{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.458 visninger | Oprettet:

Voldsomt/'fysisk' føl {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har et hingsteføl på 2 måneder.
Han er meget menneskesøgende, elsker at nusse og hygge. Men lige pludselig bliver han meget voldsom og bider, sparker med alle 4 og stejler voldsomt op ad en. Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal håndtere det. Jeg bruger kropssprog mod ham og forsøger at vifte og skubbe ham væk, men dette gør ham faktisk mere voldsom/aggressiv.
Han gør præcis det samme overfor de andre heste, han har stået sammen med og de går desværre bare i stedet for at opdrage ham smiley
Hvad ville I gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voldsomt/'fysisk' føl
  • #1   7. jun 2018 Ja jeg får nok hug nu..
    Jeg ville først bakke ham og skubbe ham langt bagud med kroppen og hvis det ikke hjælper ville jeg nok få ham lagt ned. Men når det er sagt, så er det KUN i yderste tilfælde jeg ville gøre det, og bagefter ville jeg bruge rigtig meget tid på hygge/nusse således at den forstår at jeg KUN er hård i ekstreme situationer.. smiley

    Mvh TT


  • #2   7. jun 2018 Problemet med at bakke ham er, at han simpelthen går til modangreb - enten i form af stejl eller spark.
    Og jeg tror ærligt ikke, jeg er stærk nok til at få ham lagt ned smiley Han er rimelig stor allerede smiley


  • #3   7. jun 2018 Har han ik en kammerat eller en du kan låne som han kan rende og lege med, så han afreagere som et føl nu gør?

  • #4   7. jun 2018 Han havde en ældre vallak, men føllet tævede ham. Så lige nu står han kun sammen med sin mor, da vi er i gang med at finde en, han kan lege med, da hoppen er ret aggressiv over for andre heste og følle simpelthen også bare tæver dem, når han endelig får lov at komme i nærheden for sin mor smiley

  • #5   7. jun 2018 Men er der nogle af jer, der har erfaring med at sætte ham sammen med nogle ældre hingste, når han engang kan komme fra sin mor? Eller evt nogle timer ad gangen, så de måske kan sætte ham lidt på plads? smiley

  • #6   7. jun 2018 Det vil sundest for ham at få en ligesindede bølle som ham selv, så det ik går ud over mor, de andre heste og jer mennesker så meget som det gør nu. For mig virker det som om den måde du siger fra på er i hans øjne den leg som han savner med en ligeværdig på hans alder eller en lille smule ældre men fremme i skoene som din

  • #7   7. jun 2018 Det kan sagtens være. Vi har en bekendt, der har en 1 års hingst og en 2 års vallak. Jeg må forsøge om han kan lege lidt med dem smiley

  • #8   7. jun 2018 Ja det har jeg erfaringer med, med forskellige heste. Det var dog kun andre heste de var hårde ved. Den ene fik meget tæsk af den ældste, en anden blev underdanig og den tredje løb igennem hegnet. Det med at løbe igennem hegnet og få meget tæsk er det jeg har set mest af, jo de har alle(foruden den der løb igennem hegnet) indrettet sig med hinanden, men ikke uden skrammer, og et par har også måtte på antibiotika.. Pga alvorlige bid. smiley

    Mvh TT


  • #9   7. jun 2018 Jeg har intet erfaring med at tag føl fra i nogle timer. Men vil det hingste åring hoppe på de andre i flokken herved også din hoppe? Hvis ikke at den gør det og er ik så moden i hovedet som en hingst er endnu, så ville ville jeg ik se nogen problemer med det. Men ellers skal i ha et føl ind de næste måneder frem til dit føl skal fra moren, så du kan få ham over i en ældre gruppe som dem du nævner. Eller flytte din hoppe med føl over på sommergræs med andre hopper og deres føl sommeren over.
    Måske andre herinde har en bedre ide så jeg følger lige med


  • #10   7. jun 2018 Ja jeg må jo sige at de jeg har talt om har været fra vænnet mor! smiley før den tid har jeg ikke erfaring med smiley

    Mvh TT


  • #11   7. jun 2018 Hvis han lige pludselig har ændret så markant adfærd over for alle i nærheden, har du så i første omgang udelukket fysiske årsager?

  • #12   7. jun 2018 Det er ikke kommet pludselig. Han har altid været ret voldsom. Nu er han bare så stor at det virkelig er et problem. Vi havde håbet, vi havde taget det i opløbet smiley

  • #13   7. jun 2018
    Jeg havde fundet nogle andre på hans størrelse han kunne gå med og når han bliver fravænnet så fundet et sted, med andre plage han kunne kanøfle med - ikke hoppeplage, men hingste.

    Og samtidig sørget for han var i hænder ofte.


  • #14   7. jun 2018 Nå forsøren, ja så misforstod jeg problemet smiley

  • #15   7. jun 2018 kender du "de 7 lege" ?
    for de virker for mig.
    havde også en hingstebasse (som desværre blev aflivet på sin 1års fødselsdag), så jo jeg kender godt det du har gående.

    men efter jeg lærte de 7 lege, var jeg ude hos en som også havde problemer med et føl, og på trods af at jeg ikke var der ret længe så fandt vi ud af at gå pænt.

    det vigtigste er at du ikke er nervøs når du er sammen med ham. for det mærker han med det samme
    og lige nu er du den eneste som gider at lege med ham. for i hans øjne så leger I. det er den måde de lærer at være hest.


  • #16   7. jun 2018 var lige inde og tjekke din profil. han er da virkelig en smuk herre smiley
    hvor bor I henne på fyn?


  • #17   7. jun 2018 Mange tak. Har ikke lige hørt om dem. Vi bor i Årslev smiley

  • #18   7. jun 2018 prøv at google dem.
    det er ikke noget hokus pokus.


  • #19   7. jun 2018 De 7 lege er ikke noget hokus pokus nej, men spørgsmålet er om det ikke er lidt for sent nu hvor han har kommet så langt ude.. (er mit indtryk) men kig på det.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   7. jun 2018 Hvordan er hans kropssprog i situationen?

  • #21   7. jun 2018 Hmm han skifter fra at være glade, søde og sjove baby til at vende bagparten til og virkelig sparke ud til lige efter at hygge, snakke og nusse. Andre gange bider han bare og stejler i ren leg.
    Men sommetider har jeg virkelig på fornemmelsen, at han vil dominere - typisk når han får et nej eller de andre ikke vil lege mere smiley


  • #22   8. jun 2018 siger du at hoppen er voldsom overfor andre heste? så kan det være han har kopieret hende smiley og det går så også ud over jer fordi han har svært ved at skelne i den alder smiley hvordan er hans kropssprog når han gør det, ligger han ører, blotter han tænder?

  • #24   8. jun 2018 Uden at vide det, vil jeg gætte på at han kopierer sin mor, hvis hun selv er lidt udfarende. Tror han ville have godt af at komme ud og bøffe lidt med nogle andre unge hingste. Gerne én/nogle der har røv i bukserne, som kan sige "Så stopper festen, kammerat" når han bliver lidt for smart.

  • #25   8. jun 2018 Men det er jo ikke mindst ligeså vigtigt at vi mennesker får sat en stopper for hans adfærd, for det hjælper intet at Don Juan på folden sætter ham på plads også kan han stadig være en satan imod mennesker.. Nope, hans adfærd imod mennesker må stoppes nu..

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   8. jun 2018 Cecilie: det er din joke ikke?

  • #27   8. jun 2018 gør han det samme overfor andre mennesker end dig?

  • #28   8. jun 2018 Ja, altså han gør det overfor alle mennesker og alle heste. Men han har det nok fra sin mor - hun kan kun lide sig selv smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   8. jun 2018 Cecilie: Hvad skulle begrundelsen være for sådan et "overgreb"


  • #32   8. jun 2018 altså jeg tænker bare om moderen har et lidt specielt sind som følle måske har arvet, og som bliver forstærket ved at gå sammen med hende, for han gik alene sammen med hende ikke? smiley

  • #33   8. jun 2018 Jo. Pt går de alene. Det har de ikke hele tiden gjort og skal snart gå med andre igen. Men pga manglende græs står de pt for dem selv smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   9. jun 2018 Cecilie: At lægge et føl ned, og fastholde det (uanset om det fastholdes ved nus, eller anden fysisk kontakt), så er det et overgreb på føllet.

    Hvad skulle begrundelsen være for at agere sådan?


  • #37   9. jun 2018 jeg ville ikke lavet sådan et overgreb på mit føl. især når man ikke ved hvad der vil ske bagefter. er føllet ødelagt eller hvad?

    jeg har prøvet at finde ud af om hende jeg havde som træner, stadig underivser i det. men det er ikke lykkes endnu.
    har haft et føl med samme temperman og han gjorde det samme. Og nej det er ikke sjovt. det skulle gerne være sjovt at have et føl gående. ikke noget livsfarligt.

    det optimale ville nok være at få dem ud sammen med andre møder med føl. Og især hingsteføl.
    min gik sammen med en som var 3 mdr ældre og det var en stor hjælp. det skal lige siges at jeg fik mit føl som 5 mdr (af flere årsager)

    sig til hvis du har brug for lidt hjælp en dags tid. bor selv på langeland


  • #38   9. jun 2018 Efter selv at have haft en eller to af den slags hingste baby'er så har jeg haft rigtig gode erfaringer med selv at "kopiere" hvad de andre heste ville gøre hvis han gik over grænsen med dem, simpelthen starte med at advare at nu gider jeg ikke mere, vifte væk, skubbe væk, hvad man nu lige kan for at få han til at gå væk og fange hentydningen af man ikke vil, hvis ikke han høre efter, så har jeg haft gode erfaringer med at sætte en fysisk grænse i form af at starte med selv at løfte benet og være klar til at "sparke" og gået tætter på, simpelthen for at sige "nu skrider du sku" og hvis ikke han fangede den hentydning, ja så udløste det altså et ben der kom efter ham.
    første gang benet "fløj" var det udelukkende for at advare at jeg mener det sku, anden gang med henblik på at ramme ham, ikke hårdt og sparke i gulvet, men hårdt nok til at sætte en grænse og sige nok er nok, og så få ham væk bagefter, lade ham køle ned og så nusse videre.

    det er for mig den mest naturlige måde at sige nej, uden at hesten nedlægges eller på anden vis bliver voldsomt overdomineret og begynder at se os som rovdyr der vil lægge ham ned smiley


  • #39   9. jun 2018 Jeg reagerede egentlig som AT, men på noget helt andet, nemlig "det er faktisk tit det samme man gør når man adoptere et barn som er bange for at blive holdt tæt" - det er fuldkommen absurd uhensigtsmæssigt og helt ekstremt uacceptabelt!!

    Flooding er hverken noget man gør med dyr eller mennesker med mindre der er meget præcise psykologiske grunde bag og det foregår i et kontrolleret miljø med deltagere der ved præcis hvad de gør og hvordan det skal times.

    Jeg er fuldkommen mundlam over at det er noget, man gør med i forvejen udsatte adoptivbørn der er bange for at blive holdt tæt. Det er et overgreb og det er under al kritik at sådan noget finder sted.
    Man ser det måske ikke eksplicit på barnet (vi bilder os ind at passivitet som følge af tillært hjælpeløshed er succes), men det foregår under overfladen, og grunden til at almene personer måske ikke opfatter dette, er fordi de rent faktisk ikke har styr på hvad de laver.

    Det er teori der ligger 50 år tilbage. Vi er blevet klogere siden smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   9. jun 2018 Funke: jeg jedder AMT her inde smiley

  • #41   9. jun 2018 Mit første afkom var en bølle og hans mor var desværre ikke særlig skrap.
    Vi havde to føl, men det andet var desværre en lille forsigtig hoppe, så det gav ikke nok modspil.

    Så snart han var fravænnet blev han kørt i løsdrift sammen med en flok hingsteføl og plage. Allerede få uger senere da jeg besøgte ham var han en helt anden hest og kunne nemt håndteres.

    Så jeg ville begynde at se mig om efter et sted med ligesindede, hvor han kan komme ud så snart han er vænnet fra.


  • #42   9. jun 2018 Ej, ups, det var fuldkommen ubevidst smiley smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #43   9. jun 2018 Funke: tænke jeg nok smiley

  • #45   10. jun 2018 Lige en hurtig update.
    I går morges fik Rubin nok af følles ballade og fik sagt ordentligt fra. Det har indtil videre hjulpet lidt. Derudover har han fået noget forskelligt legetøj og så håndterer jeg ham kun, mens han har tov på pt, så han ikke kan vende røven til og sparke. Umiddelbart fatter han nu, at vi godt kan hygge, men spark og stejl ikke er ok. Hverken over for sin mor eller mennesker.
    Så nu håber jeg, Rubin bliver ved med den stramme linje ??


  • #46   10. jun 2018 altså mor burde jo begynde snart at sætte ham lidt på plads.. Det ville også hjælpe i hans omgang med dig.
    Jeg tror dog jeg ville tage en pisk med ud og så begynde at træne lidt med ham, så i kan få i indlært et signal for væk/stop.. Jeg måtte gøre det med min egen da han var 1 1/2 år, da han simpelthen blev for farlig at have løs. Jeg brugte (longe)pisken til at lave en barriere mellem os, ved at svinge den frem og tilbage i luften.. efter at have gået ind i den et par gange, indså han at det ikke var det værd og gik væk. så kunne jeg tage pisken ned igen og hvis han var klar til at stå roligt ved mig, kunne han komme tilbage. Hvis han blev for voldsom igen, foretog jeg samme procedure. Jeg gjorde det i alt 3 gange og efterfølgende har han gået væk selv, hvis han havde behov for at vise sin energi smiley


  • #47   11. jun 2018 det lyder til at I nok skal finde ud af det

Kommentér på:
Voldsomt/'fysisk' føl

Annonce