22. maj 2011 Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
Løber igennem mit signal og bider/napper? {{forumTopicSubject}}
Hejsa HesteGalleri!
Jeg giver jer lige en lille problemstilling som jeg håber jeg kan få hjælp med!
Det er sådan at jeg har den skønneste lille shetlandspony på 6 år. Han kan ikke andet end det basale og napper meget til tider.
Problemstillingen er at når vi går tur og han så bliver lidt oppe at køre hvis han ser en ko, en hest eller hvis vi traver et lille stykke, så bryder han tit direkte igennem stop signalet i træktovet. Jeg slipper selvfølgelig presset når han går pænt, men tit så drejer han blot hovedet og bider mig i lårene eller i hænderne. Hvis jeg bliver ved med at ligge pres i træktovet når han har vendt hovedet så drejer han bare rundt så han står foran mig og så er vi jo lige vidt.
På ridebanen er der ingenting, stopsignalet sidder rigtig godt! Det mere når han kommer op at kører og pulsen kommer lidt op på tur, fx hvis vi traver et par meter, eller hvis han ser et andet dyr, at han begynder at blive døv overfor mig.
Har I nogle gode råd? Tak på forhånd!
- I må gerne spørge ind hvis I undrer jer over noget, jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at løse mit problem.
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.691
Har han balance nok så han ikke bare løber asted i traven for balancen har ihvetfald hjulpet Osie en del
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 92 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.738
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Men bide, det skal den bare ikke. Havde det været min hest, så havde så i den grad for en over mulen og fået afvide, at hun godt kunne stoppe nu. Der går grænsen.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
apr 2009
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 242
Så mit råd er at du stopper og bakker hesten nogle gange når du er ude at gå med ham også selv han ikke hidser sig op, for det kan nemlig gøre meget
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
Problemet med ham er at han jo aldrig har været trænet 'intensivt' så derfor skal han først til at lære nu hvor grænserne går. Jeg vil ikke slå og råbe af ham eller te mig tosset, for jeg ender kun ud med at han bliver endnu mere usikker. Han gør det jo nemlig kun fordi han tror det er det rigtige at gøre, og istedet for at blive højlydt og ''vred'' så vil jeg hellere bevarer det kølige overblik og enten ignorerer at han bider/napper eller skubbe hans hoved 'på plads' igen så han ser ligeud igen.
Jeg vil helt klart prøve at stoppe og bakke ham! Mange tak for rådene!
Løber igennem mit signal og bider/napper?