må man træne 2× dagligt {{forumTopicSubject}}
hej
jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde emnet men tror det dækker ret godt
jeg er begyndt at træne lidt, jeg bruger bl.a nogle apps og ellers bare hvilke øvelser jeg har lyst til - jeg træner self. ben den ene dag og mave den anden dag osv. lige p.t er det , mave 1. dag, røv 2. dag, ben 3 dag. så skal jeg igang med arme og ryg + lidt bryst
og så tænker jeg på om man må træne 2 gange om dagen f.eks mave, hvor man tager den om morgen og aftenen? skal det være forskellige øvelser eller må det godt være de samme om morgen til om aftenen? vil det skade at træne 2 × dagligt?
skal jeg helst have et par dage fri? (jeg har ca. hver gang efter de 3 dage haft 1 dag fri og så forfra)
det er først nu her det enlig slog mig om man må træne "så meget" har ellers været i gang i en lille måned (jeg har endnu ikke gået igang med dem jeg har spørgsmål til da jeg gerne vil have grønt lys inden
)
skriv også gerne alle andre trænings relaterende ting her
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.019
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
så længe at musklen bliver belastet nok, og derved "ødelagt", så kræver det restitution.
det giver heller ingen mening at træne røv og ben for sig, da det mere eller mindre gænger sammen
hvis man træner ordentligt, også selvom at det ikke er på elite plan, så skal der være struktur og pauser
maj 2007
maj 2007
Men så snart at muskelfibrene bliver revet over, så kræver det altså restitution, for optimal hypertrofi
En anden faktor som er væsentligt at have med når man snakker pause vs. ikke pause, er skades risici, for de er der også selvom at det bare er moderart træning.
som der oven over bliver anbefalet " bare at klø på, kroppen skal nok sige fra", er efter min mening en forkert tilgang, for siger kroppen fra - så er man kørt for langt ud, og øger chancen for skader.
maj 2007
- Men tænker at vi højst sandsynligt snakker helt forbi hinanden mht. omfangen af træning, og hvorfor restitution er nødvendigt
feb 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 494 Svar: 3.196
og så at man lige skal mærke efter når man træner (?) og så kører det i et lavere tempo hvis man kan mærke at man har bruge for det
jeg går en masse turer til dagligt (hvilket er lækkert) og er lige flyttet ind i en storby så jeg kommer nemt op på de 10 000 skridt hvis ikke flere om dagen, når jeg skal handle eller lign. da jeg ingen kørekort eller bil har
maj 2007
den måde jeg træner på (styrketræning 1-8 gentagelser), så skal jeg ikke træne samme muskelgruppe 2 gange på en dag, eller to dage i streg, da musklerne har brug for restitution. selvom at min fokus primært lægger i at øge styrke, så er der også en del hypertrofi-træning (muskel opbygnin ind over for at få mest muligt ud af det.
men hvis du f.eks. skal lave 50 armbøjninger om mandagen, så kan du sagtens dele det op, så du laver 25 om morgenen og 25 om aftenen.
du kan også sagtens træne ben en dag, også gå en lang tur samme dag
feb 2013
det kan godt være lidt hårdt når man har været igennem men det er sådan en god følelse og mere en "puuuha, nu klarer jeg det
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 11 Emner: 18 Svar: 212
men når der kun er tale om træning på den måde du beskriver vil det smarteste være at tage 2 muskelgrupper pr træning feks. bryst og mave dag 1, balder og ryg dag 2, ben og arme dag 3.
det giver ikke mening at dele det op på 2 gange om dagen
maj 2007
ryg/biceps
ben/røv/mave
det er imo det der giver mest mening at træne sammen dagmar
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
feb 2013
maj 2007
det er bedst at gøre hvis du f.eks kun kan træne 2-3 gange i ugen.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Det lyder til at være nogle ganske almindelige småøvelser - jeg bruger to 2 kg vægte og træner fx. biceps, triceps, squat, lunges.. og det gøres hver morgen og aften hvis jeg gider. Så længe jeg ikke laver hardcore styrketræning så går det vist helt fint an.
feb 2013
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Det handler mere om hvad du kan holde til. Altså om at lytte til din krop.
Jeg starter hver morgen med at lave rygøvelser, for at styrke min holdning, (så jeg kan sidde mere korrekt på hesten i dressuren). Og så rider jeg 2 heste om dagen. Da jeg startede med at ride uden bøjler, kunne jeg kun ride en hest, 4-5 gange om ugen uden bøjler, og mine ben var total kvæstet. Nu rider jeg snildt 2 heste i dressur om dagen uden bøjler (de er IKKE selvgående, især den ene er ret hård at ride bæring i). Så med tiden vil muskulaturen oparbejde kapaciteten til at kunne træne mere. Det handler bare om at lytte til kroppen, også øge belastningen lige så stille, og lad være med at øge for hurtigt, forså kommer skaderne.
maj 2007
jeg kan ikke tale for/imod nogen af dem.
som jeg træner, så ville jeg dø ved full body program
feb 2013
maj 2007
feb 2013
maj 2007
feb 2013
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
feb 2013
hvornår er det så meget at man skal bruge pauser imellem?
maj 2007
træner man en muskelgruppe så den bliver øm, så har den behov for restitution. (derfor at folk laver split programmer så de får mest muligt ud af et trænings pas).
det kan desuden ikke sammenlignes at styrketræne og så gå en tur, der der bruges forskellige muskel fibre.
men uanset hvad dine undersøgelser siger (som jeg stadog gerne vil se), så bør musklerne have lov at resitituere for optimal udbytte af træningen og for at mindske mulighederne for skader.
det handler ikke om at sætte sig på sofaen, men om at tilrette lægge sin træning så man hele tiden har mulighed for at kunne træne noget.
dec 2012
Følger: 78 Følgere: 74 Heste: 1 Emner: 66 Svar: 250
Ben
Mave,Skulder og Triceps
Ryg, Biceps
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 26 Heste: 7 Emner: 169 Svar: 548
eks.
mandag: morgen, cardio (cykel, løb, ro, steps eller cross) eftermiddag/aften ben ( røv, læg, lår) + let mavetræning
Tirsdag: morgen, cardio eftermiddag/aften bryst, triceps, skulder + let mavetræning
Onsdag: fri evt cardio + mavetræning
Torsdag: morgen, cardio, eftermiddag/aften ryg, biceps, skulder + mavetræning
Fredag: morgen, cardio, eftermiddag/aften, ultimativ mavetræning
Lørdag: fri evt cardio + mavetræning
Søndag: hjemmetræning af hvad jeg har lyst til + mavetræning
du er velkommen til at skrive til mig hvis du har brugfor råd og vejledning
maj 2007
hvis du kører sådan for længe, og ikke går ved fys, eller anden behandler, så vil du forkorte dine hoftebøjere, og til sidst skabe problemer i lænden
aug 2011
maj 2007
ellers er det inkompetente trænere som du har snakket med
aug 2011
maj 2007
aug 2011
maj 2007
personlig træner er ingen garanti for kvalitet, uddannelsen/kurset er mangelfuldt og kun overfladisk. desuden er titlen ikke beskyttet, så alle kalder sig personlig træner, hvilket også tydeligt ses på de sociale medier.
det kan hurtigt spottes ud fra et træningsprogram (endda kun med muskelgrupper nævnt og ikke øvelser), om personen har gode kompetencer eller ej
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
Først til dit spørgsmål - ja, man kan sagtens træne to gange dagligt. Var det mig, ville jeg vælge cardio den ene gang og styrketræning den anden, ellers ville jeg vælge to forskellige muskelgrupper.
Dernæst, træner du kun 2-3 gange ugentligt, så vil jeg anbefale et fullbody program, altså hvor du træner alle muskelgrupper. Jeg ville så tage, alt efter hvor lang tid man giver, 4-5 øvelser til hver muskelgruppe med 8-12 repetitioner (det lyder ikke som om, du er ude på at konkurrerer, men bare træner fordi det er sundt og dejligt).
Træner du derimod oftest 5-6 gange på en uge, så ville jeg vælge et 3-splits program. Hvilket betyder, at du har tre forskellige dage, derefter en fridag også forfra. Nogen vælger også at tage de tre dage x2, altså så det bliver til seks dage, også en fridag. Det afhænger af personen.
Vælger man et 3-split, så vil jeg altid vælge 1. ryg/biceps, 2.triceps/bryst og 3. ben (røv).
Desuden vil jeg hægte mig på ATMs udtalelse om restitution. Er musklerne ømme er det i mit hoved og min forståelse, altid tegn på at de har brug for restitution.
I forhold til mave træning, så ville jeg aldrig hæfte dette på en bestemt dag, i og med, at hvis de forskellige øvelser udføres korrekt, så trænes maven også. Dog mener jeg, at man sagtens kan lægge et par øvelser ind engang imellem, men jeg ville altid vælge øvelser som; planken, hænge i ribbe eller andet og trækkebenene op, strakte eller bøjede, dragonflags ol. Desuden, HUSK at træne din lænd når du træner mave, så du skaber en balance mellem for- og bagside. Og lav ALDRIG nogen former for maveøvelser, hvor du har fødderne eller benene fastlås, dette yder meget lidt i mavens muskler og alt for meget i hoftebøjere.
Dette var lige min vinkel til det hele
feb 2013
tak for dit lange og beskrivende besked, den er meget brugbar
kan du fortælle hvilke mave-øvelser man skal passe på med? så jeg kan undgå dem mindst muligt
og hvilke lænd-øvelser man skal lave for at skabe balance? for det har jeg slet ikke tænkt på
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
Til lænden og ryggen ville jeg bruge ganske almindelige øvelser, lig på maven og løft den øvre del af ryggen, dødløft og lignende, du kan nemt Google dig frem! Almindelig squat styrker også næsten igennem hele kroppen. Men vær forsigtig med dødløft, det kræver teknik for ikke at ødelægge mere end gavne.
feb 2013
jeg går også lige google igennem
må man træne 2× dagligt