{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.628 visninger | Oprettet:

Personlige angreb.. SÅ TRETTENDE! {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Ja vi er mange der er forskellige, og har forskelligt synspunkt på tingene.. Og det er jo godt. smiley MEN jeg synes at det er ved at være en meget kedelig tendens her inde, at mange bliver for personlige og går mere efter personen, og ikke altid hvad der bliver skrevet.. Også er der også nogle der decideret angriber personligt.. (og nej det er ikke hentydet til noget om mig, men jeg ser det iblandt andre emner her inde hvor jeg ikke er ret aktiv) også er der pludselig flere der går efter personen..
Synes I faktisk det er okay og hyggeligt?? smiley
Jeg synes det er en træls og trist tendens.. smiley
No wounder Hg bliver mere og mere dødt da jeg kan forestille mig at der er mange der ikke vil/tør lægge noget op i frygt for at "blive halshugget".
Så jeg skulle rigtig gerne ønske at vi fremover tog den positive hat på, og hvis vi ikke formår det, så måske lade være med at kommentere..

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Personlige angreb.. SÅ TRETTENDE!
  • #2   8. sep 2018 WiTraver - okay.. Trist du føler det sådan smiley

    Mvh TT


  • #3   8. sep 2018 Folk skal ganske enkelt holde sig konstruktivt til emnet, eller holde sin kæft.

    // over and out.


  • #4   8. sep 2018 Jeg synes heller ikke det er sjovt når folk bliver personlige. Men samtidig må det være at forvente, når man lægger mange personlige emner op herinde, som du jo gør. Man skal ikke være på HG i mere end 5 minutter for at kende nærmest hele dit liv med heste (og nogengange også udenfor hesteverden). Så det er klart at folk begynder at citerer fra personlige ting fra dit liv, som du tidligere har skrevet om, fordi det simpelthen er SÅ let tilgængeligt.

  • #5   8. sep 2018 Celina - Du læser vidst ikke.. Det handlet IKKE om mig.. smiley Det er vidst svært at ikke blive personlig.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   8. sep 2018 hvad er definationen af at "blive/være personlig", og personlige angreb?

  • #7   8. sep 2018 Det er desværre ikke kun her på HG at tendensen er blevet sådan, det er over alt, pli, respekt og medmenneskelighed er efterhånden ukendt.

    Vi kan dog ikke gøre andet ved det end selv at opføre os ordenligt og bevare et respektfuldt sprogbrug.


  • #8   8. sep 2018 AMT - Det kommer jo helt an på hvem du spørger! Men i min optik, bliver man personlig/laver et personligt angreb når man taler negativt til en anden bruger der omhandler personen og ikke bolden(emnet)

    Mvh TT


  • #9   8. sep 2018 Team tindur, super fedt du bringer dette emne, skønt der bliver sat focus på dette problem.
    Jeg har ikke være på hg i mange år, og alligevel har jeg læst nok tråde til at have set præcis det problem du beskriver !
    Specialt ses det ofte i tråde, hvor en person søger råd til noget, meget hurtigt ser man at folk begynder at rakke ned og bliver mere og mere personlige på en ret modbydelig måde, og jeg sidder tit at tænker " hmmm, hvor blev rådene af til den person der beder om det " og bliver egentlig lidt irriteret over at der sidder ret mange, på papiret, VOKSNE mennesker og opfører sig så nedværdigende over for andre .. Dertil tænker jeg også på hvad det er der bliver lært til de børn og unge der er på hg .. Jaaa, det er jo ikke så underligt, at børn og unge kan være så personligt ondskabsfulde over for hinanden ...
    Trist !


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   8. sep 2018 ud fra din tolkning af begrebet, så sker det meget sjældent.

    men tilgengæld så sker det rigtig tit, at folk gør sig til ofre, og anser alt for st være personlige angreb, uden at det er det..

    Men Celina har en pointe. Vælger man at dele alt om sig selv, sin omgang med hesten, og liv, så må man også forvente at det bliver brugt - ligesom i den virkelige verden.

    også skal man huske på, at en del af det at oprette emner, er at disse emner kan udvikle sig - uanset om det er en debat eller spørgsmål om en specifik ting.


  • #11   8. sep 2018 AMT - Igen.. Det handler jo ikke om hvad folk deler og ikke deler om sig selv.. Det handler om at folk bliver personlige i stedet for at holde sig til emnet/det der bliver spurgt om! Fru B forklarer det rigtig fint smiley og i stedet for at blive personlige og ødelægge en tråd, så hav dog i stedet pli til at oprette en egen hvor man undrer sig over noget..

    Mvh TT


  • #12   8. sep 2018 AMT der er jeg på ingen måde enig, man kan vælge at bruge personlige oplysninger, men faktisk burde man holde sig for god til den slags, og holde sig til det emnet handler om.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   8. sep 2018 Hvis det er sådan du vil have emnerne, så dør hestegalleri og alle andre debatter og forummer hurtigt.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   8. sep 2018 Rikke: oplysninger er ikke personlige når msn deler dem på et åbent site..

    men jeg har stadig til gode at se folk gå mod manden og ikke bolden, uden at det har haft en relevans i emnet.


  • #15   8. sep 2018 så man bliver personlige for at holde en debat gående..... det er skræmmende. så handler det jo lige netop ikke om debatten, men om at jorde hinanden mest muligt

  • #16   8. sep 2018 .... Meeeeeen nogle gange så er personlige ting relevante i forhold til emnet, altså noget omkring manden og ikke bolden. Hvis jeg tidligere har udtalt mig på en måde, delt nogle informationer om min hest og jeg selv, så kan de være relevant i forhold til noget andet.

    Ligesom den måde man skriver på er relevant - det er også relevant i forhold til hvordan andre vælger og svare en.

    Jeg opfatter det at blive personlig som at svine folk til alla " dyremishandler, du er bare for klam, hvad fanden bilder du dig ind, din idiot " og andre mindre kønne gloser - og det oplever jeg ret sjældent, det sker ind imellem men det er oftest en teenager på facebook der bliver en bette hidsig.

    Før i tiden følte jeg mig meget trådt over tærene og personligt angrebet - men det havde intet personligt på sig, derimod havde det noget og gøre med hvordan jeg skrev og begik mig samt hvad jeg udtalte/hvordan. Også følte jeg mig truffet, når folk var uenige med mig og gik lidt til mig.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   8. sep 2018 Rikke: Folk er jo ikke personlige..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   8. sep 2018 bolden skifter også position..

  • #19   8. sep 2018 AMT, man skal sommetider bare huske, at ikke alle er mennesker er stærke, hvorfor nogle mennesker kan føle sig personlig ramt, af ting du måske ville trække på skulderen over og have glemt imorgen ..
    Dertil, er der desværre også en del mennesker som, desværre, føler sig store og stærke bag tasterne, og som gerne nedgøre andre mennesker, deres måde at ride på, måden at have deres hest på osv osv. udelukkende for deres eget behag / behov ..
    Og hvis alle i verden stopper med at tænke på sine medmennesker, og bare gør som de andre, hvordan bliver verden så ikke fremadrettet ..


  • #20   8. sep 2018 Krikken - eller hentydninger at personer ikke kan ride, burde have en hest osv.. Det er jo også en form for at svine folk til..

    Mvh TT


  • #21   8. sep 2018 AMT bolden skifter fordi man ikke holder sig til emnet.... og jeg ser ofte folk blive jordet.
    Faktum er at det ikke er noget jeg vil deltage i


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   8. sep 2018 Rikke: så hvis man har en samtale med en veninde, så må samtalen heller ikke udvikle sig?

  • #23   8. sep 2018 AMT - forklar mig hvilken relevans det havde for emnet (i hvornår rider man) at du ikke måtte ride en persons hest..?? smiley

    Mvh TT


  • #24   8. sep 2018
    Hvad er der personligt og forkert i at sige, at en ikke kan ride - hvis det er ens mening?
    At sige " din hest går alene, det er synd " - det tager jeg da ikke personligt, at andre er uenige og synes det er synd måden jeg handler på - det er deres mening.

    Du synes måske Andreas Helgstrand ikke kan ride - er det synd for ham, når folk har haglet ham ned for diverse sager han har haft oppe i medierne? Når forskellige folk træder ved siden af, så skal der dælme dumle gives den gas med hvor dårlige de er til at ride og elendige mennesker de er.

    Men når det omhandler en selv - nøh nej, så skal man tie stille hvis man ikke har noget pænt og sige!

    Folk har meget travlt med hvad andre gør og hvordan de gør det - men lige så snart pilen peger imod dem selv, så tåler de ingen modstand og kritik, de vil gerne give den, men modtage selv - nope. Så er folk pludselig personlige og onde - selvom de selv lige har været det samme.


  • #25   8. sep 2018 AMT selvfølgelig må den det.... hvis det er en samtale, om løse emner, men er det en dagsorden, nej så det ikke i orden at tale om alt muligt andet....
    Steder som her er det ofte et konkret emne trådstarter ønsker at tale om, så bør det være det emne og ikke alt muligt andet man kommenterer på


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   8. sep 2018 Team Tindur: Nu læste ts ikke svarende ordentligt, og fejltolkede det skrevne, så i hendes hoved gav det nok mening med den udtalelse smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   8. sep 2018 Rikke: Då du har aldrig oplevet at et samtale emne med en veninde har udviklet sig til noget helt andet?

  • #28   8. sep 2018 Krikken - Øhh AH ser vi ride i fjernsynet.. De hentydninger der har kommet her inde til diverse mennesker, kommer ud fra det blå.. Selvom jeg feks tror jeg ikke er enig i en persons måde at ride på. Så kan jeg jo faktisk ikke påstå/sige at personen ikke kan ride.. smiley

    Mvh TT


  • #30   8. sep 2018
    Nu kan det godt være du synes jeg bliver personlig - men netop her finder jeg det relevant.
    Du udtaler dig gerne om professionelle og deres måde og ride på, deler diverse artikler og kommenterer dem. Ligesom du kommenterer på andres hestehold og måde og gøre tingene på. Så bliver du jo personlig ( hvis man skal tage det efter din definition ).

    Hvorfor må du gerne, når andre ikke må blive imod dig?

    Og nej, de kommentarer der er herinde, kommer ikke ud af det blå - de gange jeg har læst noget, har det haft helt fint kontekst til andre indlæg, tidligere skrevne ting.


  • #31   8. sep 2018 Feks så er der nogle piger jeg kender der rider med chambon.. Det kunne jeg ikke finde på i dag! Men jeg kan jo ikke sige at de ikke kan ride..

    Mvh TT


  • #32   8. sep 2018 AMT selvfølgelig har jeg det

  • #34   8. sep 2018 Hvilke heste hold kommenterer jeg på? Jeg vil da faktisk gerne vide hvor jeg har blevet personlig på det plan.. Artikler.. Tja de er vel skrevet for at få gang i en debat.. Eller misforstår jeg? Og det er forskel på at være privat og professionel.. AH er professionel, jeg er privat!

    Mvh TT


  • #35   9. sep 2018
    Hvorfor er der foreskel? Hvorfor må han gerne svines til - som han er blevet adskillige gange om HG og som du har deltaget i? Men du må ikke få kritik på om det er ridning eller måde og holde hest på?

    Du blev fx personlig og udtalte dig om andres måde og ride på i emnet om Frederiksborger kåring, du blev personlig i den artikel du delte hvor du var forarget over børn var med til demonstration, du bliver personlig i emnet med opråb om vis dog respekt og mange andre.
    Altså hvis man definere det ud fra hvad du synes personlig angreb er når det rammer dig selv.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #37   9. sep 2018 Team Tindur: Ud fra din egen definering af personlige angreb, så er du selv rigtig god til at smide dem efter folk, som ikke gør, hvad der passer ind i din opfattelse.

    Og det har været ved både ridemetoder, fodring, og generel hestehold. Ligeledes har du også udtalt flere gange at mange top ryttere ikke kan ride.

    En udtalelse er en udtalelse, uanset om man er professionel, eller amatør.

    ^Det har intet at gøre med at være personlig, det er bare rene fakta om hvad du selv har udtalt. smiley


  • #38   9. sep 2018 Jeg tænker et eksempel kunne gavne ...

    Lise ( fiktiv person ) er suuuuuper stolt over sin hest, sit ridt eller andet hun har lavet med sin hest, og ligger derfor en video ind på hg ...
    Det gør hun jo nok ikke for at blive haglet ned for, måde hun rider på, måden hun sidder på. hesten ikke får bagparten godt nok med, hesten ikke kommer frem og ned, den ikke går i holdning, den går under eller over lod, eller får at få af vide af fremmede mennesker, at det ikke er i orden at bruge, glidetøjle, chambon eller hvad f..k det kan være ..
    Nej det gør " Lise " jo fordi hun er stolt ...
    Og selv om jeg, eller andre måske ikke lige er enige, hvorfor SKAL man så kommentere på det, hvorfor ikke bare lade være ?? Er det for svært for et menneske ikke at handle på sin første tanke ??

    Jeg er ret så sikker på, at samtlige hg bruger, dengang de skulle lære det om heste, de ved, og kan idag, ikke selv var bedre end hvad de så på videoen af
    " Lise " ..
    Og kommunikation er en svær ting , i allerhøjeste grad bag tasterne, for du kan mene en ting med det du skriver, men det er ingen garanti for, at modtager læser det på samme måde, hvorfor folk kan blive stødt og føle sig personligt angrebet ..
    Såååå, nogle gange er det måske bedre at gå ind på et andet emne, en anden video eller lign. istedet for at svare med ens umiddelbare reaktion på det man så, for du ved ikke hvilken person der sidder på den anden side, eller hvor gamle de er for den sags skyld ..


  • #39   9. sep 2018 Jeg har faktisk ikke personligt oplevet at folk bliver personlige, men synes også mest jeg spørger om nogle meget generelle og objektive ting, så det kan godt være en årsag til det, både her og på fb smiley Jeg prøver også altid at forholde mig til det som er relavant i emnet og holde en positiv, eller i hvertfald neutral tone. Men det kommer også meget an på hvor modtagelig den pågældende person er.
    Synes næsten det er værre på facebook i nogle af grupperne - jeg kan faktisk generelt godt lide stemningen på hg.
    Jeg mindes især en bestemt post på fb hvor en rytter søgte hjælp til et eller andet med hesten, og kun takkede for hjælp til dem der foreslog at hesten bare skulle sættes på plads. Resten af dem som skrev lange, videnskabelige og hestevenlige svar ignorerede hun. Stemningen i tråden blev vidst også ret hurtig ret dårlig.
    I forhold til svar #38 synes jeg faktisk også at folk er gode til at være positive hvis nogen laver et opslag med noget de er stolte af, men også kommer med god konstruktiv kritik hvis de ser noget som bør ændres eller TS spørger om råd, i hvertfald i de opslag jég ser smiley


  • #40   9. sep 2018 Jeg synes tit jeg læser tråde, hvor to eller flere brugere, lad os bare sige, diskuterer "højlydt" ikke altid om noget der har med emnet at gøre.
    Hver gang tænker jeg, så stop dog og tag det et andet sted hen, frem for at ødelægge TS' tråd, det er ikke derfor den er oprettet, her er det altså ikke TS der bliver "svinet til" men andre og jo, jeg synes godt det kan blive personligt.
    Det ses også at folk som søger råd får at vide at de alligevel ikke lytter, eller andet.
    Det er muligt at ts ikke kan bruge ens råd, men derfor behøver man vel ikke blive sur/fornærmet over det, min holdning er, brug det hvis du kan, ellers lad være.

    Jeg må indrømme at jeg nogle gange gerne vil oprette en tråd, men ender med at lade være, fordi jeg ikke gider læse om folks uenigheder eller resikere at få en spand lo*t i hovedet.

    I bund og grund tror jeg de fleste mener det godt, men jeg tror måden det bliver skrevet på ofte kan virke hård og blive misforstået til den negative side.
    Sætninger som "Du gør..." "du er..." " du er selv ude om..." ser jeg som personlige og det er dét jeg synes er smadder ærgerligt!


  • #42   9. sep 2018 Nu er jeg nok voldsomt gammeldags, og har ikke set det, som JEG vil kalde "personlige angreb" herinde meget længe.. (bruger så heller ikke HG så meget som tidligere), men uha, der var gang i den, da Hjælpe-adminstrationen først blev startet op, for mange, mange år siden, og DER kunne man dælme snakke om nogen, der blev personlige. smiley

    Igen, så er "nogen" jo selvfølgelig nok hårdere i deres måde at kommentere på, men alle er forskellige, og hvad der virker fint for én, kan virke meget voldsomt og sårende for en anden, og sådan er det jo bare..
    Man risikerer jo altså at få reaktioner på ting, man lægger ind, og sådan ER det jo bare, og sådan SKAL det være på et forum, hvor ting debatteres..

    Ikke alle svar er lige konstruktive og velmenene, og nogen er måske direkte grove, men det er en del af "legen", og møder man noget, man bliver tvær eller stødt over, ja så kan man jo altså bare scrolle videre, og tænke "pyt med det", for tager man alting super-nært, ja så får man det altså hårdt med så mange forskellige personer samlet på samme sted..

    Mange ville nok ikke udtale sig på helt samme måde, hvis man stod og talte sammen i virkeligheden, hvor man nok ofte ville tænke lidt mere over et svar, inden man slynger noget ud..

    God dag. smiley


  • #43   9. sep 2018 Jeg har det faktisk lidt modsat TS- jeg synes den sidste tid at tonen her inde er blevet betydelig bedre, der er længere mellem de vilde person angreb.

    Men jo de findes, men da slet ikke i det omfang som tidligere.

    Og indimellem så kan der faktisk være et gram af sandhed i de personangreb, så hvis man prøver, så kan man faktisk nogle gange lære noget om sig selv, og hvordan man fremstår over for andre, ved at se lidt ind ad, når angrebene kommer. - i stedet for at blive tøsefornærmede og gøre sig til offer og modparten til en idiot.


  • #44   9. sep 2018 Jeg syntes det er pisse træls, dette er et debatforum, ikke personlig hetz - jeg er ked af at folk gør det på den måde - vi er ikke ens og heldigvis for det - men at få personligt - når man i virkeligheden ikke kender personen er yd for mig -

  • #45   9. sep 2018 Selvfølgelig bør man forholde sig konstruktivt til det oprettede emne, og naturligvis også overveje sin retorik. Det er bare lettere at være lidt hårdere i kanten på internettet, end det er, når man står ansigt til ansigt. Desuden misser vi al mimik og kropsprog, hvilket gør vores kommunikation noget fattigere. Men netop dette aspekt kan også gøre, at det kan være nødvendigt at formulere sig mere klart og tydeligt, end hvis kommunikationen foregik ansigt til ansigt - og en sådan klarhed kan i visse tilfælde tolkes hårdt.

    Pudsigt nok synes jeg ofte, at tonen først bliver hård og personlig, når trådstarter ikke får de svar han/hun havde ønsket sig. Jeg har flere gange set, at trådstarter "går til angreb", når ikke de råd, som gives, er lette eller billige nok at udføre. Det er en grov generalisering, og selvfølgelig er det langt fra altid sådan, men jeg har ofte set det.

    Et helt klassisk eksempel er, når folk er bange for, at deres tykke pony ude på græsfolden bliver forfangen, fordi de begynder at få de gængse faresignaler. Så søges der råd herinde. Det er jo for så vidt rigtig godt, at man søger råd, når det er udenfor ens egen erfarings eller vidensområde. Problemet opstår først, når folk pure nægter at lytte og lære. Jeg valgte det eksempel, fordi det vigtigste råd er det simpleste: hesten skal af græsset. Men så kommer trådstarter med 117 mere eller mindre valide undskyldninger for, at hesten ikke kan flyttes til en fold uden græs:

    "Der er ingen jordfold på opstaldningsstedet"
    "Tante Oda, som hesten er opstaldet ved, bliver sur hvis jeg flytter"
    "Opstaldningsprisen bliver for dyr et nyt sted"
    "Det tager alt for lang transporttid for mig, at komme til et nyt sted"
    "Jeg har to heste, og jeg kan ikke flytte begge to"
    "Græsset er nok ikke så farligt nu alligevel"
    "Jeg putter bare en mundkurv på"
    "Den har altid gået på græs, så det er ikke det, der er et problem"

    Og så videre... Fælles for de oplistede undskyldninger er, at det i bund og grund drejer sig om hesteejers bekvemmelighed - ikke om hestens ve og vel. Derfor bliver de udfordret af andre brugere. Og så er det ikke sjældent, at trådstarter går i forsvarsposition i stedet for faktisk at læse, hvad der bliver skrevet. Nok fordi, at trådstarter ikke kan overskue at tage konsekvenserne og få hesten af græsset. Og på den anden side går de andre brugere mere og mere til trådstarter for at få ham/hende til at forstå, at hestens ve og vel er på spil.
    Det er et tænkt eksempel, men med en struktur, jeg synes, at jeg ofte ser.

    I sådanne situationer bliver jeg, indrømmet, også selv lidt træt. Jeg har også lyst til at banke ind i knolden på trådstarter, at han/hun må tage ansvar for sit dyr - og hvis ikke han/hun vil det, bør han/hun ikke have hest. Jeg har endnu ikke gjort det, men jeg kan godt forstå baggrunden for, at det sker. Én af årsagerne til, at jeg når at stoppe mig selv inden det sker er, at jeg kan se herinde, at det alligevel ikke nytter noget. Nogle mennesker vil ikke tage i mod råd og hjælp, medmindre det er simple løsninger.

    Selvfølgelig skal man ikke ukritisk indadoptere alt, hvad man får at vide i et debatforum på internettet. Men hvis der er konsensus omkring et råd, så bør man i det mindste undersøge sagen nærmere og søge mere viden om det, i stedet for blot at afskrive det. Det er tit der, at det går galt herinde.
    Det er ingen kunst at have en mening om noget - men det er en kunst at være åben overfor andres.


  • #46   9. sep 2018 Godmorgen.

    Jeg synes, at TT har en pointe.

    Min egen holdning er, at kommunikation er en kunstform.
    Når man står ansigt til ansigt med folk, udgør ca 10% ord, resten er kropssprog, stemmeføring, tavs viden (du kan fx se modtagerens kropssprog samtidig med at du selv taler, kendskab til kultur, observere omgivelser mv)
    .
    På skrift er der kun skriften tilbage.
    Ingen uddybning fra stemmeføring, intet kropssprog til at vise at man kan se ironien i det man siger - med videre.
    Dvs det som ville være klar tale ansigt til ansigt er ofte åbent for fortolkning på skrift.

    Dermed kan folk måske sige "jamen, du kan jo ikke ride den hest" ansigt til ansigt - og modtageren er ikke i tvivl om, at kommentaren er et udtryk for kærlighed og sandhed, og som i "du er fin nok, det er hesten også - I får bare ikke det bedste frem i hinanden - I er ikke det den anden har brug for".
    Men skrevet lyder det måske fordømmende...

    Jeg tror på, at det er klogt at spørge sig
    - når man læser dether, kan man læse det jeg mener? Eller ligner det noget, jeg ikke mener?
    - hvordan ville jeg have det, hvis en fremmed skrev sådan til min veninde?
    - svarer jeg på spørgsmålet, eller trækker jeg det ud på et sidespor?
    * Er man tilfreds med svaret, så tryk send.

    At folk skriver om sig selv, er ikke identisk med at det er god karma at bruge det som skyts senere.
    Men ligesom man skal passe på med, om det man skriver kan misforstås, skal man være åben for at det man læser forstår man ikke som det var tænkt...

    Konklusionen er, skriftlig kommunikation med fremmede kan ikke sammenlignes med samtale eller at skrive med en ven.
    Derfor skal man være lidt ekstra opmærksom på, hvordan man skriver.
    Vi har alle plads til forbedring.


  • #47   9. sep 2018 Har ikke lige læst hele emnet igennem.
    Men jeg kan se hvad du mener. Oftes oplever jeg, at de fleste retter det personligt eller ihvertfald med holdning til personen, fremfor det forumemnet handler om.
    Det er ikke altid det bliver til et angreb, men ofte hænger det tilsidst i det. Især hvis der bare er én der gør det, er andre også tilbøjelige til at vende det personlig.
    Det er ikke alle, der har samme meninger og holdninger, og jeg kan godt forstå at man vil ytre sig, men oftes bliver der ytret lidt for groft, istedet for at tænke at nu har man sagt hvad der skulle siges, istedet for at blive ved med at argumentere for og imod igennem et helt indlæg.
    Giver det mening? smiley


  • #48   9. sep 2018 Det er et problem generelt, ikke kun her. Jeg afholder mig ofte fra at deltage i debatter, for hvis jeg er vidne til at andre (eller jeg selv, for den sags skyld) bliver udsat for den opførsel, så kan jeg være tilbøjelig til selv at blive ret træls i mine udtalelser. Jeg har virkelig svært ved at være i mig selv når jeg ser, hvordan nogen træder på andre mennesker og ikke forstår hvornår nok er nok. Jeg har indtrykket af, særligt herinde, at der er folk der rent faktisk ikke forstår at de overtræder en grænse, og det kan man jo ikke klandre nogen for. Vi opfatter ikke tingene ens. Det der kan sætte mit pis i kog er, når de personer fortsætter efter det er blevet pointeret, at deres opførsel er ubehagelig for andre. Her sidder jeg altid og undrer mig over, hvorfor folk bliver ved.

    Jeg tror en stor del af problemet lægger i, at vi i høj grad accepterer den negative, ukonstruktive adfærd på nettet; fordi mange har holdningen om, at når man lægger noget op på nettet, så ''er det hvad man må forvente''. Det er victim-blaming og ansvarsfralæggelse så det basker. Folk skal tænke sig om, de skal stoppe når de bliver bedt om det, og så mener jeg, at vi alle skal blive bedre til at stoppe og spørge os selv, hvad det vi skriver bidrager med. Jeg siger ikke, at bidraget skal være positivt, men det skal være konstruktivt; det skal være noget modtageren kan bruge til noget, andet end at få det dårligt med sig selv.


  • #49   9. sep 2018 Smut, jeg er i høj grad enig!

  • #50   9. sep 2018 simpelt som det er.

    1: man holder sig til emnet på et forum, holder den gode tone (man må gerne være uenig uden at blive dum at høre på). Og uden at angribe folk på nogen måde.

    2: kender man ikke en person irl så skal man ikke gå rundt og sige alt muligt man ikke ved om personen (som at sige at en bog er skod men man har kun læst titlen).

    3: persondataloven er skøn, udhængning eller chikane på nettet er ulovligt, det vil sige at hvis nogle skriver et navn på en person og skriver en masse ubehagelige ting om vedkommende så kan vedkommende der hænger ud få en bøde, en plet på straffeattesten og eller en fængselsstraf.

    Nu er jeg ikke bange af mig at sige folk mod der har denne enormt kedelige tendens til at hænge folk ud, og forklare gerne flere gange at det de laver hverken er lovligt eller smart, for de personer der forsøger at få andre til at se lavere ud, er oftes dem som er de laveste.

    Husker godt sidste gang en blev hængt ud hvor det var rigtig lavt og vedkommende var meget ligeglad med loven -_- kan man ikke finde ud af at respekter loven og andre personer på nettet, så er man simpelthen bare ikke gammel nok til at have internet smiley


  • #51   9. sep 2018 Team TT
    Du har flere gange kommenteret på mine indlæg.
    Jeg er godt selv klar over at jeg skriver provokerende sommetider.
    Men det er fordi jeg gerne vil ha den reaktion frem fra folk. Jeg vil gerne have at de skal være hudløst ærlige ligesom mig selv.
    Fx har jeg emner oprettet herinde der er meget ømme.
    Men bruger ret ofte mine svar til gymnasieopg. eller lign.
    Jeg kan godt lide at folk ligesom svarer ud fra deres egen personlige mening.
    Og du har flere gange kommenteret på mine opslag og sagt jeg er grov. Gentagne gange faktisk.
    Men fordi du kommentere på mine emner at jeg er grov eller provokerende gør jo ikke at jeg stopper med det. For mig er en god debat ikke at man pakker tingene pænt ind. Jeg kan godt lide at ruske lidt liv i folk og se hvor forskellige de er. Og de emner jeg ligger op, ligger jeg op fordi at INGEN andre tør sige det højt.
    Og det er da bedre at få svar fra kyndige hestemennesker som vi jo faktisk alle er, bare på hver vores måde. I brund og grund vil vi jo gerne vores heste det bedste alle sammen.

    Jeg fx har IKKE noget imod brugen af chmabon, glidetøjle, pisk, spore og kandar.
    Hvis blot man kender til korekte brug af disse.

    Nogen misbruger hjælpemidler og de skal self ha det afvide, men ikke nødvendigvis på en grim måde.

    Og JA, Jeg lavede det opslag omkring Fie og pony. Og der gik jeg personligt fordi den måde de gør tingene på var/er forkert. Det glædede mig dog at andre herinde var enige.

    Skrev dette savr til dit indlæg fordi jeg tror du tænker på mit oplæg som en af dem du nævner i dit. Og jeg har skam IKKE slettet det bare fordi Fie endte med at skrige politi anmeldelse i hovedet på mig. Jeg står ved det jeg har sagt også selvom at andre ikke er enige og jeg måske har gået over grænsen.

    Sådan ogle som mig der sir hva de tænker har både hesteverdenen og den rigtige verden også brug for.

    God aften til dig smiley


  • #52   9. sep 2018 Lunse og samse:

    Jeg var skam ikke ligeglad med loven.
    Og du er jo selv faktisk utroligt provokerende når du skal rende rundt og lege politi.

    Jeg er 18 år kan sagtens finde ud af at begærde mig på nettet.
    Du er jo ikke meget ældre end mig, men derfor har du åbenbart ret til a sige din mening alligevel og jeg har ikke?
    det undre mig?

    Jeg føler mig ikke lav og ved du hva? Hvis du sys jeg er det, er det faktisk helt okay smiley At du har den holdning.

    Jeg er heller ikke bange af mig og mit emne er der endnu.



  • #53   9. sep 2018 Nikoline - Jeg kunne faktisk ikke huske det var dig, og at dine indlæg er "typisk angribende". Jeg kan nu huske det emne du lagde op fordi du nævnte det..

    Mvh TT



  • #54   9. sep 2018 Det jeg tnker er mest logisk er at man simpelthen lader være med at kommentere på det hvis man føler at det er et personligt angreb. Hvi angrebet ikke er på dig, hvorfor så kommentere.

  • #55   9. sep 2018 Nikoline: først og fremmest skrev du at du var ligeglad med loven og jeg kunne bare anmelde dig..

    2 jeg leger ikke politi, minder blot folk om hvordan loven er det er ikke at lege politi smiley

    3 jeg er kun 4 år ældre, det er ikke meget nej men jeg har dog altid sat mig ind i reglerne, måske også fordi min nabo er betjent smiley

    4 du har altid gerne måtte have holdning og meninger om tingene, men det kan man både gøre på en sober og lovlig måde.

    sidst men ikke mindst syntes jeg godt du kan være så voksen og slette dit udhængnings oplæg da hun nu selv har bedt om det.

    det er nemt at finde fejl på folk, bestemt hvis man ikke ved noget om dem.


  • #56   9. sep 2018 Det eer vel op til mig selv at slette det, og jah hun har selv bedt om det. Men nu er det mit opslag og da der lige nu ikke er nogen aktivitet på det ka det vel være ligemeget eller ej.

    Medmindre du selv skriver til hende, hvilket jeg tænker du sikkert godt kunne finde på for a håndholde loven.


  • #57   9. sep 2018 Jeg sletter opslaget næste gang jeg går ind og redigere i min profil smiley

  • #58   9. sep 2018 Nikoline B Olsen -
    Det er da skønt med mennesker der siger deres mening og holder fast i dem, jeg er selv en af den type mennesker - dog kunne jeg ikke drømme om at dømme, nedgøre eller irettesætte et fremmed menneske med en grim tone, blot fordi jeg måske ikke er enig i måden de gør tingene på !
    Og at du er provokerende i egne indlæg, er da helt fair, for DER kan folk lade være at deltage hvis de ikke ønsker det !

    Der hvor det, i min optik, ikke er ok er at: tale ned til, dømme, direkte angribe andre osv osv, i DERES forum emner, videoer, billeder eller lign.
    - Har man en mening, så del den med respekt overfor mennesket bag den anden skærm. - kan man ikke det, så hold dog fingrene fra tasteturet altså ..
    Man ved ikke hvilken type menneske der sidder bag den anden skærm, man ved ikke hvorfor de rider som de gør, bruger de hjælpemiddeler som de gør, hvorfor de stille det spørgsmål de gør, osv osv.

    Skrevne ord, forstås ikke ens af alle mennesker, og ikke alle mennesker er lige stærke til at modtage kritik, irettesættelse eller lign., det skal man bare huske.

    Og fordi du syntes det er en god debat at folk siger deres mening højt og tydeligt, betyder det jo ikke at din nabo også syntes det ..
    Eller hvis du blot ryster på hoved at en hård, eller nedgørende kommentar, betyder det heller ikke at din nabo er i stand til at gøre det samme !

    Jeg syntes da det er frygteligt, at voksne mennesker, diskuterer med en nedladende og aggressiv tone, sommetider med hårde ord, i en debat, i en kommentar eller lign. Hvor der sidder børn og unge og ser med - der er brugere på 11 år herinde !

    Tænk engang at det er nødvendigt for så mange brugere, at skrive i deres kommentar til deres billeder eller videoer på hg :
    Jeg kender mine fejl, så lad venligst være med at kommentere på hvordan jeg rider.
    Eller
    Jeg kender mine fejl, men jeg har selv en underviser, så lad venligst være med at fortælle mig hvad jeg skal gøre, det klare min underviser
    Osv osv ..
    Det er for mig et tydeligt bevis på, at der sidder sjæle på hg, som ikke har lyst til at have kommentarer fra nedværdigende personen, og det burde i min verden, simpelthen ikke være nødvendigt for folk, at skulle skrive sådan for at lægge et billede eller video ud af noget, som de jo bare er stolte af ..
    - Andre kan da feks. være bedøvende ligeglade med, om nogle rider med hjælpermidler, eller hvad det kan være, de gør det jo nok af en grund ..
    Hjælpemidler er jo ikke lig med dyremishandler, som nogle herinde skriver til fremmede mennesker ..

    Og er det videoer, billeder, status beskeder eller lign. Så har folk jo egentlig ikke bedt om andres mening om det de ser ..


  • #59   13. sep 2018 Sådan har det jo altid været. Jeg husker tydeligt de mange tråde for nogle år siden, der handlede om MIG alene.
    Det eneste der ændre sig med tiden, er hvem det går ud over smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #60   13. sep 2018 hvis man syntes at brugerne på hestegalleri er så gorflrdelige, så burde man overveje at finde et andet forum at benytte. smiley

    men det er måske slet ikke så slemt som man gerne vil gøre det til?


  • #61   13. sep 2018 Jeg synes egentligt ikke det er særlig slemt herinde.

  • #62   14. sep 2018 Jeg synes faktisk tonen er blevet meget bedre herinde.

    Men jeg er heller ikke selv ligeså aktiv som jeg har været, så det kan godt være jeg bare ikke ser det.


Kommentér på:
Personlige angreb.. SÅ TRETTENDE!

Annonce