage Craft osv. De sidder alle tæt, så chancen for at der kommer en hestehov i dem, er umådelig lille. smiley

• #44   1. okt 2013 Mette - Nej, du må heller ikke give den rebgrime på, da den ikke går i stykker - men jeg har heller ikke foreslået dig at bruge rebgrime på folden? :o)

Louise - Okay, så du vil hellere have at din hest render ud af folden, og bliver kørt ned, fordi ingen kan fange den, når den går uden grime? Oveni det kan du ikke engang få noget fra forsikringen, fordi den gik uden grime? Jeps, det er da et langt bedre - og faktisk mere realistisk scenarie, end en hest der får hoven i grimen. :o) Man kan jo heldigvis også købe tilpassede grime OG sikkerhedsgrimer, der netop går i stykker i sådanne tilfælde. Men ja, det er da langt bedre at bringe andre mennesker i fare også. :o)

• #45   6. okt 2013 Hvis en hest ikke har grime på ude på folden, og den så slipper ud på vejen (altså, bryder ud af hegnet), og politiet bliver tilkaldt. Så har de rettighed til at skyde hesten, for de har ingen mulighed for at fange hesten, og den kan være til fare for eventuelle billister, og andre mennesker.

Ja, det er træls. Ville også helst undgå at lade heste gå uden grime på folden.

Kommentér på:
Grimer på fold

Annonce