{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.254 visninger | Oprettet:

Hvornår må forfangen hest rides stille igen?? {{forumTopicSubject}}

HEJ smiley . den 13/7 fik blev min hest forfangen. hun haltede og lå ret meget ned. men nu går hun som hun plejer og så tænkte jeg på om hun snart kan rides igen. de sidste par dage har hun været med over på vores ridebane og der går hun fint og skal holdes for at hun ikke begynder at trave. hun er 24 år og fjordhest. mig og min mor har nemlig gået og tænkt lidt over det her på det sidste. hun ved ik hvad man skal gøre eftersom at hun aldrig har prøvet at en af hendes rideheste blev forfangen. HJÆLP HURTIGST MULIGT!!!!!!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår må forfangen hest rides stille igen??
  • #1   19. aug 2015 Tror du skal spørge din dyrlæge smiley

• #2   19. aug 2015 Har selv haft forfangen hest og hesten kom i gang igen efter dyrlægens vurdering af tilstanden

• #3   19. aug 2015 Rikke:
    Det afhænger meget af om/hvor meget hovbenet har drejet sig. Hvis hovbenet har drejet sig meget, så kan det tage rigtig mange måneder, inden du kan sætte dig op. Er det opdaget i tide med hurtigt indsats, så kan du måske være heldig, at den ikke har drejet sig.
    I har forhåbentlig haft en dyrlæge indover samt smeden til at korrigere hovene. Få din dyrlæge eller smed til at mærke efter med en visitér-tang, om den stadig har ondt i fusserne samt vurdere benenes tilstand, inden du gør noget drastisk. Du bør vente til de siger ok for igangsætning af hesten.

Men ellers er fremgangsmåden som følger:

Så snart hesten er haltfri og ikke ømmer sig ved at gå på grus, så kan du begynde at gå ture med den og longere den i skridt i kort tid. Herefter kan du sætte tiden op. Dernæst småtrave lidt ligeud og øge tiden gradvis, så putter du lidt galop på osv. osv. Til sidst kan du så prøve at læne dig ind over hesten og lægge vægt på og se, om den reagerer negativt på det ekstra tryk det giver i hovene. Reagerer den ikke, så kan du prøve at sætte dig op og skridte et par runder og igen øge tiden.
    Men det er vigtigt, at du ikke går for hurtigt frem. Ellers kan du overbelaste hesten.

Jeg går ud fra, at I har helt styr på, hvad hesten må få af krybbefoder og grovfoder, samt hvor meget græs den kan tåle, for at det ikke gentager sig...

Held og lykke med det.

• #4   19. aug 2015 Spørg din dyrlæge. Hovbenet er så følsomt så hvis du overbelaster hesten kan den ryge tilbage i det lige med det samme. Altid forhør dig ved din dyrlæge når det er så alvorlig en sygdom der er tale om smiley

• #5   20. aug 2015 Din dyrlæge skal ud og sige god for at i må begynde genoptræning.
    De kan også give dig et genoptræningsprogram alt efter hvor slemt det har været..

Ved genoptræning er det bedst at træne ude hvor man kan ride ligeud, for at belaste mindst muligt i starten.. Så ville kraftigt fraråde longering i starten.

• #6   20. aug 2015 Snak med din dyrlæge og smed. smiley
    Det gik over et halvt år, inden jeg måtte begynde at longere min, så det kan tage rigtig lang tid! smiley

Kommentér på:
Hvornår må forfangen hest rides stille igen??

Annonce