{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

Samling via elestikker???? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om at træne samling via elestikker.

Personligt er jeg ikke for det, men jeg har ikke rigtig noget viden at have den holdning i. Andet end at det må være ubehageligt for hesten, altså give spændinger, hvilket jo ikke ligefrem er ønskværdigt, når målet er en løsgjort hest.

Den anden grund er at jeg i min dressur ridning konstant variager samlingsgraden ligesom ret hyppige afslapnings skridtvolter uden nogen form for påvirkning, også er en fast del af min træning, så jeg ønsker ikke denne påvirkning bagfra.

Men hvad siger i, og især baggrunden for jeres holdning synes jeg er vigtig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Samling via elestikker????
  • #2   15. jul 2018 Tak - det vi er enige, jeg manglede bare viden at have min fornemmelse i.

    Det billede er i øvrigt taget fra den hjemme side som sælger disse elestikker, altså det er reklame for dem.


  • #3   15. jul 2018 Hvis man ikke kan ride hesten i holdning, så findes der desværre mange ting, der kan trykke, rykke eller presse hesten i holdning. Desværre blive rytteren ikke bedre og det er rytteren, der bestemmer om en hest kommer i holdning ved at bruge vægt og ben korrekt.

  • #4   15. jul 2018 Men øh.. Hesten på billedet går jo ikke i korrekt samling. Den vender jo forkert...

    Man kan ikke hoppe over hvor gærdet er lavest, hvis man vil ride korrekt dressur.


  • #6   15. jul 2018
    Well, så vidt jeg har forstået, så handler det ikke om samling - noget med at styrke muskler.
    " Fokus er på at aktivere og styrke hestens muskulatur og dermed dens ”motor”, så du som rytter med enkle midler kan styrketræne din hest og hjælpe den til at bevæge sig bedre, samtidig med at du ved at styrke af hestens nakke-, bug- og rygmuskulatur forebygger rygsmerter og skader. "

    https://claustoftgaard.dk/equiband/


  • #7   15. jul 2018 Der hvor jeg har set elestikkerne er på: Sidselsommer.dk og der bliver de markedsført som samling ad hesten via elestikker

  • #9   15. jul 2018 Jeg har også kun set den hos Claus Toftegaard, hvor det er proprioception man arbejder med - stimulering af området via elastikken.

    Mvh Charlotte



  • #10   15. jul 2018 Jeg har aldrig hørt om at man skulle ride med de elastikker, eller at de skulle samle hesten.. Men derimod at de skal bruges til 10-15 minutters longering, hvor bagpartsmusklerne stimuleres og dermed styrkes (hvilket så sigt så skal kunne hjælpe hesten til samling og bæring). Jeg har ikke selv brugt dem, men hvis de ikke var så skide dyre ville jeg bestemt overveje at købe en

  • #11   15. jul 2018 #10 - du kan selv lave dem smiley

  • #12   15. jul 2018 Sandra: Har prøvet, men den sprang smiley smiley

  • #14   15. jul 2018 Tjaaaa nogle laver jo masser af proprio træning med deres heste, hvor de skal gå på madrasser ect - det skulle hjælpe til at imødegå skader ?
    Jeg ser også for tiden at især sportsfolk taper sig ved skader, og det kan man også få til heste.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   15. jul 2018 Stald Phoenix: Det er faktisk ikke korrekt.
    Mange Bodybuildere bruger netop elastikker, for at stimulere en særlig muskelgruppe, så man derved kan opnå en bedre kontakt til musklen/muskelgruppen.

    Men der er stor forskel på at bruge den på hesten også selv at benytte dig af det, for det er imo. rytteren der skal guide hesten, og ikke hesten der skal guide sig selv til "målet".

    Elastikken giver ingen mening at bruge på hesten, For hesten ved ikke hvordan vi vil have at den skal bruge sig selv, det er noget vi via træning skal opbygge med korrekt muskulatur, og styrke.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   15. jul 2018 Charlotte: Kinesiotape har en evidens baseret effekt. smiley
    Så det er ikke bare fup og fidus.


  • #18   15. jul 2018 Ja, elestik træning er ret god til mennesker. Bruger dem selv til styrke træning, og nu til genoptræning af min brækkede skuldre.

    Men på hesten giver de ikke rigtig mening.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   15. jul 2018 Stald: Dit skriv om Bodybuildere.
    Elastik er MEGET brugt inden for bodybuilding, med stor effekt.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   15. jul 2018 stald: ogen anklager du mig for ikke at læse din tekst. flot.

    jeg har gennemlæst den tre gange, for at fange din pointe, og for at skabe forståelse..

    beklager at jeg ikke forståd dit skriv. mdn kom dog videre fra det der pjat.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   15. jul 2018 Stald: Tilføjelse, Du vil også læse at jeg faktisk giver dig ret langt hen af vejen.

    Korrekt holdninger kommer at korrekt muskulatur, og ens "hjerne". - Der er vi helt enige.

    Der hvor vi ikke er enige, er i bruges af elastikker, og dens effekt på mennesker. - for denne har netop en effekt, da den er med til at give stimulans til hjernen, om hvilken position kroppen er mest afslappet, og derved mest behagelig at være i.
    Denne stimulans kommer ved at benytte elastikker, som et pres, ikke bare ved at binde dem rundt om maven, en arm, eller et ben, for det har en hel anden effekt.

    Fordi at vi selv kan tænke, og vi ved hvad vi vil opnå, så kan den stimulans være ret væsentlig, da den giver et præg i den rigtige retning. - denne stimulans kan en hest IKKE bruge, fordi at den ikke ved hvad der er den rigtige "retning"/kropsholdning, og derfor går fidusen tabt (som vi også er dybt enige i.)

    Men venligst drop det der med at tro at jeg ikke læser dine tekster, for det gør jeg. Hvis jeg misforstår, så ret mig istedet.


  • #24   15. jul 2018 Jeg tvivler stærkt på at elastikken er beregnet på at samle hesten, men det med at stimulere og aktivere muskler giver meget god mening. Når hesten har elastikken på vil den stimulere og aktivere musklerne ved at hestens muskler skal arbejde med og imod elastikken. Det er lidt samme princip hos mennesker. Vi bruger Elastikker i forskellig styrke til at træne og aktive vores muskler og led. De er meget brugt både i pilates og fysioterapi.

    Jeg siger hermed ikke at jeg ville bruge elastikken på min hest, blot at deres teori måske giver mening i henhold til at stimulere og aktivere muskulaturen.

    At ride hesten i korrekt holdning/at samle hesten kræver træning, det kræver at man selv formår at ride hesten til at bruge sin bagdel og sin overlinje. Generelt hele kroppen. Ved nogle heste hjælper det at drive dem fremad, men ikke på den måde at den rider hurtigere, men så den får lidt mere løft og energi. Men at gøre det kræver træning af både hest og rytter og hvis man ikke selv har styr på hvordan det gøres, så en god træner der forstår hvordan hesten kommer til at bruge sig selv korrekt.

    I mine øjne skal alt dette opnås uden brug af alle de fancy hjælpemidler der findes. Hesten skal ikke tvinges den skal hjælpes og trænes smiley


  • #25   15. jul 2018 Jeg ved ikke hvad der er rigtigt eller forkert i denne sammenhæng, men jeg synes det er lidt vildt hvis både terapeuter, dyrlæger, ryttere og trænere ang. dette kan tage helt fejl (inkl Claus Toftgård, som er en ret anerkendt fysioterapeut for både heste og mennesker). Men måske i har ret smiley

  • #27   15. jul 2018 Jeg tænker ikke at det er meningen at man skal bruge den permanent, men som et supplement. Tænker næppe at den er beregnet til daglig træning. Selvom den sidder fast på vil den stadig gøre at hesten vil skulle bruge musklerne anderledes end ellers.
    Jeg tror ikke at den vil give spændinger hvis den bliver brugt som et supplement til den træning man ellers giver hesten hvor der også er styrkende, smidoghedsgørende og løsgørende øvelser.
    Aner ikke om det virker eller om det jeg tror er meningen med det er rigtigt. Prøver blot at få det til at give lidt mening at putte sådan en ting på en hest smiley


  • #28   15. jul 2018 I f. Eks pilates og fysioterapi bruger du konstant elastikkens træk. Du skal hele tiden arbejde imod den både når du trækker og især når du slipper igen er det vigtigt at det er dig og ikke elastikken der bestemmer tempoet. Begge veje skal gå i et roligt tempo. Så du konstant bruger musklerne. smiley

Kommentér på:
Samling via elestikker????

Annonce