{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.734 visninger | Oprettet:

STX eller HTX?? {{forumTopicSubject}}

Jah, som titlen nok siger, er jeg ret meget i tvivl om hvad jeg vil vælge, da begge gymnasier har den linie jeg gerne vil følge, og der er fordele og ulemper begge steder. På STX skal jeg have fransk (hvilket er mit hadefag), men der kan jeg godt få latin (hvilket jeg rigtig gerne vil), og på HTX kan jeg vælge fransk fra (JUBIIII), men til gengæld skal jeg have teknologi-fag, og tror ikke de har latin...

-Hvad gør jeg??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af blandingsbatteri i bad 500 kr.
  • Reparation af klippo plæneklipper. “ rekyl” og snor mangler efter sigende. + tjek 900 kr.
  • Reparation af taginddækning / tagfals ved tagvindue (2 små steder) 1.200 kr.
  • udskiftning af lås 530 kr.
  • Rengøring 2.300 kr.
  • Problem with wanshing machine, probably with the door (Bosh, error -61) 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  STX eller HTX??
  • #1   1. mar 2012
    Det kommer jo an på hvad du vil bruge gymnasiet til :o)
    At bruge 3år på... bare et eller andet og vælge ud fra hvad du hader eller godt kan lide - det duer ikke rigtigt, hvis du evt. skal bruge noget bestemt for at blive hvad du vil.

• #2   1. mar 2012 Jeg vil gerne være læge eller dyrelæge, og der er mulighed for det på begge gymnasier. - Deraf mit dilemma

• #3   1. mar 2012 Ud fra du gerne vil være dyrlæge eller læge så vil jeg mene HTX er den bedste at vælge smiley Men det er også bare fordi du har så meget man skal bruge til det.

Kender 2 som har taget HTX og nu studere som dyrelæger i KBH.

• #4   1. mar 2012 Hvorfor SKAL du have fransk på STX? Normalt er det da muligt at vælge et andet sprogfag? (:

• #5   1. mar 2012 Indlæg:
    Jeg har været i samme situation for 1,5 år siden, da jeg gerne ville vælge fransk fra. Jeg endte dog med at vælge STX, da HTX ville blive for teknisk efter min mening. Jeg er super glad for STX smiley Men vælg det du hælder mest til - man træffer oftest det bedste valg ved at vælge det man bedst kan lide.

• #6   1. mar 2012 Jeg tog STX og jeg hader mig selv inderligt for det! Og jeg var dum nok til ikke at skfte til HTX da jeg havde muligheden i 1.g --' Det er rigtigt hårdt at have alle de der almene fag - altså Fransk,Historie,Religion, Oldtidskunskab osv osv. Især hvis man som mig er super retaderet til sprog, og egentlig kun gider matematik, fysik og sådan smiley Jeg er ked af mit valg smiley

• #7   1. mar 2012 Jeg ved virkelig ikke hvad der er bedst, for ved ikke hvor teknisk HTX er (selvom jeg har været i brobygning der), og er nød til at have fransk på C-niveau, hvis jeg vælger STX...

• #8   1. mar 2012 Jeg har det egentlig fint nok med alle andre fag end fransk og alt-der-involverer-teknologi-fag, men ved ikke helt hvordan jeg kan lide at arbejde, for der er jo noget godt ved begge metoder...

• #9   1. mar 2012 jeg elsker HTX går i 1.g nu på science linjen og det er bare lige mig. Jeg skal dog ikke være dyrlæge eller noget men civilingeniør. Du vil ikke fortryde det smiley

• #10   1. mar 2012 C-niveau er kun 1 år, så måske er det overkommeligt (:
    Men som der tidligere er blevet nævnt, hvis du egentlig helst kun vil have de naturvidenskabelige fag og slippe for alt det andet, så vælg HTX. Hvis du derimod gerne vil have en "bredere vifte" af fag, så vælg STX.

STX giver dig rigtig mange valgmuligheder, hvor HTX måske er lidt mere målrettet i en bestemt retning, men hvis du er overbevist om, at det er i den retning du gerne vil og kun ønsker de naturvidenskabelig fag, så ville det da være oplagt at vælge HTX (:

• #11   1. mar 2012 Hmm, man er da ikk etvunget til fransk på HTX? Det er da valg fag mellem tysk, engelsk, eller spansk.. smiley Vil sige du får mange andre input på STX end HTX, men det er jo hvilke fag du hælder til og hvad du kan lide at arbejde inden for. Har selv en STX eksamen..

• #12   1. mar 2012 Jeg går på 1. år af HTX, og jeg er glad for det. Jeg er især glad for at jeg ikke er havnet på STX smiley

For det første, er der ikke helt så mange piger. Det har jeg det godt med. I de naturvidenskabelige fag har vi meget mere forsøg end på STX, det skal vi simpelthen. Det er også rart. Teknologi har er jeg ikke rigtig kommet ind på livet af endnu, men umiddelbart er det ikke slemt. Vil da laaangt hellere have det end spansk, fransk eller tysk. Desuden, er det jo kun på B.
    Jeg føler faktisk at jeg kan bruge samtlige fag til noget (selvom jeg gerne ville slippe for nogle alligevel). Jeg fravalgte STX på flere ting: Jeg gider ikke sprog, er langt mere naturvidenskabelig, der er mange mystiske fag på STX som jeg ikke vil have (Historie, religion, oldtidskunskab, billedkunst, hvad de nu ellers har af grimme ting), jeg var forelsket i faget Kommunikation/IT og så er det en lille skole med ikke særlig mange piger.

Jeg har en linje med Kom/IT A, Idéhistorie B og Engelsk A.
    Idéhistorie kender jeg ikke til, da vi først starter det næste år. Men alternativet var noget samfundsfag på B (Føj!), og engelsk A blev vi nærmest tvunget til pga. de to andre fag. Men som to engelsk lærere har sagt: "Det giver bare et år mere at lære det i". Jeg elsker Kom/IT, det er et virkelig nyttigt fag samtidigt. Regner med at jeg skal have Multimedie C som valgfag.
    Målt på antallet af skoletimer er HTX hårdere, men det er fordi vi har så meget projektarbejde. Vi har hele tiden SOA (Studieområdet A), hvor 2-3 fag er sammen om et tværfagligt projekt.

Timefordelingen: FAKTA TIMEFORDELING
    • Stx
    • Uddannelsestid  2.470 timer
    • Elevtid 605-655 timer
    • Hhx
    • Uddannelsestid  2.470 timer
    • Elevtid 610-635 timer
    • Htx
    • Uddannelsestid  2.630 timer
    • Elevtid 745-795 timer
    Indsat fra <(link fjernet)
    Men, vi har ikke længere skoledage, vi starter bare 1-2 dage tidligere efter juleferie og sommerferie end STX smiley

• #13   1. mar 2012 Forresten så åbner htx jo op for lige så mange ting som stx

• #14   1. mar 2012 HTX er rigtig bred, efter min mening. Mange steder kan der optagelseskrav hvor nogle fag skal være på mindst B, det er rigtig ofte matematik, fysik, kemi eller engelsk. Altså skal du ikke til at læse op på dem. Det giver efter min mening en bred uddannelse. Hvor mange steder er kravet at du skal ha' haft historie eller oldtidskunskab?

Jeg har tænkt mig at arbejde inden for noget medie eller kommunikation (gerne kombineret) når jeg engang er færdig.

• #15   1. mar 2012 Anne Sofie: Hvilke linjefag har i på sciencelinjen? Det er ondt bare at skrive navn når jeg kommer fra en lille HTX med to klasser. Så kan jeg ikke de fine navne :b

• #16   1. mar 2012
    STX og HTX åbner ikke op til de samme ting nødvendigvis.
    Det kommer an på hvilke fag man vælger smiley

• #17   1. mar 2012 Jeg, vil også være læge, jeg vælger at tage HTX, ganske enkelt fordi de har de faag jeg gerne vil have, også skal man ikke have tysk:)

• #18   1. mar 2012 Du behøver ikke have haft latin for at komme ind på medicinstudiet

• #19   1. mar 2012 Hønen : jeg har mat A fysik A og idehistorie B smiley

• #20   1. mar 2012 Krikken : Rigtig mange af de videregående uddannelser har krav på noget med matematik, fysik, engelsk og kemi. Så rigtig mange andre steder end noget med videnskab åbner htx op for. Der er ikke særlig mange steder hvor valgfag og de mindre kendte fag er optagelseskrav

• #21   1. mar 2012 Anne Sofie: Sjovt, det er højst sandsynlig den linje den anden klasse har fået. De snakkede i hvert fald om at det typisk var Idéhistorie der var 3. fag. Ved os hedder den bare Naturvidenskab på Brochuren. I daglig tale "e klasserne".
    Min linje er i dagligtale "F klasserne". Og det var så de to klasser der var smiley

• #22   1. mar 2012 Hønen : her er de klasser jeg kunne vælge smiley (link fjernet)

Jeg havde først valgt biotech men den blev desværre ikke oprettet da grundforløbet var overstået så jeg har lige skiftet klasse. Vi er 5 1.g klasser smiley

• #23   1. mar 2012 Altså jeg skal have tysk efter sommer som fortsættersprog, så det er da meget muligt. men de folk som vælger HTX gør det nok ikke hvis de skal læse sprog smiley

• #24   1. mar 2012
    Anne Sofie Ostradecki . - Vil man gerne på universitetet og studere statskundskab så hjælper matematik og fysik nok ikke en meget..
    Eller være lærer fx. og undervise i dansk, engelsk, historie så er det heller ikke liiiige fagene..

I det hele taget - er du til hummantiske eller samfundsfaglige fag så er matematik ikke lige noget for en i forvejen og der skal man også bruge hummanistiske og samfundsfaglige fag for at komme ind.
    Ikke Kemi på A niveau.

• #25   1. mar 2012 Anne Sofie: Sikke nogle fancy navne :b Vi kunne vælge mellem 4 linjer, men har fået at vide, at vi godt kunne lave vores egen hvis vi var enige. Vi blev så enige om vores egen - som er magen til den en af 3. års klasserne har (:

Lille hyggelig skole på 130-140 elever fordelt på 3 årgange, i vores egen bygning. Og så er vi ved at få opført et nulengergihus.

• #26   1. mar 2012 Krikken: Den første linje vi skulle have haft var utrolig humanistisk i forhold til HTX. Dansk A er jo obligatorisk, resten af linjen var med Kom/IT A og Samfundsfag B. Og der blev truet kort med engelsk A.

Vi nægtede så at få samfundsfag på B, ud af 17, var det kun en der skulle bruge det, og det meste af klassen hader læreren. Så vores blev ændret, men den er stadig meget humanistisk i forhold til HTX.

• #27   1. mar 2012
    Muligt den er i forhold til HTX men gennemført hummanistisk er den jo ikke smiley Jeg ville dumpe samtlige fag på en linje der involverede matematik, fysik, kemi osv. da det hænger mig langt ud af halsen - dumpede mat c på gym og naturvidenskab.

Er gennemført sproglig og samfundsfaglig - bare ikke på det niveau gymnasiet gør det på, det bliver sku for tørt!

• #28   1. mar 2012 Jeg vil, ligesom dig, også uddanne mig som dyrlæge. Jeg har valgt at tage Studieretning 3 på STX med tysk som fortsættersprog. Har du ikke mulighed for at vælge tysk i stedet for fransk? eller har du ikke haft det i folkeskolen?

• #30   2. mar 2012 Jeg har heller ikke noget imod alle de "underlige" fag på STX, det er bare fransk der er problemet, og hvis jeg skal gå på HTX, regner jeg med at vælge Biokemi som studielinie. Er bare i tvivl pga de takniske fag, er der nogen der har haft præcist det problem??

Kommentér på:
STX eller HTX??

Annonce