{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.435 visninger | Oprettet:

må man træne 2× dagligt {{forumTopicSubject}}

hej smiley
jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde emnet men tror det dækker ret godt smiley

jeg er begyndt at træne lidt, jeg bruger bl.a nogle apps og ellers bare hvilke øvelser jeg har lyst til - jeg træner self. ben den ene dag og mave den anden dag osv. lige p.t er det , mave 1. dag, røv 2. dag, ben 3 dag. så skal jeg igang med arme og ryg + lidt bryst

og så tænker jeg på om man må træne 2 gange om dagen f.eks mave, hvor man tager den om morgen og aftenen? skal det være forskellige øvelser eller må det godt være de samme om morgen til om aftenen? vil det skade at træne 2 × dagligt?
skal jeg helst have et par dage fri? (jeg har ca. hver gang efter de 3 dage haft 1 dag fri og så forfra)

det er først nu her det enlig slog mig om man må træne "så meget" har ellers været i gang i en lille måned (jeg har endnu ikke gået igang med dem jeg har spørgsmål til da jeg gerne vil have grønt lys inden smiley )

skriv også gerne alle andre trænings relaterende ting her smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  må man træne 2× dagligt
  • #2   13. aug 2017 Du skal bare give den gas! Din krop skal nok sige fra, hvis den får for meget smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #3   13. aug 2017 hvis du træner så let at dine muskler ikke bliver "ødelagt", så kan du sagtens. men så får du heller ikke særlig meget ud af træningen.

så længe at musklen bliver belastet nok, og derved "ødelagt", så kræver det restitution.

det giver heller ingen mening at træne røv og ben for sig, da det mere eller mindre gænger sammen smiley mave må du heller ikke rræne for meget da du derved får for stramme hoftebøjere, og i sidste ender risikere problemer med lænden smiley

hvis man træner ordentligt, også selvom at det ikke er på elite plan, så skal der være struktur og pauser smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   13. aug 2017 karen: det er heller ikke det jeg skriver smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   13. aug 2017 Karen: Hvis man udelukkende træner ud fra at bevæge sig lidt mere, så behøver man ikke pauser, det er helt korrekt - eller jo, man skal ikke træne mave hver dag, hele året rundt. men det er vel heller ikke i det omfang at vi snakker smiley

Men så snart at muskelfibrene bliver revet over, så kræver det altså restitution, for optimal hypertrofi smiley og dette er uanset om man træner på "menneskeligt plan, eller eliteplan.

En anden faktor som er væsentligt at have med når man snakker pause vs. ikke pause, er skades risici, for de er der også selvom at det bare er moderart træning.
    som der oven over bliver anbefalet " bare at klø på, kroppen skal nok sige fra", er efter min mening en forkert tilgang, for siger kroppen fra - så er man kørt for langt ud, og øger chancen for skader.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   13. aug 2017 Men du må rigtig gerne henvise til de undersøgelser omkring restitution. For som jeg forstår det, så er der noget selv uddannede fysioterapeuter, og læger intet ved om smiley
    - Men tænker at vi højst sandsynligt snakker helt forbi hinanden mht. omfangen af træning, og hvorfor restitution er nødvendigt smiley

• #12   13. aug 2017 så af hvad jeg lige kan forstå på det hele så er det bedst kun at træne en muskelgruppe én gang om dagen men sagtens flere på en dag hvis det er "middel til let" smiley
    og så at man lige skal mærke efter når man træner (?) og så kører det i et lavere tempo hvis man kan mærke at man har bruge for det smiley

jeg går en masse turer til dagligt (hvilket er lækkert) og er lige flyttet ind i en storby så jeg kommer nemt op på de 10 000 skridt hvis ikke flere om dagen, når jeg skal handle eller lign. da jeg ingen kørekort eller bil har smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   13. aug 2017 Putte: det kommer an på hvor meget du lægger i din træning, og hvilken type træning du har i tankerne. smiley

den måde jeg træner på (styrketræning 1-8 gentagelser), så skal jeg ikke træne samme muskelgruppe 2 gange på en dag, eller to dage i streg, da musklerne har brug for restitution. selvom at min fokus primært lægger i at øge styrke, så er der også en del hypertrofi-træning (muskel opbygnin ind over for at få mest muligt ud af det.

men hvis du f.eks. skal lave 50 armbøjninger om mandagen, så kan du sagtens dele det op, så du laver 25 om morgenen og 25 om aftenen. smiley

du kan også sagtens træne ben en dag, også gå en lang tur samme dag smiley

• #14   13. aug 2017 jeg bruger en app der hedder '' bikini body " den er slet ikke så hård som den lyder smiley da man selv er lidt med til at bestemme hvor mange gange eller sek. noget skal være, og så kører det af 3 gentagelser; f.eks jeg kunne holde ud at lave mavebøjninger i 30 sek, så først er 30 sek, anden er 28 sek, den sidste er 26 sek. og så videre til en anden øvelse smiley
    det kan godt være lidt hårdt når man har været igennem men det er sådan en god følelse og mere en "puuuha, nu klarer jeg det smiley " man kan også mærke lidt hvis man ikke er van til at lave de øvelser - så måske det er nok med kun 1 gang om dagen at lave de øvelser? smiley

• #15   14. aug 2017 du må træne lige så tosset du har lyst til, din krop skal nok sige fra, og når den gør skal du lytte smiley
    men når der kun er tale om træning på den måde du beskriver vil det smarteste være at tage 2 muskelgrupper pr træning feks. bryst og mave dag 1, balder og ryg dag 2, ben og arme dag 3.
    det giver ikke mening at dele det op på 2 gange om dagen smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   14. aug 2017 Bryst/triceps
    ryg/biceps
    ben/røv/mave

det er imo det der giver mest mening at træne sammen dagmar smiley

• #17   14. aug 2017 Tag og lav fullbody hver gang du træner i stedet for.. Du får intet ud af kun at træne mave en gang om ugen f.eks.. smiley Og ja du kan godt træne to gange på en dag, men husk at holde hviledage.. smiley

• #18   14. aug 2017 Pernille: jeg har hørt at man helst ikke må træne hele kroppen samme dag? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   14. aug 2017 man må gerne lave et helkrops program, og kører ud fra det - intet problem smiley

det er bedst at gøre hvis du f.eks kun kan træne 2-3 gange i ugen.

• #20   14. aug 2017 Ah jeg tror næppe du i er i den kategori hvor du decideret skal dedikere forskellige dage til bentræning, biceps osv, hvis du bruger en "bikini body" app smiley

Det lyder til at være nogle ganske almindelige småøvelser - jeg bruger to 2 kg vægte og træner fx. biceps, triceps, squat, lunges.. og det gøres hver morgen og aften hvis jeg gider. Så længe jeg ikke laver hardcore styrketræning så går det vist helt fint an.

• #21   14. aug 2017 AMT: er det bedst at træne fullbody 2-3 dage i ugen eller er det bedre at at træne lidt hver dag men forskellige muskelgrupper? smiley

• #22   14. aug 2017 Hvad man ”må”, der findes ingen regler om. Hvad du kan holde til at træne, er ret afhængig af dit nuværende niveau. Men jeg kan ikke se hvorfor du ikke kan træne forskellige muskler på samme dag. Når vi rider træner vi jo både ben, mave og ryg samtidig og samme dag, og det fungere jo helt fint i praksis.

Det handler mere om hvad du kan holde til. Altså om at lytte til din krop.

Jeg starter hver morgen med at lave rygøvelser, for at styrke min holdning, (så jeg kan sidde mere korrekt på hesten i dressuren). Og så rider jeg 2 heste om dagen. Da jeg startede med at ride uden bøjler, kunne jeg kun ride en hest, 4-5 gange om ugen uden bøjler, og mine ben var total kvæstet. Nu rider jeg snildt 2 heste i dressur om dagen uden bøjler (de er IKKE selvgående, især den ene er ret hård at ride bæring i). Så med tiden vil muskulaturen oparbejde kapaciteten til at kunne træne mere. Det handler bare om at lytte til kroppen, også øge belastningen lige så stille, og lad være med at øge for hurtigt, forså kommer skaderne.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   14. aug 2017 putte: det kommer an på intensitet, og hvad du er til. smiley

jeg kan ikke tale for/imod nogen af dem.

som jeg træner, så ville jeg dø ved full body program smiley

• #24   14. aug 2017 Fünke: det er også sådan nogle "små øvelser" smiley så det vil man sagtens kunne lave hver dag? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   14. aug 2017 hvis det er små øvelser, så kan du sagtens hver dag smiley

• #26   14. aug 2017 med små øvelser mener jeg (+/- ved alle jeg lige nævner) 30 mavebøjninger, 25 cykel-mavebøjninger, 50 squats, 10 armbøjninger, 100 sek. lunges osv. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#27   14. aug 2017 ja, det kan du sagtens hver dag hvis det er uden vægt smiley

• #28   14. aug 2017 det er uden vægt smiley

• #29   14. aug 2017 Sagtens, lav dem hver morgen og aften hvis du vil. De der små træningsprogrammer er slet slet ikke i den kategori hvor du skal dele træningen ud på leg day, chest day, shoulder day osv osv smiley

• #30   14. aug 2017 skønt at vide at jeg bare kan klø på smiley
    hvornår er det så meget at man skal bruge pauser imellem? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#32   15. aug 2017 karen: det er altså ikke korrekt.

træner man en muskelgruppe så den bliver øm, så har den behov for restitution. (derfor at folk laver split programmer så de får mest muligt ud af et trænings pas).

det kan desuden ikke sammenlignes at styrketræne og så gå en tur, der der bruges forskellige muskel fibre.

men uanset hvad dine undersøgelser siger (som jeg stadog gerne vil se), så bør musklerne have lov at resitituere for optimal udbytte af træningen og for at mindske mulighederne for skader.

det handler ikke om at sætte sig på sofaen, men om at tilrette lægge sin træning så man hele tiden har mulighed for at kunne træne noget.

• #33   15. aug 2017 Min træning er således
    Ben
    Mave,Skulder og Triceps
    Ryg, Biceps

• #34   15. aug 2017 Synes ikke din plan lyder optimal i min verden, da man skal have fokus på en muskelgruppe om dagen, jeg træner selv sådan her:

eks.
    mandag: morgen, cardio (cykel, løb, ro, steps eller cross) eftermiddag/aften ben ( røv, læg, lår) + let mavetræning

Tirsdag: morgen, cardio eftermiddag/aften bryst, triceps, skulder + let mavetræning

Onsdag: fri evt cardio + mavetræning

Torsdag: morgen, cardio, eftermiddag/aften ryg, biceps, skulder + mavetræning

Fredag: morgen, cardio, eftermiddag/aften, ultimativ mavetræning

Lørdag: fri evt cardio + mavetræning

Søndag: hjemmetræning af hvad jeg har lyst til + mavetræning

du er velkommen til at skrive til mig hvis du har brugfor råd og vejledning smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#35   15. aug 2017 louise: men din plan er heller ikke optomal, eftersom at du træner alt for meget mave smiley

hvis du kører sådan for længe, og ikke går ved fys, eller anden behandler, så vil du forkorte dine hoftebøjere, og til sidst skabe problemer i lænden smiley

• #36   15. aug 2017 nop, jeg har været igennem flere trænere der anbefaler det, og det er heller ikke mave træning som sådan, det er nogle mavebøjninger samt planke og de små øvelser som jeg laver hverdag. så det er det mest optimale at træne en form for mave hverdag

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#37   15. aug 2017 louise: så er det fordi at har problematik ved din krops bygning.
    ellers er det inkompetente trænere som du har snakket med smiley

• #38   15. aug 2017 hvis det giver dig ro i sjælen smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#39   15. aug 2017 louise: næh, jeg syntes bare det er syndr for dem der bliver snydt.

• #40   15. aug 2017 ved nu ikke om man bliver snydt, jeg ved bare det som jeg har fået af vide, fra andre, såsom personlige trænere, kurser og egen erfaring.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#41   15. aug 2017 louise: det giver god mening at yræne mave ofte - hvis man har en problematik. ellers ikke.

personlig træner er ingen garanti for kvalitet, uddannelsen/kurset er mangelfuldt og kun overfladisk. desuden er titlen ikke beskyttet, så alle kalder sig personlig træner, hvilket også tydeligt ses på de sociale medier. smiley

det kan hurtigt spottes ud fra et træningsprogram (endda kun med muskelgrupper nævnt og ikke øvelser), om personen har gode kompetencer eller ej smiley

• #42   15. aug 2017 Nu springer jeg også lige med på banen smiley

Først til dit spørgsmål - ja, man kan sagtens træne to gange dagligt. Var det mig, ville jeg vælge cardio den ene gang og styrketræning den anden, ellers ville jeg vælge to forskellige muskelgrupper.

Dernæst, træner du kun 2-3 gange ugentligt, så vil jeg anbefale et fullbody program, altså hvor du træner alle muskelgrupper. Jeg ville så tage, alt efter hvor lang tid man giver, 4-5 øvelser til hver muskelgruppe med 8-12 repetitioner (det lyder ikke som om, du er ude på at konkurrerer, men bare træner fordi det er sundt og dejligt).

Træner du derimod oftest 5-6 gange på en uge, så ville jeg vælge et 3-splits program. Hvilket betyder, at du har tre forskellige dage, derefter en fridag også forfra. Nogen vælger også at tage de tre dage x2, altså så det bliver til seks dage, også en fridag. Det afhænger af personen.
    Vælger man et 3-split, så vil jeg altid vælge 1. ryg/biceps, 2.triceps/bryst og 3. ben (røv).

Desuden vil jeg hægte mig på ATMs udtalelse om restitution. Er musklerne ømme er det i mit hoved og min forståelse, altid tegn på at de har brug for restitution.

I forhold til mave træning, så ville jeg aldrig hæfte dette på en bestemt dag, i og med, at hvis de forskellige øvelser udføres korrekt, så trænes maven også. Dog mener jeg, at man sagtens kan lægge et par øvelser ind engang imellem, men jeg ville altid vælge øvelser som; planken, hænge i ribbe eller andet og trækkebenene op, strakte eller bøjede, dragonflags ol. Desuden, HUSK at træne din lænd når du træner mave, så du skaber en balance mellem for- og bagside. Og lav ALDRIG nogen former for maveøvelser, hvor du har fødderne eller benene fastlås, dette yder meget lidt i mavens muskler og alt for meget i hoftebøjere.

Dette var lige min vinkel til det hele smiley

• #43   19. aug 2017 Trine Andersen:
    tak for dit lange og beskrivende besked, den er meget brugbar smiley

kan du fortælle hvilke mave-øvelser man skal passe på med? så jeg kan undgå dem mindst muligt smiley
    og hvilke lænd-øvelser man skal lave for at skabe balance? for det har jeg slet ikke tænkt på smiley

• #44   19. aug 2017 Jeg ville bruge de mave øvelser som jeg har nævnt i tidligere kommentar - og måske enkelte mavebøjninger og leg raises men det skal ikke være de "bærende øvelser". Og aldrig udfør nogen maveøvelser hvor dine fødder eller ben er låst fast i eller under noget smiley

Til lænden og ryggen ville jeg bruge ganske almindelige øvelser, lig på maven og løft den øvre del af ryggen, dødløft og lignende, du kan nemt Google dig frem! Almindelig squat styrker også næsten igennem hele kroppen. Men vær forsigtig med dødløft, det kræver teknik for ikke at ødelægge mere end gavne. smiley

• #45   19. aug 2017 jeg er med hvad på du mener smiley jeps, de øvelser (til maven) vil jeg prøve at undgå mest muligt smiley

jeg går også lige google igennem smiley jeg kender godt dødløft så der burde ikke være noget problem smiley

Kommentér på:
må man træne 2× dagligt

Annonce