{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.573 visninger | Oprettet:

12 årige ryger! {{forumTopicSubject}}

her igår var jeg sammen med min veninde der lige er fyldt 13, hun er ude på sådan et sted fordi hun er tvangsfjernet ( hvilket var dumt gjort da hendes mor ikke gør hende noget men hendes far har voldtaget hende, men mor og far bor ikke sammen)

nå men så møder vi hendes kæreste og hans ven (13 og 12), og så trækker de cigaret pakker op af lommen og alle begynder at ryge.
jeg fatter virkelig ikke hvordan de kan få sig selv til det føj!

jeg bedte også min veninde om at stoppe, også fordi det stank af H til. men alle røg videre.

så jeg stod bare og ventede til jeg skulle hjem, jeg kunne ikke gå da jeg havde ansvaret for min veninde, og får at hun kom hjem.

ungdommen har godt nok ændret sig, da jeg var 12 år gik jeg rundt i alm halv grimt tøj og var ligeglad hvordan jeg så ud. nu går små 12 årige med makeup, høje hæle og ryger.. ( ikke alle men mange)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  12 årige ryger!
  • #1   27. apr 2013 Jeg er enig, da jeg var 11 år gik jeg altså rundt i grimt tøj men det tænkte jeg altså ikke over! smiley

• #2   27. apr 2013 Da jeg var 12 var man stadig barn.. Og jeg er altså kun 18 i år.

Børn nu til dags, føj...

• #3   27. apr 2013 helt enig..

• #4   27. apr 2013 Syntes også børn nu til dags er meget langt fremme i skoene.. sådan syntes jeg ikke vi var dengang jeg var på den alder.. Og jeg er 17 år i dag. smiley

• #5   27. apr 2013 Ja ungdommen bliver værre og værre for hvert år der går efterhånden ... Jeg snakkede med nogle drenge på 10 - 11 år sidste weekend til en Konfirmation og de vidste godt hvad hash var og de har prøvet at drikke alkohol både vodka, Whiskey osv. Og så ser de endda også Paradise Hotel .... Der er jo overvågning af dem både på soveværelset og på badeværelset og det er ikke lige noget nogle på 10 - 11 år burde se da.....

• #6   27. apr 2013 Jeg startede også med at ryge da jeg var 11.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #7   27. apr 2013 Tiderne ændre sig. Sådan er udviklingen bare

• #8   27. apr 2013 Jeg er selv 16 nu og da jeg var 10 - 12 år vidste jeg ikke hvad hash var overhovedet ... og jeg gik også i grimt tøj den gang og jeg gik overhovedet ikke op i mit udseende den gang ...

• #9   27. apr 2013 Jeg startede selv med at ryge da jeg var 11 år

• #10   27. apr 2013 og det værste er at ude på det der sted så kan man få rygetilladelse som 13-14 år og så man gerne ryge og personalet køber det til en..

• #12   27. apr 2013 helt enig stald abli det er nemlig lige så meget forældrene der skal gøre noget.

• #15   27. apr 2013 Enig! Går på en kostskole, hvor ca. 90 procent ryger. Jeg mener at vi kun er 5 ud af 70 der ikke ryger!

Og vi har altså ned til 5 klasse, og der ryger de også!;i

• #16   27. apr 2013 Jeg har ALDRIG røget og kommer heller ikke til det!

Men ALLE har da smagt øl eller sommersby ? Altså ikke drikke det hver dag, men smage på det !

• #18   27. apr 2013 Da jeg var 12 legede jeg stadig med barbiedukker og byggede huler i skoven med mine veninder..
    Synes det er for vildt børn på 12 ryger og drikker. Helt ærligt, de burde stadig lege med deres venner og ikke spille smarte med en smøg i munden og en øl i hånden.

Jeg møder tit og ofte en dreng på omkring 12-13 år på vej i skole der spørger om jeg ikke kan "låne" ham en smøg :s Wtf?
    Er man ikke gammel nok til selv at købe dem kan man heller ikke ryge. Færdig, basta!
    Jeg er 20 og ryger selv, det var engang for at være "smart", nu er det bare en dum og træls vane, og det er hammer svært at stoppe igen. Hvis min lillesøster på snart 15 spurgte efter en cigaret, ville jeg nok blive hysterisk. Det er for dumt at starte. Ved godt jeg lyder dobbeltmoralsk, men det er sku sandheden. Fortryder selv jeg startede

• #20   27. apr 2013 Jeg er snart 17 og er stadig et lege barn, jeg ryger, går med make up, og går da også i pænt tøj. Men det er sku ikke sådan folk siger raw! Jeg så også en 12 årige dreng ryge, han boede hos en kammerat på 25, da hans mor sidder i fængsel på nok 10 gang! Jeg syntes det er forfærdeligt, at det er sådan. Vil også selv til at stoppe med at ryge, for det er jo ikke en sej ting, går heller ikke ligefrem med meget make up, da det ikke er pænt. Jeg giver tumps up for dem, som kan lade være med at ryge, ikke ligne sminke dukker, og tror de er meget mere end andre det er personligheden der gør en spiciel! Og ikke hvordan man ser ud smiley

• #21   27. apr 2013 Jeg begyndte også at ryge da jeg var 12. Gik på kostskole og en af pædagogerne stak mig en 10-pak Prince og en Sussi og Leo lighter, og så har jeg røget siden. Meget pædagogisk smiley
    Jeg tror sådan set det er lige usundt at ryge om du er 12 eller 16 år.

• #22   27. apr 2013 haha, jeg er en af retro-ungerne så! xD jeg er 14 år, går i grimt tøj, hader lugten af røg, og hader 'make up'.

• #24   27. apr 2013 Klara - Hvordan kan det være fuldstændig forældrenes skyld? 12-årige har altså egen vilje og handlinger, man kan som forældre sige de ikke må, men hvis de vil ryge, så gør de det da bare i skjul. Forældre kan jo ikke forfølge deres børn rundt døgnets 24 timer, for at sikre sig de ikke ryger.

• #26   27. apr 2013 Klara - Men nu handler debatten jo ikke om 10 eller 11-årige, men 12-13 årige.
    Og jo, 11-årige har også egen vilje og handlinger, de kan godt tænke smiley Jeg tror de fleste forældre gør det klart for deres børn at rygning er skadeligt, men derfor er der stadig mange der gør det. Hvordan skulle man beskytte sine børn fra at ryge i skjul, udover at forklare dem hvor skadeligt det er og at de ikke må?
    Jeg har en god mor og er godt opdraget, men jeg begyndte altså at ryge som 12-årig alligevel. Min mor havde ikke kunnet gøre noget til eller fra, da jeg først havde bestemt mig for at jeg ville ryge.

• #27   27. apr 2013 Mint - forældrene har klart det største ansvar. Om børn begynder at ryge har klart noget med de værdier forældrene formår at give videre til deres børn, så de derudfra kan drage deres egne beslutninger! Den sociale arv er til at tage og føle på. Og hvor jeg kommer fra er det tydeligt, at de børn som kom fra mindre velfungernde og etablerede familier, var også dem som røg, kom i problemer, og klarede sig mindre godt i skolen. Og den dag idag, også dem som ikke er igang med at uddanne sig videre end folkeskole, eller maks en HG.

Der er naturligvis også eksempler på det modsatte, men den sociale arv og værdier er uden tvivl en stor faktor. Og jeg synes det er en falliterklæring at sige at det er bare sådan det er, og det kan man ikke gøre noget ved - for selvfølgelig kan man det, og det starter hos forældrene.

• #30   27. apr 2013 Jeg er selv 12 smiley
    Jeg går ikke med makeup og jeg ryger skam heller ikke! Det har jeg heller ikke tænkt mig at gøre. Men jeg går op i at have noget smart tøj, da jeg har en meget personlig stil og en smule gammeldags engang imellem. Jeg kan finde en gammel jakke i genbrug som min mor kalder for "bedstemor agtig" Jeg sætter den så sammen med noget moderne tøj og vupti så synes jeg den er skide smart!:D
    Men jeg går også tit i grimt tøj fordi jeg ikke gider tage det andet på!:D
    Men jeg er stadig en del barnlig..

• #32   27. apr 2013
    At sige til et barn at de ikke må ryge uanset om vedkommende er 11 eller 17 år, er som at sige at man ikke må ha' sex. Man kan ryge mange andre steder end når forældrene er til stede og man kan på samme måde også knalde mange andre steder end når forældrene også er i huset.
    Så kan man sådan set banke en 11 eller 17 årig i hovedet med rygerlunger, de gør det da alligevel hvis de vil.

Folk glemmer virkelig at der har været en kultur med rygning i lang tid. Det er ikke mange år siden at man stoppede med at sende et fad rundt, til konfirmationer osv. med smøger på så alle kunne få.
    Rygning er noget mange er vokset op med især vores forældre.

Det eneste der irritere mig ved unge folk der ryger, er at de ikke kan finde ud af det. De inhalerer ikke, de går bare rundt og bapper på smøgen, ser så komisk ud.

• #33   27. apr 2013 Jeg synes 100 % procent at det er latterligt!
    Hvorfor har folk så travlt med at blive voksne?
    Fx når man går på strøget og så møder diverse piger der Ikke kan være over 12 år der vandrer rundt i hæle og makeup og siger 'Ej skat! Den er så flot til dig!'
    Så tænder de en smøg når de kommer ud og jeg tænker da bare Oh My God ...

Jeg er sådan set også ligeglad med om de kender konsekvenserne af rygning og at vælte sig i togafester - Men hvor dælen er forældrene i det her?

Det er da forældrenes PLIGT at stoppe dem? At sørge for at de får en god barndom? Og børnene synes sikkert at det er en fed bardom - men de vil takke deres forældre når de bliver ældre!

Haha mindre surt opstød herfra smiley

• #34   27. apr 2013 amalie: jo jeg burde vide det, for hun har valgt at fortælle det. hun har ikke fået nye forældre hun bor på et hjem for folk der har det svært og skal snart hjem. har ikke nævnt hvem det er og alle ved det, skolen klassen og mange fler. ellers ville de jo ikke kunne hjælpe hende med at komme videre. for man kan altså hurtigt komme til at sige noget forkert når man ikke ved det. og desuden er det svært for hende at lade vær med at snakke om det.

• #36   27. apr 2013 Jeg er lige fyldt 13 og jeg har rigtig meget playmobil som jeg ELSKER at lege med. Jeg leger stadig hest med mine veninder og er generelt bare totalt lege barn ^^. Jeg hader, virkelig hader, tanken om at gå med make up, føj for ...
    Jeg har en del rigtig fedt tøj, men går som regel bare i en almindelig bluse og er par cowboy bukser eller hva jeg nu lige syntes er behageligt.
    Jeg har sku ondt af dem. Der må være noget helt galt derhjemme siden man gør sådan. Stakkels børn...

Klara: 11 årige kan altså godt tænke over konsekvenser af de ting de gør. Det gjorde jeg ihvertfald meget...

• #37   27. apr 2013 Men 11-årige ser måske nogle andre konsekvenser, end de voksne ser smiley

• #39   27. apr 2013 Så må du lade være med at tro det smiley

• #41   27. apr 2013 Ærlig talt er der ikke meget at gøre, folk er meget stædige om de så er 12 eller 82859857383 (overdrivelse fremmer forståelse smiley )
    Så du kan ikke gøre så meget for hvis folk mener de skal ryge, eller vælger at gøre de uanset aldert. Jamen så gør de det. Og de stopper kun hvis de selv vil.
    Hvad vil du ellers gøre for at få hende til at holde op med at ryge? Slå hende i hovedet, sætte dig og surmule, eller bare brokke dig over det. Tro mig det hjælper ikke.

Det er på en måde det samme som at sige til en der vil spise er stykke kage, at det må de ikke fordi det syntes du ikke de skal. Men hvis de har lyst, jamen så spiser de alligevel kagen. smiley

• #42   27. apr 2013 Når jeg ser sådan en tråd, så bliver jeg simpelthen så glad for at min lillesøster ikke har fået sådan en påvirkning. Hun er en årgang 0. Jeg er da chokket over at hun skal konfirmeres næste år (for så gammel er hun slet ikke?? smiley ) men jeg må jo nok bare indse at hun er så gammel. Og at jeg var så ung da jeg blev konfirmeret.
    Jeg tror slet ikke at jeg ville kunne forestille mig at hende eller nogle af hendes kammerater røg fast, gik i højhælede eller meget pænt tøj (ja altså, i ved vel hvad jeg mener). Det har jeg det svært med, og jeg havde det svært med det dengang jeg var på hendes alder.

• #43   27. apr 2013 Simone - Selvfølgelig bestemmer du selv ^^
    Jeg kunne gå i skole i bh, hvis jeg ville..

Men hvornår var det lige, at det blev fedt, at lege billig? eller sexet om man vil ?
    Personligt synes jeg, at børn (eller unge unge piger) der går og flasher rø* og ja - Amen det er jo latterligt smiley Det er jo ikke frækt ^^

• #44   27. apr 2013 Jeg synes sku der er noget galt når jeg som 18 årig føler mig dårlig til at lægge makeup i forhold til 10-12 årige.. De burde ikke engang have det på? Har de eller deres forældre nogen idé om hvor mange forskellige typer allergi de børn risikere senere i livet ved at bruge makeup så tidlig?
    Åbenbart ikke.

I princippet kan jeg være ligeglad, men jeg VÆMMES når jeg ser børn under 13 år lårkort eller nedringen tøj. Jeg synes det fortæller noget om mangel på opdragelse og selvrespekt. "Kom piger, lad os se så billige ud som muligt" virker det lidt til at være.

• #45   27. apr 2013 NullerRynke - Enig Enig Enig!

• #46   27. apr 2013 Og endnu værre er det næsten når de forsøger at snyde sig ind i clubs (det er godt nok folk der somregel er lidt ældre) iført den mundering. Jeg har lyst til enten at slå dem og spørge hvad fanden i helvede de har gang i, for jeg tror bare ikke på at en fornuftig forklaring virker på dem.

• #47   27. apr 2013 Børn i den alder formes konstant. Især af deres venner.
    Hvad jeg dengang gjorde klar for min mor var, at det helt og alene var mit eget valg.
    Medmindre at hun resten af mit liv ville følge mig til og fra skole, blive på skolen (for at tjekke at jeg ikke røg der) holde øje med mig hjemme, på toilettet, ude hos hesten, når jeg gik med hunden, når jeg var hos mine venner.

Ville jeg ryge, skulle jeg nok gøre det uanset hvad hun sagde. Og sådan var det bare.

Og det er fakta.

• #48   27. apr 2013 Det gør det ikke bedre at starte i den alder JKT smiley

• #49   27. apr 2013 Hvad gør det ikke bedre? Fakta er bare, at forældrene i sidste ende ikke kan gøre noget ved det.

• #50   28. apr 2013 Nej - men hvorfor har forældrene ikke mere indflydelse? Mine forældre har altid sagt til mig, at jeg skulle ikke ryge. Jeg overvejede overhovedet ikke, at jeg så skulle eller, at jeg rent faktisk kunne!

For forældrene ønsker vel ikke, at deres børn begynder at ryge?

• #51   28. apr 2013 Mine forældre har nok været lidt ligesom Æseldyrets. Og da jeg var 11 var smøger omtrent det mest ulækre, trods 2 rygerforældre.

• #53   28. apr 2013 I teorien synes jeg det da er folks eget problem, hvis de vælger at ryge i en ung alder.
    I praksis har vi bare en verden, hvor børn forsøger at blive voksne alt for hurtigt. Hvad blev der er af, at man ikke ville vokse op? At man ville med Peter Pan til ønskeøen? Damn. Det stikker mig lidt i hjertet når børn nu til dags sidder med hovedet i en skærm, går i udfordrende tøj og ryger/drikker i en alder af 12-13. Det gjorde de ikke da jeg var barn.. smiley

• #55   28. apr 2013 Ibenib
    Jeg kan se noget galt i det når en på 13 overgår mig på 18..
    Du er en af dem jeg ville væmmes ved at se på (og tag det ikke personligt, det er generelt til piger i din aldersgruppe der gør og må det du gør og må), simpelthen fordi jeg synes det er SÅ forkert at en på 13 kan få lov til det du beskriver.. Og jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan i alverden dine forældre kan give dig lov til det..

• #57   28. apr 2013 Min søster fra 00 går ikke med makeup, hun ryger ikke, drikker ikke, er ikke interesseret i fyre og leger stadigvæk. Og hun er kun et år yngre end dig :b

Jeg synes det er klamt fordi i er BØRN der skal være voksne. Se det fra mit synspunkt, så betyder det at når du i en alder af 13 har prøvet det du har, så har du sex som 14 årig, får din første tattovering deromkring også, ryger hash som 15 årig..
    Fordi som ung skal der bare ske mere.
    Jeg tror jeg begyndte på makeup som 14 årig (midten af 7. klasse), drak første gang i slutningen af 8.. Jeg synes det er synd at det går så stærkt, og at en pige som min lillesøster føler sig udenfor fordi hun opfører sig som det hun er: et stort barn.

• #59   28. apr 2013 Anja
    Det er ikke svært at få det gjort af den grund.. Der er en del der gør det sort, så at sige. Men det er mere princippet i det, jeg ved godt det er ulovligt smiley

• #60   28. apr 2013 mærkeligt... alle dem 10-11 årige jeg møder leger stadig og går i tøj ens mor har fundt smiley

• #61   28. apr 2013
    Det hele kommer an på, hvordan de andre på ens alder er. Min lillesøster syntes drenge var klaaaamt, samme med drikke da hun var 13 år, så gik der to år også var det noget helt andet. Men de i hendes omgangskreds var heller ikke begyndt, ergo var der jo ikke nogen og gøre det med da hun var 13.

Da jeg var 14 år så var der drenge ( dog kun en ) og hvad der hører med til kærester, alkohol og tror også jeg røg.
    Tror også min mor har fortalt mig at jeg gik med mascara som 12-13 årig og at det bare var noget så grimt, så grimt lagt på, men det måtte jeg selv finde ud af mente hun.

Ser ikke rigtigt at det har skadet mig, lige pt. drikker jeg ikke særligt tit, ryger da når jeg bliver fuld men at have prøvet tingene tidligt har ikke gjort mig til noget forfærdenligt.

For mig er det lidt en periode folk skal igennem. De skal igennem en periode med ondsvagt meget make up, drikke fordi det er sejt, prøve og ryge som de "seje" gør, se hvad det er for noget man kan lave med drenge mm.
    Og min erfaring siger mig, at det drosler pænt ned igen når folk bliver ældre og mere modne. Har kendt indtil flere der lignede lort i hoved med make up, det er de gået bort fra igen. Samme med at gå i grundigt nedringede trøjer osv.

Min kæreste drikker hver onsdag, fordi han har fri torsdag også ind imellem også en dag i weekenden, ryger ( og har gjort siden han var ret ung ) og har været en bette bølle. Men det er fordi det selsskab han er i pt. er til det.
    Når man går på uddannelse, i skole, så er det sjovt at være sammen med de andre og have det sjovt og på den måde lære hinanden godt og kende.

Når man så bliver 22 måske, så er ens uddannelse slut, man skal finde job og stifte familie - også er det ikke skide smart med at drikke en del eller ryge, så det falder stille og roligt fra.

Så det er for mig lidt en periode folk gennemgår.

• #63   28. apr 2013 Det tror jeg også de gør. smiley

• #66   28. apr 2013 En ting er, at mange vokser fra det - en anden ting er dem der ikke gør. Jeg havde en veninde der var i afvænning som 15 årig, fordi hendes forbrug af hash havde taget overhånd. Børn kan ikke styre alkohol, stoffer og smøger. Det er dumt at de bliver skubbet ud i det af deres omgangskreds, når de ikke har nogen ide om hvad det vil få af konsekvenser for dem senere.
    Kunne jeg møde mig selv da jeg var 15, så havde jeg sagt kraftigt nej til smøgerne. Dem ryger jeg stadig, men hvor ville jeg ønske jeg aldrig var begyndt.

Derudover synes jeg det er direkte frastødende at nogle piger i en alder af 13 udsender signaler som sexsymboler - for det bliver de da, når de render rundt i nedringet og udfordrende tøj og opfører sig som 'voksne'.

Og jeg er enig med Rynke smiley

• #67   28. apr 2013 Ibenib
    Ja, jeg bor i Jylland. Det ændre godt nok ikke på at mange små børn går klædt som dig og har makeup på. Det gør helt ondt at se på dem..

• #69   28. apr 2013 Ibenib- Er ked af at sige det men, nej det er sku ikke normalt en 13 årig går i for lidt tøj, høje hæle og så meget make-up der er kanter og klumper over det hele.
    Og med chance for at få nogle verbale tæsk, så er det mangel på interesse fra forældrene side til deres børn at de giver dem lov at tage til fester iklædt lårkort, nedringet og høje hæle.. Hvad fanden sker der? I er børn! Store børn godt nok, men BØRN!
    Jeg sidder her som 20 årig og er altså stadig ikke rigtig voksen. Det er en svær balancegang fra barn/teenager og til voksen.

Da jeg var 13 overvejede jeg ikke engang sådan nogle ting. Det samme med min snart 15 årige lillesøster, hun går sku heller ikke sådan klædt eller teer sig som nogle teenagepiger gør- Det samme med mange af hendes veninder-
    Min søster går selvfølgelig op i sit tøj, vil gerne se smart og godt ud, men hun vil ikke drikke endnu, ALDRIG ryge, går næsten aldrig med make-up, maks lidt mascara, og hendes største og vist nok første cruch er på Harry fra one direction.

Så NEJ! Det er ikke normalt, og det bliver aldrig normaliseret at BØRN går klædt og opføre sig som små voksne!

• #71   28. apr 2013 Ibenip
    Jeg flipper ikke ud. ^^
    Jeg synes bare det er uanstændigt. Af mine søsters veninder er der godt nok MANGE der bruger makeup eller går i nedringet tøj. Og jeg står lidt der "Hvad er det du vil dække med makeuppen? Du har ingen bumser og så pænere ud før du begyndte at bruge det.. Og hvad er det for en barm du forsøger at fremvise? Det ser latterligt ud når du har mindre bryster end mig.."

Og så synes jeg det er interessant at du kan konkludere at jyder går i mere respektabelt tøj og har mindre makeup på uden at have mødt nogen :o)

• #72   28. apr 2013 Flipper heller ikke ud. Synes bare det er forkasteligt børn vil være voksne så hurtigt. Hvad har i så travlt for? Den tid kommer helt af sig selv. Dessuden er i heller ikke klar til det ansvar der følger med at være voksen.
    Jeg selv synes det er en kæmpe omvæltning, og til tider svært at finde ud af hvor jeg står. Og det tror jeg da der er mange der vil give mig ret i.

Forstår ikke helt dit argument med at det er en københavner ting at være sådan? Sådan er mange piger hernede i det mørke sønderjylland også smiley Så det må du hellere uddybe?

• #75   28. apr 2013 Selv om børn er børn så har forældrene ikke så neget at sige igen, medmindre de vil overvåge deres børn 24 timer i døgnet.

• #78   28. apr 2013 Der er absolut ikke mange 12-13 årige skanks(intet personligt, men bare for at understrege den stereotype pige der render rundt i for udfordrende tøj i for ung en alder) i København. Der er nogen og de ser rigeligt kiksede ud, ligesom 15-16 årige på 18+ diskoteker/bare. Flyv hjem i reden og hold jer til ting og tøj, der høre jeres alder til smiley

Og det er intet mod dig, Ibenip, for du lyder ikke som typen der tropper op i læderstøvler med høj hæl, gennemsigtig leopard trøjer med lårkorte nederdele til på en hverdag på strøget smiley

• #79   28. apr 2013 Ibenib
    Nu skrev du jo " indtil videre har jeg ikke mødt/set nogen jyder." som jeg altså tolker som at du ikke har set jyder.. Jaja, det kan godt tænkes jeg misforstod den, men så mangler der muligvis en halv sætning eller sådan noget. smiley

• #80   28. apr 2013 Jeg kunne ikke drømme om at troppe op i hæle ^^

• #81   28. apr 2013 Så længe det ikke er mine lunger. smiley

• #85   29. apr 2013 Jeg er 14 og har prøvede at ryge 1 gang og har derefter sagt nej til nogle af mine venner de 2 gange jeg er blevet spurgt om jeg ville prøve. Jeg har da drukket en hel dåse alkohol 2-3 gange som 13 årige, men ellers ikke rigtig noget.

Syntes da godt nok det er klamt at de må ryge!

• #87   29. apr 2013 Altså, der er nok en grund til at man efterhånden høre om flere og flere pædofile sager, når man ser hvordan mange BØRN er klædt og sminket i dag.

Forstår ikke hvorfor man overhovedet har lyst til at bruge penge på smøger, forstår slet ikke forældrene som ''støtter'' rygningen i form af eks. lommepenge.
    Forstår ikke hvorfor pige-børn i alderen 8-13 føler behovet for at rende rundt med ansigtet fyldt. Hvem skal i imponere?

Hvor i landet man kommer fra er lige meget. Jeg synes det er så latterligt og klamt hver gang jeg ser en 12-årig pige der har fyldt bh'en med alt muligt - den største push-up, gennemsigtigt/nedringet samt udfordrende tøj.

Jeg væmmes.

• #89   29. apr 2013 Jeg er selv 13 år. Jeg hår aldrig røget en smøg eller smagt alkohol. Jeg synes selv min barndom er gået for hurtigt :'/ Jeg leger stadig hest og ser tegnefilm:') Savner at være lille Mathilde på 4 år der styrter rundt ovre i børnehaven og leger fangeleg..

Mange fra min klasse synes mig og rideveninderne er barnlige og sådan.. Jeg synes faktisk nogle gange det er lidt synd for dem at de er blevet så hurtigt store.. Jeg klatrer stadig i træer og leger nogle af de gode gamle lege fra da vi var små smiley

Man har jo kun en barndom smiley

• #90   30. apr 2013 Da jeg var 12 hoppede jeg i vandpytter, så Disney-film og legede med Schleich heste...
    Hov, vent... Det gør jeg stadig, og nu er jeg snart 18 ;-).

• #91   30. apr 2013 Angående diverse rusmidler såsom smøger, stoffer og alkohol, er det da fuldstændig fatalt at folk skal påduttes dette som noget naturligt, som man skal prøve og have erfaring med. Utrolig trist at samfundet har udviklet sig sådan, og at så mange sælgere trodser lovene på dette område, og gladeligt sælger ud til 10-årige børn.

Men på et andet område af dette emne, må jeg altså modsætte mig enigheden. Jeg synes det er helt latterligt at sige, at børn til en vis alder BØR lege med barbiedukker og gynge. Det kommer da helt og holdent an på det enkelte barns lyster. Aldrig om min datter skulle tvinges ned på legepladsen i en alder af 13 år, hvis ikke hun fandt dette det mindste interessant. Jeg tror man skal passe på med den slags forholdvist nedladende kriterier for hvad man bør og skal. Det er også vigtigt at man tager børnene seriøst i forhold til deres egentlige lyster og ikke bare afviser dem med "jaja, smut du ned og leg med dine bamser."

Lige så latterligt som det er at sige, at børn skal have drukket før de er 14 år, er det at sige at de skal lege med dukker til de er 13. Det enkelte barn har da ret til at blive taget seriøst angående vedkommendes personlige interesseområder, frem for at puttes ind under generaliseringer om hvad netop deres aldergruppe "bør".

• #92   30. apr 2013 Jeg synes generelt også at børn tror de er voksne nu til dags.
    To fine eksempler:
    Jeg var ude og handle ind med min mor, da vi overhører en lille pige råbe til sin mor at hun hader hende fordi hun ikke måtte få en Iphone 5, og at hendes Iphone 4 altså var SÅ umoderne.
    Jeg blev virkelig forarget...

En anden dag, ikke så længe efter så vi en måske 12 årig pige i lårkort nederdel, tårnhøje stiletter makeup, cigaret i kæften og en lille hun i sin håndtaske.

Hvor er forældrene henne i disse sager?
    Jeg hverken røg, eller sådan noget i den alder. Der var tøjet helt ligemeget, stiletterne så farlige ud og min mor var og er stadig min bedste ven.

Selvfølgelig hver sin mening, men jeg mener bare at børn skal nyde at de er børn, istedet for at prøve at være voksne inden de overhovedet er blevet teenagere

• #93   1. maj 2013 og så er der munk her på knap 17 som måske er mere voksen nu, men som stadig har noget i sig som siger, at med dem hun kan være sig selv med, så er hun sku et barn igen.. Render stadig rundt i træer, og fjoller rundt og er totalt barnlig til tider.. Jeg kan slet ikke forstå hvorfor man vil væk fra alt det, det er jo så skægt og så hyggeligt.. smiley

• #94   1. maj 2013 jeg begyndte også og ryge da jeg var 13 og er 19 nu så det er godt 6 år d. 14 august

• #95   1. maj 2013 deres valg desværre men vil ikke snakke imod det med at ryge ^^ ryger selv og har astma ^^ ( lægen er dog meget imod jeg ryger da det er voldsom astma kan kradse af hurtigt) dog er jeg ved og stoppe ^^ man dør jo uanset hvad XD :3 men det med sminke og for lidt tøj og sådan det kan jeg ikke helt klare og se synes det syndt .. jeg har ikke haft gjort det den alder der løb jeg rundt og legede hest XD hov vent det gør jeg skam stadig ^^ XD

• #96   1. maj 2013 Men for resten tror jeg ikke, det er så nyt som folk vil have det til at være, at unge mennesker ryger og drikker til fester fra en tidlig alder. Selvfølgelig kan det have taget lidt fart her på det sidste, men jeg må da tilstå (og fortryde) at jeg også så småt begyndte på alkohol til fester i en 12-13 års alderen, og jeg havde masser af venner og veninder der også røg dengang.

Skrækkeligt, men ikke desto mindre sandt.

• #97   2. maj 2013 Jeg synes ikke at man burde blande sig i sådan noget.
    Deres valg. Deres liv.

• #98   2. maj 2013 Team Star: men det er vores skattekroner, der skal betale for behandlingen af deres lungekræft?

• #99   2. maj 2013 http://www.youtube.com/watch?v=NfufLPRGKjs
    Tæhæ, beklager min dårlige humor og hvis jeg træder nogle rygere over fødderne. smiley

• #100   3. maj 2013 Jeg er selv 13 og begyndte at gå med mascara da jeg var 12. Jeg er meget bevist om hvad der er rigtigt og forkert. Jeg er også meget imod at mindreårige ser tv programmer som slet ikke er for deres aldersgruppe, ryger og drikker. Udover det synes jeg det er fint at de ved hvad det er. Men jeg synes det er vigtig at de også kender bagsiden af det! På min overgang er der ca. 3-4 der har været eller er faste rygere. Jeg synes det er helt forkert af dem, og en af dem har endda sagt til mig at hun ikke havde lyst til det, men bare gjorde det fordi nogle af hendes venner gjorde det.
    - Jeg tror ikke rygere stod først i køen da der blev delt hjerner ud! Undskyld rygere, men I må da forstå, at det er dumt at ryge når der står på pakken: "Rygning kan dræbe." smiley

• #101   3. maj 2013 klamt!

• #102   4. maj 2013 Teamelmgaard: Ja alle dem som stemmer på socialdemokratiet var vist heller ikke forrest i køen, alle dem der ikke går til tandlæge og dermed for pardentose var også langt nede, mennesker der har spiseforstyrrelser af den ene eller anden grund fordi det er noget psykisk eller har været. Alle dem som går i byen hver weekend og påstår de sagtens kan lade være men egentlig er afhænige (alkoholikere) eller dem som drikker eller tager stoffer for at dulme for livets hårde odds som vi alle har fået tildelt i større eller mindre grad. Ja vi ved alle konsekvenser men dem som tager sol men som ved det giver kræft? Dem som bor i kbh trods alt bil osen man indånder, Når du bader i forurent vand ovs er du heller ikke for smart.

Sådan man man blive ved så jeg syntes det er en lidt lam beskyldning du kommer med smiley

• #103   4. maj 2013 Også alle dem der ikke ved hvad afhængighed vil sige kan pakke deres grej og smutte og ikke belære folk som faktisk har prøvet afhængighed eller er det... Det er ikke noget man bare lige gør, og sjovt så er det jo nemt nok for dem som aldrig har prøvet det smiley

• #104   4. maj 2013 nu har jeg ikke læst alle indlæg..... men faldt specielt over et....

hvorfor i alverden har TS tavdshedspligt????

hmm og ungdommen nu til dags, tja den er ikke ret meget anderledes end da jeg var barn, vi havde også travlt med at blive voksne, og jeg røg fast da jeg var 11 år gammel.

• #105   11. maj 2013 Min veninde kender en som bor på børnehjem og hun er 9-10 år, og hun ryger!! Jeg vil aldrig nogen sinde ryge!!

• #106   13. jun 2013 Jeg er selv 13 og jeg vil ALDRIG i mit liv ryge!!! uanset om jeg fik et stort beløb for det, så NEJ.. godt, men jeg synes det er fint som 13 årig at gå med mascara, men å heller ikke mere make-up end det. smiley
    Jeg har aldrig set paradise-hotel og vil det heller ikke endu. Men det er der mange for min klasse som gør.

Jeg leger stadigvæk nogle gange "hest" xD men ja.. smiley

• #108   25. jul 2013 Da jeg var 12 var jeg meget overbevist om at jeg aldrig skulle røre en smøg. Da jeg var 15 havde jeg samme synspunkt. Nu er jeg 17, og ja, jeg kan godt finde på at ryge en smule til fester, hvis jeg kan nasse lidt hos andre. Ikke om jeg nogensinde selv har betalt en eneste cigaret, og det har jeg heller ikke planer om. Med det antal fester jeg er til, så er det dælme ikke mange smøger på et år. smiley

Min mor begyndte at ryge da hun var 9. Det har hun siden fortrudt, og hun stoppede da også da hun var 24-26. Hun er desværre lige begyndt igen, som 37-årig, efter et meget hektisk år med tab af bl.a. hendes far og morfar, samt min søsters pony som nu har stået skadet siden oktober, og det stresser hende. Hun prøver til gengæld at stoppe.

Men at man ryger er ens eget valg. Derimod synes jeg er det er yderst forkert at de voksne på det hjem der køber cigaretter til børnene. Vil man ryge, må man selv sørge for at få sine smøger. Så kan man vente til man selv kan købe dem.

Bort fra alt det alvorlige, kan jeg ikke undgå at grine lidt over, at du taler om "de små 12-årige", nu du kun er 2 år ældre. Jeg har da veninder der er er par år ældre end mig, men jeg kan ærligt sige, at jeg også har veninder på 12 og 13. Og nej, det er da ikke dem jeg ser til hverdag, men det gør dem ikke dårligere. smiley

Kommentér på:
12 årige ryger!

Annonce