2.039 visninger
|
Oprettet:
Blogger
16. sep 2007 Følger: 237 Følgere: 2155 Heste: 17 Emner: 202 Svar: 2.255
Hvor tit træner i? {{forumTopicSubject}}
Hvor tit træner i jeres heste?
Det er alt fra jordarbejde, tur til ridning.
Det er lidt forskelligt hvor tit jeg træner min egen, men hun er også kun 3 år.
Men prøver at træne omkring hver anden dag, en masse forskelligt.
Jeg søger gerne svar fra dem som træner op mod konkurencer og vil også meget gerne vide hvor gamle jeres heste er
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
Min hest er 4 år gammel, bliver 5 til april.
jun 2007
Følger: 38 Følgere: 85 Heste: 5 Svar: 184
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 342
Træner 6 dage om ugen. Planlægger min uge, uge for uge. Træner aldrig mere end max 3 dags dressur i træk. Rider varieret, så skovtur, løsspring, dressur og jeg skelner også mellem, at jeg nogle dage kun rider løsgørende dressur (frem og ned) og andre dage også laver samlet arbejde og presser mere på. Træner også nogle dage med bomme, longerer i liner, rider løsgørende uden sadel og hygge. Skridter tur, rider lange ture i alle tempi osv.
Så altså meget forskelligt, men de har altid en fridag om ugen til at restituere.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Caspian som er et Dampbarn er 9 år, B-hest, på MB niveau - han skal gerne rides 5 gange om ugen - 4 gange dressur og 1 gang tur hvor han bruges sin hjerne. Han skal trænes intens op til konkurrence, og skal endelig ikke have fri.
De dage de har fri prioriterer jeg at de kommer meget på fold.
Da de var unge blev de også redet varieret og let, samt med megen foldtid.
“Jordtræning” gør jeg ikke i, de trænes i håndtering hver dag de trækkes til/fra fold, står bundet på staldgangen, har smed ect.
Mvh Charlotte
aug 2015
Følger: 13 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 32
Den anden bliver redet 6 gange om ugen hvor 3 af dem er undervisning og han er 14.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Tindur er 7år, men psykisk kaperer han ikke at arbejde hver dag, Max 2 dage i træk. Men vi har fundet en rigtig god rytme med at træne Søndag, tirsdag og torsdag også to dage fri
Mvh TT
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.343
Den anden jeg rider, skal faktisk gerne gå 6 gange om ugen, for at gå optimalt, da han er en hest, der har svært ved at holde fokus, især i dressuren. Han går typisk 2x spring, 3x dressur og 1x tur på en uge. Når foråret kommer, gøres der plads til mere konditionstræning. Han er 9 og militaryhest.
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 546
Alt med hensyn til hendes alder, så det er kun korte lette træninger, så både hovedet og kroppen kan følge med
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Min 12-års bliver ikke trænet hen i mod noget bestemt, så hans træning er meget efter hvor meget tid jeg har brugt på den lille og om jeg kan nå ham, han bliver måske trænet 2-3 gange om ugen, hvor det enten er jordarbejde oftest med bomme eller træning af hans 5 gangarter på banen eller på tur - jeg bruger ham dog også når jeg fx. har den lille som håndhest, men det er jo mere træning af hende end det er træning af ham
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.637
Dog er er hun drægtig i 9. Måned pt, så nu laver hun ikke så meget ?? Lidt let ridning uden sadel for at holde hende i gang og en masse gåture.
Pony på 22 rides omkring 5 gange i ugen - dressur, let banearbejde og tur, samt en smule spring
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Som tidligere løber kender jeg træningens effekt på egen krop. Alt træning er muskel nedbrydende ( i forskellig grad) og så selvom træningen er afvekslende. det tager tid for kroppen at bygge muskelfibrene op igen.
Rider jeg 4 dage i træk, så falder hans niveau, og samt han bliver mere ukoncentreret. Men holder jeg mig til 2 dage i træk, så øger han sit niveau for hver træning, og jeg kan mærke at han bliver stærkere uge for uge.
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Disse skader er essensen i alt træning, de er baggrunden for at musklerne begges stærkere. Men for mange små skader, uden tid til at bygge op, kan føre til alt mellem manglende muskelopbygning til langvarige seneskader.
jan 2005
Følger: 86 Følgere: 83 Heste: 8 Emner: 272 Svar: 1.721
Jeg er military rytter så det skal ikke forstås som i jeg hev min heste igennem dressur 2 gange på 1 dag..
Jeg planlagde det uge for uge og gjorde meget i ikke mere end 3 dages dressur om ugen og 2 dages spring, og så en fast dag med tur. Det var så kun nogle uger hvor jeg red 2 gange om dagen og maks 2 dage om ugen, men ridning anden gang på dagen bestod enten i løs gørende ridning eller konditræning..
Min pony var 9 eller 10 mener jeg på det tidspunkt.
Jeg red unghest efterfølgende og jeg trænede med dem hver dag, men red dem kun 3 dage om ugen. Så resten bestod i longe, gå ture, stald træning osv osv. Men igen er det meget at mærke hvorvidt din hest er "Klar" til dagens opgave.
mar 2011
Burde den ikke sætte muskler ligeså effektivt?
Mvh TT
jan 2009
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 39 Svar: 166
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Som jeg læser det siger hun at det er godt at holde pauser, derfor rider hun ikke 4 dage i træk men hellere 2
jul 2015
Os motions motionister vi anbefales at løbe hver anden til hver tredje dag i starten, for at forebygge skader.
Top atleter træner 2 gange om dagen.
vores heste befinder sig et sted der imellem. Hvis vores top atlet træner kun hver anden dag, sker der ingen opbygning, men træner vores nybegynder hver dag, kommer skaderne ret hurtigt.
Så igen her er tricket at observere sin hest. Hvordan er din i træningen, hvordan er psyken, og hvordan ændre disse observationer i fra træning til træning.
Derved har jeg observeret at på mine heste, er deres fremgang størst når jeg træner 2-3 dage i træk, også en restitutions dag. Mere har de ikke kapacitet til.
1 dag, er han lettere krudtet, og galoppen er noget hurtigt, tilgengæld er der er særdeles god bæring i trav.
2 dag, er han mest fornuftigt i psyken, og både galop og trav fungere perfekt.
3 dag. skal jeg yde lidt mere hjælp for at få ham op og bære maximalt, ligesom der går længere tid inden han er klar til at samle sig.
4 dag. Slår han psykisk fra, og er knab så lydhør over for hjælperne, han kan også begynde at tvære. Han slå mere fra, løber mere ud gennem skuldrene. Siger på alle måder, at han er fyldt op.
Med andre ord, er det 2. dagen vi har den mest fornuftige træning, så kan jeg ikke se formålet med at presse ham der ud, hvor han selv siger fra. når jeg har den viden.
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
dec 2013
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 68
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
nogle gange tager vi det mere stille og roligt og andre gange sætter jeg mig op med visse forventninger.
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 669
Der trænes alt fra dressur, spring, løsspring, longe, løs i hallen. Vi rider sjældent tur da der ikke rigtig er noget natur i nærheden af stedet han står, uden jeg er nød til at ride på vej 10-15 km.
Santos og jeg er for nyligt begyndt på stævner (1. i december, 2. her i weekenden) ugen op til trænes han godt igennem i de ting jeg føler mangler at blive sat på plads, 2. dag inden øver vi kun gymnastisering af ham og 1. dag inden rider vi kun programmerne igennem et par gange eller to. Hvis santos for fri dagen inden bliver han intens og svær at arbejde med - sådan er han som regel efter sine fridage, hvilket også er derfor at første træningsdag efter en fridag, som regel består i longe, løsspring eller løs i hallen med fuld knald på, da han så er mere klar i hovedet dagen efter til at stoppe op og lige tænke en gang over tingene før han bare løber der ud af.
Men jeg prioriter højt at han for de her fridage, så han har tid til at restituer sine muskler samtidig med han lige for en dag eller to til at tænke over de sidste par dages lektioner.
Santos er 6 år, bliver 7 år slut maj i år.
Udover den fysiske træning, så trænes der hver dag håndtering, her er alt med opførelsen omkring andre heste og mennesker i fokus, men dette indgår i den daglige håndtering.
jul 2015
Ret mange løbere (incl mig selv) har af bitter erfaring, lært, at det langt fra er den mest hensigtsmæssige løsning altid. (en lille skade, der bliver løbet væk, ender ofte med at blive en stor skade)
I stedet for at vi giver os til at diskutere hvilken er der bedst (vi bliver nok alligevel ikke enige), Vil jeg anbefale, dem som har interesse i det, at læse nogle bøger som træning f.eks. løb, Hvor der ofte i bøgerne er en rigtig god gennemgang af hvad der sker i muskler og led, ved hver træningsintensitet og selv følge det, som de føler er den rigtige.
maj 2013
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 243
Hvad vi helt præcist træner i dressurtræningerne er også lidt forskelligt, og der finder jeg også ud af dag til dag hvad han er mest klar på. Så nogle dage øver vi at han skal sætte sig i galoppen, bagbens aktivitet osv. Det er meget forskelligt.
Når vi lærer nye ting plejer jeg kun at tage det frem et par gange i løbet af ugen. Fx øver vi changementer lige nu og det træner vi kun 2 gange i ugen cirka, så han bliver ved med at syntes det er sjovt og spændende
Ugen op til stævner øver vi ofte elementer fra programmer, div. finpudsning osv. Her har jeg altid meget fokus på det løsgørende så jeg er sikker på han er klar til det i kroppen også. Det samme efter stævner
Hvor tit træner i?