{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
568 visninger | Oprettet:

Foder og hove :-) {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Vi har jo alle (forhåbentlig) efterhånden lært at sukker påvirker hoven negativt da den bliver porøs og knækket let. Men hvad med stivelsen? For jeg har fodret med sukker og stivelse fattigt foder næsten hele livet til de to heste jeg har nu. Og begge to har problemer med langsomt voksende hove. Dog var der en periode hvor Tindur behøvede mere energi, så jeg tilsatte et foder med en del stivelse, og hold da op hvor vokset hans hove fint smiley
Så jeg tænker jo.. Er der måske lidt for hysteri omkring den stivelse, måske nogle heste faktisk behøver mere af den?
Kom frem med Jeres viden smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder og hove :-)
  • #1   9. mar 2019 Jeg tænker også det har noget med genitikken at gøre - for jeg har set stalde hvor der blev fodret med massere af stivelse, hvor der både var heste med og uden stærke hove smiley
    Jeg fodre med meget lav stivelse og sukker og Masha har virkelig stærke hove, som aldrig sprækker eller knækker smiley Dog supplerer jeg hende op med ølgær, fordi jeg gerne ville have noget mere man og hale, men det påvirker også hovene smiley


  • #2   9. mar 2019 tror stivelse påvirkning er forskelligt fra hest til hest..
    Jeg går og så selv langt uden om stivelse men jeg har haft en hoppe der kun fungerede på foder med.over 12 % i stivelse.
    hun var så fin og voksede jævnt med fin pels og hove..
    Hvis hun kom på foder med lav stivelse så gik det helt galt.

    Så jeg tror det er meget individuelt fra hest til hest..

    Jeg har haft nogle der slet ikke kunne tåle stivelse og som.skrevet en enkelt.der fungerede super på stivelse Holding foder. ??


  • #3   9. mar 2019 Ja jeg fodrer også fast med ølgær og jeg har jo også heste med stærke hove og flot pels, men hovene vokser bare ikke nok.. Også tænker jeg jo på Tindur der ikke skal have noget ekstra på sidebenene overhovedet da han jo ikke bruges. Så jeg tænker jo at gå over til kun vit/min til ham.. Men igen de hove..

    Mvh TT


  • #4   9. mar 2019 Min hoppe hove vokser også ufattelig langsom. hun har ikke haft smed siden sep. De vokser simpelthen ikke..

    Og hun er dækket så fint med og får hørfrø også.
    Men hendes hove..De vokser bare ikke


  • #5   9. mar 2019 nu er jeg ikke så stærk i hove og fodring. lige nu sidder jeg og nørder i det intermediære stofskifte, så har det frisk i hjernen lige nu. For at en organisme kan fungere optimalt, skal der både, fedt, protien og kuldhydrater til. og ja tænker vi godt kan blive for stivelses forskrækket i hesteverdenen. jeg fodre selv med LAV stivelse, men ikke stivelsesfri, for min tankegang og samtlige lærebøger i biokemi understøtter der skal lidt af det hele til for en fungerende krop, på tværs af dyrearter. Hvis kroppen er i ubalance så vil det også gå ud over hovkvaliteten, så måske en sjat stivelse vil gøre godt for din hest. Vi har jo forskellige heste og nogen har et højt stofskifte og andre et lavt. nu ved jeg ikke hvordan din fodring ser ud nu og skal ikke sige noget klogt om hvad du skal gøre. men vil godt understøtte din tanke i at vi nogengange bliver for stivelsesforskrækket. personligt kigger jeg på hvordan min hest fungere, med foderet, og havde den fungeret med en høj mængde stivelse så havde jeg fodret med det. smiley det er en jungle med det foder, men nøj det er spændende smiley

  • #6   9. mar 2019 tror også vi skal tænke på det fra naturens side.
    I naturen spiser heste former urter, bark osv osv og den vej får de vel også stivelse indenbords? men der vandre de jo også efter føden og kan derfor udnytte stivelse, sukker.og.protein på.en hel anden måde end hvad en hest gør i fangenskab.. der er jo forskel på hvilken slags stivelse det er ikke?
    eller er det bare mig der er helt ved siden af? det er bare en teori?.??


  • #7   9. mar 2019 Jeg fodrer hvert andet år med Equsana Rocky og Horselux Easy, 1 dl ølgær og et par gulerødder, samt hvidløg i vandet smiley Både Rocky og Easy indeholder under 10%. De fik begge 700g dagligt, men nu har jeg lige gået ned til 500g til Tindur da han ikke bruges. De er dækket ind med 100g pr 100kg hest. Men anbefaler mellem 100g-200g pr 100kg alt efter hvor meget de bliver brugt smiley

    Mvh TT


  • #8   9. mar 2019 Stivelse er ikke nødvendigvis no go - det kommer an på hvilken stivelse, mængden og til hvilken hest.

    Der er foreskel på en nøjsom hest med EMS der har været forfangen, som ikke laver dagens gode gerning og på en hest der er i hårdt arbejde ( military, grand prix dressur, galop eller lang distance ).

    Der er også foreskel på om man giver hesten ubehandlet byg eller om man giver den havre.

    Nogle heste påvirkes også lettere af stivelse i hovedet end andre - og kroppen på nogle påvirkes også mere. Jeg tror dog ikke at det er stivelses skyld at Tindur havde pæne hove, det man giver hesten tager lang tid før det indvirker på hovene.


  • #9   9. mar 2019 Nej han har altid haft pene hove, men de vokset mere efter en periode med stivelse. Det var den eneste forandring der havde været i indtag og management så det er eneste årsag, det talte jeg ligeledes med smeden om smiley og ja selvfølgelig skal heste der yder maksimalt have mere stivelse, ligesom andre sportsudøvere. Men Tindur har som Max løbet 55 km ugen i træningen. Så han var ikke ligefrem en højt udøver smiley så derfor ville jeg hellere ikke proppe noget i ham da han også er nøjsom. smiley

    Mvh TT



  • #10   9. mar 2019 Jeg tænker at der er to sider af sagen. En ting er det man putter i hestens mund. En anden ting er de stimuli hoven mekanisk bliver udsat for.
    En hov der bliver slidt mere vokser mere. Men man kan ikke nødvendigvis se det fordi det bliver holdt nede?

    Men vil du gerne have at smeden skal tage mfgrt af hver 6. Uge?
    Jeg vil helst have at den hastighed hoven vokser ud, bliver den også slidt på, så sker der ikke store korrektioner i hoven, som giver yderligere belastning på sener ved ændringer.


  • #11   9. mar 2019 Jeg er på ingen måde stivelses forskrækket, og alle mine 3 har ret gode hove, altså det har de fået efter jeg har købt dem, det havde de ikke da jeg købe dem.

    Min erfaring er at selv om hesten burde være dækket end ved fuldfoder er dette ikke altid sandheden. Mine heste får både fuldfoder og mineral og vitamer ved siden af, simpelthen fordi det giver stærkere hove, som gror bedre.

    Da jeg købte Aslan voksede hans hove og man ufattelig langsomt, i forhold til hvordan hove og man groede på de 2 andre. Men efter 4-5 måneder med min fodring, begyndte Aslans hove og man at vokse i samme takt som de andre. Min teori er, at det kan godt være at han på papiret var dække ind, men virkeligheden i hans krop så anderledes ud. Og da jeg så gav ham både fuldfoder og mineraler/vitaminer, så fik hans krop hvad den skulle have. Hår og hove er jo dem som får til sidst, hvis der er mangel i hestens foder.

    En anden erfaring jeg har er, at fodret skal være så naturligt som muligt. Hvis vitaminerne og mineralerne kommer fra naturlige forekommende planter, så er optageligheden betydelig større, end hvis vitaminerne og mineralerne er syntetisk fremstillet og tilsat fodret.

    Den sidste ting er diversiteten i fodret. Hvis ens grovfoder er dyrket på velfriseret marker med få forskellige planter, så vil hestens tarmflora også være en ensidig størrelse. Altså vil hesten ofte mangle nogle typer tarmbakterier til at danne næringsstoffer, ligesom hestens tarmbakterie vil være meget sårbare overfor angreb. I forhold til hvis hesten grovfoder er dyrket på en "ukruds" mark med mange forskellige planter. Til at fordøje disse vil i hestens tarme være mange flere forskellige arter af bakterie, som vil danne forskellige næringsstoffer. Ligesom hesten ikke vil være så udsat for angreb / sygdom i en enkelt eller 2 arter.

    Hvis der kun er få arter af tarmbakterie og disse bliver syge eller udkonkurreres af en dårlig bakterie, vil der være ret god plads til at den dårlige bakterie kan udvikle sig. Men er der mange forskellige slags, også de færre af hver slag, så får de dårlige bakterie mindre plads til at udvikle sig på, da den bakterie som de har udkonkurreret har mindre plads, og der vil være større konkurrence fra de gode bakterie om pladsen.

    og hestens evne til at omsætte fodret, har en ret stor betydning for hovene.


  • #12   9. mar 2019 Jeg tror man skal se på hvilken stivelse det er, hvor d en kommer fra, og hvordan det er behandlet.
    Ligesom os, har hestens krop brug for stivelse til mange af de processer der blandt andet foregår i cellerne. Men der er jo forskel på om det er chokolade eller rugbrød vi indtager. Og det er nok det der har indflydelse på vækst af horn/hov.

    Jeg er ikke stivelses forskrækket, men vil helst fodre med noget op til ca 16% - alt efter indhold.

    Jeg tildeler mineral og vitaminblanding for at forstærke.


  • #13   10. mar 2019 Men når I tilsætter ekstra vit/min. Er I ikke så bange for at overdosere af de der ikke er vanddrivende således at I giver Jeres heste en forgiftning? smiley Det er jeg nemlig bange for smiley

    Mvh TT


  • #14   10. mar 2019 Tja, så længe at hestens hove bliver stærkere når den får både fuldfoder og mineraler bl, end hvis den kun får fuldfoder, så må hesten jo et eller andet sted havde behovet.

  • #15   10. mar 2019 Men det ved man jo ikke når man starter op.. Og heste optager jo også foderet forskelligt.. Så for mig lyder det til at være en sats smiley en ting er at give et Boost et par gange om året, men at tildele fast, den risiko tør jeg ikke løbe.. smiley

    Mvh TT


  • #16   10. mar 2019 Det er jo dit valg, jeg har fodret sådan de sidste mange år, og bi-virkning jeg har observeret, er at 2 heste som tidligere var afhængig af 4 sko, nu går uden, og ikke længere behøver smed. - det kan jeg fint leve med. - både smed og dyrlæge er enig.

    Den sidste har fra naturens side ret gode hove, og han får samme fodring, så hans er som om lavet af "hærdet" stål og gror som ukrudt, så jeg kan ikke slide dem nok til at han kan få uden smed, så han har smed 2-3 gange om året. Men det er også til at leve med. En smede regning på 250 kr 2-3 gange om året på 3 heste.


  • #17   10. mar 2019 Jeg kan også vende den om og spørge, hvorfra ved du præcis din hest skal have af næringsstoffer? Hvordan ved du, hvordan din hest tarmbakterier bearbejder det foder du giver din hest. Hvordan ved du, hvor mange af de næringsstoffer du giver din hest, som den rent faktisk optager, og hvor mange som den bare skider ud igen.

    INGEN vil kunne give dig svaret på disse spørgsmål. Alt man har at gå efter er nogle forsøg som er lavet på grise og køer og så justeret af forsøg på fuldblodsheste. Hvem siger at disse niveauer er de korrekte for din hest? ingen ved det præcis.

    og så længe mine heste reagere på den ekstra tildeling af næringsstoffer ved at danne bedre hove, fortæller det mig, at de niveauer som man bruger ikke passe på mine.

    Det skal så også siges, at jeg ingen problemer har med pelsskifte, ingen nedgang i energi eller ændring i humør. Ingen problemer med selve pelsskifte. Pelsen skiftes bare og alting forsætter som altid. - og jeg booster ikke mine heste 2 gange om året.


  • #18   10. mar 2019
    Det producenten angiver på sækken er vejledene - ud fra den lille information man har omkring hestes optag af vitamin/mineral, samt ud fra den overordnede/gennemsnitsanalyse der ligger på grovfoder fra det pågældende år.

    Det er de færreste det har analyse på deres grovfoder og dermed mangler man derfor noget i puslespillet - går hesten på græs, så mangler man endnu en brik, da man heller ikke kender analysen af det.

    Jeg kigger på min og om hun ser godt ud og trives - gør hun ikke, så kan der justeres.
    Jeg har ikke nogen analyse på grovfoderet og kommer nok ikke til at have det heller.
    Hun har fx gået på vedligehold dosis på foder, selvom hun var i let træning.
    Får ikke booster eller noget - det er jeg stoppet med, kræet set pæn ud uanset hvad jeg stopper i hende og om jeg skifter hele tiden.

    Jeg ville dog ikke give fuld dosis fuldfoder og vitaminer oven i, så havde jeg fundet noget andet der fungerede istedet. Der er så meget og vælge imellem.


  • #19   11. mar 2019 Lige nøjagtigt Krikken, der er så mange ubekendte i den ligning, som vi ikke aner et klap om i hestefodring, så at give sig til at beregne noget præcis, giver ingen mening.

    Se på din hest er "ser kræet pæn ud" (for at hugge din vending) ja så er det nok ikke helt galt.


  • #20   11. mar 2019 Regn det ud i gram stivelse pr. ration pr. dag i stedet for at kigge på stivelsesprocent i det foder man kun giver et kilo eller to af pr. dag.

    Domesticeringen af de husdyrarter der i dag er vores husdyr har udviklet deres fordøjelse til at tåle en stor andel af stivelse, fordi det var en let tilgængelig kilde til energi i stenalderen og frem.

    Man er nødt til at kigge på rationens balance af stivelse, protein, fedt og cellevægge. Stivelse er en vigtig brik i hestens metabolisme. Hvis der er for lidt stivelse, bliver eksempelvis protein og cellevægge ikke ordentligt udnyttet, og så belastes stofskiftet.

    Heste kan ikke læse en indlægsseddel, men som fodermester skal man kunne genkende forandringer hos hesten - dens huld, afføring, hud- og hornkvalitet, sundhed, ydelse osv. Og så fodre derefter.


  • #21   11. mar 2019 Ja, og alt det andet fungerer upåklageligt, foruden at hovene ikke vokser hurtigt nok.. smiley

    Mvh TT


  • #22   11. mar 2019 Hurtigt nok - i forhold til hvad?

    Min Aslans hove voksede jo også utroligt langsomt, da jeg købt ham, hvilket de bestemt ikke gør længere. De vokser godt nu.

    Aslan gik jo med 4 sko, og de kunne holde næsten 3 måneder, da jeg købte ham. også var det ikke på nogen måde slemt. Kun at jeg synes, at nu var det nu. - det kan han bestemt ikke i dag, og går som sagt sagtens uden sko, og han bliver redet 4-5 gange om ugen, og jeg tager ikke større hensyn eller jeg ellers normalt gør.


  • #23   11. mar 2019 Selv uden at blive brugt, så behøver jeg kun smed hver 12 uge Ca, og der er næsten intet at tage af, og de slider lidt skævt også.. Da Tindur havde sko på, var der næsten ej heller noget at tage af efter 10-12 uger.. smiley

    Mvh TT


  • #24   11. mar 2019 Hvis du er nysgerrig på hove og nu er kommet på facebook.
    Så hop ind i gruppen Hestens Hove. Der er smede, trimmere og andre med interesse i hove.

    Der er en guide øverst til hvordan man tager gode hovbilleder. Så kunne du jo tage nogle billeder, smide ind og spørge ind til hvad folk tænker og at den ikke får taget noget af andet end lidt hver 12 uge.

    Jeg ved nemlig at mange af smedene derinde sjældent ser heste der kan gå mere end 8 uger, så måske en second opinion på tingene eller du får af vide at det er sådan hovene er. Det kan være, at de kan komme med nogle indput til hvad der kan gøres for hovene.


Kommentér på:
Foder og hove :-)

Annonce