{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halal - det er bare ikke ok!
  • #1   26. jul 2013 Jeg måtte give op med den video da jeg så koens øjne da der bare løber blod ud af den... smiley
    Det er simpelt hen så forfærdeligt.

Meget muligt at det er en religion, og at det skal være sådan.
    Men så må de da være vegetarer, skal dyr virkelig mishandles så egoistiske hjernevaskede muslimer kan få noget at spise? NEJ TAK!

• #2   26. jul 2013 jeg så også max 1 min.. der kunne jeg heller ikke mere..

sys muslimer skulle blive vegatarer.. vil er sku da nået lidt længere end middelalderen.. og alle ved at dyr har følelser.. eller nogen gør da i hvert fald.. -,-

• #4   26. jul 2013 DK's dyr har det nu ikke meget bedre desværre.

• #5   26. jul 2013 Line: kødet blir "urent" ved at give dem kuglen.. men så giv dem dog stød.!!! det lammer bare dyret.. så det slipper for smerten..

• #6   26. jul 2013 Åh, Gud.. Åh, nej..

HVAD FANDEN I HELVEDE SKER DER?!

• #7   26. jul 2013 Hvis andre religioner kan spise 'urent' kød.. Og i og med man ikke dør af det... Hvorfor så sætte koen igennem en sådan smerte?

Det er da det mest uværdige at gøre imod et dyr der er født for at DE kan få mad! Giv da i det mindste dyret en værdig og smertefri død.

• #9   26. jul 2013 jeg er ikke uenig..
    siger bare, hvad der står i koranen..
    Håber dette indslag giver folk den manglede indsigt i, hvad halal egentlig er..

• #10   26. jul 2013 Jeg er SÅ glad for jeg aldrig har sat tænderne i sådan noget kød!
    Føj hvor ville jeg have dårlig smag i munden..

Er bestemt ikke racist - blot imod dyreplageri!

• #11   26. jul 2013 Der står så meget i koranen som de ikke selv overholder. Bl.a findes der intet forbud mod at æde svin, der står blot det er beskidt.

• #12   26. jul 2013 Nanna
    Æder du kylling?

• #13   26. jul 2013 Tanken om, at man højst sansynligt selv har spist kødet og "støttet" den sindsyge procedure giver mig kvalme. Jeg har mest af alt lyst til, at blive vegetar.

• #14   26. jul 2013 Videoen er ikke fra Danmark. I Danmark foregår halalslagtning ikke således.

• #15   26. jul 2013 Jazz & Lulle!
    - jeg spiser fisk.

Kan ikke drømme om at spise kyllinger hellere, det har det heller ikke for sjovt har jeg ladet mig fortælle.

Men nu er det ikke en snak om vegetarer, fordi har intet imod at man spiser kød, men mener at hvis der er en mere fair og smertefri slagtningsmetode, er den klart at foretrække smiley

• #16   26. jul 2013 Jeg så.. HELE videoen.. De lyde fårene/gedene kommer med i:
    OG koen der prøver at brøle..
    Hvor er det forfærdeligt ):

• #17   26. jul 2013 Ja, jeg har valgt ikke at se videoen, da jeg går ud fra at det næppe er noget jeg har lyst til at se.

Jeg er ikke vegetar, jeg kan godt lide kød. MEN kun hvis jeg ved at dyret har haft et godt liv + at den er blevet slagtet på en human måde. Det vil sige, at den skal slåes ihjel SÅ hurtigt, at den ikke når at opfange noget som helst.

I DK er der heldigvis en lov om at dyret skal bedøves inden de skærer pulsåren over. Men i udlandet, der skærer de bare pulsåren over, og så ligger den ellers bare og forbløder ihjel. Dét er frygteligt!

At slå et dyr ihjel på sådan en måde, er bare... Ja føj, har ikke ord for det!

• #18   26. jul 2013
    Anne B

I videoen siger de da, at det er en billigere måde, at producere på, og at mange steder rundt i verden bliver det halalslagtede kød sendt ud.

• #19   26. jul 2013 Hvis slagterier havde glasvægge, ville alle være vegetarer.

Den danske industri er ikke et hak bedre! Dyrene lider fra den dag de bliver født, til den dag de lider en forfærdelig død. Hvis I ikke bryder jer om det I ser på videoen, bør I ikke spise kød overhovedet.

• #20   26. jul 2013 jeg skl nok ikke se den video hvis jeg vil sove i nat:/

men, jeg fatter ikke at den person der gør det, kan sove om natten efter at have set så mange dyr dø på sådan en forfærdelig måde hver dag;( jeg ville sikkert flække af grød for den stakkels ko i videoen (som jeg ikke har set) så føj!...

• #21   26. jul 2013 Ja, men nu står der - oftest - på emballagen i hvilket land dyret er født, opdrættet og slagtet. Dermed har man mulighed for at vælge kød fra dyr født, opdrættet og slagtet i Danmark. Om det er bedre kan diskuteres.

I øvrigt så jeg kun ganske få sekunder af videoen. Jeg har ikke behov for at se mere.

• #22   26. jul 2013
    Veo - det er jeg ikke enig i. "Dyrene lider fra den dag de bliver født, til den dag de lider en forfærdelig død."

Langt de fleste slagtedyr har det ikke godt - enig. Men at skære alle over én kam synes jeg ikke er passende. Der er da fritgående høns (stadig ikke mange) og køer som går på store græsarealer. Jeg vil ikke mene de lider fra start til slut.

Men stadig - de fleste gør desværre, ja.

• #23   26. jul 2013 VEo - lad nu være med at komme med din prædiken om at vegetar er bedst, og bla bla bla. inddirekte, mellem linjerne kalder du os aller mordere og med til mishandling.

Jeg var da selv på slagteri i dag, og det er da slet slet ikke så slemt som du får det til at lyde.

• #24   26. jul 2013 Og mange køer - RIGTIG mange køer går faktisk på græsarealer så snart de nu kan, koindustrien bliver bedre og bedre.

• #25   26. jul 2013
    Anne B

Mener de nævnte fastfoodkæder - så er der pludselig ingen beskrivelse af varen. Synes bare, at det er en skrækkelig tanke. Man skal nærmest lave ALT selv for at vide, hvad man putter i munden.

• #26   26. jul 2013 Jeg kan anbefale jer at tage ned på jeres lokale slagter og få spurgt omkring en masse og evt se en slagtning hvis I kan tåle det. Jeg var som sagt i dag, og fik sandhed af vide, at man kan ramme hesten forkert, men det er sjældent. Det er nogle køer, og specielt tyre som er svære at få ned på én gang fordi de er så tykhovedet som de er. Fik af se slagterrummet, ophængning, hvad de gjorde hvor m.m smiley Jeg troede det var værre, men det er det slet ikke. Det er ikke fyldt med kød og blod overalt og en slem lugt som alle siger smiley

• #27   26. jul 2013 Men folk der går på fastfood-"restauranter" forventer vel heller ikke just kvalitet? Med en smule fornuft, kan man vel tænke sig til, at det er de billigste råvarer (hvis man overhovedet kan kalde det dét) producenten benytter; ihvertfald når varens pris er så lav, som den ofte er på diverse fastfoodsteder.

• #28   26. jul 2013 Veo - Hvad er det for noget vrøvl?
    Jeg har set slagtning på slagteriet i min by, både med køer og heste.. OG det er et skud, skære halsen over og bom.. Dødt dyr, de lider ikke DET mindste!
    Vi avler selv kødkvæg, og de går på mark, så snart vejret er der, og så til det begynder at sne - Blive koldt.
    Vores dyr er kælne, og elsker at blive nusset.
    De har et fint liv, og springer rundt på vores mark?
    Hvad er det onde?.. Bare et spørgsmål..
    Det eneste jeg kan forstå af din kommentar er, at du er vegetar, og vil have alle andre til at være det også, og derfor overdriver ekstremt.. Eller er det opmærksomhed du søger?..

• #29   26. jul 2013 Helt enig.
    Men tag fx debatten om hestekødet. Gik jeg på McDonald's forventede jeg en oksekødsbøf - og ikke en hest. Så kan discount-undskyldningen ikke bruges længere. Men oksekød er oksekød - selvom det er halal. Hvilket er uhyggeligt for DET DER .. Støtter jeg på ingen måde.

• #30   26. jul 2013 Nej, det kan den ikke.
    Man kan jo diskutere, om der burde lovgives omkring tydeligere mærkning af sådanne ting; eksempelvis om det burde fremgå, at kødet er fx halalslagtet (på spisesteder, såvel som i supermarkedet). Men så kan man jo igen spørge: Hvor meget skal så fremgå af denne mærkning? Det ville blive skruen uden ende. Derudover er det en helt anden snak, men ganske relevant i disse tider. smiley

Men jeg er enig med dig i, at køber man en oksekødsbøf, så har man krav på at få en bøf af oksekød - ikke af hestekød. Nu er hestekødsskandalen (eller hvad den blev kaldt) også en smule kompleks.

• #31   26. jul 2013 alle jer der spiser schawarma og lignende spiser halal slagtet ..... det er så klamt og forfærdeligt synd for dyrerne, alle muslimer skulle faneme halal slagtes så de får smagt deres "egen medicin."

der er INGEN reel grund til det skal halal udover deres åndsvage tro, hvordan faen skulle dyret blive urent fordi de får en human kugle først inden det skæres ?

er der nogen muslimer der er døde af at spise svinekød ???? for det har jo tilsyneladene gjort uden at vide det........

føj nogle grimme mennesker....... og en fuldstændig latterlig tro efter min mening, jeg respekterer folk med en tro der er relvant, men her bilder de sig ind at dyret skal mishandles på værste vis fordi det ellers bliver urent... det er ren indbildning

• #32   26. jul 2013 og nu er der snam om at alt kød i børnehaver og på hospitaler skal servere halal kød, jeg er så gal, jeg håber danskerne vågner op og forlanger der bliver serveret almindelig dansk mad ssom er slagtet på almindelig vis i danmark, det manglede sgu bare.....

er de utilfredse med ferieopholdet.... SÅ SMUT.

• #33   26. jul 2013 Pia - Nu syntes jeg lige du skal tænke over hvad du skriver - Hvad med de muslimer der faktisk opfører sig ordentligt? Dem der ikke spiser den slags kød? Du kunne i det mindste skrive dem der spiser den slags kød..
    Jeg syntes fandme det er synd det skal gå ud over alle de andre 'udefra' hvis de ikke har gjort noget.
    Folk kan altså godt blive stødet over kommentarer som dette..
    En på din alder burde vide hvad man må/kan skrive på nettet.

• #34   26. jul 2013 Jeg spiser både oksekød, kalvekød, gris og kylling. Men det har intet med at gøre, at jeg støtter den måde de bliver slået ihjel på. Men om jeg køber kødet eller ej, så bliver de alligevel slået ihjel. Jeg måtte slukke efter det første min... Det er så grusomt, og jeg kan slet ikke se på sådan noget svineri! Jeg hader den måde nogle gør tingene på, men jeg vil da lige sige, at det IKKE er alle der gør det sådan der! Min gamle gris havde et fantastisk liv, lige indtil den dag den skulle slagtes... Og sådan gik det med alle de dyr der var på den gård. Så nej, alle dyr som bliver slagtet, har ikke et grusomt liv fra den dag de bliver født:-)

• #35   26. jul 2013 ehm.. du ved godt at sharwarma IKKE er halal?
    det er et blandingsprodukt af forskellige kød arter.. blandt andet, får, hest og ko.. smiley

Kebab kan være halal.. smiley men er det sjældent, da det er dyre i indkøb (i DK). smiley

til jer der spiser fisk og andre skalddyr.. så har de det ikke meget bedre.. nogle gange ligger fiskene i en "tank" i 2 uger.. dog i vand, så de er stadig levende.. men tænk over udtrykket "som en sild i en tønde.."

Fjerkræ får kappet hovedet af, og mærker ikke døden.. det er "nerver" der løber rundt.

Grise blir oftest gasset.. men det er en gas art, der gør at de falder i søvn, og så blir de slagtet..

køer blir enten skudt eller får stød..

slagterierne er ikke det "skidtet" for dyrene her i dk.. (der er dog fejl alle vegne!) det er transporten, der er mishandling!

• #36   26. jul 2013 that friendship.
    sys egentlig det er meget godt skrevet.. dem du efterlyser er dem som integrer sig i det DANSKE samfund.. smiley
    De kræver ikke.. det er "dem" som giver noget til os.. og så er der fanatikerne.. -.-

• #37   26. jul 2013 Grise gasset? Arrrh, der må jeg nok være uenig..
    Grise får boltpistol, som køer.

• #38   26. jul 2013 Jeg synes, det er en skam, at debatter som denne kommer til at handle om "os" og "dem"...

• #39   26. jul 2013 Missen - Nemlig.. Det er ligesom at dømme en hesterace for noget.. De er alle forskellige.. smiley

• #40   26. jul 2013 Anne.. er du ikke personligt ligeglad med om de bøf har fået stød eller en kugle?
    det er "de" ikke.. "de" mener at dyret skal lide og bedes en bøn for. så de kan få RENT kød..

derfor er det en dem og os debat..

De nægter at spise andet end halal.. jeg nægter at de skal have det, da det er direkte dyremishandling!

• #41   26. jul 2013 har oprættet samme tråd igår, har å ondt af dem smiley

dsv. hvar der en på gnavergalleri der mente at bare fordi den er dansk slagtet, så er det ikke syndt

http://www.gnavergalleri.dk/forum/Off-Topic/38087-halal_slagning_meget_stoedende

• #42   26. jul 2013 Jeg ysntes det er frygteligt at sælge til fastfood butikerne.. Godt jeg ikke spiser McD.. Nu ved vi hvorfor deres burgere er så billige smiley

• #43   26. jul 2013 Nu er jeg veganer, så jeg ved ikke, om jeg kan beskrive mig som personligt "ligeglad" med om bøffen har fået et stød eller en kugle...

Nu var det heller ikke med netop halalslagtning i tankerne, at jeg skrev indlægget; det var nærmere en respons - eller en strøtranke, om man vil - på Pias indlæg. Jeg kan godt se, at det ikke fremgår helt klart.

Men muslimer spiser jo også halalkød slagtet i DK - hvor dyret som bekendt bliver bedøvet. De kræver ikke at dyret skal lide; de kræver at dyret ikke er dødt ved afblødning.

• #45   26. jul 2013 Definitionen af halalslagtning er at dyret bliver velsignet, slagtet på den mest humane måde og uden at se andre blive slagtet. Desværre er de sjældent sådan det foregår. Så ideen bag er meget god, men desværre er det sjældent sådan det foregår.

• #46   26. jul 2013 Nu er jeg forvirret: Hvad er I, der er forargede, forargede over - måden dyret bliver slagtet på, eller at man får "trukket nogle religiøse principper ned over hovedet"?

• #47   26. jul 2013 Okay.... Det kunne jeg ikke klare.. Nu løber tårene.. Ingen dyr bør behandles med sådanne lidelser og respektløshed. Det der er NO GO her i fredelige Danmark, hvor vi i flere hundrede år, om ikke tusinder, har passet og plejet landbruget, med så meget frihed og barmhjertighed samt respekt over for de levende kreaturer.... NO GO

• #48   26. jul 2013 og Anne B- Det er uden tvivl begge dele. De religiøse påfund kan være noget så stødende, men jeg synes heller ikke at det er i orden at man kommer her til Danmark og forventer, at vi danskere skal indordne sig efter deres ''principper''. Det burde derimod være omvendt. Ikke sandt?

• #49   26. jul 2013 simse hvis du rider med bid kan jeg fortælle et let tryk i et bid lægger mellem 80 til 150 kg pr kvadrat cm... er det ikke synd?

hvor mange hunde bliver ikke slået og hvor mange heste bliver ikke udsat for frustrerede mennesker som hiver og flår i tøjlerne? pisker med pisken, sparker med sporer og ydermere kommer de ikke på fold? blot for at mennesker skal kunne more sig...

vi kan ikke redde alle dyr, men vi kan gøre noget herhjemme og det gør vi allerede ved de får en bolt pistol.. selv heste der ikke bliver aflivet med sprøjte for en bolt pistol og derefter skåret halsen over... så det er ikke meget anderledes...

• #50   26. jul 2013 Simse: hvad med de muslimer der bliver født i dk? de er vel lige så meget danskere som du er?
    eller har det noget med hårfarve eller religion hvornår man er dansker?

• #51   26. jul 2013 Anne, har du overhovedet nogen ide om hvad halal er?
    sys det er gjort MEGET tydeligt, hvad halal er!

Halal-slagtning er et ritual. lige som kristne holder jul..
    se det link jeg har lagt op fra EB.dk

• #52   26. jul 2013 Tina - Hvorfor skal du ALTID komme med den med bid? Har du måske ikke selv været bidrytter?
    Hvis man ved hvad man gør, så sker der jo ingenting!
    Nu handler emnet jo trods alt om halal - Så du mener altså at halal er det samme som at ride med bid.. Ja uha, der lider hestene nemlig en væmmelig død.. Eller noget..

• #53   26. jul 2013 hold jer til emnet og tag det andet privat!!!
    gider ikke mudderkast!

• #54   26. jul 2013 Ja, jeg er klar over, hvad halal er. Halal er ikke et ritual. Halalslagtning derimod er et ritual, vil jeg mene.
    Jeg har set dit link - deraf min forvirring. I linket udtaler Morten Messerschmidt (fra DF.....) sig primært omkring, at det er et problem, at vi lever i et multikulturelt samfund, og at vi bliver "påduttet" en religion;

"Der er slet ingen tvivl om, at dette er en del af det multikulturelle samfund. Og det er derfor, at det multikulturelle samfund på alle måder er uønskeligt."

• #55   26. jul 2013 Tina A- Jeg kan da udmærket godt se hvor du vil hen-men der er da grænser for galskaben? Mange gange er det så sandelig ubevidst, når vi snakker heste. Jeg vidste foreksempel ikke det du lige lærte mig om biddet. Men hvis du har set videoen ville du vide at køerne lider i 5 minutter før de dør - af at forbløde.. Og ja her i Danmark bliver det gjort ''mere humant'' ved at bedøve, eller andet før snittet. Dog gør det ikke Halal mindre grotesk - At udlændinge kommer her og vil bestemme hvordan vi skal slagte dyrene - af hensyn til DERES religion - jeg vil understrege at vi er i Danmark. og nej jeg er ikke racist. Jeg er bare imod dyrmishandling.

• #56   26. jul 2013 Simse jeg forstår dig godt men de fleste halal slagter jo deres heste når de ikke får sprøjten? Dem som sender dem til zoo m.m. må ikke have fået sprøjten = bolt + hals skåret over... Samme som dem der spiser halal kød...

Syntes ikke vi skal brokke os for meget om hvad der sker herhjemme... den med galskaben, hvor vil du begynde? Der det ikke nemmere at feje for egen dør inden man begynder at pådutte det andre steder? Verden er stor og hvis vi skulle redde alle dyr og alle dyr skulle have det mest optimalt så skulle ingen have hest... ingen heste med sko på... ingen red med bid, sadel eller overhovedet red dem da hestens ryg viser tegn på smerte efter 15 min. Efter 20-25 min sover hestens ryg... (uanset om sadlen er tilpasset eller ej). Ingen skulle have hund, hamster fisk eller noget...

Dem der spiser fisk der ligger fisk tit bare og dør af ilt mangel...

Ja hvor skal vi starte??? Vi kan starte her hjemme og det bliver allerede gjort med halal slagtning da dyret skal lide mindst muligt... så må resten komme på et tidspunkt fordi vi kan ikke det hele på en gang

• #57   26. jul 2013 Jeg synes på sin vis, at man tilgodeser flest muligt ved at servere halalslagtet kød, fremfor at skulle lave mad til to grupper, for lige at hive fat i eksemplet med halalkød i børnehaverne.

• #58   26. jul 2013 Dem der mener at vores slagte industri er iorden har vidst ikke været ude i den virkelige verden. Beklager.

• #59   26. jul 2013 For Danmarks vedkommende vil jeg vove at påstå, at der ikke er den store forskel på halalslagtet og ikke-halalslagtet kød.

• #60   26. jul 2013 DD jeg har ikke sagt alle er OK, men hvis du kigger på hvordan mange afliver deres heste som skal til zoo eller ikke vil have sprøjten da det er en koma du lægger hesten i så er det en bolt pistol + halsen skåret over

• #61   26. jul 2013 JA danskerne holder jul og det vil vi have lov til, det generer ikke nogle

jeg tror dyret er skide ligeglad med en bøn, den kan de st---r op et vist sted hvor der er mørkt, det handler om dyrerne bliver slået ihjæl på værste vis, og til ingen verdens nytte, dyret bliver ikke hverken mere eller mindre beskidt at slagtemetoden, altså er der ingen grund til at mishandle dem....

jeg har intet imod muslimer, jøder eller andre mennesker , jeg har noget imod deres slagtemetoder som jeg ser fuldstændig vanvittige, hvis der var hold i det og at kødet blev urent var det en anden snak, men det er fuldstændig ligeså rent eller beskidt om man vil uanset metoden der bruges, det er en forvrænget opfattelse der er omkring det. og det pisser mig af, og især at det skal foregå i danmark......

• #62   26. jul 2013 pis nu af med heste snak.. vi taler om halal!!!!

• #63   26. jul 2013 Tina - Du har da helt ret. Men vi kan i det mindste gøre hvad vi kan for at yde det optimale for disse dejlige væsner. Udstyr til bl.a. heste bliver hele tiden bedre og bedre - altså hvad angår komfort - Gele, lammepad, gelesål i sko, osv. osv.. Man må da sige at man gør sit, for at mindske smerter og prøve at forbedre disse ting. Halalslagtning derimod er et smut tilbage til fortiden - for flere tusinde år siden, hvor dyr ingen følelser havde og det hele omhandlede ritualer og brutal slagtning. - Det må vi da kunne standse? Hvis de omtalte personer kunne vælge, ville der ingen bedøvelse blive brugt. Hvad ville du kalde den slags menneske?

• #64   26. jul 2013 Simse jeg er enig... men jeg har det sådan at hvis de får en bolt pistol inden som gør de bliver lammet på stedet oplever dyret ingen nød...

Tilgengæld syntes jeg det forfærdeligt at i udlandet at det gøres uden "bedøvelse" og evt. med sløve knive...

Så jeg vil da hellere købe halal slagtet kød fra dk end udlandet... Og jeg syntes det er en menneskeret at vi skal kunne vælge hvilken form for slagtekød vi ønsker lige så vel som det skal være mærket hvilket land det kommer fra og om der er tale om økologi eller ej smiley

• #65   26. jul 2013 Missen den med aflivning af dk heste som ikke bruges til slagtning men ikke får sprøjten er da også halal? Det var bare for at pointere det ikke kun er hos slagteren de får bolten...

• #66   26. jul 2013 Jeg forstår godt institutionernes beslutning om at indføre halalslagtet kød. Problemet ligger for mig i, at det opkøbes fra udlandet, hvor reglerne omkring bedøvelse ikke er de samme som i Danmark. Forudsat dyret er slagtet i Danmark, ser jeg det ikke som et problem, da der ikke er nævneværdig forskel på halalkød/ikke-halalkød i Danmark.

• #67   26. jul 2013 Pia - Dyr i Danmark bliver ikke slagtet på samme måde, som du ser i videoen - uagtet om det er halalkød eller ikke-halalkød.

• #68   26. jul 2013 Tina - Hel klart. Selvfølgelig må man da selv vælge hvordan man vil have ''tilberedt'' sit kød. Bare man viser hensyn til de kære dyr, som skal brødføde os mennesker. Men det er også vores ret, som danskere at sige at vi nægter at spise kød - fremstillet på denne måde. smiley Nå nu går jeg i seng. Jeg håber at jeg en dag vågner op til en verden, hvor der er harmoni og forståelse mellem dyr, mennesker og religioner. Dog vil det desværre nok aldrig hænde. En verden uden konflikter er trods alt umulig at opnå. smiley Godnat

• #69   26. jul 2013 Simone helt enig... der vil altid være det ene eller det andet og det bedste man kan gøre er at starte i sit eget land smiley

• #70   26. jul 2013 vi spiser gladelig flere millioner kyllinger herhjemme der ikke bliver bedøvet før de får skåret halsen over er det måske bedre? de bliver støvsuget op i en kæmpe stor kommodedims derefter på transportbånd til en maskine der vender dem om og hænger dem levende på kroge og så skæres hoved af. hvis man kan sætte tænderne i danske kyllinger kan man også spise halalkød.

• #71   26. jul 2013 seriøst, jeg kan fucking ikke se den video.. klikkede den op og billedet af koen kom og længere er jeg ikke kommet, jeg bliver sgu bare vegetar, det er meget lettere!

• #72   26. jul 2013 Jeg har set et dyr blive halal slagtet før. Bryder mig da ikke om det..
    Men tja hvis det blev serveret for mig ville jeg squ æde det alligvel. Dyret skal da ikke gå til spilde nu det alligvel er dødt.

Må indrømme jeg har nok et ret naturligt forhold til det med at slå dyr ihjel.

Og derud over så har mange af de dyr som bliver halal slagtet i andre lande squ et bedre liv end mange af vores slagte kvæg herhjemme eller kyllinger for den sags skyld.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #73   26. jul 2013 Er halal ved at være det nye bid/bidløs???

• #74   26. jul 2013 Bare lige en lille bemærkning, så er dansk halalkød altså ik værre end alt mulig andet kød i dk. Dyrene bliver bedøvet inden slagtning, så de opdager jo ikke en disse!

Læs selv mere: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/halal

• #75   26. jul 2013 Sig b - Det tror jeg er forsøgt formidlet flere gange i denne tråd. smiley

• #76   26. jul 2013 Man kan vel godt sammenligne/sidestille konfliktforholdet halal/ikke-halal med bid/bidløs, men sådan er der jo så meget... offentlig amning/ikke offentlig amning, kød/ikke kød osv.

• #77   26. jul 2013 Det kan ikke siges nok gange smiley
    Og det lader til at folk ikke helt ved hvordan slagtning foregår. Fx bedøves kyllinger altså også... det med at de hænger levende med benene oppe og får skåret hovedet af, er altså en skrøne! Jo vist hænger de i benene, men de får enten gas eller strøm inden de får skåret hovedet af.

• #78   26. jul 2013 De bliver bedøvet først, her i danmark. Jeres bacon bliver slagtet på samme måde. Svinene bliver bedøvet og forbløder gennem halspulsåren.

• #79   27. jul 2013 Der står i dansk lovgivning at dyret skal bedøves før du må aflive!
    Det eneste forskel der er at det er muslimer der ordner kødet!
    og koen må hverken se pistol eller kniv så køb dansk kød så er der ikke noget der!

• #80   27. jul 2013 der står også i lovgivning at en vist procentdel må aflives UDEN bedøvelse.. så det er fis.. så jo.. det der SKER i DK!
    hør/se det link jeg har lagt op længere oppe fra EB..

• #81   28. jul 2013 Jeg stoler ikke en skid på at de dyr som bliver slagtet på slagterier har det godt, i ved godt at en ud af 10 grise (eller noget i den stil) ikke bliver ramt ordentligt af boltpistolen og derefter blive skoldet levende ikke? iøvrigt er det også transporten som skræmmer dyrende fra vid og sans og genrealt den behandling de for og hvor de står opstaldet til dagligt. Derfor holder jeg mig til at spise kød fra fx frilandskvæg so m har haft det godt hele deres liv og så det kød min far har skudt (han er jæger) smiley

• #82   28. jul 2013 ville gerne leve som dig Anna, men min økonomi siger desværre noget andet.. =/ men så snart at det ændrer sig.. så blir der købt dyre venligt kød.. smiley

• #83   28. jul 2013 Jeg spiser vores egne køer.. Så har vi ingen dårlig samvittighed der.

• #85   28. jul 2013 Missen:

"Slagtning efter religiøse ritualer, både med og uden forudgående bedøvelse, skal anmeldes til Fødevarestyrelsen.
    Dyrenes Beskyttelse er ikke bekendt med, at der er slagterier i Danmark, som har anmeldt, at de vil udføre religiøse slagtninger af ubedøvede dyr. Det må derfor lægges til grund, at alle dyr, der slagtes officielt i Danmark, bedøves før slagtning."

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/halal

Man skal da ik stole blindt på noget der stå i EB.. no offence, men det altså et værre sladderblad.

• #86   28. jul 2013 Og noget helt andet er.. Hvis man ikke har råd til ordentligt kød.. så lader man være med at spise kød. End of story smiley Der findes masser af fine vegetarretter man kan spise de dage man ik synes man har økonomi til kød, der kommer fra dyr der er behandlet ordentligt.
    Hos os tager vi hver den 1. hen til vores lokale øko slagter, som har en gård i Søsum. Køber kød for de penge vi synes vi har til kød den mdr. Og det er så det kød vi får i den mdr.

• #87   29. jul 2013 Håber at df kommer i hvælvede!!!!:-((((( ej nej nej, så kun 7 sekunder eller sådan noget, føj man smiley

• #88   31. jul 2013 Stakkels dyr.... Så blot lidt af videoen, uden lyd.. Men bare udtrykket i dyrets ansigt mens den lider det kæmpe blodtab..... hvor er det frygteligt..... Stakkels stakkels dyr ..... Hvor er mennersker onde..... Det er trist..

• #89   31. jul 2013 1 - Kildekritik. Man bliver et meget bittert menneske, hvis man blindt stoler på EB, DF og andre der fordrejer sandheden til egen vinding.
    2 - Hvis man skal se på halalslagtning som et religiøst ritual der trækkes ned over hovedet på folk, så kan man ikke komme uden om at diverse kristne helligdage bliver dyrket til ekstremerne i Danmark. Eksempelvis julen. DET er en RELIGIØS tradition, der bliver trukket ned over hovedet på folk. Du kan ikke besøge en butik uden at få kastet pebernødder i nakken eller se julemanden. Bevares, det er hyggeligt! Men stadig religion der trækkes ned over hovedet. Danmark er ikke længere et land med et overtal af kristne. De fleste er vidst efterhånden ateister.
    3 - Hvorfor ikke se jer sure på slagtningen og dem der udfører det istedet for at påstå, at det er ALLE muslimers skyld? Jesus Kristus(eller skulle man sige Allah?) hvor er det dog trist at så mange mennesker generaliserer og giver en befolkningsgruppe, der deler samme tro, skylden.

• #90   31. jul 2013 White Lies: Vi giver jo ikke dem skylden, men dem der udføre det. Det er en grov ting imod dyrene, og det er det eneste der bliver taget højde for. Det man så bliver sur over, er når muslimerne begynder at tage det i forsvar, for de ved godt selv det er synd for dyrene (fik en muslim til at indrømme det igår), men nej, det er ikke ALLE muslimer der udføre halal, men de spiser kødet og de går ind for det. PASTA. Jeg havde respekt for dem muslim der igår indrømmede det var synd for dyrene, og kunne hun finde en mere harmonisk måde uden kødet blev urent gjorde hun det. Men at de forsvare, det bliver man sur over. Igen, det er ikke ALLE der udføre det, men de går ind for det. Og det er KUN HALAL dette emne handler om, ikke hvorvidt det er alle eller ej.

• #91   1. aug 2013 White lies julen er ikke en religion men tradition... Julemanden og Jesus har intet med hinanden at gøre... Coca cola var dem der gjorde ham rød... Før i tiden var han grøn...

S når det er pebernødder m.m. Så er det en tradition og ikke en religion jo mindre du tror på julemanden og lægger risengrød på loftet til ham?

• #93   1. aug 2013 tja, det er da sært, for gennem de 5 år jeg har boet her på landet, så ser jeg da flere og flere køer komme ud.. :))

• #94   1. aug 2013 Jeg kunne ikke se mere end et minut... Begyndte at ryste, da jeg så den ko i øjnene ): Stakkels dyr..

• #96   1. aug 2013 Det er synd for dyrene, det er der da ingen tvivl om. Men hvor mange muslimer stiller sig op og siger god for den behandling? Måske mener de, at dyret skal aflives på en særlig måde for at det er ret - men det hat jo intet at gøre med bedøvelse.

Og julen, påsken plus samtlige helligdage er primært kristne. Julen fejres for at mindes Jesus fødsel - julemanden er så noget andet, men det var mere for at folk skulle fange pointen. Jeg synes da det er at stoppe religion ned i halsen på folk at sætte krybbespil op og fejre julen i så ekstrem en grad som man gør i Danmark. Det er vel noget der afhænger af ens syn på tingene - men alligevel.

• Reddi Oktan
    Reddi Oktan Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 2 Heste: 1 Svar: 1
    #97   1. aug 2013 I min verden er det urent at volde dyr og mennesker så smerte. Det er ok at spise kød, men det skal være fra dyr der har haft et værdigt liv. Jeg støtter økologiske landmænd med frit gående dyr!!! Alt andet er for grådigt og smertefuldt

• #99   1. aug 2013 smiley godt jeg er vegetar

• #100   1. aug 2013 Kiki - Du kunne også spise økologisk?..

• #101   1. aug 2013 Kiki hvorfor er du ikke veganer? Nogle fisk bliver bare lagt i en spand uden vand og kvæles eller også ligger de hundrede til tusindvis presset sammen...

Som vegetar må du gerne spise æg, mælkeprodukter meen hvad med de æg du bruger til bagning, i maden, som tilberedt æg ovs...? Du må ikke spise kys uden en kylling har været forbi.... Tænker du på hvordan de ender? Og hvor de har været?

Hvad med osten, smørret, mælken og yoghurten tænker du over hvilken ko det kommer fra?

• #102   2. aug 2013 Ah slap da af med at angribe Kiki for at hun er vegetar. Jeg synes, det er flot at hun overhovedet gør noget.. I modsætningen til så mange andre som bare vender det blinde øje til.

• #103   4. aug 2013 Vi angriber da hende ikke?

• #105   4. aug 2013 En vegetar spiser bare ikke det kød, som kommer fra det dyr, der LIGE har lidt pga folk skulle have KØDET. At mælken kommer fra den ko, som er død, er jo ikke deres problem, for det er ikke pga mælken de lider den smertefulde død? Men nu er det jo nok heller ikke ligefrem fordi særlig meget af den mælk vi drikker, kommer fra en ko, som senere bliver halal slagtet?? Min mælk kommer da i hvert fald Arla, og tror bestemt ikke de køer kommer nogen steder hen, heller i nærheden af halal..

- Jeg er med i det er synd, at dyr ikke kommer ud, men det har INTET med den smerte en ko eller tyr kommer igennem lige inden den dør ved halal? Hvad er det dog for noget at stille op bed siden af hinanden?! Ja, det er synd nogle dyr ikke kommer ud og de står klemt sammen? Ja! Men det er sgu da ikke en værdig død, at blive halal slagtet, og de fleste af de dyr her i dk som står presset sammen, får en kugle for panden....

• #106   4. aug 2013 Kan ikke se det. Det er får synd smiley

• #107   4. aug 2013 Min engel:
    Der er dog lige en finte ved mælk... For at kunne producere mælk, skal en ko have kalve. Kalvene bliver taget fra deres mor når de er 1-2 dage gamle. Og hvad tror du der sker med tyrekalvene? Så drikker man mælk er man indirekte med til at støtte slagtning er jeg bange for.

• #108   4. aug 2013 Det har stadig intet med halal at gøre! Den smerte de har når de får skåret halsen over men stadig er i live??? Det er udelukkende det som er emnet? At jeg drikker mælk har intet med dens kød eller måden den dør på at gøre:s

• #109   4. aug 2013 Du ved jo ikke om de tyrekalve, som bliver produceret udelukkende fordi du drikker mælk ender som halalslagtet kvæg. Ikke at jeg skal være hellig, jeg drikker selv mælk. Selvom jeg i virkeligheden ikke burde.
    Og selv hvis de ikke ender som halal, så ved jeg sgu ik hvor nice det er at tage kalvene fra deres mor i den alder...

• #110   4. aug 2013 Uanset hvad, så har mælken intet med den død de går i møde??

• #111   5. aug 2013 Det har det da. De kalve fødes for at du kan få mælk. Ingen kalv = ingen mælk. Dvs: Mælk = kalve = døde kalve, eftersom de jo ikke bare sætte ud på en mark for at hygge resten af deres liv. De bliver slagtet eller slået ned.
    Prøv fx at læse her http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE320647/tusinder-af-kalve-ofre-for-din-billige-maelk/

• #112   5. aug 2013 Alle dyr på danske slagterier bliver slagtet ligesom halal, den eneste forskel er at her i DK bliver dyrene bedøvet først ved stød eller boltpistol før halsen bliver skåret over.

Her i DK er den eneste forskel på konventionel slagt og halal at ved halal bliver der sagt en bøn over dyret.

• #113   5. aug 2013 Nina Nielsen: Halal er hvor dyret ingen bedøvelse får, og det er det som er så forfærdeligt? Det eneste jeg ikke går ind for, er halal = et dyr bliver halshugget UDEN bedøvelse eller andet... Den får skåret hovedpulsårerne over i halsen, men er stadig levende i 5 min ca, fordi en tyr eller ko har 3 hovedpulsåre og det er kun de to der bliver hugget over i halsen..... Igen, det har INTET med mælken at gøre, jeg går IKKE ind for den måde dyret bliver slagtet på for at VI KAN DÅ KØD! Man tager ikke mælken når den er død... Det er døden jeg ikke går ind for, for at de skal have rent kød... Havde det nu været sådan, at en ko eller noget måtte dø på den måde, for at vi kunne få rent mælk, så var det, det sammen, men når mælken bliver taget har dyret ikke lidt halal døden!

• #114   5. aug 2013 Nej for her i dk er der givet tilladelse til at dyret godt må bedøves først da dyr i dk efter loven skal bedøves først. Så ingen dyr her i dk bliver aflivet uden de er bedøvet!

Hvad de gør i andre lande er en anden snak.

• #115   5. aug 2013 Nina Nielsen; Vi siger det samme, så ved ikke hvad du prøver at forklare mig? Dyrene her i DK SKAL bedøves, hvilket er en GOD slagtning. Halal er UDEN bedøvelse, og det er det, som dette emne handler om. Halal som er UDEN bedøvelse, men hvor dyret får hele smerten og lever i 5 min med smerten.... Grotesk!!!

• #116   9. aug 2013 Det er jo sygt... Så hele videoen men blev næsten nød til at holde mig for øjnene til sidst...

• #117   12. aug 2013 Før folk slynger om sig med udtalelser om "egoistiske hjernevaskede muslimer" bliver I nødt til at sætte jer ind i, hvad halal-debatten reelt handler om.

Et meget vigtig faktum at have med i sin betragtning, er at det aldrig er påvist at halalslagtning på nogen måde skulle forvolde flere lidelser end den slagtemetode, som vi herhjemme benytter os af - derimod peger alt imod, at halal faktisk bringer dyret en mindre smertefuld død - det ser blot voldsommere ud, fordi der er flere blodsudgydelser, men dyret dør hurtigere, og er derfor ikke igennem en lige så pinefuld proces som vores slagtning kan medføre.

Vi må kunne skelne imellem, at det ser voldsomt ud og så den reelle smerte, det faktisk påfører dyret. Langt det mest makabre foregår nemlig efter dyrets død, og forvolder derfor ingen lidelser eller skade.

Alt i alt synes jeg, at halaldebatten ang. fx institutioner er kedelig og irrelevant, intet påviser at den ene metode er mere skadelig end den anden, og en stor del af projektet halal udgøres af, at der siges en bøn eller rituel handling under tilberedelsen, hvilket vores børn vitterlig kan være ligeglade med.

Lad os hellere interessere os for, om vores børn får sund mad - og selvfølgelig dyrevelfærd på nogle mere gavnlige punkter, hvor det faktisk er bevist, at en indsats er vigtig - end om kokken har hvisket en bøn under tilberedelsen.

• #118   12. aug 2013 Johanne R: Det er jo fuldstændig forkert det du skriver? Dyret dør er IKKE før efter 5 min, da de kun skære to hovedpulsårer over og dyret har 3.. Den måde vi gør det på, får de en kugle for panden og dør MED DET SAMME, og med de andre får de bedøvelse inden... Kyllinger bliver gasset og hakket hovedet af, og de har IKKE 3 hovedpulsåre, så ved ikke hvor du har den viden der fra.. Halal er smertefuld for dyret i 5 min , da dyret dør af blod mangel og smerter.. Du må forstå, at en tyr/ko har tre hovedpulsåre og kun to bliver kappet....

• #119   13. aug 2013 Min Engel:

1) En ko har da ikke 3 hovedpulsårer. Den har da en. Mener du ikke halspulsårer?
    Som den forresten har 2 af og ikke 3.

2) Jeg skal ikke kunne tale om hvad man gør i andre lande, men i dk, bruger man boltpistol ved køer der slagtesuanset om det er halal eller ej. Forskellen er bare at den er penetrerende ved alm slagtning. Så dyret mærker da ingen smerte. Ved halal får koen et ordentligt gok i nødden med en ikke-penetrerende boltpistol, så den er ikke ved bevidstheden. Så hvis bare kødet er dansk, så kan jeg ikke se at halal skulle være mere synd.

• #120   13. aug 2013 Nej ikke uanset om det er halal eller ikke, da halal er UDEN bedøvelse og kugle. I øvrig er det den måde i videon debatten køre på intet andet:-)

• #121   13. aug 2013 Og hvad vi gør i dk har intet med de dyr i videon at gøre og de er bestemt ikke bedøvet!

• #122   13. aug 2013 "Min engel", i Danmark er kødet nu altså også halal, selvom dyret har været bedøvet.

• #123   13. aug 2013 Min Engel:

Det er simpelthen ikke korrekt. I Danmark bedøves dyrene først ved halal-slagtning. så det foregår ikke "UDEN bedøvelse" som du påstår. Synes du skulle lave lidt research før du kommer med så stærke udtalelser som du gør smiley Har linket til dette tidligere i debatten, men kan da godt gøre det igen. http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/halal
    Jeg synes altid, det er så ærgerligt, når folk udtaler sig om ting uden først at undersøge grundigt, hvad der reelt set foregår. Så bliver diskussioner baseret på noget man har hørt/tror i stedet for noget man rent faktisk VED. Hvilket var fint nok hvis folk startede sætningerne med "jeg tror eller mener", men når det udtrykkes som om det er facts, så drejer man bare diskussionen på en uheldig måde, synes jeg smiley

• #124   14. aug 2013 Ej nu må i altså forstå mig! De dyr i videoen er IKKE bedøvet, de lider og det er DET jeg er imod! Har intet imod det, hvis dyret ikke lider? Nu skal i læse min tekst korrekt. Skriver det igen: Hvad har det vi gør i DK med den halal slagtning som foregår i videoen at gøre? Og halal er "rent kød", ergo må dyret IKKE have nogen form for bedøvelse eller have haft en kugle i panden.

• #125   14. aug 2013 Åh gud, der skal meget til t få mig til at få tåre i øjnene, men da de der geder stod helt klemt og da de begyndte at 'skrige'.. Puha.. Og bare det at se ind i de der køers øjne..

• #126   14. aug 2013 Min engel:

Halal er bare et arabisk ord for "tilladt". Så det betyder oversat bare "tilladt kød". Muslimer har forskellige regler for hvordan det er tilladt at behandle det kød man spiser. Fx må dyret heller ikke sulte og tørste inden det slagtes (men alle de positive ting hører vi jo aldrig noget om). Og i Danmark har imamerne sagt godt for, at det er tilladt at bedøve dyret først. Ergo er det kød der kommer fra de bedøvede dyr i dk halal kød (tilladt kød).

Læs fx her: http://www.religion.dk/artikel/357072:Guide--Hvad-er-halal-og-haram

• #127   14. aug 2013 Ja, det er da virkelig dejligt at det sker i dk, men skriver det lige igen.. Hvad har det vi gør i DK med det som sker i videoen at gøre? :s Intet! Og det er den slags halal slagtning som sker i videoen jeg er i mod, ikke hvis dyret er bedøvet....

• #128   14. aug 2013 "I Danmark bliver dyret bedøvet inden slagtningen. Nogle muslimer har problematiseret dette, da halal-slagtning traditionelt kræver, at dyret er ved fuld bevidsthed, når det skal slagtes." - denne sætning er det som debatten køre på "da halal-slagtning traditionelt kræver, at dyret er ved fuld bevidsthed, når det skal slagtes."

• #129   14. aug 2013 Ak, jeg giver op. Dig om din holdning og mig om min smiley Den her debat kan blive ved for evigt åbenbart, for vi bliver ikke enige. End of story smiley

• #130   14. aug 2013 Sig b: Hvad er det jeg IKKE forstår? Jeg forstår udmærket her i DK bedøver man dem. Det er OK! Men det som sker i denne video, er IKKE ok, da dyret er ved fuld bevidsthed og intet bedøvelse eller noget har i kroppen og først dyr fordi den dør af blodmangel, ergo er lider den en smertefuld død, hvilket er grotesk?

- Det mener du åbenbart ikke, eller hvordan???

• #131   14. aug 2013 Min engel - Der må jeg rette dig. Halal kræver traditionelt, at dyret er ved fuldt bevidsthed. I vore dage er det dog ikke sådan mere, og derimod normal kotume at dyret bedøves i et vandbad før slagtning.

• #132   14. aug 2013 Johanne R: Det der er ikke korrekt... I DK er det en lov, men i et muslimsk land gør de det hvor dyret er i bevidsthed. Det ses i videoen og har selv spurgt flere muslimer, og de ville alle (dem jeg har snakket med), ønske at dyret ikke var ved fuld bevidsthed... Eller i en bevidsthed hvor de kan føle en stor smerte. Hvorfor tror du ellers koen prøver at muuuhe?? osv? Sparker? Hvad går den her halal snak ellers ud på, hvis ikke det var fordi dyret led? Hvis bare det var fordi de sagde en bøn og det derved hed halal, så tror jeg ikke der var en eneste her, som var imod det?

• #133   14. aug 2013 "I muslimske lande gør de det, når dyret er ved bevidsthed" - har du noget belæg for den påstand? Det er sandt at man kan finde videoer af engangstilfælde, men selv de østlige og sydlige lande er igennem årerne sporet langt mere ind på dyrevelfærden, og det er ganske normalt, at dyret tilbringer tid i et bedøvende vandbad før slagtning.

At du har spurgt et par muslimer er da godt nok ikke særlig holdbart som helhedsargument, og det bevidner bestemt ikke, at alle muslimer ikke går op i dyrenes velfærd, eller hvad din pointe så end måtte være. At folk er imod halal tror jeg primært skyldes, hvor voldsomt det tager sig ud, samt at det er den eneste form for slagtning, der virkelig piskes op og kritiseres, ofte når folk mangler argumentation for deres uvilje overfor fremmedlandene.

Det er let at hidse sig op, men hvad vi bør tænke over er, at vores egne dyr lider lige så meget - andet er aldrig bevist på trods af undersøgelser. At slagtning i sig selv er en voldsom proces kan vi vist alle blive enige om, men der hvor filmen knækker for mig, er når folk inddrager det som argumentation imod det muslimske, i og med at vores egne metoder ikke er blidere, hvor gerne vi end vil det.

• #134   14. aug 2013 Jeg tænker på vores dyr her i dk hver dag. Når jeg går forbi dyr der har det dårligt, væmmes jeg. Det hader jeg ligeså meget, så uanset hvilken form det er, som gør dyret ondt, væmmes jeg ved tanken, om det så er i DK eller ikke er mig fuldstændig ligegyldig! Jeg hader dyremishandling uanset hvilken form. Jeg kunne dræbe de bondefolk som køre med alt for mange køer, heste, grise osv og hvor de ligger døde når de ankommer til destinationen. - Så kan jeg uddybe det på den her måde; JEG HADER DEN FORM FOR HALAL SOM SKER PÅ VIDEOEN!!!! Nu håber jeg den er forstået. Men som jeg selv skrev længere oppe, er det jeg skrev, taget fra den artikel som blev lagt ind tidligere, hvilket peger på det modsatte af hvad du siger. Men igen, jeg er ligeglad! Jeg går kun op i den form for halal hvor dyret lider, intet andet..

Kommentér på:
Halal - det er bare ikke ok!

Annonce