{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.982 visninger | Oprettet:

Rangorden hos hestene {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Hvordan vurdere i at heste ikke kan sammen? Hvor langt tid giver i nye heste til at falde til? Og hvad er det værste i har set foregå mellem to heste i kamp?

Her tænker jeg mest på hopper og vallakker?

Spørg for at få erfaring og høre jeres mening. Jeg har lige måtte lukke min fornyelig tilkøbt vallak ind til en blandet flok (vallaker og hopper) med en alfa, min vallak og alfaen kæmpede i 10-20 min, og nu er alfaen udstødt. De har ikke gået sammen et døgn endnu, og ved det tager tid, men vil de nogensinde kunne finde ud af det, eller hvad er jeres holdning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rangorden hos hestene
  • #2   21. jun 2018 Min hoppe er super sensitiv og går 'kun' med en fornuftig vallak der ved hvornår hun ikke vil snakke

  • #3   21. jun 2018 Jeg flyttede min hoppe i februar over til et sted hvor der er kønsopdelte folde. Min hoppe fungerede ikke sammen med den ene af de hopper hun gik sammen med hvilket kom til udtryk i de løb så meget rundt at den ene fik lavet en seneskade.
    Da min så blev skadet ville jeg lukke hende på sygefolden ved siden af den samme hoppe og det var ligesom at se to kamphaner. Og det var altså efter de havde gået sammen i lidt over 2 måneder.

    Nu går min hoppe på en blandet fold med en hoppe og en vallak og hun har ikke været mere trivelig. Hun fungere ikke sammen med andre hopper der har en stærk vilje da hun gerne vil bestemme og så bliver der altså kæmpet/løbet indtil en giver sig. smiley

    Jeg ville dog se det an lidt mere end et døgn før jeg konkludere at de ikke fungere sammen. De skal jo lige se hinanden an smiley


  • #4   21. jun 2018 Jeg fik i februar min unge vallak hjem til to shetlænderdamer hvor den ene er meget bestemmende... han fik ikke er ben til jorden de 1. To uger.. hun har så strid ved ham... heldigvis er de så små i forhold til ham at de ikke kunne gøre så meget skade på ham og omvendt er han meget cool (tinker) og rolig at han kun reagerede ved at vende bagdelen til. Nu er de blevet en harmonisk flok...
    Kh Helle


  • #5   21. jun 2018 Jeg har en enkelt gang vurderet at to heste i en flok ikke kunne sammen.
    Flokken bestod af 2 hopper og 1 vallak, før vallak nummer 2 blev indkøbt og forsøgt integreret i flokken.

    Første dag gik egentlig ok, der blev løbet lidt rundt og snust lidt til den nye - intet vildt.
    Dag to brugte vallakken meget tid på at fortælle den nye hvem der bestemte. Han blev drevet rundt næsten hele tiden - dog med perioder hvor den største hoppe beskyttede ham (fx når han drak vand).
    Der gik lang tid hvor vallakken kostede rundt med den nye, og efter omkring 2 uger blev det for meget for den nye, som løb igennem hegnet ind til en anden fold på stedet. Det gjorde han så flere gange med et par dages mellemrum, indtil han en dag sprang over hegnet ud til vejen (lille vej, hvor der heldigvis sjældent kommer biler). Han blev sat tilbage igen, men havde på det tidspunkt fundet ud af at hvis han sprang over hegnet slap han for at blive jagtet rundt.

    Næste forsøg blev at holde ham sammen med kun den ene hoppe, og så holde den anden hoppe sammen med den dominerende vallak. De første dage gik ok, men kort efter fandt han ud af at han kunne springe over hegnet væk fra den anden fold hvor den dominerende vallak gik.

    Til sidst blev han solgt mod transportprisen - de kunne simpelthen ikke lære at enes - ikke engang med hegn imellem.

    Jeg ejede på det tidspunkt den ene hoppe, og havde part på den anden, og jeg var derfor desværre ikke den der bestemte på stedet. Efterfølgende fik jeg flyttet min hest til et nyt sted med mere harmoni i flokken, som også her var blandet.

    I dag har jeg eget hus på landet og hestene gående hjemme. Pt tre hopper, hvoraf den nyeste kan være en strigle overfor de andre indimellem - men ikke mere end at hun går hen og gnubber med dem kort tid efter, så det er jeg sikker på nok skal blive fint med tiden.


  • #6   21. jun 2018 Vil allerhelst have haft ham på kønsopdelt, men det har bare ikke været muligt. Han gik fint med 2 hopper og en enkelt vallak der ikke var dominerende inden den sidste alfa blevet lukket ind til dem, men de to fløj virkelig bare i totterne på hinanden, og har virkelig fået ram på hinanden.
    Men godt at høre der er andre der måske har prøvet noget lign og det er selvfølelig kort med et døgn, men var virkelig overrasket over den opførsel de begge kom med


  • #7   21. jun 2018 Jeg har haft vallak på vallak fold i 3 år, og herefter i blandet flok de sidste to år, og har set en del nye heste blive lukket ind i flokken begge steder. Da han gik med kun vallakker var det altid enormt stille og roligt, den første dag løb de lidt rundt, men efter allerede et par dage fik den nye hest lov at stå sammen med de andre. I den blandede flok er der meget mere drama.

    Min vallak var ret ligeglad med nye heste da han gik på vallakfold, men når der er hopper virker det til at han synes han skal være en beskyttende "hingst", og jager nye vallakker væk. Det kan sagtens være at både din nye hest og "alfaen" i flokken har det på samme måde, og at det er derfor de er kommet op at slås.

    Sidst vi fik ny vallak på folden, var min vallak meget efter den, og i den første uge måtte den slet ikke gå i nærheden af flokken. Men efter 2-3 uger fandt den og min vallak ud af det med hinanden, og nu indgår den i flokken uden problemer. 3 uger er længst tid det har taget for en ny hest til falde helt til, men det er meget normalt at det tager mindst en uge - de skal jo lige finde ud af det, og lære hinanden at kende.

    Du spørger hvad det værste vi har set foregå mellem to heste i kamp er. Jeg har set ret voldsomme ting, løben rundt i lang tid så ingen af hestene kunne trække vejret bagefter, stejlen og sparken osv. Men har aldrig oplevet at måtte vurdere at to heste bare ikke kan med hinanden, de finder altid fint ud af det efter noget tid. Det er bare vigtigt at de har massere plads, så den ene hest kan komme væk, hvis den ikke magter at slås mere.


  • #8   21. jun 2018 Min vallak har lidt tendens til hingsteadfærd, skider for at afmærke og driver hopperne rundt og det er ligesom hans præmie nu.

    Jeg er glad for at i er andre der har oplevet at vallakker bliver til 'hingste' i nærheden af hopper og at det tager tid. Vi er heldigvis så heldige med at folden er så stor at de faktisk kan stå i hver sin ende og ikke se hinanden.


  • #9   21. jun 2018 Ja, de bliver lidt tossede, men vil også sige at min tager det meget bedre her andet år han står med hopper, end han gjorde sidste år, så de kan også vænne sig til det smiley

    Perfekt at folden er så stor, så ville jeg ikke være bekymret (medmindre de stadig ikke har fundet ud af det om et par uger) hvis jeg var dig smiley


  • #10   21. jun 2018 Hvor gammel er din vallak? Blev han sent kastereret?

    Jeg må slå koldt vand i blod og lige trække vejret inden jeg gør noget forhastet

    Tak for svar


  • #11   21. jun 2018 Han er 13 nu, og ja, han blev kastrereret relativt sent, som 3 årig. Men ved ikke om det har så meget at sige, han hopper eks. ikke på hopperne, som en anden vallak, der ellers blev kastereret tidligt, gør.

  • #12   21. jun 2018 Jeg gider ikke heste der tæver og jagter hinanden og at de skal bruge 3 uger på at finde ud af det.

    Det duer ikke at en hest holdes ude fra læ og grovfoder fordi de skal finde ud af det.

    Derfor går min fx alene fordi hun er en stor undskyldning for sig selv og får intet og spise hvis andre bare ligger øre ad hende.
    Der vil jeg ikke bruge 3 uger på at hendes mavesår ryger op igen fordi " De skal lige finde ud af det ".

    Folk må selv om hvor deres grænse går men jeg gider ikke selv ligge på tre ugers uro.


  • #13   21. jun 2018 Forstår din holdning Krikken, men synes også det er rart at hestene har hinanden. De fleste bruger langt tid på at gnubbe og hjælpe med at nå 'spottet'.

    Men selvfølgelig hvis hesten bliver syg hvis der er en anden vil jeg også fortrække ene fold


  • #14   21. jun 2018 Jeg oplever at mange heste fint kan gå sammen ude uden og bruge tre uger på at jagte hinanden.

    Så heste behøver ikke gå alene men jeg gider bare ikke de tæver hinanden i tre uger.


  • #15   21. jun 2018 Krikken: Hvis man ønsker at hestene skal have den glæde det er at gå med artsfæller, skal man jo selvfølgeligt sørge for at der er mulighed for den nye hest at komme til ro, læ, mad osv. væk fra den eksisterende flok. Tænkte det var underforstået smiley Har aldrig oplevet at de jagter hinanden uafbrudt i 3 uger, blot at de ikke står roligt sammen før efter 3 uger (enkelte gange).

  • #16   21. jun 2018 Jeg har oplevet en del. Og min erfaring er at det ikke er kønsopdelingen men individerne der bestemmer om det går godt eller ej. Tindur er utrolig dominerende og hingstet, og hvis der skal nye ind i hans flok, så skal de godt nok kunne stå imod da han koster rundt med de. De må ikke tale med resten af flokken i starten. Men når den nye er blevet accepteret efter nogle uger så er alt okay.
    Jeg har haft en Tindur der som 2 års blev jagtet ud af folden, og han har også blevet bidt så han skulle 5 dage på antibiotika da det var et voldsomt sår.
    Ikke alle heste kan sammen, men det er ikke nødvendigvis kønnet men kemien der bestemmer. Jeg lader der gå to uger før jeg kan sige om det dugger eller ej smiley

    Mvh TT


  • #17   21. jun 2018 Der står typisk fx kun en stor wrapballe på en fold og er et sted med læ. Hvor fx 4-6 heste skal enes om det.

    Og der er det at jeg ikke gider en hest der intet får og spise i 3 uger fordi folk mener at " de lige skal finde ud af det "

    Min er så også så dum at hvis der er flere bunker går hun ikke hen til en og væk fra de andre.

    Skal hun ha noget og spise skal det være med en enkelt anden hest hun kan med som ikke er meget mad motiveret eller dominerende.

    Folk må helt selv om hvor deres grænse går. Min går bare ved at jeg ikke gider en masse uro omkring grovfoder i flere dage.


  • #18   21. jun 2018 Alt jeg har skrevet er ud fra, at den nye heste har mulighed for at søge væk fra den eksisterende flok, og få både mad, vand og læ! Så kan den gå derhen hvis den ikke gider slås, indtil den er accepteret, således at det værste den nye hest kan opleve, er at stå som hvis den stod alene.

  • #20   21. jun 2018 Jeg giver det en uge, medmindre de direkte jagter hinanden hele tiden.

    Men fordi de lige skal finde deres plads i flokken og derfor ligger øre, og gener en anden væk, det tager jeg ikke så tungt den første uge.
    Vi andre er jo heller ikke gode venner med alle fra første min vi ser dem.


  • #21   21. jun 2018 2 af mine er nogle være kamphaner, så da jeg fik ny sidste sommer, fik han nogle klø, de første dage. Men da jeg har EN fold og EN stald med EN boks, var de simpelthen nødtil at lære at enes. Og da det var sommer, og jeg har en ret stor fold med gode læ og skyggeforhold mange steder, fik de lov til at finde ud af det selv. Det tog lidt tid, og min den nye, havde en del overfladiske sår i den periode, men intet alvorligt.

    I dag fungere det uden problemer.

    Det er lidt sjovt at observere hesteholdet. Min Basse holder ekstrem meget på etiketterne i forbindelse med rangorden. Han har midterrangen og den nye har den laveste. Basse har nu i et år forgæves forsøgt at lære min nye, at når det er fodertid, så går førehesten ind i boksen først, så går Basse ind og også den nye til sidst. (de har hver sin foderplads, og jeg fodre aldrig før alle 3 står på deres plads)

    Men den nye fløjter højt og flot på den etikette, kommer han først, går han først ind. Hvorimod Hvis Basse kommer først, så står han og venter uden for på at førerhesten komme, også selvom denne er et stykke væk.

    Det er faktisk de eneste skærmydslers jeg i dag har i hesteflokken, hvem der skal gå først ind. Eller kan de faktisk spise af samme dynge hø/warp, og jeg har også set dem dele foder i krybben, uden der bliver lagt øre af den grund..


  • #22   21. jun 2018 Vi har, på nær en fold, kun blandede folde smiley

    Vi opdeler efter temperament og ikke efter køn, så derfor har vi en flok med meget temperamentsfulde heste og en flok med de mere føjelige. Havde vi opdelt efter køn, så havde vi mange flere kampe, end vi har nu her.


  • #23   21. jun 2018 Vi har haft mange heste opstaldede hos os i de sidst 20 år. De er altid blevet lukket ud i en stor flok. Da jeg havde min vallak som "førerhingst" var der aldrig problemer. Han var så klog, at såsnart der kom en ny hest ind på folden, så gik han hen og tog hesten under sine vinger. Viste den hegnet hele vejen rundt og gik med den det første døgn og skærmede den fra flokken. Dag 2 gav han slip på den ny hest og lod de andre i flokken "gå på den", så den kunne finde sin plads i rangordenen. Der gik et par timer med hyl, hvin, løben rundt, og så var det afgjort. Supernemt og ingen skader!

    Jeg har ham desværre ikke mere. Så derefter blev det mig, der skulle spotte, om en hest passer ind i flokken eller ikke. Som andre skriver, så drejer det sig udelukkende om hestenes sind og kemi. Ikke om kønnet. Jeg vil sige, at det gik rigtig godt. Vores flok var i forvejen harmonisk. Jeg gjorde tit det, at den nye hest blev lukket i boks for natten og fik et tæppe på fra en af de andre heste i stalden, sådan at den hurtigere fik flokkens/staldens duft. Når den så blev lukket på fold, så var det som den første, hvor den fik vist hegnet og derefter lukkede vi en anden hest ud til den (efter grundig overvejelse og studering i stalden). Når de så lige havde fået 5 min. til at hilse og sige ok til hinanden, så blev resten lukket ud. På den måde nåede den nye at få en "ven" først.
    For et par år siden inden vi stoppede med opstaldning oplevede vi så et par problemer med sammenføring af heste.

    Den ene gang var det en ca. 2-årig hoppe, som blev lukket sammen med en rar gammel vallak. Jeg havde forventet, at det slet ikke ville give problemer, men han så rødt og jagtede hende ud af folden. Det gik slet ikke. Vi forsøgte at lukke hende ind igen, men han gik til angreb igen og endte med selv at få en skade. Så det stoppede der.
    Den anden gang fik vi en ung islændervallak ind i flokken. Sammenføringen gik efter bogen. Den fandt sig en vallak-ven og de nussede og legede godt. Dog blev deres leg vildere og vildere for hver dag der gik. De ødelagde mange grimer og dækkener og til sidst blev det til kamp imellem dem. De kørte hinanden så langt op, at det blev aggressivt og de stressede hinanden så meget, at vi var nødt til at skille dem ad.

    Så summa summarum: Det kommer an på hestenes sind/væremåde, flokkens harmoni, flokførerens autoritet og væremåde, hvordan man lukker hestene sammen, foldens størrelse og udformning, når man skal afgøre, om en hest passer ind eller ikke. Det er enormt vigtigt, at "staldmutter" har den fornødne viden om alt dette og kan spotte problemerne, inden det giver problemer eller skader. Og selvom man er god til at læse hestenes sind og væremåde, så er det bare ikke altid, at det går som man forventer. Der er det vigtigt, at man ikke venter og ser tiden an. Så hellere få dem skilt ad, inden det giver skader. Ligesom alle mennesker ikke kan sammen, så er der også bare heste, som ikke kan sammen.


  • #24   21. jun 2018 Hvis ikke der er nogenlunde ro på, inden for et par dage, så skiller jeg hestene ad, jeg vil ikke se på at en hest får bank.

    Det væreste jeg har oplevet, var da der blev lukket en hoppe i brunst ind til min og en andens vallak. De to vallaker der ellers var rigtig gode venner, endte med at gennentæve hinanden og de måtte skilles ad med longepiske. Min endte med 32 store kødsår og en skade, som senere kostede ham livet.


  • #25   21. jun 2018 Justadreamer: Hvorfor i alverden putter i de hidsige på samme fold? Den forstår jeg simpelthen ikke.

  • #26   21. jun 2018 Maria N
    Fordi at de tager én kamp også er der fred og ro, fordi de finder ud af at de andre ikke vil acceptere at bliver kostet rundt med. Derimod, hvis vi delte dem ud, på de andre folde, så vil der hele tiden være kampe fordi den ene temperamentsfulde ved at den bare kan gå på de andre - sådan har det i hvert fald været i vores flokke smiley


  • #27   21. jun 2018
    Det oplever jeg også JustADreamer - hvis man har heste der skal sættes sammen, så duer det bedre at man propper dem med temperament sammen end dem uden.

    Dem uden som min ender med at blive skubbet rundt med og væk fra grovfoder fx, hvor de temperamentsfulde lige skal møffe lidt om at de alle sammen skal være her men når det er gjort så er det også på plads. Når de har temperamentet klare de bedre "udfaldene" der kan være over fx grovfoder end de der trækker sig let.


  • #28   22. jun 2018 Tusind tak for svar alle sammen smiley

    Der er allerede langt mere harmoni i flokken nu, alle spiser, alle ruller, alle kan få lov til at drikke.. De to alfa-hanner går dog med en god afstand til hinanden, men de kæmper ikke mere og det efter kun 24 timer smiley

    Jeg er positiv over hvad flere dage kan gøre for flokken


  • #29   22. jun 2018 Justadreamer: Hvis jeg lukkede min på fold med en lige så hidsig hest ville begge få skader, men super godt det fungere for dig smiley

  • #31   27. jun 2018 Line - Er der nogle studier der beviser det med ro og egne racer? Eller er det bare en påstand. smiley

    Mvh TT


  • #32   27. jun 2018 Vi har 3 store folde hos os til en blanding af avlshopper, opstaldere og træningsheste.
    De to at foldene er med et mix af alt muligt - hest, pony, hoppe, vallak, kold/varmblod, mustang, araber, DV, Shire, Friser, Trakener, ja alt muligt,
    Det eneste der får særbehandling er vores avlshingste og de meget få heste, der aldrig har lært, at være hest.
    Der er stort set aldrig problemer, men hesten får lært en naturlig adfærd.


  • #33   27. jun 2018 TT, hvad jeg har set (og dette er IKKE noget dårligt ment) så kan islændere godt være stride mod andre heste og de andre heste har ikke lyst til at være sammen med dem, da de leger lidt anderledes og fx bider i benene. Derfor siger man at islændere går bedst sammen. smiley

  • #34   27. jun 2018 Maria - Jeg har selv oplevet at en flok islændere har holdt nogle andre heste ude. Men at sige at der er mest ro når hestene går med samme race er jo lidt voldsomt.. Heste har jo ikke hjernen til at vide at en hest feks er Trakhener eller Mustang. smiley

    Mvh TT


  • #35   27. jun 2018 TT, andre heste vil somregl ikke finde sig i det smiley

  • #36   27. jun 2018 Nå, det er kun et sted jeg har oplevet problemer med "racisme på ca 20 år i hesteverdenen" smiley så det kan da umuligt være så stort et problem smiley

    Mvh TT


  • #38   27. jun 2018 Line - Har disse været i familie? For så er det naturligt at de holder sammen. smiley

    Mvh TT


  • #40   27. jun 2018 TT, heste tænker jo ikke 'oh, du er super racist fordi du ikke kan lige DV'er!'
    De tænker vel snarre 'oh. Vi ligner ikk hinanden men det gør mig og den inde ved siden af..'

    Nogle mennesker (jeg er overhovedet ikke racist) ville også helst foretrække at være med folk der minder om en selv. (Udseende og personlighed.)


  • #41   27. jun 2018 Jeg har om kun oplevet med Islændere at de helst holder sig til deres egne racer.

    Min tidligere isbasse var dog bedste venner med en stor travhest og han gad absolut ikke de andre islændere i flokken. Min haflinger har også gået med Islændere og han blev ikke holdt udenfor på nogen måde smiley


  • #42   27. jun 2018 Der er meget der taler for, at heste er "racistiske" når man hører hvad folks erfaringer er. Der er rimelig klare beviser for at farven spiller en rolle, så hvorfor ikke racen.
    Det næste jeg skriver er bare tanker og teorier. Bare lige info inden jeg bliver slagtet for at skrive noget der ikke passer (måske gør det, måske gør det ikke?).. smiley

    Lige præcis hvorfor islænderen er "racistisk", kunne måske være fordi, at deres adfærd er en smule anderledes. Ved godt, det er farligt at skrive, at hestens race kan have nogen form for indflydelse på hestens adfærd, fordi ALT adfærd bunder i dens opdragelse, hvis man spørg herinde.
    Men med vores mindre "menneskemanipulerede" racer som islænderen, araberen, mustangen, og andre som på et eller andet tidspunkt har været født til at skulle overleve uden et menneske der passer på dem, ville det vel være naturligt at de udvikler forskellig adfærd og tilpasser sig til det miljø de kommer fra. Samt udvikler sit eget sprog, som en anden race kan have sværere ved at forstå. Og derfor bliver de udstødt.

    Det ville i hvert fald ikke være første gang, at der er forskelligt sprog indenfor samme art alt efter hvilket miljø/verden de kommer fra. F.eks. kan spækhuggere fra forskellige have ikke kommunikere med hinanden, selvom de er præcis samme art. Hvis du satte en spækhugger fra nord ind i en flok fra syd, ville den meget hurtigt blive udstødt eller slået ihjel, fordi de ikke KAN kommunikere med hinanden.


Kommentér på:
Rangorden hos hestene

Annonce