{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.122 visninger | Oprettet:

Hvad ville i gøre? {{forumTopicSubject}}

Beklager på forhånd, at det nok bliver lidt langt...

For snart et år siden fik jeg min første pony, Cadeaux.
Jeg fik ham hjem, og det viste sig så, at han var en større mundfuld end regnet med. Han bider, truer ofte med at sparke og har fået mig sparket en enkelt gang.
Da jeg kun havde haft ham i 3 uger havde han smidt mig af 2 gange og har så siden været tæt på rigtig mange gange.

Når jeg henter ham ind fra folden, er det ikke særlig tit han gider komme med ind, uden vi har stået i omkring 10min og kæmpet, hvor han har nappet mig i armene, bakket og ja, jeg har jo bare prøvet at trække ham ind, sagt nogle "gå frem lyde" og nogle gange har jeg haft en pisk med, så jeg lige kunne prikke til ham, og det hjælper, men det gider jeg ikke stå og gøre hver gang.
Jeg kan kun strigle og sadle ham op inde i boksen, da han ellers stikker af. Og selv inde i boksen når jeg ligger sadel på, skal jeg have en til at holde ham imens.

Når vi er over på vores bane gør han stortset alt for at komme ud, og så er han ligelgad med hvor meget man har ved tøjlerne.. Og der er ikke hegn hele vejen rundt om, da det ikke er sådan en rigtig bane, det er lidt svært at forklare.

Når jeg bare trækker en tur med ham, så har jeg trensen på ham i stedet for bare han grime, da jeg ellers kan ende ude på landmandens mark, men en hest der bare traver afsted med mig i den anden ende af tovet..
Jeg ved han har haft nogle lidt dårlige oplevelser (fandt jeg ud af efter jeg havde købt ham).

Han er simpelthen blevet en ALT for stor mundfuld for mig, og jeg er ikke den eneste der har haft det sådan ved ham..
Han er lige fyldt 6, og han har været rundt i mange forskellige hjem, sådan som jeg har fået det regnet ud.

Jeg har både fået telepati på ham, og får ham ofte healet, og her d. 23 får jeg en fys ud og kigger på ham.

Jeg er nu gået hen og blevet nervøs/bange for ham, at jeg ikke vil være derude alene, og hvis det er eneste mulighed, så kommer jeg slet ikke ud til ham den dag.

Mit spørgsmål er så: Hvad ville i personligt gøre i min situation?

- Tak til jer der tog jer tid til at læse det. (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad ville i gøre?
  • #1   8. jun 2015 Hvad jeg ville gøre? Hvis hesten er for stor en mulighed, så ville jeg forsøge at sælge.

• #3   8. jun 2015 Jeg ville ærlig talt indse, at hesten er for stor en mundfuld, og få solgt den til en, der har tid og kompetencer til at arbejde med den.
    Det er jo lidt noget andet, men jeg opsagde for et par år siden en part, fordi den bed mig og jeg var blevet utryg i omgangen med den. Jeg turde og havde simpelthen ikke gejsten til at skulle igang med en "kamp" der måske varede mange måneder før der var styr på at den tromlede mig ned og bed mig - jeg var virkelig bange for, at jeg på et tidspunkt havnede på skadestuen.

På mig lyder det til at i ikke matcher sammen. Er du utryg ved hesten, tør ikke være derude alene, skal have en anden med osv, så ville jeg ærlig talt sælge hesten, hvis ikke du er klar på at tage arbejdet op - for det er et kæmpe arbejde og kan være ret skræmmende hvis man faktisk er utryg ved hesten. Man skal ikke holde fast i hesten for alt i livet, når man er utryg ved at tage derud og egentlig slet ikke har nogen glæde ved den smiley

• #4   8. jun 2015 Laure K, jeg har haft fået en til at hjælpe mig før, som er vant til ungheste, og tilridning, hun blev smidt af første gang, men hun gjorde at vi nu kan trave nogenlunde, dog hvor den er til den hurtige side, med hovedet i vejeret og stortset kun på tur, men hvor jeg kan stoppe ham igen.

Glemte lige at skrive, at hvis jeg skal have en god ridetur, så er det på tur i kun skridt og evt. lidt trav..

• #6   8. jun 2015 Og det skal lige siges jeg har haft salg i tankerne, men at jeg selv er skuffet over at så ung en pony har været i flere forskellige hjem, at jeg selv ikke vil skuffe ham mere, end han allerede er blevet.. Han har bl.a. stået ved to forskellige hestehandlere.

• #7   8. jun 2015 Jeg kan godt forstå, hvis du har det dårligt over salg når den har været i forskellige hjem, men jeg ville altså tænke på, at ponyen jo også fortjener én, der har modet og kompetencerne til at arbejde med den. Det er ikke nogen kritik af dig, men jeg har selv stået i en situation med en hest, som jeg simpelthen bare var blevet skidebange for - og jeg havde hverken modet eller erfaringen til at skulle arbejde videre med sådan en adfærd. Og hesten fortjener jo en, der har det - så det er måske bedst både for dig og din pony, hvis det ender med salg smiley

• #8   8. jun 2015 Ja, men tror det bliver rigtig svært også, at finde en køber til ham, da han er pony, og der ikke skal børn på ham :s

• #9   8. jun 2015 Jeg ville sende ham til en adfærds træner feks BBH, Ute Lehmann e.l. Synes det er rigtig synd at den skal endnu et sted men kan godt se at det er en umulig opgave for dig alene. Håber du bliver glad for det valg du tager lige meget hvilket smiley

Mvh TT

• #10   8. jun 2015 Har haft hjælp ude før, og det fik os lidt længere, men alligevel ikke rigtigt..

Han skal ikke stå et sted med mange heste, og hvor der sker mange ting, så bliver han stresset.

Har hørt fra nogle forrige ejere, at de flyttede ham på rideskole, og det var egentlig der det gik galt med ham, hvor han begyndte at flippe ud under ridning, og endda være livsfarlig for børnene på staldgangen, så derfor solgte de ham, da børnene ikke måtte være i nærheden af ham mere.

Gør selvfølgelig ikke noget før jeg har fået ham tjekket af fyssen her d. 23, men ja..

• #11   8. jun 2015 Jeg holder også på en BBH.
    Det er jo meget muligt at der er nogle fysiske grunde, til at den reagerer som den gør, hvis ikke du har fået den undersøgt. Men det kan ligeså godt være noget spykisk, jeg vil faktisk æde min hat på en kompetent BBH kan hjælpe dig af med dine problemer, men det er en rigtig lang process uanset hvad det skyldes. Held og lykke smiley

• #12   8. jun 2015 Så han er ikke tjekket igennem fra top til tå? Så tænker jeg at du får en lidt anden hest bagefter. Han behøver nok at få lidt respekt for dig men det kan trænes. smiley og hvis han nu går og har ondt så er jo du også en trussel da du jo kunne finde på at forlange noget af ham der gør ondt.. Så håber det løser sig med lidt træning efter at han har blevet rask i kroppen smiley

Mvh TT

• #13   8. jun 2015 Kommer BBH også ud og hjælper, eller skal hesten sendes over til dem?

• #14   8. jun 2015 Hvis det er et ophold så et det nok det nemmeste at sende den afsted.
    Jeg har fået undervisning og der foregik det hjemme på matriklen, men det var jo også kun engang ugentlig.

• #15   8. jun 2015 TT, nej ikke endnu, og de forrige ejere der fik ham heller ikke tjekket, da de bare ville skynde sig af med ham inden der skete børnene noget.

Men jeg får ham skam snart tjekket, og gør ikke andet før jeg har hørt hvad hun har at sige til ham (:

• #16   8. jun 2015 Hvis der står mange heste, og det er et stort sted, så vil han blive stresset der, og hvis der kommer nye heste efter ham, så kan man godt regne med han jagter den nye hest..

• #17   8. jun 2015 De kan komme ud smiley find en underviser i nærheden af dig og kontakt denne og fortæl om jeres udfordringer smiley
    www.blueberryhill.dk

Mvh TT

• #18   8. jun 2015 Men det behøver jo ikke være et stort sted, min underviser havde bare sit eget mindre hestehold samt 2 opstaldere. Men ja du kan da garanteret også få dem hjem til dig hver gang, jeg tænker bare at det bliver besværligt hvis den skal være et intesivt forløb som oveni måske også bliver endnu dyrer grundet kørsel.
    Men det kan da helt sikkert godt lade sig gøre smiley

• #19   8. jun 2015 Jeg har selv tænkt indtil videre, at hvis fyssen siger han ikke har smerter, at jeg så vil have noget undervisning på ham, og hvis han har smerter skal han jo rettes op.

Men har førhen søgt om undervisning, og syntes ikke det hjælper, da vi også har vores problemer fra jorden af.. Og der hjælper undervisning jo ikke, det er kun under ridningen, men syntes det vigtigste er at få¨styr på det fra jorden af først (:

• #20   8. jun 2015 Jeg fik nu altså også undervisning fra jorden af, og det har hjulpet mig ekstrem meget smiley Ingen siger at undervisning skal være den traditionelle på hesten, en dygtig underviser bør jo kunne undervise dig om det er fra jorden eller ryggen af smiley

• #21   8. jun 2015 Har søgt efter det andet, med undervisning fra jorden af også, men hver gang jeg så har fået en underviser ud, og jeg har sagt jeg allerede vil have "hjælp" når jeg skal have ham ind fra fold, så har de lignet et kæmpe spørgsmålstegn.. Selvom de sagde de sagtens kunne hjælpe med alt, selv fra jorden af..

• #22   8. jun 2015 Jeg er hundred på at det aldrig ville ske for mig, ved min underviser, var det der problemet var, så var det der vi tog fat. Jeg kan selvfølgelig ikke sige det er sådan for alle BBH instruktører, da jeg kun har fået undervisning af en.
    Kender du BBH? For hvis ikke, så er det jo noget anderledes end det traditionelle. Der bliver lagt stor vægt på anatomi, biomekani, instinkter og ikke mindst indlæring, og det starter jo altså allerede på folden, eller i stalden.
    Jeg ville klar forsøge at hører de omkring liggende BBH instruktører for hjælp, der må da findes nogle som kan hjælpe dig i gang, også allerede fra folden af! smiley

• #23   8. jun 2015 De burde bestemt kunne hjælpe dig fra jorden af også smiley ved de har haft med heste der har bidt ved at blive trukket og dette har de fået løst på en utrolig positiv måde både for hest og menneske smiley

Mvh TT

• #24   8. jun 2015 Hold da op. Lyder rigtig slemt! smiley

Tror jeg ville prøve at sælge ham.. ;(

• #25   8. jun 2015 puha det er bare ikke sjovt når man har sådan en, det kan være så ødelæggende smiley min egen var sådan i næsten 3 år, han var 7 år næsten 8, han havde haft 6 ejer på 2-3 år smiley det startede ellers godt men han blev siden hen en hest der stejlede/bukkede/løb/bed/sparked uanset hvem eller hvad man lavede, jeg blev kylet af ham en del gange, min veninde blev sparket da hun hentede ham fra folden, og hans "part" blev stejlet over og fik en hov i skulderen smiley han fejlede INTET og jeg var selv tæt på at opgive og havde faktisk fundet en der ville overtage ham.. men jeg er MEGA stædig XD så sat hælene i og tog kampen op og har idag den sødeste lille hest smiley

undskyld min lange historie, men ville lige fortælle jeg selv har stået med noget lignende, og det er overhovedet ikke sjovt smiley jeg ville selv tage kampen op indtil det lykkes (hvis altså hesten intet fejler, og man har modet og tålmodigheden til det) få den trænet af en der har arbejdet med problem heste, eller sælge til en der har erfaring med problemheste smiley ønsker dig al held og lykke og en happy ending

• #26   8. jun 2015 Selvfølgelig ville det sikkert hjælpe lidt at sende ham i ridning et sted, men så alligevel ikke, tror jeg..

Når jeg rider ham, jeg jeg skridte og nogenlunde trave, men hvis f.eks. min veninde kommer op på ham, som har haft med heste at gøre næsten hele hendes liv, og hun har selv en ung araber, så kan hun knap nok skridte på ham.. Hver en ny rytter skal igennem en kamp på ham, så hvis en berider for ham god i ridningen, så når jeg får ham tilbage skal jeg nok selv starte forfra alligevel, tror jeg.
    Så ang. sådan noget ville det være bedst med undervisning, og vil også undgå at flytte ham.

• #27   8. jun 2015 så måske find en god underviser der har en del erfaring inde for det? smiley det ville jo osse være bedst hvis man som hestens ejer er den der får "knækket koden" men det kræver bare mere end ridningen, der er jo osse det med daglig håndtering der skal være på plads smiley masser af tid, tålmodighed og tillid og fra rytterens/ejerens side, masser af mod smiley

• #28   8. jun 2015 Ja præcis (:
    Vi har bare kun en lille græsbane, og ellers turmuligheder..
    Og jeg vil rigtig gerne have noget undervisning, men det koster, og så er der jo stadig alt det andet der oveni, og jeg er ikke engang selv så rutineret at jeg bare kan klare alt..
    Jeg gik efter en dejlig rolig idiotsikker hest.
    I Cadeaux annonce stod der han var børnepony, så troede jo han var det, men han skulle åbenbart bare sælges hurtigt..

• #29   8. jun 2015 ja desværre ligger der mange penge bag at skulle have hest og få undervisning, men det kan virkelig udføre mirakler med den helt rigtige underviser smiley jeg gik fra utilredet meget nem pony som ende med at kunne alt sammen med alle, til en hest der skulle efter sine være meget nem ridelig, og endte med sam XD desværre gør (af hvad jeg har oplevet) en del for meget ud af en annonce så det ikke er sandt hvad der står smiley

• #30   8. jun 2015 Ja, og jeg er kun 17, så det er ikke fordi jeg tjener kasse, og betaler næsten alt til Cadeaux, altså opstaldning, smed osv. så det er ikke fordi der er mange penge tilovers smiley
    Men jeg ser tiden an, ser hvad fyssen siger, og ser på mig selv, om jeg kan klare det, for som det står lige nu, kan jeg ikke.. Har kun været ude ved han en enkelt gang i en uges tid nu.. Fordi jeg netop skal have en med mig smiley

• #31   8. jun 2015 Hvis det var virkelig, virkelig skidt, og hesten allerede havde været mange steder rundt, som havde opgivet ham, kunne jeg godt finde på at aflive. Det lyder næsten ikke som en hest, der er "værd" at sælge videre. Ikke værd på den måde - selvfølgelig ikke! smiley Men værd som i at jeg nok ikke ville have tiltro til, at han ikke kom videre, og det ville ikke være en bekymring, jeg ville have lyst til at gå rundt med hver eneste dag..
    Du kan selvfølgelig prøve en træner, men det bliver nok en dyr omgang, og tænk nu, hvis du får en hest hjem, der ikke har ændret sig..

• #32   8. jun 2015 jeg var 14, og skulle starte på efterskole smiley tro mig det gjorde ikke bare ondt i pengepungen, men osse i min krop og hjerte, mest min krop når jeg blev smardet ned af "bøfflen" XD men ja man skal virkelig tænke sig om, vil man virkelig det her? tør man det her? hvis man er så stædig eller bare mig XD så giver man ikke op uden krig XD det har da vist sig handy nok med Sam, selv hans part er kylet en del af ham, og der har hun det samme som mig, skide stædig og kæmper videre XD

• #33   8. jun 2015 Hvis underviseren ikke kan/vil hjælpe med de problemer i har (også selvom de allerede starter på folden), så er det en dårlig underviser! Hvor kommer du fra? Er det på Sjælland kan jeg anbefale hesteforstand.dk, hende brugte jeg i starten da jeg aldrig har haft en unghest før. Hun var rigtig god, og trak mig endda en tur i skoven første gang smiley

• #34   8. jun 2015 Camilla T, for ikke undervisning lige nu, men har haft nogle ude der sagde de kunne hjælpe, også fra jorden, men som alligevel bare lignede et stort spørgsmålstegn,da jeg fortalte om de problemer vi allerede har på folden, så dem droppede jeg hurtigt igen, så har ikke nogen underviser (:

Er fra Middelfart på Fyn (:

• #35   9. jun 2015 Jeg ville sælge, og ved salg gøre opmærksom på, at den her hest har nogen problematikker man skal have lyst og mod på at arbejde med.

Livet er alt for kort til "problemheste". Det skal være en glæde og en fornøjelse at komme til sin hest hver dag. Føles det ikke sådan, er det ikke den rette hest for dig.
    Det er en svær erkendelse at komme til, men du vil blive glad når beslutningen er taget , og ført ud i livet smiley .

• #36   9. jun 2015 Hej igen, og tak for alle jeres svar.

Jeg får en underviser/hjælper ud i morgen, og så ser jeg om det hjælper, hvis ikke så ender jeg jo nok i salg, hvilket jeg meget gerne vil undgå. (:

• #37   9. jun 2015 held og lykke med underviser i morgen, krydser fingre for at det ikke ender ud i salg smiley

• #38   10. jun 2015 Hvem får du ud? smiley pøj pøj.. Håber det går super godt smiley

Mvh TT

• #39   10. jun 2015 En der hedder Linda (:

• #40   10. jun 2015 Jeg tror det bedste for dig og hesten vil være at sælge til en som har forstand og erfaring med problemheste. Når du allerede er blevet så bange for den, så er det desværre nok for sent at få rettet tilliden op. For du er jo bange fordi du ikke stoler på din hest, dette udnytter hesten så bare endnu mere hvilket gør dig mere bange for den - det er en rigtig ond cirkel du er endt i.
    Men du kan jo som sælger jo godt stille krav til køber, som f.eks at den skal sælges til et blivende hjem og ellers evt sælges tilbage til dig eller aflives. Husk endelig at skriv kontrakt på dette! Og du kan jo sige at køber helst skal komme et par gange så du kan vurderer om de virkelig er et godt match, og ja skriv at man skal have erfaring med problemheste da det jo er det din hest er.

• #41   10. jun 2015 Trods de mange hjem vil det være 100% bedst for hesten at komme et andet sted hen, til en som har stor erfaring med "problem" heste. Hvis hesten jo ikke fejler noget fysisk som er grunden til dette så er der jo ikke noget at gøre.
    Og jeg tror ikke det vil nytte noget at sende den i ridning og så få den hjem igen da jeg vil tro du nok efter nogen måneder risikere at det er det samme igen smiley

Er ponyen blevet tjekket i "hoved og røv"?

• #42   10. jun 2015 Jeg er lige kommet hjem efter at have fået "undervisning" hun så ham lige an og longerede ham lidt.

d. 23 skal jeg have fys til ham, men den afmelder jeg nok og kontakter en kiropraktor i stedet for (:

• #43   11. jun 2015 Nu har jeg ikke læst det hele igennem, så ved ikke om du har svaret på det her.
    Men ved du hvor meget voksepause han har fået gennem tiden?
    Har lige været inde og kigge dine billeder igennem, og jeg synes han ser noget høj ud bag til, og jeg kan ikke lade være med at tænke om han måske ikke godt kunne bruge en sådan pause.
    Min vallak tog et vokseryg som 4½ årig, men har taget et par cm mere efterfølgende. Han bliver altid møg tvær når det er tid til en voksepause, så der har jeg ikke reddet men istedet striglet, eventuelt trukket ture og bare generelt hygget istedet for.

• #44   11. jun 2015 rynkedellen og Nullerkuglen: Jeg ved ikke om har har fået nogle voksepauser før jeg fik ham, men i det år her jeg har haft ham, har jeg ikke redet ham særlig meget, det er sjældent vi rider, og når vi gør er det kun en skridttur. (:

• #45   11. jun 2015 Joey havde behov for HELT fri for at vokse, men han tog altså også et ordenligt ryk og var stokhalt af det, hvilket sådan ret meget afgjorde min ridning af ham på det tidspunkt.

Men jeg synes det lyder til at hesten ville have godt af en vokse/tænkepause. Min søsters hoppe var praktisk taget uridelig, men efter pause samtidig med at min voksede er hun blevet en rigtig udemærket turhest smiley

• #46   12. jun 2015 Jeg ville selv tjekke den i hoved og r*v, både med osteopat, fys, kiropraktor, massør, evt KST, tandlæge, for at se om det er smerter. Er det nu smerter, så er problemet jo næsten løst.

Fejler den intet, har jeg en hoppe, lidt ala. din, stikker af i grime, kan ikke stoppes, men ikke så voldsomt som din. Jeg vil råde dig til noget adfærdshjælp til din hyp - magter du det ikke, og er desideret bange for hesten nu, så selv/udlån/send den i træning hos en der magter det, og kan hjælpe dig.

Jeg har haft Linette Christensen fra hestefornuft, ude at undervise mig, fordi at hendes Jess, har været på samme måde. Jeg fik at vise, at min løb, pga. trækket i grimen der kom af det.

Altså heste er flugtdyr, og et af de 5 F'er (flugt, foder, folk, formering, og frihed for pres), er nemlig frihed for pres. når der blev taget i tovet, mærkede hun kræft, det var ubehageligt - og ergo hesten stikker af. Derefter kommer hun ind på folden hvor der er græs og hø - en belønning for hende.

Derved oplever hun det som ros, som om at hun gjorde noget godt. Så finder hun ud af der kommer noget godt ud af at stikke af - og derved bliver det en vane for hesten.

Derfor, har hesten fået det som vane, er det meget vigtigt at hesten ikke får noget godt ud af det. Evt. bliver sat ind i boksen, har du trense på ud på folden, har du trods alt lidt at holde i. Evt. kan du tage tøjlerne (eller tov, hvis du bruger grime) i den hånd tættest på hesten, og en pisk, der peger ind mod bringen (foran dig, 10-15 cm ud fra hestens bringe - og når den så ligger op til stikke af - så tapper du hesten med pisken i hovedet. (IKKE SLÅ - tappe)

Undskyld det blev lidt langt)

• #47   12. jun 2015 Mathilde, jeg får kiropraktor på mandag (:

Jeg er ikke interesserede i Linettes hjælp (mere) og vil ikke sende ham ud til træning, men har fundet en der kommer og hjælper med ham, men først når jeg lige har fået ham tjekket. Men hun har været ude og se ham.og longere ham (:

At prikke ham i hovedet er totalt hen i vejret med min pony, da han er hovedsky og næsten med sikkerhed har fået nogle slag før (:

• #48   12. jun 2015 Okay smiley

• #49   19. jun 2015 Vil lige fortælle, at jeg har nu haft kiropraktor på Cadeaux, og hun fandt kun lidt i lænden på ham, men hun mente ikke det var det der var skyld i hans opførsel.
    Hun gav ham jo så stadig en behandling, og sage at det helst skulle være blevet bedre inden for 8 dage.

Og har fundet mig en underviser, som nu har været ude ved os to gange.
    Igår fik vi han longeret, da dyrlægen lige skulle have video af det, og så kom jeg ENDELIG op og sidde på ham igen på en lille skridttur med en smule trav.
    Det var SÅ dejligt at komme op på ham, og jeg var faktisk slet ikke så nervøs, kun lige da vi skulle forbi nogle køer.

Så jeg vil sige at både kiropraktor og min underviser allerede har hjulpet os rigtig meget. Ikke engang et eneste buk i trav i longen i går smiley

• #50   19. jun 2015 Rigtig dejligt at høre smiley hvem har du som underviser? smiley

Mvh TT

• #51   19. jun 2015 hvor er det bare godt at høre Maria smiley sl held og lykke her fra, jeg er selv igang med 2 ponyer, hvor den ene ikke kunne longeres, og idag selv har søgt ud, og galoperet i longe smiley

• #52   20. jun 2015 Tak (:

En der hedder Linda (:
    Hun har tilbudt mig at ride på en af de heste det står ude ved hende, så jeg kan få min selvtillid op igen blandt heste, så det var jeg igår, og tog endda 3-4 galopture på hesten smiley

Så er ret smadret i kroppen i dag, da jeg jo ikke rigtigt har redet i et år, og lidt mere til :s

• #53   20. jun 2015 smiley dejligt du er i gang igen smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Hvad ville i gøre?

Annonce