12 årige ryger! {{forumTopicSubject}}
her igår var jeg sammen med min veninde der lige er fyldt 13, hun er ude på sådan et sted fordi hun er tvangsfjernet ( hvilket var dumt gjort da hendes mor ikke gør hende noget men hendes far har voldtaget hende, men mor og far bor ikke sammen)
nå men så møder vi hendes kæreste og hans ven (13 og 12), og så trækker de cigaret pakker op af lommen og alle begynder at ryge.
jeg fatter virkelig ikke hvordan de kan få sig selv til det føj!
jeg bedte også min veninde om at stoppe, også fordi det stank af H til. men alle røg videre.
så jeg stod bare og ventede til jeg skulle hjem, jeg kunne ikke gå da jeg havde ansvaret for min veninde, og får at hun kom hjem.
ungdommen har godt nok ændret sig, da jeg var 12 år gik jeg rundt i alm halv grimt tøj og var ligeglad hvordan jeg så ud. nu går små 12 årige med makeup, høje hæle og ryger.. ( ikke alle men mange)
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 144
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.635
Børn nu til dags, føj...
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 322
jul 2009
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 77 Svar: 823
okt 2010
Følger: 165 Følgere: 77 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 414
jul 2008
Følger: 90 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 501 Svar: 7.235
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
okt 2010
Følger: 165 Følgere: 77 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 414
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 602
jan 2011
jan 2011
dec 2011
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 222
Og vi har altså ned til 5 klasse, og der ryger de også!;i
okt 2011
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 1.137
Men ALLE har da smagt øl eller sommersby ? Altså ikke drikke det hver dag, men smage på det !
nov 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 157
Synes det er for vildt børn på 12 ryger og drikker. Helt ærligt, de burde stadig lege med deres venner og ikke spille smarte med en smøg i munden og en øl i hånden.
Jeg møder tit og ofte en dreng på omkring 12-13 år på vej i skole der spørger om jeg ikke kan "låne" ham en smøg :s Wtf?
Er man ikke gammel nok til selv at købe dem kan man heller ikke ryge. Færdig, basta!
Jeg er 20 og ryger selv, det var engang for at være "smart", nu er det bare en dum og træls vane, og det er hammer svært at stoppe igen. Hvis min lillesøster på snart 15 spurgte efter en cigaret, ville jeg nok blive hysterisk. Det er for dumt at starte. Ved godt jeg lyder dobbeltmoralsk, men det er sku sandheden. Fortryder selv jeg startede
apr 2010
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 189 Svar: 315
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
Jeg tror sådan set det er lige usundt at ryge om du er 12 eller 16 år.
jan 2011
Følger: 13 Følgere: 14 Heste: 9 Emner: 88 Svar: 247
maj 2012
maj 2012
Og jo, 11-årige har også egen vilje og handlinger, de kan godt tænke
Jeg har en god mor og er godt opdraget, men jeg begyndte altså at ryge som 12-årig alligevel. Min mor havde ikke kunnet gøre noget til eller fra, da jeg først havde bestemt mig for at jeg ville ryge.
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 3 Svar: 100
Der er naturligvis også eksempler på det modsatte, men den sociale arv og værdier er uden tvivl en stor faktor. Og jeg synes det er en falliterklæring at sige at det er bare sådan det er, og det kan man ikke gøre noget ved - for selvfølgelig kan man det, og det starter hos forældrene.
okt 2010
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 89 Svar: 497
Jeg går ikke med makeup og jeg ryger skam heller ikke! Det har jeg heller ikke tænkt mig at gøre. Men jeg går op i at have noget smart tøj, da jeg har en meget personlig stil og en smule gammeldags engang imellem. Jeg kan finde en gammel jakke i genbrug som min mor kalder for "bedstemor agtig" Jeg sætter den så sammen med noget moderne tøj og vupti så synes jeg den er skide smart!:D
Men jeg går også tit i grimt tøj fordi jeg ikke gider tage det andet på!:D
Men jeg er stadig en del barnlig..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
At sige til et barn at de ikke må ryge uanset om vedkommende er 11 eller 17 år, er som at sige at man ikke må ha' sex. Man kan ryge mange andre steder end når forældrene er til stede og man kan på samme måde også knalde mange andre steder end når forældrene også er i huset.
Så kan man sådan set banke en 11 eller 17 årig i hovedet med rygerlunger, de gør det da alligevel hvis de vil.
Folk glemmer virkelig at der har været en kultur med rygning i lang tid. Det er ikke mange år siden at man stoppede med at sende et fad rundt, til konfirmationer osv. med smøger på så alle kunne få.
Rygning er noget mange er vokset op med især vores forældre.
Det eneste der irritere mig ved unge folk der ryger, er at de ikke kan finde ud af det. De inhalerer ikke, de går bare rundt og bapper på smøgen, ser så komisk ud.
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 80 Svar: 1.272
Hvorfor har folk så travlt med at blive voksne?
Fx når man går på strøget og så møder diverse piger der Ikke kan være over 12 år der vandrer rundt i hæle og makeup og siger 'Ej skat! Den er så flot til dig!'
Så tænder de en smøg når de kommer ud og jeg tænker da bare Oh My God ...
Jeg er sådan set også ligeglad med om de kender konsekvenserne af rygning og at vælte sig i togafester - Men hvor dælen er forældrene i det her?
Det er da forældrenes PLIGT at stoppe dem? At sørge for at de får en god barndom? Og børnene synes sikkert at det er en fed bardom - men de vil takke deres forældre når de bliver ældre!
Haha mindre surt opstød herfra
jan 2011
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.555
Jeg har en del rigtig fedt tøj, men går som regel bare i en almindelig bluse og er par cowboy bukser eller hva jeg nu lige syntes er behageligt.
Jeg har sku ondt af dem. Der må være noget helt galt derhjemme siden man gør sådan. Stakkels børn...
Klara: 11 årige kan altså godt tænke over konsekvenser af de ting de gør. Det gjorde jeg ihvertfald meget...
jul 2011
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.555
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 3 Svar: 842
Så du kan ikke gøre så meget for hvis folk mener de skal ryge, eller vælger at gøre de uanset aldert. Jamen så gør de det. Og de stopper kun hvis de selv vil.
Hvad vil du ellers gøre for at få hende til at holde op med at ryge? Slå hende i hovedet, sætte dig og surmule, eller bare brokke dig over det. Tro mig det hjælper ikke.
Det er på en måde det samme som at sige til en der vil spise er stykke kage, at det må de ikke fordi det syntes du ikke de skal. Men hvis de har lyst, jamen så spiser de alligevel kagen.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Jeg tror slet ikke at jeg ville kunne forestille mig at hende eller nogle af hendes kammerater røg fast, gik i højhælede eller meget pænt tøj (ja altså, i ved vel hvad jeg mener). Det har jeg det svært med, og jeg havde det svært med det dengang jeg var på hendes alder.
jul 2011
Jeg kunne gå i skole i bh, hvis jeg ville..
Men hvornår var det lige, at det blev fedt, at lege billig? eller sexet om man vil ?
Personligt synes jeg, at børn (eller unge unge piger) der går og flasher rø* og ja - Amen det er jo latterligt
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Åbenbart ikke.
I princippet kan jeg være ligeglad, men jeg VÆMMES når jeg ser børn under 13 år lårkort eller nedringen tøj. Jeg synes det fortæller noget om mangel på opdragelse og selvrespekt. "Kom piger, lad os se så billige ud som muligt" virker det lidt til at være.
jul 2011
sep 2009
jul 2008
Hvad jeg dengang gjorde klar for min mor var, at det helt og alene var mit eget valg.
Medmindre at hun resten af mit liv ville følge mig til og fra skole, blive på skolen (for at tjekke at jeg ikke røg der) holde øje med mig hjemme, på toilettet, ude hos hesten, når jeg gik med hunden, når jeg var hos mine venner.
Ville jeg ryge, skulle jeg nok gøre det uanset hvad hun sagde. Og sådan var det bare.
Og det er fakta.
jul 2011
jul 2008
jul 2011
For forældrene ønsker vel ikke, at deres børn begynder at ryge?
sep 2009
apr 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.214
I praksis har vi bare en verden, hvor børn forsøger at blive voksne alt for hurtigt. Hvad blev der er af, at man ikke ville vokse op? At man ville med Peter Pan til ønskeøen? Damn. Det stikker mig lidt i hjertet når børn nu til dags sidder med hovedet i en skærm, går i udfordrende tøj og ryger/drikker i en alder af 12-13. Det gjorde de ikke da jeg var barn..
sep 2009
Jeg kan se noget galt i det når en på 13 overgår mig på 18..
Du er en af dem jeg ville væmmes ved at se på (og tag det ikke personligt, det er generelt til piger i din aldersgruppe der gør og må det du gør og må), simpelthen fordi jeg synes det er SÅ forkert at en på 13 kan få lov til det du beskriver.. Og jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan i alverden dine forældre kan give dig lov til det..
sep 2009
Jeg synes det er klamt fordi i er BØRN der skal være voksne. Se det fra mit synspunkt, så betyder det at når du i en alder af 13 har prøvet det du har, så har du sex som 14 årig, får din første tattovering deromkring også, ryger hash som 15 årig..
Fordi som ung skal der bare ske mere.
Jeg tror jeg begyndte på makeup som 14 årig (midten af 7. klasse), drak første gang i slutningen af 8.. Jeg synes det er synd at det går så stærkt, og at en pige som min lillesøster føler sig udenfor fordi hun opfører sig som det hun er: et stort barn.
sep 2009
Det er ikke svært at få det gjort af den grund.. Der er en del der gør det sort, så at sige. Men det er mere princippet i det, jeg ved godt det er ulovligt
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det hele kommer an på, hvordan de andre på ens alder er. Min lillesøster syntes drenge var klaaaamt, samme med drikke da hun var 13 år, så gik der to år også var det noget helt andet. Men de i hendes omgangskreds var heller ikke begyndt, ergo var der jo ikke nogen og gøre det med da hun var 13.
Da jeg var 14 år så var der drenge ( dog kun en ) og hvad der hører med til kærester, alkohol og tror også jeg røg.
Tror også min mor har fortalt mig at jeg gik med mascara som 12-13 årig og at det bare var noget så grimt, så grimt lagt på, men det måtte jeg selv finde ud af mente hun.
Ser ikke rigtigt at det har skadet mig, lige pt. drikker jeg ikke særligt tit, ryger da når jeg bliver fuld men at have prøvet tingene tidligt har ikke gjort mig til noget forfærdenligt.
For mig er det lidt en periode folk skal igennem. De skal igennem en periode med ondsvagt meget make up, drikke fordi det er sejt, prøve og ryge som de "seje" gør, se hvad det er for noget man kan lave med drenge mm.
Og min erfaring siger mig, at det drosler pænt ned igen når folk bliver ældre og mere modne. Har kendt indtil flere der lignede lort i hoved med make up, det er de gået bort fra igen. Samme med at gå i grundigt nedringede trøjer osv.
Min kæreste drikker hver onsdag, fordi han har fri torsdag også ind imellem også en dag i weekenden, ryger ( og har gjort siden han var ret ung ) og har været en bette bølle. Men det er fordi det selsskab han er i pt. er til det.
Når man går på uddannelse, i skole, så er det sjovt at være sammen med de andre og have det sjovt og på den måde lære hinanden godt og kende.
Når man så bliver 22 måske, så er ens uddannelse slut, man skal finde job og stifte familie - også er det ikke skide smart med at drikke en del eller ryge, så det falder stille og roligt fra.
Så det er for mig lidt en periode folk gennemgår.
sep 2009
apr 2008
Kunne jeg møde mig selv da jeg var 15, så havde jeg sagt kraftigt nej til smøgerne. Dem ryger jeg stadig, men hvor ville jeg ønske jeg aldrig var begyndt.
Derudover synes jeg det er direkte frastødende at nogle piger i en alder af 13 udsender signaler som sexsymboler - for det bliver de da, når de render rundt i nedringet og udfordrende tøj og opfører sig som 'voksne'.
Og jeg er enig med Rynke
sep 2009
Ja, jeg bor i Jylland. Det ændre godt nok ikke på at mange små børn går klædt som dig og har makeup på. Det gør helt ondt at se på dem..
nov 2011
Og med chance for at få nogle verbale tæsk, så er det mangel på interesse fra forældrene side til deres børn at de giver dem lov at tage til fester iklædt lårkort, nedringet og høje hæle.. Hvad fanden sker der? I er børn! Store børn godt nok, men BØRN!
Jeg sidder her som 20 årig og er altså stadig ikke rigtig voksen. Det er en svær balancegang fra barn/teenager og til voksen.
Da jeg var 13 overvejede jeg ikke engang sådan nogle ting. Det samme med min snart 15 årige lillesøster, hun går sku heller ikke sådan klædt eller teer sig som nogle teenagepiger gør- Det samme med mange af hendes veninder-
Min søster går selvfølgelig op i sit tøj, vil gerne se smart og godt ud, men hun vil ikke drikke endnu, ALDRIG ryge, går næsten aldrig med make-up, maks lidt mascara, og hendes største og vist nok første cruch er på Harry fra one direction.
Så NEJ! Det er ikke normalt, og det bliver aldrig normaliseret at BØRN går klædt og opføre sig som små voksne!
sep 2009
Jeg flipper ikke ud. ^^
Jeg synes bare det er uanstændigt. Af mine søsters veninder er der godt nok MANGE der bruger makeup eller går i nedringet tøj. Og jeg står lidt der "Hvad er det du vil dække med makeuppen? Du har ingen bumser og så pænere ud før du begyndte at bruge det.. Og hvad er det for en barm du forsøger at fremvise? Det ser latterligt ud når du har mindre bryster end mig.."
Og så synes jeg det er interessant at du kan konkludere at jyder går i mere respektabelt tøj og har mindre makeup på uden at have mødt nogen :o)
nov 2011
Jeg selv synes det er en kæmpe omvæltning, og til tider svært at finde ud af hvor jeg står. Og det tror jeg da der er mange der vil give mig ret i.
Forstår ikke helt dit argument med at det er en københavner ting at være sådan? Sådan er mange piger hernede i det mørke sønderjylland også
jul 2008
apr 2008
Og det er intet mod dig, Ibenip, for du lyder ikke som typen der tropper op i læderstøvler med høj hæl, gennemsigtig leopard trøjer med lårkorte nederdele til på en hverdag på strøget
sep 2009
Nu skrev du jo " indtil videre har jeg ikke mødt/set nogen jyder." som jeg altså tolker som at du ikke har set jyder.. Jaja, det kan godt tænkes jeg misforstod den, men så mangler der muligvis en halv sætning eller sådan noget.
jul 2011
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.402
aug 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Svar: 185
Syntes da godt nok det er klamt at de må ryge!
nov 2006
Følger: 61 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 752
Forstår ikke hvorfor man overhovedet har lyst til at bruge penge på smøger, forstår slet ikke forældrene som ''støtter'' rygningen i form af eks. lommepenge.
Forstår ikke hvorfor pige-børn i alderen 8-13 føler behovet for at rende rundt med ansigtet fyldt. Hvem skal i imponere?
Hvor i landet man kommer fra er lige meget. Jeg synes det er så latterligt og klamt hver gang jeg ser en 12-årig pige der har fyldt bh'en med alt muligt - den største push-up, gennemsigtigt/nedringet samt udfordrende tøj.
Jeg væmmes.
apr 2012
Følger: 27 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 667
Mange fra min klasse synes mig og rideveninderne er barnlige og sådan.. Jeg synes faktisk nogle gange det er lidt synd for dem at de er blevet så hurtigt store.. Jeg klatrer stadig i træer og leger nogle af de gode gamle lege fra da vi var små
Man har jo kun en barndom
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.669
Hov, vent... Det gør jeg stadig, og nu er jeg snart 18 ;-).
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Men på et andet område af dette emne, må jeg altså modsætte mig enigheden. Jeg synes det er helt latterligt at sige, at børn til en vis alder BØR lege med barbiedukker og gynge. Det kommer da helt og holdent an på det enkelte barns lyster. Aldrig om min datter skulle tvinges ned på legepladsen i en alder af 13 år, hvis ikke hun fandt dette det mindste interessant. Jeg tror man skal passe på med den slags forholdvist nedladende kriterier for hvad man bør og skal. Det er også vigtigt at man tager børnene seriøst i forhold til deres egentlige lyster og ikke bare afviser dem med "jaja, smut du ned og leg med dine bamser."
Lige så latterligt som det er at sige, at børn skal have drukket før de er 14 år, er det at sige at de skal lege med dukker til de er 13. Det enkelte barn har da ret til at blive taget seriøst angående vedkommendes personlige interesseområder, frem for at puttes ind under generaliseringer om hvad netop deres aldergruppe "bør".
jan 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 44
To fine eksempler:
Jeg var ude og handle ind med min mor, da vi overhører en lille pige råbe til sin mor at hun hader hende fordi hun ikke måtte få en Iphone 5, og at hendes Iphone 4 altså var SÅ umoderne.
Jeg blev virkelig forarget...
En anden dag, ikke så længe efter så vi en måske 12 årig pige i lårkort nederdel, tårnhøje stiletter makeup, cigaret i kæften og en lille hun i sin håndtaske.
Hvor er forældrene henne i disse sager?
Jeg hverken røg, eller sådan noget i den alder. Der var tøjet helt ligemeget, stiletterne så farlige ud og min mor var og er stadig min bedste ven.
Selvfølgelig hver sin mening, men jeg mener bare at børn skal nyde at de er børn, istedet for at prøve at være voksne inden de overhovedet er blevet teenagere
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
okt 2011
Følger: 71 Følgere: 59 Heste: 13 Emner: 336 Svar: 903
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 535
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Skrækkeligt, men ikke desto mindre sandt.
sep 2008
Følger: 166 Følgere: 185 Heste: 4 Emner: 118 Svar: 529
Deres valg. Deres liv.
jan 2008
jan 2008
Tæhæ, beklager min dårlige humor og hvis jeg træder nogle rygere over fødderne.
sep 2011
Følger: 135 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 98 Svar: 468
- Jeg tror ikke rygere stod først i køen da der blev delt hjerner ud! Undskyld rygere, men I må da forstå, at det er dumt at ryge når der står på pakken: "Rygning kan dræbe."
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.588
Sådan man man blive ved så jeg syntes det er en lidt lam beskyldning du kommer med
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.588
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
hvorfor i alverden har TS tavdshedspligt????
hmm og ungdommen nu til dags, tja den er ikke ret meget anderledes end da jeg var barn, vi havde også travlt med at blive voksne, og jeg røg fast da jeg var 11 år gammel.
apr 2012
Følger: 62 Følgere: 42 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 147
jan 2012
Følger: 77 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 537 Svar: 3.224
Jeg har aldrig set paradise-hotel og vil det heller ikke endu. Men det er der mange for min klasse som gør.
Jeg leger stadigvæk nogle gange "hest" xD men ja..
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Min mor begyndte at ryge da hun var 9. Det har hun siden fortrudt, og hun stoppede da også da hun var 24-26. Hun er desværre lige begyndt igen, som 37-årig, efter et meget hektisk år med tab af bl.a. hendes far og morfar, samt min søsters pony som nu har stået skadet siden oktober, og det stresser hende. Hun prøver til gengæld at stoppe.
Men at man ryger er ens eget valg. Derimod synes jeg er det er yderst forkert at de voksne på det hjem der køber cigaretter til børnene. Vil man ryge, må man selv sørge for at få sine smøger. Så kan man vente til man selv kan købe dem.
Bort fra alt det alvorlige, kan jeg ikke undgå at grine lidt over, at du taler om "de små 12-årige", nu du kun er 2 år ældre. Jeg har da veninder der er er par år ældre end mig, men jeg kan ærligt sige, at jeg også har veninder på 12 og 13. Og nej, det er da ikke dem jeg ser til hverdag, men det gør dem ikke dårligere.
12 årige ryger!