{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.008 visninger | Oprettet:

Forfangenhed? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har her de sidste par dage lagt mærke til at min hoppes ben har været hævede, og forbenene mere end bagbenene..
Jeg syntes også at hun er begyndt at hænge lidt med ryggen, og jeg syntes at hendes ører er varme..
Hendes puls i forbenene er 42 og 36 i bagbenene så det er både lige på det laveste og det højeste?
Hendes øjne løber også, men det kan måske bare være fluer?
Det kan også bare være at der ikke er noget og jeg bare ser syner, da hun har været meget syg? Men syntes godt det måske kunne tyde lidt på Forfangenhed? Jeg har ingen erfaring med dette, så vil rigtig gerne høre jeres mening og teorier? smiley
Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed?
  • #1   14. jun 2014 Puls i benene er det første regn på forfangenhed.
    En rask hest har ikke puls i benene.
    Jeg vil råde dig til at ringe til dyrlægen.
    God bedring til hyppen.


  • #2   14. jun 2014 Altså når den har puls i benene ville jeg klart ringe efter en dyrlæge. Min tidl. hoppe har været forfangen og hun viste ikke rigtig andre tegn end puls i benene og hun var så forfangen på alle 4 .

  • #3   14. jun 2014 En rask hest skulle gerne have puls i benene ellers er der noget HELT galt.. Men den må ikke være meget tydelig og kraftig.. Det kan være du bare er god til at finde pulsen på den..
    Jeg har selv lige stået med en hest som var forfangen.. Hun virkede træt og gabte en del et par dage før så ville hun pludselig ikke gå..


  • #4   14. jun 2014 Så længe den ikke har ondt ville jeg ikke ringe til dyrlægen med mistanke på forfangenhed for så kan de ikke gøre noget ved det.. Jeg ville skylle dens ben og ellers tage den fra græsset et par dage og se om der er noget som ændre sig.. Husk at give den hø at spise når den ikke får græs smiley

  • #5   14. jun 2014 Hængning i ryggen kunne godt tyde på smerte i forbenene (hvis andet ikke pludseligt er sket) og med den uens puls kunne det godt tyde på, at noget var galt der.
    - Går hun godt fremad?
    - Går hun godt i trav? Super flyvende eller måske mere jordbunden end normalt?
    - Vender hun nemt, hvis du laver "skarpe vendninger" ?
    - Mærkes hovene alm kølige?
    Hvis du kan svare nej til én af ovenstående ville jeg tilkalde dyrlæge, just in case. Det med hun pludselig hænger mere med ryggen bekymrer mig faktisk sat sammen med pulsen.....


  • #6   14. jun 2014 Dyrlægen kan ikke gøre andet end at give smertestillende så jeg synes det er dumt at tilkalde dyrlægen i weekenden hvis den ikke har tydeligt ondt..

    Hvis hesten ikke vil bakke eller er stiv og helst ikke vil dreje skarpt er det også et tegn på smerter pga forfangenhed.. Men som sagt ville jeg ikke ringe efter dyrlægen hvis den ikke har tydelig ondt da de ikke kan gøre andet end at give smertestillende.. Jeg ville, som skrevet tideligere, nedkøle dens forben og tage den af græsset..


  • #7   14. jun 2014 Stine, det såkaldte "bare smertestillende" er typisk en NSAID, som udover at være smertestillende også er inflammationsnedsættende. Lad venligst være med at udtale dig om farmakologi, som du ikke ved noget om.

    Og tydelig ondt er MEGET forskelligt fra hest til hest. Nogen heste (fx islændere) kan dø stående med sprængt tarm og giver knapt til kende at noget er galt mens andre mere varme type kan gå helt bananas over at "en prut vender forkert"


  • #8   14. jun 2014 Tak for jeres svar!
    Hun er mere sløv under ridning end hun har været de sidste par dage (har førhen været det tit) så alt hvad der hedder flyvende/svævende trav er overvurderet...
    Ang. Ryggen, har jeg tænkt om det "bare" er fordi hun er ved at være oppe i årene?.. Hun er 14?. Har dog lagt mærke til ryggen længe hvor den har været mere hængende, men syntes det er meget inden for de sidste par dage
    dage?
    Hun har som nævnt tidligere været meget syg, så lige så snart der sker det mindste maler jeg fanden på væggen (jeg er nok ikke den eneste heste mor der gør det ;))
    Men jeg tror at jeg kigger på hende igen imorgen sammen med et par andre øjne og så ringer jeg nok til dyrlægen på mandag og forhører mig


  • #9   14. jun 2014 SilverFlake: Vær venlig ikke at tale nedladende til mig, du ved ikke hvad jeg ved om farmakologi..

    Jeg vil give dig ret i det er forskelligt fra hest til hest hvordan de viser smerte..

    Lyder fornuftigt G Photo smiley Måske tage hende væk fra græsset til du har snakket med dyrlægen for en sikkerheds skyld smiley


  • #10   15. jun 2014 Stine, det er rigtig, jeg kender ikke din uddannelse eller dine eventuelle selvstudier, men eftersom du beskriver NSAID som kun smertestillende, så er der noget som du ikke har læst op på. Jeg bliver bare skræmt og frustreret, når folk siger sådan noget på nettet. De her "net-diagnosticeringer" er så farlige, hellere kald en dyrlæge for meget end for lidt. Forfangenhed er ikke til at spøge med!

    G Photo. 14 er ikke så gammelt igen, det skal du ikke give skylden for ryggen smiley Den burde snildt kunne klare mange år mere uden at blive hængende. Men, altså, der kan også være mange andre ting som giver det. Må jeg spørge hvad hun ellers har fejlet siden du føler dig som en pyllermor? smiley
    Er enig med Stine, tag hende hellere væk fra græsset, bare for at være på den sikre side.


  • #11   15. jun 2014 Det er altså ikke altid godt at give en hest der er forfangen smertestillende, eftersom den så ikke tænker over at den ikke må bevæge sig. Så man skal tænke sig om.

    Inflamationsnedsættende midler fås også i andet end smertestillende.

    Dertil vil jeg gerne lige have lov at påpege at hovbylder kan give puls i benene og varme hove ligesom forfangenhed.

    Jeg har lige været igennem 2 måneder boksro og smertestillende med min "forfangne" pony, fordi dyrlægen nægtede at det kunne være en hovbyld, indtil smeden kommer og finder hovbylden under strålen.


  • #12   15. jun 2014 Silverflake
    Hun har på under 4 år været så "sød" at få 9 skader
    Ondt i ryggen (4 år siden, og alt er rettet ud og har ny sadel)
    Seneskade
    Betændelse i hovleddet
    Betændelse i blodkarrene i benet
    Og flere "små skrammer"
    (alt ovenstående minus ryggen var i venstre forben)
    Og det sidste har været en forvridning i højre forben..

    Det er mange skader, og hun har endnu ikke gået et helt år uden at blive syg..
    Så i kan vel nok forstå at jeg bliver lidt bekymret når begge hendes forben er hævede, også selvom hun går på døgn græs..


  • #13   15. jun 2014 Jeanette, jeg (og de fleste bøger jeg har læst) mener så det er bedre at give medicinen. Mange studier viser faktisk at en smertepåvirket væv heler langsommere end det der er smertedækket. Selvfølgelig skal hesten ikke være i en vild morfin-rus og spasse rundt smiley Men smertestillende og antiinflammatorisk er godt for vævet smiley

    G Photo: Det er da en dygtig hest du har dig :S Jeg håber I er ved at være ovre mængden af skader for resten af livet!!! Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, det er jo også en værre bandit du har dig smiley Men det lyder ikke til at være skader som har relation til det du oplever nu - god bedring med hvad det så end er!


  • #14   15. jun 2014 Har kigget på hende idag, og der var ingenting.. Hun har nok "bare" spist noget hun ikke har kunnet tåle?..
    Men tusind tak for jeres søde henvendelser! smiley


  • #15   15. jun 2014 Pyha, hvor dejligt ! Men ja, noget hun ikke kunne tåle kan give "underlige" symptomer. Jeg håber hun holder sig fra skader fra nu af smiley

  • #16   15. jun 2014 Siger heller ikke at hesten skal stå med store smerter, men er den alt for smertestillet vil man jo altså ikke have noget begreb om hvordan hesten har det.

    Er noget jeg har læst fra en smed på HN


Kommentér på:
Forfangenhed?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce