1.253 visninger
|
Oprettet:
Rideskole ponyen der gjorde dig til rytter? {{forumTopicSubject}}
Ja, alle har jo startet et sted, og tænkte det kunne være sjovt at høre hvilken rideskole ponyer der hjalp jer til at falde for sporten?
Min var min part pletten som var den værste bølle, han lærte mig at ride og blive siddende i sadlen.
tænker tit på ham og hvor han er nu, han blev solgt og fik aldrig afvide til hvor. Mistænker lidt han dengang røg på slagteri..
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
jun 2009
Følger: 28 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 39 Svar: 116
Dog startede jeg på rideskole inden jeg fik min egen pony. Vi boede ved siden af en rideskole, hvor jeg red på et par forskellige heste. Den første jeg sådan rigtig red på var en shetlandspony som hed Sherif. Han var den sødeste pony, men han lever desværre ikke mere har jeg ladet mig fortælle. Red der i fire år og så fik jeg min egen pony, som jeg stadig har i dag.
Mine to søskende har også redet på rideskolen, så vi kommer hvert år og ser opvisning. Det er så dejligt at se nogle af de heste man har redet på dengang!
feb 2012
Følger: 156 Følgere: 225 Heste: 4 Emner: 705 Svar: 5.686
men kan huske lille frække kaj fra rideskolen som var en broget shetlands pony som aldrig gad noget
senere red jeg på en brun hoppe der var så doven men også sød den hed Freja
og look som bukkede hvis den ikke gad
der var også plet den bed når man sadlede op og har altid syntes den var uhyggelig fordi den havde glas øje
i dag foretrækker jeg nogle hidsige heste , der kan arbejde ( fx araber) men pt rider jeg dressur og spring på verdens sødeste hest ( min egen dusty)
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.684
Han gav mig glæden og selvtilliden til at ride de lidt mere udfordrede eller urutinerede heste
maj 2011
Følger: 148 Følgere: 114 Heste: 8 Emner: 45 Svar: 1.177
Han havde stået stille lidt on/off, fordi min ridelærer ikke turde sætte særligt mange op på ham, og han var en stor 3'er, så det var også begrænset, hvor mange børn, der kunne passe til ham. Hun havde ham, fordi han var hendes egen datters gamle springpony, og de nænnede ikke at sælge ham.
Jeg fik så muligheden for at ride ham, da jeg skulle op på noget lidt større i en alder af 10-11 år, og vi matchede bare med det samme. Han var helt klart en mundfuld, men hold nu op, hvor lærte jeg meget af ham. Han sagde tydeligt fra, når tingene ikke passede ham, og han lærte mig meget om, hvordan man bør være omkring heste. Den dag i dag, husker jeg ham stadig krystalklart.
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 526
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Også var der Zamana senere hen, en meget følsom araber hoppe jeg fik part på sammen med en hendes oprindelige part, som jeg lærte at ride på ved også at bruge sæde og schenklen. Ejeren var tidligere ridende politi og underviste mig nogle gange.
Så var der Sir Protector, den 4 årige vanrøgtede traver hingst jeg gjorde rytter vandt og "tilred". Det var ham der gjorde mig til den frygtløse rytter og som gav mig en smule selvtillid ved sin udadreagerende adfærd og at jeg som 10/11 årig kunne magte ham, sætte ham på plads, tumle ham og ikke var bange.
Mvh TT
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
Desværre skulle jeg flytte og måtte stoppe på rideskolen.
På den samme rideskole var Oliver, en lille pony med virkelig meget charme. Jeg nåede aldrig at ride ham, men var det muligt havde jeg gjort det!
Jeg ved ikke om Oliver og Effendie stadig er på rideskolen.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Der har nu været en del igennem tiden: Filur, en lille hvid pony, min første part og noget af en bandit. Efter ~1 år med part på ham, var han dog en drøm at ride. Dejligt selvgående, og let at få til det meste. Husker også en anden hvid pony, men desværre ikke hvad han hed. Han var god og sød som dagen var lang, og blev solgt til en privatrytter.
Og så var der Hugo: Rideskoleponyen. Jeg har nu altid været skudt i heste, men da han kom ud af traileren som rideskolens "nye pony" var jeg helt solgt. Det var bare den hest jeg ville ride på!
Ikke at jeg fik lov til det- han var "strid". Meget nervøst anlagt, og smed ryttere af til højre og venstre. Jeg spurgte flere gange om jeg ikke måtte få part på ham i stedet for Filur, men blev afvist. Han gik på voksenhold i en længere periode, indtil der var nogenlunde styr på ham. Derefter fik han en anden part (suk), som blev bange for ham da han smed hende af.
Han gik partløs et par måneder, før min mor fik lokket rideskolelederen til at jeg måtte få part på ham - i bytte for kage til hele holdet
Har satme været igennem en del med ham. Husker stadig min rideskolelærer der rystende på hovedet tilstod "Maria, den hest slår dig ihjel engang", når jeg insisterede på at ride uden sadel. Vel og mærket dagen efter han havde sendt en anden pige på sygehuset med en brækket arm.
Selvom han har hoppet en hel del med mig igennem tiden, holdt jeg ved. Og endte op med at vinde besindigheds-klasser flere gange til rideskolestævnet. Med en hest der var kendt for at flyve i vejret hvis et hår sad forkert
Jeg købte ham efter beskeden "Når du bliver 17, skal du op på hest", og har ikke fortrudt. Han er en fantastisk lærehest - og selvom der står i min købs kontrakt at "Køber er bevidst om at hesten er nervøs" - har jeg en af de mest kanonsikre(bogstaveligt talt
Jeg har ham med til alle mulige mærkelige ting - filming med drone, renæssance marked, TREC stævner, DHE. Han har virkelig givet mange gode år, og jeg håber på mange endnu
(Han er den skønne hvide hest på billedet - I damesadel til et rennæssance marked. Han havde mere travlt med at tigge om brændte mandler, end at bekymre sig om kanonerne der blev skudt af flere gange om dagen
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Senere startede jeg på en rigtig rideskole, Aagaarden. Den pony jeg blev forelsket i der, var Little Star. En hvid fjordhesteblanding. Han var bare så sød at ride på, bortset fra, at jeg havde vildt svært ved at få ham i galop. Han måtte desværre aflives imens jeg gik der, pga kolik eller noget i den stil.
Samme sted, fik jeg så ponyen Lukas, at ride på. Han var bare en brun pony, af udefinerbar race. Han var sjov og nok den bedste pony/hest jeg nogensinde havde redet på det tidspunkt. Meget frisk, men også meget nem og venlig. Galop var hans yndlingsting, og vi fræsede altid rundt i ridehallen når der skulle galopperes. Nogengange lod jeg som om, at jeg ikke ku stoppe ham, bare for at galoppere i længere tid!
Jeg stoppede så på Aagaarden, fordi jeg følte mit niveau var for højt til at ride i hold på en rideskole. Startede på et turridningssted med islændere. De havde vel omkring 50 heste. Mit mål var at ride på dem alle. Jeg nåede 20-30 forskellige. Min yndlings var Sleipnir, en palomino vallak. Med sine 36-38 år, var han stadig staldens hurtigste hest. Vi vandt ALTID når vi galopperede om kap over markerne. Han var grunden til, at jeg ville have islænder.
Jeg kan ikke vælge imellem de 4, for de havde alle stor betydning for, hvilken retning jeg valgte at gå i og hvilken rytter jeg blev.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Tak til TS for tråden, man bliver helt nostalgisk
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Udover min egen første hest var det naboens pony, der lærte mig at ride. En brun sportspony på ca. 140 cm, halv engelsk fuldblod og en ræser uden lige. Ejeren havde købt den til sine små piger, men hun var langt fra en begynderpony, så det var primært mig, der red den igennem mine tidlige teenageår. Elskede den hest, hun var virkelig sjov og udfordrende.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Jeg var bange for at ride de fleste heste, så hvorfor jeg nogensinde blev sat op på en unghest på 3-4 år ved jeg ikke. Men det var kærlighed ved første blik. Hun var sød og rolig, og gav mig modet til at ride i skoven igen. På det tidspunkt turde jeg nemlig kun ride på banen
Hun reddede mig virkelig. Hun var ikke køn, særlig godt sat sammen og kunne ikke galopere på banen, men hun var rolig og jeg forstod, at jeg måtte være "den voksne" i alle situationer, fordi hun ikke kunne blames for at blive bange for et elelr andet fjollet, fordi hun jo bare var en baby
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
Han blev købt til rideskolen da jeg var en lille pige. Han blev købt som et medlidenshedskøb, fordi han havde det elendigt hvor han levede før.
Sofus viste sig dog, at være en rigtig lille rod. han var ikke tilredet, sparkede og bed, og løb af med alle der prøvede at trække med ham (der i blandt store voksne mænd, han er selv shetter hihi).
Jeg fik som opgave at tilride ham, da jeg var den eneste der var rutineret og lille nok. I starten rullede han sig med mig på, bukkede og løb af helveds til, men det lykkedes mig at få ham “tilredet”, selvom jeg var den eneste han ville ride med, og smed alle andre af.. jeg indsprang ham, og tilkørte ham da jeg var blevet for stor til ham, og så kørte han mig hjem med vogn, til min konfirmation..
Nogle år efter skiftede rideskolen træner, til en rigtig kost hvis man spørger mig. Hun ville aflive ham, da hun mente at han var livsfarlig. Jeg fik heldigvis 2 uger til at finde ham et nyt hjem (jeg havde nemlig ikke selv mulighed for at købe ham). Han blev flyttet til Kbh hos en kvinde, som desværre også endte ud i at ville aflive ham få måneder efter..
og så slog vi til, og købte ham<3 han er stadig en lille bandit, men er blevet så meget nemmere at omgås, efter han er kommet i rolig privat stald, og han er til den dag Idag, stadig min aller bedste ven<3
Han er nu 20 år, og var i 2015-2016 ude for en slem omgang sygdom, med skade på hornhinden, forfangenhed og kolik.. men vi nyder hver en dag i hinandens selskab, og nu bliver han brugt som selskabshest, tur og trick pony, og så får han en kælk bag sig når det er snevejr<3
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Jeg har haft min egen pony siden jeg var 6, men min mor har altid synes det var fornuftigt at jeg fik undervisning ihvertfald én gang ugentligt.
Jeg kan huske navnene på mange af dem - men det er godt nok få der har efterladt sådan.. rigtige spor.
Én af dem var Bella. En typisk araber/fjordheste blanding. Inden hende havde lille bitte mig redet rundt på en okay høj skimmel blanding, da min underviser synes jeg skulle prøve Bella, for at få noget udfordring. Derudover havde vi fået en ny på holdet der ikke var så tryg ved heste, og Cæsar var den mest rolige, så jeg måtte op på Bella. Og hold op hvor jeg har grædt meget pga den der lorte pony der bare var det værste stykke krikke jeg nogensinde havde sat mig på. Stejl og buk og hun tog biddet og slog fra når det ikke passede hende.
Hun var sgu nok ponyen der gav mig kampgejst - hold op hvor jeg kæmpede. NÆGTEDE at give op. Vi kom aldrig til at ride pænt, men ride dét gjorde vi. Meget. Har altid sagt at efter Bella, så har jeg altid været lidt tilbøjelig til de heste der kan give mig en kamp
Det samme viste sig nemlig på ponyen Babe. Ganske bette pony, tror ikke hun har været mere end 130 - måske 135. Jeg red hende da jeg var 16 - og 156 cm høj
Så gik der et år, hvor jeg praktisk taget ikke rørte en hest - ikke udover min søsters Jackie som jeg red engang imellem - vi snakker hver 4 måned måske.
Og så er det ironiske at jeg så kom i gymnasiet - og fik verdens mest idiotsikre hest
Bildte jeg mig da ind.. . inden hun begyndte at stejle med mig. Såeh, på den igen!
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
startede endelig med at få undervisning ved en privat på en lille pony, hvor jeg lærte alt basis
Emma: red jeg i den første korte tid, hvor jeg fik genlært alt basale igen, dog kylede hun mig af og jeg fik angst..
Sunset: kom lige efter Emma smed mig af, han var en kæmpe hest men super flink. Han gav mig en masse ro og jeg lærte at stole på heste igen, jeg lærte at ride lidt bedre og startede min spring karrier med ham, så ham var jeg enormt glad for
Bianca: startede jeg min faste springtræning på, da jeg simpelhent ikke kunne springe på Sunset. Hun var dog besværlig at springe når man ikke havde meget erfaring.. Tilbage på Emma som jeg fik nogle gode ture på indtil jeg simpelhent syntes jeg var for stor
Speedy: sprang jeg på efterfølgende, en frisk herre der elskede at være på springbanen, han lærte mig helt sikkert en masse inde for denne verden. Og til trods for han havde et ry om ikke at kunne styres så fik jeg ham til at gå for langsomt på 1 m. som gjorde ham refuserede XD
Black Jack: fik jeg også æren af at springe, desværre var tiden kort med ham
Mens jeg red lidt forskellige elevheste så havde jeg også min egen, som rideskolen lånte. Ham red jeg dressur og spring på hvor jeg også lærte en hel del (mest i spring hvor vi kom langt indtil jeg blev for stor).
Så i bund og grund har jeg endelig lært en masse, fra forskellige heste
Men ellers har jeg nok lært mest fra Tequila (min daværende part) og Sam (min nuværende hest).
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
jeg startede vel som 10 årige - eller der omkring. bliver 43 i næste uge
men jeg startede på Jessicia. en fin brun pony. endelig en dejlig hoppe.
men der gik ikke mere end vel 4 gange så fik jeg lov til at ride hest i stedet for. en gudesmuk rød vallak ved navn Ringo. ham reder jeg faktisk på i flere år. den eneste jeg faktisk red stævner på.
begge heste endte deres dage på rideskolen. begge blev temlig gamle
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 638
Jeg fik glæden ved ridningen tilbage efter et uheld med rideskolehesten Donna. Donna var en stor fjordhest/araber/oldenborger hoppe, som altid var eddikesur
Jeg lærte at ride på en fjordhest ved navn Betty. En stor hoppe med et hjerte af guld. Hun var noget så mild og elskede at gå med nybegyndere, for så kunne hun bare tøffe afsted. Hun blev sendt på pension, men døde året efter af kolik. Heldigvis nåede jeg at sige farvel til hende
HESTEN i mit liv er Bobby. Han er den første (og eneste) hest, som jeg har haft part på. Jeg var ti år gammel og kom lige fra rideskolehold, da jeg sad på ham første gang. Han var rimelig rå, men vi lærte sammen. Da jeg skulle flytte, kunne jeg jo ikke undvære ham, så jeg fik lov at købe ham, og i dag er han min hest
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Jeg startede på rideskole som 10-årig, men der var faktisk ikke rigtigt nogle af hestene der sagde mig noget specielt. Vi skulle bare skridte og trave rundt på hovslaget, og havde næsten ingen omgang med hestene udover det, og det sagde mig ikke så meget.
Men året efter var jeg på en kort sommerridelejr på et islænder turridnings-/undervisningssted. Jeg fik en hvid shetlænder/islænder/mm blanding - Sif - og hold da op jeg var solgt. Tror også det handlede meget om at jeg for første gang prøvede at arbejde lidt fra jorden, og at ride uden sadel. Men også bare at jeg for første gang oplevede en hest der var interesseret i stedet for afvisende over for mig!
Jeg startede til ridning det sted hvor de havde Sif. I starten fik jeg dog ikke lov et ride hende, men i stedet en brun shetlænder, fordi Sif åbenbart var meget vild. Efter et par måneder blev jeg dog tilbudt at prøve Sif i stedet for shetlænderen. På prøveturen smed hun mig godt nok af, men udover det var hun lyttende og frisk, så jeg var solgt og takkede ja
Det er helt sikkert hende der sørgede for at min interesse fra ridning gik fra noget jeg gjorde fordi mine venner gjorde det, til mit nuværende job og at jeg derudover har to skønne heste!
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Den pony jeg virkelig faldt for, var min egen. Jeg fik Pichan da jeg havde redet i et år, og jeg var mildt sagt bange for alt i starten, men hun lærte mig virkelig meget. Hun var den sødeste pony, og har aldrig gjort noget forkert, så jeg stolede rigtig meget på hende. Hende savner jeg!
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 428
allerede inden jeg kunne gå, var jeg vild med alt der havde med heste ag gøre og red nogen gange et par runder på diverse heste til pony ridning mm.
men jeg startede til ridning da jeg var 8 år og hesten der lærte mig at ride var en stor Oldenburg hoppe på 165 ca. hun var en ældre dame men mega sød! jeg har dårligt kunne nå ned over saddelklapperne da jeg startede men nøj hvor jeg hyggede mig! ??
hun hed calypso og er blevet aflivet for mange år siden da rideskolen lukkede.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.399
han blev aflivet i en alder af 24, hvor han havde været rideskolehest i mange år, og gået med nybegyndere. da jeg fik part på ham fik han lov til at komme ud og lave lidt af det han lavede i hans ungdom som militrayhest, fik lov til at galloppere, løbe gennem vandgrav, kom på ture, rende lidt i bakker osv, og han nød hvert sek. han havde ikke tid til at stå stille når jeg satte mig på ryggen.. det var så skønt og få lov til at opleve hvordan han helt livede op..
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Den næste var Pruto, en sort NF pony, som stak af med en for et godt ord, men den kunne springe, hvis den altså ikke sprang ud af banen...
Men det er godt nok mange, mange år siden, sådan ca omkring 1975....
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 526
Rideskole ponyen der gjorde dig til rytter?