{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Unghest har svært ved grænserne {{forumTopicSubject}}

Jeg har min dejlige, dejlige unghest Tinka. Hun er en rigtig sød og dejlig hoppe på 4 år, vi har dog nogle problemer i træningen. - Hun respekterer/forstår ikke de grænser jeg sætter for hende.
Det er blevet langt bedre på bare den halvanden måned jeg har arbejdet med hende, men der er stadig problemer.

Tinka har aldrig været vant til at få sat grænser. Hun har været en pyntegenstand og har været vant til at "få sin vilje", og hun forstår derfor ikke rigtig nu at jeg vil sætte grænser for hende, hun bliver rigtig frustreret som desværre alt for ofte ender i et ninjaspark som bl.a. ramte mig på låret for et par dage siden da jeg ville rense hendes baghov.

Hun er derudover lidt af en lommehest og noget af en tryghedsnarkoman som kan have rigtig rigtig svært ved at falde ned når hun først stresser op.

Det jeg mener med hun ikke respekterer/forstår grænserne er fx at når jeg stopper op, så møver hun videre, skal næsten helt op og stå på mine tæer (sådan en 600kg hest er sgu tung) og hun er egentlig lidt.. "Næh, det gider jeg ikke".

Hun har svært ved at stå stille på staldgangen, igen dog blevet meget bedre, og så det med at hun stresser ret meget op.

Hvad har I gjort ved jeres unge heste, eller bare heste generelt, som møver, stresser osv?

Det er planen at jeg vil have undervisning så både Tinka og jeg kan lære noget, der er dog lige nogle ting der skal betales først inden det er muligt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Unghest har svært ved grænserne
  • #1   17. jun 2015 Det lyder nøjagtig som min unghest, mit svar på dette er jord arbejde smiley har en parelli instruktør til at hjælpe med at guide og træne smiley har fået en helt anden hest på ganske kort tid smiley

• #2   17. jun 2015 Jeg bruger rigtig meget tid på jordtræning med hende, men hun har sgu stadig svært ved det.. Jeg fortsætter med jordtræningen i hvert fald, det kan ikke skade (y).

• #3   18. jun 2015 Jeg gik for 1½ år siden i gang med naboens hest.
    700 kg. hest, der havde brugt sit 10 år lange liv som foldbums, og heller aldrig rigtig har fået sat grænser.
    Han kunne snildt finde på at gå ind i mig, ja han gjorde det såmænd gerne dagligt, kløede sig op af mig, skred fra mig, svingede hovedet ind i mig, trådte på mig ovs.
    Jeg har fået noget hjælp af en venindes mor, samt trænet ham i en akademisk kapsun. Går han ind i mig, eller forsætter når jeg stopper, så bliver han bakket for kapsunen (let rysten på torvet) reagerer han ikke promte, så bliver rysten i torvet hårdere, ind i mellem har han været så voldsom, så han virkelig er blevet "hakket" tilbage med torvet.
    Ja det er hårdt, og nej jeg syntes heller ikke det er fedt, men det har bare hjulpet helt ekstremt meget. Og 700 kg. hest som altid har fået sin vejle, ja så nytter det ikke noget at sige "lille pusnus, vil du lige være sød, at lade vær med at gå ind i mig." som du jo så også selv har erfaret, haha smiley

Jeg har i hvert fald haft skruet bissen på, til tider også mere end hvad jeg egentlig bryder mig om, men det andet bliver for farligt. I dag skal jeg bare hæve stemmen eller tage med en lillefinger i torvet, så skal han nok bakke, for nu har han efterhånden lært at respekterer dem, eller ved i hvert fald med det samme hvornår han overskredet dem.

Jeg vil i hvert fald anbefale dig at bruge en akademisk kapsun, den kan være hård ja, men 600 kg. hest der kommer trampende er nu også ret hårdt smiley

• #4   18. jun 2015 Det fede ved parelli er at hvis hesten ikke reagerer på de signaler du giver øger
    Man presset lige indtil den gør som du viser også fjerne man alt presset promte:)
    Hvad øver du af jordarbejde? Jeg har også brugt mange af ute Lehmans metoder smiley

• #5   18. jun 2015 Tine - Jeg får forhåbentlig også snart min kapsun tilbage, den er pt udlånt til en veninde :P.

Og nej, at stå og tro sukkersnak virker, deeet.. Nej, så har de ikke mødt Tinka hehe! Der skal nogengange tales med meget store bogstaver.

Bakke bruger jeg også når hun møver, jeg fortsætter med det. Mon ikke hun forstår det på et tidspunkt?(y)

Sisse - Jeg er ikke såååå meget for Parelli, af hvad jeg har set af diverse videoer. Men kunne være man skulle kaste et blik på det igen.
    Alt stort set, hvad hun lige kan kapere i hovedet. Hovedsageligt basissignaler som gå, stop, drej, bak osv for de sidder endnu ikke 100% i skabet.
    Jeg har Utes bog, tror jeg tager den med i stalden i morgen og sidder og kigger i den igen :).

• #6   18. jun 2015 Altså min ven er stadig en bøv i stalden, men det er ligeså meget fordi han kalder på de andre og der ingen staldgang er, så jeg har ikke rigtig mulighed for at binde ham op.

Men på banen har kapsunen virket formidabelt, han har ind i mellem nok fået sig et blot mærke eller to over snuden, men så må han sku styre sig lidt smiley
    Jeg har også arbejdet rigtig meget med han skulle have fokus på mig, så sådan noget som at gå i 8 taller og slangegange har været godt, og så selvfølgelig bak. Derudover har jeg haft en del fokus på han skulle rykke både forpart og bagpart uden bare at møve igennem.
    Vi har som sagt været igang i 1½ år, og han er stadig en buldrebasse, og jeg er ret sikker på, at han aldrig bliver den, der søde søde hest. Men bedre er det da bestemt blevet smiley

• #7   18. jun 2015 Dejligt at det er blevet bedre Tine :). Og tak for svar ^^.

• #8   18. jun 2015 jaaa, ellers var jeg nok blevet sindsyg smiley
    Og held og lykke med opdragelsen på din

• #9   18. jun 2015 Hehe, tror jeg alle ville blive :3.
    Jo tak!

• #10   18. jun 2015 Jeg vil se det lidt anderledes:

"Hun respekterer/forstår ikke de grænser jeg sætter for hende. "

Du skal vende det om, så det ikke er et spørgsmål om, hun ikke forstår, men at du ikke fortæller det på en måde, hun kan forstå.
    Det er umuligt, at sige, hvilke teknikker der virker på din hest, men du skal i gang med at lære nye ting og få det afprøvet, så kommer der også et resultat, når hun forstår meningen med det du gør.
    Heste kan ikke bevist være ulydige, men det er en del af deres udvikling, at være grænsesøgende og især hos ungheste, der ikke har fået fastlagt reglerne endnu.

Jeg ville især koncentrere mig omkring mit eget kropssprog.
    Det ses meget tit på heste vi får i træning, når ejeren har opgivet.
    Vi har ingen problemer med dem, så vi er nødsaget til at flytte træningen fra hest til ejer, så de får ændret en uheldig omgang med hesten, til noget hesten kan forstå og aflæse.
    Heste er jo meget fokuseret på bevægelse, så det er ikke ligemeget, hvordan du nærmer dig din hest, går væk igen, løfter ben, hygger med den osv.
    Hvis vi omskoler os til hestesprog, så er det meget lettere, at være hest, i stedet for, at hesten skal lære "dansk".
    Det er altid lettest, hurtigst og giver bedst resultater, hvis den klogeste part ændre adfærd og det burde være os mennesker.......

• #11   18. jun 2015 Helt enig med US Mustang.

Hvis min unghest møver mig ned, taler jeg med store bogstaver med det samme! En så uacceptabel adfærd skal han at vide med det samme ikke er ok!

Ellers tror jeg du er godt på vej, det handler om vedholdenhed uanset hvad hun gør og du skal reagere prompte. Så er jeg ikke typen som går op i diverse instruktører osv, med helt almindelig omgang med hende kommer det.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #12   18. jun 2015 US mustangs: du har virkelig en god tilgang til træning af heste!

• #13   18. jun 2015 Sisse T: At øge presset til hesten reagerer er vel standart ligegyldtigt hvad man laver, og de fleste som forstår sig på træning af heste fjerner også presset når hesten reagerer - det er indlæringsteorien udført i praksis smiley

Men til TS. Jeg tror simpelthen bare din hest har brug for træning af signalerne. Du siger selv at hun ikke er vant til at få sat grænser, så hun har højst sandsynligt heller ikke lært at når mennesket siger stop, så betyder det stop. Jeg ville tage en pisk med ud når jeg gik med hende. Først ville jeg lære hesten at tap på bringen med pisken betyder stop/bak, stille og roligt uden hastværk, og når du kan det, så har du mulighed for hurtigt at øge presset fra dit stop, og derved (men tide) gøre dit stopsignal bedre hos hesten, så du kan ligge pisken fra dig igen smiley

• #14   18. jun 2015 US - Kan godt se jeg måske har formuleret mig forkert, for jeg er helt enig i hvad du siger og at hun ikke er/kan være ulydig fx. Og nu du siger det med jeg ikke har forklaret hende det rigtigt, kom jeg til at tænke på :If the horse doesn't reagt, you either asked the question wrong or asked the wrong question. Om det er præcis som ordsproget jeg husker ved jeg ikke men pointen er der :).
    Jeg vil tage et kig på mit eget kropssprog.

• #15   18. jun 2015 Sascha - Tak, rart at vide man da gør noget rigtigt :).

• #16   18. jun 2015 Tak Louise :). Ser jeg på. Ligenu skal hun dog først lære at den der pisk der ikke er spor farlig. Det kniber lidt en gang i mellem :).

• #18   18. jun 2015 Lock - Som sagt så er det meningen at jeg gerne vil have underviser på, men jeg har lige nogle ting der skal betales til først inden jeg kan få en ud :).
    Tak for din kommentar.

• #20   18. jun 2015 Ada - Jeg tror ikke på at vi kan blive hestens leder, for hesten ved godt vi ikke er en hest.

At svinge pisken op foran hendes hoved vil jeg heller ikke, hun er i forvejen hovedsky og vi er kommet super langt med det, så jeg vil ikke at jeg kommer til at ødelægge det fordi jeg rammer hende i hovedet.

Selv er jeg mere til at være vedholdende og konstant, da det er hvad jeg har bedst erfaring med. Men tak for din kommentar.

• #21   18. jun 2015 Så kan du måske prøve at bakke Tinka hver gang hun gør det.

Det kan også være hun er stresset pga, stedet eller noget? Har hun seperationsangst?

• #22   18. jun 2015 Jeg bakker hende skam hver gang :).

Hun har lidt seperationsangst ja, men af de tre heste der er på stedet er hun den der kan stå pænest på staldgangen, selv min lille pony som normalt er meget opdragen kan stå og te sig tosset når hun står bundet hvor Tinka er meget sødere.
    Tror ikke hun er stresset på grund af stedet.

• #23   18. jun 2015 Okay:-)

Jeg kan ikke rigtig forslå noget på grund af du netop ikke tror på at være i hestens flok når du har hende ude. Jeg har personligt den erfaring at heste for seperationsangst hvis ikke man er i deres flok da de her føler sig meget alene og udsatte fordi de er uden flok :O)
    Men det er jo bare min personlige erfaring.

Hav en god dag og held og lykke med Tinka (y)

• #24   18. jun 2015 Sådan er vi jo af forskellige holdninger :). Men jeg er glad for dine kommentarer, det er rart når folk vil forsøge at hjælpe og kommer med gode råd.

Tak og i lige måde, og mange tak :).

• #25   18. jun 2015 Ja præcis smiley

Det var så lidt og tak for det venlige svar, selvom du er uenig det er alligevel sjældent man for sådan et:-)

• #26   18. jun 2015 Selvfølgelig, ingen grund til at blive sur fordi du bare kom med din erfaring. - Jeg spurgte trods alt selv efter råd smiley

• #28   18. jun 2015 Jeg er også enig i at vi leder hesten, men ikke at vi kan blive hestens leder, som i floklederen osv. Jeg ved ikke om det er at modsige sig selv, men det er sådan jeg tænker det :).

Tager selv afstand til det sidste du nævner med at vi skal vinde over den.

• #30   18. jun 2015 Selvfølgelig kan vi kommunikere med hesten, vi læser eksempelvis hinandens kropssprog begge veje. Men der er stor forskel på at kunne snakke sammen, og på at være hestens leder.
    Lederen er jo ikke nødvendigvis den der altid får sin vilje og fortæller hvad de andre skal gøre, men det er den erfarne hest som viser vej, og som også ligger højt i hierakiet. Man kan vel sammenligne det lidt med mennesker og hunde. Redningshold kan godt være afhængige af deres hunde, men derfor er hunden jo mere en ven end en overordnet smiley

• #32   18. jun 2015 Jeg mener bare at hesten aldrig kommer til at se dig som en leder i hesteforstand. Du er ikke en hest og bliver aldrig en hest, faktisk siger vores fremtoning at vi er rovdyr.
    Du kan sagtens lede din hest, men du bliver aldrig dens leder på samme måde som en hest ville gøre i naturen.

• #33   18. jun 2015 For mig hjalp det at jeg bakkede Tindur og jeg gik meget foran ham, pludselig kom træktovet flyvende bagud eller til siden fordi han skulle lære at respektere mit private rum og blive bagved mig. Gjorde han ikke blev ham ramt af træktovet. Inde i stalden så kunne han finde på at bare gå ind i mig med siden. Jeg begyndte så at hoppe, vifte med ærmerne og komme med høje lyder som en kylling.. smiley da flyttet han sig hurtigt væk igen og adfærden stoppede efter en stund smiley

Mvh TT

• #35   18. jun 2015
    Hvis man bruger underkastelse i sin træning, så ja da så kan der være noget om det :b. Men hvis vi snakker om join up - så kan selv en bil altså lave det med en hest.

Det handler om at ligge og fjerne pres på de rigtige tidspunkter, intet andet.

På folden ser jeg heller ikke nogen leder og nogen førsteplads - jeg ser heste der er mere eller mindre madmotiveret og mere eller mindre dominerende i adfærd. Derfor kan man sagtens have en flok, uden nogen hakker på nogen - fordi der ikke er nogen, der er mere motiveret end de andre, eller mere dominerende ;o)

Overstående du har skrevet er slet ikke noget jeg bruger i min træning eller teori og hvis jeg kender Sacha ret, så gør hun heller ikke ;o). Så forskellig måde og træne på nok.

• #37   18. jun 2015 Join up og lignende er, som krikken skriver, et bevis på at indlæringsteorien er udført korrekt og med stor præcision. Det er træning som så meget andet, og er du dygtig, har en hest med den rette motivation, og læser den korrekt, sågiver det virkelig hurtige resultater.

Det er ikke mennesker som er blevet hestens leder, men mennesker som leder hesten

• #38   18. jun 2015
    Nope, det mener jeg ikke smiley Jeg tror bare vi er bund uenige om træning og hesteteori i det hele taget.

Iøvrigt ærgerligt når folk har deltaget i en masse kurser og har en masse viden, at de ikke har mere på deres profil ;o).

• #39   18. jun 2015 Lock, jeg tror måske, hvis vi sætter lidt andre ord, men stort set den samme betydning på, så har du i bund og grund også mennesket - men bare fordi vi kan sætte vores motivation for handlinger ned til noget så simpelt som fem punkter, så betyder det jo ikke at vejen dertil altid er den samme, eller at målet altid er ens.
    Lad og tage det første punkt, som hedder flugt. Det kan jo være mange ting. Der er ingen som siger at flugt, skal være at løbe hovedkulds afsted - det kan jo også være at undgå en ubehagelig situation, trække sig tilbage når man er på dybt vand, blive forskrækket, trække sig ind i sig selv, blive vred og mange andre ting. Man skal måske hellere kalde det "Distancering fra ubehag og pressede situationer" i stedet for flugt. Man utrykker jo flugt på forskllige måder. Nogen begynder at råbe og blive vrede hvis de føler sig presset, andre begynder at græde, nogen trækker sig bare væk. Der er mange måder at reagere på selvom det måske alt sammen er en form for flugt.

Lidt længere end forventet, men jeg håber du forstår

Edit: kan ikke længere se det post jeg svarede på, men håber du har læst det ^^

• #40   19. jun 2015 Tak for alle jeres kommentarer i går :). Tinka stod fint på staldgangen i går, kun lige i starten var hun småstresset og urolig. Hun møvede et par gange men stoppede igen da jeg så bakkede hende.

• #42   19. jun 2015 Lock Horses - du skriver: "Selvfølgelig er motivation for diverse en del af dens instinkter, men hesten har en mental kapacitet som er i stand til at processere på et langt højere niveau og dermed overrule instinkter "
    Meget interessant smiley og tror du bestemt er inde på noget. Jeg fik faktisk at vide af min tidligere BBH underviser at de nu har fundet ud af at hestene godt kan kæde ting sammen. Sådan at den ved, at ved en bestemt adfærd, så kan den slippe for noget eller få noget eller at det og det betyder at om lidt sker det. Feks. Du kommer med Longen og longepisken. Så ved den at i dag skal jeg ikke rides men løbe rundt i ring smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Unghest har svært ved grænserne

Annonce