{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Denne piaffe/passage korrekt? {{forumTopicSubject}}

Faldt over denne video på youtube af en lusitano i piaffe + passage. Den sætter sig jo en del mere på røven end man normalt ser det i konkurrencer. Og tag jer ikke af at den også bakker, det er bare lir og blær smiley
Så jeg ville lige høre jer herinde om I tænker denne hests piaffe og passage er mere korrekt end den man ofte ser i konkurrencer? Eller kan I komme med et eksempel på hvad I tænker er perfekt piaffe/passage?

http://www.youtube.com/watch?v=PdBkHEqatzA


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Denne piaffe/passage korrekt?
  • #1   5. nov 2013 Jeg vil ikke umiddelbart mene den er forkert - hesten er afslappet og samarbejdsvillig og udfører øvelser i god stil. Den er bare trænet til langt mere vægt bag på end hvad vi normalt ser - men vil ikke mene det gør den forkert.
    Dog mener jeg, at den lidt mindre samling vi normalt ser også er korrekt. En spansk hest er jo ofte mere "tung" (red. kompakt) end fx DV'er, Holstenere mm. og som jeg ser det, så er det de mere kompakte heste der egner sig bedst til helt store samlinger. smiley


  • #3   5. nov 2013 Dem man ser på banen, synes jeg på ingen måde er korrekt udført. Jeg så world cup i Søndags, og var godt nok overrasket over, hvor dårlige passager og piaffer de lavede.

  • #4   5. nov 2013 er jeg den eneste der synes det er fedt de har spejl på udendørsbanen..?


  • #5   5. nov 2013 Det er lir smiley

  • #7   5. nov 2013 Jeg synes tilgengæld godt om videoen du linker til smiley Han sidder stille med sine schenkler, og bruger sædet korrekt. Hesten er afslappet og bærer sig mere korrekt end man plejer at se på stævnebanerne smiley

  • #8   5. nov 2013 Vi har faktisk (mindst) en Lusitano hingst der kan det samme, jeg her set det til flere små show her i dk smiley

  • #9   5. nov 2013 Varmblodsheste bliver avlet ret lange efter min mening, og har af den grund sværere ved at komme ind og samle sig KORREKT med løft og bæring, som man tit og ofte ser spanske heste er VILDT gode til, fordi de netop er så kompakte som de er smiley Synes helt klart spanske heste øvelsesmæssigt, er langt pænere at kigge på end varmblodsheste.

  • #11   6. nov 2013 Jeg ville gerne se en smule mere dvælen, den kommer lige hurtigt nok af jorden til min smag i både piaffe og passage. Men korrekt, det er den! smiley Jeg vil da hellere se på det der, end den "piaff", som Isabell Werth viste på Don Johnson til JBK smiley

    Carina: i den mere klassiske genre af dressur bruger man ofte tilbagetrædning i piaff, da det rent anatomisk giver den fordel, at hesten vinkler bedre i bagpart/bagben. Adskillige af de gamle mestre brugte det som indlæringsmetode. Jeg er stensikker på, at rytteren her piafferer baglæns med fuldt overlæg, der er altså ikke tale om en hest, som er bag hjælpen på nogen måde....


  • #12   6. nov 2013 Jeg vil ikke sige den er helt ok i forparten (kunne være meget mere fri i nakke og skulder), hesten er nok trainet efter de gamle spansk dressur, hvor revasader og baglæns piaf også tranes.

  • #13   6. nov 2013 Nu nyder jeg generalt mere at se på spanske/portugisiske heste end at kigge på det såkaldte dressur vi har idag, med anspændte heste, takt fejl og en smidt bagpart. smiley

    Jeg ser en afslappet og samarbejdsvillig hest, som kommer godt ind under sig og bruger kroppen godt. smiley
    Og ikke mindst, SKØNT at se en hale der holder sig i ro! smiley
    Super flot piaff og passage. smiley

    Og den der baglænds, JEG ER NØD TIL AT LÆRE MIN HEST DET!!!! Det er jo alt for sejt. smiley


  • #14   6. nov 2013 Jeg synes det er smukt og niveaumessigt langt over det vi ser til world cup og OL. Selvom det ikke er helt fejlfrit heller.

  • #15   6. nov 2013 Perfekt nej -skal det være helt korrekt skal forbenet jo stå i en 90graders vinkel mod jorden (denne er en smule understillet), og der er da små-detaljer man kan begynde at nørkle i -men jeg synes det er et flot eksempel

    Og jeg synes det er dejligt at se at den virker let i hånden og ikke voldsomt anspændt -ofte synes jeg piaff mest af alt ligner at man driver hårdt nok frem til at kræet bevæger sig, og samtidig holder så fast i tøjlen at den ikke kan komme frem = hest stepper på stedet og det kalder vi så piaff.
    Jeg kan husker Kyra Kyrklund og Master som en ekvipage der kunne levere en flot piaff hvor man osse så en tydelig samling (som her) og ikke bare trippen på stedet, og der har da været flere ekvipager hist og her siden, men der er langt imellem dem hvor piaff rent faktisk er en ekstrem samlet øvelse, og ikke bare et spørgsmål om at forhindre hesten i at gå fremad.


  • #16   6. nov 2013 Jeg ville gerne se den i en ''normal'' stående piaffe.
    Han rider baglæns, for at aktivere bagbenene og få den til at træde mere ind under sig selv.


  • #17   6. nov 2013 Racen har bestemt også noget at sige, den her type hest har naturligt meget lettere ved de helt samlede øvelser, da de er kortere i ryggen end en varmblodshest.
    Men ja det er en flot piaffe og passage.


  • #18   6. nov 2013 Jeg synes det er en meget flot piaffe og passage der bliver vist i videoen. Hesten er taktfast, velsat og dertil velrejst. Man kan se den rene takt forplantet helevejen ned i halen (modsat de ofte svingende og piskende haler vi ofte ser i disse øvelser). Hesten er balanceret, ikke kun på bagparten, men også mellem skuldrene. Modsat mange andre moderne ryttere, hvor hesten tit nikker meget voldsomt med hovedet, og springer nærmest fra side til side på forparten. Den er taktren - tvært imod 90% af de heste man ser til eks. world cup og OL, hvor mange, udover at takte fejl, ser næsten halte ud.
    I passagen er laver hesten en flot, jævn, afrundet ellipseform med baghovene - ikke den der hakkende, krussedulle som man ser ved anspændte heste der ikke er rene i takten.

    Jeg kender ikke rytteren, men i denne sekvens er der ikke ret meget jeg kan sætte en finger på. Hesten ser ikke engang ud til at have ubehag munden.


  • #19   6. nov 2013 Som udgangspunkt, fejler hverken piaffen eller passagen noget, den sætter sig fint bagtil og der er go løft, men den må ikke bakke i en piaff, en piaff skal være en refmadrettet bevægelse, hesten må faktisk heller ikke stå stille, den skal flytte sig en lille bitte smule fremad, men det skal se ud som om den står stille...! Derfor er der dele af piaffen der ikke er korrekt.
    Jeg vil tro at grunden til at de gør det med denne her, er at denne type hest, Lusitano, PRE og i den stil, er bygget anderledes end vores varmblodsheste og har derfor betydeligt nemmere ved disse øvelser, hvad de så tilgengæld har meget svært ved og som trækker voldsomt ned når de konkurrerer mod varmblodshestene, er at få ryggen op og sving og bæring med, som er meget elementært i dressur.

    Mvh. Søs


  • #20   6. nov 2013 Flot, ja - Korrekt, nej.
    I en korrekt piaffe skal hesten være fremadgående og må IKKE træde tilbage! Der var en hest, der gjorde det til OL/VM eller lign. for nogle år tilbage, og ekvipagen fik 0 for denne øvelse. Så nej, øvelsen er ikke korrekt udført, da den som tidligere nævnt, skal være en let fremadgående øvelse. (bevæge sig 1-2m frem på de 12-15 trin ca)


  • #21   6. nov 2013 Det kommer jo helt an på hvilke øjne man ser med. En diskussion man ikke kan blive enige i.

    I alm engelsk dressur er den forkert da de ikke på bakke hvorimod hvis det er den klassiske så er det en del af indlæringen af øvelsen.


  • #22   6. nov 2013 Nu er det jo genkendeligt for den type race at de kan gå ind og sætte sig lidt bedre end så mange andre, men egentligt synes jeg ikke, at det er så meget bedre end det man ellers ser - men det er ikke dårligt. Der er et par taktfejl og lidt, men det kan jo ske for selv den bedste - piaffe og passage er jo begge MEGET svære øvelser og hesten skal virkelig kunne noget fra naturens side for at mestre dem (:

  • #23   6. nov 2013 Personligt bryder jeg mig dog ikke om, at man går ind og får hesten til at gøre det baglæns. Men det er vel smag og behag (:

  • #24   6. nov 2013
    At den bakker, ved jeg godt er forkert til et stævne fx. men jeg ser det som rent blær at det er indlært. At man lige skubber grænsen og viser hvor let hesten har ved det.
    I hans andre videoer, går de andre heste ikke tilbage.

    Så det ligner for mig udelukkende noget show off - for ja, det må være møg svært, at holde takten i en piaffe, samtidig med der trædes tilbage.
    For udover det, er det jo en korrekt øvelse, med måden hesten sætter sig på og holder takten.


  • #25   6. nov 2013 Men jer der kommenterer på, at hesten ikke må træde tilbage: Hvis I nu læser, så skriver hun også, at det er ikke noget man skal tage sig af, det er bare blær - så lad da være med at kommentere på det på den måde (:

  • #26   6. nov 2013 Ang. baglæns skal man huske på at dette er en træningsvideo, ikke et stævne. Det kunne helt klart være interessant at se denne hest og rytter udføre øvelsen under en konkurrence.
    For jeg tænker personligt godt at den ville kunne udføre en flot lettere fremadgående piaff, da hesten bevidst bliver bedt om at gå tilbage, så kunne rytteren vel "bare" bede den om at liste fremad i stedet.

    Men synes det er interessant det med at bakke. For ser i mine øjne ud til at det er en ret effektiv del af træningen, da man tydeligt ser i videoen at dette hjælper hesten til at sætte sig bedre. Så det kunne da være et godt træningstip til de heste som "bare" japper på stedet i stedet for virkelig at samle sig.


  • #28   6. nov 2013 Jeg vil mener der mangler lidt spænstighed, og lidt mere samlet takt. men fedt den kan bakke

  • #30   6. nov 2013 Så se ham her smiley

    Elsker den hingst! Havde jeg 10000 kr var min knn hoppe blevet ifolet med ham SUK!

    http://www.youtube.com/watch?v=i56tUPVBJkk


  • #31   6. nov 2013 Jeg synes bare problemer er, at det man ofte ser til konkurrencer er det her:

    http://www.youtube.com/watch?v=F7zZu71ckgw

    Der er ingen tvivl om at de heste der ses i denne video fra OL, er stærke i så mange andre øvelser.. Men deres piaffe er simpelthen intet mindre end ringe i min mening. Og heste der udtages til OL bør jo være toppen af poppen og som minimum kunne udføre alle de påkrævede øvelser. Selvfølgelig har nogle heste mere talent for det end andre, men stadig...
    Og selvom den video jeg linkede til først måske ikke er perfekt, så synes jeg den hælder en hel del mere til den taktfaste og samlende øvelse som piaffe nu engang er (eller bør være i hvert fald).


  • #32   6. nov 2013 Er helt enig, de alt langbenede og rektangulære varmblods duer ikke til piaff og passage, de har også af den grund ret svært ved galoppiriuetter.

    Vil man langt i dressur skal man have sig en lille kompakt hest der har nemt ned at samle sig fra naturens side.

    På den sidste video er det faktisk skræmmende at se hvor meget hestene smider ryggen og laver underhals OG er på forparten.


Kommentér på:
Denne piaffe/passage korrekt?

Annonce