{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.238 visninger | Oprettet:

Hvorfor lukke øjnene for viden? {{forumTopicSubject}}

Ja Hg.
Hvorfor har vi det så svært ved at acceptere at vi laver fejl i løbet af livet med heste?
Og hvorfor lukker vi øjnene for de nye valide forskningsresultater der kommer bare forbi de siger at det vi laver nu er forkert, så lader vi som om det ikke passer osv...hvorfor tilbyder vi vores kære heste det?
Vi burde i stedet juble over at vi bliver klogere og kan hjælpe vores heste til det bedst mulige liv.

Jeg har selv engang brugt indspændinger i god tro at jeg hjalp min hest. Jeg har losset min tidligere heste i røven og kæmpet med de fordi den sagde ifra om noget. Gudskelov for at jeg lærte noget andet..
Så jeg har også mine lig i lasten som alle andre.

Hvorfor tænker du vi har så svært ved at acceptere vores fejl og ændre de?
Hvad er du flov over ift din omgang og ridning af hesten?

OG NEJ! Ikke et emne for at "fremhæve" mig selv! SÅ LUK! smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor lukke øjnene for viden?
  • #1   25. dec 2015 Jeg er flov over, at jeg har rykket heste i munden, fordi jeg mente at "nu skulle jeg vise at jeg bestemte"...

  • #2   25. dec 2015 Jeg er generelt skeptisk overfor forskning, statistikker osv..
    Man kan forske sig fremtil de resultater man ønsker, eller fremtil de resultater dem der betaler vil have..

    Jeg tager al forskning med et gran salt, og ser på hvordan min egen hest fungerer med måden jeg rider, træner og passer hesten på..


  • #3   25. dec 2015 Tja, jeg synes nærmest det er blevet på mode for diverse folk på facebook at skrive " ja, jeg ved godt at hesten gør og jeg sidder, men alle laver jo fejl ".

    Også klapper folk dem på ryggen og siger " ej, hvor er det flot du erkender dine fejl ".

    Nå; tilbage til det med viden. Jeg kender godt til anatomi, bag lod, foran lod osv. osv. - men derfor lader jeg stadig det store skrummel jeg rider gå bag lod, selvom målet er noget andet. Fordi det er en måde og opnå noget andet på.
    Han har været spasser til at tage kontakt til tøjlen og søge frem og ned - så når han gør, så er jeg sådan cirka ret ligeglad med videnskab, han skal bare have ros for at gøre det og opmuntres, så kan der altid rettes :o).
    Jeg har afprøvet alverdens ting på det dyr, han passer bare ikke ned i de ting jeg tidligere har lært, så må jeg jo tage udfordringen op og komme på andet.

    Jeg ved da også godt, at det ville være mest optimalt at få den nye dame jeg har fået fingrene i, til at søge frem og ned i longen uden noget på. Men det er ikke noget jeg har kompetencer til, ligesom jeg finder det komplet spild af tid at bruge ½-1 år på at hun skal buldre rundt med hovedet i vejret i longen, hvis hun med en hjælpetøjle på et par gange kan lære, at man skal slappe af.

    Det samme med ponydyret, der har en fast chambon på i longe fordi den hjælper hende til at slappe af frem og ned - istedet for at fise rundt med halsen i vejret i fuld galop så hun er ved at falde over sine egne ben.

    Så hvorfor gør folk som de gør; fordi det virker.


  • #4   25. dec 2015 Det er jo ikke all forskning der er penge at hente på for resultatet eller for de der betaler for den... smiley

    Mvh TT


  • #5   25. dec 2015 Krikken - er dette du nu fortæller noget du fortryder du gør siden du nævner det? For hvis det så har du jo et valg. Og hvis du har det fint med det..hvorfor fortælle? smiley

    Mvh TT


  • #6   25. dec 2015 altså man kan jo lære noget hele tiden, og det syntes jeg folk er gode til smiley de fleste handler absolut kun for hestens bedste, og der syntes jeg mange er slemme til at dømme og sige at det ikke er godt nok smiley

    og noget af det jeg er mest træt af, er at folk ikke kan anerkende at der er forskellige måder at have hest på, og det må folk bare acceptere smiley

    jeg tror bestemt ikke på alt forskning, men Gør det jeg selv føler passer til mine heste smiley og det har jeg det ganske fint med, de lider Ingen nød


  • #7   25. dec 2015 Ja det er vigtigt at være kildekritisk da vi jo får smit tonsvis med "forskning" i hovedet.. smiley

    Mvh TT


  • #8   25. dec 2015 TT: Det er vi enige om.. Men der er nogen der på et tidspunkt har sat denne forskning i gang, og oftest af en årsag, eller en teori man har, og denne prøver man med forskning at bakke op..

    Det jeg savner rigtig meget, er der oplyses hvor mange heste denne undersøgelse er lavet på.
    For jeg tror desværre ikke at undersøgelserne er så omfattende som de burde.

    For at tage indspændingerne som et eksempel, så vil nogle forskningsresultater vise det ikke gavner, mens andre vil vise at de gavner.
    Og i en stald med 40 ryttere, oplever de 20 måske en positiv effekt, mens de andre 20 ikke oplever noget positivt..

    Jeg har selv to rigtig dårlige knæ, og man kan finde mange kloge mennesker der siger at cykling og svømning er to super gode redskaber til at træne et knæ op.. Jeg kan hverken holde til at svømme og i særdeleshed ikke holde til at cykle pga. mine knæ.. Det jeg vil frem til er, man aldrig kan kæmme alle over én kam.. Og med forskningsresultater uden viden omkring omfanget af heste i undersøgelsen, så giver jeg ikke meget for resultaterne..


  • #9   25. dec 2015 Amen TT!

  • #10   25. dec 2015 Syntes vi er nået rigtig langt hvis du kikker på det store billed. Naturligvis er der altid problemer men kommer an på hvordan man ser på det. Jeg syntes det store billed, når man kikker på rideskoler fra min ungdom til nu, er rykket helt enormt. Folk vil ikke betale for hestene tilbydes dårlige forhold, folk er blevet langt mere kritiske, tænk hvad der sket på markeder landet over, med nu der dyrlæge krav hestene skal tjekkes inden de skal have vand foder skygge osv. Før i tiden var der ingen, som stillede krav... Vi har snart så mange regler ingen alm. Mennesker kan holde hest, pas regler fragt regler, stald bygnings regler, gødning og mødding regler, fold regler, aflivnings regler. Ormekurs regler osv osv smiley tør ikke tænke på hvad de finder på næste gang. Håber dog hvis de laver flere regler, at det blir noget fornuftig som heste må gerne færdes på cykelstier.

  • #11   25. dec 2015
    Næ, jeg fortryder ikke - jeg har lært en hel masse ved og lukke øjnene en bette. Jeg fortæller/svare egentligt på dit emne der hedder; hvorfor lukke øjnene for videnskab og svare ud fra egne erfaringer og meninger :o)


  • #12   25. dec 2015 Havde skrevet et langt indlæg men postet i forkert emne, er meget træt xD

    For at køre det kort, så synes jeg tit folk med den ny viden, skal virke meget kloge og lidt bedrevidende ;/

    Prøver selv at være åben, men samtidig forholder sig mig kritisk og prøver at finde en god balance.

    Det kan være jeg skriver i morgen når jeg er frisk igen smiley


  • #13   25. dec 2015 Jeg er næsten lige stoppet på rideskole HELDIGVIS jeg red på den dovneste hest of var så træt af ham! Havde ingen respekt overfor mig til sidst og nægtede at trave en halv omgang uanset om jeg drev eller ej smiley

    Jeg var frustreret og min ridelære var irriteret så jeg red med pisk og spore, og op til flere gange lavet ponyspark på ham fordi han stoppede helt op og jeg var frustreret... smiley


  • #14   25. dec 2015 Krikken - okay.. Nu skrev jeg jo valid forskning jo smiley men ja.. Det er også en måde at gøre det på hvis det fungerer for jer smiley
    Ikke anderledes end mig der nu (pga staldens hø og Tindur på ferie) får en hest der er for tyk igen... Og mister muskler smiley smiley

    Mvh TT


  • #15   25. dec 2015 Louise - det er desværre mange der har været der... smiley

    Mvh TT smiley


  • #16   25. dec 2015 Ja desværre, heldigvis er Drømmehesten købt som syntes det rent faktisk er sjovt at trave smiley så forhåbenligt går det bedre nu xD

    Var også kørt død i ridningen fordi jeg altid fik en dårlig oplevelse og følte at ALLE kiggede ondt på mig (forståeligt nok)


  • #17   25. dec 2015
    Jeg tænker, at du mener det der er at finde om anatomi og om at bag lod er en dårlig ting er valid forskning ;o).

    Men ja, det fungere super og jeg får hele tiden nye ting og værktøjer - kassen bliver større og større. Synes det er SÅ spændende med projekter. Fleur var/er et projekt, Fønix var/er også et projekt og Fie bliver et nyt projekt der skal lære mig en masse også. Er så spændt på at se, hvordan hun kommer til tage tage sig ud på dyrskuet :o)


  • #18   25. dec 2015 Jeg synes faktisk, at jeg i min omgang med min egen og staldejers pony altid gør, hvad jeg synes er det rigtige. Jeg har ikke umiddelbart noget, jeg er flov over.. Jeg har det faktisk okay med at skælde ponyen ud (læs: råbe den i hovedet), når hun har græs på hjernen. Hun skal dæleme koncentrere sig om mig! Ligesom jeg heller ikke har noget imod at bede kæresten hente en pisk, for at vifte/daske foldmakker væk, når hun jager på Mini, mens jeg trækker hende.. For det er ligesom en reaktion ud fra situationen - den reaktion, jeg mener, der passer bedst ind. Så lige der (ja, hellige mig...) har jeg ikke noget at flove mig over! Og det på trods af at jeg altså også hidser mig op og endda slår en pony, selvom det måske kan være skadeligt..

    Nå, men noget har jeg faktisk, som jeg er flov over.. Nemlig at jeg - ude på den rideskole, jeg hjælper til på - ikke lukker munden op.
    Også selvom jeg ved, at hesten ikke skal hives og trækkes i munden, for at gå i lod. Og selvom jeg ved at det er skadeligt.
    Og når jeg spænder trensen så løst som overhovedet muligt, hvorefter en anden kommer og "efterspænder" - for den skal ikke være så løs - heller ikke skræpper op om at hesten har svært ved at trække vejret. Og at jeg ikke handler på det, når jeg ser en pony, der er overdrevet tynd og slet ikke kan holde til at blive redet på...
    Det er jeg flov over, for jeg ved jo, at der findes forskning, som kan bevise, at alt dette er skadeligt for hesten. Øv, at jeg er sådan en kujon. smiley


  • #19   26. dec 2015 Jeg tror ikke nødvendigvis at det er fordi vi har svært ved at ændre vores fejl. Jeg tror nærmere at det er fordi vi har forskellig meninger, og "korrekt" hestetræning ikke findes.. fordi alt jo kommer ned til hvordan vi definere det, og på grund af forskellige meninger og holdninger, definere vi også ting forskelligt smiley
    Du nævner indspændingstøjler bl.a. dem ser jeg ikke noget forkert i at bruge, hvis man gør det rigtigt. Men igen så er det jo min definetion af rigtigt, som jeg kigger efter.

    Jeg har lavet fejl, som jeg ser som fejl nu. Men i det øjeblik ikke gjorde! Jeg har lært en masse. Men hvis der er noget jeg skal være flov over, så er det at jeg, da jeg var 9år gammel rev min gamle tålmodige vallake på 24år til jorden med reb, fordi jeg havde set på youtube at det var sådan du lærte din hest at ligge på kommando.
    Men igen så kommer holdninger frem. Og de sociale medier. For jeg vidste ikke at det var muligt at rive en hest til jorden på den måde, hvis det ikke var fordi jeg havde set det på youtube. Og jeg så det ikke som noget forkert, for mennesket i videoen sagde jo at det var en god måde, hvis rebet om koden bare ikke var stramt. Vi er naive som unge. Vi har forbilleder, som ikke altid er gode.

    Spørgsmålet er nærmere: Hvordan skal unge piger og drenge vide, at f.eks. rollkur er dårligt for hesten. Når det er de fleste topryttere der gør det. De er jo topryttere, så det må jo være rigtigt siden de er i toppen?

    Unge piger kender ikke konsekvensen af det.

    Buck's ene klient sagde en gang i et interview: Du bliver nød til at tro på at det du gør er rigtigt, indtil der er nogen der viser dig en anden vej.

    m.v.h Melanie


  • #20   26. dec 2015
    Melaine - Præcis, man mener jo det man gør er rigtigt, ellers havde folk ikke gjort det o).


  • #21   26. dec 2015 Og undskyld jeg skriver dette.. Men jeg kan blive så irriteret, når jeg ser folk der tilbyder hestetræning og de skriver.. Jeg træner efter hestens præmisser.

    Hvad er hestens præmisser? Heste var aldrig ment til ridning, og da slet ikke til at få stukket et kandar i hovedet og ride et dressur program eller gennemgå et springprogram. Så hvad er træning efter hestens præmisser?
    For hvordan definere du det?

    M.v.h. Melanie smiley


  • #22   26. dec 2015 Krikken - det var ikke lige frem den forskning jeg tænkte på.. Mere omkring den valide forskning jeg selv "kæmper" med ift fodring osv.. Men som forhåbentlig er en saga blot smiley

    Bidløse - ja jeg ved hvad du taler om, og det var også det jeg frygtet for dig dengang du skulle starte. Jeg har selv været der og heldigvis så behøver jeg ikke at være en del af det. Jeg ved det sker men går min vej da jeg ikke ønsker at deltage. Nogle gange må man tage et valg om man skal holde bøtte, og passe sin egen ryg. Eller om man ønsker at være de stakkels dyrs sin stemme. Jeg kan forstå at mange passer sin egen ryg(gør det selv for at beskytte min hest) og er skide stolt af og beundrer de der taler for hesten smiley

    Mvh TT


  • #23   26. dec 2015 Jeg tænker med gru tilbage på dengang jeg gik på rideskole og red med spore og pisk fordi hesten var doven, havde hårdt fat, fik hesten til biddet ved at pille osv osv. Og fortryder også at jeg ikke sagde fra over for den behandling flere af hestene fik - men man ved jo først at det ikke er i orden, når man bliver klogere, og det var jeg bare ikke dengang smiley

    Jeg synes egentlig det er sådan lidt give-and-take mht. forskning, hvis man kan sige det sådan. Jeg sværger til en faglig og fornuftig vinkel, men man må også erkende at det i virkeligheden bare ikke altid går præcis som teorien siger. Hermed ikke sagt at man skal gå på kompromis med sin moral, men man er måske nogle gange nødt til at afvige lidt fra bogen fordi hesten ikke reagerer præcis som teorien siger at den skal smiley
    Så længe det ikke er noget, der skader hesten, så kan man jo godt "blande" lidt og behøver ikke følge én bestemt "overbevisning" men netop mærke efter hvad der fungerer (og altså hvad hesten trives bedst med).

    Når det så er sagt, så synes jeg at jeg har oplevet en del beridere og undervisere være af en mere traditionel overbevisning. Det er selvfølgelig bare mine egne oplevelser og det er bestemt ikke alle - men jeg tror at det måske er en af grundene til, at mange er uvillige til at rykke deres synspunkt; ofte er det beridere der underviser på ridecentre eller beriderelever til holdundervisning, og hvis de er af den holdning af hesten prøver af, er fræk, skal vide hvem der er øverst mm., jamen så er det dét, man bliver opdraget med smiley Det blev jeg selv. Og så længe det ligesom fra starten bliver kernen i omgangen med heste, så tror jeg folk har svært ved at tage et nyt standpunkt.

    Jeg har i hvert fald oplevet at folk ikke helt er villige til at se det fra en faglig synsvinkel - altså ja de går op i faget, ridningen, men når det gælder anatomi, indlæringsteori mm., så er de bare væk.
    Jeg tror at det for NOGLE måske bliver for uoverskueligt at snakke helt fagligt og videnskabeligt fordi mange ikke tilgår heste med skolehatten på smiley

    Og lige præcis i de situationer hvor folk ikke kan - eller vil - tilgå det fagligt (og man kan jo sagtens tilgå det fagligt og samtidig kritisere forskningen), så tror jeg slet ikke de er interesseret i forskning eller "ny viden", for deres interesse ligger slet slet ikke på det niveau smiley

    Beklager mange gange for den lange tekst!


  • #24   26. dec 2015 Melanie - i min optik træner man hesten på dens præmisser når man tager højde for den enkelte hests biomekanik , indlæring og psykiske formåen. smiley nej de er ikke skabt til at blive redet på eller til at slave for os. Men når verden nu engang har blevet sådan må vi give disse fantastiske skabninger den bedste mulige tilværelse og forudsætning for at fungere som det de nu har blevet til..vores rideheste..og dette bør gøres ud fra deres præmisser smiley

    Mvh TT


  • #25   26. dec 2015 Jeg beundrer virkelig også dem, der har rygrad nok til at sige fra. Jeg kan bare ikke selv, for jeg er glad for de mennesker, jeg har kontakt med derude, også selvom vi mener vidt forskellige ting ift. omgang med hestene.. Jeg burde bare sige noget. smiley

  • #26   26. dec 2015 Tror det er det samme med hensyn til fodring. Der er jo ingen der fodre fordi de tænker "så lille hest nu skal du fejl ernæres!"
    Der tror jeg nærmere at folk ser på at sådan plejer det at være, og hesten har haft det fint indtil nu. Også er jeg nok også selv lidt af den ældre type når det kommer til fodring. For jeg tror oftest, at vi forgifter dem en smule, eller fejlernære dem o.m.m. med alle de nye foderprodukter og urter og olier og (pis og papir) foderstoffer og andet kommer op med. Man skal virkelig vide hvad man leger med, når man blander den slags foder smiley

    Mvh. Melanie


  • #27   26. dec 2015 Godt skrevet Funke smiley

    Mvh TT


  • #28   26. dec 2015 Du skriver: "i min optik træner man hesten på dens præmisser når man tager højde for den enkelte hests biomekanik , indlæring og psykiske formåen."

    Jeg tænker så, hvornår er man fagligt dygtig nok til at vurdere det? Er en 9årig, 12årig, ja 18årig som jeg selv, eller en 40årig der først lige har fået en hest?
    Igen dukker definetion op. For en 9årig kan jo godt mene at nu er denne her hest klar til intens samling, og skal have vægt på bagparten. Hvor jeg, eller du eller en tredje person ikke ville mene at denne her hest var klar til det smiley

    Det er ikke for at irritere, jeg prøver bare at slå min pointe fast. At alt kommer ned til hvordan vi definere det.

    M.v.h. Melanie


  • #29   26. dec 2015
    Det med "hestens præmisser" irritere mig også.
    " Jeg rider og træner på hestens præmisser " ... Okay, spændende, men det gør alle ski da - hvem vil stå frem og sige " nej, jeg træner på mine egne og skider på hesten! "


  • #30   26. dec 2015 Haha det minder mig om det emne, som en bruger oprettede for at ville samle nogle folk til at få undervisning af en ung pige, og beskrivelsen var at hun "red på hestens præmisser" osv, og da der blev spurgt ind til hvad hun mente med det, så blev emnet hurtigt slettet igen smiley

  • #31   26. dec 2015 Ja både og..for en hest er ikke fysisk klar til at bære sig selv og gå i holdning før den selv søger den! Så ift forskning er det ikke en definition. smiley men hvis man ikke lærer børnene om forskning og dets betydning og ikke mindst det at være kildekritisk så definerer de det jo bare selv smiley derfor går ej heller min egen datter på en traditionel rideskole da hun allerede nu skal lære om indlæring og biomekanik og forskningen på området smiley

    Mvh TT


  • #32   26. dec 2015
    " Ja både og..for en hest er ikke fysisk klar til at bære sig selv og gå i holdning før den selv søger den! "

    I følge dig eller i følge forskning og hvis ja forskning så hvor?


  • #33   26. dec 2015 Det emne husker jeg også.. smiley På billederne var det helt tydeligt, at underviseren selv red heste på en meget grum måde!

  • #34   26. dec 2015 Ja som du ved Krikken så ligger den i min døde computer med 90% af all andet indsamlede forskningsresultater jeg havde fundet smiley hvis jeg ikke husker fuldstændig fejl så var det noget fra de akademiske... Eller var det Heuchmann.. Ikke hæng mig op på hvem det var! smiley
    Jeg var desværre ikke ligeså kløgtig som dig og lavede en hg mappe på det smiley

    Mvh TT


  • #35   26. dec 2015 Jeg er absolut ikke bange for at indrømme mine fejl..! MEN jeg vil også sige at valid forskning ikke kun handler om en enkelt rapport der er læst et sted på nettet fra en valid kilde... Det kan godt være netop denne rapport er lavet på 100 heste, men HVILKE heste? Måske der skal 20 rapporter til at lave et resultat der egentlig er validt..
    Ja, man skal være kildekritisk, men man skal også være respondent-kritisk!


  • #36   26. dec 2015
    Det lyder bare som noget, der er meget svært at bevise.
    For hvornår søger en hest selv holdning og hvad defineres som holdning. Hvornår ved man at det ikke er tillært eller som et resultat af rytteren, men kun af det hesten gør. Det bliver lidt for langhåret til mig ;o)

    Forskning er super svært, når det kommer til dyr fordi der er SÅ mange ting at tage med indover - så når folk forsker over noget, så forsøger de tit at gøre det så simpelt som muligt fx tage 20 heste, dele dem ind i to grupper. En får 10 timers fold, en anden 1 times fold; også måle diverse ting på hestens krop. Men i det forsøg vil der stadig være faldgruber.


  • #37   26. dec 2015 Ift det indvendige på en hest så er det opbygget ens jo..ligemeget om der er tale om en miniature, en shire eller en fuldblod smiley

    Mvh TT


  • #38   26. dec 2015 TT: Lige meget hvilke typer af heste du tager så vil en undersøgelse aldrig være valid hvis du kun har et fåtal af heste, og du ikke tager højde for ALLE faktorer som Krikken tidligere her beskrevet,

  • #39   26. dec 2015 Krikken - ja forskning er svært! Og en Dv og en Frieser går begge i holdning bare på forskellige måder pga deres fysik. smiley men de opnår begge den korrekte holdning (i lod, med den korrekte rygsving og indundertræden hvor bagpart er med) ved at de rides frem og ned indtil de selv søger højere op og så kan tøjlerne kortes osv. smiley de skal måske lige lære at guides i korrekt frem og ned. Men når de ved dette oplever hvad der sker så foretrækker de dette indtil de er stærke nok og så "løfter" de sig selv smiley

    Mvh TT


  • #40   26. dec 2015 Ja selvfølgelig. Mit svar var ift din kommentar "men hvilke heste" smiley

    Mvh TT


  • #41   26. dec 2015 TT: Jeg forstår simpelthen ikke din måde at ride på. Hvis du bliver ved med at bede hesten om at gå hvor det er mest behageligt for den, hvorfor skulle den så med tiden vælge at gå anderledes?
    Hvis jeg beder dig om at lunte langsomt afsted på 5 km hvorfor skulle du så nogensinde på lyst til at løbe de 5 km så hurtigt du kunne?


  • #42   26. dec 2015 Han er bestemt ikke kun en lunter smiley og der sker forandringer smiley ja Rom blev ikke bygget på en dag og Tindur har bestemt gjort store fremskridt smiley

    Mvh TT


  • #43   26. dec 2015 TT: Tror ikke du forstår hvad jeg mener... Siger ikke din hest er en "lunter". Men hvis man (Og her menes bådes hest og menneske) ikke presses til at yde noget så kommer man til at gære noget i lang tid som måske ikke er optimalt..

  • #45   26. dec 2015 Sværke: Du siger bare så mange kloge ord!! smiley Jeg er absolut enig med dig smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #47   26. dec 2015 Jeg indrømmer gerne mine fejl.

    en af grundene til at jeg sjældent brugte forskningen i min ridning/håndtering var at så ville jeg have en snot forvirret hest, og selv være snot forvirret.

    hvad der er rigtig/forkert skifter fra dag til dag, og hvis et forsknings resultat skulle være 100%, skulle det ske over mange flere heste, som alle sammen var 100% ens.

    jeg vil 100 gange hellere kigge på hesten, bmvurdere dens blik, dens arbejdslyst, muskulatur og se på dens sygehistorie, end at bruge flere timer dagligt på at terpe forskning


  • #48   26. dec 2015 Jeg er ikke flov over mine fejl. Men jeg er stolt over hvor hurtigt jeg kom ud af det miljø og over i noget natural horsemanship.

  • #49   26. dec 2015 Kris - nu modtager jeg jo undervisning så det er ikke noget der hedder at blive kørende rundt i samme rille uden fremskridt smiley jeg har lektier fore og vi gør fremskridt fra gang til gang smiley

    Mvh TT


  • #50   26. dec 2015 Sværke - selvfølgelig kommer ikke bagpart, bæring osv automatisk med, det er jo også ting der skal trænes. Men disse ting kan ikke trænes og klares hvis ryggen ikke er stærk nok. Jeg ser hestens krop som en "dele" der skal opbygges og som skal sættes sammen og opbygges videre indtil den er "færdig". smiley

    Mvh TT



  • #52   26. dec 2015 Jeg er ikke flov over noget som helst, på trods af at jeg, som de fleste andre, for 20 år siden savede hesten i munden.
    Man/jeg vidste ikke bedre dengang. Jeg har altid gjort hvad jeg kunne for at gøre tingene rigtigt og tilegne mig viden. Så så længe jeg har gjort hvad jeg troede var rigtigt, med de bedste intentioner, så har jeg ikke noget at være flov over.

    Jeg kan dog ærgre mig over de ting jeg ikke er bedre til, fordi jeg ønsker at være bedre for hestene og mig, men det er jo så noget helt andet smiley


  • #53   26. dec 2015 Jeg oplever også rigtig tit, at folk gør ting, som man har fundet ud af ikke er godt, fordi at "sådan har jeg altid gjort" eller "den er ikke død af det endnu"
    Og DET synes jeg er sørgeligt.
    Fx en hest der får 3 kg hø om dagen, og står de resterende 22 timer i døgnet uden grovfoder. Selvom der er forskning der viser at det på ingen måde er OK så bliver man ved, fordi hesten er jo ikke død af det.
    Dengang min far var barn, der levede hestene af roer og havre - og de døde da heller ikke - men HELDIGVIS er i blevet klogere og det er i dag de færreste der ville tilbyde deres hest en sådan kost. Det samme gælder måden af ride på, udstyret man rider med osv.
    Folk lukker øjne og ører for ny viden fordi "sådan har vi altid gjort, og hesten er ikke død, så hvorfor ændre på noget?"
    Og ja, det er sørgeligt.


  • #54   26. dec 2015 Forskning synes jeg tit er meget simpel.
    Nogle af de jeg har læst lidt på, har bare stilldt mig tilbage med en masse spørgsmål og ikke noget svar.

    Lad os tage den med vægten, hvor meget en hest kan bære? Synes forskningen på det punkt er for svag. Så er der nogle der siger brug din sunde flrnuft og kik på hesten. Men er det nu bedre.jeg har set heste der ikke havde det godt med stor vægt og jeg har set tilsvarende heste der gladeligt red rundt med hvad jeg synes var for meget for dem.

    Hvordan vil du måle på vægt og hvad en hest har det godt med at have af vægt på ryggen.
    Der er så mange ydre påvirkninger som du ikke kan fjerne og hvad er det så hesten reagerer på? Selve vægten eller noget helt andet?

    Det samme med foder, selve miliøet omkring hesten har også enstor betydning.
    Tror de fleste idag foder efter lav stivelse og godt med stråfoder. Det har vist sig for mange at virke. Men hvad er lav stivelse og hø nok?

    Sådan kan man jo blive ved. Tror de fleste bruger sin sunde fornuft og hvad der virker for dem.

    Jeg tror på at et roligt og venlig menneske menneske der rider sin hest så pænt som mulig men stadig pænt alm dressur/ridning er lige så godt for heten som så meget andet.


  • #55   26. dec 2015 Du kan ændre dig selv, men ikke ændre andre - dem kan du inspirere til ændring, men ikke tvinge.

    Hvis man ønsker noget - foder, foldtid, mængden af grovfoder, ridestil ect - og man mener, at det bør ændre, ja så kan man snakke med dem hvor hesten står opstaldet, dem man træner sammen med, den underviser man har ect.
    Hvis de ikke synes de har et problem - ja så er det jo reelt kun dig som har et problem, og derfor kun dig som kan ændre det.

    Jeg er så heldig, at have mine heste hjemme, så jeg bestemmer jo selv smiley
    Når folk kommenterer på at min varme hest er blevet fornuftig i ridningen, så fortæller jeg glad og gerne om, at jeg har valgt at fodre rimeligt stivelsefattigt, og med risklid i stedet for havre. Hvis de kommenterer på at hestene ligner en million fordi de skinner i pelsen, så fortæller jeg om fordel ved omega3 olie ect.
    Når jeg træner dressur, så træner jeg som min berider har vist mig - og synes det er skønt, når fremmede folk kommer hen og roser min træning, og fortæller at jeg inspirerer dem i deres træning.
    Når folk spørger hvilken sadelmager jeg bruger, så fortæller jeg, at mine heste aldrig har set en sadelmager - men går med en Winther IW, som jeg selv indstiller.
    Når folk kommenterer på hvilke velopdragne heste jeg har, så fortæller jeg, at jeg træner med udgangspunkt i hvad jeg har lært af Tristan Tucker.

    Jeg pådutter ikke nogen at gøre tingene anderledes - men håber da, at folk kan se, at det kan gøres anderledes og på den måde inspirere dem til måske at tage et andet valg end normalt.

    Mvh Charlotte



    Mvh Charlotte


  • #58   26. dec 2015 Jeg er generelt ikke enig i din grundholdning til menneskeheden - hestefolket er ikke så ignorante som de bliver gjort til her i tråden.

    Derudover tænker jeg ikke at der er et problem i hesteverdenen som hedder: vi vil ikke indrømme vores fejl (vores største problemer i hesteverdenen (synes jeg) er dyrevelfærd vs penge). Folk bruger deres erfaring og fornuft når de træner heste - både beridere og amatørrytterer. Det betyder at træning af heste aldrig vil blive noget overordnet, men altid noget personligt (og her opstår problemet "at pege fingre af det anderledes"). Forskning er noget overordnet og den enkelte rytter må derfor sortere, for at få størst muligt udbytte.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #59   26. dec 2015 emilie: fornuftige ord!

  • #60   26. dec 2015 Emilie Marie Nielsen.. Præcis!
    Jeg er fuldstændig enig med dig.

    Og med hensyn til forskning: så har jeg selv den holdning at man skal prøve ting af for at finde ud af om det virker. Forskning er jo når de laver forsøg og undersøger i resultaterne. Man kan vel mere eller mindre sige at alle er forskere. For vi får resultater efter hvad vi gør. Om de er gode eller dårlige er der ingen der kan garantere for smiley

    Det er ligesom alle dem der hakker ned på en ting, f.eks. hjælpetøjler. Men de har aldrig selv brugt dem, og har kun hørt dårligt om det. Man skal i min verden altid have begge sider af en historie før man kan have en oprigtig holdning til det. Og det gælder alt, og det er træning, fodring eller bare general pleje smiley

    M.v.h. Melanie
    (Syntes der kommer rigtige mange gode pointer og argumenter for og imod, i denne debat smiley )


  • #62   30. dec 2015 Eva - nu er mine undervisere medlem af ISES så de får fingrene i ny valid forskning når det er klart smiley

    Mvh TT


  • #63   30. dec 2015 TT hvornår er forskning valid?
    Hvem bestemmer hvad der er rigtigt og hvad er forkert?


  • #64   30. dec 2015 Jeg syntes så ofte de forskellige forskninger ikke er vallide, ofte fordi undersøgelserne bliver lavet på et for lille antal heste og mange er ligeledes "farvet" fra start.
    Mange af de artikler man kan finde har sjældent henvisninger til forskningsrapporter også kan man faktisk ikke bruge artiklerne til noget.


  • #65   30. dec 2015 Kamma - forskning er valid når forskeren har en uddannelse indenfor det felt der forskes i samt at forskningen har pågået i et stykke tid og at antallet af (indenfor vores felt) heste giver et godt billede af det der forskes. Og forskningsrapporter er hvad man skal kigge på. Artikler som Grafik siger kan intet bruges til medmindre der er linket til en forskningsrapport.

    Mvh TT


  • #66   30. dec 2015 TT jo det kan vi sagtens blive enig om, men kan du ikke komme med et eller flerer eksempler på konkrete forsknings resultatrer hvor forskningen er valid?

    Er der nogle bestemte ting du har haft i tankerne da du skrev denne tråd? Ser du nogle ting i hverdagen du synes ikke følger forskningen, hvis ja hvilke og hvorfor?


  • #68   30. dec 2015 Lock - det er jo derfor man kigger på kilder og validiteten af det man læser FØR man råber Halleluja se her smiley

    Mvh TT


  • #69   30. dec 2015 Kamma - nej intet specielt. Ikke andet end at jeg desværre oplever den der med at: det har vi altid gjort og det fungerer for hestene er ikke døde af det endnu.... smiley

    Mvh TT


  • #71   30. dec 2015 Jeg har ikke mange steder hvor jeg råber op omkring forskning da jeg personligt ikke har fået disse rapporter. Men der er to forskningsresultater jeg vifter med ærmerne omkring, og det er forskningen omkring heste og Mavesår af Nanna_Luthersson og Deb Bennett sin forskning om hvornår hestenes vokslinjer er klare til at kunne tåle belastningen af rytter. smiley
    Jeg er ret sikker på at du har begge to smiley hvis ikke linker jeg da bare til de smiley

    Mvh TT


  • #72   30. dec 2015 TT: Men den er der vel heller intet galt i, hvis hesten ikke lider nogen nød?

    Jeg har det fx. bedst med at ride uden underlag under sadlen, selvom næsten alle andre rider med. Jeg har nu gang på gang fået at vide, at det ikke er sundt for hesten, men ingen kan forklare mig præcis hvorfor. Nogle siger det er fordi det ødelægger sadlens læder, og det passer jo, hvis man vel at mærke ikke tørrer sin sadel af hver gang efter brug. Men eftersom jeg gør det, så er den tanke ikke valid.

    Jeg har ingen forskningsresultater i ryggen, men gamle hestemænd, der altid har gjort sådan og sådan. Hestene har dog været sunde i ryggen, sadlerne er nogle oldsager, men holder stadig uden problemer og ingen har lidt nogen nød, selvom næsten alle andre gør noget andet.

    Gælder det med "sådan har vi altid gjort" så kun, hvis der er forskningsresultater fra et firma der siger noget andet?


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #73   30. dec 2015 Jeg er selv stor tilhænger af valid forskning - på alle mulige fronter, ikke kun i forbindelse med hesteverdenen. Jeg benytter mig dog mindst lige så meget af mine ØJNE og min INTUITION i træningen og al omgang med hesten, og jeg videregiver dette til de børn/unge jeg har med at gøre (arb. bl.a med hesteassisteret læring) fordi jeg synes heste er fantastiske til at udtrykke om de trives eller ej. Så jeg vil mene, at hvis man lærer at aflæse hesten - såvel mimik, kropssprog som konflikt/frustrationsadfærd, SÅ når man ganske langt.

    Og ja - for at vide noget om dette har vi heldigvis adgang til resultater kommet af solid forskning, og tak for dét - men videnskab bør ikke stå alene efter min mening.

    TT - kan du ikke linke til Deb Bennett. Den lyder som noget jeg kunne finde vældigt interessant smiley


  • #74   30. dec 2015 Kandis - i forhold til Mavesår i særdeleshed så lider jo hestene! Man kan bare ikke se det udenfra. Spørg bare alle de her inde der har været så uheldige at de har fået mavesårs heste smiley det er først når den er rigtig gal at hestene begynder at reagere udadtil. Og så koster det. smiley

    Mvh TT


  • #75   30. dec 2015 Jeg har ikke nævnt noget om mavesår TT...

  • #76   30. dec 2015 MK - her er hendes forskningsrapport smiley

    https://www.dropbox.com/s/bey1bask8v3un6r/ranger_piece_2008_pdf1.pdf?dl=0

    Mvh TT


  • #77   30. dec 2015 Kandis - men du starter indlægget med at sige :
    Men den er der vel heller intet galt i, hvis hesten ikke lider nogen nød?
    Så jo det kan de godt!

    Mvh TT


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #78   30. dec 2015 Tak TT smiley

  • #80   30. dec 2015 Ja gu ved jeg at heste kan lide, TT.
    Jeg skrev at så længe de IKKE gør, så kan jeg ikke se problemet, og gav dig endda et eksempel. Og alle er vel enige om at en hest med mavesår lider, så hvorfor bringer du det på banen?

    Har ikke nævnt noget om, at jeg ikke tager ny meningsfuld forskning til mig, men kun skrevet at blot fordi man altid har gjort sådan, så behøver det ikke være noget dårligt.


  • #81   30. dec 2015 Lock - jeg har undervisere som jeg stoler på da som sagt så er de medlemmer af ISES. Det skulle ikke være nødvendigt at i tillæg til at undersøge at vores undervisere har den rette uddannelse og erfaring, i tillæg skulle betvivle de ting/den undervisning de kommer med! Går du til Jean Luc og betvivler hver eneste ting du lærer måske? smiley
    Så er hele pointen med underviser jo spildt smiley

    Mvh TT


  • #82   30. dec 2015 Og Lock - nu er jeg ikke fuldstændig lukket for den viden du deler..husk også det smiley

    Mvh TT


  • #85   30. dec 2015 Nu læste jeg lige Debb Bennets artikel - og speciel valid forskning gør den ikke sig ikke fortjent til at blive kaldt. Det er "bare" en artikel, hvor forfatteren kommer frem med sin mening om at bruge 2 års fuldblodsheste i væddeløb, krydret med hvornår en hests knogler er stoppet med at vokse, og derfor hvad forfatteren mener er den mest hensigtsmæssige måde og tid at påbegynde til-/ridning på.
    Forfatteren henviser til ganske få andre artikler/muligvis videnskabelige artikler, men det gør jo ikke det her til forskning - slet ikke.

    At det hun så beskriver lyder ganske fornuftigt, det er så en anden sag smiley Men hun har intet forskningsmæssigt lavet.

    Hvis det skulle være forskning, så skal hun opstille en hypotese, lave en/flere grupper af heste, som udvælges og trænes, samt evt senere slåes ned og dissikeres for at se på skader ved ibrugtagning som 2 års vs som 4 års. Evt sammenligning af store populationer af xx'er i løb, hvor rationen af frakturer ved heste ibrugtaget som 2 års måske viser sig at være signifikat større end ved ibrugtagning som 4 års. Der er mange forskellige måder at lave valid forskning på.

    Så her har vi en (i mine øjne sympatisk) artikel, hvor en person skriver om sine personlige overvejelser om, hvad hun formoder er bedste for ibrugtagningen af unge heste udfra frembrud af tænder og lukning af vækstlinier, samt en masse historik ang væddeløbs historie og udvikling gennem tiderne.

    Mvh Charlotte


  • #86   30. dec 2015 Det er jeg da enig i. Jeg håber da ikke at du tror jeg vælger at ride/træne min hest bare fordi... Hvis jeg ser at min hest er ukomfortabel med det eller at det ikke giver mening for mig så lukker jeg da bare ikke munden.
    Jeg har heldigvis det forhold til min hest hvor han altid har fået lov at udtrykke sig så han skal skam sige til hvis noget ikke er okay smiley

    Mvh TT


  • #87   30. dec 2015 Charlotte - det var da hurtigt du læste igennem denne rapport. Deb Bennett har forsket på hestens knogler og skællet i over 30 år. Så tænker du ikke det har noget at sige ift. validiteten. Nu er der ret længe siden jeg læste den men mener da bestemt der stod mere omkring hendes resultater af forskningen og antallet af deltagere.

    Mvh TT


  • #88   30. dec 2015 Forskning det er det ikke - vi er lige på niveauet over en artikel i Alt for damerne - men så heller ikke mere.

    Hun beskriver ikke en hypotese - så reelt er det en gang snik snak om lidt historisk udvikling af væddeløb, ibrugtagning af 2 års xx'er i 3 nævnte hestes tilfælde har ført til at de har brækket ben ( dog brud der hvor deres vækstlinier er lukkede...), så hører vi lige omkring en hest der hedder Ranger og bla bla. Det har INTET med forskning at gøre - beklager.

    Hun viser/henviser lidt til hvornår vækstlinier lukker - men der er ikke beskrevet hvilken race og alder af heste der er brugt, ej heller om opvæksten har været ens, hvilken form for belastning de har været udsat for ect.

    Hun er selv lidt inde på, at xx'er i USA fx går løb på andet underlag end i fx Europa - men nævner ikke om det så måske kan have betydning for antallet af skader ?
    Ud over de tre nævnte xx'er hun taler om, så beskriver hun ikke i % hvor mange af de unge heste, som bryder ned med benbrud. Og selvom hun lige pludselig snakker om quarterheste, som også ibrugtages tidligt, ja så er der ingen forsøg på fx at videnskabelig vise, at fx 47% af xx'er ibrugtaget som 2 års får benbrud sammen med 36% af quarter ibrugtaget som 2 års, og sammenlignet med varmblodsheste fra Europa, som ibrugtages som 3 års, hvor kun 5% får benbrud osv osv osv - se DET ville være forskning. Det andet er bare holdninger og formodninger.

    Mvh Charlotte


  • #90   30. dec 2015 Jeg prøver lige at indsætte et link til forskningsartikel, som omhandler lungeblødning hos heste.
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jvim.12593/full

    Det er forskning, hvor de beskriver, hvordan de laver deres artikel, hvilke studier de har valgt, men lige så vigtigt, hvor de ser problemer i de studier de har valgt, hvem de er sponsoreret af osv.

    Mvh Charlotte


  • #91   30. dec 2015 Lock - der er vi så ikke enige i validiteten. Jeg mener at den rapport Dr.Deb Bennett har lavet er valibel. At I så mener noget andet er jo jeres holdning.

    Mvh TT


  • #92   30. dec 2015 Jamen din holdning til hvad du mener er forskning, og hvad validitet betyder forskningsmæssigt svarer jo til at kalde Alt for damerne for et videnskabelig tidsskrift.
    Det har du jo så selvfølgelig lov til at mene - men det gør det jo ikke korrekt.

    Forskningmæssigt har ordet validitet altså en betydning, og den kan man jo ikke lige lave om på smiley

    Det mystiske er, at du reagerer så kraftigt på, at blive "modsagt" - det er jo selve det du starter din tråd med at sige, at du er træt af at folk bare lader som om det ikke passer, når det ikke lige passer ind i deres kram ?

    Det er jo ikke en dårlig artikel Debb Bennet har lavet - den er både sympatisk og med god inspiration. Og det er jo også derfor den er lavet i "læg-mandsstil", de fleste af os bliver trætte af at læse forskningsartikler, fordi der er en masse "hvisker" og "måsker" og "bør undersøges nærmere" og "har fået penge af nogle, som måske ønsker et vist resultat".

    Mvh Charlotte


  • #93   30. dec 2015 Charlotte - det er jo din personlige holdning at sammenligne det med alt for damerne smiley
    Og ja forskningsmæssigt har validitet en betydning. Og når en der har forsket på hestens knogler og skællet i over 30 år kommer frem til et resultat af sin forskning så vælger jeg at jeg synes denne forskning er valid. Havde jeg brugt denne rapport i en forbindelse med en Master/Bachelor e.l så havde denne blevet accepteret.
    Og havde forskeren ikke haft en så god og lang viden som Deb Bennett så havde jeg jo nok også ikke taget rapporten så seriøst som jeg gør.

    Mvh TT


  • #94   30. dec 2015 jeg ville nu gerne se dig bruge, sådan en artikel i et master/bachelor - du ville i hvert fald få en hel del at argumenterer for, ved at vælge kilder udfra dette "videnskabelige" niveau.

    Jeg kan jo undre mig over, at en "forsker" som Debb B referer til den første nævnte artikel, ved at kritiserer at de i artiklen kun ser på long bones/rørknogler, og ikke ser på vertabra/rygknogler. Nu er det jo lige som en forskningsartikel og derfor begrænset til kun at kigge på long bones/rørknogler, hvilket ligefrem står i deres artikels overskrift - så det undre at det kan komme som en overraskelse ?

    Der ud over er det da interessant, at bruge en artikel, som tager udgangspunkt i undersøgelse af den islandske hest på Island - og så mene den er ligeligt samlignelig med fuldblodsheste i løbstræning på væddeløbsbanen i USA ?

    Er det forskning at påstå, at udover de tre med navn nævnte heste, som er døde under løb, at så er der "flere hundrede heste som er døde " ?
    Det er da en påstand som vil noget ? Som måske kan underbygges ? Men som hun bare slynger ud - er det forskning værdig til at blive brugt som "valid forskning" ?

    Sidst men ikke mindst så bliver man nød til at se på, at Debb B har lavet sit eget "institut" ESI, hvor hun tilbyder clinics og træning i HMS. Og hvor hendes "artikler til intelligent diskussion" citat fra hendes hjemmeside/ ESI's hjemmeside.

    Så valid forskning - nej ! Stå dog ved, at det hun siger lyder fornuftigt i dine øre, formentlig kan delvist underbygges af nogle videnskabelige artikler, og generelt udbreder et sympatisk budskab.

    Mvh Charlotte


  • #95   30. dec 2015
    Altså Tindur, du starter selv med:
    " Hvorfor lukke øjnene for viden? "

    Men afslår blankt når fx Charlotte kommer med et super godt og velargumenteret indlæg omkring Deb's artikel/undersøgelse og slår det ud til højre med " jeg synes artikelen er god ".

    Så lukker du selv øjnene for den viden, som Charlotte kommer med.

    Samt argumentere med at " jeg har undervisere som jeg stoler på da som sagt så er de medlemmer af ISES. " - det er sådan cirka et lige så godt argument som at Andreas Helgstrand er en god underviser, der ved en masse og er til at stole på fordi han har redet OL og vundet en masse.

    ISES kan alle så vidt jeg kan læse mig til blive medlemmer af, der skal bare søges om det. Så vidt jeg kan se er fx en rytter medlem, hun repræsentere faktisk ryttere og hun rider da både bag lod og har en hest med konflikt adfærd.
    Så bare fordi man er medlem er alt ikke liv og glade dage, perfekt og helt og aldeles videnskabeligt og anatomisk korrekt.

    Ligesom der står at formålet med ISES er:
    " The mission of the ISES is to promote and encourage the application of objective research and
    advanced practice which will ultimately improve the welfare of horses in their associations with
    humans. "

    Dermed har de mange forskellige folk indover - for at få så bredt og forskelligt et billed som muligt.

    Samt de beskriver at man kan blive medlem hvis: " b. In addition to full members, all persons with professional or practical qualifications, or students
    enrolled on a course leading to appropriate qualifications can become a Practitioner Member. "

    Derfor kunne " Hvorfor tænker du vi har så svært ved at acceptere vores fejl og ændre det? " vendes om imod; hvorfor har du svært ved at acceptere, at andre sætter spørgsmål tegn ved den viden du har, den måde du gør tingene på og ikke er enige med dig i, at det du mener er valid forskning, er valid forskning?

    Ligesom at dit " jeg synes " ikke er meget bedre, mere værd eller bedre viden end en andens " jeg synes ". Du synes Debb har lavet en god artikel, andre gør ikke - derfor må du forstå, at andre ikke gider bumpes i hovedet med at det er valid forskning og derfor vil de nok heller ikke tage ny viden til sig fordi de SYNES at det ikke er en god undersøgelse - men du gør.


  • #96   30. dec 2015 Jeg skriver da ingen steder at andre ikke må synes at den artikel ikke er god, eller at andre skal være enige med mig ift ting! Ift Ises så selvfølgelig har de en bred vifte af medlemmer. Det skal ikke noget særligt til for at blive medlem, og det har jeg heller aldrig påstået! Jeg siger dog at da mine undervisere er medlemmer så modtager de den nyeste viden indenfor forskningen. Det gør alle der har et medlemskab. Så må man jo sortere i det man kan bruge osv.
    Og ligesom du synes forskellige ting fordi det fungerer for jer. Så synes jeg også ting smiley

    Mvh TT


  • #97   30. dec 2015
    Præcis - derfor er hele " hvorfor lukke øjnene for viden ? " også gældende for dig - som for alle andre, fordi du lukker også øjnene, hvis du ikke synes det fungere for dig eller passer ind.


  • #98   30. dec 2015 Jeg lukker ikke nødvendigvis øjnene, og afslår ikke enhver viden. Det Charlotte har kommet med føler jeg ikke at jeg kan bruge til noget da Deb Bennett har en så lang erfaring og stor viden. Ligesom Charlotte ikke hun føler hun kan bruge den til noget da hun ikke stoler på denne viden og erfaring da der mangler nogle ting for hende før hun tør stole på artiklen. Ligesom jeg forholder mig skeptisk til den viden Lock kommer med. Men jeg forholder mig stadig åben ovenfor den viden Lock kommer med og afslår den ikke bare lige. Men lurer lidt i kulisserne og føler lidt på min hest.. smiley

    Mvh TT


  • #99   30. dec 2015
    Igen præcis. Du svare selv på dit spørgsmål " Hvorfor lukker folk øjnene for viden "


  • #100   30. dec 2015 Nej Krikken. For det er mennesker der bare lukker øjnene fordi det ikke passer dem fordi så koster det mere penge, de skal lave tingene om osv... Så handler det ikke om kildevaliditet e.l.
    smiley
    Jeg forholder mig i det mindste åben som også rigtig mange andre også gør. Men så har man dem der bare lukker ned fordi det ikke passer ind i deres kram. Og hvorfor?
    Betyder ikke hestene mere?

    Mvh TT


  • #101   30. dec 2015 Men TT, hvis ikke forskningen rent faktisk er vallid, hvorfor skal folk så ændre på noget, der måske rent faktisk fungerer for dem og deres hest?

  • #103   30. dec 2015
    " Jeg forholder mig i det mindste åben som også rigtig mange andre også gør. Men så har man dem der bare lukker ned fordi det ikke passer ind i deres kram. "

    Det passer ikke ind i dit kram at Debb er forkert på den, så du lukker ned over for Charlottes argumenter, du føler ikke og synes ikke om Charlottes mening men synes om Debbs..


  • #104   30. dec 2015 Lock - det har du fuldstændig ret i. Ved nogle ting her i livet kan man ikke bare følge forskning fordi den siger sådan. Eller fordi den er valid eller ikke valid. Men man må sortere i ting. Jeg personligt vælger at følge den forskning som gør at jeg sikrer at min hest har det godt. Så noget går på følelser ja.

    Mvh TT


  • #105   30. dec 2015 Hvor lukker jeg ned for Charlottes argumenter?

    Mvh TT


  • #106   30. dec 2015
    Det passer ikke ind i dit kram, at Debbs artikel ikke er så videnskabelig som du selv synes den er - igen synes den er. Og ikke er så valid som du selv synes du er.

    Og du lukker ned i og med du ikke tager imod, ikke er "okay, det kan jeg godt se " - for det passer ikke i dit kram at en to års gerne må rides, det passer derimod at det ødelægger dem.

    Jeg definere lukke ned ved; ikke være enig, sige nej tak det duer ikke, kan ikke bruge det, sige; du er forkert på den, jeg synes noget andet osv. uanset hvad der argumenteres med.

    På den måde, mener jeg du selv lukker for den viden Charlotte kommer med.


  • #107   30. dec 2015
    " Jeg personligt vælger at følge den forskning som gør at jeg sikrer at min hest har det godt. " Det vælger fx Charlotte også - hun vælger at sortere Debbs fra, fordi hun ikke finder undersøgelsen valid og følger den dermed ikke.

    Ligesom alle vælger at følge det, der vil sikre at deres hest har det godt - så sortere man så lige lidt i, de ting man synes passer ind. Det er fx lettest og hive artikler ind man er enig i, istedet for at hive dem ind man er uenig i - fordi det passer ikke med den måde man holder hest på, så dem sortere man ud til højre.


  • #108   30. dec 2015 Det må da Charlotte da også gerne være smiley men man burde også kunne forholde sig til om det modsatte også kan passe... Er jeg feks gal på den ift frem og ned...? Er Charlotte og jer andre feks gal på den ift. At en to års bare kan rides? Er man feks gal på den ved at sige at de der udelukkende fodrer efter FE er nærige? Osv..

    Mvh TT


  • #110   30. dec 2015 Det er bevist igen og igen at vi er mest enige med og bedre husker argumenter for holdninger vi allerede har smiley
    Folk lukker ikke ned for viden, men de sorterer viden igennem de filtre som erfaring og personlighed udgør, og i den proces vægtes noget som "validt" og andet som "ikke validt".
    Det er naturligt, da vi vægter konsistens i vores liv højt, og vi er meget selvrefererende ("jeg er en person som gør sådan").
    Helt lavpraktisk oplever vi det vi forventer. F.eks. kan vinkypere ikke smage forskel på rød- og hvidvin, hvis de får at vide at det er rødvin (og det reelt er hvidvin og de ikke får lov at se vinen selvfølgelig).
    Det virker som om at det du mener er, at folk lukker ned for det DU synes er viden, men andre har en anden referenceramne, og derfor vægter de anderledes end dig når de læser de samme artikler (hvilket bliver demonstrerer på smukkeste vis af Charlotte i denne tråd) smiley


  • #111   30. dec 2015
    Det skal man absolut - ligesom du skal forholde dig til andres. Men i og med der som mange andre nævner ikke findes meget valid forskning på området når det kommer til heste i det hele taget, så kommer det stadig i sidste ende ofte an på holdninger og " jeg synes " - hvorfor den ene ikke har mere ret end den anden.


  • #112   30. dec 2015 Lock - jeg læser da gerne, og forholder mig åben til det skrevne, bagefter reflekterer jeg over det læste og om det er noget jeg ønsker at anvende. Jeg går dog personligt at tygger på den i ret lang tid og diskuterer den med venner. Bagefter afslår eller anvender jeg den smiley

    Camilla - ja du har nok ret i rigtig meget af det. Dog kan jeg jo konkludere for mit eget vedkommende efter denne diskussion med jer at det jeg nok savner er en åbenhed omkring forskningen. Ikke at den nødvendigvis skal anvendes men åbenhed og interesse smiley
    Nok derfor jeg også kommer så godt overens med min ene veninde da hun forholder sig åben selv om hun ikke nødvendigvis anvender den. smiley


    Mvh TT


  • #113   30. dec 2015 Men den åbenhed og interesse du savner hos andre, fremviser du jo ikke selv TT?

  • #114   30. dec 2015
    " Dog kan jeg jo konkludere for mit eget vedkommende efter denne diskussion med jer at det jeg nok savner er en åbenhed omkring forskningen. "

    Charlotte forholder sig også åben - hun analysere undersøgelsen super godt og kigger på en masse vinkler af det, hiver også noget positivt frem i det sådan set.
    Men vælger bare, modsat dig ikke at tage det som en valid undersøgelse. Det har jo intet og gøre med ikke og være åben, fordi man ikke står " SKIDE GODT EGON! " :o)


  • #115   30. dec 2015 Det var ikke i forhold til Charlotte at jeg savnede åbenhed! Hun har været meget åben. Det er generelt.

    Mvh TT


  • #116   30. dec 2015
    Så må det præciseres lidt mere ;o)

    Generelt, så synes jeg at folk reflektere en del over hvorfor de gør som de gør og ikke bare gør som de altid har gjort, fordi det fungerede for deres bedstefar, så fungere det også for dem.

    Der er mange overvejelser bag folks valg - ikke nødvendigvis noget folk altid er enige i, men overvejelser er der.


  • #117   1. jan 2016 "Krikken - ja forskning er svært! Og en Dv og en Frieser går begge i holdning bare på forskellige måder pga deres fysik. men de opnår begge den korrekte holdning (i lod, med den korrekte rygsving og indundertræden hvor bagpart er med) ved at de rides frem og ned indtil de selv søger højere op og så kan tøjlerne kortes osv. de skal måske lige lære at guides i korrekt frem og ned. Men når de ved dette oplever hvad der sker så foretrækker de dette indtil de er stærke nok og så "løfter" de sig selv

    Mvh TT
    "

    Og hvad er den rigtige og guidede måde at ride på så, hvis jeg giver min egen pony løse tøjler går han da bare og tøffer, og smider ryggen. Det skal meget mere til.....


  • #118   1. jan 2016 Jeg er ingen underviser og kan ej se din hest. Men umiddelbart tænker jeg at du skal gå nogle skridt tilbage og lære din hest fra jorden at have den korrekte bøjning og trædning og så kommer også ryggen. Heste er også forskellige i tempo, nogle går bedre i roligt tempo og andre med mere fart på. Dette ser du fra jorden og genfinder dette fra ryggen for at hjælpe din hest med at forstå at du ønsker at det er sådan den skal gå smiley
    Men igen.. Få en underviser, for det er jeg ikke på det stadie, og kan ikke se jer!

    Mvh TT


  • #119   2. jan 2016 Tror lidt du misforstår min kommentar TT, det jeg bare mener er at min pony skal rides på en anden måde, jeg har underviser på, og rider dressur på LA+ niveau. Jeg synes bare du generaliserer, og mener at der kun findes én måde at gøre tingene på....

  • #123   3. jan 2016 Det er ikke en debat om for og imod chambon, for tror faktisk alle er imod, men det er en debat om hvad man baserer sine holdninger på, hvor TTs indledning taler om at alke andre lukker øjnene for viden. Folk prøver så at fortælle at det ikke er det der sker, men at folk opfatter bl.a. Forskning forskelligt, og tillægger det forskellig vægt afhængig af om det understøtter en holdning folk allerede har. Derfor diskuterer vi validitet af forskning, og her var f.eks. Charlotte uenig med TT i hendes holdning til hvad der er valid forskning. Det er altså ikke en debat om enkeltsager (chambon eller ej), men om hvad der er fornuftigt og korrekt at basere sine holdninger på smiley

  • #124   3. jan 2016 Personligt Celina så har min pony rigtig godt af at komme i longen en gang i mellem med indspændninger på der bare er spændt så han søger rimeligt ned, da han ellers smider ryggen og stikker hovedet i vejret. Men så snart han får lidt indspænding på så komme han ned med hovedet og op med ryggen. Så diverse hjælpe midler kan bruges både godt OG dårligt

  • #125   3. jan 2016 Nu ved jeg godt at det er lidt et sidespor, men kunne ikke undgå at lægge mærke til:

    "... med indspændninger på der bare er spændt så han søger rimeligt ned, da han ellers smider ryggen og stikker hovedet i vejret. Men så snart han får lidt indspænding på så komme han ned med hovedet og op med ryggen."

    Det er lige præcis når indspændinger bliver nødvendige for at hesten går i en bestemt holdning, at jeg mener de bliver brugt forkert. Tænk over grunden til, at hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret - det løses jo ikke ved at tvinge hestens hoved i en bestemt position.
    Har man periodevis behov for at bruge indspændinger for at hesten søger ned med hovedet, så er det jo tydeligt at hesten netop ikke søger ned af sig selv og bruger sig selv korrekt.
    Det var lidt et sidespor, men jeg synes altså det er vigtigt at tænke over hvad det betyder, når man smider indspændinger på hesten fordi den ikke selv søger ned smiley


  • #127   4. jan 2016 Lock Horses: jeg er også af den HOLDNING at det er forkert og potentielt skadeligt at bruge hjælpetøjler, men for at blive i temaet for denne tråd; kilder, tak smiley

  • #129   5. jan 2016 Lommeteorier er der rigtig mange af....og nogle har den modsatte holdning af dig. Netop derfor er det at objektiv forskning er interessant, da det giver os mulighed for at se delvist bort fra vores egen opfattelse, og forholde os til den reelle virkelighed.
    Jeg er stor fortaler for forskning - men jeg er også kritisk overfor på hvilken baggrund den viden hviler smiley


Kommentér på:
Hvorfor lukke øjnene for viden?

Annonce