Hvad ville i gøre? {{forumTopicSubject}}
Beklager på forhånd, at det nok bliver lidt langt...
For snart et år siden fik jeg min første pony, Cadeaux.
Jeg fik ham hjem, og det viste sig så, at han var en større mundfuld end regnet med. Han bider, truer ofte med at sparke og har fået mig sparket en enkelt gang.
Da jeg kun havde haft ham i 3 uger havde han smidt mig af 2 gange og har så siden været tæt på rigtig mange gange.
Når jeg henter ham ind fra folden, er det ikke særlig tit han gider komme med ind, uden vi har stået i omkring 10min og kæmpet, hvor han har nappet mig i armene, bakket og ja, jeg har jo bare prøvet at trække ham ind, sagt nogle "gå frem lyde" og nogle gange har jeg haft en pisk med, så jeg lige kunne prikke til ham, og det hjælper, men det gider jeg ikke stå og gøre hver gang.
Jeg kan kun strigle og sadle ham op inde i boksen, da han ellers stikker af. Og selv inde i boksen når jeg ligger sadel på, skal jeg have en til at holde ham imens.
Når vi er over på vores bane gør han stortset alt for at komme ud, og så er han ligelgad med hvor meget man har ved tøjlerne.. Og der er ikke hegn hele vejen rundt om, da det ikke er sådan en rigtig bane, det er lidt svært at forklare.
Når jeg bare trækker en tur med ham, så har jeg trensen på ham i stedet for bare han grime, da jeg ellers kan ende ude på landmandens mark, men en hest der bare traver afsted med mig i den anden ende af tovet..
Jeg ved han har haft nogle lidt dårlige oplevelser (fandt jeg ud af efter jeg havde købt ham).
Han er simpelthen blevet en ALT for stor mundfuld for mig, og jeg er ikke den eneste der har haft det sådan ved ham..
Han er lige fyldt 6, og han har været rundt i mange forskellige hjem, sådan som jeg har fået det regnet ud.
Jeg har både fået telepati på ham, og får ham ofte healet, og her d. 23 får jeg en fys ud og kigger på ham.
Jeg er nu gået hen og blevet nervøs/bange for ham, at jeg ikke vil være derude alene, og hvis det er eneste mulighed, så kommer jeg slet ikke ud til ham den dag.
Mit spørgsmål er så: Hvad ville i personligt gøre i min situation?
- Tak til jer der tog jer tid til at læse det. (:
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Det er jo lidt noget andet, men jeg opsagde for et par år siden en part, fordi den bed mig og jeg var blevet utryg i omgangen med den. Jeg turde og havde simpelthen ikke gejsten til at skulle igang med en "kamp" der måske varede mange måneder før der var styr på at den tromlede mig ned og bed mig - jeg var virkelig bange for, at jeg på et tidspunkt havnede på skadestuen.
På mig lyder det til at i ikke matcher sammen. Er du utryg ved hesten, tør ikke være derude alene, skal have en anden med osv, så ville jeg ærlig talt sælge hesten, hvis ikke du er klar på at tage arbejdet op - for det er et kæmpe arbejde og kan være ret skræmmende hvis man faktisk er utryg ved hesten. Man skal ikke holde fast i hesten for alt i livet, når man er utryg ved at tage derud og egentlig slet ikke har nogen glæde ved den
apr 2010
Følger: 60 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 625
Glemte lige at skrive, at hvis jeg skal have en god ridetur, så er det på tur i kun skridt og evt. lidt trav..
apr 2010
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
apr 2010
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
apr 2010
Han skal ikke stå et sted med mange heste, og hvor der sker mange ting, så bliver han stresset.
Har hørt fra nogle forrige ejere, at de flyttede ham på rideskole, og det var egentlig der det gik galt med ham, hvor han begyndte at flippe ud under ridning, og endda være livsfarlig for børnene på staldgangen, så derfor solgte de ham, da børnene ikke måtte være i nærheden af ham mere.
Gør selvfølgelig ikke noget før jeg har fået ham tjekket af fyssen her d. 23, men ja..
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Det er jo meget muligt at der er nogle fysiske grunde, til at den reagerer som den gør, hvis ikke du har fået den undersøgt. Men det kan ligeså godt være noget spykisk, jeg vil faktisk æde min hat på en kompetent BBH kan hjælpe dig af med dine problemer, men det er en rigtig lang process uanset hvad det skyldes. Held og lykke
mar 2011
Mvh TT
apr 2010
okt 2006
Jeg har fået undervisning og der foregik det hjemme på matriklen, men det var jo også kun engang ugentlig.
apr 2010
Men jeg får ham skam snart tjekket, og gør ikke andet før jeg har hørt hvad hun har at sige til ham (:
apr 2010
mar 2011
www.blueberryhill.dk
Mvh TT
okt 2006
Men det kan da helt sikkert godt lade sig gøre
apr 2010
Men har førhen søgt om undervisning, og syntes ikke det hjælper, da vi også har vores problemer fra jorden af.. Og der hjælper undervisning jo ikke, det er kun under ridningen, men syntes det vigtigste er at få¨styr på det fra jorden af først (:
okt 2006
apr 2010
okt 2006
Kender du BBH? For hvis ikke, så er det jo noget anderledes end det traditionelle. Der bliver lagt stor vægt på anatomi, biomekani, instinkter og ikke mindst indlæring, og det starter jo altså allerede på folden, eller i stalden.
Jeg ville klar forsøge at hører de omkring liggende BBH instruktører for hjælp, der må da findes nogle som kan hjælpe dig i gang, også allerede fra folden af!
mar 2011
Mvh TT
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 18
Tror jeg ville prøve at sælge ham.. ;(
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
undskyld min lange historie, men ville lige fortælle jeg selv har stået med noget lignende, og det er overhovedet ikke sjovt
apr 2010
Når jeg rider ham, jeg jeg skridte og nogenlunde trave, men hvis f.eks. min veninde kommer op på ham, som har haft med heste at gøre næsten hele hendes liv, og hun har selv en ung araber, så kan hun knap nok skridte på ham.. Hver en ny rytter skal igennem en kamp på ham, så hvis en berider for ham god i ridningen, så når jeg får ham tilbage skal jeg nok selv starte forfra alligevel, tror jeg.
Så ang. sådan noget ville det være bedst med undervisning, og vil også undgå at flytte ham.
nov 2009
apr 2010
Vi har bare kun en lille græsbane, og ellers turmuligheder..
Og jeg vil rigtig gerne have noget undervisning, men det koster, og så er der jo stadig alt det andet der oveni, og jeg er ikke engang selv så rutineret at jeg bare kan klare alt..
Jeg gik efter en dejlig rolig idiotsikker hest.
I Cadeaux annonce stod der han var børnepony, så troede jo han var det, men han skulle åbenbart bare sælges hurtigt..
nov 2009
apr 2010
Men jeg ser tiden an, ser hvad fyssen siger, og ser på mig selv, om jeg kan klare det, for som det står lige nu, kan jeg ikke.. Har kun været ude ved han en enkelt gang i en uges tid nu.. Fordi jeg netop skal have en med mig
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Du kan selvfølgelig prøve en træner, men det bliver nok en dyr omgang, og tænk nu, hvis du får en hest hjem, der ikke har ændret sig..
nov 2009
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
apr 2010
Er fra Middelfart på Fyn (:
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.000
Livet er alt for kort til "problemheste". Det skal være en glæde og en fornøjelse at komme til sin hest hver dag. Føles det ikke sådan, er det ikke den rette hest for dig.
Det er en svær erkendelse at komme til, men du vil blive glad når beslutningen er taget , og ført ud i livet
apr 2010
Jeg får en underviser/hjælper ud i morgen, og så ser jeg om det hjælper, hvis ikke så ender jeg jo nok i salg, hvilket jeg meget gerne vil undgå. (:
nov 2009
mar 2011
Mvh TT
apr 2010
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men du kan jo som sælger jo godt stille krav til køber, som f.eks at den skal sælges til et blivende hjem og ellers evt sælges tilbage til dig eller aflives. Husk endelig at skriv kontrakt på dette! Og du kan jo sige at køber helst skal komme et par gange så du kan vurderer om de virkelig er et godt match, og ja skriv at man skal have erfaring med problemheste da det jo er det din hest er.
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
Og jeg tror ikke det vil nytte noget at sende den i ridning og så få den hjem igen da jeg vil tro du nok efter nogen måneder risikere at det er det samme igen
Er ponyen blevet tjekket i "hoved og røv"?
apr 2010
d. 23 skal jeg have fys til ham, men den afmelder jeg nok og kontakter en kiropraktor i stedet for (:
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Men ved du hvor meget voksepause han har fået gennem tiden?
Har lige været inde og kigge dine billeder igennem, og jeg synes han ser noget høj ud bag til, og jeg kan ikke lade være med at tænke om han måske ikke godt kunne bruge en sådan pause.
Min vallak tog et vokseryg som 4½ årig, men har taget et par cm mere efterfølgende. Han bliver altid møg tvær når det er tid til en voksepause, så der har jeg ikke reddet men istedet striglet, eventuelt trukket ture og bare generelt hygget istedet for.
apr 2010
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Men jeg synes det lyder til at hesten ville have godt af en vokse/tænkepause. Min søsters hoppe var praktisk taget uridelig, men efter pause samtidig med at min voksede er hun blevet en rigtig udemærket turhest
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.375
Fejler den intet, har jeg en hoppe, lidt ala. din, stikker af i grime, kan ikke stoppes, men ikke så voldsomt som din. Jeg vil råde dig til noget adfærdshjælp til din hyp - magter du det ikke, og er desideret bange for hesten nu, så selv/udlån/send den i træning hos en der magter det, og kan hjælpe dig.
Jeg har haft Linette Christensen fra hestefornuft, ude at undervise mig, fordi at hendes Jess, har været på samme måde. Jeg fik at vise, at min løb, pga. trækket i grimen der kom af det.
Altså heste er flugtdyr, og et af de 5 F'er (flugt, foder, folk, formering, og frihed for pres), er nemlig frihed for pres. når der blev taget i tovet, mærkede hun kræft, det var ubehageligt - og ergo hesten stikker af. Derefter kommer hun ind på folden hvor der er græs og hø - en belønning for hende.
Derved oplever hun det som ros, som om at hun gjorde noget godt. Så finder hun ud af der kommer noget godt ud af at stikke af - og derved bliver det en vane for hesten.
Derfor, har hesten fået det som vane, er det meget vigtigt at hesten ikke får noget godt ud af det. Evt. bliver sat ind i boksen, har du trense på ud på folden, har du trods alt lidt at holde i. Evt. kan du tage tøjlerne (eller tov, hvis du bruger grime) i den hånd tættest på hesten, og en pisk, der peger ind mod bringen (foran dig, 10-15 cm ud fra hestens bringe - og når den så ligger op til stikke af - så tapper du hesten med pisken i hovedet. (IKKE SLÅ - tappe)
Undskyld det blev lidt langt)
apr 2010
Jeg er ikke interesserede i Linettes hjælp (mere) og vil ikke sende ham ud til træning, men har fundet en der kommer og hjælper med ham, men først når jeg lige har fået ham tjekket. Men hun har været ude og se ham.og longere ham (:
At prikke ham i hovedet er totalt hen i vejret med min pony, da han er hovedsky og næsten med sikkerhed har fået nogle slag før (:
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.375
apr 2010
Hun gav ham jo så stadig en behandling, og sage at det helst skulle være blevet bedre inden for 8 dage.
Og har fundet mig en underviser, som nu har været ude ved os to gange.
Igår fik vi han longeret, da dyrlægen lige skulle have video af det, og så kom jeg ENDELIG op og sidde på ham igen på en lille skridttur med en smule trav.
Det var SÅ dejligt at komme op på ham, og jeg var faktisk slet ikke så nervøs, kun lige da vi skulle forbi nogle køer.
Så jeg vil sige at både kiropraktor og min underviser allerede har hjulpet os rigtig meget. Ikke engang et eneste buk i trav i longen i går
mar 2011
Mvh TT
nov 2009
apr 2010
En der hedder Linda (:
Hun har tilbudt mig at ride på en af de heste det står ude ved hende, så jeg kan få min selvtillid op igen blandt heste, så det var jeg igår, og tog endda 3-4 galopture på hesten
Så er ret smadret i kroppen i dag, da jeg jo ikke rigtigt har redet i et år, og lidt mere til :s
mar 2011
Mvh TT
Hvad ville i gøre?