{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.860 visninger | Oprettet:

Stald kat.. Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.

Jeg har overhovedet ingen forstand på katte..og er i bund og grund ikke et katte menneske. Men da vi står og skal flytte så behøver jeg en stald kat. smiley men hvordan går man frem for at katten skal forstå at han tilhører vores stald? Har hørt noget om at de skal lukkes inde på stedet i 14 dage før de må komme ud..Men gælder det kun hus katte måske?
En anden udfordring er at vores hund spiser katte hvis han kan komme til det. Derfor var min plan at katten boede i stalden med kurv og mad inde i sadelrumnet hvor vi laver et huld i væggen så den kan komme ud/ind som det passer den..

Er det realistisk?
Hvordan fik I jeres kat? smiley

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stald kat.. Hvordan?
  • #3   4. jan 2016 For ca. 1 1/4 år siden kom der en strejfer kat til vores stald. Den fandt hurtigt ud af, at hvis den blev så fik den mad (den var rimelig tynd og udsultet) og fik ligepludselig noget tæppe at ligge på i vores opvarmede saddelrum. Den blev indtil november i 2015, hvor den desværre blev kørt ned.
    En uge efter kom der en ny, der nu bor hos os. De kom begge af sig selv.
    Jeg vil sige, skaf jer en lille en som skal tilvænnes til jeres stald. Giv den mad og drikke på stedet samt et sted at sove. Hav evt en kattebakke. Tror godt i ville kunne holde den inde i nogle par dage. Når den har tisset i kattebakken, så kan i evt. Gør det at i spreder lidt af de våde grus ud omkring stalden. På den måde kan den lugte sig frem til stalden. (Et tip vi fik med min egen, ikke stald kat). smiley

• #4   4. jan 2016 Jeg vil råde dig til at hente 1-2 på dit lokale internat. Det koster vel en 600-800 kr for 2 og så er de tjekket, vaccineret og neutraliserede ved købet.

Der sidder nemlig rigtig mange gode udekatte/staldkatte på internaterne, og mange af dem er rigtig skarpe til det med mus og rotter. Og som endnu en bonus, så kan du give en voksen kat en ny chance med det den gør bedst smiley

Jeg ville lukke den inde i sadelrummet/stalden en 3-4 dage, og så sørge for at den har lidt ekstra lækkert foder stående, udover tørfoderet i starten. Det plejer at gøre tricket smiley

• #5   4. jan 2016 Sæt en kattelem op, og lås den de første 14 dage, så katten kan vænne sig til lugten, derefter åbner du kattelemmen og spreder lidt af det kattegrus den har brugt ud på grunden, for hvis den har forvildet sig ud, har den nemmere ved at lugte sig hjem igen. Så skal du bare huske at være meget ude hos den de første 14 dage, så den ikke bliver ensom, og så husk at det skal være varmt nok derude smiley

• #6   4. jan 2016 Kan ikke have katten i huset da hunden spiser den smiley men i stalden kan den sagtens bo.. Men hvis der kommer rotter og mus så spiser da katten den.. Så de holder sig vel også væk fra "kattens hule " (sadelrumnet) eller tænker I at musene stadigvæk ville løbe der ind? smiley

Mvh TT

• #8   4. jan 2016 Vi har lige fået staldkatte og dem lod vi være inde i stalden et par dag også fik de liv at rende frit, de bor kun i stalden og det går ganske fint. Og vi har ikke set skyggen af en rotte i år

• #9   4. jan 2016 Katte i sadelrummet er nu sjældent noget problem, men jeg ville nok sørge for at have et sadelovertræk på, eller lægge et underlag over sadlen. Om ikke andet så i starten, til katten har valgt sit yndlingssted at ligge.

Katte er ganske rolige stalddyr, og de plejer hurtigt at tilpasse sig rytmen i stalden. Men et andet råd jeg også gerne vil give er, at fodre katten på et bestemt tidspunkt dagligt, evt. når du fodrer hestene. Men lidt held lærer den at komme fast på det tidspunkt, og det giver dig en rigtig god mulighed for lige at tjekke nærmere op på den mindst en gang dagligt.

• #10   4. jan 2016 Sørg for at få en kat der er vant til at færdes ude, da det ellers er for koldt for den at komme ud nu - den har ikke nået at sætte vinterpels. Start med at holde katten inde i stalden hvor den har mad og vand, så den vænner sig til stedet og har et sted hvor den kan føle sig tryg, så vil den automatisk søge tilbage dertil. At flytte en en KÆMPE omvæltning for katten, så hvornår den kan komme ud, afhænger af den enkelte kat. Der er ikke en bestemt tidsramme man kan holde sig til. Når du synes at katten virker tryg, så start med at have den ud sammen med dig lidt om dagen, så den vænner sig til udendørsomgivelserne og du samtidig kan holde øje med den. På sigt vil den kunne færdes udenfor selv. For at sørge for at katten kender sit område, så kan du evt. sprede tis og afføring rundt på matriklen (katten kan dufte at det er den og vil derved føle sig tryg og forbinde det med HJEM) samt drysse lidt mad ud. Inden den kommer ud så er det vigtigt at du sørger for at din kat er mærket, vaccineret og neutraliseret, så den er mindre modtagelig overfor sygdomme og ikke smutter på tur pga. hormoner smiley det anbefales at de først lukkes ud til forår, så vidt jeg husker.

• #11   4. jan 2016 Har i et godt sadelrum er det jo super. Vil også sige er du ikke super katte menneske så ud på et internat og hent en god jagt kat. Så der styr på det basale, en kattelem i døren kattebakke foder vand, og virker den ok en uge efter og reagere fint på jer så tag den med ud i stalden der. Brug altid samme ord når i fodre med noget godt. F.eks mis mis mis og så rasle og så lidt katte snask. Så lære den hurtigt det om at holde sig til, når dette bliver sagt. Husk har i sadler hængene frit, kan de nemt få kradse mærker, da katte jo klatre rundt op og ned osv... Så dæk ting til, som der kan få mærker. Men snak med et internat nær jer smiley katte er mega hyggelige i stalden.

• #12   4. jan 2016 Mine sadler kommer til at være pakket godt ind! Tager ingen chancer med min sadel som jeg har slidt så hårdt for at spare op til og købe smiley den bliver tørret af efter hver gang og de få gange hvor den har måttet hænge i stalden nogle timer uden opsyn så blev den pakket ind i tæpper og plastik smiley da jeg ingen chancer tager pga kattene.

Mvh TT

• #13   4. jan 2016 De stald katte vi har fået i vores stald, har været holdt inde i 14 dage. Og her kommer kattene ikke ind i sadelrummet, tilgengæld har de et hul ind til foderrummet så de kan snuppe mus der smiley

• #14   4. jan 2016 Vi har staldkatte, som udelukkende hører til i stalden, udearealer selvfølgelig, og i kælderen smiley
    De fleste er født på stedet. Men når vi har fået en ny, har vi ladet den blive i stalden nogen tid, og fodret den godt, så den ved hvor maden kommer. Så kommer det helt automatisk smiley
    Vores har adgang til hele stalden + vores lader smiley

profilbillede
  • #15   4. jan 2016 Hvis den ikke skal bo i huset ville jeg absolut ikke tage den ind i huset. Vi købte et hus med 3 udekatte til (ellers blev de skudt), og vi er lige pt igang med at gøre en indekat med et enormt ønske om at være udekat til vores næste musefanger smiley
    Start med at lave et rum de ikke kan slippe ud af. Sæt mad, vand og hule derind, og fodr dem der ca 14 dage (gerne ekstra god mad - vådfoder og råt kød). Hvis de er vant til at gå på bakke, så stil også en bakke derinde, ellers så vil det ideelle være en løbegård i forbindelse med rummet. Spred deres bæ og grus og andre ting der lugter af kattene i området, så de lettere kan finde hjem når de kommer ud. Den svære del er at ignorere de høje hyl og piven over ikke at kunne komme ud, men sig til dig selv det er for deres skyld du gør det. Staldkatte er fantastiske, men regn ikke med at de bliver så tamme som indekatte ville være; de er halvvikde, og jægere smiley
    Held og lykke med misserne, og billedet er 2 af vores mislinger, der sover i en barnelift vi har købt da den er både vind- og vandtæt, blød og med læ for vinden smiley

profilbillede
  • #16   4. jan 2016 Ja jeg tænkte at lave sadelrum og foderrum i et der allerede er delvis lavet smiley
    Og til jer andre.. Jeg flytter først til april og tager Tindur hjem den 30/4. smiley

Mvh TT

• #17   4. jan 2016 Jeg vil også hellere have kat ved foderet end i sadelrummet, for rotter og mus holder især til der. Men de steder jeg har været, har fyret stået i sadelrummet, og kattene har derfor også haft adgang dertil i vinterhalvåret smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #18   4. jan 2016 Dejligt for jer at få hyppen hjem smiley

Hvis i anskaffer jer staldkatte skal du også være opmærksom hvis din hund gerne spiser dem, det kan den nemlig sagtens komme til hvis den også går frit rundt i stalden, på det ridecenter hvor jeg stod engang kostede det 3 katte livet af samme årsag smiley så det blev opgivet igen.

• #19   4. jan 2016 Ja jeg håber at katten kan nå at komme væk de få gange hunden kommer med derover. Men den får kun lov hvis vi tager ham med. Derfor tænkte jeg at et huld i væggen til sadel/foderrum var en god ide så den kunne løbe der ind i sikkerhed smiley
    De gange hunden er med i stalden nu så er der ingen katte at se i mils omkreds.. Som om der er en kattevagt der råber: " alle katte i sikkerhed! Der kommer hund! " smiley

Mvh TT

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #20   4. jan 2016 smiley det var der ikke dengang, måske fordi udekatte ikke altid har lært at hunde er farlige og derfor ikke smutter når den ser hunden, så har man balladen, jeg har selv kat og inde gør hundene ingenting men i have yee haa så går den vilde jagt med mindre katten bare sætter sig og kigger så er legen ikke sjov smiley

• #21   4. jan 2016 lukkede mine 2 inde i sadelrummet i en lille uges tid inden de nu går frit ind og ud og det har fungeret fint og de ved skam godt hvem der er madmor hihi de har ikk været inde i huset da min mand bestemt ikk kan lide katte så de skulle ikk lære at være inde for at skulle være ude konstant. Men han er nu blødt lidt op ? men ude skal de være hihi

• #22   4. jan 2016 Med risiko for at de bliver spist af din hund, syntes jeg virkelig ikke at du skal anskaffe dig en kat.

• #23   4. jan 2016 Hvordan skal jeg så holde mus og rotter væk? smiley

Mvh TT

• #24   4. jan 2016 Lær din hund den ikke må æde katten.
    Tag katten med ind i 14 dage 3 uger.
    Luk den så ud og vis den mad vand og hule og lad være med at lukke den ud.

• #25   5. jan 2016 At lære ham det dugger nok ikke. Han er seks år og har et utroligt stort jagtinstinkt. Så den opgave vil jeg ikke engang gå i gang med.

Mvh TT

• #26   5. jan 2016 vores var i et rum når vi ikke var i stalden, så snart vi kom fik de lov at komme ud i stalden og efter 14 dage blev der åbnet så de også kunne komme helt ud og selvfølgelig bestemme hvor de var. de ligger nu oftest og sover i deres kurv når vi kommer og vil snakkes med som det første. resultat to lækre hankatte, Irmelin kælne og gode musse fangere.

• #27   5. jan 2016 Af ren nysgerrighed TT, hvilken race er din hund? smiley

• #28   5. jan 2016 Altså en stald kat er selvfølgelig god til at holde mus og rotter væk men da du skriver jeres hund spiser katte så vil jeg sige lad være at skaffe en staldkat.. det er jo synd for katten den skal være bange og gemme sig og om i så holdt katten inde i huset eller saddel rummet i flere måneder før den blev lukket løs ville den formentlig stadig vælge at løbe væk når den opdager hunden er farlig.. vi har oplevet at have haft en kat i flere år og da vi så fik en hund der jagede (bare for at lege) den så flyttede katten altså hurtigt væk. Især hvis katten ikke er neutraliseret skal i nok ikke regne med at have den kat længe. Og køber i en kat der er vandt til at bo ude på en stald så er den nok også vandt til hunde så derfor ikke bange for dem og vil nok ikke vide den skal undgå hunden. Håber du vil overveje disse ting før du anskaffer dig en kat når du har en hund du ved ikke vil behandle den godt. Og held og lykke med gården, det bliver fedt for dig smiley

• #29   5. jan 2016 Som nogle af de andre har nævnt, så vil jeg også fraråde dig at få en kat, når din hund lyder til at kunne være voldsom overfor den.

• #30   5. jan 2016 Hvis hunden kun sjældent er med i stalden, så kan jeg ikke se problemet i at have kat derude. Bare katten har helle i stalden, og du sørger for at katten kan få lov at lære omgivelserne at kende inde som ude, før den skal møde hunden.

Nu ved jeg ikke om hunden skal rende løs på grunden fast, eller om du har indhegnet have til den?

• #31   5. jan 2016 Jeg ville også sørge for at katten har "helle" områder hvor hunden simpelthen ikke kan komme til. Eventuelt have hunden med ud i snor, se katten og at det er ok at den er der, så den ved det.
    Min kærestes gamle hund jagtede også katte, men den ved godt at vores mis, der er inde-kat IKKE skal jagtes (i hvert fald indenfor). Udenfor er lidt en anden sag, men hvis hun er generet af ham har hun bare sat sig op i et træ og siddet der og stirret.
    Så hvis i kunne montere noget, katten kan kravle op af til en helle-plads (f.eks. hylde med tæppe eller lignende) så tror jeg at katten ville sætte pris på det. smiley

Som foreslået, så hent en internat-kat der er vandt til at være udendørs staldmisser. Fodr dem rigtig godt og forkæl dem med alskens lækkerier de første dage, så skal de nok blive.

• #32   5. jan 2016 Hunden er en blanding mellem karelsk bjørnehund, grand danois og labrador. Hans krop ligner grand danois, hans madlyst labrador og hans sind er efter den karelske bjørnehund. Hunden er indhegnet i haven smiley

Mvh TT

• #33   5. jan 2016 Så kan jeg ikke se problemet i en staldkat eller to smiley

• #34   5. jan 2016 Jeg synes faktisk heller ikke at det er en ret god ide at anskaffe staldkatte under de vilkår.
    Men skal det endelig være så skal den være neutralisere og den skal vaccineres og behandles for orm og andre parasitter.

• #35   5. jan 2016 Anne Julie F: Af ren nysgerrighed, hvad er det så du finder galt ved de vilkår der kan tilbydes?

• #36   5. jan 2016 For det første så er det pga. at katten risikere at blive ædt af hunden.
    For det andet, så synes jeg ikke man skal anskaffe et dyr udelukkende fordi den skal udfylde en funktion. Anskaffer man et dyr bør det være fordi man gerne vil have det pågældende dyr, med alt hvad de indebære.
    Men jeg er nok også farvet af at min oplevelse med staldkatte, er at ofte lever et kummerligt liv. De bliver ikke neutraliseret, de bliver ikke behandlet for lopper, orm og andre parasitter, de får mad af rigtig dårlig kvalitet osv.

Mus og rotter kan bekæmpes på anden vis. Jeg overvejer selv at anskaffe en rottehund af en art når vi flytter på landet.

Disclaimer: Der findes sikkert staldkatte der lever et pragtfuldt liv, og som er velplejede.

• #37   5. jan 2016 Jeg er heller ikke helt vild med idéen, når hunden selv går på jagt - altså decideret æder katte. Som Anne Julie skriver, hvis man oplever mus eller rotter, så kan en kat ikke bekæmpe det alene, men der skal en anden hjælp til. Fx kan man kontakte en rottefænger. smiley

• #38   5. jan 2016 så har mine stald katte det dårligt de gider ikk det dyre kvalitets foder og de ikk blevet steriliseret eller kastreret endnu da de ikk er 6 mdr endnu.

• #39   5. jan 2016 Diablo, du kan sagtens neutralisere en kat der ikke er 6mdr endnu. Min blev da han var 10 uger smiley blot en info

• #40   5. jan 2016 Jeg ville vælge internatkatte, de fås "billige", neutraliseret, mærket osv. En voksen kat skal blot holdes inde i 14 dage, som andre skriver - så kender de deres nye hjem.

Jeg tror en staldkat har et dejligt liv hvis ejer søger for et godt foder (gå langt uden om dem i supermarkeder!), et varmt og isoleret soveområde (det værende saddelrum eller lign.) samt eventuelle nødvendige dyrlægebesøg smiley

Til sidst, please please, få katten neutraliseret. En fordel, ud over at den ikke vil være med til at forhøje antallet af de mange mange uønskede killinger er, at katten ikke vil strejfe for at finde en af det modsatte køn, men derimod vil interessere sig for at fange massere af mus smiley

• #41   5. jan 2016 Hvis du kan sige med sikkerhed din hund ikke kommer til at jagte/skade katten er der selvfølgelig kun et problem i det hvis ikke katten er neutraliseret. Som nævnt længere oppe er en internatkat en god ide, de er neutraliseret, mærket og vaccineret. Kig evt. på https://internat-katte.dk/index/ der kan du søge efter katte på internater nær dig smiley

• #42   5. jan 2016 Så længe hunden er i en indhegnet have og ikke skal med hen i stalden, så ser jeg intet problem i at have en staldkat eller to smiley

• #43   5. jan 2016 De fleste dyrlæger vil vist gerne have at killinger vejer 1 kg (eller mere) før de neutraliseres. Alderen er så til gengæld lige meget.

• #44   5. jan 2016 Jeg ville neutralisere så tidligt som muligt.

Min moster og onkel købte 2 racekatte fra en anerkendt avler, og skrev under på at killingerne skulle neutraliseres når de blev 9 mdr. gamle. Det nåede de dog ikke at fylde først, for da hunkillingen var godt 7 mdr nedkom hun med to killinger, og så blev både hende og hankillingen taget...

Det var ikke ligefrem planen at bror og søster skulle lave et kuld, men gudskelov fik de kun 2 killinger. Min moster og onkel beholdte den ene, mens den anden kom tilbage til kattenes opdrætter.

• #45   5. jan 2016 Jeg skal selvfølgelig ikke lave et katteinternat! Alt jeg var ude efter var hvordan jeg skulle gå frem for at katten ønsket at blive smiley i stalden hos os er der et hav af katte der ikke får andet end foder.. Jeg og børnebørnene på gården har klaret at få nogle af de forholdsvis tamme således at jeg kan ae de og flytte de væk fra mit hø osv. Dog er de fleste bange for os mennesker. Men det er ikke sådan jeg holder dyr. Jeg har ikke som sagt aldrig været et kattemenneske men jeg deler da glædeligt sengen med min søsters kat osv. Men katten får ingen plads i vores hus da jeg skaffer den af en funktion. Men stadig kommer den da til at have det godt! Ingen dyr skal være uønsket eller have det dårligt i mit nærvær. Jo også derfor jeg søgte råd da jeg ønsker at give den det bedste liv ud fra de forudsætninger jeg kan byde den smiley

Mvh TT

• #46   5. jan 2016 Lave et katteinternat? Hvad mener du?

• #47   5. jan 2016 Ehm.. lave et katte internat? tror det vi alle råder til er at købe katten fra et internat.. så der på den måde ikke kommer flere katte på gården end du ønsker da katten er neutraliseret+ en neutraliseret kat har det ikke med at strejfe for langt omkring smiley og hold den inde i 2-3 uger hvis det er en voksen kat.. en killing ville jeg holde inde i en måned mindst.. men da det skal være en ude kat vil jeg sige at foderet sagtens kan være af de billigere slags, det dyre kattefoder er mere til hvis man skal have katte bakke og kat i huset at det er bedre, når katten skal til at gå overalt så tag et par dage hvor i kun har den løs når i er der og så luk den inde igen når i ikke der.. bare lige i starten så i kan holde øje med den smiley

• #48   5. jan 2016 Med katteinternat mener jeg at ikke nøjtralisere kattene så de bliver i overtall smiley

Mvh TT

• #49   5. jan 2016 jeg havde mine lukket inde i stalden i en uge, så de lærte det var der at de hørte til og at det var der de havde vand og mad smiley også åbnede jeg op for stalden, har os to hunde der tager rotter og mus

• #50   5. jan 2016 Lær hunden at tage mus og rotter:) ang katte i stalden, skal du være obs på at bestemt ikke alle katte kan/vil tager rotter.

• #51   6. jan 2016 Jeg har taget to med da jeg flyttede.
    De boede i stalden på det gamle sted. Og skulle nu. vænnes til det nye.
    jeg havde dem lukket inde en dag.
    På andendagen smuttede de igennem døren men om aftenen kom de tilbage og siden har døren Været åben om dagen men sørger for at de er inde om natten da de kun har døren som indgang. men de lærte lynhurtigt at når jeg er i stalden så kommer der noget lækkert i skålen smiley

• #52   6. jan 2016 Jeg må indrømme at jeg tænkte altså det samme som nogle af de andre da jeg første gang læste din tråd: er der risiko for at hunden jager katten rundt (ja og endda vil æde den hvis den kan), så synes jeg ikke du skal anskaffe dig en kat. Mest fordi det altså ikke er noget liv at byde en kat, at blive jagtet af hunden uanset om den er staldkat eller ej.
    Du ville jo forhåbentlig heller ikke lade din hest blive jagtet i panik gentagne gange?

Har katten som der er blevet nævnt et sted, hvor den har helle (og også høje steder hvor den kan kravle op), og er hunden i snor, indhegning eller på anden måde ikke jager katten, så ser jeg intet problem smiley

• #53   6. jan 2016 Funke - min hund er desværre bange for heste efter at han bakkede ind i hegnet som hvalp da der kom nogle nysgerrige heste og ville snakke med ham. Han troede desværre det var hestene smiley dog kommer jeg til ift vildt som hare, fasan og også katte, At sætte en ekstra hegnstråd nedenunder ind imod haven så han ikke løber ud/ind på folden den vej. smiley
    Han må kun komme i stalden i følge med mig. Og selvfølgelig er det hestene og katten der har helle og bestemmer over stalden!

Mvh TT

• #54   11. jan 2016 Vi har ikke brug for katte hos os. Hunden tager både mus og rotter. Dem hunden ikke får fat i, tager rottefælden. smiley

• #55   11. jan 2016 Hvis foderet opbevares ordentligt, som i fodertønder og lignende med låg der slutter tæt, så ville jeg ikke være bekymret for mus/rotter. For så er der jo ikke noget mad at komme efter.

Og så kan jeg ikke se en grund til en staldkat smiley og slet ikke hvis der er den mindste chance for at hunden kan jagte den, heller ikke ved et uheld.

Hvis der ikke er mad at komme efter, så daffer mus og rotter videre...

Kommentér på:
Stald kat.. Hvordan?

Annonce