{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.233 visninger | Oprettet:

Kvalme - gode råd? {{forumTopicSubject}}

Inden jeg begiver mig ud i at ringe til lægen (eftersom jeg ikke er særligt vild med at snakke i tlf) vil jeg lige høre om I har nogle gode råd!

Hvad pokker kan jeg gøre mod ekstrem kvalme?
Nu har jeg været dårlig siden lørdag aften, og jeg er ærligt talt ved at få stress af det.. Har heller ikke været i skole hele ugen..
Det startede lørdag, da jeg var ude at spise med en ven. Et par timer senere da vi skulle hjem (efter bio) var jeg totalt omtåget. Havde følelsen af at være mere end bare fuld.. Svimmelhed, kunne ikke gå på mine egne ben og kunne ikke rigtig se noget.
Søndag var jeg bare sådan dvask, orkede intet og havde ingen kræfter - begyndte så at få lidt kvalme og hovedpine om aftenen. Derudover har jeg haft meget svingende temperatur - lidt feberagtigt, hvilket jeg ellers aldrig har haft..
Fra mandag morgen har det været helt tosset med kvalmen, hovedpine/svimmelhed og ondt i maven - i dag er kvalmen så bare så ekstrem at min plan om at prøve at tage i skole er blevet droppet..
Har det konstant som om jeg skal kaste op.. (Har dog ikk prøver det siden jeg var 6 år - har en smule angst for det, så det er nok derfor)

What to do?? Håber I har nogle gode råd!

Årh ja, og bare for the record så ved jeg med sikkerhed at jeg ikke er gravid, så dét behøver I ikke gætte på smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kvalme - gode råd?
  • #1   28. jan 2016 Tag dig sammen og ring, de er der for at hjælpe.


  • #2   28. jan 2016 Kan alligevel ikke ringe før om 2 timer sååå. Kunne ligeså godt høre om der var nogen der havde nogle gode råd indtil da.. Jeg HADER at ringe... Kan simpelthen ikke finde ud af at formulere mig

  • #3   28. jan 2016 Har desuden haft det sådan her nogle gange før (dog ikke længerevarende end 2-3 dage maks) hvor jeg har været til læge - de siger gang på gang at jeg intet fejler..
    Det gør måske også at min motivation til at ringe derned er helt i bund.. Synes aldrig der kommer noget godt ud af det, og har bare lidt en skræk for alt der hedder læger smiley


  • #4   28. jan 2016 Jeg hader også læger de får altid en til a føle sig som om man er hypokonder. Men der er ikk andet får an at ringe derned og når nu det er sket før så insister på de tester dig eller sender dig videre i systemet.

    Jeg kon engang til læge da jeg i over en måned havde gået og for "anfald" af ekstrem svimmelhed alting kørte bar rundt når jeg sad stille. Selvom det havde stået på i en måned var det eneste de gjorde a tjekke min blodprocent og nå ja var det ikk bedre om en måned så sku jeg scanes. Jamen tak vis i mistænker noget jeg bør scannes for hvorfor så vente en måned? Nå det var bar lig et lille sidespring jeg har efter dengang nærmest haft skræk for læger. Har det med læger som mange har med tandlæger.


  • #5   28. jan 2016 Tørre kiks, ingefær, cola, banan på franskbrød og blanding af æble juice og dansk vand. De tre sidstnævnte også når du har brækket dig.
    Men kontakt lægen.

    Mvh TT


  • #6   28. jan 2016 Julie:
    Lige præcis.. Sådan har jeg det også - både med læger og tandlæger.. Kommer altid derfra og har det værre end da jeg tog derhen..

    Har overvejet lidt at høre "den gamle" om hun vil ringe.. Virker måske lidt kikset eftersom jeg er 18.. Ja ja.. Men jeg HADER telefonsamtaler (specielt med læger) og jeg ved bare at de somehow får givet mig en tid, selvom jeg ikk vil have en tid, men bare råd... Det har jeg nemlig ikke fået de andre gange.. Har bare fået en tid og efter to min hos lægen får jeg af vide at jeg ikk fejler noget..

    TT: kaster ikke op som sagt smiley


  • #7   28. jan 2016 Nej men det hjælper smiley også når du begynder at kaste op smiley

    Mvh TT


  • #8   28. jan 2016 Har sendt min læge en mail nu (E-konsultation), så må vi se hvad de siger...
    Nægter at tage derned.. Føler mig simpelthen SÅ dum og føler bare at jeg tager plads for andre, som har et større behov, end en som "ikke fejler noget" smiley


  • #9   28. jan 2016 TT: Tror næppe jeg gør det.. smiley Har som sagt ikke gjort det siden jeg var 6 år gammel og har trods alt haft mere kvalme uden at kaste op, end jeg har det i dag, selvom det virkelig er slemt!

  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #10   28. jan 2016 Tror ikke du fejler noget alvorligt
    Der kører en mavevirus for tiden. Min datter er også syg og har det som dig. Kvalme og hovedpine, men kaster ikke op. Hun har også været syg siden weekenden.


  • #11   28. jan 2016 RIstet brød med smør, masser af vand.
    Undgå appelsinjuice og stærkt/krydret mad.

    Og så et smut til lægen. Det kan være en lille madforgiftning..


  • #12   28. jan 2016 Ja jeg har haft feber i tirsdags og er sat til i snot og er svimmel.. smiley

    Mvh TT


  • #13   28. jan 2016 TT: det er også træls da! smiley

    Er ret overbevist om at det er psykisk, som går ud over min fysiske tilstand, men jeg aner bare ikk hvad jeg skal gøre snart.. Har fået en henvisning til psykiater sidste mandag, men er stadig ikke blevet indkaldt (skolen og lægen er inde over dette).
    Vil prøve nogle af de ting i nævner - synes bare tanken ved mad gør mig ekstremt utilpas smiley


  • #14   28. jan 2016 Kiks er ikke mad smiley

    Mvh TT


  • #15   28. jan 2016 Har lige forhørt mig ad om den gamle vil tage noget med hjem smiley
    Så håber jeg at det hjælper lidt smiley
    Fatter ikke at jeg siger dette, men jeg VIL bare i skole i morgen! (Kommer fra en pige, som er vildt utilpas i skolen - bliver mobbet osv..) men jeg kan ikke holde ud at ligge herhjemme mere.. Bliver bare nødt til at have det nogenlunde OK, da jeg skal med sådan en gaaaaaammel bus, som jeg ALTID bliver dårlig af - selv på en god dag smiley


  • #16   28. jan 2016 Man kan få stikpiller mod kvalme, mener dog de er receptpligtige, så det kræver en samtale med lægen.

  • #17   28. jan 2016 Prøv noget homøopatisk, hvis du går ind på bio Nordic's hjemmeside kan du finde en liste over symptomer og hvad der kan hjælpe smiley

  • #18   28. jan 2016 Kvalme kan være psykisk. Men det med du er svimmel lyder ikke godt.

  • #19   28. jan 2016 Ristet brød, kiks og Coca cola !;)

  • #20   28. jan 2016 Jeg får en del medicin, der giver mig ekstrem kvalme - det kan virkeligt være så slemt, man slet ikke kan rejse sig op eller ligge ned, og man har egentlig mest lyst til bare at besvime eller gå i koma, til det er væk.

    Saltet mad - chips, ristet brød med smør, proteinrig mad .... Det har altid hjulpet mig. Og så en Coca-cola til. smiley
    Lægerne kan ikke gøre så meget ved mit fordi det kommer af medicin, men hvis du nu ringer og bestiller tid, så I kan snakke face to face, så fortæl dem, at det generer dig gevaldigt og virkeligt går ud over din hverdag. Mon ikke, du tages seriøst så?


  • #22   28. jan 2016 Jeg havde en årgang (1 måned ca. )
    Af gangen hvor jeg vågnede kl. 5 og skulle kaste op. Frem til kl. 12-13 stykker havde jeg den værste kvalme, og så gik den stille og roligt over indtil engang om natten-morgenen igen.

    Jeg har fik nogle piller mod mavesyre i spiserøret som har hjalp gevaldigt. Der ud over fik jeg også nogle lidt stærkere senere som skulle modvirke opkast. Samtidigt fik jeg noget? Ja beroligende er det vel egentligt? Btw. De virker mod uro.

    Da jeg var lille havde jeg sådan en tur ca. 1 gang om året.

    Nu er det så 5 år siden at jeg sidst har haft det sådan.
    Lægerne vidste ikke hvad det var.

    Jeg fik så også nogle energi behandlinger af en clairvoriant(eller hvad man nu skal kalde hende)

    Hvad der kan ligge til grunde for din kvalme kan jeg selvfølgelig ikke svare på. Men det kan godt betale sig at gå til lægen og få noget der skal hjælpe dig "over kvalmen".
    Og selvom det er skide svært at spise noget når man har det sådan, er det virkelig nødvendigt for at undgå at det bliver værre.

    God bedring, og tag nu hellere til lægen smiley


  • #24   28. jan 2016 (Skal lige siges at under et sygdomsforløb tabte jeg mig 6 kg. )
    Absolut ikke en sund måde at gøre dette på!! Og jeg var lidt under normalvægtig. Så det var ikke meget længere at det skulle havde stået på, før de ville havde indlagt mig på hospitalet.


  • #25   28. jan 2016 Tusind tak for alle jeres gode råd! smiley
    Jeg har forsøgt mig med nogle kiks og cola her til formiddag og fået sovet en smule - det hjælp en anelse smiley
    Har også skrevet til min læge (havde desværre ingen, som ville ringe, og kunne simpelthen ikke tage mig sammen) - bare for at høre hvad de har at sige..
    Har tænkt over, at det måske kan have noget med at gøre, at jeg har det psykisk svært pt (primært i skolen), hvilket går udover mine kostvaner. Såååå jeg har i tankerne at finde mig en madplan jeg kan gå ud fra, da jeg generelt er rigtig dårlig til at spise, og når jeg så spiser, spiser jeg tit det samme, og ikke rigtig noget der er noget.

    Det er ikke sikkert at det, men jeg tænker at det er værd at prøve - solen skinner jo i dag! smiley

    Hvis der er nogle, som kender til nogle gode madplaner, eller som (kender en der) laver madplaner, så må I endelig sige til! Det skal kun være morgenmad/frokost + evt. mellemmåltider (som jeg i øvrigt sjældent har nogle af). Mange dage spiser jeg faktisk kun ét måltid om dagen - velvidende at det selvfølgelig ikke er sundt for mig smiley


  • #26   28. jan 2016 Line: Jeg taber mig også hurtigt. Måske fordi jeg laver "for meget" i forhold til hvor meget energi jeg har at brænde af.. smiley Det er ikke så godt..
    Når jeg er syg eller nede kan jeg godt tabe mig op til 2kg på en uge.. Så ja.. Ikke så godt..


  • #27   28. jan 2016 Vi kom frem til at "mit sygdom" nok kom i forbindelse med stress?
    At det var simpelthen min krops måde at "råbe mig op på"
    At jeg så sidenhen er blevet bedre til at passe på mig selv. Og derved ikke har. Været syg kan jo nemt hænge sammen. smiley


  • #28   28. jan 2016 Lyder egentligt logisk nok, ja..

    Har også virkelig søvnbesvær... Kan ikke rigtig sove om natten, og når jeg endelig sover, så er det med konstante afbrydelser - jeg vågner, har mareridt osv..

    Men ja.. Man kan jo nok ikke lige ændre det hele på få dage


  • #29   28. jan 2016 Jeg var også til psykolog i slutningen af 9 klasse. Her fik jeg afvide at jeg var stresset og skulle gå hjem og slappe af.
    Mere fik jeg så ikke ud af det..

    Det der virkelig hjalp mig efterfølgende var de samtaler og behandlinger jeg fik af hende den clairvoriante. Det har virkelig givet noget til mig selv som jeg kan bruge resten af livet og i alle tænklige situationer. smiley


  • #30   28. jan 2016 Hvis det er psykisk, så er det ikke sikkert at diverse medikamenter eller husråd virker.
    Det bedste du kan gøre, er at fjerne den udløsende årsag- skolen. Har det været på tale at skifte skole, når du har det så dårligt, i den du er i nu? Og så skal du selvfølgelig have noget hjælp. Det er super du er henvist til psykiater, men overvej at tage kontakt til psykolog også. De arbejder på forskellige måder smiley


  • #31   28. jan 2016 Rikke: Psykolog skal jeg selv betale for - det har jeg ikke råd til.
    Er gået et år om på min HH og har skiftet studieretning, så det er den tredje klasse jeg er i lige nu. Det er ligegyldigt hvilken skole det er - fungerer ikke i store klasser, så det skal bare overståes.. Mit bedste skoleår var 9. klasse, hvor vi var 9 elever i alt (friskole)


  • #33   29. jan 2016 Nej, det er ikke en mulighed

  • #35   29. jan 2016 Skolen er inden over - har fået henvisning til psykiatri for 1½ uge siden, men venter stadig på indkaldelse.

    Har gået 1. år om samt skiftet studieretning efter 1. år, så det er den 3. klasse jeg går i nu og er i gang med det tredje år i 2.g
    Alle muligheder er undersøgt - jeg fungerer bare ikke på en skole med mange mennesker, men sådan er det bare.. Lortet skal bare overstås og så er der ikke mere i det.


  • #36   29. jan 2016 Hvad med en uddannelse der hovedsageligt kører på praktik forløb der findes mange muligheder her har selv en veninde der har valgt den løsning af samme grund hun er ikk tilpas i gymnasie eller ligne skolee

  • #38   1. feb 2016 Tak

Kommentér på:
Kvalme - gode råd?

Annonce